Vanos: BMW E36 325i - Scheve foto's

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Vanos » 14 okt 2018, 09:44

Zo! Gisteren de koppeling vervangen! Ik zou zweren dat ik wat foto's had gemaakt, maar mijn telefoon denkt daar anders over ;).

Ik had eigenlijk besloten om de bak voorlopig toch nog maar zo te laten, en gewoon alleen de koppeling te vervangen. Toen ik eerder deze week echter nog een ritje reed met de bimmer merkte ik dat het me stoorde, omdat het gejank toch best wel luid was, en de motor overstemde bij lagere snelheden :stom: . Mezelf kennende zou dat toch voor een stuk mijn plezier in de auto in de weg staan.

Dus dan toch nog maar last minute een bak gevonden, en 30 minuten voordat ik aan het klussen begon opgehaald :). Het blijft een gokje natuurlijk, want je weet niet wat je koopt. Maar op het oog zag die er netjes uit.

Op wat kleine probleempjes na (draadeind uitlaat afgebroken e.d.) ging het vrij soepel. Ik heb het geluk dat waar ik een brug kan gebruiken ook een held rondloopt die mijn twee linkerhanden kan helpen in dat soort gevallen. Ik had ook een chinees setje gekocht om de clutch te centreren, maar dat werkte helaas niet fantastisch. De eerste poging was onsuccesvol, waarna de boel weer los moest voor poging twee.

Toen dat de bak er eindelijk onderzat kwam probleem 2: hij kon alleen maar in de bovenste versnellingen geplaatst worden, en die zaten dan als je naar de pook keek op de neutraallijn. Neutraal was dus met de pook helemaal aan de onderkant, en daardoor konden 2 en 4 niet bereikt worden. Na wat betere inspectie bleek dat de aansluiting op de bak voor de schakelstang anders was! crap. Waarschijnlijk dat deze bak uit een E46 komt. Die zou verder ook hetzelfde moeten zijn, maar ik herinnerde me wel dat ik eerder eens dit was tegengekomen:
I put a E36 getrag (from a 1994 325i) in my 1999 E46 323i without too much of an issue. I did have to modify the shifter linkage. Basically the E46 link is longer than the E36. I also had to put a slight bend in the link to make it sit correctly. It was actually pretty easy but you need a welder and some patience. Mine's now been in my E46 for like 22k miles with no issues.
Gelukkig was dat uiteindelijk niet nodig. Het bleek dat dat verschil in lengte waar bovenstaande quote van spreekt niet zit in de stang zelf, maar in de aansluiting voor de schakelstang op de bak. Deze was anders op de twee bakken, en was gelukkig met wat prutsen te demonteren en over te zetten van mijn eigen bak naar de nieuwe bak. En daarmee stond de pook wel weer correct. Eind goed al goed, want dat de bak een paar jaar jonger is lijkt me geen nadeel :).

Dan kwam natuurlijk het moment van de waarheid: heb ik een goede bak gekocht of niet... We hadden al wel getest dat hij in neutraal effectief neutraal was, en dat hij door alle versnellingen ging. Maar hopelijk was de whine inderdaad minder, en niet meer :). En inderdaad! Rustig naar huis gereden, om de koppeling nog wat in te rijden (hoe lang doen jullie dit? Lees veel verschillende richtlijnen...), nieuwe koppeling perfect, en geen whine meer maar in plaats daarvan een mooie zescylinder. Ik ben blij dat ik de bak heb meegepakt!

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Vanos » 20 okt 2018, 19:24

Vandaag helaas een minder productieve dag, ik wilde mijn laatste lek aanpakken, een slang van de stuurbekrachtiging. Helaas heb ik mijn krachten overschat en een M16 banjobout in twee stukken gedraaid. Na wat rondbellen geconcludeerd dat ik die vandaag niet meer ging vinden, dus het zal voor volgende week zijn om het af te maken :).

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door matthyssie » 23 okt 2018, 12:22

Top.

Er zit bij die bakken verschil tussen de schakelstangen van een 4 en 6-cil. Ik had hetzelfde probleem toen ik de bak van een 316i in een 325i stopte.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Vanos » 28 okt 2018, 18:45

Om de updates compleet te houden: Power steering is weer in orde, nieuwe bouten deze week binnengekregen, gemonteerd, en alles weer bijgevuld en ontlucht. Het enige wat ik volgende week nog wil doen is de riemen en spanrollen vervangen. Als ik sportief doorschakel hoor je de riem eventjes piepen en doorslippen. Maar los daarvan is die ook op het oog wel aan vervanging toe. Daarmee zijn eigenlijk alle belangrijke werkzaamheden gedaan!

Vandaag een mooie roadtrip gemaakt. Gemiddeld genomen vrij rustig aan gedaan, want ik had ook de hond mee. Dat was mijn excuus om naar een bos te rijden een ruim uur van huis ;).

Voor het eerst de route laten bepalen door de app Kurviger. Mensen bekend daarmee? Het is een app die bedoeld is voor motorrijders, en je zodoende navigeert via de bochtigste wegen die het kan vinden, en dat leverde toch wel wat leuke stukjes op. Eigenlijk al direct bij huis vertrok hij via een weggetje dat ik normaal eigenlijk niet neem, maar wat inderdaad een goede keuze was.

Het is wel extra genieten na al het sleutelen om te merken dat de auto het nu fantastisch doet. Ook het geluid is geweldig. Er zit een lekkere ratel in tussen de 2000 en 3000 toeren, en trek je verder door wordt het een mooie snerp. Maar zeker die ratel bij lage toeren is tof als je langs een muurtje o.i.d. rijdt, snel het raampje open, en een dot gas erop :).

Het enige wat me niet helemaal aanstaat is dat de auto redelijk gevoelig is voor spoorvorming op de weg en andere oneffenheden. Feedback is natuurlijk leuk, maar niet als dat afdoet aan het gevoel van stabiliteit/de wegligging. Ik weet niet of dit misschien aan de banden kan liggen, of (gebrek aan) uitlijning.

Ik was ook express via een andere weg gereden die ik er zelf op Google maps veelbelovend uit vond zien. Leuke bochtjes erin, rustig, maar wel 2-baans. Dat is toch net wat leuker dan van die hele smalle landweggetjes, omdat je dan ook een beetje lijnen kan rijden. Het bleek al met al inderdaad een leuke route te zijn. Binnenkort eens wat écht mooie wegen opzoeken in de Ardennen/Eifel/... Tips zijn uiteraard welkom :).
Laatst gewijzigd door Vanos op 01 apr 2019, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 okt 2018, 08:55

Wat betreft die spoorvorming.....wat voor merk en type banden zitten er op je auto?? En welke maat??
Ik heb ooit een Ibiza gehad en daar had ik Dunlop's op gemonteerd en sinds die tijd reed die auto als een boot op de snelweg.
Eenmaal de winterbanden erop, Bridgestone, reed ie 100x beter. Helemaal geen last meer van spoorvorming en dat "bootgevoel" op de snelweg.

Wangen van die Dunlop's waren gewoon erg zacht en dat merkte je heel goed met rijden.

Online
vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door vester86 » 29 okt 2018, 12:08

banden of uitlijning zijn allebei mogelijk. uitlijning is het goedkoopst en als dat de afgelopen jaren niet gechecked is sowieso een goeie om eens te doen, zeker als er (bij onderhoud) e.e.a. aan de voor of achteras los is geweest.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 okt 2018, 13:22

Dat is zeker waar.

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Djessey » 29 okt 2018, 14:29

Uitlijnen wel laten doen bij een goede garage, niet de quickfit ofzo. Die doen vaak alleen sporing, kijken niet eens naar camber enz

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Vanos » 29 okt 2018, 17:01

Martin van der Zwaard schreef: 29 okt 2018, 08:55 Wat betreft die spoorvorming.....wat voor merk en type banden zitten er op je auto?? En welke maat??
Ik heb ooit een Ibiza gehad en daar had ik Dunlop's op gemonteerd en sinds die tijd reed die auto als een boot op de snelweg.
Eenmaal de winterbanden erop, Bridgestone, reed ie 100x beter. Helemaal geen last meer van spoorvorming en dat "bootgevoel" op de snelweg.

Wangen van die Dunlop's waren gewoon erg zacht en dat merkte je heel goed met rijden.
Dunlop Sport SP2000 :angel:

Online
vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door vester86 » 29 okt 2018, 17:12

van welk jaar zijn die banden @Vanos ? (dot code ?)

een snelle zoekopdracht via google geeft me dit draadje: http://www.bavarian-board.co.uk/forum_p ... ?TID=26871 waarbij mensen vergelijkbare negatieve ervaringen hebben met deze Dunlop banden...

wellicht de moeite waard om de leeftijd te checken en te overwegen om een setje modernere te laten monteren. in 2006 werden deze banden al als "oud" bestempeld...

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 okt 2018, 20:12

Vanos schreef: 29 okt 2018, 17:01
Martin van der Zwaard schreef: 29 okt 2018, 08:55 Wat betreft die spoorvorming.....wat voor merk en type banden zitten er op je auto?? En welke maat??
Ik heb ooit een Ibiza gehad en daar had ik Dunlop's op gemonteerd en sinds die tijd reed die auto als een boot op de snelweg.
Eenmaal de winterbanden erop, Bridgestone, reed ie 100x beter. Helemaal geen last meer van spoorvorming en dat "bootgevoel" op de snelweg.

Wangen van die Dunlop's waren gewoon erg zacht en dat merkte je heel goed met rijden.
Dunlop Sport SP2000 :angel:
16” toevallig??

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Vanos » 30 okt 2018, 07:56

Martin van der Zwaard schreef: 29 okt 2018, 20:12
Vanos schreef: 29 okt 2018, 17:01
Martin van der Zwaard schreef: 29 okt 2018, 08:55 Wat betreft die spoorvorming.....wat voor merk en type banden zitten er op je auto?? En welke maat??
Ik heb ooit een Ibiza gehad en daar had ik Dunlop's op gemonteerd en sinds die tijd reed die auto als een boot op de snelweg.
Eenmaal de winterbanden erop, Bridgestone, reed ie 100x beter. Helemaal geen last meer van spoorvorming en dat "bootgevoel" op de snelweg.

Wangen van die Dunlop's waren gewoon erg zacht en dat merkte je heel goed met rijden.
Dunlop Sport SP2000 :angel:
16” toevallig??
Ook dat nog! Zeg niet dat jij precies dezelfde had :tooth:

Ze zijn inderdaad ook al niet de jongste meer, ik heb de dot code wel bekeken, maar niet goed onthouden, dacht dat het iets van 2011 was ofzo, of misschien zelfs nog iets ouder. Hoe dan ook, dat geeft me een goed excuus om ze zonder reservaties op te roken :df:.

Wat er nu op ligt is 225/50/16. Dat is denk ik wat BMW voorschrijft. Wat is de betere keuze tussen dat en 205/55/16? Ik denk dat beide mogen op een 7J velg. PS4 banden zijn bijvoorbeeld alleen als 205 te krijgen.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door matthyssie » 30 okt 2018, 08:42

225 valt wel breed op een 7J velg.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Vanos » 30 okt 2018, 08:46

Ja, dat vind ik visueel ook... Het is wel wat in het boekje staat (p26).

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Martin van der Zwaard » 30 okt 2018, 09:02

Ik had ook 16" maar wel een wat plattere band.
Maar 225 vind ik onder een E36 ook wat breed. Zou lekker naar 205-55R16 gaan en dan een PS4.
Dan heb je denk een prima combinatie.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Vanos » 01 nov 2018, 22:57

Update: Hij gaat dwars :df:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Vliet » 28 nov 2018, 10:32

Mooi verhaal en mooie auto. Wellicht dat er zeer binnenkort een vrijwel kopie van deze bij ons op de dam komt te staan :df:

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Vanos » 15 jan 2019, 17:32

Les van de dag: koop geen Gates riemen.

Ik had mijn riemen recent vervangen door nieuwe Gates exemplaren, maar nadien bleven ze geluid maken in een hele specifieke situatie: snel 'agressief' opschakelen veroorzaakt een korte snerp/tsjilp. De terugval in toeren is te groot en gaat te snel met als gevolg dat de riem voor een fractie van een seconde doorslipt. Ik had mijn spanners en spanrollen ook vervangen, dus ik stond eigenlijk voor een raadsel. Ik kon niets bedenken wat dit geluid nog zou kunnen veroorzaken.

Totdat een vriend me suggereerde om de Gates riemen te vervangen door Continental. Ik dacht dat Gates juist goed was, maar hij vertelde me dat de kwaliteit niet meer zo is als vroeger. Vanmiddag dan maar de riemen vervangen door Conti exemplaren (ook al zaten ze er nog maar minder dan 500km op). En wat blijkt: probleem opgelost!
Laatst gewijzigd door Vanos op 15 jan 2019, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Crookie » 15 jan 2019, 17:42

Wat gek. Bij een nieuwe riem zou dat niet mogen.. ik had er Febi op gedaan die prima werkte maar bij koud weer stationair iets piepte.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door ///Joost » 16 jan 2019, 17:12

Ik neem voor riemen ook alleen maar Continental.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 jan 2019, 22:24

Jep. NOOIT GATES NEMEN :bignews:

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Vanos » 24 mar 2019, 18:16

Na al het werk vorig jaar rijd de auto eigenlijk zonder problemen, en het blijft een welkome afwisseling van de daily.

Wel had ik iets bizars dat de achtergrond van mijn toerenteller begon af te pellen. Ik had hier dan maar een ander cluster voor besteld, en precies op tijd, want binnen een paar dagen tijd pelde het steeds verder af, tot op het punt van deze foto, waar het opgerolde zwarte 'folie' effectief de toerenteller blokkeerde waardoor die niet meer werkte.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik natuurlijk mijn lage km stand niet overboord wil gooien met een nieuw cluster heb ik het binnenwerk overgezet in mijn eigen cluster. Bijkomend voordeel van dat het cluster eruit moest is dat ik ook een lampje kon vervangen wat op zichzelf ergens helemaal onderaan het prioriteitenlijstje bungelde.

Afbeelding

Voila, interieur weer fris met de gerepareerde cluster. De oplettende kijker spot ook een aftermarket radio. Ik twijfelde nog wat ik moest doen, want ik houd wel van de OEM look, maar wilde toch wel graag digitale muziek of van mijn telefoon kunnen afspelen. Misschien dat ik nog een keer een projectje start met bluetooth inbouwen in een oude BMW radio, maar eigenlijk zijn die kosten ook niet te rechtvaardigen, je betaalt meer voor een slechtere oplossing ;). Voor dit moment heb ik een andere niet al te schreeuwerige radio ingebouwd die ik nog in de kelder had liggen. Leuk om te ontdekken dat na alle cassettebandjes en slechte FM ontvangst de speakers in de auto eigenlijk best goed zijn als je MP3's begint af te spelen. Dus ik ben alvast blij met de upgrade.

Ten slotte alvast een sneak preview die al veel te lang op mijn tafel ligt, maar die hopelijk volgende maand van mijn tafel in de auto komt:

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door MartijnGizmo » 24 mar 2019, 18:49

Apart die teller, toen ik er langs scrollde dacht ik in eerste instantie dat je er iets op aan te plakken was. Dilemma met de radio herken ik wel, vooral voor spul van deze leeftijd is het lastig om iets te vinden dat zowel qua looks als functionaliteit ok is. Wat je nu hebt oogt best ok vind ik! :)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 mar 2019, 19:19

Telefoonhouder in het luchtrooster......daar staat in mijn auto de doodstraf op :hammer:

Dat van die radio herken ik ook wel. Ik heb alleen wel de originele hu laten zitten en voor een tientje een fm-transmitter gekocht. Werkt super en je hebt gewoon de oem-look in je auto.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Vanos: BMW E36 325i

Bericht door MParallel » 25 mar 2019, 00:57

Zijn al jaren goede interfaces te krijgen voor mp3/aux/apple/bt voor op de originele radio, zolang die een CD wisselaaraansluiting heeft. En ibus. Dus werkt prima met de CD43 en BE2455. Dat zijn ook de enige twee oem radio’s die je wilt hebben in een E36.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Djessey, Godspeed, yorick en 51 gasten