Ik had eigenlijk besloten om de bak voorlopig toch nog maar zo te laten, en gewoon alleen de koppeling te vervangen. Toen ik eerder deze week echter nog een ritje reed met de bimmer merkte ik dat het me stoorde, omdat het gejank toch best wel luid was, en de motor overstemde bij lagere snelheden . Mezelf kennende zou dat toch voor een stuk mijn plezier in de auto in de weg staan.
Dus dan toch nog maar last minute een bak gevonden, en 30 minuten voordat ik aan het klussen begon opgehaald . Het blijft een gokje natuurlijk, want je weet niet wat je koopt. Maar op het oog zag die er netjes uit.
Op wat kleine probleempjes na (draadeind uitlaat afgebroken e.d.) ging het vrij soepel. Ik heb het geluk dat waar ik een brug kan gebruiken ook een held rondloopt die mijn twee linkerhanden kan helpen in dat soort gevallen. Ik had ook een chinees setje gekocht om de clutch te centreren, maar dat werkte helaas niet fantastisch. De eerste poging was onsuccesvol, waarna de boel weer los moest voor poging twee.
Toen dat de bak er eindelijk onderzat kwam probleem 2: hij kon alleen maar in de bovenste versnellingen geplaatst worden, en die zaten dan als je naar de pook keek op de neutraallijn. Neutraal was dus met de pook helemaal aan de onderkant, en daardoor konden 2 en 4 niet bereikt worden. Na wat betere inspectie bleek dat de aansluiting op de bak voor de schakelstang anders was! crap. Waarschijnlijk dat deze bak uit een E46 komt. Die zou verder ook hetzelfde moeten zijn, maar ik herinnerde me wel dat ik eerder eens dit was tegengekomen:
Gelukkig was dat uiteindelijk niet nodig. Het bleek dat dat verschil in lengte waar bovenstaande quote van spreekt niet zit in de stang zelf, maar in de aansluiting voor de schakelstang op de bak. Deze was anders op de twee bakken, en was gelukkig met wat prutsen te demonteren en over te zetten van mijn eigen bak naar de nieuwe bak. En daarmee stond de pook wel weer correct. Eind goed al goed, want dat de bak een paar jaar jonger is lijkt me geen nadeel .I put a E36 getrag (from a 1994 325i) in my 1999 E46 323i without too much of an issue. I did have to modify the shifter linkage. Basically the E46 link is longer than the E36. I also had to put a slight bend in the link to make it sit correctly. It was actually pretty easy but you need a welder and some patience. Mine's now been in my E46 for like 22k miles with no issues.
Dan kwam natuurlijk het moment van de waarheid: heb ik een goede bak gekocht of niet... We hadden al wel getest dat hij in neutraal effectief neutraal was, en dat hij door alle versnellingen ging. Maar hopelijk was de whine inderdaad minder, en niet meer . En inderdaad! Rustig naar huis gereden, om de koppeling nog wat in te rijden (hoe lang doen jullie dit? Lees veel verschillende richtlijnen...), nieuwe koppeling perfect, en geen whine meer maar in plaats daarvan een mooie zescylinder. Ik ben blij dat ik de bak heb meegepakt!