Vanos: BMW E36 325i - Scheve foto's
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
voor de E36...style 42.
Ik vind Style 32 meer iets voor een E46 of E39.
Style 23 of 68 is ook mooi op een E36.
Ik vind Style 32 meer iets voor een E46 of E39.
Style 23 of 68 is ook mooi op een E36.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
style 32 is juist een E36 wiel en de 68 een E46 wiel imho.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Mooi verhaal! Gaaf ook, zo'n lekker standaard E36 325i. Hou 'm netjes!
Style 32 staat trouwens prima onder een E36, maar zou het zelf niet nemen.
Style 32 staat trouwens prima onder een E36, maar zou het zelf niet nemen.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Style 32, wel in 17 inch.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Style 44 doet het ook altijd wel goed onder de E36.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Zo zie je maar weer, smaak is zo persoonlijk!
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Netjes hoor staat er mooi bij zo! Wil ook echt nog een keer zoiets in originele staat kopen, snel doen
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Bedankt voor de meningen. Ik vind ze ook dicht bij elkaar liggen, maar het gaan Styling 32 worden, met dank aan Paul. Style 42 lijkt op de foto's die ik geplaatst had iets dikker, maar die auto heeft ook een stuk meer attitude dan die andere waardoor het lastig is het een zonder het ander te zien .
Deze week ben ik langs de douane geweest, dus de eerste stap is genomen, nu is dat meestal wel een formaliteit. Ik dacht dat het daarna een kwestie was van naar de keuring gaan en inschrijven, maar na wat verder lezen zat ik daar helaas mis. Ik wist zeker dat een Europees gelijkvormigheidsattest niet verplicht is om te hebben als je een auto binnen de EU importeert, en dat je gewoon zonder kunt laten keuren. Wat blijkt echter, dit is alleen het geval als de auto daadwerkelijk een Europees typegoedkeuringsnummer heeft, waar BMW pas in 1995 mee begonnen is. Oftewel, ik heb alleen een Duits typegoedkeuringsnummer, en België accepteert dat niet zonder meer, en ik moet dus helaas een extra stap nemen.
Hiervoor zijn er twee mogelijkheden, het via BMW te regelen, of via een keuringsstation. Eerst belde ik mijn lokale BMW dealer, maar die kon mij niet helpen. Hij kon mij alleen papieren bezorgen als ik hem een certificaat van de politie liet zien dat ik mijn oude papieren verloren had. Ik kon de beste man niet aan zijn verstand krijgen dat er niets verloren is, en dat Duitse auto's in Duitsland typisch niet afgeleverd worden met Belgische papieren. Wat een Belgenmop.
Dan maar een keuringsstation? Hier bestaat de zogeheten validatieprocedure. Hier een afspraak voor maken was pas mogelijk in September. De auto zou dan 2 uur lang geïnspecteerd worden, waarna de overheid 1.5 maanden 'iets' aan het dossier zou doen, om dan uiteindelijk mijn typegoedkeuring te krijgen. Daarna moet ik dan alsnog naar de normale technische keuring vooraleer ik de auto kan inschrijven. Kosten: meer dan 200 euro. Maar ja, je moet wel, dus toch maar de afspraak gemaakt.
Ik had wel ergens het idee dat mijn dealer niet goed door had waar het om ging, en ik probeerde nog de importeur. Dat bleek een goed idee te zijn, want hier kan ik volgende week terecht, en na inspectie van gelijkvormigheid kan ik direct naar buiten lopen met mijn typegoedkeuring. Ik verwacht hier geen enkel probleem gezien de wagen volledig origineel is. De kosten zijn ook nog eens lager dan via het keuringsstation waar ik mijn afspraak dus met plezier heb afgezegd.
Verder heb ik nog niet veel kunnen doen, omdat mijn onderdelen nog niet binnen zijn. Ik had gehoopt van het weekend al wat te kunnen doen, maar de bestellingen zijn helaas te traag . Na een hoop geklungel en kruipolie, toch alvast één fix:
Deze week ben ik langs de douane geweest, dus de eerste stap is genomen, nu is dat meestal wel een formaliteit. Ik dacht dat het daarna een kwestie was van naar de keuring gaan en inschrijven, maar na wat verder lezen zat ik daar helaas mis. Ik wist zeker dat een Europees gelijkvormigheidsattest niet verplicht is om te hebben als je een auto binnen de EU importeert, en dat je gewoon zonder kunt laten keuren. Wat blijkt echter, dit is alleen het geval als de auto daadwerkelijk een Europees typegoedkeuringsnummer heeft, waar BMW pas in 1995 mee begonnen is. Oftewel, ik heb alleen een Duits typegoedkeuringsnummer, en België accepteert dat niet zonder meer, en ik moet dus helaas een extra stap nemen.
Hiervoor zijn er twee mogelijkheden, het via BMW te regelen, of via een keuringsstation. Eerst belde ik mijn lokale BMW dealer, maar die kon mij niet helpen. Hij kon mij alleen papieren bezorgen als ik hem een certificaat van de politie liet zien dat ik mijn oude papieren verloren had. Ik kon de beste man niet aan zijn verstand krijgen dat er niets verloren is, en dat Duitse auto's in Duitsland typisch niet afgeleverd worden met Belgische papieren. Wat een Belgenmop.
Dan maar een keuringsstation? Hier bestaat de zogeheten validatieprocedure. Hier een afspraak voor maken was pas mogelijk in September. De auto zou dan 2 uur lang geïnspecteerd worden, waarna de overheid 1.5 maanden 'iets' aan het dossier zou doen, om dan uiteindelijk mijn typegoedkeuring te krijgen. Daarna moet ik dan alsnog naar de normale technische keuring vooraleer ik de auto kan inschrijven. Kosten: meer dan 200 euro. Maar ja, je moet wel, dus toch maar de afspraak gemaakt.
Ik had wel ergens het idee dat mijn dealer niet goed door had waar het om ging, en ik probeerde nog de importeur. Dat bleek een goed idee te zijn, want hier kan ik volgende week terecht, en na inspectie van gelijkvormigheid kan ik direct naar buiten lopen met mijn typegoedkeuring. Ik verwacht hier geen enkel probleem gezien de wagen volledig origineel is. De kosten zijn ook nog eens lager dan via het keuringsstation waar ik mijn afspraak dus met plezier heb afgezegd.
Verder heb ik nog niet veel kunnen doen, omdat mijn onderdelen nog niet binnen zijn. Ik had gehoopt van het weekend al wat te kunnen doen, maar de bestellingen zijn helaas te traag . Na een hoop geklungel en kruipolie, toch alvast één fix:
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Nog een paar dingetjes gedaan dit weekend:
Radio gerepareerd. Alles werkte, behalve het mechanisme om cassettebandjes te slikken en uit te spugen. Ik moet natuurlijk wel alle bijgeleverde bandjes kunnen luisteren . Er was intern een pinnetje afgebroken, en met wat lijm en prutsen lijkt het weer volgens het boekje te horen.
Dan verder nog stabilisatorstang achter geplaatst, en de nieuwe wielen (waarvoor dank Paul) geplaatst!
Radio gerepareerd. Alles werkte, behalve het mechanisme om cassettebandjes te slikken en uit te spugen. Ik moet natuurlijk wel alle bijgeleverde bandjes kunnen luisteren . Er was intern een pinnetje afgebroken, en met wat lijm en prutsen lijkt het weer volgens het boekje te horen.
Dan verder nog stabilisatorstang achter geplaatst, en de nieuwe wielen (waarvoor dank Paul) geplaatst!
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Staat netjes!
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Netjes hoor!!
-
- Berichten: 2713
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
prima velgjes, staan m goed
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Staat inderdaad erg netjes.
Staan er nog beter onder als
onder de M-tech waar ze onder
vandaan komen!
Staan er nog beter onder als
onder de M-tech waar ze onder
vandaan komen!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Netjes! Nieuwe velgen staan hartstikke prima.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Net nog wat dingetjes kunnen doen. Allereerst rook ik gisteren na het tanken een benzinegeur aan de auto. Ik had hem ook wel een paar keer bijgeknepen, dus helemaal vol gedaan. Of dat er iets mee te maken had? De volgende ochtend zag ik zelfs dat er rechtsachter wat op de grond was gelekt. Niet goed dus.
Dan maar eens een kijkje nemen, wat allereerst een wtf-momentje opleverde bij het loshalen van de achterbank:
Altijd oppassen met die Duitsers! Dan bij de brandstofpomp zag het er zo uit:
Ook niet goed! Eerst maar eens debuggen wat het is, en dan snel parts bestellen, want benzine lekken klinkt niet supertof. Suggesties zijn uiteraard welkom. Ik heb ook de linkerkant gecheckt onder de bank, maar daar was alles gelukkig wel kurkdroog. Voor nu maar opgedept en afgefakkeld:
Hoofdklus van deze avond was het vervangen van de seals in de thermostaat, want hier lekte koelvloeistof.
Duidelijk te zien waarom. Het seal heeft er compleet verkeerd in gezeten. Dat is toch altijd wel fijn als je een duidelijke oorzaak van je probleem tegen komt, dan heb je wat meer vertrouwen in dat je werk het effectief oplost . Ik heb nog getwijfeld om extra te sealen met RTV, maar bij het zien van de failure mode dat toch maar niet gedaan. Oppervlaktes schoongemaakt met remmenreiniger, en terug geplaatst.
Nieuw sealtje erin, en ook de o-ring van de thermostaat zelf vervangen.
Uiteindelijk ook nog de radiator er even uitgehad. Mijn niveausensor van de koelvloeistof werkt niet, en ik wilde deze eens bekijken. Ik zag er niet veel mis aan, maar met een multimeter kwam er toch ook niets zinnigs uit. Dan moet ik die later maar eens vervangen. Lees: weer dubbel werk doen
Om deze klus te doen moest de fan los, wat na enig gehamer gelukt was. Dat gaf mij ook de mogelijkheid om mijn fan shroud te installeren die intussen ook binnen was. En daarnaast heb ik ook nog een ander stuk missend plastic geplaatst op de luchtinlaat. Alles weer netjes gevuld en ontlucht, hopelijk dat mijn KVS niveau nu netjes op pijl blijft!
Leuk werk zo om zelf sleutelervaring op te doen. Met de daily nooit aangedurfd, want daarmee kan ik het me niet permitteren om fouten te maken en dan een paar dagen niet te kunnen rijden. Maar nu geniet ik hier (nog ) wel van!
Dan maar eens een kijkje nemen, wat allereerst een wtf-momentje opleverde bij het loshalen van de achterbank:
Altijd oppassen met die Duitsers! Dan bij de brandstofpomp zag het er zo uit:
Ook niet goed! Eerst maar eens debuggen wat het is, en dan snel parts bestellen, want benzine lekken klinkt niet supertof. Suggesties zijn uiteraard welkom. Ik heb ook de linkerkant gecheckt onder de bank, maar daar was alles gelukkig wel kurkdroog. Voor nu maar opgedept en afgefakkeld:
Hoofdklus van deze avond was het vervangen van de seals in de thermostaat, want hier lekte koelvloeistof.
Duidelijk te zien waarom. Het seal heeft er compleet verkeerd in gezeten. Dat is toch altijd wel fijn als je een duidelijke oorzaak van je probleem tegen komt, dan heb je wat meer vertrouwen in dat je werk het effectief oplost . Ik heb nog getwijfeld om extra te sealen met RTV, maar bij het zien van de failure mode dat toch maar niet gedaan. Oppervlaktes schoongemaakt met remmenreiniger, en terug geplaatst.
Nieuw sealtje erin, en ook de o-ring van de thermostaat zelf vervangen.
Uiteindelijk ook nog de radiator er even uitgehad. Mijn niveausensor van de koelvloeistof werkt niet, en ik wilde deze eens bekijken. Ik zag er niet veel mis aan, maar met een multimeter kwam er toch ook niets zinnigs uit. Dan moet ik die later maar eens vervangen. Lees: weer dubbel werk doen
Om deze klus te doen moest de fan los, wat na enig gehamer gelukt was. Dat gaf mij ook de mogelijkheid om mijn fan shroud te installeren die intussen ook binnen was. En daarnaast heb ik ook nog een ander stuk missend plastic geplaatst op de luchtinlaat. Alles weer netjes gevuld en ontlucht, hopelijk dat mijn KVS niveau nu netjes op pijl blijft!
Leuk werk zo om zelf sleutelervaring op te doen. Met de daily nooit aangedurfd, want daarmee kan ik het me niet permitteren om fouten te maken en dan een paar dagen niet te kunnen rijden. Maar nu geniet ik hier (nog ) wel van!
Laatst gewijzigd door Vanos op 14 aug 2018, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Je hebt de smaak goed te pakken! Die huls is ook wel weer toevallig... dacht zelf trouwens dat je de thermostaat alleen als geheel kon vervangen. Zal vandeweek mijn achterbank eens losmaken... Hoe dan ook, lekker bezig!
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Mooie intro. Mooie aanwinst. Veel plezier ermee!
-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Leuke update, en een wtf moment kan ik mij wel voorstellen bij het loshalen van de achterbank!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Lekker bezig weer, zelf sleutelen geeft toch altijd veel voldoening (en is inderdaad prettiger bij een auto waar je niet afhankelijk van bent)!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Mooie foto's en mooi werk weer. Goed idee om geen RTV te gebruiken. Tenzij voorgeschreven vind ik het echt rommel. Met schoongemaakte pasvlakken en nieuwe hoge kwaliteit seals zou alles gewoon dicht moeten gaan. Prima zo.
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Ik heb precies hetzelfde gehad bij de brandstofpomp van mijn e36. Na jaren zijn de slangetjes gewoon poreus en de klemmetjes niet meer goed. Als je beiden vervangt zal het probleem opgelost zijn.
- Bijlagen
-
- 20150731_091016423_iOS.jpg (953.83 KiB) 1656 keer bekeken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ti-Tourist (Erik), Tom V, wjt en 164 gasten