Vanos: BMW E36 325i - Scheve foto's
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Vanos: BMW E36 325i - Scheve foto's
Persoonlijk vind ik het altijd interessant om te lezen als mensen hun ervaringen uitgebreid neerschrijven. Daarom dacht ik dat zelf ook eens te doen. Misschien vinden anderen het leuk om te lezen. Ik vond auto's altijd al wel interessant, maar het BMW virus is bij mij waarschijnlijk pas echt begonnen na de eerste ritten op de passagiersstoel van een E30. Dat is al een ruime 10 jaar geleden, en het heeft al die tijd gekriebeld, soms meer, soms minder, om een hobbyauto te kopen. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat ik honderden advertenties heb bekeken door de jaren, niet eens perse met de intentie om te kopen, maar ook gewoon als tijdverdrijf. Mijn voorliefde ligt bij de wat oudere modellen, waar het rijden echt nog mechanisch en puur is. En door de jaren heen heb ik de prijzen langzaam op zien klimmen. Dus, zo redeneerde ik vaak, tijd om mijn hart te volgen voordat de prijs-kwaliteit verhouding al te gek wordt.
Afgelopen zaterdag deed ik nog een rondje mobile.de, en ineens zag ik daar een net geplaatste advertentie die direct mijn aandacht trok. Een E36 325i van 1992 (Bonuspunten, want geen belasting in België), met een relatief lage kilometerstand van 153.000km, en als laatste eigenaar van een gepensioneerde geweest (die heeft de auto 18 jaar gehad, van zijn 60e tot 78. De auto kwam helaas beschikbaar door zijn overlijden). De prijs was voor zover ik de advertentie kon beoordelen ook heel erg netjes. En ik kan het weten na al die uren en dagen tweedehands auto's kijken . Direct een afspraak gemaakt voor maandagochtend, en besproken of hij kon assisteren met exportkentekens. Dat was allemaal in orde. Het toeval wilde dat ik die zaterdag ook vertrok op vakantie, precies op anderhalf uur rijden bij de E36 vandaan!
Maandag dan gearriveerd, de auto bekeken, en al vrij snel beslist om hem mee te nemen. Ik kon helaas maar beperkt een proefrit maken omdat de auto was afgemeld, maar ik merkte daar geen gekke dingen op. Wat ik wel merkte is dat het onderstel nog erg strak aanvoelde, je hebt niet het idee dat de auto al 26 jaar oud is. En de motor, wat een fantastisch blok. Na jaren veel rijden in leasebakken en andere meuk met weinig vermogen voelt dit geweldig aan. De sound, en met name het snerpen wat er in komt bij hogere toeren leveren een grote glimlach op. Carrosserie is zeker niet perfect, en er zijn nog wel wat andere puntjes, maar de basis lijkt dik in orde. De advertentie was trouwens al 120 keer bij favorieten gezet over het weekend, en de verkoper had zijn WhatsApp vol zitten met mensen die hem ook die dag wilden komen halen. Mijn hunch leek dus correct, en ik had geluk dat ik de eerste was. De administratieve rompslomp in Duitsland verloopt zonder problemen: verzekering bij schildenmaker > platen aanvragen bij gemeente > platen laten maken bij schildenmaker > auto ophalen met speciaal attest (remember, was afgemeld) > terug naar gemeente om de platen te laten stempelen en het chassisnummer te controleren. Gelukkig heb ik het proces van exportplaten en invoer naar België al één keer eerder gedaan, dus dat helpt.
En zo begon de rit terug naar het vakantieadres in mijn eerste BMW! Natuurlijk, na een 50-tal kilometers de koelwatertemperatuur ferm in het rood. Het was ook een erg warme dag, maar dat hoort natuurlijk niet. Gelukkig was er direct een benzinestation zodat ik niet op de pechstrook hoefde te stoppen. Kap open, en wat bleek: de bovenste slang was losgesprongen van de radiator, niet goed. Bij het benzinestation hebben we dan een schroevendraaier gekocht en de slang terug vast gezet. In het reservoir leek het niveau nog op orde, en, zo dachten we, we rijden een stukje verder om de boel weer te laten afkoelen. Fout natuurlijk, en hopelijk gaan bij een hoop van jullie nu alle alarmbellen rinkelen die mij ook aan hadden moeten slaan . Maar mijn sleutelervaring en daarmee mijn mechanisch inzicht is helaas (nog) te beperkt. Goed, hij koelde dus niet af, en een paar kilometer later er direct weer afgereden bij een P. Daar was ik verstandig genoeg om een expert te bellen, en die legde mij uit dat ik moest bijvullen en ontluchten, en hoe dan wel. Natuurlijk kregen wij het direct voor elkaar om de ontluchtingsschroef te laten vallen in de motorruimte, en bizar genoeg deze in 30 minuten zoeken gewoon NIET terug te vinden. Dat proberen in de brandende zon te doen hielp ook al niet. Gelukkig konden we nog 15 minuten voor sluitingstijd een nieuwe schroef halen bij de BMW dealer voor 2,78 euro . Daarna zonder problemen het laatste uur naar huis gereden, en begint het rijplezier de miserie al snel te overstemmen. Wel houd ik het rustig aan, ik heb geen zin om de auto zwaar te belasten zolang ik nog niet zeker weet dat hij daarvoor 100% in orde is.
Eenmaal op het vakantieadres decodeerde ik mijn VIN en was aangenaam verrast dat de auto geleverd is met M sportonderstel, en een sper. Ik liet een aankoopkeuring doen, en dat leverde mij een lijstje met aandachtspunten op. Maar niets schokkends, weinig roest buiten de standaard bobbels bij de achterste wielkasten een een plekje rechtsvoor. En technisch buiten wat kleinigheden ook helemaal in orde. Wel is er iets mis met de koppeling. Soms trek ik hem er doorheen als ik gasgeef in 5, maar andere keren houd hij volledig vast, wat je ook probeert. Versleten drukgroep? Versleten seal waardoor er olie bij de platen kan komen? Iets om uit te zoeken. Ik ontdekte op de brug ook dat er blijkbaar toch geen sper onderzat, misschien geplunderd door de verkoper waar de auto via via terecht was gekomen (wat wel een jonge gast was). Van vakantie naar huis was nog een ruime 400 kilometer, dus ik maakte tijdens de vakantie nog wat korte ritjes om mijn vertrouwen in de auto weer op te bouwen na het koelslangprobleem. En terecht, want de slang sprong opnieuw los! Dit keer wat beter gekeken, en het bleek dat de plastic nek van de radiator was afgebroken (dit was de eerste keer blijkbaar ook al zo). er was dus te weinig waar de slang met de klem op kon klemmen. Het resterende stuk plastic zat nog in de slang. Met geluk kon ik de volgende ochtend een nieuwe radiator regelen, en ik heb deze dan volledig met mijn bij het benzinestation aangekochte schroevendraaier kunnen installeren .
Vlak voor de rit naar huis had ik ook nog een aircoservice ingepland. De airco deed niets, en met dit weer is dat niet oke . Gelukkig was vullen genoeg en waren er geen andere problemen. De workshop was 28 graden. Bij de meting aan het begin kwam er 32 graden uit mijn rooster met de AC op koud. Na het vullen was dit 5 graden. Beste investering by far, haha. De rit naar huis was verder zonder problemen, en, het type auto lijkt precies te zijn waar ik naar op zoek was, met recht freude am fahren. Daarmee zijn we vandaag. Volgende stappen zijn nog wat dingen in orde brengen voor de keuring, en dan importeren, keuren en inschrijven. Hopelijk geeft dat niet te veel problemen. Dat lijkt me wel genoeg tekst voor nu, tijd voor foto's!
Niet allemaal zeggen dat mijn demper los hangt, de juiste klemmen zijn al besteld .
Evenals het stukje stootstrip
Vind ze zo nog maar
Komt met een gratis voorraadje cassettebandjes
Afgelopen zaterdag deed ik nog een rondje mobile.de, en ineens zag ik daar een net geplaatste advertentie die direct mijn aandacht trok. Een E36 325i van 1992 (Bonuspunten, want geen belasting in België), met een relatief lage kilometerstand van 153.000km, en als laatste eigenaar van een gepensioneerde geweest (die heeft de auto 18 jaar gehad, van zijn 60e tot 78. De auto kwam helaas beschikbaar door zijn overlijden). De prijs was voor zover ik de advertentie kon beoordelen ook heel erg netjes. En ik kan het weten na al die uren en dagen tweedehands auto's kijken . Direct een afspraak gemaakt voor maandagochtend, en besproken of hij kon assisteren met exportkentekens. Dat was allemaal in orde. Het toeval wilde dat ik die zaterdag ook vertrok op vakantie, precies op anderhalf uur rijden bij de E36 vandaan!
Maandag dan gearriveerd, de auto bekeken, en al vrij snel beslist om hem mee te nemen. Ik kon helaas maar beperkt een proefrit maken omdat de auto was afgemeld, maar ik merkte daar geen gekke dingen op. Wat ik wel merkte is dat het onderstel nog erg strak aanvoelde, je hebt niet het idee dat de auto al 26 jaar oud is. En de motor, wat een fantastisch blok. Na jaren veel rijden in leasebakken en andere meuk met weinig vermogen voelt dit geweldig aan. De sound, en met name het snerpen wat er in komt bij hogere toeren leveren een grote glimlach op. Carrosserie is zeker niet perfect, en er zijn nog wel wat andere puntjes, maar de basis lijkt dik in orde. De advertentie was trouwens al 120 keer bij favorieten gezet over het weekend, en de verkoper had zijn WhatsApp vol zitten met mensen die hem ook die dag wilden komen halen. Mijn hunch leek dus correct, en ik had geluk dat ik de eerste was. De administratieve rompslomp in Duitsland verloopt zonder problemen: verzekering bij schildenmaker > platen aanvragen bij gemeente > platen laten maken bij schildenmaker > auto ophalen met speciaal attest (remember, was afgemeld) > terug naar gemeente om de platen te laten stempelen en het chassisnummer te controleren. Gelukkig heb ik het proces van exportplaten en invoer naar België al één keer eerder gedaan, dus dat helpt.
En zo begon de rit terug naar het vakantieadres in mijn eerste BMW! Natuurlijk, na een 50-tal kilometers de koelwatertemperatuur ferm in het rood. Het was ook een erg warme dag, maar dat hoort natuurlijk niet. Gelukkig was er direct een benzinestation zodat ik niet op de pechstrook hoefde te stoppen. Kap open, en wat bleek: de bovenste slang was losgesprongen van de radiator, niet goed. Bij het benzinestation hebben we dan een schroevendraaier gekocht en de slang terug vast gezet. In het reservoir leek het niveau nog op orde, en, zo dachten we, we rijden een stukje verder om de boel weer te laten afkoelen. Fout natuurlijk, en hopelijk gaan bij een hoop van jullie nu alle alarmbellen rinkelen die mij ook aan hadden moeten slaan . Maar mijn sleutelervaring en daarmee mijn mechanisch inzicht is helaas (nog) te beperkt. Goed, hij koelde dus niet af, en een paar kilometer later er direct weer afgereden bij een P. Daar was ik verstandig genoeg om een expert te bellen, en die legde mij uit dat ik moest bijvullen en ontluchten, en hoe dan wel. Natuurlijk kregen wij het direct voor elkaar om de ontluchtingsschroef te laten vallen in de motorruimte, en bizar genoeg deze in 30 minuten zoeken gewoon NIET terug te vinden. Dat proberen in de brandende zon te doen hielp ook al niet. Gelukkig konden we nog 15 minuten voor sluitingstijd een nieuwe schroef halen bij de BMW dealer voor 2,78 euro . Daarna zonder problemen het laatste uur naar huis gereden, en begint het rijplezier de miserie al snel te overstemmen. Wel houd ik het rustig aan, ik heb geen zin om de auto zwaar te belasten zolang ik nog niet zeker weet dat hij daarvoor 100% in orde is.
Eenmaal op het vakantieadres decodeerde ik mijn VIN en was aangenaam verrast dat de auto geleverd is met M sportonderstel, en een sper. Ik liet een aankoopkeuring doen, en dat leverde mij een lijstje met aandachtspunten op. Maar niets schokkends, weinig roest buiten de standaard bobbels bij de achterste wielkasten een een plekje rechtsvoor. En technisch buiten wat kleinigheden ook helemaal in orde. Wel is er iets mis met de koppeling. Soms trek ik hem er doorheen als ik gasgeef in 5, maar andere keren houd hij volledig vast, wat je ook probeert. Versleten drukgroep? Versleten seal waardoor er olie bij de platen kan komen? Iets om uit te zoeken. Ik ontdekte op de brug ook dat er blijkbaar toch geen sper onderzat, misschien geplunderd door de verkoper waar de auto via via terecht was gekomen (wat wel een jonge gast was). Van vakantie naar huis was nog een ruime 400 kilometer, dus ik maakte tijdens de vakantie nog wat korte ritjes om mijn vertrouwen in de auto weer op te bouwen na het koelslangprobleem. En terecht, want de slang sprong opnieuw los! Dit keer wat beter gekeken, en het bleek dat de plastic nek van de radiator was afgebroken (dit was de eerste keer blijkbaar ook al zo). er was dus te weinig waar de slang met de klem op kon klemmen. Het resterende stuk plastic zat nog in de slang. Met geluk kon ik de volgende ochtend een nieuwe radiator regelen, en ik heb deze dan volledig met mijn bij het benzinestation aangekochte schroevendraaier kunnen installeren .
Vlak voor de rit naar huis had ik ook nog een aircoservice ingepland. De airco deed niets, en met dit weer is dat niet oke . Gelukkig was vullen genoeg en waren er geen andere problemen. De workshop was 28 graden. Bij de meting aan het begin kwam er 32 graden uit mijn rooster met de AC op koud. Na het vullen was dit 5 graden. Beste investering by far, haha. De rit naar huis was verder zonder problemen, en, het type auto lijkt precies te zijn waar ik naar op zoek was, met recht freude am fahren. Daarmee zijn we vandaag. Volgende stappen zijn nog wat dingen in orde brengen voor de keuring, en dan importeren, keuren en inschrijven. Hopelijk geeft dat niet te veel problemen. Dat lijkt me wel genoeg tekst voor nu, tijd voor foto's!
Niet allemaal zeggen dat mijn demper los hangt, de juiste klemmen zijn al besteld .
Evenals het stukje stootstrip
Vind ze zo nog maar
Komt met een gratis voorraadje cassettebandjes
Laatst gewijzigd door Vanos op 15 sep 2019, 12:55, 9 keer totaal gewijzigd.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Mooi hoor zo'n originele. Zal vast een geliefde wagen zijn, zeker in Belgie waar men ze als oldtimer rijdt.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Nette bak! Met de leukste non-M motor!
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Welkom! Mooi verhaal, lijkt mij een erg nette auto.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Leuk verhaal. Veel plezier met de E36 met fijne zes cilinder. Sedan versie vind ik het mooist van de 3 serie.
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Gaaf! Leuk verhaal ook. En een '92er, helemaal goed. Hou 'm heel!
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Mooi verhaal. Laatste jaren zelf 4 auto’s uit Dld geïmporteerd. Het is altijd een beetje een avontuur. Verder een heel mooi land. Dan kom je nog eens op plaatsen waar je anders nooit zou komen. Bij particulier kopen is vaak de veiligste keuze.
Mooie auto! Geniet ervan!
Mooie auto! Geniet ervan!
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Welkom en gefeliciteerd met de aankoop. Het zijn nog steeds leuke auto's om te rijden ondanks dat ze echt op leeftijd aan het raken zijn. We hebben er in de familie 6 gehad waarvan nu nog 3 aanwezig. Geniet ervan.
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Radiator wisselen met alleen een schroevendraaier? Respect!
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
- Contacteer:
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Mooi verhaal zo, breng meteen een band met je auto. Net exemplaar ook.
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Eerste wat mij opviel bij het kijken van de foto's is dat die uitlaat zo laag bungelt. Verder leuk origineel ding, en mooi stukje om te lezen ook!
-
- Berichten: 5004
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Stond al bij de foto's idd, overheen gelezen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Mooi exemplaar hoor! E36 in sedan trim is altijd goed. Houd 'm heel en verspijker 'm niet te veel, want dan gaat het al snel richting fout.
Succes met de keuring!
Succes met de keuring!
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8002
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Mooi ding, met een mooie km-stand.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Leuk verhaal, mooie auto zo!
-
- Berichten: 21734
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Bedankt voor de leuke reacties .
Er is nog wel genoeg te doen. Wat ik reeds besteld heb:
- Kleppendekselpakking, carterpanpakking, bougies, vloeistoffen en filters vervangen
- Missend stukje bumperstrip
- Uitlaatklemmen
- ZHP pookknop > speling op huidige pookknop
- Nieuwe seals thermostaat > lekt
- Fan shroud > die zat er niet op
- Stuk plastic van luchtfilterhuis naar grille > die zat er niet op
- Stabilisatorstang achter > die zat er niet op
- Wielen en banden vervangen door idealiter 16" style 32 velgen. De huidige banden zijn uit 2005 en vrij droog
- Koppelingsissue uitzoeken en oplossen
- Riemen vervangen
- Sleutel laten bijmaken
- Een paar verouderde benzineslangen vervangen
- Een keer goed laten polijsten
- Saaie stoffen grijze OEM sportstoelen
- Sper
- Meegespoten bumpers
-
Online
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Volgens mij staat er nog een setje 16 inch 32’s in het autogerelateerd te koop.
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Thanks! Als je deze bedoelt, de E90 versies hebben een afwijkende ET waarde van de E36/E46 versies. Ik ben momenteel in overleg met een aanbieder in Duitsland die wel de goede heeft.
Kleine opiniepeiling trouwens. In 16", style 32 of style 42?
32
42
Laatst gewijzigd door Vanos op 06 aug 2018, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Heb zelf ook nog een set te koop styling 32 16” voor een E36. Komen origineel af van een Mtech E36.
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Persoonlijk vind ik de 42 dikker staan.
-
Online
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
allebei mooi