Vanos: BMW E36 325i - Scheve foto's

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Crookie » 15 aug 2018, 18:37

Onder de auto zitten ook nog klemmentjes, die kunnen ook makkelijk lekken. Goed werk verder.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Eeuwe » 16 aug 2018, 09:51

Gave update weer!

Gebruikersavatar
NIVEX
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:59
Auto: Focus ST3 MK3.5 & 899 Panigale

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door NIVEX » 16 aug 2018, 10:18

Wat een leukerd :)! Mooi verhaal ook erbij en het leest lekker weg.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Vanos » 16 aug 2018, 21:49

10 kilometer rijden nadat ik de benzine had opgedept stond er al weer een klein laagje benzine op de pomp. Na de situatie eens beter bekeken te hebben bleek dat de ring die er rond zat zodanig los zat dat ik die met de hand kon draaien. Onbewust had ik al geregistreerd dat er meer beweging in de brandstofpomp zat dan ik verwachtte, toen ik er op duwde. Maar dat was dus waarom. Wellicht dat iemand hem in het verleden niet ver genoeg vast had gezet, en dat deze na verloop van tijd is losgekomen? Anyway, ik heb deze volledig vast gezet en alles opnieuw droog gemaakt.

Vandaag ben ik met de auto naar mijn werk gereden, als laatste check voor de grote dag van morgen waarop ik naar de keuring plan te gaan :). Daarna nog eens gecheckt, en de pomp is nog steeds kurkdroog. Natuurlijk gaat het pijl ook omlaag, en wordt het lekken langs de bovenkant van de tank dan steeds minder, maar ik heb er toch vertrouwen in dat het zo opgelost is. Gelukkig lijkt het soms simpel zijn!

Afbeelding

Ook een nieuwe pookknop geplaatst. Dit is niet volledig de juiste, maar wel OEM, en komt van een speciale uitvoering van de E46. Voordeel is dat deze iets korter is, en dat is net prettig. Er zit iets meer gewicht achter het schakelen en de slagen zijn net een tikje korter. Geen short shifter natuurlijk, maar zeker wel merkbaar. Ik dacht ook nog even snel mijn loszittend deurpaneel vast te zetten, maar daamee heb ik meer kwaad dan goed gedaan. Bij het verwijderen van een kapot clipje heb ik het bevestigingspunt losgescheurd van de deur. Historisch gezien is dat wel hoe ik vaak klus: dingen eerst per ongeluk verder kapot maken in plaats van ze te repareren ;).

Tenslotte kwam ik er net op tijd nog achter dat mijn mistlichten achter niet goed werkten. Gelukkig maar, want het is natuurlijk lullig om met defecte verlichting bij de keuring aan te komen. Lampjes vervangen is gelukkig een fluitje van een cent. Deze wagen is nog van vóór het tijdperk waarin complete bumpers en/of wielen verwijderd moeten worden om bij de verlichting te komen.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door bartb » 16 aug 2018, 22:59

Ik weet niet hoe de rdw om gaat met een keuring van een oudere auto, maar verwacht er niet teveel van.
Bij mij is alleen de motorkap open geweest en het bestuurders portier om wat nummer te controleren. Ik stond met 10min weer buiten.
Heb je het TUV rapport bij de auto, dan is het helemaal makkelijk.

Edit: Ik had even gemist dat je de auto naar België importeert. Daar heb ik natuurlijk 0 verstand van :sealed:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door ///Joost » 17 aug 2018, 10:26

Die pookknop is inderdaad een populaire upgrade. Precies wat jij zegt, iets verzwaard en een kortere slag, omdat de knop lager is.

Een frisse knop is altijd goed! :tooth:

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Vanos » 17 aug 2018, 15:14

Yes! Alle juiste papieren zijn verzameld. Nu hebben we alles om een kenteken aan te vragen! :df:

Ik zag niet op tegen de homologatie, gezien de wagen volledig origineel is. Dit was inderdaad slechts een formaliteit. Waar ik wel bang voor was was de keuring. Dit vanwege het feit dat mijn carterpakking lek is, en die nog wel eens wil druppen. Als je tijdens de keuring op de grond lekt heb je een grote kans op afkeur. Ik heb de nieuwe carterpakking al thuis liggen, maar ik kreeg deze grote klus lastig ingepland voordat mijn exportplaten verlopen. Daarom dat ik het er vandaag maar op gegokt heb om zo naar de keuring te gaan, en met succes! Ik heb er wel een kanttekening voor gekregen, maar geen afkeur. Verder alles in orde, dus nu kan ik zonder stress de rest van het kluswerk op mijn eigen tempo doen :).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door ///Joost » 17 aug 2018, 15:16

Proficiat man! Goed voor elkaar.

Online
vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door vester86 » 17 aug 2018, 18:36

gefeliciteerd, eer van je werk!

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Vanos » 26 aug 2018, 21:00

Nog veel te doen, maar dit weekend eindelijk de tijd gehad om de velgen netjes te maken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Auke M535i » 26 aug 2018, 21:19

Sticker en klaar!

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Vanos » 02 sep 2018, 13:33

Gisteren weer een aantal klussen van het lijstje kunnen afstrepen, maar allereerst:

Afbeelding
Al het papierwerk is officieel afgerond, en de nieuwe platen zitten erop!

Gisteren de volgende klussen gedaan:

1. Interieurfilter vervangen. Ik heb hier geen foto van, maar deze was heel vuil en kapot. Dit vermoedde ik al gezien de airflow in het interieur minimaal was. Bizar wat zo'n filter kan doen, ik heb nu op standje 2 al meer lucht dan hiervoor op standje 4, en dus met de helft van de herrie, fijne fix.

2. Kleppendekselpakking vervangen, deze lekte niet veel maar was ook niet perfect meer. Ik was in een werkplaats met meer faciliteiten, en heb me laten verleiden het kleppendeksel direct te zandstralen en opnieuw te spuiten, gezien de verf serieus aan het afbladderen was, zoals op de eerste foto wel te zien is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3. Met de kleppendeksel eraf in één moeite door ook de bougies vervangen. Met de bougies eruit ook eens voor compressie getest. Ik heb toch even oververhit gereden bij het ophalen van de auto, en wilde uitsluiten dat ik mijn koppakking schade heb toegebracht. De waardes zijn 14.5 14.5 14 14 14.5 15 bar. Dat is in ieder geval ruim boven het minimum, en de spreiding lijkt me ook oke. Niets om me verder zorgen over te maken dus?

4. De seal van de oliefilter housing vervangen, samen met de o-ringen die daarin zitten, en de crush washers van de vanos lijn. Natuurlijk ook direct een nieuw filtertje erin gestoken en de olie volledig ververst. Van onder de brug lijkt de carter nog steeds ook verdacht voor lekkage, maar dit was zeker ook een van de bronnen van de plasjes olie op straat. Op de tweede (vrij onduidelijke) foto is te zien dat het daar toch allemaal behoorlijk vettig stond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk ook weer wat kilometertjes gereden, en begin steeds meer te genieten van de auto. Hij rijdt écht lekker, onderstel strak, sturen fijn, en een heerlijk blok. Wat het rijplezier nog een beetje in de weg zit is de koppeling. Het is vreemd, want als de auto een tijdje stil heeft gestaan heb ik veel slip, en kan ik hem makkelijk door de koppeling heentrappen. Maar rijd ik een uurtje ofzo, dan begint de koppeling steeds beter te bijten, en bij mijn laatste funritje deze ochtend was hij eigenlijk 100% in orde. Dan is het rijden fantastisch. Daarom dat ik dit snel wil oplossen :). Een van de hypotheses is dat het de kering aan de achterkant van de motor is en dat er zodoende wat olie op de koppeling lekt, wat je er dus uitslijt als je weer begint te rijden. Later meer!

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Sander-E46 » 02 sep 2018, 13:40

Lekker bezig hoor!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Crookie » 02 sep 2018, 14:03

Krukas keering, ingaande v-bak as keering of koppelingcilinder heel iets vettig.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Vanos » 19 sep 2018, 22:56

Kan de oorzaak eigenlijk ook de carterpakking zijn? Dit kan ook in de bell housing komen als het lekt aan de achterkant?

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door DF-user-13935 » 20 sep 2018, 00:17

Gave auto.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Crookie » 20 sep 2018, 08:33

Vanos schreef: 19 sep 2018, 22:56 Kan de oorzaak eigenlijk ook de carterpakking zijn? Dit kan ook in de bell housing komen als het lekt aan de achterkant?
Ja zou ook goed kunnen en is eerder de oorzaak dan wat ik opnoemde.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Jeffrey026 » 20 sep 2018, 12:56

Dan toch maar werder de pan eronderuit trekken :p.
Zit er echt een pakking tussen of speciale vloeibare pakking voor carterpan (300+ temp aan kan).

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door ///Joost » 20 sep 2018, 13:02

Pakking met nummer 11 13 1 437 237

Zelfde pakking voor vrijwel alle 6 cilinders van begin '90 tot diep in jaren 2000. Wel op een paar puntjes vloeibare pakking ertussen, waar de bell housing tegen het carter aan zit.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Vanos » 20 sep 2018, 19:57

Ja, ik heb hem al thuis liggen. Die lekt sowieso namelijk ook al aan de voorkant :).

Ik denk wel dat ik de koppeling sowieso ga vervangen, in parts is dat niet zo duur, en de tijd is hobby :). Maar in elk geval ga ik dan zorgen dat ik eerst de carter gedaan heb zodat ik niet het risico loop dat die al direct op mijn nieuwe clutch zou lekken.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Jeffrey026 » 20 sep 2018, 21:47

Haha heerlijk die oude meuk! Heb mijzelf vorige week ook een oud hok cadeau gedaan. Tis bijna winter en de kachel doet het prima in de garage

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland

Bericht door Vanos » 29 sep 2018, 16:56

Hopelijk de komende twee weekenden de auto afmaken! Weekend 1 de carterpakking, weekend 2 de koppeling met alles wat daar in de buurt zit.

Publiekspeiling: Ik heb een vrij duidelijke gear whine, waarvan ik redelijk zeker ben dat die in de bak zit, en niet de throwout bearing is o.i.d. Waarom:
  • De whine is hoorbaar in versnelling 1-4, maar niet in 5, en alleen onder acceleratie. Dit zou duiden op bijvoorbeeld een lager van de countershaft.
  • De whine is hoorbaar in neutraal bij stilstand, maar als je de koppeling intrapt gaat het weg. Als je de koppeling heel voorzichtig op laat komen hoor je de frequentie van de whine oplopen, oftewel, dit is iets in de bak wat op dat moment op snelheid van de motor wordt gebracht.
  • ATF niveau is in orde
Extreem artistieke video ter ondersteuning:


Wat zouden jullie adviseren? Eerst maar eens een tijd mee doorrijden? Kan het uberhaupt veel kwaad? Of als ik toch de clutch vervang een tweedehands bak proberen te vinden? Het bezwaar wat ik daar tegen heb is dat je dan ook niet goed weet wat je plaatst. Behalve het geluid schakelt deze bak wel perfect, en ook geen issues met de synchro's e.d. Een revisie is niet praktisch, omdat ik de auto niet makkelijk ergens kan stallen in de tussentijd, en is waarschijnlijk ook niet kostenefficiënt.

================================

Vandaag het benzinefilter met bijbehorende leidingen vervangen. Want al deze druppelsporen zijn blijkbaar mijn benzine. Hopelijk mijn buren niet te boos gemaakt, want ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten verwijderen...

Afbeelding

Gelukkig was de oorzaak ook wel vrij duidelijk:

Afbeelding

En je snapt daarmee ook meteen waarom er in de OEM slang een voorgevormde bocht zit.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E36 325i Vanos - Bak vervangen: ja of nee? @ P3

Bericht door EvdP » 29 sep 2018, 17:39

Benzine is geen olie, dat lost wel op.

Was het nog het originele filter?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E36 325i Vanos - Bak vervangen: ja of nee? @ P3

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 sep 2018, 18:08

Dat van de versnellingsbak...zoals jij het omschrijft kan het ook een druklager zijn. Zou eerst de olie eens verversen en een nieuwe koppeling steken. Kan je altijd die bak nog aanpakken.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E36 325i Vanos - Bak vervangen: ja of nee? @ P3

Bericht door Crookie » 29 sep 2018, 20:07

Zo’n oplopend geluid moet haast wel een lager zijn in de bak.

Gelukkig zijn e36 bakken redelijk goed te vinden en je kan voor relatief weinig geld
Een (goede) gebruikte vinden. Evt laat je die open maken en de lagers vervangen en dan er onder zetten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Djessey, Godspeed, yorick en 54 gasten