996 C2 Handbak MKII
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 12:33
996 C2 Handbak MKII
Na een poos zonder spielerij te hebben gezeten begon het toch wel weer erg te kriebelen. Bij de opening van het Ring seizoen heb ik daarom maar 5 rustige rondjes in m’n F11 gedaan, wat meteen resulteerde in nieuwe schijven en blokken rondom toen ie de week erna een oliebeurt kreeg bij de dealer. Dat was dus niet de bedoeling..
Heb een tijdje naar R8 V8’s zitten kijken, omdat ik dat toch een hele mooie auto blijf vinden, en een middenmotor vind ik ook wel spannend. Prijzen lagen echter toch hoger dan wat ik aan een speeltje wilde uitgeven.
Toen maar eens gaan kijken naar 996’en. Ook in DE en BE, maar qua prijzen waren de verschillen met NL niet heel bijzonder, en ik had geen zin in de lange ritten voor bezichtigingen en het import verhaal, dus op de NL markt geconcentreerd. C2’s MKII met handbak zijn echter vrij zeldzaam, of de eigenaren willen er niet vanaf. Spoeling is iig redelijk dun. Uiteindelijk toch een goed exemplaar gevonden, een niet-zilvergrijze met orginele motor, 115k gelopen en Auto-Resto modificaties allemaal uitgevoerd. Heeft al wel een waslijst aan eigenaren gehad, en een keer een tikje voor gehad. Tijdens de aankoop keuring bij Auto-Resto liet Michel me even de andere 2 996’en op de brug zien: ook allebei al een keer voorschade gehad. Blijkbaar een normaal verschijnsel, al moet ik dan wel concluderen dat rijvaardigheid bij bepaald sportwagen kopend publiek enigzins te wensen overlaat.. Cosmetisch is er nog wel een en ander aan te verbeteren, maar aan de rekeningen te zien is er niet op het onderhoud bespaard. Nu is de helft van de lol voor mij om wat kleine projectjes te doen, dus die cosmetische dingen pak ik de komende maanden lekker aan. Verder zit er een Dansk sportauspuff onder, dus bij een beetje gas is ie beschaafd asociaal. Voor een weekend auto echter geen probleem
Al met al een leuk verjaardagscadeau voor mezelf
Nu nog even wachten tot Auto-Resto met hun oil pick-up modificatie komt, en dan is ie ook klaar voor wat ringdagjes zonder dat ik me zorgen hoef te maken over een ploffend blok.
Dingen die ik al aangepakt heb:
- Pioneer Navi uit 2006 die heel lelijk gemonteerd zat vervangen door een Sony unit met Apple CarPlay. Ook meteen een net frame eromheen, dus het ziet er weer wat beter uit.
- Bij de inbouw van die Pioneer unit is er aardig gebrast, de Airco module was naar de verkeerde positie in het dashboard verhuisd, waarbij ze het hele achterliggende frame gesloopt hebben. Nieuw opberg-vakje en sierlijstje voor de airco besteld, en die gemonteerd. Een vervangend frame heb ik voor 35 euro uit de UK laten komen (zelfde als Boxsters, en die worden daar met regelmaat gesloopt). Moet het frame alleen nog vervangen
- Ook uit de UK: origineel gereedschap setje, deze miste. Wederom uit een sloop Boxster.
- Sticker onder de bagageklep. Bij de voorschade zijn de bumper en klep vervangen, en is de originele sticker verdwenen. Via Renntech kwam ik bij een spanjaard uit die ze adhv de sticker in het boekje namaakt.
Wat er nog staat te gebeuren:
- Bumper / bagageklep afstellen, deze sluiten niet gelijkmatig aan.
- Professionele poetsbeurt met lak-correctie, want de blanke lak is behoorlijk lelijk geworden door slechte was praktijken.
- Porsche Tequipment schroefbeugel plaatsen, zodat ik er gordels om kan hangen
- Recaro Pole Position's ABE met 5 of 6 punts gordels (Schroth uiteraard)
- En bij het lieve broertje bedelen voor een leuke set AST of Moton.
Bijgevoegd wat foto's.
Heb een tijdje naar R8 V8’s zitten kijken, omdat ik dat toch een hele mooie auto blijf vinden, en een middenmotor vind ik ook wel spannend. Prijzen lagen echter toch hoger dan wat ik aan een speeltje wilde uitgeven.
Toen maar eens gaan kijken naar 996’en. Ook in DE en BE, maar qua prijzen waren de verschillen met NL niet heel bijzonder, en ik had geen zin in de lange ritten voor bezichtigingen en het import verhaal, dus op de NL markt geconcentreerd. C2’s MKII met handbak zijn echter vrij zeldzaam, of de eigenaren willen er niet vanaf. Spoeling is iig redelijk dun. Uiteindelijk toch een goed exemplaar gevonden, een niet-zilvergrijze met orginele motor, 115k gelopen en Auto-Resto modificaties allemaal uitgevoerd. Heeft al wel een waslijst aan eigenaren gehad, en een keer een tikje voor gehad. Tijdens de aankoop keuring bij Auto-Resto liet Michel me even de andere 2 996’en op de brug zien: ook allebei al een keer voorschade gehad. Blijkbaar een normaal verschijnsel, al moet ik dan wel concluderen dat rijvaardigheid bij bepaald sportwagen kopend publiek enigzins te wensen overlaat.. Cosmetisch is er nog wel een en ander aan te verbeteren, maar aan de rekeningen te zien is er niet op het onderhoud bespaard. Nu is de helft van de lol voor mij om wat kleine projectjes te doen, dus die cosmetische dingen pak ik de komende maanden lekker aan. Verder zit er een Dansk sportauspuff onder, dus bij een beetje gas is ie beschaafd asociaal. Voor een weekend auto echter geen probleem
Al met al een leuk verjaardagscadeau voor mezelf
Nu nog even wachten tot Auto-Resto met hun oil pick-up modificatie komt, en dan is ie ook klaar voor wat ringdagjes zonder dat ik me zorgen hoef te maken over een ploffend blok.
Dingen die ik al aangepakt heb:
- Pioneer Navi uit 2006 die heel lelijk gemonteerd zat vervangen door een Sony unit met Apple CarPlay. Ook meteen een net frame eromheen, dus het ziet er weer wat beter uit.
- Bij de inbouw van die Pioneer unit is er aardig gebrast, de Airco module was naar de verkeerde positie in het dashboard verhuisd, waarbij ze het hele achterliggende frame gesloopt hebben. Nieuw opberg-vakje en sierlijstje voor de airco besteld, en die gemonteerd. Een vervangend frame heb ik voor 35 euro uit de UK laten komen (zelfde als Boxsters, en die worden daar met regelmaat gesloopt). Moet het frame alleen nog vervangen
- Ook uit de UK: origineel gereedschap setje, deze miste. Wederom uit een sloop Boxster.
- Sticker onder de bagageklep. Bij de voorschade zijn de bumper en klep vervangen, en is de originele sticker verdwenen. Via Renntech kwam ik bij een spanjaard uit die ze adhv de sticker in het boekje namaakt.
Wat er nog staat te gebeuren:
- Bumper / bagageklep afstellen, deze sluiten niet gelijkmatig aan.
- Professionele poetsbeurt met lak-correctie, want de blanke lak is behoorlijk lelijk geworden door slechte was praktijken.
- Porsche Tequipment schroefbeugel plaatsen, zodat ik er gordels om kan hangen
- Recaro Pole Position's ABE met 5 of 6 punts gordels (Schroth uiteraard)
- En bij het lieve broertje bedelen voor een leuke set AST of Moton.
Bijgevoegd wat foto's.
- Bijlagen
-
- IMG_6019.jpg (287.73 KiB) 2107 keer bekeken
Laatst gewijzigd door katana309 op 31 jul 2018, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 12:33
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 12:33
Re: 996 C2 Handbak MKII
Buitenkant bij bezichtiging / proefrit
- Bijlagen
-
- IMG_6021.jpg (448.17 KiB) 2101 keer bekeken
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 12:33
Re: 996 C2 Handbak MKII
Aluminium-look tellerplaten. Voor mij zijn ze toch echt wit..
- Bijlagen
-
- IMG_6035.jpg (215.79 KiB) 2100 keer bekeken
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 12:33
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 996 C2 Handbak MKII
Mooi ding! Lekker hoor een handbakkie
-
- Berichten: 18531
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: 996 C2 Handbak MKII
Wow. Nice!
Heb je ook de hoes & tas er bij?
Heb je ook de hoes & tas er bij?
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: 996 C2 Handbak MKII
OT: Gaaf, handbak erin is extra plezier!
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: 996 C2 Handbak MKII
Lekker zeg! Gefeliciteerd!
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 12:33
Re: 996 C2 Handbak MKII
Thanks! Ben er content mee, zoals de Belgen zeggen.
Geen hoes met tas. Wel een wielklem van de vorige eigenaar gekregen.
Ben ik ook nog niet tegen komen bij de speurtoch moet ik eerlijk zeggen..
Geen hoes met tas. Wel een wielklem van de vorige eigenaar gekregen.
Ben ik ook nog niet tegen komen bij de speurtoch moet ik eerlijk zeggen..
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: 996 C2 Handbak MKII
nice...ben beneuwd hoe je de balans gaat vinden...
Mark.
Mark.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: 996 C2 Handbak MKII
Oh so nice! Ziet er erg goed uit. Top dat je hem zo grondig aanpakt, alle mods kan ik volledig begrijpen.
Weet nog wel iemand die er eentje zoekt Keep us posted!
Weet nog wel iemand die er eentje zoekt Keep us posted!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: 996 C2 Handbak MKII
Gaaf ding, goede uitvoering zo!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 996 C2 Handbak MKII
Ja, tof hoor! Handbak is altijd goed, en zou ik ook voor gaan in het 996 era.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 12:33
Re: 996 C2 Handbak MKII
Handbak is idd erg lekker. Niet zo strak als de 993 RS die ik ooit heb mogen rijden, maar desalniettemin een heerlijk gevoel. Je merkt ook goed dat ie lekkerder schakelt als hij op temperatuur komt. Veel handbakken zit niet genoeg gevoel in om dat te merken.
Balans moet nog aan gewerkt worden. Hij heeft soms nog wat rare bewegingen achter, zowel in de bocht als gas geven op een recht stuk. Bandenspanning al naar beneden gehaald, dit scheelde al wat, maar ik ga hem laten uitlijnen bij Paul Geeris. Rubbers waren nog goed bij de keuring.
Balans moet nog aan gewerkt worden. Hij heeft soms nog wat rare bewegingen achter, zowel in de bocht als gas geven op een recht stuk. Bandenspanning al naar beneden gehaald, dit scheelde al wat, maar ik ga hem laten uitlijnen bij Paul Geeris. Rubbers waren nog goed bij de keuring.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: 996 C2 Handbak MKII
Een 911 voelt altijd anders in de achterhand dan een auto zonder bak & blok achterin, da’s een. Twee is: verse dempers vs ervaren fietspompen is een wereld van verschil. Als je straat en circuit wil combineren zou ik kijken naar Koni FSD dempers + Eibach veren. En meer comfort en strakker sturen, hoe onmogelijk die combi ook klinkt. Weet je wat overstuur is en wat je ermee kunt doen zou ik meteen een 996 Turbo achterstabi monteren: beperkt het onderstuur op insturen heel prettig en maakt hem achter wat makkelijker. Nadeel van jouw spec: je zal het ontbrekende sper eerder missen, al blijft tractie natuurlijk altijd prima met al die kgs op de aangedreven wielen.
- martll
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: 996 C2 Handbak MKII
Goede basis voor een leuke track-straat auto. Ik ga dit volgen! Keep us updated!
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: 996 C2 Handbak MKII
Vette bak hoor! Ga je veel plezier mee hebben
Mijn oude vertrouwde 325i gaat ook lekkerder schakelen als ie warm is
Mijn oude vertrouwde 325i gaat ook lekkerder schakelen als ie warm is
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 12:33
Re: 996 C2 Handbak MKII
Bedankt voor de tips FaF.FreudeamFahren schreef: ↑01 aug 2018, 22:31 Een 911 voelt altijd anders in de achterhand dan een auto zonder bak & blok achterin, da’s een. Twee is: verse dempers vs ervaren fietspompen is een wereld van verschil. Als je straat en circuit wil combineren zou ik kijken naar Koni FSD dempers + Eibach veren. En meer comfort en strakker sturen, hoe onmogelijk die combi ook klinkt. Weet je wat overstuur is en wat je ermee kunt doen zou ik meteen een 996 Turbo achterstabi monteren: beperkt het onderstuur op insturen heel prettig en maakt hem achter wat makkelijker. Nadeel van jouw spec: je zal het ontbrekende sper eerder missen, al blijft tractie natuurlijk altijd prima met al die kgs op de aangedreven wielen.
Het is niet de eerste 911 waar ik in mag rijden, en wat ie nu doet is niet toe te schrijven als typisch 911 gedrag. Het zou een demper issue kunnen zijn, maar alleen raar gedrag in het low-speed bereik, en verder het high-speed bereik goed doen vind ik niet geheel rijmen met versleten dempers. Broertje doet de ontwikkeling bij AST/Moton, dus daar word sowieso wat aan gedaan. Het voelt meer als een uitlijnings issue iig.
Verder ben ik meer een lijnenrijder dan een drifter (lees: ik heb geen talent, alleen aangeleerde vaardigheden), dus ik verwacht niet heel snel last te krijgen van een missend sper.
Zal eens kijken naar de Turbo stabi.
Gerrit
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: 996 C2 Handbak MKII
Was niet mijn bedoeling je als 911 rookie weg te zetten. Sper mis je niet enkel bij het driften. Accelererend uit een bocht verliest het binnenste wiel nog wel eens grip; een dikkere achterstabi versterkt die neiging. Dan zou je een sper meer kunnen gaan missen.
AST / Moton gaat veel toevoegen, keep us posted!
AST / Moton gaat veel toevoegen, keep us posted!
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: 996 C2 Handbak MKII
Mooie bak. Denk dat het dieptepunt van de 996 prijzen al achter ons ligt. Het model begint nu wat meer waardering te krijgen.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 12:33
Re: 996 C2 Handbak MKII
Ben wel een 911 rookie maar heb met de jaren het geluk gehad in de 911’s van andere mensen te mogen sturen. En heb ik een ass-o-meter die signalen enigzins kan interpreteren
Effe afwachten wat een uitlijning brengt. Weet alleen niet hoe snel ik een andere set dempers er onder heb zitten, beetje zonde om de uitlijning 2 keer te moeten doen..
Heb ook aardig wat research gedaan (obsessief gedrag zoals de vriendin het noemt) voor de aankoop, en de markt een aantal maanden in de gaten gehouden. Verwacht op deze uitvoering idd niet veel te gaan afschrijven
Effe afwachten wat een uitlijning brengt. Weet alleen niet hoe snel ik een andere set dempers er onder heb zitten, beetje zonde om de uitlijning 2 keer te moeten doen..
Heb ook aardig wat research gedaan (obsessief gedrag zoals de vriendin het noemt) voor de aankoop, en de markt een aantal maanden in de gaten gehouden. Verwacht op deze uitvoering idd niet veel te gaan afschrijven
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 12:33
Re: 996 C2 Handbak MKII
Gister de Dansk dempers vervangen voor een set M&M’s die ik via Carnewal besteld had. De Dansk dempers hebben een flexible stuk in de pijp zitten, wat een zwakke plek is. Bij mij zat daar in de rechter demper een scheurtje waar valse lucht werd aangezogen, en dit was een afkeur voor de 4-gas meting.
De- en montage was een simpel klusje, alleen de achterwielen moeten er af. Alles kwam ook zonder problemen los, en met 2,5 uur was het geklaard. Na demontage werd duidelijk dat de linker demper een tik opgevangen heeft, want die was aardig verfrommeld. Verklaart ook waarom er wat haarscheurtjes in de lak op de achterbumper zitten. Voor de rest nergens anders schade aan kunnen ontdekken, maar het blijkt maar weer dat zelfs met een inspectie op de brug je niet alles kunt ontdekken.
Ik heb de Tüv versie van de M&M’s besteld, want de Dansk’s waren toch iets te asociaal, en deze zijn idd een stuk stiller. Het boxer geluid komt er echter wel wat melodieuzer uit, dus ik ben er wel blij mee. Dinsdag voor de herkeuring.
De- en montage was een simpel klusje, alleen de achterwielen moeten er af. Alles kwam ook zonder problemen los, en met 2,5 uur was het geklaard. Na demontage werd duidelijk dat de linker demper een tik opgevangen heeft, want die was aardig verfrommeld. Verklaart ook waarom er wat haarscheurtjes in de lak op de achterbumper zitten. Voor de rest nergens anders schade aan kunnen ontdekken, maar het blijkt maar weer dat zelfs met een inspectie op de brug je niet alles kunt ontdekken.
Ik heb de Tüv versie van de M&M’s besteld, want de Dansk’s waren toch iets te asociaal, en deze zijn idd een stuk stiller. Het boxer geluid komt er echter wel wat melodieuzer uit, dus ik ben er wel blij mee. Dinsdag voor de herkeuring.
- Bijlagen
-
- 3
- IMG_6257.jpg (236.23 KiB) 1251 keer bekeken
-
- 2
- IMG_6253.jpg (300.14 KiB) 1251 keer bekeken
-
- 1
- IMG_6251.jpg (324.12 KiB) 1253 keer bekeken
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 996 C2 Handbak MKII
Was nog wel te fixen met een nieuw flexibel stuk maar helemaal nieuw is ook wel lekker natuurlijk.