Glenn zijn BMW E61 M5 Vanos probleem of timing ?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:22
- Auto: bmw m5 e61 2009
Glenn zijn BMW E61 M5 Vanos probleem of timing ?
Best Nick,
Prachtig en mooie wagen heb je daar. Goede en leuke informatie ook.
Heb zelf ook een bmw e61 m5 2009
Heb een vraagje omtrent u lagerschalen die u vervangen hebt.
Ik heb mijn subframe gedemonteerd voor mijn stuurhuis te reviseren omdat er olie uitliep. Nu ga ik de carterpan ook demonteren om de lagerschalen mee te vervangen. Nu is mijn vraag heb jij gewoon de originele blauwe en rode lagers gemonteerd of heb je deze ook opgemeten met plastigage voor de speling?
De blauwe lagers is normaal boven en rode onderaan, blijkbaar zijn er ook geen overmaten beschikbaar bij bmw .
Als er eigenlijk geen zichtbare of abnormale schade te zien is aan de krukas of lagers monteer je gewoon originele lagers terug denk ik ?
graag u antwoord.
mvg
Prachtig en mooie wagen heb je daar. Goede en leuke informatie ook.
Heb zelf ook een bmw e61 m5 2009
Heb een vraagje omtrent u lagerschalen die u vervangen hebt.
Ik heb mijn subframe gedemonteerd voor mijn stuurhuis te reviseren omdat er olie uitliep. Nu ga ik de carterpan ook demonteren om de lagerschalen mee te vervangen. Nu is mijn vraag heb jij gewoon de originele blauwe en rode lagers gemonteerd of heb je deze ook opgemeten met plastigage voor de speling?
De blauwe lagers is normaal boven en rode onderaan, blijkbaar zijn er ook geen overmaten beschikbaar bij bmw .
Als er eigenlijk geen zichtbare of abnormale schade te zien is aan de krukas of lagers monteer je gewoon originele lagers terug denk ik ?
graag u antwoord.
mvg
Laatst gewijzigd door glenn06 op 21 jun 2018, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: NickM5 - BMW E60 M5
Hoi Glenn, welkom hier op Df. Een E61 M5 verdient wel een eigen (voorstel) topic
Als je preventief dus zonder klachten de lagers gaat vervangen dan is de kans groot dat je gewoon met nieuwe (standaard) lagerschalen toe kunt. Het hangt er simpelweg vanaf wat je tegenkomt.
Als je preventief dus zonder klachten de lagers gaat vervangen dan is de kans groot dat je gewoon met nieuwe (standaard) lagerschalen toe kunt. Het hangt er simpelweg vanaf wat je tegenkomt.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: NickM5 - BMW E60 M5
Lagerschalen terugplaatsen zou ik nooit maar dan ook nooit doen.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: NickM5 - BMW E60 M5
+1. na monteren nieuwe lagers kun je alsnog met plastigauge nameten hoe de speling is. s85 heeft toch net als s54 ook van die rekbouten die je 3 maal moet lossen en aantrekken?Niels schreef: ↑06 jun 2018, 18:21 Hoi Glenn, welkom hier op Df. Een E61 M5 verdient wel een eigen (voorstel) topic
Als je preventief dus zonder klachten de lagers gaat vervangen dan is de kans groot dat je gewoon met nieuwe (standaard) lagerschalen toe kunt. Het hangt er simpelweg vanaf wat je tegenkomt.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: NickM5 - BMW E60 M5
hij bedoelt volgens mij de oem spec lagers (wel nieuwe) maar dus geen overmaat oid.Sander-E46 schreef: ↑06 jun 2018, 19:19 Lagerschalen terugplaatsen zou ik nooit maar dan ook nooit doen.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: NickM5 - BMW E60 M5
Dan heb ik niks gezegd, ben benieuwd naar een topic. E61 is altijd nog net iets specialer.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:22
- Auto: bmw m5 e61 2009
Re: NickM5 - BMW E60 M5
thanks guys,
Zal zo vlug mogelijk kijken om een topic te starten.
Ja idd, de wagen heeft momenteel geen probleem, wordt enkel preventief gedaan om geen problemen te krijgen in de toekomst.
Heb bij Bmw langsgeweest maar er is niemand die me kan vertellen wat de speling van de drijfstanglagers die je dan meet met plastigauge mag zijn ?
Vind dit ook nergens terug, zelfs bij de bmw dealer weten ze er geen raad mee.
Ja, ik zou dus gewoon kijken om de originele lagers (10xrood voor onderaan, en 10x blauw voor bovenaan) te bestellen plus de drijfstangbouten die je volgens de dealer in 3 stappen moet aanspannen.
zopas de carter gedemonteerd
Hierbij wat pictures
Zal zo vlug mogelijk kijken om een topic te starten.
Ja idd, de wagen heeft momenteel geen probleem, wordt enkel preventief gedaan om geen problemen te krijgen in de toekomst.
Heb bij Bmw langsgeweest maar er is niemand die me kan vertellen wat de speling van de drijfstanglagers die je dan meet met plastigauge mag zijn ?
Vind dit ook nergens terug, zelfs bij de bmw dealer weten ze er geen raad mee.
Ja, ik zou dus gewoon kijken om de originele lagers (10xrood voor onderaan, en 10x blauw voor bovenaan) te bestellen plus de drijfstangbouten die je volgens de dealer in 3 stappen moet aanspannen.
zopas de carter gedemonteerd
Hierbij wat pictures
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: NickM5 - BMW E60 M5
Lekker bezig, mooie wagen!
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: NickM5 - BMW E60 M5
Zulke vragen kan je beter stellen bij een revisiebedrijf die ervaring met deze motoren heeft, deze kunnen je dan ook aan de juiste lagerschalen helpen.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: NickM5 - BMW E60 M5
Oeh, goede velgen, mooie stance.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 mei 2018, 18:15
- Auto: E60 m5
Re: NickM5 - BMW E60 M5
Gewoon de originele lagerschalen monteren. Geen overmaat gebruiken, tenzij er ook maar iets is wat erop duid dat dit nodig zou moeten zijn. In principe slijten die schalen gewoon omdat die schalen van het zachtste materiaal zijn, rest zou bij relatief lage km standen niet al te veel slijtage mogen hebben...
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:22
- Auto: bmw m5 e61 2009
Re: NickM5 - BMW E60 M5
Bedankt voor jullie vlotte en spontane reactie's
Wel idd Bmw heeft ook geen overmaten van de drijfstanglagers. Heb ook vanalles van informatie verschaft bij de bmw dealer.
De wagen heeft nu rond de 125000km en heeft altijd normale bedrijfsomstandigheden gehad, nooit mee op circuit gereden of launch control uitgevoerd. Dit is en kan niet goed zijn voor deze wagen.
Mvg
Wel idd Bmw heeft ook geen overmaten van de drijfstanglagers. Heb ook vanalles van informatie verschaft bij de bmw dealer.
De wagen heeft nu rond de 125000km en heeft altijd normale bedrijfsomstandigheden gehad, nooit mee op circuit gereden of launch control uitgevoerd. Dit is en kan niet goed zijn voor deze wagen.
Mvg
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: NickM5 - BMW E60 M5
Welkom Glenn. Mooie wagen die z'n eigen topic verdient. Misschien kun je even een eigen topic aanmaken, zodat Nick's topic 'schoon' blijft.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: NickM5 - BMW E60 M5
De reactie hierboven kan als nieuw topic worden aangemaakt Glenn. Of een mod kan het wellicht verplaatsen en uit elkaar trekken. Wat een ding in elk geval
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Glenn zijn BMW E61 M5
Afgesplitst naar een eigen topic. Geweldige wagen Glenn, de BBSen staan ook goed!
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Glenn zijn BMW E61 M5
Beauty, dat vraagt om meer foto's. Waarschijnlijk zwart leder of zit er nog een mooie verassing in de pet.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Glenn zijn BMW E61 M5
Prachtig, de ultieme familiebak wat mij betreft!
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Glenn zijn BMW E61 M5
Nu je het zegt, of platinum? maar denk dat jij op het juiste spoor zit
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: Glenn zijn BMW E61 M5
Welkom Glenn! Altijd mooi om er nog een V10 collega bij te hebben.
Bij mijn M5 zijn er nieuwe originele lagers geplaatst bij de wissel, ik zou ook adviseren om hetzelfde te doen. Inderdaad dus 11 24 7 841 703 (blauw) en 11 24 7 841 702 (rood). De lagers en de bouten an sich zijn de kosten niet. Kijk even naar de toestand van de krukas inderdaad maar als alles er nog netjes uitziet (wat ik wel verwacht) gewoon nieuwe lagers plaatsen en op naar de volgende 125.000km=)
Zijn de koppeling en het vliegwiel ook nog origineel of zijn deze al een keer vervangen?
Ik zie dat je Silverstone op Silverstone hebt én wat met de velgen hebt gedaan. Misschien kun je ons nog wat meer vertellen over de auto. Waarom de E61 M5? Wat heb je er naast de velgen aan gedaan? Is de uitlaat nog origineel? Wat heb je allemaal al mee gemaakt met je M5? Je merkt het - we zijn nieuwsgierig En natuurlijk lekker veel foto's plaatsen!
Bij mijn M5 zijn er nieuwe originele lagers geplaatst bij de wissel, ik zou ook adviseren om hetzelfde te doen. Inderdaad dus 11 24 7 841 703 (blauw) en 11 24 7 841 702 (rood). De lagers en de bouten an sich zijn de kosten niet. Kijk even naar de toestand van de krukas inderdaad maar als alles er nog netjes uitziet (wat ik wel verwacht) gewoon nieuwe lagers plaatsen en op naar de volgende 125.000km=)
Zijn de koppeling en het vliegwiel ook nog origineel of zijn deze al een keer vervangen?
Ik zie dat je Silverstone op Silverstone hebt én wat met de velgen hebt gedaan. Misschien kun je ons nog wat meer vertellen over de auto. Waarom de E61 M5? Wat heb je er naast de velgen aan gedaan? Is de uitlaat nog origineel? Wat heb je allemaal al mee gemaakt met je M5? Je merkt het - we zijn nieuwsgierig En natuurlijk lekker veel foto's plaatsen!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Glenn zijn BMW E61 M5
Heel gaaf, en wat staat die BBSen lekker zeg!!
- Joop
- Berichten: 8891
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Glenn zijn BMW E61 M5
Jammer dat BMW geen snelle M5 Touring (meer) in het assortiment heeft zitten (op die paar spontane bevliegingen uit het verleden na)... Dit is wel een mooi voorbeeld dat het gewoon geweldige auto’s zijn en op die BBS’en staat hij ook nog een erg goed... Nice!
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:22
- Auto: bmw m5 e61 2009
Re: Glenn zijn BMW E61 M5
Beste forumleden,
drukke week achter de boeg.
Vandaag nog wat verder gesleuteld aan de m5.
Bobines gedemonteerd om de bougies uit te halen, deze worden ook mee vervangen. Wel zaten de bobines enorm vast.
Kreeg ze heel moeilijk gedemonteerd, 2 waarvan de rubber afsluiting gescheurd zijn spijtig genoeg. Zal kijken voor nieuwe rubbers ofwel nieuwe bobine, water is namelijk het laatste wat ik wil hebben rond m'n bougies.
Dan de ventilatorschroef gedemonteerd, krap maar doenbaar. De lipjes kun je naar binnen plooien om gemakkelijk te passeren met je ventilatorkader.
Dan heb ik ng van 1 cilinder de lagerschalen al vervangen en wat zie ik: zoals we allemaal al wel weten! Deze zijn dringend aan vervanging toe.
Net op tijd om deze te vervangen blijkbaar ook.
Foto's van het interieur zal ik nog eens posten is wit leder maar vraag me niet de naam ervan zou het eens moeten opzoeken
De wagen is van 2010 en is omgebouwt naar lichte vracht.
Wagen heeft nu een 127000 km gereden en is helemaal niet kosteloos verlopen
- Vlotter van de brandstof is eens vervangen geweest! Peil tekende niet meer correct waardoor we ook eens zonder brandstof gevallen zijn
- brandstofpompen zijn dan later kapot gedraaid en vervangen geweest
- enkele maanden later terug de brandstofpompen kapot, blijkbaar was dit de oorzaak door het leeg rijden van de tank door de vlotter
Hierdoor draaien de pompen droog en krijg je licht ijzervijsel. Hierdoor draaiden de nieuwe pompen terug kapot.
Het gehele brandstofsysteem werd gereinigt en uitgekuist en dan was het probleem opgelost.
- koppeling is vervangen geweest.
- Olie koeler voor de versnellingsbak heeft het ook eens begeven, mss door steeninslag?? Nu deze werd vervangen
- De spanner multiriemen en dergelijke vervangen (normaal onderhoud)
- Nu enkele maanden geleden in panne, vast in zn versnelling en niet meer starten. Pomp van de smg bak vervangen.
- Maand verder hetzelfde probleem en dan de gehele kleppenblok vervangen van de smg bak, kostelijk plaatje.
- vandaag zijn we van bijaf, dus herstelling van het stuurhuis omdat deze uitloopt, wss te wijten aan de herstelling bij bmw. Nooit problemen gehad met het stuurhuis of olieverlies, na de herstelling enkele weken later begon het stuurhuis uit te lopen. Dan maar nog eens de lagerschalen mee nemen ook nu want dit is blijkbaar het bekende fenomeen van onze bekende V10 motoren.
Verder is dit wel een plezier van een wagen om me te toeren,
De bbs'n staan hem idd zoals gegoten vind ik ook persoonlijk en de wagen heeft een eisenmann uitlaat gekregen.
Draait iets zwaarder met deze.
Bij deze ng wat foto's van vndaag.
drukke week achter de boeg.
Vandaag nog wat verder gesleuteld aan de m5.
Bobines gedemonteerd om de bougies uit te halen, deze worden ook mee vervangen. Wel zaten de bobines enorm vast.
Kreeg ze heel moeilijk gedemonteerd, 2 waarvan de rubber afsluiting gescheurd zijn spijtig genoeg. Zal kijken voor nieuwe rubbers ofwel nieuwe bobine, water is namelijk het laatste wat ik wil hebben rond m'n bougies.
Dan de ventilatorschroef gedemonteerd, krap maar doenbaar. De lipjes kun je naar binnen plooien om gemakkelijk te passeren met je ventilatorkader.
Dan heb ik ng van 1 cilinder de lagerschalen al vervangen en wat zie ik: zoals we allemaal al wel weten! Deze zijn dringend aan vervanging toe.
Net op tijd om deze te vervangen blijkbaar ook.
Foto's van het interieur zal ik nog eens posten is wit leder maar vraag me niet de naam ervan zou het eens moeten opzoeken
De wagen is van 2010 en is omgebouwt naar lichte vracht.
Wagen heeft nu een 127000 km gereden en is helemaal niet kosteloos verlopen
- Vlotter van de brandstof is eens vervangen geweest! Peil tekende niet meer correct waardoor we ook eens zonder brandstof gevallen zijn
- brandstofpompen zijn dan later kapot gedraaid en vervangen geweest
- enkele maanden later terug de brandstofpompen kapot, blijkbaar was dit de oorzaak door het leeg rijden van de tank door de vlotter
Hierdoor draaien de pompen droog en krijg je licht ijzervijsel. Hierdoor draaiden de nieuwe pompen terug kapot.
Het gehele brandstofsysteem werd gereinigt en uitgekuist en dan was het probleem opgelost.
- koppeling is vervangen geweest.
- Olie koeler voor de versnellingsbak heeft het ook eens begeven, mss door steeninslag?? Nu deze werd vervangen
- De spanner multiriemen en dergelijke vervangen (normaal onderhoud)
- Nu enkele maanden geleden in panne, vast in zn versnelling en niet meer starten. Pomp van de smg bak vervangen.
- Maand verder hetzelfde probleem en dan de gehele kleppenblok vervangen van de smg bak, kostelijk plaatje.
- vandaag zijn we van bijaf, dus herstelling van het stuurhuis omdat deze uitloopt, wss te wijten aan de herstelling bij bmw. Nooit problemen gehad met het stuurhuis of olieverlies, na de herstelling enkele weken later begon het stuurhuis uit te lopen. Dan maar nog eens de lagerschalen mee nemen ook nu want dit is blijkbaar het bekende fenomeen van onze bekende V10 motoren.
Verder is dit wel een plezier van een wagen om me te toeren,
De bbs'n staan hem idd zoals gegoten vind ik ook persoonlijk en de wagen heeft een eisenmann uitlaat gekregen.
Draait iets zwaarder met deze.
Bij deze ng wat foto's van vndaag.
- Fabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Glenn zijn BMW E61 M5
Mooi op tijd met de lagers! Verder de bekende problemen die ik lees, behalve de brandstofpompen.
Geen ijzervijlsel in je injectoren gekomen....? Deze zijn bij mijn e61 ook preventief vervangen, maar ik sta dan ook al op 220.000km.
Geen ijzervijlsel in je injectoren gekomen....? Deze zijn bij mijn e61 ook preventief vervangen, maar ik sta dan ook al op 220.000km.
-
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
- Locatie: M6 F06
Re: Glenn zijn BMW E61 M5
Mooie Touring! Velgen staan super! Best wat onderhoud al gehad voor die km-stand. Vlotter en brandstofpomp heb ik ook gehad bij mijn ex 2005 M6.
Al best wat V10's op DF, misschien leuk om ze een keer allen naast elkaar te zetten?
Al best wat V10's op DF, misschien leuk om ze een keer allen naast elkaar te zetten?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Gijzert, GRzep, Jan-BMW-Suzuki, Marc Sierra, Martijn_bmw, maurizio en 114 gasten