Glenn zijn BMW E61 M5 Vanos probleem of timing ?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
glenn06
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:22
Auto: bmw m5 e61 2009

Glenn zijn BMW E61 M5 Vanos probleem of timing ?

Bericht door glenn06 » 06 jun 2018, 16:33

Best Nick,

Prachtig en mooie wagen heb je daar. Goede en leuke informatie ook.

Heb zelf ook een bmw e61 m5 2009

Heb een vraagje omtrent u lagerschalen die u vervangen hebt.

Ik heb mijn subframe gedemonteerd voor mijn stuurhuis te reviseren omdat er olie uitliep. Nu ga ik de carterpan ook demonteren om de lagerschalen mee te vervangen. Nu is mijn vraag heb jij gewoon de originele blauwe en rode lagers gemonteerd of heb je deze ook opgemeten met plastigage voor de speling?

De blauwe lagers is normaal boven en rode onderaan, blijkbaar zijn er ook geen overmaten beschikbaar bij bmw .

Als er eigenlijk geen zichtbare of abnormale schade te zien is aan de krukas of lagers monteer je gewoon originele lagers terug denk ik ?

graag u antwoord.

mvg
Laatst gewijzigd door glenn06 op 21 jun 2018, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door Niels » 06 jun 2018, 18:21

Hoi Glenn, welkom hier op Df. Een E61 M5 verdient wel een eigen (voorstel) topic :)

Als je preventief dus zonder klachten de lagers gaat vervangen dan is de kans groot dat je gewoon met nieuwe (standaard) lagerschalen toe kunt. Het hangt er simpelweg vanaf wat je tegenkomt.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door Sander-E46 » 06 jun 2018, 19:19

Lagerschalen terugplaatsen zou ik nooit maar dan ook nooit doen.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door e30touring1990 » 06 jun 2018, 19:20

Niels schreef: 06 jun 2018, 18:21 Hoi Glenn, welkom hier op Df. Een E61 M5 verdient wel een eigen (voorstel) topic :)

Als je preventief dus zonder klachten de lagers gaat vervangen dan is de kans groot dat je gewoon met nieuwe (standaard) lagerschalen toe kunt. Het hangt er simpelweg vanaf wat je tegenkomt.
+1. na monteren nieuwe lagers kun je alsnog met plastigauge nameten hoe de speling is. s85 heeft toch net als s54 ook van die rekbouten die je 3 maal moet lossen en aantrekken?

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door e30touring1990 » 06 jun 2018, 19:21

Sander-E46 schreef: 06 jun 2018, 19:19 Lagerschalen terugplaatsen zou ik nooit maar dan ook nooit doen.
hij bedoelt volgens mij de oem spec lagers (wel nieuwe) maar dus geen overmaat oid.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door Sander-E46 » 06 jun 2018, 19:45

Dan heb ik niks gezegd, ben benieuwd naar een topic. E61 is altijd nog net iets specialer.

glenn06
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:22
Auto: bmw m5 e61 2009

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door glenn06 » 06 jun 2018, 21:46

thanks guys,

Zal zo vlug mogelijk kijken om een topic te starten.

Ja idd, de wagen heeft momenteel geen probleem, wordt enkel preventief gedaan om geen problemen te krijgen in de toekomst.
Heb bij Bmw langsgeweest maar er is niemand die me kan vertellen wat de speling van de drijfstanglagers die je dan meet met plastigauge mag zijn ?

Vind dit ook nergens terug, zelfs bij de bmw dealer weten ze er geen raad mee.

Ja, ik zou dus gewoon kijken om de originele lagers (10xrood voor onderaan, en 10x blauw voor bovenaan) te bestellen plus de drijfstangbouten die je volgens de dealer in 3 stappen moet aanspannen.

zopas de carter gedemonteerd

Hierbij wat pictures :blink:
20180606_193112.jpg
20180606_193112.jpg (231.85 KiB) 2649 keer bekeken
20180606_193106.jpg
20180606_193106.jpg (343.82 KiB) 2647 keer bekeken
20180606_205241.jpg
20180606_205241.jpg (204.97 KiB) 2647 keer bekeken
20160618_131923.jpg
20160618_131923.jpg (537.3 KiB) 2647 keer bekeken

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door WJ » 06 jun 2018, 22:12

Lekker bezig, mooie wagen!

erwin20vt
Berichten: 787
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door erwin20vt » 06 jun 2018, 22:58

Zulke vragen kan je beter stellen bij een revisiebedrijf die ervaring met deze motoren heeft, deze kunnen je dan ook aan de juiste lagerschalen helpen.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door Sander-E46 » 06 jun 2018, 23:05

Oeh, goede velgen, mooie stance.

E60m52005
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 mei 2018, 18:15
Auto: E60 m5

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door E60m52005 » 06 jun 2018, 23:54

Gewoon de originele lagerschalen monteren. Geen overmaat gebruiken, tenzij er ook maar iets is wat erop duid dat dit nodig zou moeten zijn. In principe slijten die schalen gewoon omdat die schalen van het zachtste materiaal zijn, rest zou bij relatief lage km standen niet al te veel slijtage mogen hebben...

glenn06
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:22
Auto: bmw m5 e61 2009

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door glenn06 » 07 jun 2018, 08:46

Bedankt voor jullie vlotte en spontane reactie's

Wel idd Bmw heeft ook geen overmaten van de drijfstanglagers. Heb ook vanalles van informatie verschaft bij de bmw dealer.

De wagen heeft nu rond de 125000km en heeft altijd normale bedrijfsomstandigheden gehad, nooit mee op circuit gereden of launch control uitgevoerd. Dit is en kan niet goed zijn voor deze wagen.

Mvg

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door ///Joost » 07 jun 2018, 09:19

Welkom Glenn. Mooie wagen die z'n eigen topic verdient. Misschien kun je even een eigen topic aanmaken, zodat Nick's topic 'schoon' blijft.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: NickM5 - BMW E60 M5

Bericht door Macboy » 08 jun 2018, 02:16

De reactie hierboven kan als nieuw topic worden aangemaakt Glenn. Of een mod kan het wellicht verplaatsen en uit elkaar trekken. Wat een ding in elk geval :love:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door Niels » 08 jun 2018, 09:08

Afgesplitst naar een eigen topic. Geweldige wagen Glenn, de BBSen staan ook goed!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door Tim N » 08 jun 2018, 09:10

Beauty, dat vraagt om meer foto's. Waarschijnlijk zwart leder of zit er nog een mooie verassing in de pet.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door ///Joost » 08 jun 2018, 09:18

Prachtig, de ultieme familiebak wat mij betreft!

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door Vliet » 08 jun 2018, 09:23

Tim N schreef: 08 jun 2018, 09:10 Beauty, dat vraagt om meer foto's. Waarschijnlijk zwart leder of zit er nog een mooie verassing in de pet.
Op de bovenste foto zie je net een stukje van de bestuurdersstoel. Dus een verrassing uit de pet :mrgreen: Silverstone leer gok ik :hungry: Dat vraagt zeker om foto's

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door Tim N » 08 jun 2018, 22:05

Nu je het zegt, of platinum? maar denk dat jij op het juiste spoor zit

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door NickM5 » 08 jun 2018, 23:29

Welkom Glenn! Altijd mooi om er nog een V10 collega bij te hebben.

Bij mijn M5 zijn er nieuwe originele lagers geplaatst bij de wissel, ik zou ook adviseren om hetzelfde te doen. Inderdaad dus 11 24 7 841 703 (blauw) en 11 24 7 841 702 (rood). De lagers en de bouten an sich zijn de kosten niet. Kijk even naar de toestand van de krukas inderdaad maar als alles er nog netjes uitziet (wat ik wel verwacht) gewoon nieuwe lagers plaatsen en op naar de volgende 125.000km=)

Zijn de koppeling en het vliegwiel ook nog origineel of zijn deze al een keer vervangen?

Ik zie dat je Silverstone op Silverstone hebt én wat met de velgen hebt gedaan. Misschien kun je ons nog wat meer vertellen over de auto. Waarom de E61 M5? Wat heb je er naast de velgen aan gedaan? Is de uitlaat nog origineel? :tong: Wat heb je allemaal al mee gemaakt met je M5? Je merkt het - we zijn nieuwsgierig :D En natuurlijk lekker veel foto's plaatsen!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26713
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door Martijn_bmw » 09 jun 2018, 09:00

Heel gaaf, en wat staat die BBSen lekker zeg!!

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8891
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door Joop » 09 jun 2018, 09:28

Jammer dat BMW geen snelle M5 Touring (meer) in het assortiment heeft zitten (op die paar spontane bevliegingen uit het verleden na)... Dit is wel een mooi voorbeeld dat het gewoon geweldige auto’s zijn en op die BBS’en staat hij ook nog een erg goed... Nice! :thumbup:

glenn06
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:22
Auto: bmw m5 e61 2009

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door glenn06 » 09 jun 2018, 22:42

Beste forumleden,

drukke week achter de boeg.
Vandaag nog wat verder gesleuteld aan de m5.

Bobines gedemonteerd om de bougies uit te halen, deze worden ook mee vervangen. Wel zaten de bobines enorm vast.
Kreeg ze heel moeilijk gedemonteerd, 2 waarvan de rubber afsluiting gescheurd zijn spijtig genoeg. Zal kijken voor nieuwe rubbers ofwel nieuwe bobine, water is namelijk het laatste wat ik wil hebben rond m'n bougies.

Dan de ventilatorschroef gedemonteerd, krap maar doenbaar. De lipjes kun je naar binnen plooien om gemakkelijk te passeren met je ventilatorkader.

Dan heb ik ng van 1 cilinder de lagerschalen al vervangen en wat zie ik: zoals we allemaal al wel weten! Deze zijn dringend aan vervanging toe.
Net op tijd om deze te vervangen blijkbaar ook.

Foto's van het interieur zal ik nog eens posten is wit leder maar vraag me niet de naam ervan zou het eens moeten opzoeken

De wagen is van 2010 en is omgebouwt naar lichte vracht.
Wagen heeft nu een 127000 km gereden en is helemaal niet kosteloos verlopen
- Vlotter van de brandstof is eens vervangen geweest! Peil tekende niet meer correct waardoor we ook eens zonder brandstof gevallen zijn
- brandstofpompen zijn dan later kapot gedraaid en vervangen geweest
- enkele maanden later terug de brandstofpompen kapot, blijkbaar was dit de oorzaak door het leeg rijden van de tank door de vlotter
Hierdoor draaien de pompen droog en krijg je licht ijzervijsel. Hierdoor draaiden de nieuwe pompen terug kapot.
Het gehele brandstofsysteem werd gereinigt en uitgekuist en dan was het probleem opgelost.
- koppeling is vervangen geweest.
- Olie koeler voor de versnellingsbak heeft het ook eens begeven, mss door steeninslag?? Nu deze werd vervangen
- De spanner multiriemen en dergelijke vervangen (normaal onderhoud)
- Nu enkele maanden geleden in panne, vast in zn versnelling en niet meer starten. Pomp van de smg bak vervangen.
- Maand verder hetzelfde probleem en dan de gehele kleppenblok vervangen van de smg bak, kostelijk plaatje.
- vandaag zijn we van bijaf, dus herstelling van het stuurhuis omdat deze uitloopt, wss te wijten aan de herstelling bij bmw. Nooit problemen gehad met het stuurhuis of olieverlies, na de herstelling enkele weken later begon het stuurhuis uit te lopen. Dan maar nog eens de lagerschalen mee nemen ook nu want dit is blijkbaar het bekende fenomeen van onze bekende V10 motoren.

Verder is dit wel een plezier van een wagen om me te toeren,
De bbs'n staan hem idd zoals gegoten vind ik ook persoonlijk en de wagen heeft een eisenmann uitlaat gekregen.
Draait iets zwaarder met deze.

Bij deze ng wat foto's van vndaag.
20180609_183430.jpg
20180609_183430.jpg (121.88 KiB) 2019 keer bekeken
20180609_183433.jpg
20180609_183433.jpg (122.27 KiB) 2019 keer bekeken
20180608_134154.jpg
20180608_134154.jpg (252.79 KiB) 2019 keer bekeken

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door Fabian » 09 jun 2018, 22:48

Mooi op tijd met de lagers! Verder de bekende problemen die ik lees, behalve de brandstofpompen.

Geen ijzervijlsel in je injectoren gekomen....? Deze zijn bij mijn e61 ook preventief vervangen, maar ik sta dan ook al op 220.000km.

bm-dub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door bm-dub » 09 jun 2018, 23:03

Mooie Touring! Velgen staan super! Best wat onderhoud al gehad voor die km-stand. Vlotter en brandstofpomp heb ik ook gehad bij mijn ex 2005 M6.
Al best wat V10's op DF, misschien leuk om ze een keer allen naast elkaar te zetten?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gijzert, GRzep, Jan-BMW-Suzuki, Marc Sierra, Martijn_bmw, maurizio en 114 gasten