Glenn zijn BMW E61 M5 Vanos probleem of timing ?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door NickM5 » 10 jun 2018, 11:15

Zo Glenn dat is best wel wat onderhoud, zeker voor de KM stand. Je lijkt wel de nieuwere lagers te hebben want ik zie de koper kleur er niet in terugkomen. Nu zie deze lagers er niet veel beter uit dan de mijne dus ik vraag me af of de nieuwe lagers veel beter zijn dan de oudere variant.
bm-dub schreef: 09 jun 2018, 23:03 Al best wat V10's op DF, misschien leuk om ze een keer allen naast elkaar te zetten?
Lijkt mij leuk! Misschien is 23 juni as iets? Ik ben as we speak nog bezig met het maken van de route dus als iemand mee wil kijken of leuke ideeen heeft...
https://bmwmclub.nl/agenda/renova-bbq-tour

bm-dub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door bm-dub » 10 jun 2018, 19:38

Ziet er heel tof uit die tour, maar denk niet dat iedere V10 eigenaar van DF ook lid is van de M Club.

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door NickM5 » 10 jun 2018, 21:45

Dat selectieve groepje V10 eigenaren hier kan wel mee als introducee hoor. Maar DM...jij was sowieso al lid toch? Alleen nog nooit het genoegen gehad je bij een event te zien.

glenn06
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:22
Auto: bmw m5 e61 2009

Re: Glenn zijn BMW E61 M5 (na vervangen lagers, nu probleem met Vanos)

Bericht door glenn06 » 19 jun 2018, 10:17

Beste forumleden,

Terug enkele dagen verder met de V10.
Wat vertraging gehad omdat ik op het laatste nog gezien had dat de motorsteun links ook kapot was, 2 nieuwe besteld en mee vervangen

Wagen volledig gemonteerd terug en voordat ik starte nog eens gewoon gestart zonder ontsteking om de oliedruk wat op te bouwen.
Bij het starten draaide de wagen onmiddellijk perfect, enkel wat lawaai van de servopomp die nog wat achter olie vroeg.

Na enkele minuten stationair draaien begon de wagen plots te stotteren en het toerental te schommelen en tot bijna stilvallen.
Even stil gelegt en terug gestart, blijft hetzelfde. Motor zet storingslamp motor en geeft vanalles van fouten op de Vanos. Vroeger geen enkel probleem gehad met de Vanos en ook niets gedemonteerd aan de vanospomp of leiding omdat ik er niet vanuit ging er hier iets mis mee ging zijn.

Wagen starte ook normaal de eerste minuten en draaide ook perfect, plots dook het probleem op.

oliedruk is er als ik de banjo bout boven wat los spuit de olie eruit. Oliedruk zou ik nog eens moeten meten maar heb nog geen zo een oliedrukmeter.

Toerental schommelt op en neer, wagen stottert en draait enorm onregelmatig nu. Bijna zoals je zou denken dat deze niet genoeg benzine heeft.

Iemand die me hierbij raad kan geven ?

Bedankt bij voorbaat.

(Foto's volgen nog van de lagers)

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Glenn zijn BMW E61 M5

Bericht door Sander-E46 » 19 jun 2018, 11:27

Probleem klinkt als een Vanos probleem. Bij de S85 gaan vaak de solenoïds (kleppen) kapot, dat is nog wel redelijk goedkoop te vervangen. De pomp is een duurdere grap. Het kan ook nog in een slangetje zitten.
Maar, heb je het systeem al wel ontlucht? Er zit ook een slang in het Carter volgens mij(!), misschien is er via daar lucht in gekomen. En volgens mij kun je de Vanos druk ook nog testen... Maar ontluchten met de computer zou mijn eerste stap zijn.

EDIT: welke codes krijg je, toevallig alleen van de uitlaatkant?

glenn06
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:22
Auto: bmw m5 e61 2009

Re: Glenn zijn BMW E61 M5 vanos druk probleem?

Bericht door glenn06 » 21 jun 2018, 10:20

Beste,

Nog altijd niet veel verder met de M5.

draait nog altijd mottig en onregelmatig.

Fouten op het vanos systeem ( 271A, 271B, 271C, 271D, 27B6 )
Gisteren de oliedruk op m'n vanos systeem gemeten, deze is 75 bar en bij gasgeven loopt deze op naar 90 bar. Zodus naar mijn mening in orde.

Zou de vanos vast zitten ? of zou de timing van motor (distributie) verandert zijn om één of andere reden?
Wat ik bijna niet kan geloven, hoe zou de stand van de ketting plots kunnen veranderen ?

ZIt momenteel een beetje vast..

fouten komen in de eerste 10 sec na starten in de wagen.

(obd foutcodes zijn P0012, P0015, P0022, P0025 )

Mvg

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Glenn zijn BMW E61 M5 Vanos probleem of timing ?

Bericht door Sander-E46 » 21 jun 2018, 10:29

Even een copy/paste van een ander forum:

SUBJECT
Service Engine Soon Light Illuminated: S85 - Various VANOS Related Faults Stored
MODEL
E60 (5 Series) M5 from start of production
E63 and E64 (6 Series) M6 from start of production
SITUATION
The Service Engine Soon Lamp may be illuminated in addition to a rattle and/or whining noise, which may be heard from the front of the engine. Loss of oil pressure in the VANOS high pressure oil supply circuit will cause the VANOS units to ineffectively adjust cam timing. One or more of the following faults will be stored in DME fault memory:
27B6 VANOS oil pressure - No pressure;
271A VANOS control, intake bank 1 - Actual value too high;
271B VANOS control, exhaust bank 1 - Actual value too low;
271C VANOS control, intake bank 2 - Actual value too low;
271D VANOS control, exhaust bank 2 - Actual value too low.
CAUSE
Vehicles produced up to January 1, 2006:
The internal VANOS oil supply line P/N 11 36 7 838 669 may rupture resulting in an internal leak in the engine crankcase.
Vehicles produced from July 26, 2006 to present:
Incompatible tolerances in the VANOS high pressure pump have been identified.

PROCEDURE
Vehicles produced up to January 1, 2006:
Replace the internal supply line with P/N 11 36 7 838 669 in accordance to Repair Instruction RA 11 36 109.
Vehicles produced from July 26, 2006 to present:
Replace the VANOS High Pressure Pump with P/N11 36 7 837 595 in accordance with Repair Instruction RA 11 36 140.
Vehicles produced between January 1, 2006 and July 26, 2006 are not affected.
NOTE:
Checking the oil pressure of the VANOS Adjustment Unit (S85) as directed in Repair Instruction RA 11 36 512 is not possible at this time. When the pressure monitoring tools are available, the procedure will be updated on this Service Information Bulletin.
PARTS INFORMATION
Part Number Description Quantity
11 36 7 838 669 Pressure Hose Assembly 1

11 36 7 837 595 VANOS High Pressure Pump 1

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Glenn zijn BMW E61 M5 Vanos probleem of timing ?

Bericht door Niels » 21 jun 2018, 16:33

Wat ik vreemd vind is dat het blok wel even goed heeft gedraaid bij de koude start. Voor de drijfstang lagers hoeft de motor ook niet van -en op tijd gezet te worden.

Je moet echt ff goed terug analyseren welke stappen je hebt gemaakt. Ik zie er iig ook nog geen verband in...

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Glenn zijn BMW E61 M5 Vanos probleem of timing ?

Bericht door Sander-E46 » 21 jun 2018, 17:05

Misschien toch de interne vanosleiding geraakt. Timing lijkt me erg onwaarschijnlijk. Probleem dat ie eerst goed loopt lees je meer, het probleem schijnt echt te beginnen zodra de olie op temperatuur is. Alle foutcodes wijzen ook richting oliedruk.

erwin20vt
Berichten: 786
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Glenn zijn BMW E61 M5 Vanos probleem of timing ?

Bericht door erwin20vt » 21 jun 2018, 18:36

Je zou de actuators er nog even uit kunnen pakken en de zeefjes schoonmaken. Is je accu leeg geweest of accupolen eraf gehad?
Het systeem al opnieuw ingeleerd?

glenn06
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:22
Auto: bmw m5 e61 2009

Re: Glenn zijn BMW E61 M5 Vanos probleem of timing ?

Bericht door glenn06 » 22 jun 2018, 22:03

beste forumleden,

Vanos druk was goed he, had 80 bar tot bijna 100 bar bij gasgeven.
Dus dit was in orde. Daarmee kon ik er ook van uit gaan dat mn interne hogedruk vanosleiding in orde was.

Idd de accu heeft de gehele tijd ontkoppelt geweest, kan het zijn dat hij z'n ingeleerde waardes kwijt is ? Of kan dit niet?

vanaag de vanos solenoiden van de rechtse bank gedemonteerd
Heb deze uitgekuist en enkele keren aangestuurd + de zeef die in de cilinderkop zit uitgehaalt en gereinigt.
Wagen gestart en draaide al voor de helft beter, kreeg dan wel nog altijd fout op links bank uitlaat vanos.
Dan maar de andere 2 solenoides van de linkse bank ook gedemonteerd en gereingt, deze draaiden beide wat stroef rond.

Alles terug gemonteerd deze avond en nogmaals verse motorolie erop gedaan en de wagen draaide nu normaal. Probleem zit hem dus echt bij de vanos kleppen.

Plots begon de linkse vanos van bank 1 wat te ratelen stationair en bij licht gas geven, zou dit nog lucht kunnen zijn ? of zou ik hem nog eens moeten met een originele bmw computer de ontluchtingsprocedure doen ?

mvg Glenn

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Glenn zijn BMW E61 M5 Vanos probleem of timing ?

Bericht door NickM5 » 01 jul 2018, 11:34

Heb je nog een update Glenn?

Had je de vanoskleppen (solenoids) enkel los gehaald en opnieuw geplaatst of heb je nieuwe gemonteerd?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 171 gasten