Ariel Atom 3.5 van Roy, Full review AutotopNL p14
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Ariel Atom 3.5 van Roy, Full review AutotopNL p14
Hallo allemaal,
weer eens een topic over mijn auto, het zijn er al een paar inmiddels, maar deze doe ik nooit meer weg...denk ik.
Een auto of 4 geleden heb ik al een een Ariel Atom gehad, dus ik zal kort verklaren waarom dat nu weer zo is.
Ten eerste was de Ariel Atom by far de best sturende auto die ik ooit bereden heb, na de Ariel komt heel lang niks en dan komt de KTM Xbow en dan blijven er "normale" auto's over en dat is eigenlijk allemaal ruk als het op écht sturen aan komt. Waarom is hij dan na een jaar toch verkocht destijds, nou simpel, ik heb een slechte rug en nek en die auto had geen voorruit en eigelijk ook niet zoveel demping, goed recept om jezelf in slaap te moeten huilen na elke rit. Het verslavende gevoel van 2.6 sec naar 100 helpt dan ook niet trouwens.
Die auto was een Atom 2 en hier is geen stoelen upgrade voor te krijgen en geen voorruit, dat brengt me bij de huidige auto die ik nu gekocht heb.
Het is het huidige model Atom 3.5, deze heeft soepelere demping, maar een stijver chassis, er zit (optioneel) een voorruit op met ruitenwisser en je kunt de floppy bank die meedeinst met de g-krachten ( en daarmee mijn rug te weinig ondersteund) vervangen voor knetterharde carbon zitjes van Tillet. Daarnaast kun je het chassis sluiten met kunststof panelen zodat je geen koude klets op je rug hebt. Kortom deze versie is perfect voor mij! Geen wind meer op mijn hoofd en nek en betere stoelen.
De auto staat al op Nederlands kenteken en ik ken hem al sinds nieuw, eerder eigenlijk want ik heb destijds met de vorige eigenaar contact gehad om de te kiezen opties door te nemen, hij was dus al aardig naar mijn zin bij aanschaf.
Wat zit er al op:
-rondom Alcon Big brake
-10 weg instelbaar bilstein (+ voordruk instelbaar)
-remdruk verdeling vanaf de cockpit
-baffled sump
-sperdiff
-volledige voorruitkit
-3.5 led lichten voor en achter
-carbon digitaal dash
-3 sets wielen (waarvan 1 set van mijn oude Atom komt )
-towing eye kit
Wat heb ik besteld en gemonteerd:
-kat bypas pipe
-Carbon Tillet B4 seats, origineel Ariel
-zijpanelen voor het chassis, maar nu weer eraf ivm mooi weer
-supercharger voor 310PK
Het is nu een 245PK Honda K20 motor, dan doet hij 3.1 sec naar 100, maar de supercharger is besteld en wordt in mei gemonteerd, dan krijgt hij 310PK en gaat hij in 2.6 sec naar 100.
Heeft ie dat dan nodig? Ja dat heeft ie nodig, anders is ie alsnog na een half jaar de deur uit.
Nu gaat ie echt als de brandweer van kiet, maar dwars gaan met deze plakkerige Toyo's valt nog niet mee, het kan prima, maar alleen in het Vtec gebied, dus ergens tussen 4000 en 8000 toeren, nadeel is dat je dan al zo verrekte hard rijd.
Met de supercharger erop, kun je overal dwars gaan, je rechtervoet bepaalt dan of je als een hooligan overal dwars uitkomt of juist als een katapult met veel grip, je kunt hem altijd forceren, je hebt altijd wat over, je haalt de limiet niet meer...hij blijft dus spannend.
De supercharged Atom die ik eerst had is de enige auto die ik na een jaar nog geweldig en spannend vond om te rijden, die kick die je krijgt als je vol wegknalt is bizar en verslavend. Vergelijk je dat met een 500+pk viper of een GT-R dan is het zoveel extremer, in die auto's is het wel leuk en de eerste 10 keer ook best heel indrukwekkend, maar iedereen kent wel dat gevoel dat je na een paar weken/maanden de auto kent en het weer een gewone auto wordt...nou dat is bij een SC Atom niet zo en daarom heb ik heel hard die supercharger nodig. Omdat het gewoon te veel is en dus niet went en saai wordt zoals een GT-R saai wordt als je de limieten verkent hebt.
Dan zal ik nog even proberen wat foto's te plaatsen.:
IMG_5860 by Roy, on Flickr
meer foto's volgen!
weer eens een topic over mijn auto, het zijn er al een paar inmiddels, maar deze doe ik nooit meer weg...denk ik.
Een auto of 4 geleden heb ik al een een Ariel Atom gehad, dus ik zal kort verklaren waarom dat nu weer zo is.
Ten eerste was de Ariel Atom by far de best sturende auto die ik ooit bereden heb, na de Ariel komt heel lang niks en dan komt de KTM Xbow en dan blijven er "normale" auto's over en dat is eigenlijk allemaal ruk als het op écht sturen aan komt. Waarom is hij dan na een jaar toch verkocht destijds, nou simpel, ik heb een slechte rug en nek en die auto had geen voorruit en eigelijk ook niet zoveel demping, goed recept om jezelf in slaap te moeten huilen na elke rit. Het verslavende gevoel van 2.6 sec naar 100 helpt dan ook niet trouwens.
Die auto was een Atom 2 en hier is geen stoelen upgrade voor te krijgen en geen voorruit, dat brengt me bij de huidige auto die ik nu gekocht heb.
Het is het huidige model Atom 3.5, deze heeft soepelere demping, maar een stijver chassis, er zit (optioneel) een voorruit op met ruitenwisser en je kunt de floppy bank die meedeinst met de g-krachten ( en daarmee mijn rug te weinig ondersteund) vervangen voor knetterharde carbon zitjes van Tillet. Daarnaast kun je het chassis sluiten met kunststof panelen zodat je geen koude klets op je rug hebt. Kortom deze versie is perfect voor mij! Geen wind meer op mijn hoofd en nek en betere stoelen.
De auto staat al op Nederlands kenteken en ik ken hem al sinds nieuw, eerder eigenlijk want ik heb destijds met de vorige eigenaar contact gehad om de te kiezen opties door te nemen, hij was dus al aardig naar mijn zin bij aanschaf.
Wat zit er al op:
-rondom Alcon Big brake
-10 weg instelbaar bilstein (+ voordruk instelbaar)
-remdruk verdeling vanaf de cockpit
-baffled sump
-sperdiff
-volledige voorruitkit
-3.5 led lichten voor en achter
-carbon digitaal dash
-3 sets wielen (waarvan 1 set van mijn oude Atom komt )
-towing eye kit
Wat heb ik besteld en gemonteerd:
-kat bypas pipe
-Carbon Tillet B4 seats, origineel Ariel
-zijpanelen voor het chassis, maar nu weer eraf ivm mooi weer
-supercharger voor 310PK
Het is nu een 245PK Honda K20 motor, dan doet hij 3.1 sec naar 100, maar de supercharger is besteld en wordt in mei gemonteerd, dan krijgt hij 310PK en gaat hij in 2.6 sec naar 100.
Heeft ie dat dan nodig? Ja dat heeft ie nodig, anders is ie alsnog na een half jaar de deur uit.
Nu gaat ie echt als de brandweer van kiet, maar dwars gaan met deze plakkerige Toyo's valt nog niet mee, het kan prima, maar alleen in het Vtec gebied, dus ergens tussen 4000 en 8000 toeren, nadeel is dat je dan al zo verrekte hard rijd.
Met de supercharger erop, kun je overal dwars gaan, je rechtervoet bepaalt dan of je als een hooligan overal dwars uitkomt of juist als een katapult met veel grip, je kunt hem altijd forceren, je hebt altijd wat over, je haalt de limiet niet meer...hij blijft dus spannend.
De supercharged Atom die ik eerst had is de enige auto die ik na een jaar nog geweldig en spannend vond om te rijden, die kick die je krijgt als je vol wegknalt is bizar en verslavend. Vergelijk je dat met een 500+pk viper of een GT-R dan is het zoveel extremer, in die auto's is het wel leuk en de eerste 10 keer ook best heel indrukwekkend, maar iedereen kent wel dat gevoel dat je na een paar weken/maanden de auto kent en het weer een gewone auto wordt...nou dat is bij een SC Atom niet zo en daarom heb ik heel hard die supercharger nodig. Omdat het gewoon te veel is en dus niet went en saai wordt zoals een GT-R saai wordt als je de limieten verkent hebt.
Dan zal ik nog even proberen wat foto's te plaatsen.:
IMG_5860 by Roy, on Flickr
meer foto's volgen!
Laatst gewijzigd door Roy RS op 20 jun 2020, 21:56, 16 keer totaal gewijzigd.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Supergaaf weer Roy!
En duidelijk verhaal waarom deze Atom weer wél goed voor je is.
Dus deze blijft 2 jaar?
Veel plezier ermee!
Als ik je ooit 's bij een meeting treft zou ik wel 's mee willen rijden. 2.6 is serieus snel. Zal met 2 man erin wel iets minder zijn, maar toch. Net zo snel als mijn B-King. Respect..
En duidelijk verhaal waarom deze Atom weer wél goed voor je is.
Dus deze blijft 2 jaar?
Veel plezier ermee!
Als ik je ooit 's bij een meeting treft zou ik wel 's mee willen rijden. 2.6 is serieus snel. Zal met 2 man erin wel iets minder zijn, maar toch. Net zo snel als mijn B-King. Respect..
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Heel gaaf!
Aangezien die straks aardig wat meer PK's en NM's heeft, ben je ook nog van plan die vleugels van de R uitvoering erop te proppen?
Aangezien die straks aardig wat meer PK's en NM's heeft, ben je ook nog van plan die vleugels van de R uitvoering erop te proppen?
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Daar twijfel ik nog over voor dit jaar...als t allemaal goed bevalt dan doe ik wellicht de R (350pk) upgrade in zijn geheel, ook al kost dat serieus geld
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Wat een gaaf speelgoed!
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Heel heel erg gaaf!!
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Heel erg gaaf zo'n auto in de categorie als dit! Ben benieuwd hoe zoiets nou stuurt. Op youtube staat een filmpje van een Radical SR3 op de ring (beetje dezelfde categorie toch wel) en dat gaat zo ongelofelijk hard de bocht door ! Lijkt me echt heel erg gaaf.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Radical heeft downforce, een Atom niet..
- Philipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Holy shit wat een cool ding! Had je niet een gt-r hiervoor? Of is die er nog?
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Mooi.
Welk type supercharger wordt het?
Welk type supercharger wordt het?
-
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Onwaarschijnlijk gaaf ding!! Heel veel plezier ermee.
- EvdP
- Berichten: 6146
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
- Luco
- Berichten: 27885
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Gefeliciteerd, veel plezier en veilige hooligan kms.
- Godspeed
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Heel vet
- Downforce Hans
- Berichten: 12548
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Gaaf hoor.......
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Geweldig! Geniet er van Roy
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Gaaf ding weer Roy!
- JP
- Berichten: 31240
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Leuk !
- jos_br
- Berichten: 2249
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Heel bijzonder dit, wat gaaf!!!
Jos.
Jos.
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Gtr has left the building, ook heel gaaf, maar te gewoon voor mij
Jackson racing, dus gewoon bij Ariel besteld, plug & play en fabrieksondersteund.
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Een radical gaat uiteraard harder ze bocht door, maar verliest weer op t recht door de downforce. Een radical is echt gemaakt om de snelste op de baan te zijn, de Atom is gemaakt om de meeste fun te hebben op de baan!
Dat gezegd hebbende, er is geen gewicht dat je de baan af wil duwen en overhellen doet een Atom simpelweg niet, dus met warme banden zijn bochtsnelheden echt afgrijselijk hoog, daar moet je echt je referentiekader voor refreshen/f5’en.
Het remmen is zeker zo cool, je kunt met gemakt op 60 meter gaan remmen en nog te vroeg en te veel snelheid afgeschud hebben voor de tarzan...
Dat doe je dan uren aan een stuk en je banden slijten bijna niks. De remblokken gaan bijna een autoleven lang mee en ik ken niemand die ooit nieuwe schijven gekocht heeft.
- Luco
- Berichten: 27885
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
gewicht is alles
In dit geval, het gebrek eraan.
Wat weegt zon atom nu roy?
In dit geval, het gebrek eraan.
Wat weegt zon atom nu roy?
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Heel gaaf!! Ga je de kleur nog aanpassen zoals bij de vorige?
- Booooh
- Berichten: 3423
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Ariel Atom 3.5 van Roy
Veel plezier met die lichtgewicht , met zo'n voorruit wel een stuk prettiger dan zonder lijkt me, post gerust wat meer plaatjes ...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SAH en 91 gasten