Rico’s Rotors (Verkocht) & Pistons

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Niels » 12 nov 2018, 22:29

Mooi bommetje!

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door jos_br » 12 nov 2018, 22:39

De 3L is op zich geen slechte auto. Wel roepen de jongens in de werkplaats steeds dat het een rijdend prototype is. Lijkt niet goed uit ontwikkeld, getuige de bedrading voorin bijvoorbeeld. De bak is de oude bak die al gebruikt werd in de Golf I en daar al niet een beste naam had, al was het alleen al door de schakelstang onderin de bak te plaatsen waardoor door lekkage aan deze stang de bak leeg loopt en in elkaar loopt. Ook is het diff. niet het sterkste. Daarbij hebben ze deze bak "gerobotiseerd", dus wanneer deze het commando krijgt om te schakelen dan gebeurt dat zonder "gevoel". Daarom zijn de zg basisafstellingen voor deze bak best belangrijk en kunnen de bakken gemiddeld 200>300000km mee. Wij bekijken en wisselen de bakolie regelmatig, ook dit lijkt de levensduur te verlengen. De motor daarentegen lijkt wel voor de eeuwigheid gebouwd en loopt makkelijk 400dkm en meer, net zoals de auto zelf zolang er geen schades geweest zijn. Ook maf is dat de Lupo niet meteen aanvoelt als een kleine auto zoals een Aygo ofzo. Hooguit als je achteruit kijkt, dan mis in eens een stukje auto..... :?

Jos.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Eric Z » 12 nov 2018, 22:57

3l is toch ook voorzien van diverse lichtgewicht componenten? Daardoor de ideale basis voor een swap. Deuren zijn van aluminium bijvoorbeeld meen ik mij te herinneren.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Crookie » 13 nov 2018, 10:31

Motorkap, veerpoten, deuren en achterklep. Ze hebben zelfs balast moeten toevoegen zodat de achterkant niet te licht werd. Oja het subframe is ook lichter gemaakt.. de eerste versies hadden geen electrische ramen om gewicht te besparen. En speciale magnesium 4J wielen van de FSI versie en je hebt echt een zeer zuinig auto’tje. Zelfs de voorruit is anders...

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Estoque » 16 nov 2018, 11:14

Riceaux schreef: 12 nov 2018, 17:45 Techniek is inderdaad erg interessant. Mede daarom ook gekocht. Wat de wiellagers kosten moet ik even nakijken in de facturen, zijn gelukkig in augustus vervangen. :tooth: Het is wel jammer dat ie alleen ontkoppelt bij gas los in de eco stand. En er zitten te brede banden onder. 165 i.p.v. 155 breed. :mrgreen: Ben benieuwd wat ie in de praktijk qua verbruik doet.
Mijn broer reed er destijds dagelijks mee van Twente > Apeldoorn en weer terug (Enkeltje 75km, waarvan 20 op kleine wegen) en heeft meerdere keren 1 op 40 gereden.

Dan deed hij het er wel bewust om, onbewust en met een beetje uitrollen is 1 op 35 goed te doen.
Was wel met de originele velgen en de voorgeschreven banden die er standaard ook opzaten.

Ding heeft nu zo'n 90dkm gelopen bij ons 270dkm totaal, bak is 1x opnieuw gecalibreerd en bij 250dkm is er groot onderhoud geweest aan e bak, distributie etc.

Verder volledig probleemloos.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door matthyssie » 16 nov 2018, 12:22

Zo, das echt zuinig

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door TLRS » 17 nov 2018, 04:31

Er was destijds een verhaal van ik denk autoweek? die wilde graag testen wat er echt mee te halen viel. VW in eerste instantie geen trek want rijstijl waarschijnlijk. Toch gedaan en inderdaad ook ruim boven opgave. Deden er wel alles aan om zo zuinig mogelijk te rijden.. radio uit meen ik..

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door TurboClouseau » 17 nov 2018, 09:37

VW gaf destijds een verbruik op van 3liter/100km.....vandaar ook de naam Lupo 3L. Ik blijf er ook een zwak voor houden....al zijn ze traag en maken ze een raar geluid. Het blijft een leuk ding. Vaak gingen de gangstellers kapot toch?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Crookie » 17 nov 2018, 09:50

3lvrienden.nl kunnen je meer vertellen. Uitgebreid forum over de 3L en de techniek.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Riceaux » 17 nov 2018, 13:11

WJ schreef: 12 nov 2018, 22:11 Maatje van mij heeft zo'n ding.

18121313_2046700632231028_5342830673692493413_o.jpg

17620358_1234140219972426_5073319634391779704_o.jpg

Op kenteken: heeft een maximum vermogen van 176 kW (239 PK) en een cilinderinhoud van 1984 cc.
Woow stoer ding! Die van mij blijft standaard, gekocht als bespaar daily. En dat doel ga ik zo lang mogelijk proberen vol te houden. :tooth:
jos_br schreef: 12 nov 2018, 22:39 De 3L is op zich geen slechte auto. Wel roepen de jongens in de werkplaats steeds dat het een rijdend prototype is. Lijkt niet goed uit ontwikkeld, getuige de bedrading voorin bijvoorbeeld. De bak is de oude bak die al gebruikt werd in de Golf I en daar al niet een beste naam had, al was het alleen al door de schakelstang onderin de bak te plaatsen waardoor door lekkage aan deze stang de bak leeg loopt en in elkaar loopt. Ook is het diff. niet het sterkste. Daarbij hebben ze deze bak "gerobotiseerd", dus wanneer deze het commando krijgt om te schakelen dan gebeurt dat zonder "gevoel". Daarom zijn de zg basisafstellingen voor deze bak best belangrijk en kunnen de bakken gemiddeld 200>300000km mee. Wij bekijken en wisselen de bakolie regelmatig, ook dit lijkt de levensduur te verlengen. De motor daarentegen lijkt wel voor de eeuwigheid gebouwd en loopt makkelijk 400dkm en meer, net zoals de auto zelf zolang er geen schades geweest zijn. Ook maf is dat de Lupo niet meteen aanvoelt als een kleine auto zoals een Aygo ofzo. Hooguit als je achteruit kijkt, dan mis in eens een stukje auto..... :?

Jos.
Gelukkig had je op de factuur geschreven dat de basisinstellingen gedaan zijn en verder niks uit de diagnose kwam. :) Auto is in het verleden onderhouden bij EJR, waarschijnlijk ook wel een bekende naam voor jou. Kentekenplaathouders van EJR zitten er ook nog op.
Lupo is op de snelweg stiller dan de RX8, ook al ligt dat vooral aan de uitlaat die onder de RX8 hangt. :tooth:
Eric Z schreef: 12 nov 2018, 22:57 3l is toch ook voorzien van diverse lichtgewicht componenten? Daardoor de ideale basis voor een swap. Deuren zijn van aluminium bijvoorbeeld meen ik mij te herinneren.
Klopt! Ding weegt dan ook echt bijna niks. MRB is zelfs 3 euro minder per maand dan de RX8.
Estoque schreef: 16 nov 2018, 11:14
Riceaux schreef: 12 nov 2018, 17:45 Techniek is inderdaad erg interessant. Mede daarom ook gekocht. Wat de wiellagers kosten moet ik even nakijken in de facturen, zijn gelukkig in augustus vervangen. :tooth: Het is wel jammer dat ie alleen ontkoppelt bij gas los in de eco stand. En er zitten te brede banden onder. 165 i.p.v. 155 breed. :mrgreen: Ben benieuwd wat ie in de praktijk qua verbruik doet.
Mijn broer reed er destijds dagelijks mee van Twente > Apeldoorn en weer terug (Enkeltje 75km, waarvan 20 op kleine wegen) en heeft meerdere keren 1 op 40 gereden.

Dan deed hij het er wel bewust om, onbewust en met een beetje uitrollen is 1 op 35 goed te doen.
Was wel met de originele velgen en de voorgeschreven banden die er standaard ook opzaten.

Ding heeft nu zo'n 90dkm gelopen bij ons 270dkm totaal, bak is 1x opnieuw gecalibreerd en bij 250dkm is er groot onderhoud geweest aan e bak, distributie etc.

Verder volledig probleemloos.
Zo dat is wel erg zuinig, ben erg benieuwd wat ik er gemiddeld mee ga doen. Tot nu toe nog niet veel mee gereden, alleen wat korte stukjes, maar zelfs bij die korte stukjes blijft het verbruik netjes onder de 5 l/100 km.
Banden wel direct na aankoop naar 3.0 bar gezet.
Rene-RS schreef: 17 nov 2018, 09:37 VW gaf destijds een verbruik op van 3liter/100km.....vandaar ook de naam Lupo 3L. Ik blijf er ook een zwak voor houden....al zijn ze traag en maken ze een raar geluid. Het blijft een leuk ding. Vaak gingen de gangstellers kapot toch?
3 pitter diesel klinkt niet erg fijn nee. En traag hoort bij het concept. Rij in dat ding ook echt als een oude lul. Beetje compenseren voor m'n rijgedrag in de RX8. :df:
Crookie schreef: 17 nov 2018, 09:50 3lvrienden.nl kunnen je meer vertellen. Uitgebreid forum over de 3L en de techniek.
Uiteraard bekend mee! Deze stond ook daar te koop. :)

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door jos_br » 18 nov 2018, 15:33

Leuke anekdote van een 3l rijder hier (die vond het zelf minder...), had dus een bekeuring voor bumperkleven gekregen.........., probeerde dus goedkoper te rijden door -vlak- achter een vrachtwagen te gaan hangen. :blink: :tooth:

Jos.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Jeffrey026 » 19 nov 2018, 21:21

was jij gister toevallig op zandvoort? was een zwarte rx8 op de baan (meerdere keren)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Riceaux » 19 nov 2018, 21:58

jos_br schreef: 18 nov 2018, 15:33 Leuke anekdote van een 3l rijder hier (die vond het zelf minder...), had dus een bekeuring voor bumperkleven gekregen.........., probeerde dus goedkoper te rijden door -vlak- achter een vrachtwagen te gaan hangen. :blink: :tooth:

Jos.
:lol: Die neiging heb ik ook wel, om gewoon achter een auto met aanhanger te gaan rijden op de snelweg. Hypermilen ftw. :tooth:

@Jeffrey: Nope, kreng van mij is rood. :P

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Riceaux » 13 jan 2019, 17:47



Aangezien het bijna tijd is voor de RX8 dat ie voor de APK gaat, maar eens afgereisd naar Zuid-Beierland om de foutcode van de katalysator weg te laten schrijven.

Tsja, als je toch bij iemand bent die dingen aan kan passen in de ECU, waarom dan niet direct wat meer dingen aan laten passen?
Aanpassingen die zijn gedaan zijn vooral gedaan om de levensduur van de motor te rekken. En daarnaast nog voor mijn plezier de toerenbegrenzer laten verleggen, van 7800 naar 9000 toeren.
Verder aangepast:
- Olie inspuiting verhoogd
- Stationair toerental verhoogd naar 1000-1100 toeren ipv 750-800 ivm betere smering
- Toerenbegrenzer op 3500 rpm bij koude motor
- Snelheidsbegrenzer er af laten halen. (Niet dat ik daar tot nu toe ooit bij in de buurt ben gekomen, maar voor het geval dat)
- Mapping iets laten aanpassen, waardoor ie net ff wat lekkerder door de toeren trekt.

Corbeau's bevallen nog steeds erg goed. Groningen - Zuid-Beierland is ongeveer 2,5 uur rijden en geen centje pijn :)

Morgen nog even 2 nieuwe achterbanden eronder en dan is ie weer klaar voor de APK. Komen op aanraden van een aantal DF'ers Achilles onder. :tooth:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Ferdi » 13 jan 2019, 18:08

Nu je airbaglampje nog :tooth:

Lekker bezig zo!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Riceaux » 13 jan 2019, 18:12

Ferdi Gielen schreef: 13 jan 2019, 18:08 Nu je airbaglampje nog :tooth:

Lekker bezig zo!
Komt door de kuipstoelen. Moet nog even de draadschema’s van de gordelverklikker wat beter bestuderen. Maar dat komt van ‘t voorjaar wel. :tooth:

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Jeffrey026 » 13 jan 2019, 18:45

Supergaaf zo'n 2 takt! Castroll tts of waar smeer jij mee?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11742
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door WJ » 13 jan 2019, 18:49

:tooth:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door TurboClouseau » 13 jan 2019, 18:58

9000rpm! Lekker zeg!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Riceaux » 13 jan 2019, 20:23

Jeffrey026 schreef: 13 jan 2019, 18:45 Supergaaf zo'n 2 takt! Castroll tts of waar smeer jij mee?
Castrol A747 of gewone Castrol 2 takt olie. :tooth:

Gebruikersavatar
jottemj
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door jottemj » 13 jan 2019, 20:27

Die piiiepppp is reminder voor de shift up? Kan die niet wat later dan? Als je toch aan het coderen bent :D

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door Riceaux » 13 jan 2019, 20:42

Ja die piep is voor het schakelen. Kan helaas niet softwarematig verzet, aangezien dat ding hardwarematig werkt. :tooth: En tijdens 'spirited driving' is het wel handig. Aangezien je verder niet hoort of voelt dat ie richting de 9k rpm gaat als je alleen maar naar de weg kijkt. Kan van 't voorjaar wel even er mee prutsen of ik er schakelaar tussen kan zetten of eventueel een shiftlight en dat domme piepje uitschakelen.

S-RS
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:28
Auto: Renooit
Locatie: Groningen

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door S-RS » 13 jan 2019, 20:42

9000 toeren, lekker man! :hungry: :df:

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door NSXRS » 13 jan 2019, 22:31

Riceaux, je hebt PM met info vraag

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rico’s RX8 + lightweight!

Bericht door MartijnGizmo » 14 jan 2019, 09:33

Fijne aanpassingen! :df:

Je had het vast al gezien, maar Car Throttle heeft een leuke serie over een "voor wènâgh" aangekochte RX8 met nu een uitgebreide motor-rebuild (aflevering 3/4):




Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Bokkepoot, Google [Bot], jvb en 230 gasten