Rico’s Rotors (Verkocht) & Pistons
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Mooi bommetje!
- jos_br
- Berichten: 2254
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
De 3L is op zich geen slechte auto. Wel roepen de jongens in de werkplaats steeds dat het een rijdend prototype is. Lijkt niet goed uit ontwikkeld, getuige de bedrading voorin bijvoorbeeld. De bak is de oude bak die al gebruikt werd in de Golf I en daar al niet een beste naam had, al was het alleen al door de schakelstang onderin de bak te plaatsen waardoor door lekkage aan deze stang de bak leeg loopt en in elkaar loopt. Ook is het diff. niet het sterkste. Daarbij hebben ze deze bak "gerobotiseerd", dus wanneer deze het commando krijgt om te schakelen dan gebeurt dat zonder "gevoel". Daarom zijn de zg basisafstellingen voor deze bak best belangrijk en kunnen de bakken gemiddeld 200>300000km mee. Wij bekijken en wisselen de bakolie regelmatig, ook dit lijkt de levensduur te verlengen. De motor daarentegen lijkt wel voor de eeuwigheid gebouwd en loopt makkelijk 400dkm en meer, net zoals de auto zelf zolang er geen schades geweest zijn. Ook maf is dat de Lupo niet meteen aanvoelt als een kleine auto zoals een Aygo ofzo. Hooguit als je achteruit kijkt, dan mis in eens een stukje auto.....
Jos.
Jos.
-
- Berichten: 3980
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
3l is toch ook voorzien van diverse lichtgewicht componenten? Daardoor de ideale basis voor een swap. Deuren zijn van aluminium bijvoorbeeld meen ik mij te herinneren.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Motorkap, veerpoten, deuren en achterklep. Ze hebben zelfs balast moeten toevoegen zodat de achterkant niet te licht werd. Oja het subframe is ook lichter gemaakt.. de eerste versies hadden geen electrische ramen om gewicht te besparen. En speciale magnesium 4J wielen van de FSI versie en je hebt echt een zeer zuinig auto’tje. Zelfs de voorruit is anders...
- Estoque
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Mijn broer reed er destijds dagelijks mee van Twente > Apeldoorn en weer terug (Enkeltje 75km, waarvan 20 op kleine wegen) en heeft meerdere keren 1 op 40 gereden.Riceaux schreef: ↑12 nov 2018, 17:45 Techniek is inderdaad erg interessant. Mede daarom ook gekocht. Wat de wiellagers kosten moet ik even nakijken in de facturen, zijn gelukkig in augustus vervangen. Het is wel jammer dat ie alleen ontkoppelt bij gas los in de eco stand. En er zitten te brede banden onder. 165 i.p.v. 155 breed. Ben benieuwd wat ie in de praktijk qua verbruik doet.
Dan deed hij het er wel bewust om, onbewust en met een beetje uitrollen is 1 op 35 goed te doen.
Was wel met de originele velgen en de voorgeschreven banden die er standaard ook opzaten.
Ding heeft nu zo'n 90dkm gelopen bij ons 270dkm totaal, bak is 1x opnieuw gecalibreerd en bij 250dkm is er groot onderhoud geweest aan e bak, distributie etc.
Verder volledig probleemloos.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Zo, das echt zuinig
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Er was destijds een verhaal van ik denk autoweek? die wilde graag testen wat er echt mee te halen viel. VW in eerste instantie geen trek want rijstijl waarschijnlijk. Toch gedaan en inderdaad ook ruim boven opgave. Deden er wel alles aan om zo zuinig mogelijk te rijden.. radio uit meen ik..
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
VW gaf destijds een verbruik op van 3liter/100km.....vandaar ook de naam Lupo 3L. Ik blijf er ook een zwak voor houden....al zijn ze traag en maken ze een raar geluid. Het blijft een leuk ding. Vaak gingen de gangstellers kapot toch?
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
3lvrienden.nl kunnen je meer vertellen. Uitgebreid forum over de 3L en de techniek.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Woow stoer ding! Die van mij blijft standaard, gekocht als bespaar daily. En dat doel ga ik zo lang mogelijk proberen vol te houden.
Gelukkig had je op de factuur geschreven dat de basisinstellingen gedaan zijn en verder niks uit de diagnose kwam. Auto is in het verleden onderhouden bij EJR, waarschijnlijk ook wel een bekende naam voor jou. Kentekenplaathouders van EJR zitten er ook nog op.jos_br schreef: ↑12 nov 2018, 22:39 De 3L is op zich geen slechte auto. Wel roepen de jongens in de werkplaats steeds dat het een rijdend prototype is. Lijkt niet goed uit ontwikkeld, getuige de bedrading voorin bijvoorbeeld. De bak is de oude bak die al gebruikt werd in de Golf I en daar al niet een beste naam had, al was het alleen al door de schakelstang onderin de bak te plaatsen waardoor door lekkage aan deze stang de bak leeg loopt en in elkaar loopt. Ook is het diff. niet het sterkste. Daarbij hebben ze deze bak "gerobotiseerd", dus wanneer deze het commando krijgt om te schakelen dan gebeurt dat zonder "gevoel". Daarom zijn de zg basisafstellingen voor deze bak best belangrijk en kunnen de bakken gemiddeld 200>300000km mee. Wij bekijken en wisselen de bakolie regelmatig, ook dit lijkt de levensduur te verlengen. De motor daarentegen lijkt wel voor de eeuwigheid gebouwd en loopt makkelijk 400dkm en meer, net zoals de auto zelf zolang er geen schades geweest zijn. Ook maf is dat de Lupo niet meteen aanvoelt als een kleine auto zoals een Aygo ofzo. Hooguit als je achteruit kijkt, dan mis in eens een stukje auto.....
Jos.
Lupo is op de snelweg stiller dan de RX8, ook al ligt dat vooral aan de uitlaat die onder de RX8 hangt.
Klopt! Ding weegt dan ook echt bijna niks. MRB is zelfs 3 euro minder per maand dan de RX8.
Zo dat is wel erg zuinig, ben erg benieuwd wat ik er gemiddeld mee ga doen. Tot nu toe nog niet veel mee gereden, alleen wat korte stukjes, maar zelfs bij die korte stukjes blijft het verbruik netjes onder de 5 l/100 km.Estoque schreef: ↑16 nov 2018, 11:14Mijn broer reed er destijds dagelijks mee van Twente > Apeldoorn en weer terug (Enkeltje 75km, waarvan 20 op kleine wegen) en heeft meerdere keren 1 op 40 gereden.Riceaux schreef: ↑12 nov 2018, 17:45 Techniek is inderdaad erg interessant. Mede daarom ook gekocht. Wat de wiellagers kosten moet ik even nakijken in de facturen, zijn gelukkig in augustus vervangen. Het is wel jammer dat ie alleen ontkoppelt bij gas los in de eco stand. En er zitten te brede banden onder. 165 i.p.v. 155 breed. Ben benieuwd wat ie in de praktijk qua verbruik doet.
Dan deed hij het er wel bewust om, onbewust en met een beetje uitrollen is 1 op 35 goed te doen.
Was wel met de originele velgen en de voorgeschreven banden die er standaard ook opzaten.
Ding heeft nu zo'n 90dkm gelopen bij ons 270dkm totaal, bak is 1x opnieuw gecalibreerd en bij 250dkm is er groot onderhoud geweest aan e bak, distributie etc.
Verder volledig probleemloos.
Banden wel direct na aankoop naar 3.0 bar gezet.
3 pitter diesel klinkt niet erg fijn nee. En traag hoort bij het concept. Rij in dat ding ook echt als een oude lul. Beetje compenseren voor m'n rijgedrag in de RX8.
Uiteraard bekend mee! Deze stond ook daar te koop.
- jos_br
- Berichten: 2254
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Leuke anekdote van een 3l rijder hier (die vond het zelf minder...), had dus een bekeuring voor bumperkleven gekregen.........., probeerde dus goedkoper te rijden door -vlak- achter een vrachtwagen te gaan hangen.
Jos.
Jos.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
was jij gister toevallig op zandvoort? was een zwarte rx8 op de baan (meerdere keren)
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Die neiging heb ik ook wel, om gewoon achter een auto met aanhanger te gaan rijden op de snelweg. Hypermilen ftw.
@Jeffrey: Nope, kreng van mij is rood.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Aangezien het bijna tijd is voor de RX8 dat ie voor de APK gaat, maar eens afgereisd naar Zuid-Beierland om de foutcode van de katalysator weg te laten schrijven.
Tsja, als je toch bij iemand bent die dingen aan kan passen in de ECU, waarom dan niet direct wat meer dingen aan laten passen?
Aanpassingen die zijn gedaan zijn vooral gedaan om de levensduur van de motor te rekken. En daarnaast nog voor mijn plezier de toerenbegrenzer laten verleggen, van 7800 naar 9000 toeren.
Verder aangepast:
- Olie inspuiting verhoogd
- Stationair toerental verhoogd naar 1000-1100 toeren ipv 750-800 ivm betere smering
- Toerenbegrenzer op 3500 rpm bij koude motor
- Snelheidsbegrenzer er af laten halen. (Niet dat ik daar tot nu toe ooit bij in de buurt ben gekomen, maar voor het geval dat)
- Mapping iets laten aanpassen, waardoor ie net ff wat lekkerder door de toeren trekt.
Corbeau's bevallen nog steeds erg goed. Groningen - Zuid-Beierland is ongeveer 2,5 uur rijden en geen centje pijn
Morgen nog even 2 nieuwe achterbanden eronder en dan is ie weer klaar voor de APK. Komen op aanraden van een aantal DF'ers Achilles onder.
- Ferdi
- Berichten: 3043
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Nu je airbaglampje nog
Lekker bezig zo!
Lekker bezig zo!
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Komt door de kuipstoelen. Moet nog even de draadschema’s van de gordelverklikker wat beter bestuderen. Maar dat komt van ‘t voorjaar wel.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Supergaaf zo'n 2 takt! Castroll tts of waar smeer jij mee?
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
9000rpm! Lekker zeg!
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Castrol A747 of gewone Castrol 2 takt olie.
- jottemj
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Die piiiepppp is reminder voor de shift up? Kan die niet wat later dan? Als je toch aan het coderen bent
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Ja die piep is voor het schakelen. Kan helaas niet softwarematig verzet, aangezien dat ding hardwarematig werkt. En tijdens 'spirited driving' is het wel handig. Aangezien je verder niet hoort of voelt dat ie richting de 9k rpm gaat als je alleen maar naar de weg kijkt. Kan van 't voorjaar wel even er mee prutsen of ik er schakelaar tussen kan zetten of eventueel een shiftlight en dat domme piepje uitschakelen.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:28
- Auto: Renooit
- Locatie: Groningen
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
9000 toeren, lekker man!
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Riceaux, je hebt PM met info vraag
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Rico’s RX8 + lightweight!
Fijne aanpassingen!
Je had het vast al gezien, maar Car Throttle heeft een leuke serie over een "voor wènâgh" aangekochte RX8 met nu een uitgebreide motor-rebuild (aflevering 3/4):
Je had het vast al gezien, maar Car Throttle heeft een leuke serie over een "voor wènâgh" aangekochte RX8 met nu een uitgebreide motor-rebuild (aflevering 3/4):
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 225 gasten