Niels schreef: ↑25 jan 2019, 14:22
Kan goed idd, zou gunstig zijn.
Heb dit onderdeel recent vervangen, en het onregelmatig lopen van de motor is verleden tijd gelukkig
Eind januari viel hier op een avond veel sneeuw. Dus, vrienden opgetrommeld, BMW uit het hok getrokken, hele avond lol. 4,5 uur lang winterpret. Te gek. Op den duur helaas wel m'n rechter voorwiel tegen een iets te hoge stoeprand gezet. Zat een flinke vouw in dus in de loop van de week de voorste velgen maar gewisseld voor m'n zomerset en het kromme wiel naar de richter gebracht. Het wiel is inmiddels terug maar het is nu steeds mooi weer dus denk dat ik ook m'n achterste wielen eerdaags omwissel voor de zomerset.
Onlangs een Eibach stabilisatorstang (28mm doorsnee) gescored voor netjes geld. Helaas alleen de voorste, de achterste was er jammer helaas niet meer bij. Beter iets dan niets.
Voordat ik deze zou monteren (jaja, zelf aan het sleutelen
krijg er steeds meer lol in) wou ik graag nieuwe rubbers om de stang, en dan bij voorkeur PU uiteraard. Helaas ging mijn huisleverancier Strongflex maar tot 27mm, dus ben een keer vreemd gegaan en heb nu Powerflex (zwarte) rubbers geprobeerd.
Verpakking is iig een stuk mooier. Maar het product voelt hetzelfde aan (logisch), en was wel twee tientjes meer kwijt voor deze (slechts) twee rubbers. Niet dat geld een issue is maar omdat het product hetzelfde aanvoelt zie ik geen meerwaarde in Powerflex tov. Strongflex voor de volgende keer.
Na montage meteen een blok om geweest, even testen natuurlijk. De stang is maar 3 mm dikker als zijn voorganger (en de rubbers zijn nu vervangen voor keiharde PU exemplaren), maar toch is het wel te vernemen. De auto stuurt verneembaar iets directer, het is niet heel veel maar zeker waarneembaar.
Het is beter te vernemen als je volgas in de tweede versnelling om de rotonde sleurt. Voorheen brak de auto wel eens uit (op deze winterbandjes is het helemaal peanuts), met deze stang er tussen is dat duidelijk minder het geval. Het wil nog wel, maar je moet er nu echt meer moeite voor doen, ook al was het kletsnat zoals het deze dag was. Echt bijzonder, dat had ik niet helemaal verwacht.
Uitlijning moest nog steeds opnieuw sinds het stuurhuis, hier hebben de toppers van Poeder uit Roden mij weer uitstekend mee geholpen. De auto stuurt echt weer heerlijk nu. Zo precies en zó super strak, zo heeft ze nog nooit gestuurd. Het is echt een genot, en ik kijk nu al uit naar de volgende trackday (23 februari te Assen)!
Wat staat er nog op de planning? Aanstaande vrijdag gaat de auto weer naar de garage. Het differentieel zweette al heel lang aan één kant, sinds eind vorig jaar zweet de andere kant nu ook. Voordat ze olie begint te lekken (oid) maar even de keringen vernieuwen. Het differentieel wordt dan meteen voorzien van schone olie en alle drie rubbers worden vernieuwd voor Strongflex PU bussen die hier al een poos liggen. Verder heb ik nog schone versnellingsbakolie liggen, dat moet er ook nog even op maar doe ik later even.
Verder heb ik nog een hele nette set E46 330d/i remmenset en een set BBS wielen gekocht. Eerstgenoemde wil ik preventief de klauwen van reviseren en een nieuwe set remblokken van monteren, maar ben er nog niet helemaal over uit welke. Denk Ferodo DS2500. De BBS wielen heb ik eigenlijk wat overgehouden van een grote ruildeal. Kon ze voor een zacht bedrag extra overnemen, en heb meteen maar ja gezegd omdat ik toch nog een set 17" voor volgende winter moet hebben (ivm. de 330d/i remmen). Maar bij nader inzien vond ik het ook wel een mooi model dus ik laat ze stralen en spuiten en denk dat ik ze voor aanstaande zomer gebruiken ga.
De huidige velgen zijn sowieso niet mooi meer. Geen grote ramp want de hele buitenkant van de auto ziet er niet uit, maar wil langzaam bij beetje toch wat aan die verlepte buitenkant doen. Een setje verse wielen helpt daar wel bij.
Verder zoek ik rustig verder naar een dikke stabi voor de achterzijde en een Z3 X-brace. Een cold air intake staat ook nog hoog op de wensenlijst maar ben nog niet bezig geweest met kijken en vergelijken. Een schroefset moet ook nodig dit jaar, maar dat doe ik sowieso pas na de vakantie. Als we wel met de BMW op vakantie gaan (kans is groot want waarom ook niet, is mooi) wil ik geen duizenden kilometers zitten te stuiteren.
Tot de volgende update!