Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 19/1: vermogenstestbank!]

Bericht door Eeuwe » 25 jan 2019, 13:07

Niels schreef: 22 jan 2019, 12:51 Dan zou ik de elektrode alsnog droog verwachten maar goed, het blok haalt z’n vermogen wel netjes en als er geen liters olie doorheen gaan dan idd lekker aankijken.
Misschien kan dit kloppen met het verhaal van Harrie D hieronder..
Harrie D schreef: 22 jan 2019, 13:26 Het topic niet helemaal terug gelezen, maar is je kleppendekselpakking al eens vervangen inclusief de O-ringen rond de bougieschachten ?
Dat is nl een typisch lekpuntje van de M50/52 (en veroorzaakt ook vaak problemen met stotteren doordat de bougies in de olie komen te staan in de schacht)

Als je dan de bougie losdraait loopt die olie de cilinderkop in en dat zou wel kunnen verklaren waarom de bougie zo nat is (zo nat als die ene bougie is doet ie het echt niet meer, dus dan had ie ook op 5 cilinders moeten lopen)
Kleppendeksel zweette ooit al eens, heb toen de verkeerde pakking binnen gekregen waar ik achter kwam toen het kleppendeksel er al af lag. Toen zag ik dat de oude pakking er niet zo raar uit zag, heb 'm schoon gemaakt en opnieuw gemonteerd met sealant. Het zweten was toen voorbij. Heb de O-ringen destijds wel eens bekeken, zagen er goed uit maar kan zijn dat ze nu bijna een jaar later wel slechter zijn geworden.

Ik wacht even die inlaatslang af. Als die vervangen is (levering duurt lang..) en de motor pruttelt weer stationair, dan zal die oorzaak bij de natte bougies liggen en vervang ik de kleppendekselpakking alsnog icm. de O-ringen.

Over een paar week gaan we het diff demonteren, deze zweet een beetje olie. We gaan de keringen vernieuwen, schone olie er in zetten en de rubbers waarmee het diff gemonteerd zit vernieuwen voor polyurethaan bussen (al binnen). Wordt vervolgd..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 19/1: vermogenstestbank!]

Bericht door Niels » 25 jan 2019, 14:22

Kan goed idd, zou gunstig zijn.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/2: Eibach stabilisatorstang]

Bericht door Eeuwe » 11 feb 2019, 19:27

Niels schreef: 25 jan 2019, 14:22 Kan goed idd, zou gunstig zijn.
Heb dit onderdeel recent vervangen, en het onregelmatig lopen van de motor is verleden tijd gelukkig :D



Eind januari viel hier op een avond veel sneeuw. Dus, vrienden opgetrommeld, BMW uit het hok getrokken, hele avond lol. 4,5 uur lang winterpret. Te gek. Op den duur helaas wel m'n rechter voorwiel tegen een iets te hoge stoeprand gezet. Zat een flinke vouw in dus in de loop van de week de voorste velgen maar gewisseld voor m'n zomerset en het kromme wiel naar de richter gebracht. Het wiel is inmiddels terug maar het is nu steeds mooi weer dus denk dat ik ook m'n achterste wielen eerdaags omwissel voor de zomerset.

Onlangs een Eibach stabilisatorstang (28mm doorsnee) gescored voor netjes geld. Helaas alleen de voorste, de achterste was er jammer helaas niet meer bij. Beter iets dan niets.
Voordat ik deze zou monteren (jaja, zelf aan het sleutelen :D krijg er steeds meer lol in) wou ik graag nieuwe rubbers om de stang, en dan bij voorkeur PU uiteraard. Helaas ging mijn huisleverancier Strongflex maar tot 27mm, dus ben een keer vreemd gegaan en heb nu Powerflex (zwarte) rubbers geprobeerd.

Afbeelding

Verpakking is iig een stuk mooier. Maar het product voelt hetzelfde aan (logisch), en was wel twee tientjes meer kwijt voor deze (slechts) twee rubbers. Niet dat geld een issue is maar omdat het product hetzelfde aanvoelt zie ik geen meerwaarde in Powerflex tov. Strongflex voor de volgende keer.

Afbeelding

Na montage meteen een blok om geweest, even testen natuurlijk. De stang is maar 3 mm dikker als zijn voorganger (en de rubbers zijn nu vervangen voor keiharde PU exemplaren), maar toch is het wel te vernemen. De auto stuurt verneembaar iets directer, het is niet heel veel maar zeker waarneembaar.
Het is beter te vernemen als je volgas in de tweede versnelling om de rotonde sleurt. Voorheen brak de auto wel eens uit (op deze winterbandjes is het helemaal peanuts), met deze stang er tussen is dat duidelijk minder het geval. Het wil nog wel, maar je moet er nu echt meer moeite voor doen, ook al was het kletsnat zoals het deze dag was. Echt bijzonder, dat had ik niet helemaal verwacht.

Afbeelding

Afbeelding

Uitlijning moest nog steeds opnieuw sinds het stuurhuis, hier hebben de toppers van Poeder uit Roden mij weer uitstekend mee geholpen. De auto stuurt echt weer heerlijk nu. Zo precies en zó super strak, zo heeft ze nog nooit gestuurd. Het is echt een genot, en ik kijk nu al uit naar de volgende trackday (23 februari te Assen)!



Wat staat er nog op de planning? Aanstaande vrijdag gaat de auto weer naar de garage. Het differentieel zweette al heel lang aan één kant, sinds eind vorig jaar zweet de andere kant nu ook. Voordat ze olie begint te lekken (oid) maar even de keringen vernieuwen. Het differentieel wordt dan meteen voorzien van schone olie en alle drie rubbers worden vernieuwd voor Strongflex PU bussen die hier al een poos liggen. Verder heb ik nog schone versnellingsbakolie liggen, dat moet er ook nog even op maar doe ik later even.

Verder heb ik nog een hele nette set E46 330d/i remmenset en een set BBS wielen gekocht. Eerstgenoemde wil ik preventief de klauwen van reviseren en een nieuwe set remblokken van monteren, maar ben er nog niet helemaal over uit welke. Denk Ferodo DS2500. De BBS wielen heb ik eigenlijk wat overgehouden van een grote ruildeal. Kon ze voor een zacht bedrag extra overnemen, en heb meteen maar ja gezegd omdat ik toch nog een set 17" voor volgende winter moet hebben (ivm. de 330d/i remmen). Maar bij nader inzien vond ik het ook wel een mooi model dus ik laat ze stralen en spuiten en denk dat ik ze voor aanstaande zomer gebruiken ga.
De huidige velgen zijn sowieso niet mooi meer. Geen grote ramp want de hele buitenkant van de auto ziet er niet uit, maar wil langzaam bij beetje toch wat aan die verlepte buitenkant doen. Een setje verse wielen helpt daar wel bij.
Verder zoek ik rustig verder naar een dikke stabi voor de achterzijde en een Z3 X-brace. Een cold air intake staat ook nog hoog op de wensenlijst maar ben nog niet bezig geweest met kijken en vergelijken. Een schroefset moet ook nodig dit jaar, maar dat doe ik sowieso pas na de vakantie. Als we wel met de BMW op vakantie gaan (kans is groot want waarom ook niet, is mooi) wil ik geen duizenden kilometers zitten te stuiteren.

Tot de volgende update!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/2: Eibach stabilisatorstang]

Bericht door Sander-E46 » 11 feb 2019, 19:40

Lekker bezig zo, welke BBS'en heb je overgenomen?

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/2: Eibach stabilisatorstang]

Bericht door Bokkepoot » 11 feb 2019, 20:13

Goeie upgrades.

Top dat je het ook nog in een E36 blijft investeren, meestal worden ze weggegooid..

Online
erwin20vt
Berichten: 787
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/2: Eibach stabilisatorstang]

Bericht door erwin20vt » 11 feb 2019, 20:55

wel grappig dat ze bijna alleen achter bijgesteld hebben, naar vervangen stuurhuis zou je verwachten dat er voor juist meer verschil zou zitten. stuwhoek staat wel erg netjes nu.
meeste uitlijners verstellen alleen voor terwijl achter juist het belangrijkste is. dus netjes gedaan.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/2: Eibach stabilisatorstang]

Bericht door Crookie » 11 feb 2019, 22:50

erwin20vt schreef: 11 feb 2019, 20:55 wel grappig dat ze bijna alleen achter bijgesteld hebben, naar vervangen stuurhuis zou je verwachten dat er voor juist meer verschil zou zitten. stuwhoek staat wel erg netjes nu.
meeste uitlijners verstellen alleen voor terwijl achter juist het belangrijkste is. dus netjes gedaan.
De uitlijner waar ik kom doet niet eens ‘alleen’ de vooras. Als liefhebber hoor je dit natuurlijk graag.

Eeuwe, hoe is het e46 compact stuurhuis tov de e36? Dat de auto nu zeer scherp stuurt kan ik me wel voorstellen ja. Vooral met alle poly upgrades :df:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/2: Eibach stabilisatorstang]

Bericht door Eeuwe » 12 feb 2019, 10:29

Iedereen bedankt voor de reacties!
Sander-E46 schreef: 11 feb 2019, 19:40 Lekker bezig zo, welke BBS'en heb je overgenomen?
Volgensmij is het BBS GT, maar dan ééndelige wielen. Kan ook imi zijn hoor, ze hebben ze wel aan mij verkocht als originele BBS'jes. Als het imi's zijn, zijn het verrekte goede imi's iig. Voor het geld wat ik er voor betaald heb, accepteer ik als het imi's zijn, anders is het een behoorlijke meevaller :tooth:
Bokkepoot schreef: 11 feb 2019, 20:13 Goeie upgrades.

Top dat je het ook nog in een E36 blijft investeren, meestal worden ze weggegooid..
Als ik alles van tevoren geweten had en mijn hart minder had laten beslissen had deze auto nu ook op de bult gelegen hoor :lollerdelol: Heb er gewoon veel schik in, ze rijdt heerlijk en ach, hobby's kosten geld.. Je ziet ze inderdaad een hoop weg gegooid worden, best zonde.
erwin20vt schreef: 11 feb 2019, 20:55 wel grappig dat ze bijna alleen achter bijgesteld hebben, naar vervangen stuurhuis zou je verwachten dat er voor juist meer verschil zou zitten. stuwhoek staat wel erg netjes nu.
meeste uitlijners verstellen alleen voor terwijl achter juist het belangrijkste is. dus netjes gedaan.
De specialist die het stuurhuis monteerde had 'm in eerste instantie niet goed gemonteerd (niet in nulstand). Na een hoop gezeur kon ik de auto dan toch eindelijk weer bij hem neerzetten en hij zou dit oplossen. Hier heeft hij de auto op zijn manier ook uitgelijnd (hij heeft toch wat gedateerde apparatuur daarvoor), daarom stond het allemaal niet zo beroerd. Ik vond de auto nog niet goed rijden, daarom heb ik de auto nog een keer uit laten lijnen bij mijn vrienden van Poeder :df:
Crookie schreef: 11 feb 2019, 22:50Eeuwe, hoe is het e46 compact stuurhuis tov de e36? Dat de auto nu zeer scherp stuurt kan ik me wel voorstellen ja. Vooral met alle poly upgrades :df:
Het is echt een genot en niet te vergelijken met een standaard E36 (zelfs niet in nieuwstaat). Als je eens in het noorden bent stuur je maar een berichtje en kom je maar langs om er een rondje in te sturen. Het stuurt super precies met heel weinig stuuruitslag. Geen speling, het gaat meteen zodra je ook maar een klein beetje beweging aan het stuur geeft. Het is nog geen kart, maar tov. origineel is het echt een ongekend verschil!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vergeten te vermelden in de vorige update. Had onlangs deze luchtbalg tussen het inlaat en de LMM vernieuwd voor een nieuw, origineel BMW exemplaar. Z'n voorganger was door de garage al eens provisorisch getaped. Maar nu de auto sinds eind vorig jaar onregelmatig begon te lopen (in dit topic wel over gehad) werd het tijd voor een nieuwe. Resultaat; auto loopt stationair weer rustig/goed.

Afbeelding

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/2: Eibach stabilisatorstang]

Bericht door Crookie » 12 feb 2019, 11:16

Top! Van die balg kun je zeker wat merken aangezien een klein vacuum lek al roet in het eten gooit. De stationair klep onder de inlaat is soms ook aardig dichtgekoekt met vuil. Na wat reiniger loopt dat ook soepel. Ook ik had last van slecht oppakken en matig stationair dus de inlaat balg vervangen samen met de kapotte afdichtingen op de inlaat.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/2: Eibach stabilisatorstang]

Bericht door Marc Sierra » 12 feb 2019, 12:26

3 mm op de dikte van een stabilisatorstang kan een flink verschil maken hoor. De stijfheid van een stabilisatorstang schaalt met de dikte tot de 4e macht. De met (28/25)^4 kom je uit dat hij 57% stijver is. Dat is natuurlijk wel er vanuit gegaan dat dat het staal dezelfde eigenschappen heeft.

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/2: Eibach stabilisatorstang]

Bericht door Dwarsligger » 13 feb 2019, 20:57

eBoonstra schreef: 11 feb 2019, 19:27
Niels schreef: 25 jan 2019, 14:22 Kan goed idd, zou gunstig zijn.
......
Verder zoek ik rustig verder naar een dikke stabi voor de achterzijde en een Z3 X-brace.

.....
Eeuwe, kwam toevallig dit tegen, staat niet geadverteerd onder 'X-brace'

https://link.marktplaats.nl/m1340717142

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 20/2: Differentieel minirevisie]

Bericht door Eeuwe » 20 feb 2019, 10:28

Marc Sierra schreef: 12 feb 2019, 12:26 3 mm op de dikte van een stabilisatorstang kan een flink verschil maken hoor. De stijfheid van een stabilisatorstang schaalt met de dikte tot de 4e macht. De met (28/25)^4 kom je uit dat hij 57% stijver is. Dat is natuurlijk wel er vanuit gegaan dat dat het staal dezelfde eigenschappen heeft.
Ik wist dat er een formule voor was, maar wist 'm niet meer zo op te noemen. Thanks!
Dwarsligger schreef: 13 feb 2019, 20:57Eeuwe, kwam toevallig dit tegen, staat niet geadverteerd onder 'X-brace'

https://link.marktplaats.nl/m1340717142
Hey interessant, thanks! Die ga ik eens een berichtje sturen.



Afgelopen weekend was het differentieel aan de beurt om aangepakt te worden. Deze zweette een beetje olie langs de aandrijfassen, en als ik ergens allergisch voor ben zijn het oliedruppen op de vloer van mijn garage. Dus voordat het zweten zou veranderen naar lekken had ik de wens het diff maar eens aan te pakken. Twee keringen besteld, 2 liter diffolie (duur spul!) en drie PU rubbers om de ophanging van het diff ook maar gelijk aan te pakken. Daar gaat 'ie dan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
PU bussen alvast in het diffdeksel geperst

Afbeelding

Afbeelding

Diff zelf zag er van binnen goed uit. De tandwielen leken amper slijtagesporen te hebben. de twee keringen die er in zaten waren wel flink uitgelubberd en de oude olie (die er nu drie jaar in zat) was ook best smerig. Ik hoop dat het zweten nu over is (ga ik wel van uit). Helaas hebben we het rubber wat in het subframe zit niet kunnen vernieuwen, die moeten we later nog even persen dus (laat ik elders even doen ivm. ontbreken van benodigde persgereedschap).

Hoe rijdt het?! Niet anders dan normaal. Het diff maakte al geen gierende geluiden oid (dat doet de versnellingsbak wel), dus misschien was deze ingreep ook wel iets te veel van het goede. Hoe dan ook, ik ben eventuele lekkage nu voor.
Toen ik deze week eens vol gas optrok en snel overschakelde vernam ik nog wel een 'schokgolf' in de aandrijflijn die ik eerst ook had. Die was al fors minder geworden toen ik de hardyschijf vernieuwd had, maar nog blijft hij wat 'schokken' als ik 'm snel in de volgende versnelling gooi en weer vol gas geef. Mogelijk dat dit verdwijnt als ik het laatste PU rubber nog vernieuw, anders zal het wel in de versnellingsbak oid zitten.

Verder afgelopen weekend nog de stuurolie vernieuwd. Nadat ik het stuurhuis heb laten vernieuwen bij de BMW specialist heb ik best wel wat problemen ervaren omtrent (montage van) het stuurhuis. Ik wil hier niet te diep op in gaan, wil mensen geen slechte naam bezorgen. Echter heeft deze specialist wel verschrikkelijk moeilijk lopen te doen over het herstellen van zijn fouten. En nog is het niet goed. Fouten maken is menselijk, maar los het dan wel op. Als daar moeilijk over gedaan word, ben je mij als klant kwijt. Enfin; de stuurpomp gierde de eerste 2 minuten enorm nadat de auto gestart werd. Daarna niet meer, hooguit als het maximale stuuruitslag bereikt werd. Dat hoort natuurlijk niet zo. De olie zag er ook niet heel goed uit (waterig), daarom toch maar besloten deze olie te verversen en kijken wat er daarna gebeurd (zowel met de pomp als met de olie). Het heeft niet helemaal mogen baten; het is een stuk beter geworden maar de pomp giert en gromt nog steeds een paar tellen zodra de auto koud gestart word. Ik denk dat de 'specialist' de pomp droog heeft laten lopen, ik wil niet zomaar iemand verwijten maar ik zou geen andere scenario kunnen bedenken. Enfin, ik los het zelf wel op en koop eerdaags wel een nieuwe/knappe gebruikte stuurpomp.

Wat moet ik nog doen aan de auto? Ik heb nog steeds het benzinefilter liggen die er onder moet (klote klus om bij de eerdere E36's te vernieuwen maar het moet even). Ook moet ik de versnellingsbakolie nog vernieuwen in de hoop dat het het 'gieren' van de tweede versnelling wat minder wordt/opgelost wordt. Verder het laatste PU rubber bij het diff dus, en ik ga op zoek naar een stuurpomp. De BBS'jes en 330 remmen komen later wel, heb ik nog niet zo zeer haast mee.

Aanstaande zaterdag ben ik te vinden op RSZ vrij rijden te TT Assen! Even de E36 weer lekker aan de tand voelen de eerste keer dit jaar.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 20/2: Differentieel minirevisie]

Bericht door Vliet » 21 feb 2019, 11:13

Mooi klus topic. Al wat punten over genomen voor mijn E36 :)

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 20/2: Differentieel minirevisie]

Bericht door Crookie » 22 feb 2019, 00:13

Matig van die stuurpomp.. feit is wel dat je ze ‘eenvoudig’ kunt vervangen en de atf olie niet erg prijzig is. Kan zeker problemen geven als het droog gelopen heeft. Voor de zekerheid het stuurhuis ‘flushen’ met schone olie en de poelie handmatig rond te draaien met de retour slang afgekoppeld in een opvangbak.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 20/2: Differentieel minirevisie]

Bericht door Vanos » 22 feb 2019, 23:28

Ik heb exact hetzelfde met de stuurpomp nadat ik een van de leidingen vervangen had. Die heeft even staan gieren inderdaad bij de eerste start, en daarna soms aan het begin. Wel geen idee wat ik beter of anders had kunnen doen. Misschien was die al wat op zijn eind?

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 20/2: Differentieel minirevisie]

Bericht door Eeuwe » 25 feb 2019, 14:40

Vliet schreef: 21 feb 2019, 11:13 Mooi klus topic. Al wat punten over genomen voor mijn E36 :)
Hey, leuk om te horen! :hosanna: Wat heb je zoal gedaan/staat op de planning?

Crookie schreef: 22 feb 2019, 00:13 Matig van die stuurpomp.. feit is wel dat je ze ‘eenvoudig’ kunt vervangen en de atf olie niet erg prijzig is. Kan zeker problemen geven als het droog gelopen heeft. Voor de zekerheid het stuurhuis ‘flushen’ met schone olie en de poelie handmatig rond te draaien met de retour slang afgekoppeld in een opvangbak.
Mja klopt. Schone olie heeft ietwat geholpen maar het geluid komt toch weer terug, dus wat word alsnog een andere pomp. Hij doet het nog wel maar zal eerdags toch even een andere pomp er op zetten.

Vanos schreef: 22 feb 2019, 23:28 Ik heb exact hetzelfde met de stuurpomp nadat ik een van de leidingen vervangen had. Die heeft even staan gieren inderdaad bij de eerste start, en daarna soms aan het begin. Wel geen idee wat ik beter of anders had kunnen doen. Misschien was die al wat op zijn eind?
Zo'n pomp zal altijd wel iets van slijtage ondervinden, maar had met het oude stuurhuis nog geen problemen. Enfin, het is het duurste onderdeel niet en montage stelt ook geen drol voor dus gelukkig niet het grootste probleem.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 26/2: TT Assen]

Bericht door Eeuwe » 26 feb 2019, 10:34

Afgelopen zaterdag vrij rijden te TT Assen weer eens bezocht. In totaal 3 keer de baan op geweest. Laatste sessie heeft m'n collega (vorige eigenaar van de auto) gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Was helaas wel weer druk op de baan, heb een tijd neer kunnen zetten van 2:21;nogwat. M'n collega presteerde het nog een seconde er extra af te rijden. Ach, 150 pk/1400kg icm. std onderstel en std. remmen (op stalen leidingen na, die zijn echt top trouwens), mij hoor je niet klagen.

Waar ik minder over te spreken was is toch het onderstel. De auto is erg zoekerig, hij neigt erg over z'n voorwielen te glijden en als de auto zich in de bocht 'zet' komt er opeens eens soort van centrifugale kracht op de achterkant, net of die opeens ook nog voorbij wil komen. Gewoon zenuwachtig. Reed op den duur met 2 bar (warm) bandendruk rondom, maar ook dat hielp niet. Ik mis gewoon hardheid in het onderstel en het gebrek aan negatief camber werkt niet mee. Jammer, want zo komen de PS4's niet tot hun recht.
Remmen deden het wel goed. Uiteraard kijk ik uit naar de 330 remmen die klaar liggen, maar voor standaard remmen deed 'ie het best. De stalen leidingen deden super hun werk; heb eigenlijk geen last van fading gehad.
Motor hield zich ook goed. Geen gezeik met koeling oid. Kom op het rechte stuk wel echt vermogen te kort, maar dat kan de motor niet helpen. Toekomstmuziek..

Afbeelding

Afbeelding
Weer wat kaartjes voor bij de verzameling :tooth:



Heb nog een hele mooie update liggen. Hou nog even geheim wat het is, want zet het er deze week onder. Zodra alles klaar is zal ik de update hier delen :blink:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 26/2: TT Assen]

Bericht door Djessey » 26 feb 2019, 13:23

Die upgrade klinkt als de oplossing voor al je problemen :D

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 26/2: TT Assen]

Bericht door matthyssie » 26 feb 2019, 15:08

Leuk Eeuwe! Stond je bij Stan the Sedan in de pitbox? :). Heb nog met Ramon staan praten, dan heb ik jou ongetwijfeld ook gezien zonder te weten dat jij het was. ;)

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 26/2: TT Assen]

Bericht door Eeuwe » 27 feb 2019, 08:41

Djessey schreef: 26 feb 2019, 13:23 Die upgrade klinkt als de oplossing voor al je problemen :D
:blink: Denk het ook.
matthyssie schreef: 26 feb 2019, 15:08 Leuk Eeuwe! Stond je bij Stan the Sedan in de pitbox? :). Heb nog met Ramon staan praten, dan heb ik jou ongetwijfeld ook gezien zonder te weten dat jij het was. ;)
Dan hebben wij elkaar ongetwijfeld gezien zonder een idee te hebben ja haha. :lol: Met welke auto was je?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 26/2: TT Assen]

Bericht door matthyssie » 27 feb 2019, 19:57

Oranje m135

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 20/2: Differentieel minirevisie]

Bericht door Vliet » 28 feb 2019, 10:22

eBoonstra schreef: 25 feb 2019, 14:40
Vliet schreef: 21 feb 2019, 11:13 Mooi klus topic. Al wat punten over genomen voor mijn E36 :)
Hey, leuk om te horen! :hosanna: Wat heb je zoal gedaan/staat op de planning?
Ik heb nu remschijven voor liggen (zimmermann sport) die gaan er komende week op. Sportuitlaat eronder, Simota en andere velgen. Daarnaast binnenkort kleppendekselpakking, bobines, bougies, oliefilter en olie.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 20/2: Differentieel minirevisie]

Bericht door Eeuwe » 04 mar 2019, 09:06

matthyssie schreef: 27 feb 2019, 19:57 Oranje m135
Hmm, qua auto had ik die niet kunnen missen. Is toch gebeurd :lol: Volgende keer ga ik er even op letten!
Vliet schreef: 28 feb 2019, 10:22
eBoonstra schreef: 25 feb 2019, 14:40
Vliet schreef: 21 feb 2019, 11:13 Mooi klus topic. Al wat punten over genomen voor mijn E36 :)
Hey, leuk om te horen! :hosanna: Wat heb je zoal gedaan/staat op de planning?
Ik heb nu remschijven voor liggen (zimmermann sport) die gaan er komende week op. Sportuitlaat eronder, Simota en andere velgen. Daarnaast binnenkort kleppendekselpakking, bobines, bougies, oliefilter en olie.
Heb je draadje er even bij gevist, ben benieuwd! Je hebt iig een geweldige E36, vind die eersten uit '92 echt veel mooier als de latere E36's. Je plannen liegen er ook niet om. Ben erg benieuwd! :blink: Blijf ik volgen.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 6/3: BC Racing schroefset]

Bericht door Eeuwe » 06 mar 2019, 10:40

Hoe inconsistent kan een mens soms zijn he.. :lollerdelol:
eBoonstra schreef: 11 feb 2019, 19:27Een schroefset moet ook nodig dit jaar, maar dat doe ik sowieso pas na de vakantie.
Onlangs bood Djessey (bekend van het forum) mij een BC Racing schroefset aan. Jaar oud, maar in nieuwstaat, en voor netjes geld. 'In hardheid verstelbaar dus ook prima voor de openbare weg' dacht ik, en zo verkocht ik de schroefset met gemak aan mijzelf :lol:. Na laatste circuitbezoek was ik er écht helemaal over uit, de Bilstein B4 set voldeed niet en die schroefset zou en moest er zsm komen. De dag daarop (zondag) meteen naar Noord-Holland getuft om de schroefset op te halen, en de maandag daarop meteen gemonteerd samen met een collega van mij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eindstand

Afbeelding

Na wat testrijden, afstellen, bijstellen, enz. enz. uiteindelijk de gewenste afstelling gevonden. Er zat wat een bijgeluid in de demper linksvoor, alsof er iets los zat. We hebben de auto nogmaals op de brug gehad en alles nagelopen, maar niets kunnen vinden. Zal wel een producteigenschap zijn, een vesleten stabi sluit ik uit (is nog geen 2000 km oud). Even aankijken. Wil op den duur toch een keer over op een stabilink systeem, dan kan ik dat helemaal uitsluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Uitlijnen ging goed. Na een proefrit de voorzijde een graad extra camber gegeven. Rijdt heerlijk nu!

Nog plannen? Ja. M'n servopomp is helaas dood aan het gaan (kraakt en giert eerste minuut bij koudstart), schone olie hielp niet dus de pomp zelf eerdaags maar eens vernieuwen. Dat heeft momenteel de hoogste prioriteit. Verder moet ik de versnellingsbakolie nog even verschonen (schiet er ook telkens bij in) en de 330 remmen zal ik eerdaags ook eens mee beginnen denk ik.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 6/3: BC Racing schroefset]

Bericht door Eeuwe » 06 mar 2019, 10:40

Hoe inconsistent kan een mens soms zijn he.. :lollerdelol:
eBoonstra schreef: 11 feb 2019, 19:27Een schroefset moet ook nodig dit jaar, maar dat doe ik sowieso pas na de vakantie.
Onlangs bood Djessey (bekend van het forum) mij een BC Racing schroefset aan. Jaar oud, maar in nieuwstaat, en voor netjes geld. 'In hardheid verstelbaar dus ook prima voor de openbare weg' dacht ik, en zo verkocht ik de schroefset met gemak aan mijzelf :lol:. Na laatste circuitbezoek was ik er écht helemaal over uit, de Bilstein B4 set voldeed niet en die schroefset zou en moest er zsm komen. De dag daarop (zondag) meteen naar Noord-Holland getuft om de schroefset op te halen, en de maandag daarop meteen gemonteerd samen met een collega van mij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eindstand

Afbeelding

Na wat testrijden, afstellen, bijstellen, enz. enz. uiteindelijk de gewenste afstelling gevonden. Er zat wat een bijgeluid in de demper linksvoor, alsof er iets los zat. We hebben de auto nogmaals op de brug gehad en alles nagelopen, maar niets kunnen vinden. Zal wel een producteigenschap zijn, een vesleten stabi sluit ik uit (is nog geen 2000 km oud). Even aankijken. Wil op den duur toch een keer over op een stabilink systeem, dan kan ik dat helemaal uitsluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Uitlijnen ging goed. Na een proefrit de voorzijde een graad extra camber gegeven. Rijdt heerlijk nu!

Nog plannen? Ja. M'n servopomp is helaas dood aan het gaan (kraakt en giert eerste minuut bij koudstart), schone olie hielp niet dus de pomp zelf eerdaags maar eens vernieuwen. Dat heeft momenteel de hoogste prioriteit. Verder moet ik de versnellingsbakolie nog even verschonen (schiet er ook telkens bij in) en de 330 remmen zal ik eerdaags ook eens mee beginnen denk ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: erwin20vt, Joël D., Marc Sierra, MJW, nickdoesburg, Nivek, Wout309t en 219 gasten