Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Leuke updates en foto’s. Weet je het gewicht van het vliegwiel voor en na de afslank kuur?
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Iedereen bedankt!
Alles gewoon vernieuwen, drijfwerk blijft origineel. Wel andere nok, grotere in/uitlaat etc.. Misschien nog even de uitlaatpoort polijsten, afhankelijk van hoeveel werk dat is.
Áls dit echt het originele blok is, en de schalen nog nooit vernieuwd zijn, dan zijn ze inderdaad 480dkm oud. Dan mogen ze ook wel een keer versleten zijn, toch?
Goede vraag! Heb de gegevens niet zo bij de hand, maar geloof dat het origineel rond de 12, 13 kilo was en dat 'ie nu 8,3 is ofzo. Niet extreem verlicht in ieder geval, gewoon 'safe' .jessedehaan schreef: ↑21 sep 2020, 12:53 Leuke updates en foto’s. Weet je het gewicht van het vliegwiel voor en na de afslank kuur?
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Ook alvast binnen.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Anti rol stangen aan de doos te zien?
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
^ lol
Inderdaad anti roll bars (stabilisatorstangen). Had al 28mm aan de voorzijde (Eibach), maar achter had ik nog origineel (icm. PU). Nu alles mooi fris en nieuw. Deze week meteen PU bussen op maat bestellen
Inderdaad anti roll bars (stabilisatorstangen). Had al 28mm aan de voorzijde (Eibach), maar achter had ik nog origineel (icm. PU). Nu alles mooi fris en nieuw. Deze week meteen PU bussen op maat bestellen
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Niet eens de tekst gelezen
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Die anti roll bars zien er leuk uit. Haalt weer wat flex weg
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
^ Bedankt, daar ga ik wel van uit inderdaad. Voorzijde had ik al 28mm, achter was nog origineel dus zal altijd helpen inderdaad
Vorige week ook twee nieuwe cassettes gekregen voor de voorpoten. De BC Racing schroefset van mij is nog niet heel oud (4 jaar en nog geen 20.000 km ervaring), toch begon LV al te zweten. Daarom RV ook maar preventief vervangen. Geen garantie (d'accord), maar ook geen cent coulance van de importeur.
Voor mij een reden om volgende keer geen BC Racing weer aan te schaffen. Als een set zo jong al begint te zweten en ze het niet netjes oplossen geeft mij dat niet een goed gevoel. Maar goed, een nieuwe set (die naar mijn zin is) kost al snel 1500 - 2500 euro en ben nu voor een dikke vierhonderd euro klaar. Jammer, maar het is niet anders.
Vorige week ook twee nieuwe cassettes gekregen voor de voorpoten. De BC Racing schroefset van mij is nog niet heel oud (4 jaar en nog geen 20.000 km ervaring), toch begon LV al te zweten. Daarom RV ook maar preventief vervangen. Geen garantie (d'accord), maar ook geen cent coulance van de importeur.
Voor mij een reden om volgende keer geen BC Racing weer aan te schaffen. Als een set zo jong al begint te zweten en ze het niet netjes oplossen geeft mij dat niet een goed gevoel. Maar goed, een nieuwe set (die naar mijn zin is) kost al snel 1500 - 2500 euro en ben nu voor een dikke vierhonderd euro klaar. Jammer, maar het is niet anders.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Dat is wel minder ja! Wel weer alles fris!
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
^ Daar doe ik het nu ook voor. Het hele project kost toch al klauwen met geld, dus alles wat ik nu in twijfelachtige staat tegen kom vernieuw ik meteen maar.
Gisteravond bij het blok wezen kijken. Het onderblok is helemaal kaal nu. Krukaslagers waren (zoals verwacht) ook ver ingesleten. Heb een overmaat set geleverd gekregen (en niet besteld) dus de wederopbouw loopt iets vertraging op, in afwachting van de juiste lagers.
Gisteravond bij het blok wezen kijken. Het onderblok is helemaal kaal nu. Krukaslagers waren (zoals verwacht) ook ver ingesleten. Heb een overmaat set geleverd gekregen (en niet besteld) dus de wederopbouw loopt iets vertraging op, in afwachting van de juiste lagers.
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Kleine maand verder, nog niet heel veel verder gekomen helaas. Monteur was in tussentijd positief getest op covid-19, drie keer (!!!) de verkeerde krukaslagers mogen ontvangen en ook mijn privé situatie is drastisch veranderd (ben zelfstandig ondernemer geworden). Dus vooral heel druk geweest, maar geen moment naar de auto omgekeken.
De cilinderkop wel weer gevlakt en gereinigd terug gekregen. Motorenrevisiebedrijf de Boer uit Sneek heeft deze klus haarfijn uitgevoerd. Prijs viel mij achteraf ook reuze mee, had het er zelf niet voor willen doen.
Eerst wachten op krukaslagerset nummer vier.
De cilinderkop wel weer gevlakt en gereinigd terug gekregen. Motorenrevisiebedrijf de Boer uit Sneek heeft deze klus haarfijn uitgevoerd. Prijs viel mij achteraf ook reuze mee, had het er zelf niet voor willen doen.
Eerst wachten op krukaslagerset nummer vier.
-
OnlineRJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Prachtig altijd zo’n volledig opgefriste cilinderkop!
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Mooi spul Eeuwe. Ziet er fris uit!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Ziet er goed uit.
Ik twijfelde altijd al over BC. Niet doen dus blijkt.
Ik twijfelde altijd al over BC. Niet doen dus blijkt.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Ziet er weer goed uit!
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Heerlijk, zulke plaatjes.
Zijn de klepveren en/of klepstoters bij deze leeftijd nog vervangen, of moet dat altijd goed blijven?
Zijn de klepveren en/of klepstoters bij deze leeftijd nog vervangen, of moet dat altijd goed blijven?
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Bedankt allen voor de reacties!
Edit: ik bedenk mij net dat ik ook nog een M54B30 inlaatnokkenas gebruiken ga, de stoters daarvan heb ik nog niet gecontroleerd. Als ik daar ook maar een beetje aan twijfel vervang ik ze wel. Voor die 12 x (ca.) €10 ga ik geen enkel risico nemen.
Stiekem kijk ik nog wel om mij heen naar een gebruikte, gescheurde oid. non-vanos kop omdat deze dubbele klepveren hebben (en 1-op-1 over te zetten zijn). Ik wou de toerenbegrenzer namelijk verhogen naar 6800 of 7000 omwentelingen per minuut, met dubbele klepveren durf ik 'm nog wel naar 7200 of 7300 te zetten. Ik baal nog altijd dat ik m'n oude M50B20nv voor 100 euro verscheten heb (wist toen nog niet dat deze motor ze ook had)
Update: Ook de vierde set OEM krukaslagers waren WEDEROM (fucking hell) verkeerd, was er he-le-maal klaar mee dus heb een 7 keer zo dure ACL set gekocht. Had ik veel eerder moeten doen, want het paste in één keer goed en ze zien er echt zoveel beter uit, veel dikkere coating. Voor mij de meerprijs zeker waard. En daarnaast straks alle lagers van ACL, ook wel een goed gevoel.
De krukas draait echt fantastisch rond. Heerlijk soepel. 't Hele project kost bakken met geld kan ik gerust zeggen, maar dit soort resultaten zijn het mij echt wel waard. Op de laatste foto is de gemeten speling te zien, die zeer ruim binnen de tolerantienorm valt. Niet gek voor een krukas met 480.000 zware kilometers ervaring
Geloof dat zo'n set 11, 1200 euro nieuw kost ofzo, net iets te duur om vroegtijdig te gaan zweten én een slechte aftersales te bieden. Had ik ook niet echt verwacht van een merk als BC Racing. Volgende keer dan toch maar weer AST, JRZ, KW, Öhlins of Bilstein.
De cylinderkop is nog niet zo heel lang geleden (3/4 jaar geleden, nog geen 15 á 20.000 km gereden nadien) al eens gereviseerd, daarbij zijn nieuwe klepstoters gemonteerd. De klepveren weet ik zo niet maar die zijn nagekeken en gecontroleerd met als conclusie dat die nog zeer goed zijn. Dus daar doe ik niets aan verder. De kop is gereinigd en nog een klein snippertje gevlakt, we vernieuwen wel een aantal onderdelen maar storers, veren en kleppen zelf doen we (naast reinigen) verder niets aan.jessedehaan schreef: ↑01 nov 2020, 19:19 Zijn de klepveren en/of klepstoters bij deze leeftijd nog vervangen, of moet dat altijd goed blijven?
Edit: ik bedenk mij net dat ik ook nog een M54B30 inlaatnokkenas gebruiken ga, de stoters daarvan heb ik nog niet gecontroleerd. Als ik daar ook maar een beetje aan twijfel vervang ik ze wel. Voor die 12 x (ca.) €10 ga ik geen enkel risico nemen.
Stiekem kijk ik nog wel om mij heen naar een gebruikte, gescheurde oid. non-vanos kop omdat deze dubbele klepveren hebben (en 1-op-1 over te zetten zijn). Ik wou de toerenbegrenzer namelijk verhogen naar 6800 of 7000 omwentelingen per minuut, met dubbele klepveren durf ik 'm nog wel naar 7200 of 7300 te zetten. Ik baal nog altijd dat ik m'n oude M50B20nv voor 100 euro verscheten heb (wist toen nog niet dat deze motor ze ook had)
Update: Ook de vierde set OEM krukaslagers waren WEDEROM (fucking hell) verkeerd, was er he-le-maal klaar mee dus heb een 7 keer zo dure ACL set gekocht. Had ik veel eerder moeten doen, want het paste in één keer goed en ze zien er echt zoveel beter uit, veel dikkere coating. Voor mij de meerprijs zeker waard. En daarnaast straks alle lagers van ACL, ook wel een goed gevoel.
De krukas draait echt fantastisch rond. Heerlijk soepel. 't Hele project kost bakken met geld kan ik gerust zeggen, maar dit soort resultaten zijn het mij echt wel waard. Op de laatste foto is de gemeten speling te zien, die zeer ruim binnen de tolerantienorm valt. Niet gek voor een krukas met 480.000 zware kilometers ervaring
-
- Berichten: 3976
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Als de frustratie maar groot genoeg is dan is het nooit meer zo erg om wat meer uit te geven. Maar 7x zo duur is wel DF op z’n bestUpdate: Ook de vierde set OEM krukaslagers waren WEDEROM (fucking hell) verkeerd, was er he-le-maal klaar mee dus heb een 7 keer zo dure ACL set gekocht.
Alles gereed om weer op te bouwen of zit je nog op andere onderdelen te wachten nu?
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Df weer een ondernemer rijker, gefeliciteerd!! Dat verhaal over frustratie en dan maar iets goeds voor de hoofdprijs kan ik mij zeker in vinden helaas. Mooi om te zien de wederopbouw van het blok zo weer!
Je ziet het niet veel meer met blokken dat ze helemaal opgefrist worden. Laatst van een kennis van mij met een kapotte koppakking of kop, werd er toch gekozen voor een ruilmotor die dan toch ook weer zijn nodige ervaring al heeft (was toevallig zelfde blok als jou). Destijds met mijn 125d toch ook wel bewust voor een revisiemotor gekozen ipv een ''motor met maar 100k'' waar nooit bewijs voor is.
Het voelt denk ik wel beter om voor de tijd je geld er aan te besteden en een betrouwbare auto te hebben ipv te moeten lappen wanneer de zooi stuk is gegaan (wat het toch gaat als je de oude zooi op zijn flikker geeft). Mooi werk in ieder geval!
Je ziet het niet veel meer met blokken dat ze helemaal opgefrist worden. Laatst van een kennis van mij met een kapotte koppakking of kop, werd er toch gekozen voor een ruilmotor die dan toch ook weer zijn nodige ervaring al heeft (was toevallig zelfde blok als jou). Destijds met mijn 125d toch ook wel bewust voor een revisiemotor gekozen ipv een ''motor met maar 100k'' waar nooit bewijs voor is.
Het voelt denk ik wel beter om voor de tijd je geld er aan te besteden en een betrouwbare auto te hebben ipv te moeten lappen wanneer de zooi stuk is gegaan (wat het toch gaat als je de oude zooi op zijn flikker geeft). Mooi werk in ieder geval!
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Lekker bezig!
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Gaaf Eeuwe! Goed bezig!
Hoop dat ie snel rijdt voor je!
Hoop dat ie snel rijdt voor je!
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
- Auto: BMW M2
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Eeuwe rijdt toch altijd snel? 😝
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Nu je eigen baas bent zal er ook wel bakken met geld naar binnen worden geharkt. welke porsche ga jij kopen
Ga je de kop nog laten stralen of iets aan buitenzijde? nu die toch open ligt meteen mooi in de lak zetten.
Ga je de kop nog laten stralen of iets aan buitenzijde? nu die toch open ligt meteen mooi in de lak zetten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten