Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]

Bericht door Eeuwe » 18 dec 2018, 13:40

Knot schreef: 18 dec 2018, 10:59 Flink rammen en breken idd maar het zit er nu wel allemaal strak in/onder, top!
Bedankt!
KevinK schreef: 18 dec 2018, 13:01 Bedankt voor het aanbod! Drachten vanuit midden NL is prima aan te rijden. Alleen mij iets te ver voor een ritje.

Nu ik alleen bij jou kijk denk ik misschien moet ik een bestelling erbij doen. Heb alles voor de lange langsdraagarm zeg maar. Maar dan mis ik nog de Powerflex voor de dwars draagarmen aan de subframe zijde zeg maar. Aangezien dat dan toch maar 1 bout extra loshalen is.

Misschien dan toch maar die H&R stabies gelijk mee bestellen. Lijkt me ook mooi spul.
Ik stuur je een PB'tje :blink:

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]

Bericht door Harrie D » 18 dec 2018, 14:22

eBoonstra schreef: 18 dec 2018, 10:58
Jan-Willem schreef: 17 dec 2018, 17:11 ....
Harrie D schreef: 17 dec 2018, 20:14 ...
Goed dat je het zegt, in principe was ik van plan het complete stuurhuis met de armen en al over te zetten (alleen m'n stuurkogels overzetten want die zijn recent vernieuwd), of komt dat niet goed?
De buitenste armen passen niet, E46 is het conische deel in de fusee (en de moer) een maatje groter.
Maar als je de buitenste E36 kogels in de binnenste E46 armen zet gaat het prima en hoef je je niet druk te maken over die sleufjes.

Die sleuven zijn overigens om de druk in de linker en rechter hoes gelijk te houden bij het sturen, bij de E46 is de tandheugel hol (en zitten er dus die sleuven in de binnenste armen) en bij E30/E36 zit er een extern leidingkje. Je merkt het vanzelf als het niet klopt, dan nemen de hoezen rare vormen aan ;)

Heb er overigens ook 1 onder mn E36 zitten (en daarvoor onder de E30) maar ie is nog van voordat ze echt bekend werden, dus had 'm voor 50 euro :mrgreen:
Overigens kun je beter naar de uitslag per omwenteling kijken, die zegt meer dan lock-lock (die is bij m'n E36 ook enorm kort omdat er begrenzers tussen moesten, dus kan maar 2,5 slag oid maken)

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]

Bericht door Jeffrey026 » 18 dec 2018, 22:17

lekker verslagje Mr.Pu

2019 weer wat rondjes maken samen!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]

Bericht door Jan-Willem » 22 dec 2018, 10:37

Bestel gewoon strongflex, die hebben alles voor de e36 :thumbup:

Gerkee
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 sep 2010, 22:57

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]

Bericht door Gerkee » 24 dec 2018, 12:25

Eeuwe, mooi stukje tekst over een mooie auto! Mooi wurk Durk!

Gebruikersavatar
Eddy
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 sep 2009, 23:44
Auto: BMW E61 535d High Executive
Locatie: Bergum

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]

Bericht door Eddy » 24 dec 2018, 23:43

Do jir ek? Nooit witten... :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]

Bericht door Eeuwe » 03 jan 2019, 15:48

Harrie D schreef: 18 dec 2018, 14:22
eBoonstra schreef: 18 dec 2018, 10:58
Jan-Willem schreef: 17 dec 2018, 17:11 ....
Harrie D schreef: 17 dec 2018, 20:14 ...
Goed dat je het zegt, in principe was ik van plan het complete stuurhuis met de armen en al over te zetten (alleen m'n stuurkogels overzetten want die zijn recent vernieuwd), of komt dat niet goed?
De buitenste armen passen niet, E46 is het conische deel in de fusee (en de moer) een maatje groter.
Maar als je de buitenste E36 kogels in de binnenste E46 armen zet gaat het prima en hoef je je niet druk te maken over die sleufjes.

Die sleuven zijn overigens om de druk in de linker en rechter hoes gelijk te houden bij het sturen, bij de E46 is de tandheugel hol (en zitten er dus die sleuven in de binnenste armen) en bij E30/E36 zit er een extern leidingkje. Je merkt het vanzelf als het niet klopt, dan nemen de hoezen rare vormen aan ;)

Heb er overigens ook 1 onder mn E36 zitten (en daarvoor onder de E30) maar ie is nog van voordat ze echt bekend werden, dus had 'm voor 50 euro :mrgreen:
Overigens kun je beter naar de uitslag per omwenteling kijken, die zegt meer dan lock-lock (die is bij m'n E36 ook enorm kort omdat er begrenzers tussen moesten, dus kan maar 2,5 slag oid maken)
Bedankt voor de tip! Ik zal de buitenste armen wel overzetten, dan moet het altijd goed komen. De stuurkogels heb ik recent vernieuwd dus die zou ik toch al over zetten, dan kan ik net zo goed die arm over zetten.
Jij hebt ook een E46 purple tag huis begrijp ik? Wat zijn je ervaringen er verder mee? Lock-to-lock is korter tov. std. E36 huis, maar verhouding is ook iets korter zover ik informatie winnen kon.



Kleine update tussendoor. Al vanaf het moment dat ik de auto kocht had de auto last van een richtingaanwijzer die niet meer terug kwam na een bocht naar links. Heb eerder vorig jaar al eens een hele partij onderdelen overgenomen waar ook een goed functionerend 'kolom' bij zat, dus richtingaanwijzer hieruit gedemonteerd en tijdens de kerstdagen mooi op mijn eigen auto gezet. Easy fix, klein dingetje waar ik blij van word!

Afbeelding

Een lang gekoesterde wens van mij was een sportstuur. Het oude stuurwiel werd met tape bij elkaar gehouden, en wat mij ook stoorde was het feit dat het stuur te dicht op het dashboard stond. Axiale verstelling ontbreekt op een E36, dus in mijn geval was de ergonomie nooit heel top.
Had recent al eens een stuurnaaf van een bekende gekregen, dus hoefde alleen maar een stuur aan te schaffen. Tussen kerst en oud&nieuw kreeg ik 'm eindelijk; een nieuw OMP deepdish (9 cm) stuur met suède bekleding. Meteen gemonteerd natuurlijk, hierbij de plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding
Eindresultaat

Na het monteren meteen een testritje gemaakt. Stuur stond goed, claxon werkt, 'knipperlicht-terugslag', welke ik een paar dagen geleden gerepareerd had, werkt. Mooi!
Diezelfde middag naar de sportschool, voor de verandering maar even in de BMW, moet immers ook nog even aan het stuur wennen. Wennen is het zeker, maar dat komt wel goed. Het is vooral even wennen dat ik nu dat knipperlicht en ruitenwissers niet meer in handbereik zitten zoals ik ze gewend was. Met de vingertoppen kan ik ze nét bedienen, wat opzich prima is.

Later op de middag constateerde ik dat het eerder omschreven euvel, het niet-terugslaan van de knipperlichten naar neutraalstand na een linkerbocht, wéér niet werkt! @#$%^&* diepe zucht. Ben best een beetje moedeloos, het heeft immers ook gewerkt met het nieuwe stuur. Dat de 'nieuwe' hendel na 10 keer werken alweer 'versleten' zou zijn, zou te toevallig zijn. Iets om te researchen dezer dagen. To be continued..

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]

Bericht door Eeuwe » 03 jan 2019, 15:54

Jeffrey026 schreef: 18 dec 2018, 22:17 2019 weer wat rondjes maken samen!
Sws!

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]

Bericht door Harrie D » 03 jan 2019, 16:07

eBoonstra schreef: 03 jan 2019, 15:48 Bedankt voor de tip! Ik zal de buitenste armen wel overzetten, dan moet het altijd goed komen. De stuurkogels heb ik recent vernieuwd dus die zou ik toch al over zetten, dan kan ik net zo goed die arm over zetten.
Jij hebt ook een E46 purple tag huis begrijp ik? Wat zijn je ervaringen er verder mee? Lock-to-lock is korter tov. std. E36 huis, maar verhouding is ook iets korter zover ik informatie winnen kon.
Heb idd ook zo'n stuurhuis, met de E36 nog niet mee gereden (daar zitten overigens ook nog roll center spacers tussen waarbij de stuurarm wat ingekort is waardoor ie nog 20-25% sneller stuurt)
Met de E30 er wel 2,5 jaar ofzo mee gereden en daar beviel het meer dan prima, niet al dat gehoepel als je een drift op wil vangen of een haarspeldje wilde pakken, maar absoluut niet nerveus en genoeg feedback.
No-brainer imho.

Wat betreft je richtingaanwijzer/ruitenwisserhendel: als het stangetje van ijzer is kun je (voorzichtig !!!) proberen dit wat naar het stuur te buigen.
Over het niet terugkomen zou je eens kunnen proberen om de schakelaar open te maken, schoonmaken en indien nodig wat opnieuw in te vetten, je ziet er een palletje uit komen als je de schakelaar beweegt, dat verzorgt ivm die pin op de stuurnaaf voor het automatisch terug tikken.

Ik sloop het er meestal uit als ik de kans heb, vind het alleen maar irritant :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/1: Kleine update]

Bericht door Eeuwe » 07 jan 2019, 13:40

Harrie D schreef: 03 jan 2019, 16:07Heb idd ook zo'n stuurhuis, met de E36 nog niet mee gereden (daar zitten overigens ook nog roll center spacers tussen waarbij de stuurarm wat ingekort is waardoor ie nog 20-25% sneller stuurt)
Ik heb het gepoogd iets over roll center spacers te vinden op internet, maar ben er niet veel wijzer van geworden. Ben wel erg benieuwd, wat is zoiets?

Harrie D schreef: 03 jan 2019, 16:07Wat betreft je richtingaanwijzer/ruitenwisserhendel: als het stangetje van ijzer is kun je (voorzichtig !!!) proberen dit wat naar het stuur te buigen.
Over het niet terugkomen zou je eens kunnen proberen om de schakelaar open te maken, schoonmaken en indien nodig wat opnieuw in te vetten, je ziet er een palletje uit komen als je de schakelaar beweegt, dat verzorgt ivm die pin op de stuurnaaf voor het automatisch terug tikken.
Ik heb m'n oude hendels als proef in de werkbank bijgebogen inderdaad, maar ben er nog niet over uit of ik het weer plaatsen ga; raak inmiddels ook wel gewend aan deze huidige situatie en de 'aangepaste' hendels werken ook niet goed. Was puur even om te oefenen.
Het palletje werkt gewoon, dat is ook wel het rare. Eenmaal gemonteerd doet 'ie het niet meer zoals moet. Misschien moet ik het palletje iets langer maken dmv. lijm ofzo, zodat deze beter geraakt wordt door de metalen pin op de stuurnaaf. Denk namelijk dat het daar nu mis gaat.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/1: Kleine update]

Bericht door Harrie D » 07 jan 2019, 23:39

eBoonstra schreef: 07 jan 2019, 13:40
Harrie D schreef: 03 jan 2019, 16:07Heb idd ook zo'n stuurhuis, met de E36 nog niet mee gereden (daar zitten overigens ook nog roll center spacers tussen waarbij de stuurarm wat ingekort is waardoor ie nog 20-25% sneller stuurt)
Ik heb het gepoogd iets over roll center spacers te vinden op internet, maar ben er niet veel wijzer van geworden. Ben wel erg benieuwd, wat is zoiets?
Niet al te hard nodig tenzij je 'm erg ver wil verlagen en voor de snelste tijden wil gaan is het simpele antwoord ;)

Langere versie (staat veel beter uitgelegd dan ik het ooit zou kunnen)
http://web.archive.org/web/200802210237 ... /index.htm

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/1: Kleine update]

Bericht door Eeuwe » 08 jan 2019, 08:56

Harrie D schreef: 07 jan 2019, 23:39
eBoonstra schreef: 07 jan 2019, 13:40
Harrie D schreef: 03 jan 2019, 16:07Heb idd ook zo'n stuurhuis, met de E36 nog niet mee gereden (daar zitten overigens ook nog roll center spacers tussen waarbij de stuurarm wat ingekort is waardoor ie nog 20-25% sneller stuurt)
Ik heb het gepoogd iets over roll center spacers te vinden op internet, maar ben er niet veel wijzer van geworden. Ben wel erg benieuwd, wat is zoiets?
Niet al te hard nodig tenzij je 'm erg ver wil verlagen en voor de snelste tijden wil gaan is het simpele antwoord ;)

Langere versie (staat veel beter uitgelegd dan ik het ooit zou kunnen)
http://web.archive.org/web/200802210237 ... /index.htm
Ah thanks, fraai artikel! Denk ook niet dat het relevant is, maar was wel benieuwd :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/1: E46 Purple tag stuurhuis + carterpan verieuwd]

Bericht door Eeuwe » 11 jan 2019, 10:15

Nou, 't zit er eindelijk onder. Gisteravond de auto weer opgehaald bij de specialist. Iets meer dan 20 uur was nodig om zowel carterpakking en stuurhuis te vervangen, de stabistokjes (Meyle HD met Strongflex geel PU) te vernieuwen en een lekkage van de brandstoftank te verhelpen. Voor de eerst genoemde klus was het noodzaak om het subframe te demonteren, al met al een tijdrovende klus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kreeg nog een compliment van de monteur hoe schoon de motor was van binnen, de olie zou altijd op tijd ververst zijn. Iets wat je altijd hoopt te horen als je de volledige historie niet kent. De huidige olie zat er ook nog geen 2500 km in, maar dat terzijde. Hij heeft tevens de oliezeef schoongemaakt bij het terugplaatsen van de carterpan, maar "eigenlijk was dat overbodig, ook de zeef was al heel erg schoon".

Afbeelding

Het E46 Purple Tag stuurhuis is op advies van Harrie D (zie hierboven) terug geplaatst met de buitenste armen van de E36. De stuurkogels in deze armen heb ik afgelopen zomer al eens vernieuwd. Verder zijn alle stofhoezen van het stuurhuis op mijn verzoek vernieuwd (als het er nu toch af ligt..), is het blok rubber wat tussen de stuurstang/knikkoppelingen zit vernieuwd voor een gele polyurethane 'blok' van Strongflex en is er een slang vernieuwd. Die was nog wel goed, maar zeg er oud uit. Voor die twee tientjes wil ik het risico niet lopen, stel je voor dat 'ie barst op de Nürburgring of elders onderweg ver van huis. Nee bedankt.
Verder lekte de auto benzine (vooral bij volle tank) ter hoogte van de benzinetank. Een verschrikkelijk irritante mankement, omdat ik de auto altijd binnen heb staan en mijn garage aan huis heb. De eerste keer dat dit gebeurde had ik de auto afgetankt, nietsvermoedend in de garage gezet en op bed gekropen. De volgende dag stonk het heel huis naar benzine. Drama! Heb er zelf al eens naar gekeken, maar kon vanaf de onderzijde van de auto niets zien. De monteur heeft de bank gedemonteerd en het probleem getraceerd, de linker vlotter scheen los te zitten (hoe dan?!). Kwestie van vastdraaien en hopen dat het hier bij blijft.

Afbeelding

Gisteravond de auto dus opgehaald, lang naar uit gekeken want was natuurlijk benieuwd hoe de auto nu zou sturen. Maar daar kan ik helaas nog steeds geen uitspraak over doen, de afstelling is totaal ruk dus de stuurverhoudingen kloppen voor geen kant. Wél is de speling op de vrije slag nu helemaal weg (EIN-DE-LIJK).
Gisteravond door de stromende regen nog snel een paar rotondes dwars genomen. Wat mij op viel is, ondanks de auto nog niet uitgelijnd is, het driften toch wel eens stukje makkelijker ging. Ik hoef nu iets minder als een bezetene aan het stuur te hengsten om de auto te sturen naar de plekken waar ik de auto hebben wil. Na het uitlijnen maar weer eens proberen.

Aanstaande maandag wordt de auto uitgelijnd. Verder viel de monteur op dat de rubberen aanzuigbuis die aan de LMM zit gescheurd was. Dat verklaard misschien ook wel waarom hij zo verrot stationair liep de laatste maand. De volgende update zal ik deze buis vernieuwen, samen met een grote beurt (filters + bougies). Ook wil ik de versnellingsbakolie nog even vernieuwen (die giert de laatste tijd was in de 2e verzet, zal wel slijtage zijn maar wie weet helpt schone olie) en de cardanasolie vernieuwen + een kering vernieuwen (zweet nu wat). Als dit allemaal gebeurd is, is de auto eindelijk technisch helemaal 100%. Heeft een jaar en meer dan 5000 euro gekost, maar dan heb je ook wat :tooth:

Tot zo ver deze update weer!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/1: E46 Purple tag stuurhuis + carterpan verieuwd]

Bericht door ///Joost » 11 jan 2019, 11:42

Goed werk geleverd weer!

Nog even over dat purple tag stuurhuis. Ik heb er wat meer over opgezocht, en hier staat een zeer informatief stukje mbt de verschillende stuurhuizen. Het gaat dan even over de 330i, maar blijkbaar heeft het zogenaamde 712 stuurhuis ook een 3 turn L2L. Nu ga ik bij mij volgende keer ook eens kijken wat eronder zit.

Stuurhuizen purple/yellow tag uitgelegd

Op eBay.de vond ik trouwens verschillende purple tag huizen, vooral van diesels. Prijzen varierend van 60 tot 120 euro, afhankelijk van of er in de beschrijving bij stond dat het een goede upgrade zou zijn. :tooth:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/1: E46 Purple tag stuurhuis + carterpan verieuwd]

Bericht door Vliet » 11 jan 2019, 13:04

Fiks aan de klus geweest weer. Flinke kosten voor een jaartje, maar het zijn hopelijk allemaal eenmalige klussen.

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/1: E46 Purple tag stuurhuis + carterpan verieuwd]

Bericht door Crookie » 11 jan 2019, 13:04

Gutte arbeit! Nu lekker rijden 😊

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 11/1: E46 Purple tag stuurhuis + carterpan verieuwd]

Bericht door Eeuwe » 13 jan 2019, 17:05

Bedankt allen!
///Joost schreef: 11 jan 2019, 11:42 Goed werk geleverd weer!

Nog even over dat purple tag stuurhuis. Ik heb er wat meer over opgezocht, en hier staat een zeer informatief stukje mbt de verschillende stuurhuizen. Het gaat dan even over de 330i, maar blijkbaar heeft het zogenaamde 712 stuurhuis ook een 3 turn L2L. Nu ga ik bij mij volgende keer ook eens kijken wat eronder zit.

Stuurhuizen purple/yellow tag uitgelegd

Op eBay.de vond ik trouwens verschillende purple tag huizen, vooral van diesels. Prijzen varierend van 60 tot 120 euro, afhankelijk van of er in de beschrijving bij stond dat het een goede upgrade zou zijn. :tooth:
Leuk stukje, kende ik nog niet. Erg interessant. Ik kan even niet volgen welke nou sneller is, de een zegt 678 en 712 zijn gelijk en elders lees ik weer dat 712 iets sneller zou zijn :?
Ik had elders al wel eens iets gelezen over iemand die de yellow tag (zal wel een 712 geweest zijn) onder een 320d vandaan had gehaald en onder zijn E36 gezet had.

Desalniettemin blijf ik wel nieuwsgierig naar het stuurhuizen-verhaal. Ik moest simpelweg iets veranderen want m'n oude was op (speling + lekkage) en heb bewust gekozen voor een 678 purple tag maar misschien was een 712 yellow taq daadwerkelijk ook wel een betere keuze. Ach, 't zit er nu onder en ik vervang 'm niet eerder dan dat 'ie weer lekt maar ik blijf anderen wel even in de gaten houden die ook met een ander stuurhuis beginnen. Gewoon uit nieuwsgierigheid. :blink:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 19/1: vermogenstestbank!]

Bericht door Eeuwe » 19 jan 2019, 23:19

Update 19 januari: vermogenstestbank!

Deze week de zomervelgen weer opgehaald bij Poeder in Roden. De velgen lagen daar ivm. een kleine slag in twee velgen. Bij aanschaf nooit vernomen omdat alle rubbers toch gaar waren, maar naar mate al deze gare rubbers (en gare gecupte voorbanden vorige zomer) vervangen werden voor polyurethaan vernam ik de trilling vanuit de velgen. Enfin, velgen achtergelaten, deze week weer eens opgehaald nadat ze al een poos klaar lagen. Heb ze even goed schoon gemaakt en thuis in de kelder gestald, helaas tijdens het schoonmaken wel een centercap vernield. Mocht iemand nog een hebben liggen van Rondell 0058 velg, stuur mij gerust een bericht :D

Afbeelding

In aanloop van de dynorun (welke vandaag was) had ik nog een klein beetje resterende onderdelen (tbv de grote onderhoudsbeurt) te vernieuwen. Dus gisteravond laat nog aan de sleutel geweest, de interieurfilters en zes bougies zijn ververst voor nieuwe exemplaren. Benzinefilter moet nog, had er niet het juiste gereedschap voor bij de hand. Auto moet deze week toch weer terug naar de garage, laat ze daar het filter nog wel vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

'T was geen overbodige luxe; ze zagen er best oud uit, terwijl ik qua kilometers wel redelijk bij was. Daarnaast waren er twee van Bosch en vier van NGK; een mooi gemixte rommelpot dus. De voorste en de achterste bougies waren wat vettig, mogelijk omdat olievuldop (achteraan) en carterventilatie (vooraan) hier in de buurt zitten? Contactpunten zagen er wel mooi bruin uit zoals het hoort. Het onregelmatig lopen van de motor is verleden tijd nu, dus helemaal blij mee.

Vandaag aanwezig bij de vanuit DF (Jeffrey026) georganiseerde dynomeet bij Van Vught Tuning. Leuke dag gehad! Goed verzorgd, VVT is sowieso een mooi bedrijf, en weer een aantal bekende gezichten van DF gezien. Top!

Wist eigenlijk niet wat ik verwachten moest. De auto is 26 jaar oud, heeft 319.000 zware kilometers achter de rug en heeft een lekkende inlaatbuis (die tussen inlaat en LMM. Kwam ik deze week achter, lekker getimed weer :evil:). Toch m'n best gedaan om er het beste van te maken; de laatste paar tankbeurten alleen maar bij de Shell euro 98 V-power getankt en deze week de auto nog flink los gebrand op de snelweg. Daarnaast heeft de auto een M50B25 uitlaatlijn en was het koud vandaag, dus dat zou ook moeten helpen.

Afbeelding



Afbeelding

De auto zou terug in 1992 150 pk en 190 nm moeten leveren, vandaag deed de auto 150,4 pk en 183,0 nm koppel. Best wel tevreden over!

Gewoon nog een random plaatje, omdat ik bijna nooit een foto van de auto zelf post:

Afbeelding

Tot de volgende update!

Online
Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 19/1: vermogenstestbank!]

Bericht door Rogerb » 19 jan 2019, 23:49

Mooi resultaat !

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 19/1: vermogenstestbank!]

Bericht door Riceaux » 20 jan 2019, 00:18

Nette waarden! :thumbup: Was gezellig, ook al was ik er niet super lang. Veel nieuwe gezichten, waarvan een groot deel niet op DF zit volgens mij. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 19/1: vermogenstestbank!]

Bericht door Niels » 20 jan 2019, 09:38

Nette waardes :thumbup:

Die natte bougie is wel errug nat, die zou ik ff in de gaten houden. Was het olie of benzine?

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 19/1: vermogenstestbank!]

Bericht door Crookie » 20 jan 2019, 12:21

Leuk resultaat van de dyno :) idd natte bougies..

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 19/1: vermogenstestbank!]

Bericht door Eeuwe » 22 jan 2019, 09:15

Bedankt allen!
Niels schreef: 20 jan 2019, 09:38Die natte bougie is wel errug nat, die zou ik ff in de gaten houden. Was het olie of benzine?
Was olie. Mogelijk dat er gemorste olie thv. de olievuldop en oliedampen thv. de carterventilatie via de afdichting van de bobine richting de bougie-ruimtes gekropen is.. kijk het wel even aan.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 19/1: vermogenstestbank!]

Bericht door Niels » 22 jan 2019, 12:51

Dan zou ik de elektrode alsnog droog verwachten maar goed, het blok haalt z’n vermogen wel netjes en als er geen liters olie doorheen gaan dan idd lekker aankijken.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 19/1: vermogenstestbank!]

Bericht door Harrie D » 22 jan 2019, 13:26

Het topic niet helemaal terug gelezen, maar is je kleppendekselpakking al eens vervangen inclusief de O-ringen rond de bougieschachten ?
Dat is nl een typisch lekpuntje van de M50/52 (en veroorzaakt ook vaak problemen met stotteren doordat de bougies in de olie komen te staan in de schacht)

Als je dan de bougie losdraait loopt die olie de cilinderkop in en dat zou wel kunnen verklaren waarom de bougie zo nat is (zo nat als die ene bougie is doet ie het echt niet meer, dus dan had ie ook op 5 cilinders moeten lopen)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cazzo46, krentenbol, Rogerb en 136 gasten