Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 27 mar 2018, 11:46

Hallo allen!

Na een hele poos meegekeken te hebben op dit leuke forum wordt het toch maar tijd om mij netjes voor te stellen. Mijn naam is Eeuwe Boonstra, 25 jaar oud en woonachtig in Friesland.

Als kleine jongen was ik altijd al gepassioneerd van auto's, in de breedste zin des woords. Mijn historie is begonnen met een Mazda 323F uit 1996, gevolgd door een Grande Punto, een Volvo V70, een Alfa Romeo GT, een Audi A4, een BMW 535d, een Alfa Romeo 145 QV Novitec (turbo) en een Mégane RS Trophy.
De 535d was mijn laatste privé daily, alvorens ik van baan wisselde en een auto van de zaak kreeg. Dit is een Renault Mégane Estate 1.5 dCi GT-Line ECO2 (14% bijtelling FTW :headbang:), welke ik nog steeds dagelijks met veel plezier rij. Omdat ik destijds een huis kocht wat aanzienlijk duurder was dan dat bedrag wat ik financieren kon, heb ik mijn laatste privé hobby auto (de RS) maar verkocht. Toch jeukte het, na een jaar geen tweede auto gehad te hebben, wel lichtelijk wat.

Een collega van mij was een paar jaar in het bezit van een E36 320i Coupé. Vorig jaar hoorde ik hem al eens iets roepen dat hij een kleinere diesel wou. Toen heb ik meteen geroepen dat ik wel interesse had in zijn auto, maar het kopen van een nieuwe auto liet erg lang op zich wachten.
De eerste week van dit jaar reed iemand hem van achteren aan en kreeg hij een fors bedrag van de verzekering. Hoewel de auto nog prima rijdbaar was deed het hem nu toch maar besluiten echt op zoek te gaan naar een andere auto, en heb ik zijn BMW voor zacht geld over kunnen nemen. Gewoon als hobby auto (voor circuit en het driften weer eens op te pakken), maar ook zodat mijn vriendin af en toe weer een vervoersmiddel heeft (haar eigen auto was een paar week geleden gestolen en zij gebruikt heel weinig de auto).

Hierbij wat plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een 92' er (twee maand ouder dan mijzelf :df:), de bodem is keihard en de motor verbruikt geen drup olie. Ook zit er een nieuwe APK op. Er zit een uitlaatsysteem van een 325i zonder katalysator op, KW verlagingsveren, Koni schokbrekers op de voorzijde en een Wiechers achterste strutbar.
Inmiddels heb ik zelf een M3 stabilisatorstang gemonteerd (kreeg ik er bij), en wat achterstallige onderhoud-dingetjes gefixed.

Mijn doel is om de auto technisch gewoon in een goede staat te houden. Hij is nog té goed om volledig af te trappen (zonde!) dus dat doe ik ook zeker niet. Gewoon een beetje fun mee hebben en de auto wel goed onderhouden.

Nog wat plaatjes van vorige auto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is mijn daily:

Afbeelding


P.S.: Mocht iemand nog eens wat leuke onderdelen hebben liggen, stuur mij gerust een PB! :tong:

Groeten!
Laatst gewijzigd door Eeuwe op 06 jun 2023, 12:54, 19 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door EvdP » 27 mar 2018, 12:40

Welkom!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Riceaux » 27 mar 2018, 13:12

Welkom hier Eeuwe! :thumbup: Die Punto heb ik wel eens gespot in Groningen.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 27 mar 2018, 13:33

Dat kan kloppen! Daar heb ik vroeger gewoond, toen ik daar nog studeerde. Helaas is die auto in 2014 total-loss verklaard.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Crookie » 27 mar 2018, 22:32

Leuke coupe, welkom!

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1932
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Hitz » 28 mar 2018, 09:51

Welkom! Loopt dat nou een beetje, zo'n 320i?

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 28 mar 2018, 21:20

Bedankt allen!
Hitz schreef: 28 mar 2018, 09:51 Welkom! Loopt dat nou een beetje, zo'n 320i?
Mwoah.. echt snel is het niet. Echt glijden wil het ook niet (open diff :kotsen:) en echt strepen trekken zit er ook niet in. Maar met 150 pk is het wel prima met het verkeer meekomen. En eenmaal in de toeren komt hij ook wel los. Daarnaast klinkt het gewoon vet, zo'n oude M50 zescylinder :D Al met al wel een leuke auto om fun mee te hebben maar zeker niet overdreven snel.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door bartb » 28 mar 2018, 21:39

Welkom Eeuwe, leuk je hier te zien :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 17 jul 2018, 15:01

Even een beetje stof afblazen!

De Mégane heeft na 266dkm (probleemloos) plaats gemaakt voor een Clio. De 14% bijtelling zou in juli plaats maken voor 25% bijtelling en daar had ik geen zin in. De Clio is een maatje kleiner, maar ik ben de ruimte toch niet nodig en wou simpelweg niet zo hoog in de bijtelling als dat je nu met een nieuwe, beetje volle Mégane zou zijn. Heb gekozen voor een 110 pk (met de 6-bak ipv 5) diesel in de uitvoering Intens (dus met LED koplampen) met o.a. R-Link, Climate control, stoelverwarming etc. etc.. Verder laten voorzien van een Focal geluidssysteem.

Afbeelding

Over de BMW. Dat ging met ups en downs de laatste tijd. Inmiddels 2x op Assen gereden en 1x op Zandvoort. We zouden nog met een aantal vrienden naar de ring, maar de week voordat we vertrekken wouden hoorde ik een harde bonk achter de auto, iedere keer als ik volgas optrok en het gas los liet. Dat was sinds aanschaf al aanwezig, maar na het laatste circuitbezoek was dit gebonk toch wel wat erger geworden. Toch maar even na laten kijken. Een bevriende monteur constateerde dat het subframe achter gescheurd was - en niet zo'n beetje ook. Zucht, heb ik weer. Dan de BMW maar thuis laten en als passagier maar mee naar de ring.

Afbeelding
Assen, 26 februari

Afbeelding
Zandvoort, 1 april. Was voor m'n vriendin (passagier) de eerste keer op het circuit.

Afbeelding
Assen, 12 mei

Afbeelding
Nurburgring, 20 mei. Een vriend leende mij zijn Alfa Romeo GT uit omdat hij zelf niet rijden wou, maar wel graag een rondje over de baan wou.

Eenmaal bij thuiskomst flink zitten te piekeren wat ik nou met de BMW moest. Immers, ik had er fietsengeld voor betaald en een dure reparatie zou dus niet rendabel zijn. Ik was er over uit; dat 'ding' moest weg.
De week die er op volgde geregeld op marktplaats voor een andere auto gekeken. Mijn vriendin moest immers wel mobiel blijven en aangezien zij nu ook een auto van mij gebruikte vond ik het een morele plicht van mijzelf om weer een auto voor haar te kopen, ofzo. Mijn vriendin studeert nog, dus zelf heeft ze het volste budget ook niet om zelf een auto te kopen. Enfin, een 'gewone' hansworst-auto vind ik niks en voordat ik iets leuks kon kopen moest er toch wel serieus geld bij. Opzich geen probleem, maar ik wist ook niet echt wat ik wou.
Af en toe, voor kleine stukjes in de buurt, pakte ik de BMW weer. Eenmaal rijdende realiseerde mij dat het toch wel een verdomd fijne auto is, en dat op op het subframe na ook niet zo veel aan mankeert. Daarnaast had ik ook al een hele hoop nieuwe onderdelen liggen. Jeuk. Nog even een keer aan het rekenen geweest en toch maar besloten de auto op te lappen.
Een afspraak met een hersteller (RKV Trading uit Sint Annaparochie) werd gemaakt, maar voordat hij tijd had kon ik zelf nog een aantal andere zaken aanpakken. Ik heb de achterste remschijven en blokken vervangen, alle stuurkogels (binnenste en buitenste) vervangen, Strongflex (de gele) draagarmrubbers geplaatst (van Crookie hier op het forum overgenomen) en als laatste de fuseekogels vernieuwd. Alles wat ook maar met de stuurinrichting te maken had was zo ruim als wat. De binnenste stuurkogels waren zelfs nog origineel! Maar na 26 jaar en 312dkm mag dat dus eigenlijk geen naam hebben.
Momenteel staat de auto nog steeds bij RKV Trading. Ze hebben het laswerk bijna klaar, en de laatste PU rubbers zijn al onderweg. Ik hoop dat ik de auto, na een maand missen, volgende week weer op kan halen. Dan nog even uit laten lijnen bij Poeder in Roden en dan kunnen we weer een hoop lol trappen! ;)

Hierbij een aantal recente foto's welke ik deze week gemaakt heb.

Afbeelding

Afbeelding
Laswerk bijna klaar..

Afbeelding

Afbeelding
In het subframe alle rubbers vernieuwd voor Strongflex geel

Afbeelding

Afbeelding
Hier zijn de nieuwe schijven goed zichtbaar

Afbeelding

Afbeelding
De nieuwe draagarmrubbers, welke ik eerder vernieuwd had

Afbeelding
Ook hier de nieuwe kogels goed zichtbaar

Tot zover bedankt voor het lezen! :df:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 21 aug 2018, 11:00

In kleine navolging tot laatste update, hier weer een kleine update :coffee:

Na laatste reparatie zou ik zelf de uitlijning verzorgen. Een goede vriend van mij heeft namelijk een bandenzaak, Poeder Banden te Roden, en daarom krijgt hij al mijn uitlijn/banden werkzaamheden.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas niet alles goed af kunnen stellen, omdat een aantal rubbers nog ruim waren. Hier was ik nog niet van op de hoogte en zal ik in de toekomst nog vernieuwen moeten.

Kort hierna, op 2 augustus, te rijden geweest top Zandvoort.

Afbeelding

En een week later, op 12 augustus, samen met aantal van het forum naar de Nürburgring gereden. Helaas heb ik de hele dag iets eerder dan gepland moeten afhaken, maar al met al was een erg geslaagde dag! Goed georganiseerd ook. Volgende keer ben ik er zeker weer bij!

Afbeelding

Afbeelding

Omdat er de laatste periode zo gigantisch veel geld in de BMW is gaan zitten (3 keer zo veel als begroot) ga ik voorlopig even geen geld meer in de auto steken. Een onderhoudsbeurt heeft ze 5000 km gehad en de APK verloopt over 3/4 maand pas. Rond oktober/november wil ik pas weer grotere bedragen aan de auto uitgeven. Kort lijstje wat er sowieso gebeuren moet:
- Één remlicht is gestopt met branden. Lampje zelf al vernieuwd, geen succes. Maar eens met de spanningsmeter op zoek naar de fout. Dit heeft hoge prioriteit.
- Heb nog een verkorte schakelstang en een nieuwe pookknop liggen, deze maar eens monteren
- De eerder genoemde ruime rubbers vernieuwen (meteen maar voor polyurethaan)
- De twee voorbanden zijn nu nog wel oké, maar voor de winter en zeker tegen de tijd dat de APK verloopt moeten die vernieuwd worden. Vernieuwen voor twee Michelin Pilot Sport 4 banden denk ik.
- Olielekkage verhelpen. Ergens lekt de auto olie, al sinds aanschaf. Meerdere malen schoon gemaakt maar nog steeds niet kunnen herleiden waar het weg komt. Begint nu wel irritant te worden, moet telkens nu kranten op de vloer van de garage leggen.

Tot zover deze update weer!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door ///Joost » 21 aug 2018, 11:05

eBoonstra schreef: 21 aug 2018, 11:00
- Één remlicht is gestopt met branden. Lampje zelf al vernieuwd, geen succes. Maar eens met de spanningsmeter op zoek naar de fout. Dit heeft hoge prioriteit.
Ik had eenzelfde euvel met mijn E36 M3. Het bleek dat vanwege ouderdom, in de fitting van de lamp, het 'lipje' dat tegen de onderkant (pool) van de lamp aandrukt, net wel/net niet raakte. Dit was bij meerdere fittingen het geval. Ineens had ik dus veel meer licht achter, omdat ook 2 achterlichten niet werkten. Heel simpel kun je dus het lipje wat terugbuigen, zodat ie met wat meer kracht tegen het lampje aandrukt.

Zie ook: viewtopic.php?f=3&t=24559&start=155

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Crookie » 21 aug 2018, 15:09

Schöne arbeit :-)

De poly rubbers komen goed tot hun recht!
Dacht alleen te zien dat de voorste verkeerd om gemonteerd zijn.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1678
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Jan-Willem » 21 aug 2018, 17:17

Mooi dat je de coupe toch opknapt!

Ik zou een QSP 70mm stuurtje halen, incl adapter was ik €125 kwijt.
Ligt fijn in de hand en alles is nog normaal te bedienen.

Je haalt wel alles uit de motor met het korte diff!

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 830
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door MVB » 27 aug 2018, 09:32

Punto is wel cool heb je wat meer info?

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 29 aug 2018, 10:19

///Joost schreef: 21 aug 2018, 11:05Heel simpel kun je dus het lipje wat terugbuigen, zodat ie met wat meer kracht tegen het lampje aandrukt.
Ja verrekt, het is gelukt! Hartelijk dank voor de tip, ik vreesde het ergste alweer..
Crookie schreef: 21 aug 2018, 15:09De poly rubbers komen goed tot hun recht!
Dacht alleen te zien dat de voorste verkeerd om gemonteerd zijn.
Absoluut, nogmaals bedankt!
Die vriend van mij die de auto uitlijnde attendeerde mij daar inderdaad ook op. Nou moeten er nog een aantal rubbers vernieuwd worden dus dan laat ik deze meteen ook goed plaatsten, aangezien de auto na het plaatsen van een aantal nieuwe rubbers toch weer uitgelijnd moet worden.
Jan-Willem schreef: 21 aug 2018, 17:17 Mooi dat je de coupe toch opknapt!

Ik zou een QSP 70mm stuurtje halen, incl adapter was ik €125 kwijt.
Ligt fijn in de hand en alles is nog normaal te bedienen.

Je haalt wel alles uit de motor met het korte diff!
Bedankt! Denk ook dat ik zoiets halen ga. Ben er nog niet helemaal over uit wbt. diepte. Omdat de adapter ook al het stuur ca. 5 cm dichter bij je zet. Vind het wel prettig als het stuur wat dichter bij mij staat, maar als ik de knipperlichten niet meer bedienen kan is de lol er ook wel snel van af.
Nou heb ik nog nieuwe hendels liggen (mijn huidige klikt niet meer terug als ik het knipperlicht naar links uitgedaan heb), misschien kan ik die ook nog laten modificeren (bij laten buigen).
MJvanBlokland schreef: 27 aug 2018, 09:32 Punto is wel cool heb je wat meer info?
Thanks! Was mijn tweede auto, gekocht toen ik 19 was. Was een 1.9 JTDm Sport (131pk). Veel plezier mee gehad. Ruim twee jaar probleemloos gereden. Op den duur begonnen met motorisch tunen. Scara73 FMIC, Savali software op maat laten schrijven, 2,5" holle pijp zonder kat en roetfilter laten lassen (standaard spruitstuk en einddemper). Helaas nooit moeten doen. De kilometerstand was al hoog (3 ton) en alles ging toen kapot. Twee keer de koppeling opgerookt en ook twee turbo's opgeblazen. Een vriend van mij had bij Savali ook zijn Punto laten tunen en ook hij had op eens last van vele problemen. Nou weet ik niet of het volledig aan de tuner te wijten was maar het was wel wat te toevallig.
Kort daarna reed diezelfde vriend mij aan nadat hij in de dikke mist niet gezien had dat ik opeens stil stond. We waren onderweg naar de Nürburgring, maar helaas niet verder kunnen komen dan mijn eigen gemeente. Het was erg mistig en op het kruispunt waar wij normaal altijd door konden rijden kwam nu opeens een vrachtwagen vandaan welke voorrang had. Hier remde ik nogal hard voor (hadden beide de gang er wel aardig in), en die vriend van mij had net zijn hoofd gedraaid in de richting van het kruispunt. Terwijl ik bijna stil stond boorde hij met een kleine 70 km/u achterin mijn auto. De vrachtwagen sloeg gelukkig net af en reed niet rechtdoor, want na de klap stond mijn auto aan de andere kant van de weg, dus had ook nog aangereden kunnen worden door de vrachtwagen.

Afbeelding

Het schadebedrag spande er om. Bij het schadeherstelbedrijf kreeg ik de keuze, of repareren of TL. Maar ik was na 2 jaar en alle problemen wel klaar met de auto. TL laten verklaren en zelfs nog 600 euro meer kunnen krijgen als dat ik twee jaar eerder voor de auto betaald heb. Dat overkomt mij geen tweede keer weer :tong:
De auto dook 8 maand later weer op in Nijmegen. Op marktplaats. Slecht opgelapt met onderdelen van een Punto Evo, zelfs de knik in het dak zat er nog in. De kilometerstand stond ook 90.000 km lager. Smerig volk.. :?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Knot » 29 aug 2018, 14:20

Goed dat je hem toch aanpakt, subframe had je voor kunnen zijn door versteviging in te laten lassen maar nu al gebeurd, oplappen idd.

Strongflex is prima spul, heb ik ook op de IS200.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 13 sep 2018, 19:18

Knot schreef: 29 aug 2018, 14:20 Goed dat je hem toch aanpakt, subframe had je voor kunnen zijn door versteviging in te laten lassen maar nu al gebeurd, oplappen idd.

Strongflex is prima spul, heb ik ook op de IS200.
Achteraf gezien erg blij met de keuze om de auto op te lappen! Ook voldoet Strongflex erg goed. Het is absoluut geen haar minder goed dan Powerflex, maar wel een mooi stukje goedkoper.

Onlangs nog een korte roadtrip gedaan met de BMW. Ik moest die week naar Luxemburg (stad), maar vriendin was ook vrij en we konden er net zo goed een paar dagen achteraan plakken. Waarom dan ook niet met de BMW? Leek mij iig wel leuker dan met de saaie Clio.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ook weer even bij de Nürburgring geweest, helaas die dag dicht voor touristenfahrten

Afbeelding

Op de terugweg naar huis stuitten we op een file van bijna 2 uur (ja echt). Als echte vertegenwoordiger probeer je die, koste wat het kost, te ontwijken en dus ook die dag vele onverharde wegen en piepkleine dorpen gezien. Levert je toch een halfuurtje tijdswinst (en een ongeduldige vriendin) op. Tijdens mijn ontwijk-route stuitte ik per toeval op het dorp Immerath, iets waar ik recent over gelezen had. Soort van Doel (België), maar dan in Duitsland en dan al zo goed als verdwenen. Even een rondje doorheen gelopen (wat er nog van over is gebleven).

Afbeelding

Afbeelding

Ook na deze mini-roadtrip van ruim 2000 km geen problemen gehad met de auto. Deed het fantastisch. Trok goed in de bergen, gaf geen krimp om de lange afstanden, verbruik ook verbazingwekkend goed (gemiddeld over de week 1 op 11,83) terwijl er allesbehalve rustig mee gereden is. Blijkbaar doet een constant warme motor meer als dat ik denk, want zo'n verbruik halen we nooit. Laatste keer naar de ring deed de auto ook al 1 op 10, incl. flatout op de baan en een snelle heen- en terugreis waarbij geregeld de topsnelheid aangetikt werd. Best netjes.

Sinds vorige week gebruikt mijn vriendin de BMW nu dagelijks. Toch goed voor zo'n 80 km per dag. Weer eens wat anders dan die paar kilometer per week.
Afgelopen weken toch weer, tegen mijn principes in, weer voor veel meer geld als ik begroot had aan onderdelen besteld. Moet er alleen nog allemaal even op, en dat bewaar ik voor de volgende update :hungry: Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Nickvl » 13 sep 2018, 19:59

Aha hobby kost geld daar verbaas ik me ook elke keer over. Desondanks blijft het genieten ga je zeker veel lol aan beleven! Hij ziet er netjes uit zo op de foto’s :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 13 sep 2018, 20:22

Nickvl schreef: 13 sep 2018, 19:59 Aha hobby kost geld daar verbaas ik me ook elke keer over. Desondanks blijft het genieten ga je zeker veel lol aan beleven! Hij ziet er netjes uit zo op de foto’s :thumbup:
Haha dat is 'ie totaal niet hoor. Achterkant zit dus in elkaar, is bij mijn collega (de vorige eigenaar) al gebeurd. Die heeft hem in 2015 van een dorpsgenoot overgenomen toen de voorkant in elkaar zat. Inmiddels wel opgelapt maar ook aan de voorkant past geen enkel onderdeel mooi meer. Zijkant heeft blijkbaar ook al eens schade gehad want daar breekt ook een stuk plamuur bij de wielkasten af. Rechter dorpel zit ook een knik in en voorste spatbord aan de rechterkant roest een beetje. Oja, wielkasten achter beginnen ook wat te roesten (niet erg verder) en er zitten diverse diepe krassen in de lak. Nee, qua uiterlijk is het echt een dikke sjomp om te zien. Normaliter zou ik mij er dood aan ergeren, behalve bij deze auto, want ik heb 'm voor fietsengeld gekocht. Hier durf ik vriendinlief ook wel mee weg te sturen. Uiterlijk boeit mij ook niet zo veel, ding moet technisch gewoon strak zijn :df:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 15 okt 2018, 13:52

Recent weer lekker aan het prutsen geweest. Onlangs liet de auto mij staan nadat ik de auto gewassen had. Stotterde wat, paar rondjes gereden, soms deed 'ie 'normaal' maar vanuit het iets kon hij ook opeens dood slaan qua vermogen. Raar. Auto weg gezet in het kader van 'zien we later wel'. Toen ik later die dag weer de auto pakte sloeg 'ie niet aan. Startmotor draaide wel, motor sloeg niet aan. Fuck. Auto maar laten staan en met de Clio de route vervolgd.
De volgende ochtend zou ik met een maat de auto afslepen, met in het achterhoofd dat de auto niet aan wou slaan. Toch even aan mijn maat laten zien wat er aan de hand was. Sleutel omdraaien, accu dood. Fraai, double trouble. Accubooster hielp, maar toen weigerde de startmotor. Daar ging mijn vertrouwen in de auto..

Goed, moest toch nog wel wat aan gebeuren dus meteen maar even goed aanpakken. Te beginnen met een nieuwe Bosch startmotor.

Afbeelding

Afbeelding

Meteen even in de cylinderkop gekeken. Zag er wel prima uit, alleen wel wat smerig van binnen. Opzich logisch na 3 ton, even kijken hoe ik dit makkelijk frisser krijg. Iemand ervaring met een toevoeging bij de brandstof? Mijn vriendin en ik tanken altijd bij Shell of BP en eens in de maand V-Power of Excellium, dus daar kan het niet aan liggen.

De auto lekte al een poos olie, wat mij echt een doorn in het oog was. Nooit echt kunnen traceren waar de lekkage vandaan kwam. Maar nu we het inlaat toch gedemonteerd hadden konden we dit euvel net wat makkelijker traceren. Et voilà, een oud rubbertje nabij het filterhuis was de boosdoener. Gelukkig kun je deze onderdelen, origineel BMW, nog voor een paar euro kopen, in dit geval bij BMW dealer Ekris. Meteen een mooi moment om de olie te vernieuwen. De huidige olie zat er inmiddels bijna een jaar en 8500 km in. Niet echt oud, maar ik ververs liever te snel olie dan volgens het boekje. Helemaal wanneer een auto wat ouder is.
Ook stuitte ik op een benzineleiding (onder het filter) die wat poreus was. Meteen maar vernieuwd voor een nieuwe. Moet er niet aan denken als die rommel onderweg springt :hot:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het meeste werk zat 'm dit keer in het vernieuwen van de rubbers in het onderstel. Ik ben al een poos bezig om alle rubbers te vernieuwen voor Strongflex PU, nu waren de rubbers van de achterste onderste draagarmstangen aan de beurt. Tijdens laatste keer uitlijnen kwamen deze al aan het licht, helaas konden wij toen geen camber verstellen omdat deze rubbers zo gaar waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oude troep er uit persen, wat een $%^klus!

Afbeelding
2 uur en een hoop gevloek later..

Afbeelding
De spoorstang zelf ook van PU voorzien

Afbeelding
..en gemonteerd. Ook de stelschroeven/bouten hebben wij nieuw gehaald bij de dealer.

Tijdens het monteren stuitten wij ook nog op deze oude handremschoenen, waar het remmateriaal al bijna uit poreusheid van het metaal viel. Zou je onderweg maar gebeuren. Dus die oude troep ook meteen maar vernieuwd.

Afbeelding

Afbeelding

Verder viel mij op dat de koppelstangen ruim waren. Tijdens het rijden viel het mij niet zo zeer op, omdat de hele auto als de ziekte rammelt van binnen. Maar goed, APK staat op de loer, we zijn lekker bezig, dus de koppelstangen voor en achter ook maar vernieuwen dan. Had graag aan de voorzijde Meyle HD stangen met PU er in willen hebben, maar had nog splinternieuwe stangen liggen (ooit overgehouden toen ik een voorraadje new-oldstock onderdelen opgekocht had). Achterste koppelstukken zijn wel 'normale' stangen die ik besteld heb. De rubbers waar de achterste stang in hangt was ruim, dus die ook maar meteen voor PU vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover de werkzaamheden. Heb de auto meteen ook APK voor laten keuren, aangezien deze in december verloopt. Hier kwam het volgende uit naar voren:

- Voorbanden scheef afgesleten
- Achterste remslangen vertonen droogtescheurtjes
- Remolie bevat te veel vocht
- Kleine olielekkage achterste differentieel
- Accu zit los
- Wiellager LV hoorbaar (spant er om of hij hierom goedgekeurd kan worden)

Toevallig laat ik vanavond de auto uitlijnen. Ik heb nog twee nieuwe Pilot Sport 4 banden liggen dus die laat ik er vanavond meteen onder zetten. Inmiddels heb ik stalen remslangen vna Goodridge besteld dus ook dat komt goed, kan ik meteen nieuwe remolie er in gooien. Accu los wist ik niet, deze is door de garage die mijn subframe gemonteerd heeft los gehaald ivm laswerkzaamheden, maar heb ik inmiddels al vast gezet. De olielekkage bij het differentieel wist ik, is een keering, wou ik as. winter even vernieuwen en meteen schone olie in het diff gooien. De wiellager wist ik niet helemaal, mijn voorbanden zijn gecupt en dacht dat dit het geluid veroorzaakte. Hopelijk haalt hij nu de APK nog, dan vernieuw ik 'm van het winter wel. Het moet, ik zie er de noodzaak wel van in, maar als het even kan wil ik nu even de kosten spreiden..

Tot zover deze update. Thanks for watching!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Crookie » 15 okt 2018, 15:35

Kijk, mooi werk. Is een hoop geklus en nu weer alles fris en strak. Die differentieel pakking valt redelijk simpel te vervangen, althans aan de flenzen. Die kun je er relatief eenvoudig uitwippen en de afdichting vernieuwen.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Jeffrey026 » 15 okt 2018, 22:06

Best lijstje zo! Heerlijk al die verbeteringen.

Heb je nog een to do list? :)

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Vanos » 15 okt 2018, 22:10

Lekker bezig! hopelijk dat je door de APK gaat komen :).

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 17 okt 2018, 10:26

Bedankt allen!
Crookie schreef: 15 okt 2018, 15:35Die differentieel pakking valt redelijk simpel te vervangen, althans aan de flenzen. Die kun je er relatief eenvoudig uitwippen en de afdichting vernieuwen.
Bedankt, deze klus is voor mij nieuw dus als je hier toevallig een how-to van hebt, graag! :D

Jeffrey026 schreef: 15 okt 2018, 22:06Heb je nog een to do list? :)
APK is eerst het belangrijkste wat gebeuren moet. Hopelijk lukt het nog met dit lichtelijk versleten wiellager, zodat ik kosten spreiden kan. Ik zie er de noodzaak wel van in dus dat is a.s. winter ook het eerste wat ik aan wil pakken. Voordat ik 'm weer voor de APK kan gooien moet mijn remleidingen vernieuwd worden, heb sinds deze week een set stalen leidingen van Goodridge binnen gekregen. Ben nog even aan het oriënteren welke remolie ik er in wil hebben, dan kan het hele zwikje er onder. Heb verder nog een Alpine radio op zolder gevonden (wist dat ik die nog ergens liggen had :hosanna: ) dus ook die zal ik binnenkort eens in de BMW zetten. Ook heb ik gezien dat de auto weer olie lekt :wtf: dus zal deze lekkage binnenkort opsporen en dichten.

Heb verder eigenlijk geen concrete plannen. Wil volgend jaar over op een schroefset en eigenlijk wordt het ook nodig tijd voor een set racekuipen. Maar hoe en wat ben ik verder nog niet over uit, zien we na de winter wel even :D

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Jeffrey026 » 17 okt 2018, 12:41

Ik hoor het al, een bodemloze put!

Lekker mee doorgaan het is hobby.
Wat betreft remvloeistof,check even wat er op de dop staat. Bij die ibiza nag alleen dot 4 in.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Marc Sierra en 57 gasten