Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 18 okt 2018, 09:54

Jeffrey026 schreef: 17 okt 2018, 12:41 Ik hoor het al, een bodemloze put!

Lekker mee doorgaan het is hobby.
Wat betreft remvloeistof,check even wat er op de dop staat. Bij die ibiza nag alleen dot 4 in.
Dat klopt :cry: Rationeel gezien heb ik bij het scheuren van het subframe al afscheid moeten nemen. Maar nu er al zoveel geld in zit is 'the point of return' ook al lang gepasseerd..

Op het potje staat DOT4. Toch lees ik wel eens verhalen van E36 met DOT5.1 er in. Om gezeik te voorkomen overweeg ik eerst ook gewoon maar DOT4 er in te gooien, maar anderzijds, als het bij anderen ook geen problemen oplevert.. lastig.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Harrie D » 18 okt 2018, 14:37

Dot 5.1 kan prima, heeft gewoon een wat hoger minimum kookpunt tov dot 4 ;)
Dot 5 is de versie die je er niet in moet gooien (siliconen)
Maar je kunt er bv ook een goede dot 4 als ATE Typ200 in gooien (de oude ATE blue, maar dan niet maar blauw)

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 18 okt 2018, 14:43

Harrie D schreef: 18 okt 2018, 14:37 Dot 5.1 kan prima, heeft gewoon een wat hoger minimum kookpunt tov dot 4 ;)
Dot 5 is de versie die je er niet in moet gooien (siliconen)
Maar je kunt er bv ook een goede dot 4 als ATE Typ200 in gooien (de oude ATE blue, maar dan niet maar blauw)
Ah thx voor de tip, hier heb ik wel wat aan. Ik zal nog een keer alles op een rijtje zetten, moet zsm wel even wat bestellen.




Nog even een kleine update wat mij afgelopen week bezig heeft gehouden.

Vergeten in de vorige update te vermelden, maar ik had nog een shortshifter liggen. Overgenomen van een dorpsgenoot die 'm ooit op aliexpress besteld had, maar de auto niet meer had. Nouja, voor dat tientje kan het nooit weggegooid geld zijn, dacht ik. Dus deze gemonteerd icm. een nieuwe pook die ik besteld had.

Afbeelding

Afbeelding

Best een leuke upgrade, zeker voor het geld. Wel even wennen. Slagen zijn beduidend korter, gaat wel wat zwaarder maar dat kan ook een kwestie van nieuwigheid zijn. Nieuwe pookje zelf is ook een verademing, de vorige liet helaas los dus die was nodig aan vernieuwing toe.

Afgelopen maandag de BMW opnieuw uit laten lijnen. Meteen mijn nieuwe voorbanden laten monteren. Vreemd genoeg, ondanks vele onderstel-elementen los zijn geweest, weinig af te stellen. Een lichte teleurstelling, want ik vond de auto wat zoekerig in de kont toen ik afgelopen weekend met een hoge snelheid een klaverblad pakte. Vriend van mij, die de auto uitlijnde, hield het op de linglong-shit die om de achterste velgen liggen, wat imo wel plausibel klinkt. Goed, die zullen volgend jaar ergens wel glad zijn, daar meteen ook maar PS4 onder.

Afbeelding

Afbeelding

Verder stuitte ik op een aluminium veerpootbrug van OMP. Was al een poos op zoek naar een veerpootbrug, maar was nooit echt actief met zoeken. Totdat ik van marktplaats een pushmelding van deze kreeg, lag een tiental paar kilometers verderop te koop voor veel te weinig geld. De beste man wist volgensmij niet wat 'ie waard was. Treft het geluk mij toch nog eens :tong:
Gisteravond meteen nog gemonteerd. Heerlijk! Ik was even vergeten hoeveel extra rijplezier dit kan geven. Helemaal blij mee.

Afbeelding

Zoals ik eerder vermeldde waren mijn achterste remleidingen poreus voor de APK, dus heb ik een set Goodridge remleidingen besteld. Deze zijn inmiddels binnen. Ik heb de oude leidingen gisteren ingespoten met kruipolie, dus zal het demonteren volgende week hopelijk makkelijker gaan. Alle beetjes helpen..

Afbeelding

Wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Auke M535i » 18 okt 2018, 17:09

Pilot sport voor en linglong achter, goed balans gegarandeerd! ;-)

Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Crookie » 19 okt 2018, 04:01

Niks af te stellen achter? Huh :p

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7981
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door MParallel » 19 okt 2018, 16:27

Behalve dat zo'n veerpootbrug met de schanieren onder deze hoek maar voor de helft werkt.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 22 okt 2018, 09:30

Auke M535i schreef: 18 okt 2018, 17:09 Pilot sport voor en linglong achter, goed balans gegarandeerd! ;-)
Ook mijn favoriete samenstelling niet, maar die linglongs zijn qua profiel nog lang niet op en moet zeggen dat ze op droog asfalt en circuit (voor Chinese meuk) niet eens verschrikkelijk slecht presteren.

MParallel schreef: 19 okt 2018, 16:27 Behalve dat zo'n veerpootbrug met de schanieren onder deze hoek maar voor de helft werkt.
Ik weet het :tooth: Toch altijd beter iets dan niets, kom ik binnenkort een andere tegen kan deze er binnen vijf minuten weer af.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door MartijnGizmo » 22 okt 2018, 09:47

eBoonstra schreef: 22 okt 2018, 09:30 [...] die linglongs zijn qua profiel nog lang niet op [...]
Even Knot om een paar suggesties vragen! :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 22 okt 2018, 10:13

MartijnGizmo schreef: 22 okt 2018, 09:47
eBoonstra schreef: 22 okt 2018, 09:30 [...] die linglongs zijn qua profiel nog lang niet op [...]
Even Knot om een paar suggesties vragen! :tooth:
Ik doe m'n best :tong:


Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door bartb » 22 okt 2018, 16:44

Tijd voor een sper zie ik wel :wink:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door Eeuwe » 03 nov 2018, 21:33

bartb schreef: 22 okt 2018, 16:44 Tijd voor een sper zie ik wel :wink:
Eigenlijk wel! Eerst maar eens een schroefset dacht ik :roflol:

Even een korte update. Voor de APK had ik nog een paar punten te doen, hier afgelopen week druk mee geweest. Begonnen met de oude remleidingen te vernieuwen. Helaas niet geheel zonder slag of stoot, drie van de vier verbindingsstukken braken af. Had ze een week eerder nog in de kruipolie gespoten, maar dat zal wel onvoldoende geholpen hebben. Daarom drie koperen leidingen met nieuwe knelkoppelingen moeten maken op de oude remleidingen. Nadat alles gemonteerd was, alle leidingen opnieuw in de tectyl gespoten en begonnen met doorspoelen van de oude remolie naar verse Kroon DOT 5.1 olie. Was ook echt nodig, de oude remolie was nog zwarter dan de lak op de auto zelf :hmmm:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat was behoorlijk verneembaar, pedaal gaf bij normaal straatgebruik al een behoorlijk beter gevoel. Zowel in het pedaal zelf, als in remprestaties. Helemaal blij mee, dat belooft veel voor het aankomende circuitbezoekje! :df:
Helaas was het eerder genoemde zoemende wiellager toch reden voor afkeur. Balen, maar anderzijds, vervangen worden moest 'ie ooit toch, dus dan nu ook maar. Gelukkig was montage vrij eenvoudig en hoefde er ook geen stuurdelen los, dus uitlijnen was niet nodig. Een dik uurtje, vloeken, tieren, boos worden, handen open snijden, binnenzijde remschijven schoonkrabben en twee foto's schieten en geduld (moeilijk voor mij) was het enige wat om de hoek kwam kijken. Maargoed, het is gelukt, en zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Wat resulteerde in:

Afbeelding

Kortom, feest. Heeft een hoop geld en uren gekost, maar we mogen weer een jaar. Omdat de auto geen kat heeft (hoeft 'ie ook niet) zat ik nog wel een beetje over de CO waarde in, maar ook hier deed ze het met 0,02 (0,3 is afkeur) buitengewoon keurig.

Helaas kreeg gisteren, ondanks mijn APK vreugde, de dag een vervelend staartje. Er is met veel geweld in mijn woning ingebroken. Het heeft mij afgelopen nacht behoorlijk bezig gehouden, en mij doen besluiten momenteel alleen nog het nodige aan de BMW te doen. Dit omdat ik, deze week nog, grondig investeren ga in het (nog beter) beveiligen van mijn woning. Soms is het verleggen van prioriteiten blijkbaar nodig..

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door Knot » 03 nov 2018, 21:53

Lekker bezig.

Ik vind die omp brug juist super omdat ie niet te stug was en de auto met pendelen wat meer gevoel mee gaf.

Online
TLRS
Berichten: 2909
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door TLRS » 03 nov 2018, 22:06

Snap sowieso niet wat het probleem zou zijn van de scharnierpunten..

Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door Crookie » 04 nov 2018, 00:11

Balen van je inbraak, hopelijk geen grote Ravage?

Daar in tegen zien die remleidingen er weer keurig uit. Iets wat nogal een ondergeschoven veiligheid dingetje kan zijn bij oude auto’s

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door Eeuwe » 05 nov 2018, 10:30

Heb wel eens gehoord van dat scharnierpunten-verhaal, maar ach. Moet zeggen dat deze brug mij allesbehalve tegenvalt, vraag mij af of ik het verschil wel vernemen ga wanneer de scharnierpunten wel op 'middenpunt' zouden staan.
Crookie schreef: 04 nov 2018, 00:11 Balen van je inbraak, hopelijk geen grote Ravage?
Vooral veel schade en een ravage. Buit is nihil, had redelijk wat waardevol handelswaar in huis liggen maar niets van alles is meegenomen. Inmiddels ligt alles op een andere (beveiligde) locatie buiten het dorp, voorkomen is beter dan genezen.

Online
TLRS
Berichten: 2909
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door TLRS » 05 nov 2018, 23:50

eBoonstra schreef: 05 nov 2018, 10:30Heb wel eens gehoord van dat scharnierpunten-verhaal, maar ach. Moet zeggen dat deze brug mij allesbehalve tegenvalt, vraag mij af of ik het verschil wel vernemen ga wanneer de scharnierpunten wel op 'middenpunt' zouden staan.
Ja ik was wel benieuwd, ik heb er naar gezocht en over gelezen. Dat ging om de extra weerstand tegen verticale krachten van een veerpootbrug uit 1 stuk. Maar als de beugels op de torens maar met 1 bout per kant vast zitten dan snap ik het punt.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door Eeuwe » 13 nov 2018, 20:41

Afgelopen zaterdag nog een sessie Assen mee proberen te pakken. De baan was zeiknat dus ook spekglad met al het rubber wat nog op de baan ligt. In de pitbox nog een poging gedaan mijn achterbanden op temperatuur krijgen, maar na de eerste bocht wist ik het al: E36 + nat en glad + Chinese meuk om de achterste velgen = drama.
Hierom eigenlijk meteen poging racen gestaakt en m'n momentje gepakt om m'n driftskills een beetje bij te spijkeren. Door al het rubber op de baan was het soms zó glad dat ook dit niet zo'n succes was; heb wel zo'n 10 á 15 keer omgekeerd op de baan gestaan. We waren gelukkig niet de enige, per ronde telde ik soms wel 10 auto's die achterstevoren stonden. Het leverde in ieder geval wél een hele hoop lol voor mij en m'n bijrijder op, en een prachtig plaatje:

Afbeelding

Had de remmen nog goed willen testen, maar die zijn eigenlijk niet warm geworden zaterdag. Toen ik één keer met ca. 180 km/u op het lange stuk vol op de rem pompte voelde ik wel dat dit al een heel stuk beter geworden is. Zowel het gevoel in het pedaal als de remweg tov. de laatste keer dat ik bij nat wegdek een noodrem op de autobahn maken moest. Blij mee!

Zondag heeft een onverlaat z'n trekhaak in m'n voorste kentekenplaat gezet. Jammer dan, ding zag er toch al niet meer uit. Vond het juist wel een mooi excuus om nu eens luxe platen te monteren. Eigenlijk voor iedere auto een must, maar omdat ik deze auto toch niet voor de mooiigheid heb vond ik het nooit nodig. Nu ze er echt opzitten, ben ik toch wel heel blij met het resultaat.

Afbeelding

Tot zover deze update.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door Eeuwe » 13 nov 2018, 20:43

TLRS schreef: 05 nov 2018, 23:50
eBoonstra schreef: 05 nov 2018, 10:30Heb wel eens gehoord van dat scharnierpunten-verhaal, maar ach. Moet zeggen dat deze brug mij allesbehalve tegenvalt, vraag mij af of ik het verschil wel vernemen ga wanneer de scharnierpunten wel op 'middenpunt' zouden staan.
Ja ik was wel benieuwd, ik heb er naar gezocht en over gelezen. Dat ging om de extra weerstand tegen verticale krachten van een veerpootbrug uit 1 stuk. Maar als de beugels op de torens maar met 1 bout per kant vast zitten dan snap ik het punt.
Toevallig dit artikel opgeslagen oid? Ben hier wel erg benieuwd naar!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door Knot » 13 nov 2018, 20:46

Bij welke organisatie mocht je driften op assen??? ik doe volgende keer meteen mee... normaal mag het nooit namelijk.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door Eeuwe » 14 nov 2018, 09:18

Knot schreef: 13 nov 2018, 20:46 Bij welke organisatie mocht je driften op assen??? ik doe volgende keer meteen mee... normaal mag het nooit namelijk.
Heb zaterdag geen één BMW gezien die niét dwars ging :df: Denk niet dat het mag, maar er reden ook volledig drift-geprepareerde BMW's mee, vol met drift-gelieerde teksten op de auto en dat was blijkbaar ook geen probleem. Ik reed op den duur voor een E34 die ik in mijn binnenspiegel alle bochten van Assen dwars zag nemen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 13/11: kleine update]

Bericht door ///Joost » 14 nov 2018, 10:19

Mooie update weer van de E36, en de remleidingen zien er ook weer knap uit. Echt balen van die inbraak. Dat gaat niet in de kouwe kleren zitten lijkt me. Enig idee waarom bij jou? Of puur een gevalletje lukraak huisnummer schieten?

Online
TLRS
Berichten: 2909
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door TLRS » 17 nov 2018, 04:14

eBoonstra schreef: 13 nov 2018, 20:43Toevallig dit artikel opgeslagen oid? Ben hier wel erg benieuwd naar!
Die info is het delen niet waard m.i., ging om wat posts op een forum.. geen artikel van een race engineer ofzo.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door Eeuwe » 20 nov 2018, 16:43

///Joost schreef: 14 nov 2018, 10:19 Mooie update weer van de E36, en de remleidingen zien er ook weer knap uit. Echt balen van die inbraak. Dat gaat niet in de kouwe kleren zitten lijkt me. Enig idee waarom bij jou? Of puur een gevalletje lukraak huisnummer schieten?
Bedankt! Ze hebben ook bij m'n overbuurman ingebroken die avond, en twee week eerder bij mijn achterbuurman. Geloof niet dat dit persoonlijk was, maar lukraak huisnummer schieten inderdaad :wink: Ik woon hier in een wijk met alleen maar vrijstaande woningen en 70+'ers, een combinatie die net wat kwetsbaarder is.

Op dit moment doet de verzekering uiteraard weer moeilijk, maar heb geen zin om op die paar duizend euro van die gasten te wachten. Dus eind dit jaar hangt m'n huis vol camera's en zijn al mijn deuren vervangen voor 'kluisdeuren' met SKG*** en PKVW keurmerk, daarnaast worden alle ramen extra beveiligd (en inbraak-proof) en komt er nog extra verlichting rondom mijn huis. Heb (had) hier nogal wat donkere plekken om m'n huis, die zijn straks goed verlicht en in beeld op de camera's. Overweeg verder ook een alarmsysteem, maar daar kijk ik volgend jaar wel naar.

Vind het eigenlijk wel triest dat ik investeren moet om mensen met kwade intenties buiten de deur te houden, maar dit is de maatschappij nou eenmaal, blijkbaar..
TLRS schreef: 17 nov 2018, 04:14
eBoonstra schreef: 13 nov 2018, 20:43Toevallig dit artikel opgeslagen oid? Ben hier wel erg benieuwd naar!
Die info is het delen niet waard m.i., ging om wat posts op een forum.. geen artikel van een race engineer ofzo.
Ah oké!

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 3/11: we mogen weer een jaar!]

Bericht door Jeffrey026 » 20 nov 2018, 18:17

eBoonstra schreef: 20 nov 2018, 16:43
PKVW keurmerk,


PVV Keurmerk schijnt beter te zijn :lollerdelol:

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: eBoonstra - E36 320i Coupé

Bericht door DF-user-13935 » 20 nov 2018, 18:31

eBoonstra schreef: 18 okt 2018, 14:43
Verder stuitte ik op een aluminium veerpootbrug van OMP. Was al een poos op zoek naar een veerpootbrug, maar was nooit echt actief met zoeken.
Heb je er ook al een X brace onder zitten? Die maakt de auto ook merkbaar stijver.


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Eeuwe, EmielS60, Godspeed, Hsp, Jan-BMW-Suzuki, MarcH, motormike, Philipoo, Rogerb, Wout309t, Yannik Schmidt en 38 gasten