Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 24 apr 2006, 00:04
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 13/11: kleine update]
Alarm (zichtbaar) is zinvoller dan camera’s, dus zou de volgorde omdraaien.
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 13/11: kleine update]
Klopt, ben er van op de hoogte. Heb eerst wat andere dingen die ik geleidelijk vernieuwen en modificeren wil, maar een X-brace staat zeker op het verlanglijstje (voor volgend jaar).
Order voor camera's is al geplaatst. Ik wil juist dat het men afschrikt om op mijn erf te komen. En als ze er dan uiteindelijk komen, staan ze op beeld. Op het moment dat een alarmsysteem afgaat zijn ze al binnen (geweest) of hebben een poging daartoe gedaan.m3e30_chris schreef: ↑21 nov 2018, 08:15 Alarm (zichtbaar) is zinvoller dan camera’s, dus zou de volgorde omdraaien.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 13/11: kleine update]
Hmmmm zal alvast een verlanglijstje maken,
Sinterklaas en de kerstman komen nog op visite aankomende maand.
Maar niet vergeten het lijstje op het nachtkastje van je vriendin neer te leggen.
Sinterklaas en de kerstman komen nog op visite aankomende maand.
Maar niet vergeten het lijstje op het nachtkastje van je vriendin neer te leggen.
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
Update 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd
Afgelopen zondag nog een sessie vrij rijden mee gepakt op Zandvoort. Helaas zonder veel succes; de helft van de tijd een paarse vlag. Geen snelle tijden kunnen zetten, vele ongelukken op de baan gezien, banden en remmen niet helemaal 'volgas' kunnen testen, kortom een dag van net-niks.
Toch verneem ik al wel een heel verschil. Toch wel tot de conclusie gekomen dat de achterbanden niet helemaal top meer zijn en daarom volgend jaar vervangen gaan worden voor PS4'tjes. Wat de remmen betreft; remdruk is top en fading was er ook niet meer bij, maar nu mis ik wel een sterke 'bite'. Daarom volgend jaar ook maar eens kijken naar andere remblokken. Ik lees hier verschillende verhalen over zowel Ferodo, Pagid en Hawk, wie kan mij meer vertellen hierover?
Kleine misschakeling bij de Kumhobocht die is net wat de scherp voor de 3e versnelling maar weer te lang voor de 2e versnelling, dus ga daar geregeld de mist in
De minirevisieshow gaat door! Vorige maand kwam ik er achter dat mijn voorste twee Koni schokbrekers begonnen te zweten. Volgens mijn collega (oud-eigenaar van de auto) waren die ook al bijna 10 jaar oud dus an sich niet zo'n probleem, ware het niet dat ik hier achter kwam toen de auto bij de garage stond voor APK. Remreiniger was de oplossing die dag (ze zweetten nog niet zo heel erg), maar had al wel besloten dit meteen aan te pakken.
Een schroefset stond al op m'n verlanglijstje, maar kwam nu niet goed uit in verband met de inbraak/investeringen in het huis. Een collega had nog een set Bilstein B4 voorste schokbrekers liggen, compleet met Eibach veren voor de voor- en achterzijde. Nog geen anderhalf jaar oud en niet duur. Besloten dit setje maar over te nemen for time being. Mijn huidige veren waren nog wel goed, maar daar heb ik nu ook weer mooi jonge exemplaren voor.
Tevens onlangs nog een set PU voor de bovenste draagarmen achter gekocht (rechtsonder op de foto). Twee nieuw, en twee zo goed als nieuw die hier op DF aangeboden werd. Maar die zitten er nog niet op, m'n monteur heeft over een paar week pas tijd om ze te plaatsen.
Onlangs heb ik een aantal seals (waaronder kleppendeksel pakking en wat O-ringen) laten vernieuwen omdat de auto nogal wat olie lekte. Het is er toen eigenlijk niet beter op geworden (integendeel zelfs), en irriteer mij behoorlijk aan de olievlekken die door de stapels Telegraaf heen lekken op de vloer van mijn garage. M'n monteur wees mij op een zwak punt van de M50 motor; het oliefilterhuis pakking. En daar morstte hij ook behoorlijk wat uit, dus deze seal laten vernieuwen.
Nu hopen dat ook de carterpakking lekvrij is, heb hier ook wel eens wat olie gezien maar kan natuurlijk van het oliefilterhuis komen. Als deze lekt kan het subframe er onderweg en daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in (maar wat moet, dat moet).
At last but not least, de hardyschijf. Zo lang ik de auto al heb schokt de auto bij wegrijden, maar schokt nog erger bij achteruitrijden. Het is afgelopen jaar behoorlijk erger geworden en ook bij overschakelen bij stevig doorrijden schommelde de auto nu ook al. Dit is ook op de bovenstaande video ook wel te zien/horen, bij bijv. 0:18 en 0:40. Had m'n collega, de oud-eigenaar van de auto, al eens gevraagd maar die verklaarde dat hij deze schijf nooit vernieuwd had en al behoorlijk oud kon zijn. Onder het mom van baad het niet, schaadt het niet maar een nieuwe schijf besteld en het begonnen het oude zwikje te demonteren.
Links oud, rechts nieuw. Die was wel aan vernieuwing toe ja
Verder nog een potje brandstofreiniger gekregen van de monteur. Origineel BMW, altijd leuk. Voordeel van het laten onderhouden bij een BMW specialist Zal 'm eerst komende tankbeurt eens door de tank heen mikken.
Gisteravond de auto opgehaald en terug naar huis gereden, is toch wel een behoorlijk verschil met hoe het eerst was. De auto staat nu op winterbanden en is nog niet uitgelijnd dus kan niet meteen een oordeel geven, maar de vering is sowieso een wereld van verschil en ook het 'schokken' bij weg/achteruitrijden is ook totaal weg. Heerlijk! Heb de auto bij m'n ouders in de garage geparkeerd boven een stapel kranten, zal als ik de auto weer ophaal kijken of er ook nog druppen op liggen. Fingers crossed..
Klein to-do listje voor dit jaar:
[ ] Bovenste achterste draagarmrubbers vernieuwen voor Strongflex geel (al binnen, gebeurt medio december)
[ ] Uitlijnen (na bovenstaande)
[ ] Slag uit LMV laten verwijderen (liggen al bij de bandenboer)
En voor volgend jaar: (gesorteerd op prioriteit hoog-laag)
[ ] Versnellingsbakolie vernieuwen
[ ] Beginnende olielekkage differentieel verhelpen (keringen vernieuwen en schone olie)
[ ] Stuurhuis vernieuwen (E46 purple tag stuurhuis gezocht)
[ ] Voorste PU 'lollipops' vervangen voor excentrische PU rubbers
[ ] Achterbanden vernieuwen (net als voorzijde Michelin PS4)
[ ] X-Brace: aanschaffen en monteren
[ ] Driespaaks deepdish racestuur: onderzoeken, aanschaffen en monteren
[ ] Voorste remblokken: onderzoeken, aanschaffen en monteren
[ ] Airbox: onderzoeken, aanschaffen en monteren
[ ] Schroefset: onderzoeken, aanschaffen en monteren
Tot zover deze update!
Afgelopen zondag nog een sessie vrij rijden mee gepakt op Zandvoort. Helaas zonder veel succes; de helft van de tijd een paarse vlag. Geen snelle tijden kunnen zetten, vele ongelukken op de baan gezien, banden en remmen niet helemaal 'volgas' kunnen testen, kortom een dag van net-niks.
Toch verneem ik al wel een heel verschil. Toch wel tot de conclusie gekomen dat de achterbanden niet helemaal top meer zijn en daarom volgend jaar vervangen gaan worden voor PS4'tjes. Wat de remmen betreft; remdruk is top en fading was er ook niet meer bij, maar nu mis ik wel een sterke 'bite'. Daarom volgend jaar ook maar eens kijken naar andere remblokken. Ik lees hier verschillende verhalen over zowel Ferodo, Pagid en Hawk, wie kan mij meer vertellen hierover?
Kleine misschakeling bij de Kumhobocht die is net wat de scherp voor de 3e versnelling maar weer te lang voor de 2e versnelling, dus ga daar geregeld de mist in
De minirevisieshow gaat door! Vorige maand kwam ik er achter dat mijn voorste twee Koni schokbrekers begonnen te zweten. Volgens mijn collega (oud-eigenaar van de auto) waren die ook al bijna 10 jaar oud dus an sich niet zo'n probleem, ware het niet dat ik hier achter kwam toen de auto bij de garage stond voor APK. Remreiniger was de oplossing die dag (ze zweetten nog niet zo heel erg), maar had al wel besloten dit meteen aan te pakken.
Een schroefset stond al op m'n verlanglijstje, maar kwam nu niet goed uit in verband met de inbraak/investeringen in het huis. Een collega had nog een set Bilstein B4 voorste schokbrekers liggen, compleet met Eibach veren voor de voor- en achterzijde. Nog geen anderhalf jaar oud en niet duur. Besloten dit setje maar over te nemen for time being. Mijn huidige veren waren nog wel goed, maar daar heb ik nu ook weer mooi jonge exemplaren voor.
Tevens onlangs nog een set PU voor de bovenste draagarmen achter gekocht (rechtsonder op de foto). Twee nieuw, en twee zo goed als nieuw die hier op DF aangeboden werd. Maar die zitten er nog niet op, m'n monteur heeft over een paar week pas tijd om ze te plaatsen.
Onlangs heb ik een aantal seals (waaronder kleppendeksel pakking en wat O-ringen) laten vernieuwen omdat de auto nogal wat olie lekte. Het is er toen eigenlijk niet beter op geworden (integendeel zelfs), en irriteer mij behoorlijk aan de olievlekken die door de stapels Telegraaf heen lekken op de vloer van mijn garage. M'n monteur wees mij op een zwak punt van de M50 motor; het oliefilterhuis pakking. En daar morstte hij ook behoorlijk wat uit, dus deze seal laten vernieuwen.
Nu hopen dat ook de carterpakking lekvrij is, heb hier ook wel eens wat olie gezien maar kan natuurlijk van het oliefilterhuis komen. Als deze lekt kan het subframe er onderweg en daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in (maar wat moet, dat moet).
At last but not least, de hardyschijf. Zo lang ik de auto al heb schokt de auto bij wegrijden, maar schokt nog erger bij achteruitrijden. Het is afgelopen jaar behoorlijk erger geworden en ook bij overschakelen bij stevig doorrijden schommelde de auto nu ook al. Dit is ook op de bovenstaande video ook wel te zien/horen, bij bijv. 0:18 en 0:40. Had m'n collega, de oud-eigenaar van de auto, al eens gevraagd maar die verklaarde dat hij deze schijf nooit vernieuwd had en al behoorlijk oud kon zijn. Onder het mom van baad het niet, schaadt het niet maar een nieuwe schijf besteld en het begonnen het oude zwikje te demonteren.
Links oud, rechts nieuw. Die was wel aan vernieuwing toe ja
Verder nog een potje brandstofreiniger gekregen van de monteur. Origineel BMW, altijd leuk. Voordeel van het laten onderhouden bij een BMW specialist Zal 'm eerst komende tankbeurt eens door de tank heen mikken.
Gisteravond de auto opgehaald en terug naar huis gereden, is toch wel een behoorlijk verschil met hoe het eerst was. De auto staat nu op winterbanden en is nog niet uitgelijnd dus kan niet meteen een oordeel geven, maar de vering is sowieso een wereld van verschil en ook het 'schokken' bij weg/achteruitrijden is ook totaal weg. Heerlijk! Heb de auto bij m'n ouders in de garage geparkeerd boven een stapel kranten, zal als ik de auto weer ophaal kijken of er ook nog druppen op liggen. Fingers crossed..
Klein to-do listje voor dit jaar:
[ ] Bovenste achterste draagarmrubbers vernieuwen voor Strongflex geel (al binnen, gebeurt medio december)
[ ] Uitlijnen (na bovenstaande)
[ ] Slag uit LMV laten verwijderen (liggen al bij de bandenboer)
En voor volgend jaar: (gesorteerd op prioriteit hoog-laag)
[ ] Versnellingsbakolie vernieuwen
[ ] Beginnende olielekkage differentieel verhelpen (keringen vernieuwen en schone olie)
[ ] Stuurhuis vernieuwen (E46 purple tag stuurhuis gezocht)
[ ] Voorste PU 'lollipops' vervangen voor excentrische PU rubbers
[ ] Achterbanden vernieuwen (net als voorzijde Michelin PS4)
[ ] X-Brace: aanschaffen en monteren
[ ] Driespaaks deepdish racestuur: onderzoeken, aanschaffen en monteren
[ ] Voorste remblokken: onderzoeken, aanschaffen en monteren
[ ] Airbox: onderzoeken, aanschaffen en monteren
[ ] Schroefset: onderzoeken, aanschaffen en monteren
Tot zover deze update!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
Mooie update, zeg! De meeste onderdelen die je niet direct ziet (onderstel, hardyschijf, rubbers) geven vaak de meeste voldoening.
-
Online
- Berichten: 2718
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
welke kant wil je op met de auto? straat of circuit? icm de PS4 banden zou ik adviseren om voor ferodo DS2500 te gaan, als de doorslag richting circuit gaat DS3000. wil je meer hardcore circuit gaan rijden dan zou ik (ook) overwegen om andere banden te gaan monteren, en zeker steviger onderstel.
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
Bedankt! Klopt, het levert wel een nadeel op; mensen zien er de waarde niet van in (zien een oude türkenbak met schade) terwijl deze auto al 8x z'n aanschafprijs aan onderhoud en reparaties gehad heeft.
Heb ontslag genomen bij m'n werkgever per Q2 '19, dus zal ik mijn Clio inleveren moeten en deze BMW voorlopig als daily gaan gebruiken. Voor een periode van ca. 2 jaar zal ik niet veel kilometers maken dus kan ik mij prima met deze E36 redden, waarna ik wel weer een diesel er bij koop voor dagelijkse ritten.vester86 schreef: ↑22 nov 2018, 15:02 welke kant wil je op met de auto? straat of circuit? icm de PS4 banden zou ik adviseren om voor ferodo DS2500 te gaan, als de doorslag richting circuit gaat DS3000. wil je meer hardcore circuit gaan rijden dan zou ik (ook) overwegen om andere banden te gaan monteren, en zeker steviger onderstel.
Reken dus 95% straat, 5% circuit. DS2500 in dit verhaal dus. Maar wat is het verschil tussen DS2500, Pagid en Hawk?
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
Goed bezig. Ik vond het carter eigenlijk goed meevallen qua klus. Als je toegang hebt tot een brug is het subframe eruit niet gek veel werk.
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
Bedankt! Ik zag dat jij 'm ook vervangen had inderdaad. Mogelijk moet mijne alsnog, er liggen weer een paar druppen op de krant onder de auto. Navraag bij m'n monteur gedaan, die verklaarde 'm ook niet suikerschoon gemaakt te hebben, dus dat doe ik deze week alsnog even en dan check ik het later opnieuw.
Maar stiekem ga ik er wel van uit dat ik de mijne ook moet vernieuwen. Dat doe ik dan volgend jaar ergens, want ook mijn stuurhuis moet nog vernieuwd worden (lekt ook een beetje + irriteer mij aan de speling) dus pak ik alles meteen mooi mee. Heb je nog tips waar ik op moet letten als het zwikje toch los moet?
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
Wrom spuit je hem niet even schoon?
Doos remmenreiniger, of bij wastraat "motoreiniger".
Doos remmenreiniger, of bij wastraat "motoreiniger".
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
Gisteravond de bodem kurkdroog gemaakt met remmenreiniger, klein klokje om geweest (alles even goed op temperatuur gestoken) en de auto thuis weer in de garage boven en schoon stuk karton geparkeerd. Vanochtend gecheckt, liggen druppen olie op en zie het nu ook bij het carter zwart weg druppen. Jammer dan.. Begin volgend jaar maar eens een E46 purple tag stuurhuis zoeken en dan het hele zwikje er maar onderweg. Kan ik meteen de carterpan en oliezeef goed schoonmaken.Jeffrey026 schreef: ↑27 nov 2018, 13:37 Wrom spuit je hem niet even schoon?
Doos remmenreiniger, of bij wastraat "motoreiniger".
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
Iets wat mensen zeggen (heb ik niet gedaan) is bout oliepomp preventief vastlassen als je het toch open hebt. Die zou blijkbaar soms los komen.eBoonstra schreef: ↑27 nov 2018, 13:14Bedankt! Ik zag dat jij 'm ook vervangen had inderdaad. Mogelijk moet mijne alsnog, er liggen weer een paar druppen op de krant onder de auto. Navraag bij m'n monteur gedaan, die verklaarde 'm ook niet suikerschoon gemaakt te hebben, dus dat doe ik deze week alsnog even en dan check ik het later opnieuw.
Maar stiekem ga ik er wel van uit dat ik de mijne ook moet vernieuwen. Dat doe ik dan volgend jaar ergens, want ook mijn stuurhuis moet nog vernieuwd worden (lekt ook een beetje + irriteer mij aan de speling) dus pak ik alles meteen mooi mee. Heb je nog tips waar ik op moet letten als het zwikje toch los moet?
Verder, als je een brug hebt, dit is hoe wij het hadden gedaan: transmissie jack onder voorste punt van de bell housing, en dan geen engine lift gebruikt. Zo kan je overal makkelijk bij. Subframe hadden wij er volledig afgehaald ipv er los onder gehangen, dat is uiteindelijk weinig extra werk, maar je kan er dan veel beter bij. Rottigste aan de hele klus was het afkruimelen van de oude pakking.
-
Online
- Berichten: 2718
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
sorry, hier had ik niet meer op gereageerd.Heb ontslag genomen bij m'n werkgever per Q2 '19, dus zal ik mijn Clio inleveren moeten en deze BMW voorlopig als daily gaan gebruiken. Voor een periode van ca. 2 jaar zal ik niet veel kilometers maken dus kan ik mij prima met deze E36 redden, waarna ik wel weer een diesel er bij koop voor dagelijkse ritten.vester86 schreef: ↑22 nov 2018, 15:02 welke kant wil je op met de auto? straat of circuit? icm de PS4 banden zou ik adviseren om voor ferodo DS2500 te gaan, als de doorslag richting circuit gaat DS3000. wil je meer hardcore circuit gaan rijden dan zou ik (ook) overwegen om andere banden te gaan monteren, en zeker steviger onderstel.
Reken dus 95% straat, 5% circuit. DS2500 in dit verhaal dus. Maar wat is het verschil tussen DS2500, Pagid en Hawk?
verschil tussen DS2500, pagid en hawk. dat is niet te zeggen zonder specifieke compounds te noemen. Ferodo (ds2500) is duur maar wel goed, Hawk schijnt in zn algemeenheid wat minder te stoffen en pagid ken ik alleen van de race-blokken.
voor jouw gebruik lijkt me een straatblok met lichte race-eigenschappen me het meest geschikt, een blok dat het altijd doet maar niet meteen smelt op circuit. maar zowel Ferodo, Pagid als Hawk hebben daar volgens mij wel iets voor in het assortiment, zoek ff wat reviews op van mensen met vergelijkbaar gebruik (en liefst een vergelijkbare type auto) dan kom je er wel uit.
wat handige info voor Hawk & Ferodo:
https://www.fineline-imports.nl/ons-ass ... 34-nl.html
https://www.fineline-imports.nl/ons-ass ... 95-nl.html
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
Van die oliepomp wist ik niet, thanks! Zal ik mij nog even in verdiepen. Alle werkzaamheden laat ik uitvoeren door een BMW specialist hier in de buurt haha, ben zelf niet zo handig (integendeel)Vanos schreef: ↑29 nov 2018, 09:29Iets wat mensen zeggen (heb ik niet gedaan) is bout oliepomp preventief vastlassen als je het toch opehebt. Die zou blijkbaar soms los komen.
Verder, als je een brug hebt, dit is hoe wij het hadden gedaan: transmissie jack onder voorste punt van de bell housing, en dan geen engine lift gebruikt. Zo kan je overal makkelijk bij. Subframe hadden wij er volledig afgehaald ipv er los onder gehangen, dat is uiteindelijk weinig extra werk, maar je kan er dan veel beter bij. Rottigste aan de hele klus was het afkruimelen van de oude pakking.
Bedankt! Ik denk dat ik voor de Ferodo DS2500 ga dan. Ik had deze al even een tijdje in gedachten, denk nu helemaal dat die het beste bij mij past. Maar dat zal iets voor halverwege 2019 zijn.vester86 schreef: ↑29 nov 2018, 11:28sorry, hier had ik niet meer op gereageerd.
verschil tussen DS2500, pagid en hawk. dat is niet te zeggen zonder specifieke compounds te noemen. Ferodo (ds2500) is duur maar wel goed, Hawk schijnt in zn algemeenheid wat minder te stoffen en pagid ken ik alleen van de race-blokken.
voor jouw gebruik lijkt me een straatblok met lichte race-eigenschappen me het meest geschikt, een blok dat het altijd doet maar niet meteen smelt op circuit. maar zowel Ferodo, Pagid als Hawk hebben daar volgens mij wel iets voor in het assortiment, zoek ff wat reviews op van mensen met vergelijkbaar gebruik (en liefst een vergelijkbare type auto) dan kom je er wel uit.
wat handige info voor Hawk & Ferodo:
https://www.fineline-imports.nl/ons-ass ... 34-nl.html
https://www.fineline-imports.nl/ons-ass ... 95-nl.html
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
Pagid heeft de RS44 wat een straat compound is.
En gek genoeg rijden een hoop BTCC teams dat op de achteras!
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 22/11: Zandvoort en div. onderdelen vernieuwd]
Zoals ik laatste update al genoemd had moesten alleen de rubbers van de bovenste draagarmen achter nog vervangen worden voor polyurethaan bussen, om een 100% PU ophanging te realiseren. Hier zijn we twee middagen (1 per kant) mee bezig geweest, omdat net als bij de onderste draagarmen (een paar maand geleden) alle rubbers zich moeilijk lieten verwijderen. Een hoop gereedschappen, creativiteit, geduld, vloeken, schelden, boos worden en weer doorgaan was uiteindelijk hetgeen wat tot het volgende geleid heeft;
Ja diff zweet, ik weet het
En aan de andere kant, een weekje later:
Oude rommel er uit drukken..
..en nieuwe PU bussen er weer in persen
Mooi, nu eindelijk 100% polyurethaan in de ophanging. De auto is nog niet uitgelijnd maar het rijd nu al echt zó veel strakker als toen ik de auto net kocht, een wereld van verschil. En om heel eerlijk te wezen vind ik de auto niet eens heel stug er door geworden, maar dat kan ook aan mijzelf liggen.
Verder had ik een drietal sterretjes in mijn voorruit zitten. Met de aanstaande winter in vooruitzicht leek het mij niet gek om deze eens te laten repareren. De sterretjes stoorden mij niet zo zeer, maar als de ruit aanstaande winter wel zou scheuren zou mij dat een nieuwe voorruit kosten. Ook wel weer zonde, dus na werktijd vlug bij Autotaalglas in Groningen langs gereden welke mij de sterretjes gerepareerd hebben.
Één ster zat er al meer als vier jaar in (al voordat mijn collega, de vorige eigenaar van de auto, de auto kocht) dus die is niet heel mooi geworden. Als je er op let zie je wel duidelijk een kriebel op die plek. Maar het is beter als een butsje, de jongens van Autotaalglas in Groningen hebben ook echt goed hun best gedaan. Blij mee!
De laatste uitgevoerde update is meer cosmetisch en een beetje veiligheid. Ik heb namelijk een nieuw mattensetje besteld, en een brandblusser gemonteerd. Deze heb ik aan de bijrijdersstoel gemonteerd, maar kan er met twee schroefjes ook zo weer afgehaald worden. Vond het wel een pré, het is immers een oud beestje die geregeld allerlei vloeistoffen lekt, en daarnaast weet je maar nooit. Zo duur is een brandblusser ook weer niet.
Tot zover deze update. Voor begin volgend jaar heb ik nog grote update/modificatie op de planning staan, ik ben namelijk klaar met alle vloeistoflekkages en heb nog wat verse onderdelen gescored.
Te beginnen met een setje Meyle HD stabistokjes met Strongflex gele PU bussen onderin. Ik was het niet nodig omdat ik voor de laatste APK geleden, 1000 km geleden, net mijn stabistokjes vernieuwd had. Totdat een DF'er deze zwaardere stokjes met PU aanbod. Slechts 700 km oud en niet gek duur. Ach, waarom ook niet dacht ik (soms wordt ik ook wel moe van mijzelf, haha).
Maar waar ik misschien nog wel veel blijer mee ben is een E46 purple tag stuurhuis die ik al een poosje zocht. Het onderdeel wat ik nu opgehaald heb lag in Lichtenvoorde, 2 uur en 20 minuten enkele reis voor mij. Het was de enige purple tag op marktplaats die daarnaast erg netjes leek. Ik had 'm al een poos in het vizier, maar de reistijd voor 'slechts' een stuurhuis hield mij wat tegen. Totdat ik afgelopen vrijdag aan het werk was in Borne, zag ik mijn kans schoon om naderhand even door te rijden naar de achterhoek. Heb 'm uiteindelijk voor een paar knikkers overgenomen, de beste man wist overduidelijk niet dat een purple tag specialer is dan een andere doorsnede stuurhuis (treft het geluk mij toch nog eens). Toen ik het stuurhuis bij thuiskomst schoonmaakte bleek hij nog veel netter te zijn dan dat ik stiekem gehoopt had!
Kortom, hier typt een blij man. Begin volgend jaar plaats ik 'm, nadat ik nieuwe stofhoesjes gemonteerd heb (preventief) en het stuurrubber vervangen heb voor polyurethane. Mijn huidige stuurhuis, die lichtelijk lekt en speling vertoont, moet er namelijk toch onder weg omdat ik de carterpakking ook nog vernieuwen ga. De auto lekt nog altijd en daar ben ik echt helemaal klaar mee. Deze week verwacht ik nieuwe Kroon Emperol 5w40 olie + filter (huidige zit er nog geen 2000 km in, even huilen) en een nieuwe pakking, dan kunnen we de eerste week van volgend jaar los!
Ja diff zweet, ik weet het
En aan de andere kant, een weekje later:
Oude rommel er uit drukken..
..en nieuwe PU bussen er weer in persen
Mooi, nu eindelijk 100% polyurethaan in de ophanging. De auto is nog niet uitgelijnd maar het rijd nu al echt zó veel strakker als toen ik de auto net kocht, een wereld van verschil. En om heel eerlijk te wezen vind ik de auto niet eens heel stug er door geworden, maar dat kan ook aan mijzelf liggen.
Verder had ik een drietal sterretjes in mijn voorruit zitten. Met de aanstaande winter in vooruitzicht leek het mij niet gek om deze eens te laten repareren. De sterretjes stoorden mij niet zo zeer, maar als de ruit aanstaande winter wel zou scheuren zou mij dat een nieuwe voorruit kosten. Ook wel weer zonde, dus na werktijd vlug bij Autotaalglas in Groningen langs gereden welke mij de sterretjes gerepareerd hebben.
Één ster zat er al meer als vier jaar in (al voordat mijn collega, de vorige eigenaar van de auto, de auto kocht) dus die is niet heel mooi geworden. Als je er op let zie je wel duidelijk een kriebel op die plek. Maar het is beter als een butsje, de jongens van Autotaalglas in Groningen hebben ook echt goed hun best gedaan. Blij mee!
De laatste uitgevoerde update is meer cosmetisch en een beetje veiligheid. Ik heb namelijk een nieuw mattensetje besteld, en een brandblusser gemonteerd. Deze heb ik aan de bijrijdersstoel gemonteerd, maar kan er met twee schroefjes ook zo weer afgehaald worden. Vond het wel een pré, het is immers een oud beestje die geregeld allerlei vloeistoffen lekt, en daarnaast weet je maar nooit. Zo duur is een brandblusser ook weer niet.
Tot zover deze update. Voor begin volgend jaar heb ik nog grote update/modificatie op de planning staan, ik ben namelijk klaar met alle vloeistoflekkages en heb nog wat verse onderdelen gescored.
Te beginnen met een setje Meyle HD stabistokjes met Strongflex gele PU bussen onderin. Ik was het niet nodig omdat ik voor de laatste APK geleden, 1000 km geleden, net mijn stabistokjes vernieuwd had. Totdat een DF'er deze zwaardere stokjes met PU aanbod. Slechts 700 km oud en niet gek duur. Ach, waarom ook niet dacht ik (soms wordt ik ook wel moe van mijzelf, haha).
Maar waar ik misschien nog wel veel blijer mee ben is een E46 purple tag stuurhuis die ik al een poosje zocht. Het onderdeel wat ik nu opgehaald heb lag in Lichtenvoorde, 2 uur en 20 minuten enkele reis voor mij. Het was de enige purple tag op marktplaats die daarnaast erg netjes leek. Ik had 'm al een poos in het vizier, maar de reistijd voor 'slechts' een stuurhuis hield mij wat tegen. Totdat ik afgelopen vrijdag aan het werk was in Borne, zag ik mijn kans schoon om naderhand even door te rijden naar de achterhoek. Heb 'm uiteindelijk voor een paar knikkers overgenomen, de beste man wist overduidelijk niet dat een purple tag specialer is dan een andere doorsnede stuurhuis (treft het geluk mij toch nog eens). Toen ik het stuurhuis bij thuiskomst schoonmaakte bleek hij nog veel netter te zijn dan dat ik stiekem gehoopt had!
Kortom, hier typt een blij man. Begin volgend jaar plaats ik 'm, nadat ik nieuwe stofhoesjes gemonteerd heb (preventief) en het stuurrubber vervangen heb voor polyurethane. Mijn huidige stuurhuis, die lichtelijk lekt en speling vertoont, moet er namelijk toch onder weg omdat ik de carterpakking ook nog vernieuwen ga. De auto lekt nog altijd en daar ben ik echt helemaal klaar mee. Deze week verwacht ik nieuwe Kroon Emperol 5w40 olie + filter (huidige zit er nog geen 2000 km in, even huilen) en een nieuwe pakking, dan kunnen we de eerste week van volgend jaar los!
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]
Gave mod, mooi dat je dat je de auto goed aan pakt!
Let er wel even op dat je de binnenste spoorstangen van een e46 gebruikt.
Daar zitten sleuven in zodat de lucht er door kan.
Let er wel even op dat je de binnenste spoorstangen van een e46 gebruikt.
Daar zitten sleuven in zodat de lucht er door kan.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]
Mooie update weer! Ik ben benieuwd hoe het PU zich gaat houden, en of je (veel) bijgeluiden krijgt. Het zal zeker veel strakker rijden!
Wat is een purple tag stuurhuis trouwens? Wat maakt dat specialer?
Wat is een purple tag stuurhuis trouwens? Wat maakt dat specialer?
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]
Mooie mods! Purple tag stuurhuis heeft toch maar 3 slagen nodig voor complete uitslag?
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]
Heel mooi werk.
Volg deze zeker. Ben benieuwd naar je ervaringen met Strongflex geel. Zeker omdat het bij mij ook klaar ligt voor de achterste draagarmen van me E46. Me diff rubbers worden ook Strongflex geel aangezien deze compleet versleten zijn. Me diff klapt van voor naar achter.
Ik heb ook even gegoogled naar een purple tag stuurhuis, maar voor de gemakzucht vraag ik het ook maar, wat maakt dit stuurhuis zo bijzonder?
Volg deze zeker. Ben benieuwd naar je ervaringen met Strongflex geel. Zeker omdat het bij mij ook klaar ligt voor de achterste draagarmen van me E46. Me diff rubbers worden ook Strongflex geel aangezien deze compleet versleten zijn. Me diff klapt van voor naar achter.
Ik heb ook even gegoogled naar een purple tag stuurhuis, maar voor de gemakzucht vraag ik het ook maar, wat maakt dit stuurhuis zo bijzonder?
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]
De E36 Febi stuurstangen die ik bij m'n eigen E36 (met E46 stuurhuis) heb gebruikt hebben die sleuven wel.Jan-Willem schreef: ↑17 dec 2018, 17:11 Gave mod, mooi dat je dat je de auto goed aan pakt!
Let er wel even op dat je de binnenste spoorstangen van een e46 gebruikt.
Daar zitten sleuven in zodat de lucht er door kan.
Toen dat stuurhuis nog onder m'n E30 zat hadden de Lemforder (meen ik) stuurstangen het niet, heb ik zelf moeten dremelen (niet dat dat zo'n ramp is, duurt gewoon wat langer)
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]
Iedereen bedankt voor de leuke reacties!
Het is gewoon een leuke upgrade als je toch vernieuwen moet, zoals in mijn geval (huidige lekt en zwikje moet ter toch onder vandaan aangezien de carterpakking vernieuwd moet worden).
Nog wat linkjes:
YT viddy Deze gast vervangt z'n M3 huis zelfs voor een purple tag
Linkje naar Brits forum
Hier ook iemand die er bewust een heeft aangeschaft (maar vertelt er niet veel over)
Differentieelrubbers (evenals motor- en bakrubbers) zijn bij mij nog wel origineel, omdat ik eigenlijk bang was/ben voor harmonische trillingen. Met alleen diffrubbers zal het misschien meevallen, maar ze zijn nu nog wel oké bij mij, en ik wacht liever even tot ik wat mer 'groen licht geluiden' lees van anderen.
Mocht je benieuwd zijn naar hoe het rijdt, ik woon in de buurt van Drachten, je bent altijd welkom om er een rondje mee te rijden!
Jan-Willem schreef: ↑17 dec 2018, 17:11 Let er wel even op dat je de binnenste spoorstangen van een e46 gebruikt.
Daar zitten sleuven in zodat de lucht er door kan.
Goed dat je het zegt, in principe was ik van plan het complete stuurhuis met de armen en al over te zetten (alleen m'n stuurkogels overzetten want die zijn recent vernieuwd), of komt dat niet goed?Harrie D schreef: ↑17 dec 2018, 20:14 De E36 Febi stuurstangen die ik bij m'n eigen E36 (met E46 stuurhuis) heb gebruikt hebben die sleuven wel.
Toen dat stuurhuis nog onder m'n E30 zat hadden de Lemforder (meen ik) stuurstangen het niet, heb ik zelf moeten dremelen (niet dat dat zo'n ramp is, duurt gewoon wat langer)
Terechte vraag, het is een sneller stuurhuis tov. andere E46 stuurhuizen. Het is geleverd onder de Z4, de compact en 330i Clubsport, later zat het ook onder de facelift E46 met bepaalde viercylinder motoren. Een purple tag heeft 3 slagen nodig om tot z'n maximale stuuruitslag te komen. Een Z3 stuurhuis (silver tag) is met z'n 2,7 slagen nog sneller, maar ook veel duurder en kwetsbaarder (hek heurd).Auke M535i schreef: ↑17 dec 2018, 19:18 Purple tag stuurhuis heeft toch maar 3 slagen nodig voor complete uitslag?
Het is gewoon een leuke upgrade als je toch vernieuwen moet, zoals in mijn geval (huidige lekt en zwikje moet ter toch onder vandaan aangezien de carterpakking vernieuwd moet worden).
Nog wat linkjes:
YT viddy Deze gast vervangt z'n M3 huis zelfs voor een purple tag
Linkje naar Brits forum
Hier ook iemand die er bewust een heeft aangeschaft (maar vertelt er niet veel over)
Ik vind het heerlijk spul! Bijna al mijn rubbers waren nog origineel en dus 26 jaar oud, het was bij aanschaf net een boot op de grote oceaan die uitwijken moest als ik ook maar een beetje sturen deed. Polyurethaan kun je in diverse hardheden krijgen, bijv. Strongflex rood is net zo hard als origineel rubber. Enige voordeel is dat het veel langer meegaat. Ik heb bewust voor geel gekozen (iets harder), omdat de auto bij mij anders gebruikt wordt (half straat, half circuit).KevinK schreef: ↑17 dec 2018, 19:20 Volg deze zeker. Ben benieuwd naar je ervaringen met Strongflex geel. Zeker omdat het bij mij ook klaar ligt voor de achterste draagarmen van me E46. Me diff rubbers worden ook Strongflex geel aangezien deze compleet versleten zijn. Me diff klapt van voor naar achter.
Differentieelrubbers (evenals motor- en bakrubbers) zijn bij mij nog wel origineel, omdat ik eigenlijk bang was/ben voor harmonische trillingen. Met alleen diffrubbers zal het misschien meevallen, maar ze zijn nu nog wel oké bij mij, en ik wacht liever even tot ik wat mer 'groen licht geluiden' lees van anderen.
Mocht je benieuwd zijn naar hoe het rijdt, ik woon in de buurt van Drachten, je bent altijd welkom om er een rondje mee te rijden!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]
Flink rammen en breken idd maar het zit er nu wel allemaal strak in/onder, top!
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04
Re: eBoonstra - E36 320i Coupé [Upd 17/12: ophanging volledig polyurethaan + nog wat kleine updates]
Bedankt voor het aanbod! Drachten vanuit midden NL is prima aan te rijden. Alleen mij iets te ver voor een ritje.
Nu ik alleen bij jou kijk denk ik misschien moet ik een bestelling erbij doen. Heb alles voor de lange langsdraagarm zeg maar. Maar dan mis ik nog de Powerflex voor de dwars draagarmen aan de subframe zijde zeg maar. Aangezien dat dan toch maar 1 bout extra loshalen is.
Misschien dan toch maar die H&R stabies gelijk mee bestellen. Lijkt me ook mooi spul.
Nu ik alleen bij jou kijk denk ik misschien moet ik een bestelling erbij doen. Heb alles voor de lange langsdraagarm zeg maar. Maar dan mis ik nog de Powerflex voor de dwars draagarmen aan de subframe zijde zeg maar. Aangezien dat dan toch maar 1 bout extra loshalen is.
Misschien dan toch maar die H&R stabies gelijk mee bestellen. Lijkt me ook mooi spul.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 235 gasten