Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i QP & E36 328i QP

Bericht door Eeuwe » 06 feb 2020, 08:59

Jeffrey026 schreef: 05 feb 2020, 17:21
eBoonstra schreef: 31 jan 2020, 16:24
MJvanBlokland schreef: 31 jan 2020, 15:54 Dus maart april ringtripje :blink: :df:
Absoluut! Jeffrey lees je ff mee? :angel:
check!!! denk meer aan ietjes later tijdstip :P . je bmw moet natuurlijk wel mee!
Hehe top! Heb de poll ingevuld. Ik streef er naar de auto dan wel klaar te hebben! :D

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 320i QP & E36 328i QP

Bericht door Eeuwe » 19 feb 2020, 14:53

Jeffrey026 schreef: 05 feb 2020, 21:36 jij met je gejank haha doorbouwen hup hup.
U vraagt, wij draaien :lol: Update omtrent de zwarte 320i:

Inmiddels zijn de achterste ‘bevestigingssteunen’ tbv de rolkooi aan de carrosserie gelast. Voor de functionaliteit zijn de lasnaden afgekit en is het metaal afgewerkt met een laagje zink, en voor de mooiigheid is er een laagje carrosseriekleur (diamantschwarz) aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste en derde foto is er een ruimte te zien tussen de ‘bevestigingsplaat’ en de carrosserie, hier komt de rode accukabel doorheen. Dit is tevens de plek waar ‘ie origineel lag. De carrosseriebewerker die deze constructie bedacht heeft, heeft dit bewust gedaan omdat ‘omleggen’ een tekort aan kabel op zou leveren. Zoals de constructie nu ontworpen heeft volstrekt het goed genoeg. Op mijn verzoek gaat hij het nog wel met rubber afwerken, omdat ik voorkomen wil dat door trilling/beweging etc. de kabel langs het metaal schuren gaat met als mogelijk gevolg kortsluiting.

De kooi zelf was natuurlijk lichtelijk aangepast vanwege de conversie naar een auto mét dakraam. Eigenlijk was het lichtelijk inkorten van voetstukken al voldoende, waar nieuwe voetplaten aan gelast werden. Deze delen moesten even nieuw in de zink en in de oorspronkelijk matzwarte kleur. Bewust niet de hele kooi over laten spuiten, omdat de kooi zelf nog wel strak was en we niet echt de beschikking over een spuitcabine hebben. Daarnaast bestaat de kans dat wanneer het exterieur aangepakt gaat worden, ook meteen het interieur en motorruim meegenomen worden en dan moet de kooi er toch weer uit. In dat geval kan ik de kooi altijd nog een gewenste kleur laten geven die misschien wel beter past bij de nader te bepalen exterieurkleur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voetstukken van de voorzijde van de kooi bevestigd aan de carrosserie. Het roest wat onder de verwijderde bitumen vandaan kwam is gelukkig oppervlakkig en eenvoudig schoon te maken.

De originele BMW zwarte hemel die ik eerder vorig jaar opgehaald heb, liet een klein beetje los. Een stoffeerder uit m’n woonplaats heeft deze opnieuw gelijmd. Eindresultaat is prachtig, net als nieuw, erg tevreden mee.
Nadat de hemel gemonteerd zat kon eindelijk de kooi gemonteerd worden. Let niet op de sjorbanden, die waren even nodig om de kooi pro-forma te monteren tbv. het waterpas afstellen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het dakraam is uiteraard even schoongemaakt en gesmeerd alvorens deze teruggeplaatst is. Ik begreep van de monteur overigens wel dat hij de kantelmogelijkheid niet werkend kreeg, daar zou hij nog even naar kijken.

De zwarte 320i is bijna klaar bij de lasser. Alleen nog de versterkingsplaatjes bij de achterste draagarm lassen (in vakjargon ook wel ‘Rear Trailing Arm Reinforcement’ genoemd) en een klein roestplekje aldaar laten lassen. Uiteraard werken we alles daar even netjes af met een laagje tectyl. Aan het voorste subframe moeten ook nog versterkingsplaatjes (6x) gelast worden, maar de kans bestaat dat ik deze door degene laat doen wie de motor swappen gaat. Dit omdat er nu uiteraard geen werkruimte is met de motor nog op z’n plek hangt.

Wat de grijze 328i betreft helaas nog geen nieuws te melden. Er zijn nog geen sloopwerkzaamheden uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: eBoonstra - E36 320i QP & E36 328i QP

Bericht door Vliet » 19 feb 2020, 15:01

Mooie vorderingen. Schiet wel op nu.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 320i QP & E36 328i QP

Bericht door Crookie » 19 feb 2020, 15:32

Ziet er goed uit. De hemel plaatsen gaat wel makkelijker zonder kooi maar denk dat het voor zich spreekt :angel:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: eBoonstra - E36 320i QP & E36 328i QP

Bericht door Jan Terwolde » 19 feb 2020, 15:46

Ziet er top uit die kooi! mooi man!

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 20 feb 2020, 09:37

Bedankt! Ben er blij mee. Gisteravond even met eigen ogen de werkzaamheden bekeken.

De monteur krijgt het dakraam niet op 'kantelstand'. Schuiven gaat probleemloos. Voor mij an sich geen probleem, wist toch niet beter als dat 'ie alleen maar schuiven kon. Maar hij schijnt hem op kantelstand te moeten hebben om bij een aantal cruciale schroeven te komen. Nou heb ik het even snel nagekeken in de VIN decoder, die vertelt mij dat de auto met de volgende optie is uitgerust:

Code: Selecteer alles

 S401	Lift-Up-And-Slide-Back Sunroof, Electric 
Zijn er meer E36 bezitters die een schuif(/kantel)dak hebben, deze optie (S401) hebben die wél kantelen kunnen? Google levert mij helaas niet zoveel op.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Vliet » 20 feb 2020, 10:02

eBoonstra schreef: 20 feb 2020, 09:37 Bedankt! Ben er blij mee. Gisteravond even met eigen ogen de werkzaamheden bekeken.

De monteur krijgt het dakraam niet op 'kantelstand'. Schuiven gaat probleemloos. Voor mij an sich geen probleem, wist toch niet beter als dat 'ie alleen maar schuiven kon. Maar hij schijnt hem op kantelstand te moeten hebben om bij een aantal cruciale schroeven te komen. Nou heb ik het even snel nagekeken in de VIN decoder, die vertelt mij dat de auto met de volgende optie is uitgerust:

Code: Selecteer alles

 S401	Lift-Up-And-Slide-Back Sunroof, Electric 
Zijn er meer E36 bezitters die een schuif(/kantel)dak hebben, deze optie (S401) hebben die wél kantelen kunnen? Google levert mij helaas niet zoveel op.

Alvast bedankt.
Ik zal vanmiddag even kijken. Die van mij heeft een schuif/kantel dak (werkend). Zal even kijken welke optiecode daaraan hangt

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Jan Terwolde » 20 feb 2020, 11:12

Die spanbandjes van de action zijn altijd handig! :tooth:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Vliet » 20 feb 2020, 13:46

Die van mij heeft optie S401A. Is dat hetzelfde? Ik zie geen A bij jou erachter *edit, zie achter alle opties A staan, dus zal wel hetzelfde zijn dan*

Comfort and interior equipment
S401A Liftupandslideback sunroof electric
S410A Window lifts electric front
S428A Warning triangle and first aid kit
S440A nonsmoker package
S497A Centre armrest rear

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 20 feb 2020, 14:17

Bedankt voor het kijken Vliet! Dan zal het wel aan mijn dak liggen..

@Jan: Wist niet dat ze daar vandaan kwamen, vond ze er iig niet slecht uit zien :lol:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 29 feb 2020, 21:15

De sloop is begonnen!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Peric » 29 feb 2020, 21:30

Nog laat bezig Eeuwe!

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 02 mar 2020, 09:24

Peric schreef: 29 feb 2020, 21:30 Nog laat bezig Eeuwe!
Heb geen vinger uitgestoken afgelopen zaterdag, het enige wat ik gedaan heb is een toegestuurd plaatje uploaden en delen in dit topic :lol:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Peric » 02 mar 2020, 10:01

Wist ik wel... :thumbup: :beer:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Vliet » 03 mar 2020, 09:43

Goed bezig!

Jij had de bak van je 320 te koop toch? Bij schiet ie heel af en toe uit zn drie. Dus misschien interesse vanuit mijn kant. Past onder een 325 toch?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door matthyssie » 03 mar 2020, 09:47

Ja de E36 benzine bakken zijn allemaal hetzelfde. (muv van 328 en M3). Een 4 cilinder heeft alleen iets langere schakelstangen.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 03 mar 2020, 10:43

Vliet schreef: 03 mar 2020, 09:43 Goed bezig!

Jij had de bak van je 320 te koop toch? Bij schiet ie heel af en toe uit zn drie. Dus misschien interesse vanuit mijn kant. Past onder een 325 toch?
Bedankt! Ja klopt, die past er onder. Mijn bak is in principe in goede staat, alleen in de tweede versnelling giert 'ie een heel klein beetje. Maar dat doet 'ie al vijf jaar lang, zo kocht m'n collega (vorige eigenaar van de auto) 'm ook al en het geluid is niet erger geworden. Praatte laatst met iemand die zei dat Getrag bakken altijd een beetje janken, geen idee of dat echt zo is. Heb de afgelopen twee jaar iig. twee keer de olie gewisseld maar had geen invloed. Bak schakelt erg goed dus verder geen reden tot paniek.

Demontage van de 320i begint hopelijk eind deze maand (nog een klein beetje laswerk te gaan..). Voor 'n fles Grey Goose mag je 'm overnemen :beer: :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 05 mar 2020, 10:45

Inmiddels is de bitumen laag verwijderd, zijn de gordelpunten gelast en is het gereinigde tapijt weer teruggeplaatst.

Afbeelding
De (vlieg)roest die zichtbaar is, is zeer licht oppervlakkig en inmiddels al schoongemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ook m’n nieuwe gordel binnen. Ik had al jaren een rode zespunts OMP gordel in de kast liggen. Oud, want de FIA keuring was in 2008 al verlopen, maar spinternieuw, nooit gemonteerd, in originele doos. Ben geen FIA keuring nodig dus voor mij goed genoeg. Ik wou graag hetzelfde merk, model, kleur etc. als de ‘oude’ omdat ik verschillende gordels (geldt ook voor stoelen etc) in raceauto’s geen porem vind. Bij een OMP dealer in de UK (YB Racing) vond ik de juiste kandidaad, althans die het dichtst bij in de buurt kwam. Meteen een set ‘heupbeschermers’ bijbesteld (heeft de ‘oude’ set ook), wel zo comforabel. De ‘oude’ set kan naar de bijrijderskant, de nieuwe set plaats ik naar de bestuurderskant.

Afbeelding

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door bartb » 05 mar 2020, 11:31

Wordt een leuke auto Eeuwe!

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Barend » 05 mar 2020, 11:45

Lekker bezig hier! Mooie updates met al die foto's!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Djessey » 05 mar 2020, 13:05

Toch wel lekker zo'n fris tapijtje erin.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 05 mar 2020, 16:25

Bedankt allen! Inderdaad Djessey, als 'ie er dan toch uit is reinigen een kleine moeite.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 06 mar 2020, 09:23

Nog een kleine update tussendoor.

Deze week een X5 M54B30 inlaatnok voor weinig geld weten te bemachtigen. Bij ophalen was 'ie mooier als op de foto. Kortom helemaal blij mee. Gisteren de nokkenas weggebracht voor de modificatie om 'm passend te maken voor een M52B28.

Afbeelding

Afbeelding

Diegene die deze werkzaamheid uitvoert vertelde mij ook nog dat een X5 nok een stuk scherper is dan een 330i/530i nok (240 om 228 graden). Wist ik bij aanschaf nog niet, dus mooi meegenomen. In de Autoweek carbase zie ik geen verschil in koppel/+rpm of vermogen/+rpm van een 3/530i en een X5 dus geen idee wat ik hier van verwachten moet. We gaan het zien.

Hoop dat de nok ergens volgende week klaar is.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Bert ///M3 » 06 mar 2020, 13:06

Volgens mij is een 330i nokkenas ook 240 graden. Ze hebben in elk geval gewoon hetzelfde onderdeelnummer als die van een X5.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 06 mar 2020, 14:36

Bert ///M3 schreef: 06 mar 2020, 13:06 Volgens mij is een 330i nokkenas ook 240 graden. Ze hebben in elk geval gewoon hetzelfde onderdeelnummer als die van een X5.
Hoi Bert, waar staat dat ze een identiek nummer hebben?

Vond dit op 't wereld wijde web: https://www.bimmerforums.com/forum/show ... t-camshaft
i think there is a differences between 330ci intake cam x5 3.0 intake cam and zhp intake cam
i believe some 330ci's are with smaller spec intake cam (228/9mm), i had also x5 3.0 intake cam and it was 240/9.7mm
zhp is 244/9.7mm


if you're going to buy m54b30 intake cam, measure it before buying, lobes must be 47.7mm
also you can feel the duration of a cam with your finger
look, this is 240/9.7mm non vanos intake cam
3b3733cbee2ed7ae158443f9807b41e2.jpg
this is m54b30 intake cam from 330ci that i've returned back to the seller (228/9mm)
3174b07d2ab401c9aa22a0ec2c73a459.jpg

and this is m54b30 intake cam from x5 3.0 (240/9.7mm - same as non vanos intake cam)
x5 iintake cam.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust, Cazzo46 en 222 gasten