Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Jan Terwolde » 31 mar 2020, 11:42

Heb zelf ltec futura nu in de e46 maar wat een k*t werk die passing daar in. In de subaru had ik ze zo er in met een mooi framepje maar hier moeten de stoelen goed ver naar binnen zodat de stoel nog langs de bstijl past en je recht zit..

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 03 apr 2020, 10:59

Nokkenas is klaar!

Afbeelding

Ik had nog nooit wat over m'n airducts gepost, maar heb ik al meer dan een jaar liggen. 3D geprint in Duitsland, komen op de plek van de mistlampen (die bij mij schitteren van afwezigheid :rolling:). Heb ze ooit op maat laten maken met een groepje E36 rijders uit het noorden des lands, en in de carrosseriekleur laten spuiten toen ik een hert voor de auto kreeg (weet u nog? Zo lang is het al geleden dus). Moest alleen nog platen hebben bij de schijven en daar is het wat bij blijven hangen.
Nu eindelijk zo'n plaat laten maken, vers van de pers, gisteren is 'ie afgelast en gespoten. Let niet op het lakwerk zelf, ik vind het prima zo, waar 'ie komt te hangen schijnt de zon ook niet :lol:. Deze plaat komt achter de remschijf te hangen en drukt lucht van de rijwind meteen naar de schijf toe. Makkelijkere koeling kun je niet krijgen, hoewel ik er als 320i zijne niet per-sé last van had (maargoed, ik krijg er straks dan ook een kleine 80- tot 100 pk bij). De slang die beide delen verbindt is besteld, deze verwacht ik deze week.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 24 apr 2020, 14:22

Stoelframe update!

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen weekend even gemonteerd. Precies goed! Installatie is een stuk makkelijker en ook zit ik nu op goede hoogte. Blij mee! (Let niet op de stoel, die vervang ik dit jaar ergens voor een nieuwe Pro2000)

Denk dat ik binnenkort begin met diverse interieurdelen terug te zetten. Zag ook nog een paar oude speakers bij het voetenruim zitten, die wil ik eigenlijk ook wel vernieuwen, nu het toch open en bereikbaar is.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door indobesar » 24 apr 2020, 14:35

Lekker bezig.

Geef je de kooi ook nog een contrast kleur tov de auto?

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door PeterM » 24 apr 2020, 19:05

Dat begint er op te lijken!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 27 apr 2020, 10:31

Bedankt!
indobesar schreef: 24 apr 2020, 14:35 Geef je de kooi ook nog een contrast kleur tov de auto?
Voorlopig niet. Ik wil mij nu voornamelijk focussen op de techniek, het in- en exterieur wil ik volgende winter (of de winter daarna) eens naar kijken. Met het uit- en inbouwen is de kooi er niet mooier op geworden, stoort mij ook wel een beetje. Maar als ik daarna een rondje om de auto loop vallen de beschadigingen op de kooi niet eens meer op :lol:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 28 apr 2020, 13:43

Afgelopen weekend weer even lekker met de BMW bezig geweest. Heb diverse interieurdelen teruggezet, maar niet voordat ik ze grondig gereinigd had. Tussen een paar delen heb ik een beetje rubber tussen de schroefjes gezet, heb alle lampjes die ik tegen kwam vernieuwd en alle kabels netter aangelegd. Het mag dan wel een auto zijn die niet in het museum terecht komt, maar ik kan slecht tegen overmatige rammels, kapotte lampjes, etc etc.. Nu alles los ligt, kan ik overal mooi bij.

Afbeelding

Tot zo ver ben ik geëindigd. Er zijn ooit een paar schroeven met torxkop gemonteerd en ik haat zulke schroeven, maar had verder geen materiaal mee. Heb ik de volgende keer weer wat te doen. Dan wil ik ook meteen de kabels voor de versterker eens wat netter aanleggen, en alle speakers vernieuwen (alles is nog origineel dus 28 jaar jong). Een nog grotere wens zou de hele bekabeling vernieuwen en aansluiten op de versterker, maar zo ver reikt mijn kennis helaas niet, en kan de auto er ook niet voor naar een audioboer brengen (want rijdt niet). Een wens voor de toekomst.

Verder ook bezig gehouden met het reinigen van andere onderdelen die ik nog los bij de auto had. Zoals hier de modderkuipen. Ééntje is helaas beschadigd zag ik tijdens het schoonmaken. Geloof dat op de 328i ook niet veel soeps zat. Dus nog even de plaatselijke sloperijen bezoeken binnenkort.

Afbeelding

Aankomend weekend krijgt de 328i weer een beetje aandacht. Planning is om de gehele aandrijflijn te demonteren.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Jeffrey026 » 30 apr 2020, 22:09

uhm.. audio in een trackcar? @peric!!!! heb jij nog wat ideetjes?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 02 mei 2020, 19:36

Nou hè hè, vandaag eindelijk het goede van het kwade verlost.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Joël D. » 02 mei 2020, 19:42

Lekker bezig ouwe beunhaas!

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Crookie » 03 mei 2020, 00:28

Dat wordt van de zomer rotondes rond driften dus.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Peric » 03 mei 2020, 10:18

Eeuwe, die modderkuipen kosten geen drol nieuw hoor. Heb ze bij de Compact er toen ook nieuw ingezet.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 04 mei 2020, 09:29

Bedankt allen!
Crookie schreef: 03 mei 2020, 00:28 Dat wordt van de zomer rotondes rond driften dus.
Dat is nog iets te vroeg gok ik. De 328i moet nog verder gesloopt worden en de motor wordt gereviseerd. Vervolgens moet de gehele 320i aandrijflijn uit de zwarte casco gedemonteerd worden en deze reeds gedemonteerde aandrijflijn teruggeplaatst worden. Dan APK, uitlijnen/uitwegen, tunen/afstellen op de testbank en evt. aanpassen bij het RDW. Beetje afhankelijk wanneer de drie twee kunnen natuurlijk. Hoop een beetje om halverwege Q3 up and running te zijn.
Peric schreef: 03 mei 2020, 10:18 Eeuwe, die modderkuipen kosten geen drol nieuw hoor. Heb ze bij de Compact er toen ook nieuw ingezet.
Heb 't even opgezocht, dat is ook nog wel te doen inderdaad.



De Z3 X-brace ook maar even opnieuw gestraald. Vorige keer (zie vier pagina's terug) blank en onbehandeld in de garage neergelegd dus was nu voorzien van een laagje vliegroest :whistle: Meteen na het stralen het onderdeel in de grondverf gezet en twee uur later in de zwarte lak.

Afbeelding

Afbeelding

Had het in eerste instantie (net als het subframe) willen laten coaten maar vind dit ook prima, ben tevreden met het eindresultaat.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door jessedehaan » 04 mei 2020, 16:14

Altijd lekker om oude onderdelen weer als nieuw te maken :thumbup:
En van zo'n gereviseerde M52 moet je nog heel lang plezier kunnen hebben lijkt me. 328i Lijkt me een heerlijk blok.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Peric » 05 mei 2020, 10:26

Nu snap ik dat die Beemers zo zwaar zijn. Als je zelfs 2 kranen nodig hebt om een X-brace te spuiten..

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Vliet » 05 mei 2020, 11:59

Goed bezig hoor, wordt echt een serieus goed opgebouwde auto zo. Super :hungry:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 07 mei 2020, 12:13

Bedankt allen!
jessedehaan schreef: 04 mei 2020, 16:14 Altijd lekker om oude onderdelen weer als nieuw te maken :thumbup:
En van zo'n gereviseerde M52 moet je nog heel lang plezier kunnen hebben lijkt me. 328i Lijkt me een heerlijk blok.
Het is zeker een heerlijk blok. Stuk relaxter mee te rijden dan de 320i, vanwege het hoge koppel. Was met driften ook ideaal, hoef je 'm niet zo vreselijk in de toeren te janken.
Peric schreef: 05 mei 2020, 10:26 Nu snap ik dat die Beemers zo zwaar zijn. Als je zelfs 2 kranen nodig hebt om een X-brace te spuiten..
Kon zo snel even geen haakjes in het plafond vinden, dus de bovenloopkraan maar even nuttig gemaakt. :headbang:
Vliet schreef: 05 mei 2020, 11:59 Goed bezig hoor, wordt echt een serieus goed opgebouwde auto zo. Super :hungry:
Leuk om te horen, thanks! :beer:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 18 mei 2020, 11:33

Afbeelding

Afgelopen zaterdagmiddag even doorgezet met de 328i. Voor- en achtertrein zijn gedemonteerd evenals wat randzaken zoals de hydrobrake, ABS pomp en wat interieurzaken. Wens is nog om de achterkant er uit te slijpen (ivm oplappen schade van de 320i in de toekomst) en de kabelboom te demonteren, want wie weet komt die bij het inbouwen nog van pas. Wie wat bewaart, die heeft wat.


Zaterdagochtend eerst even een rondje over de sloop in de buurt gemaakt. Toen ik recentelijk toevallig langs reed spotte ik al een originele 325i coupé uit 1992, en deze week stond er ook nog een hele smetteloze 316i sedan naast. Dus de stoute schoenen maar aangetrokken en een bezoekje gepleegd. Uit beide auto's heb ik een 325i tellerbak gescored (de enige motorisering in de E36 waarbij de schaalverdeling tot 260 km/u loopt), twee maal een cassettedeckhouder (waar zie je ze nog?) en nog wat klein spul zoals een ongebruikt asbakje en een afdekplaatje tbv. het paneel voor de versnellingspook (zocht ik nog voor de QP). Kosten; paar tientjes. Goud! Ik zou vaker eens een rondje sloop moeten doen.

Ik was nog niet helemaal over uit wat ik met de tellerbak ging doen, maar wist dat ze op marktplaats wel aardig geld voor zo'n 325i teller vragen. Tijdens het testen bleek dat 'ie echt in top staat verkeerde, geen pixeluitval, geen wegvallend contrast. Zonde om te verkopen, wetende dat mijn eigen teller niet helemaal goed meer is. Dus besloten om deze teller in de QP te zetten. Helaas bladerde het materiaal van de verbruiksmeter wel af, maar met dank aan Roy (Crookie) wat waardevolle informatie gewonnen en besloten om deze over te zetten van de originele tellerbak (waarvoor nogmaals dank!). Meteen ook alle lampjes vernieuwd. Wat in de QP zat is een MotoMeter (blauwe achterkant), de 325i cluster is van VDO (witte achterkant). Bijzonder eigenlijk dat alles uitwisselbaar is, terwijl printplaten etc. wel degelijk anders zijn. 

Afbeelding

Afbeelding

Et voilà, een goed werkende, strakke cluster die tot 260 km/u gaat. En de auto is opeens 85.000 km jonger! :lol: :hmmm: Dit laatste wil ik wel laten corrigeren naar de oorspronkelijke kilometerstand, maar dat is iets voor later.

Afbeelding

Huidige staat van het interieur. Schoon, strak, compleet. Binnenkort eens in de voeding (vinylcare)zetten. Maar voor de volgende keer is planning eerst om het portierslot bijrijderskant te vervangen (is kapot) en om de subwoofer en versterker terug te plaatsen, maar ben nog niet uit hoe. Wens is tussen de rolkooi (tbv. oorspronkelijke plek van de achterbank), maar vooral het vastzetten er van is even stof om over na te denken (wil het nu wat netter en solider dan de vorige keer, met een sjorbandje om de veerpootbrug). Ook moet de claxon nog werkend gemaakt worden, maar ik wacht liever even tot is een stuurnaaf naar wens gevonden heb. Daarna de gordel en racestoel op de bijrijderskant installeren en dan is het interieur voltooid en (voorlopig) naar smaak. 

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Vliet » 18 mei 2020, 11:39

Lekker bezig. Ik moet eigenlijk ook nog eens wat lampjes vervangen. Zit bij mij achter de benzinemeter geen lampje nu.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Crookie » 18 mei 2020, 11:44

:headbang:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 19 mei 2020, 09:51

Vliet schreef: 18 mei 2020, 11:39 Lekker bezig. Ik moet eigenlijk ook nog eens wat lampjes vervangen. Zit bij mij achter de benzinemeter geen lampje nu.
Wisselen an sich is niet zo moeilijk hoor. Twee schroefjes losdraaien, drie stekkers los halen en je hebt de tellerbak al los. Vanaf de achterkant kun je zo een fitting er uit draaien. That's all :tooth:

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door bartb » 19 mei 2020, 10:41

Wordt erg gaaf Eeuwe, soort clubsport+ pakketje :)
Misschien overheen gelezen maar wat ben je van plan met het diff? sper en dergelijke neem ik aan:)

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Crookie » 19 mei 2020, 10:54

.
Laatst gewijzigd door Crookie op 14 dec 2020, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 23 mei 2020, 22:52

bartb schreef: 19 mei 2020, 10:41 Wordt erg gaaf Eeuwe, soort clubsport+ pakketje :)
Misschien overheen gelezen maar wat ben je van plan met het diff? sper en dergelijke neem ik aan:)
Ja klopt! :df:
Ik zet de bak (ZF) en het diff (M3 3.0 met platensper, nog geen 25.000 km oud) over van de 328i. Bak en diff zijn technisch helemaal goed (alleen even schone olie dus), alleen de steekassen zijn lichtelijk versleten/ingesleten. Daar dus even nieuwen voor zoeken.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: eBoonstra - E36 QP hakken zagen lassen slijpen beuken vloeken schelden en zweren nooit weer een BMW te kopen-project

Bericht door Eeuwe » 23 mei 2020, 22:57

RIP 328i

Afbeelding

Afbeelding

Afgevoerd en gevrijwaard, dus. Op twee week na een jaar in bezit gehad zag ik net.
Gisteravond nog snel de kont er nog snel uit geflext, komt wellicht van pas bij het (ooit) herstellen van de zwarte koets.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 135 gasten