Nou, 't zit er eindelijk onder. Gisteravond de auto weer opgehaald bij de specialist. Iets meer dan 20 uur was nodig om zowel carterpakking en stuurhuis te vervangen, de stabistokjes (Meyle HD met Strongflex geel PU) te vernieuwen en een lekkage van de brandstoftank te verhelpen. Voor de eerst genoemde klus was het noodzaak om het subframe te demonteren, al met al een tijdrovende klus.
Ik kreeg nog een compliment van de monteur hoe schoon de motor was van binnen, de olie zou altijd op tijd ververst zijn. Iets wat je altijd hoopt te horen als je de volledige historie niet kent. De huidige olie zat er ook nog geen 2500 km in, maar dat terzijde. Hij heeft tevens de oliezeef schoongemaakt bij het terugplaatsen van de carterpan, maar "eigenlijk was dat overbodig, ook de zeef was al heel erg schoon".
Het E46 Purple Tag stuurhuis is op advies van Harrie D (zie hierboven) terug geplaatst met de buitenste armen van de E36. De stuurkogels in deze armen heb ik afgelopen zomer al eens vernieuwd. Verder zijn alle stofhoezen van het stuurhuis op mijn verzoek vernieuwd (als het er nu toch af ligt..), is het blok rubber wat tussen de stuurstang/knikkoppelingen zit vernieuwd voor een gele polyurethane 'blok' van Strongflex en is er een slang vernieuwd. Die was nog wel goed, maar zeg er oud uit. Voor die twee tientjes wil ik het risico niet lopen, stel je voor dat 'ie barst op de Nürburgring of elders onderweg ver van huis. Nee bedankt.
Verder lekte de auto benzine (vooral bij volle tank) ter hoogte van de benzinetank. Een verschrikkelijk irritante mankement, omdat ik de auto altijd binnen heb staan en mijn garage aan huis heb. De eerste keer dat dit gebeurde had ik de auto afgetankt, nietsvermoedend in de garage gezet en op bed gekropen. De volgende dag stonk het heel huis naar benzine. Drama! Heb er zelf al eens naar gekeken, maar kon vanaf de onderzijde van de auto niets zien. De monteur heeft de bank gedemonteerd en het probleem getraceerd, de linker vlotter scheen los te zitten (hoe dan?!). Kwestie van vastdraaien en hopen dat het hier bij blijft.
Gisteravond de auto dus opgehaald, lang naar uit gekeken want was natuurlijk benieuwd hoe de auto nu zou sturen. Maar daar kan ik helaas nog steeds geen uitspraak over doen, de afstelling is totaal ruk dus de stuurverhoudingen kloppen voor geen kant. Wél is de speling op de vrije slag nu helemaal weg (EIN-DE-LIJK).
Gisteravond door de stromende regen nog snel een paar rotondes dwars genomen. Wat mij op viel is, ondanks de auto nog niet uitgelijnd is, het driften toch wel eens stukje makkelijker ging. Ik hoef nu iets minder als een bezetene aan het stuur te hengsten om de auto te sturen naar de plekken waar ik de auto hebben wil. Na het uitlijnen maar weer eens proberen.
Aanstaande maandag wordt de auto uitgelijnd. Verder viel de monteur op dat de rubberen aanzuigbuis die aan de LMM zit gescheurd was. Dat verklaard misschien ook wel waarom hij zo verrot stationair liep de laatste maand. De volgende update zal ik deze buis vernieuwen, samen met een grote beurt (filters + bougies). Ook wil ik de versnellingsbakolie nog even vernieuwen (die giert de laatste tijd was in de 2e verzet, zal wel slijtage zijn maar wie weet helpt schone olie) en de cardanasolie vernieuwen + een kering vernieuwen (zweet nu wat). Als dit allemaal gebeurd is, is de auto eindelijk technisch helemaal 100%. Heeft een jaar en meer dan 5000 euro gekost, maar dan heb je ook wat
Tot zo ver deze update weer!