Spikee’s EVO uit Japan

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 14 jul 2018, 13:16

Enkele dagen heb ik de niet werkende (niet aangesloten) defi boostmeter verwijderd. Online zag ik o.a. hoe de sensor unit was aangesloten. Ik was net klaar met het cavity waxen van de evo (update komt later) en bedacht me toen eens om te kijken of die boost sensor unit er nog zat. Nee de unit is er niet meer maar de t-splitsing wel...
Afbeelding
Dat is niet helemaal de bedoeling :duh: ... dalijk maar even dichtmaken. Het slangetje zit op de intake manifold en wordt o.a. gebruikt voor de blow-off valve etc.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Andry » 14 jul 2018, 13:52

Dus heb je nog niet echt met het volle vermogen gereden :wink: Als je toch aan het hobby-en bent zou ik ook gelijk een boostleaktest doen. De seals van de as van de gasklep drogen uit en veroorzaken vaak lekkage. Een bekend 'probleem' als ze ouder worden. Mocht je dit gaan doen zal je zien dat het gasklephuis van binnen zwart/antraciet is. Laten zitten, dit is namelijk de coating die Mitsubishi heeft aangebracht om de gasklep goed af te sluiten. Haal je de coating weg, sluit de gasklep niet meer goed af en is de motor de stationair regeling compleet zoek. Ik weet niet of de JDM ook een EGR klep heeft, maar die pakking tussen de klep en inlaatspruitstuk gaat bij ouder worden ook lekken.

Nog een tip: de hydraulische pomp voor de diffs gaat vaak stuk door corrosie. Het huis is van een aluminiumlegering en als die gaat corroderen sluiten de delen van het pomphuis niet goed meer af. Ik heb destijds het pomphuis helemaal schoongemaakt en in de 'was' gezet die ze ook in chassiskokers spuiten. Na 7 jaar nog geen storing gehad en de geleverde druk is nog prima.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 14 jul 2018, 14:11

Andry schreef: 14 jul 2018, 13:52 Dus heb je nog niet echt met het volle vermogen gereden :wink: Als je toch aan het hobby-en bent zou ik ook gelijk een boostleaktest doen. De seals van de as van de gasklep drogen uit en veroorzaken vaak lekkage. Een bekend 'probleem' als ze ouder worden. Mocht je dit gaan doen zal je zien dat het gasklephuis van binnen zwart/antraciet is. Laten zitten, dit is namelijk de coating die Mitsubishi heeft aangebracht om de gasklep goed af te sluiten. Haal je de coating weg, sluit de gasklep niet meer goed af en is de motor de stationair regeling compleet zoek. Ik weet niet of de JDM ook een EGR klep heeft, maar die pakking tussen de klep en inlaatspruitstuk gaat bij ouder worden ook lekken.

Nog een tip: de hydraulische pomp voor de diffs gaat vaak stuk door corrosie. Het huis is van een aluminiumlegering en als die gaat corroderen sluiten de delen van het pomphuis niet goed meer af. Ik heb destijds het pomphuis helemaal schoongemaakt en in de 'was' gezet die ze ook in chassiskokers spuiten. Na 7 jaar nog geen storing gehad en de geleverde druk is nog prima.
voor die boost-leak test. Moet ik dan gewoon even anderhalve bar (of wat het ook moet zijn) daarop zetten met de compressor en kijken of de druk zakt ?

De auto rijdt prima stationair. In de "New model information manual" van de JDM evo VIII staat het volgende "The following changes have been made based on the 4G63-DOHC-Turbocharger engine used in the original Lancer Evolution VII"
"The EGR system has been discontinued"

Afbeelding

De auto heeft dinitrol underseal gehad. Dit zit dus ook over de pomp etc. Daar kan dus geen corrosie meer gebeuren tenzij de underseal beschadigd is.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 03 aug 2018, 13:28

Het is een tijdje stil geweest maar ik heb nog van alles gedaan. Die update moet ik nog eens plaatsen.
Vanmorgen naar de rdw geweest voor de keuring en alles ging best aardig totdat ... meneer wat extra informatie van de auto wou hebben. Deze informatie wordt in de UK niet op de papieren gezet bij een import auto. Dit wordt zelfs niet gemeten. Om die reden is de auto nog niet goedgekeurd. Ik moet binnen 8 weken met de additionele informatie een controlekeuring laten doen.

Ze willen de volgende informatie hebben
- Technische toegestane massa
- Aslasten voor en achter
- Maximaal vermogen
- Evt. milieuprestaties

Het was niet mogelijk om dat zelf na te trekken; Dat de auto volgens Europese regelgeving goedgekeurd was deed er verder niet aan toe volgens meneer.

Ik heb de auto terug in de garage gezet en met de andere auto naar de Mitsubishi dealer gereden om te kijken of hun mij daarmee konden helpen maar zij konden niks doen. Toen eens de Nederlandse importeur gebeld maar die kon verder ook niks doen. Dus ik heb even Engeland gebeld en die verwezen mij door naar een email adres voor Mitsubishi japan. Hun hadden er ook geen telefoonnummer van of wat dan ook dus dat kan alleen via mail. Ik heb die aanvraag gedaan en het is even afwachten wat daar uit komt.

Er zijn meerdere evo's van dit typenummer in Nederland geregistreerd maar de keurmeester zei dat ze het daar niet van konden overnemen. Voorbeeld: https://voertuig.net/kenteken/PL229T.pdf . Ik had voorgesteld om die informatie ter plaatse op internet op te zoeken maar dat was niet voldoende volgens meneer.

Nog handig om te vermelden er is niet gevraagd om een COC of een CVO te overleggen. Gezien de auto in Engeland is geïmporteerd en geregistreerd is neem ik aan dat die punten in orde zijn.

Rapport van het onderzoek:
Afbeelding

In de werkplaatshandleiding van de evo heb ik de volgende informatie kunnen vinden:
Afbeelding

maar dat gaat niet specifiek over het maximum toegelaten. In de brief van de rdw staat "Aslasten voor en achter" maar ik neem aan dat ze daarmee het maximum technisch toegelaten bedoelen.

Erg gemoedelijk ging het daar in ieder geval niet. De verlichting e.d. is allemaal in orde trouwens.
Wat een gedoe bij de RDW

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Andry » 03 aug 2018, 13:52

Neem kontakt op met vd/ Heuvel 0342 452811 of Erik Moree Tel 0345-569797.

Van de modellen voor de Evo 8 hebben zij ontelbare Evo's bij de RDW laten keuren, wellicht kunnen ze je verder helpen.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door bartb » 03 aug 2018, 13:59

Apart, dit zou toch de informatie zijn die op het COC vermeld staat. Deze zou je bij de importeur moeten kunnen opvragen. Althans zo werkt het bij BMW.
Ze willen het waarschijnlijk op een officieel document zien.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 03 aug 2018, 14:00

Bedankt voor de tip. Ik zal maandag morgen eens kijken of Mitsubishi japan iets opgeleverd heeft anders zal ik contact opnemen met de bovenstaande personen.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 03 aug 2018, 14:05

Op de engelse papieren staat dat deze auto vrijgesteld is. al die informatie is verder niet ingevuld.
Ik heb even bij torque gt nagevraagd maar dit blijkt standaard te zijn. Voor import voertuigen gebeurt dit niet blijkbaar.
Afbeelding

In het DVLA systeem stond verder ook geen additionele informatie voor zover ik weet.
De keurmeester heeft wel nagekeken of de papieren klopte etc.

Op de export papieren staat verder niet veel informatie:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Andry » 04 aug 2018, 11:45

Bij de ingevoerde Evo's die ik heb gezien (5/6 en 7) heb ik de aslasten nog nooit vermeld gezien eerlijk gezegd. Alleen de technische maximum massa. Bij mijn Evo's staat/stond ook basis TGK EEG 9999

Ik vermoed dat ze met jou auto moeilijker doen, omdat de Evo 8 wel officiëel is geïmporteerd door Mitsubishi NL :roll:

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 04 aug 2018, 12:03

We evo 8 die hier is uitgebracht is de gsr 260 volgens mij. De japanse versie is motorisch anders en heeft een andere bak. Geen idee wat de insteek is van de keurmeester.

Dat TGK gaat over katalysator etc.

In de UK hebben ze nogal aparte regels betreft typegoedkeuring:

https://www.gov.uk/vehicle-approval/exe ... e-approval

Je kan dus ook een tank op kenteken krijgen :A

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Andry » 04 aug 2018, 12:13

Klopt is in de basis een 260. De JDM motor is intern anders, maar de motorcode blijft 4G63 dus dat maakt geen verschil.

Mijn auto hoeft inderdaad geen katalysator te hebben en mag max. een uitstoot hebben van 0,5% CO

Wel balen zo, hopen dat je snel de juiste papieren krijgt!

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 04 aug 2018, 12:21

Ik denk dat de keurmeester een soort van coc wilt zien. Of dat nu een officieel coc document is of een technisch datablad op chassisnummer dat maakt verder niet uit.

Ik vraag me af of dat wettelijk wel mag gezien de auto al een kenteken heeft van een land binnen de EU en dus aan de daar geldende regels voldoet. Via Europese verdragen zou het dan geregeld moeten zijn dat dit voor heel Europa geld.

Ik kan in ieder geval nergens teruglezen dat de gevraagde informatie verplicht is. Als ik dat had geweten dan had ik meteen gezorgd dat het beschikbaar was natuurlijk.

Je kan trouwens een COC "kopen" bij de Uk importeur voor een paar honderd pond o.i.d. Het duur wel een week of 3 voordat je het binnen hebt.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Emiel » 05 aug 2018, 10:36

Ik hoop dat de aangegeven contacten van Andry je verder kunnen helpen. RDW kan echt lastig doen/zijn met momenten.

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Thomas H » 06 aug 2018, 08:24

Er zijn meerdere evo's van dit typenummer in Nederland geregistreerd maar de keurmeester zei dat ze het daar niet van konden overnemen.
Misschien een rare opmerking hoor, maar als dit een uitzondering is... Kan je dan niet bij een andere RDW locatie aankloppen en doen alsof je neus bloedt? Of wordt deze afkeur geregistreerd bij het RDW?
Wel een domper joh. Die EVO moet rijden!

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 06 aug 2018, 12:40

Thomas H schreef: 06 aug 2018, 08:24
Er zijn meerdere evo's van dit typenummer in Nederland geregistreerd maar de keurmeester zei dat ze het daar niet van konden overnemen.
Misschien een rare opmerking hoor, maar als dit een uitzondering is... Kan je dan niet bij een andere RDW locatie aankloppen en doen alsof je neus bloedt? Of wordt deze afkeur geregistreerd bij het RDW?
Wel een domper joh. Die EVO moet rijden!
In de "new model manual" van Mitsubishi Motors zelf staat alle gevraagde informatie in. Dit is op modelnummer en deze staat op het typeplaatje van de auto. Dit zou in Principe genoeg moeten zijn om het geregeld te krijgen. Helaas heb ik nog niks uit Japan vernomen; Ik had op een ander forum gelezen dat ze bij die persoon binnen een uur al een reactie kreeg. Nog even afwachten dus.

Ik was van plan om deze woensdag eens langs te gaan bij de rdw balie met mijn pa. Van een jong persoon nemen ze zoiezo niets aan. Misschien dat zijn diplomatieke aanpak wel werkt.

Er zijn genoeg opties op deze info allemaal te krijgen maar dat kost of (veel) geld of (veel) tijd. En als het even kan dan wil ik dat vermijden.
O.a. een COC aanvragen, via mitsubishi geregeld krijgen, een IKS laten doen of via de TUV...

Ik ben nu aan het kijken of ik een evo 8 gsr (JDM) kenteken i.c.m typeplaatje kan vinden; Dan kan de rdw daar alle gegevens vandaan halen. Via het typeplaatje en typenummer kunnen ze dan zien dat het hetzelfde model is. Dat moet dan al zeker voldoende zijn.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 07 aug 2018, 10:57

Ik heb mail uit japan en heel verrassend is het niet.

Hun hebben geen maximaal toelaatbaar gewicht beschikbaar wat de auto kan hebben. Het enige wat ze hebben is hoeveel de auto weegt indien er 5 passagiers in de auto zitten. Ze rekenen 55kg pp. Dit is precies dezelfde informatie als wat ik hierboven heb geplaatst.
Mmc Crd
Bijlagen
04:17 (6 uur geleden)
aan ik

Dear Sir/Madam



We, Customer Relations Department of Mitsubishi Motors Corporation (MMC), have received your e-mail below.

In reply to your inquiry below, we would like to inform you of our following data.



GVW(Gross Vehicle Weight:1,685kg

Front Axle Weight(including passenger):970kg

Rear Axle Weight(including passenger):715kg

Front Axle Weight(without passenger):870kg

Rear Axle Weight(without passenger):540kg

Maximum horse power and Emission value: Please see the attached specification sheet which is written in Japanese as this model is Japanese specification model.



GVW is calculated by adding the Kurb weight of the vehicle and the weight of passengers(55kg per passenger).

The above data is provided for your information only and MMC disclaims any obligation or liability which may arise from the use of it.

In the end we are unable to help you to provide any further information or data even if you will ask us.

We would appreciate your understanding.



Yours faithfully,



Customer Relations Department

Mitsubishi Motors Corporation
De specificatielijst:
Afbeelding

Nja.. dit moet dan maar genoeg zijn voor de RDW

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 08 aug 2018, 10:27

Ik ben vanmorgen naar de rdw gegaan voor een controlekeuring. Mijn naam werd geroepen, ik heb de papieren laten zien en kreeg de vraag of ik het even door kon mailen omdat de afdruk niet heel duidelijk was. Dat ter plaatse gedaan en binnen 1 minuut was alles in orde en kon ik de bpm papieren indienen ...

(dit was een andere keurmeester; een nette wat oudere meneer; alles was zo geregeld ...)
Nu eventjes wachten op de belastingdienst en dan ... :df:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door ///Joost » 08 aug 2018, 10:46

Goed nieuws man! Top!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door MartijnGizmo » 08 aug 2018, 10:53

Lekker man, scheelt weer een hoop gezeik zo!

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Thomas H » 08 aug 2018, 11:08

Gefeliciteerd! Nu komt het genieten erg dichtbij!

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door bartb » 08 aug 2018, 11:09

Top! met een beetje geluk heb je morgen of overmorgen het bpm betalingsverzoek in je inbox. Dat ging bij mij ook heel snel.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Andry » 08 aug 2018, 13:20

Nice, binnenkort eindelijk rijden!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Emiel » 09 aug 2018, 12:13

Top!

Gebruikersavatar
Mark W. Scholten
Berichten: 747
Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Mark W. Scholten » 09 aug 2018, 13:53

Goed om te horen :thumbup:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Andry » 29 aug 2018, 11:25

Rij je inmiddels al met de Evo?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Jeroen89, Jlijp, MarcelV, TurboPatrick, Zed240 en 87 gasten