Spikee’s EVO uit Japan

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3419
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Booooh » 12 apr 2018, 07:50

Als je toch die kant op gaat en misschien wat sleutelwerk gaat verrichten zou ik ook eens op het MLR kijken (als je dat al niet gedaan hebt) http://www.lancerregister.com/ , zit echt heel kennis over EVO's uiteraard ;) ...

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 12 apr 2018, 11:10

Daar heb ik mij al een tijd geleden geregistreerd. Ik heb contact gehad met verschillende specialiteit verzekeraars in de uk. maar die willen me niet hebben.
Minimaal 1 jaar ervaring in een vergelijkbare auto, ervaring met rijden in UK etc... Dat gaat hem dus niet worden. Ik haal hem wel naar nl, daar doen ze niet zo moeilijk.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 24 apr 2018, 21:53

De auto is inmiddels al langs Southampton gevaren. Helaas stopt de boot niet hier. De auto gaat er er af in Antwerpen, daar blijft deze enkele dagen aan de wal staan totdat hij met een andere boot weer naar Southampton gaat. Jah ... ik weet het niet de meest logische route ... maarja. Op 2 mei zou deze moeten arriveren. Vanaf dat punt zal het ongeveer vier weken duren voordat ik hem in ontvangst kan nemen. Nog even wachten dus.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Emiel » 24 apr 2018, 22:09

Niels schreef: 06 mar 2018, 12:56 Ik heb het topic ff afgesplitst :wink:

Emiel hier op DF heeft een paar jaar terug ook een JDM EVO gehad van het vorige model. Die heeft em ook meteen een anti roest behandeling gegeven.

Overigens moet je geen RVS met niet-RVS gebruiken, neem gegalvaniseerd. Anders roest alles behalve de bout een keer zo hard :wink:
Wat onthouden mensen toch veel ;)
En hopelijk eind dit jaar of volgend jaar terug in een JDM import voor erbij. Zit al tijdje te azen weer op een Evo maar gezondheid hield mij tegen.

@TS, persoonlijk zou ik de wax en vooral de balken in de olie zetten, zelf doen. Heb ik gedaan en gaf een stuk beter gevoel..........

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Niels » 24 apr 2018, 22:19

Tja een Evo is niet zo moeilijk te onthouden natuurlijk :) Mooi plan om weer eentje te nemen :thumbup:

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 24 apr 2018, 22:53

"persoonlijk zou ik de wax en vooral de balken in de olie zetten, zelf doen. Heb ik gedaan en gaf een stuk beter gevoel.........."
Het zit in de prijs / service dus voor nu laat ik het door hun afhandelen.

Ik ben me wel aan het bedenken om een skidplate voor de evo te gaan maken. Om zo de onderkant nog meer te beschermen tegen strooizout e.d. Je kan het ook kant en klaar kopen ... maarja dat stuk alu / staal kost je anders maar 20-40 euro ofzo en met een dag klooien lukt me dat ook wel :P

Afbeelding
Afbeelding

Dit soort skid-plates zijn ook gefabriceerd door rally-art voor de rally wereld.

De auto is in dusdanige status dat ik me een beetje schuldig voel om hem te gebruiken. Zelfs in Japan worden goede exemplaren steeds zeldzamer. Maarja een dergelijke auto wil je ook gewoon gebruiken ... dus ik wil er zoveel mogelijk aan doen om de auto in een zo goed mogelijke staat te houden zonder er een garage queen van te maken.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Peter Tunissen » 24 apr 2018, 23:02

Emiel schreef: 24 apr 2018, 22:09 Wat onthouden mensen toch veel ;)
En hopelijk eind dit jaar of volgend jaar terug in een JDM import voor erbij. Zit al tijdje te azen weer op een Evo maar gezondheid hield mij tegen.

@TS, persoonlijk zou ik de wax en vooral de balken in de olie zetten, zelf doen. Heb ik gedaan en gaf een stuk beter gevoel..........
Heb je de Exige ook nog? Die stond een tijdje terug toch te koop?

EVO's blijven gewoon gaaf; ik zit er ook nog met een schuin oog naar te kijken. Een Impreza heeft een wat gaver geluid, maar een EVO rijdt zoveel fijner zonder de trukendoos van Cusco en weet ik wat nog meer open te hoeven trekken… ;)

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 24 apr 2018, 23:16

Er is aftermarket software voor het (S-)AYC / ACD systeem wat beter zou werken op het circuit / rally. Ik heb hier goede verhalen over gehoord. Wat mij voornamelijk aanspreekt bij de evo is de awd techniek en de "simpliciteit" van de auto. Een groot gedeelte van de onderdelen zijn van de normale lancer of zijn shared met andere voertuigen van Mitsubishi. Vanwege het beperkte ontwikkelbudget is hier goed gebruik van gemaakt.

Initieel heb ik ook gekeken naar de Subaru WRX ... maar dan wil ik ook het geavanceerde awd systeem (DCCT) en dan heb je het over een WRX STI welke flink aan de prijs is. Al met al sprak de evo mij meer aan.

Bepaalde evo's beginnen ook flink duur te worden. Een mint Evo 8 / 9 FQ360 / FQ400 / FQ440 gaan tegenwoordig weg voor 40-60k pond.
De topgear aflevering met de lambo heeft hier vast invloed op gehad :P

Een leuke Evo 6 TME zit in de richting van 25-60k gbp afhankelijk van de conditie. Een originele TME kuipstoel daar betaal je tegenwoordig 2000 pond voor.

Een vergelijkbaar exemplaar had mij enkele duizenden euro's meer gekost in de UK. Importeren uit Japan loont met dit soort autos.
--

In Engeland hebben verzekeraars niet echt zin in een "buitenlander" met een snelle auto. De enige quote die ik kreeg was 23000 pond per jaar :wtf: In Nederland is dat allemaal niet z'n probleem. Ik betaal net iets meer dan mijn oude Citroen C5 ...

Initieel verzeker ik hem waarschijnlijk via een internationale Duitse verzekeraar; Die vinden het geen enkel probleem om een auto op buitenlands kenteken te verzekeren. De premies zijn zo gek nog niet en gezien het een duitse verzekeraar is neem ik aan dat de TF ook gedekt is.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Emiel » 25 apr 2018, 17:37

EVO's zijn hard omhoog gegaan qua prijs. Ik had mijn EVO 6 nu voor het dubbele kunnen verkopen als waar ik hem voor kocht + hele grote beurt.

Maar nogmaals, door extern bedrijf laten undersealen, ik zou het niet 123 doen. Als je niet in de winter rijd, dan sowieso niet de gehele body undersealen .
Peter Tunissen schreef: 24 apr 2018, 23:02
Emiel schreef: 24 apr 2018, 22:09 Wat onthouden mensen toch veel ;)
En hopelijk eind dit jaar of volgend jaar terug in een JDM import voor erbij. Zit al tijdje te azen weer op een Evo maar gezondheid hield mij tegen.

@TS, persoonlijk zou ik de wax en vooral de balken in de olie zetten, zelf doen. Heb ik gedaan en gaf een stuk beter gevoel..........
Heb je de Exige ook nog? Die stond een tijdje terug toch te koop?

EVO's blijven gewoon gaaf; ik zit er ook nog met een schuin oog naar te kijken. Een Impreza heeft een wat gaver geluid, maar een EVO rijdt zoveel fijner zonder de trukendoos van Cusco en weet ik wat nog meer open te hoeven trekken… ;)
Ik heb de Exige nog, die gaat nergens heen tot ik er niet meer in/uit kan stappen.


EVO rijd gewoon fantastisch en is naast een zomer auto de beste keuze naast de Exige. Subaru vind ik super, maar EVO doet het voor mij.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 25 apr 2018, 20:20

Ik zal er over nadenken. Ik ga de auto het hele jaar gebruiken.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Emiel » 25 apr 2018, 22:56

Zeker hele jaar door doen :) :)

Afbeelding

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 26 apr 2018, 00:53

Ik kan haast niet wachten!

Ik was eerder aan het twijfelen tussen een evo 6 en een 8. Ik heb de 8 gekozen omdat ik de evo ook voor normale dingen ga gebruiken. Een evo 6 is ook al aardig oud aan het worden ... maar als die salarisverhoging door gaat dan ... wie weet :P

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 03 mei 2018, 23:34

De auto is ondertussen aangekomen in Southampton na een zeereis van 10-12 weken ofzo.
Het volgende gaat nu gebeuren:

Auto checken op 130 punten, eventuele defecten repareren
Vloeistoffen vervangen (incl. oli
Holle ruimtes waxen
Auto undersealen (dinitrol)
Aanpassingen doen voor UK invoer (snelheidsmeter in mijlen, mistlicht achter, km stand verificatie ...)
MOT
Invoeren in de UK
Auto volledig wassen
En dan ... eindelijk kan ik hem gaan ophalen

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door EmielS60 » 04 mei 2018, 08:56

Heel erg gaaf, gaat een mooie trip worden als ie klaar is.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9712
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door frank de jonge » 04 mei 2018, 10:17

Gaaf!

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Thomas H » 04 mei 2018, 10:31

Lang wachten wordt beloond! Dat wordt een fantastische rit als je hem straks gaat ophalen.
De KM teller wordt omgebouwd voor invoer naar de UK, ga je dat dan weer ombouwen naar KM? Is dat veel werk? Wist niet dat dat een vereiste was in Engeland.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 04 mei 2018, 11:03

Dat is een vereiste voor invoer. In engeland krijg ik hem niet verzekerd dus ik ben aan het kijken of ik het via een duitse partij kan doen anders laat ik hem inderdaad op nl kenteken zetten. Voor zover ik heb gelezen is een bonnetje opsturen van een "conversiekit" al voldoende.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 04 mei 2018, 14:16

Als ik het goed begrijp kan ik de MOT direct overnemen naar NL en kan ik zonder APK keuring de auto invoeren (keuren bij RDW) in Nederland.

Dit vraag ik dit vanwege de koplampombouw. Deze zal ik tijdelijk via een sticker o.i.d. doen en dan zo snel mogelijk (laten) ombouwen naar een lichtbeeld dat is toegelaten in nl en England.

Of gaan ze bij de keuring nog eens controleren of de buitenlandse apk (die ze overnemen) voldoet aan de Nederlandse regels (dus specifiek de koplampen)?

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door MartijnGizmo » 04 mei 2018, 14:25

spikee schreef: 24 apr 2018, 23:16 Initieel verzeker ik hem waarschijnlijk via een internationale Duitse verzekeraar; Die vinden het geen enkel probleem om een auto op buitenlands kenteken te verzekeren. De premies zijn zo gek nog niet en gezien het een duitse verzekeraar is neem ik aan dat de TF ook gedekt is.
Als dit om Allianz gaat, is het antwoord iig: nee.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 04 mei 2018, 14:26

MartijnGizmo schreef: 04 mei 2018, 14:25
spikee schreef: 24 apr 2018, 23:16 Initieel verzeker ik hem waarschijnlijk via een internationale Duitse verzekeraar; Die vinden het geen enkel probleem om een auto op buitenlands kenteken te verzekeren. De premies zijn zo gek nog niet en gezien het een duitse verzekeraar is neem ik aan dat de TF ook gedekt is.
Als dit om Allianz gaat, is het antwoord iig: nee.
Het betreft AXA

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 08 mei 2018, 23:13

De duitse (tijdelijke) verzekeraar wilt mij verzekeren op een engels kenteken dus dat is wel mooi! De koplampen zal ik zelf gaan ombouwen. Ik heb het een en andere online gezien over hoe en wat. Het enige wat ik nog goed moet opzoeken is hoe ik de lens er af krijg zonder de boel te smelten in de oven en hoe ik hem weer waterdicht maak. Daar zal vast een of andere kit voor bestaan ... dat moet ik nog even uitzoeken.

De auto is helaas nog niet aangekomen bij de importeur, de verwachting is ergens donderdag of vrijdag (dat mag wel wat sneller van mij :p ). Ik heb ook wat extra betaald zodat ze de Dinitrol behandeling ook boven de tank doen i.p.v alleen de plekken waar ze bij komen zonder demontage.

Ik heb ook een evoscan cable besteld wat min of meer toegang geeft tot het volledige Mitsubishi evo motor management systeem. Hiermee kan je foutcodes uitlezen, instellingen veranderen, fuel map aanpassen, onderhoud doen aan het AYC systeem etc... Niet het goedkoopste kabeltje maar ik weet zeker dat ik hem nodig ga hebben.

Ik heb ook nog even zitten kijken naar een vortex generator. De fancy carbon versies kosten rond de 300 pond nieuw en 175 2dehands wat ik veel te gek vind voor zoiets. De abs variant kost maar 30 euro en doet hetzelfde. Deze moet ik dan wel zelf spuiten of laten wrappen maar dat komt wel goed.

Nog even geduld hebben dus

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Eric Z » 09 mei 2018, 00:06

Zoek even op youtube naar retrofitlab, die hebben filmpjes over hoe je koplampen kan demonteren omdat ze veel xenon conversie doen.
Zelf ook gedaan met hun video als voorbeeld, weliswaar voor een motorfiets koplamp maar zal vooreen auto niet anders zijn.
Kan het filmpje niet direct terugvinden via de mobiel, maar ze hebben een filmpje met de setup van een doos. Dus fohn onderin dmv gat in de zijkant, je koplamp op kleine doosjes daarin zodat de warme lucht niet direct op je koplamp straalt en dan een X periode laten opwarmen.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 09 mei 2018, 23:30

Bedankt voor de tip! Ik heb hier nog een hetelucht station liggen wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken.
De auto komt morgen aan bij de importeur.

Vandaag was ik ook even aan het kijken naar een vortex generator. De ABS versie kan je voor 30 euro krijgen dus dat valt reuze mee. Alleen zal ik deze moeten spuiten wat me wel een leuke uitdaging lijkt. Ik heb een aardige compressor en heb al eerder houten meubelen gespoten dus dat is nog een leuk weekend project. Ik moet alleen nog eens kijken welke primer, verf en clear-coat geschikt is. De blanke lak is aangetast op de carbon spoiler dus dat moet ik later ook nog bijwerken. Advies is altijd welkom :)

Afbeelding

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 14 jun 2018, 15:30

De auto heeft eindelijk zijn MOT gehad, nu nog wachten op het DVLA papierwerk en dan eindelijk ... zou het zover zijn
Blijkbaar is het druk daar dus de indicatie is 2-3 weken

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Sander-E46 » 14 jun 2018, 21:47

Je geduld wordt goed op de proef gesteld. Ben benieuwd naar meer foto's.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nico e39, Tim N en 84 gasten