Spikee’s EVO uit Japan

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 04 sep 2018, 17:20

jazeker! vorige week zaterdag de kentekenplaten opgehaald en ik heb al aardig wat ritjes gedaan.
Ik had alleen niet goed nagedacht bij het bestellen van de platen, ik was vergeten dat achter een normaal formaat kenteken past.
Dus nu heb ik 2 "vierkante" platen, verder niks mis mee... mogelijk dat ik em ooit inwissel voor een normaal formaat.

Toen de koplampen onder behandeling waren heb ik de auto ge-cavity waxed en ook meteen dit kleine stukje roest aangepakt:
Afbeelding
Dat bruine wat je ziet is de cavity wax.

Opschuren, en hammenrite er over:
Afbeelding

En later toen het droog was nog wat cavity wax er over zodat er helemaal geen roest meer kan ontstaan.
Dit was ook min of meer het enige stukje roest wat ik kon vinden. Steenslag o.i.d. heeft de coating aangetast en toen is het gaan roesten.

Toen de platen binnen waren heb ik de auto ook even gewassen en een fotootje gemaakt:
Afbeelding

Tijdens een ritje vorige week kwam ik toevallig op een gravel road en dan krijg je toch de kriebel om de auto te gebruiken waarvoor ie bedoeld is ... maar je wilt hem ook in een goede staat houden ... lastig ... lastig :blink:

De spatlappen werken trouwens prima, ik heb geen krasje / steenslag kunnen bekennen , wel een hoop stof.
Een van deze dagen moet ik eens een ritje maken in de eifel of in de ardennen, je voelt echt dat de auto gemaakt is om lekker mee te rijden.
Laatst gewijzigd door spikee op 04 sep 2018, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Andry » 04 sep 2018, 17:36

Ok, mooi. Evo's kunnen wel wat hebben: gravel, zand of modder is geen enkel probleem voor de lak. Rijden met dat ding :df:

Mijn Evo na een ritje polder:

Afbeelding

Daarna met hogedruk afgespoten en gewassen en er is niets meer van te zien, ook geen steenslag oid :wink:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door MartijnGizmo » 05 sep 2018, 10:07

Blijven toch altijd heerlijk tot de verbeelding spreken, die EVO's!

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 08 sep 2018, 16:46

Weet iemand nog een goede app o.i.d. die ook navigatie met gpx / gps tracks doet? Er zijn apps die de route weergeven maar dan moet je constant op je telefoon kijken en dat komt het rijplezier niet ten goede.

Gebruikersavatar
Frank_Z06
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 aug 2017, 11:48
Auto: Corvette C6-Z06
Locatie: regio Rotterdam

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Frank_Z06 » 08 sep 2018, 22:14

Mooi verhaal zeg ! Goed dat alles is gelukt met de RDW.
Ik heb een maand geleden een UK Civic Type R gekocht in NL met UK kenteken, daarna zelf de keuring bij RDW gedaan en dat ging verbazend snel - geen enkele opmerking behalve dat mijn koplampen wat te hoog afgesteld stonden, maar de keuring gaat om het lichtbeeld dus het was geen afkeur. Ook de luide sportuitlaat was geen probleem :angel: dus nu rij ik vrolijk met NL kenteken !

Gaaf hoor zo'n Evo, heel veel plezier en ik blijf volgen wat je er verder mee gaat doen ! :thumbup:
Groeten, Frank

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 09 sep 2018, 19:08

Andry schreef: 04 sep 2018, 17:36 Ok, mooi. Evo's kunnen wel wat hebben: gravel, zand of modder is geen enkel probleem voor de lak. Rijden met dat ding :df:

Mijn Evo na een ritje polder:
...
Daarna met hogedruk afgespoten en gewassen en er is niets meer van te zien, ook geen steenslag oid :wink:
Goed om te horen, ik heb nog gezocht naar een leuke zandvlakte / parkeerplaats op grond om daar eens wat te driften op zand maar dit helaas niet tegengekomen. Op gravel parkeerplaatsen ben ik altijd bang dat ik mijn hele lak ga beschadigen.
Frank_Z06 schreef: 08 sep 2018, 22:14 Mooi verhaal zeg ! Goed dat alles is gelukt met de RDW.
Ik heb een maand geleden een UK Civic Type R gekocht in NL met UK kenteken, daarna zelf de keuring bij RDW gedaan en dat ging verbazend snel - geen enkele opmerking behalve dat mijn koplampen wat te hoog afgesteld stonden, maar de keuring gaat om het lichtbeeld dus het was geen afkeur. Ook de luide sportuitlaat was geen probleem :angel: dus nu rij ik vrolijk met NL kenteken !
...
Civic type R is ook heel leuk speelgoed. Nja mijn keurmeester deed een beetje vervelend, maar buiten dat viel het eigenlijk allemaal wel mee. Hoe bevalt RHD je ? ik ben er eenmaal zo aan gewend dat ik eigenlijk liever RHD rij dan LHD. Dit vanwege hoe kort je op dingen aan de linkerkant kan rijden. En zo dus iedereen lekker (vlot) kan doorrijden.

--
Vandaag een hele leuke rit gedaan in de Ardennen. Via gpstracks heb ik een leuke (motor) route gevonden, die heb ik in mydrive van tomtom geïmporteerd. Deze maakt er een route van die je met je tomtom navigatie kan gebruiken. Op mijn mobiel tomtom GO geïnstalleerd, de 6 euro aan maandelijkse kosten betaald en klaar voor vertrek. Dit is echt ideaal, want puur een gps track op je google maps o.i.d. daar heb je niks aan, dan moet je continu op je telefoon kijken, 6x de weg kwijtraken etc. Nu kan je gewoon op je gemak goed werkende navigatie hebben voor de gps track die je online hebt gevonden.

Dit is de route die ik gereden heb.
Afbeelding
Punt 8 tot punt 16 heb ik niet kunnen rijden omdat daar een of andere rally / hillclimb aan de gang was in Malmedy.

Korte pauze vlak bij Malmedy:
Afbeelding

Bij punt 20 ongeveer heb je een gedeelte dat je 2x doet rijden. Dat is een fantastisch stuk om te rijden! Ik noem het maar even de street rally stage. Het is overzichtelijk, daar komt geen mens, zit wat hoogteverschil in en heeft open maar ook technische gedeeltes. De snelheidslimieten liggen redelijk hoog in belgie voor dat soort wegen dus je kan lekker doorrijden. Dat hele circuit kon ik lekker in zijn drie rijden volledig binnen de powerband. Fantastisch!
Afbeelding

Pauze twee:
Afbeelding

Tijdens mijn rit ben ik een hoop leuke auto's tegengekomen:
- 20 ofzo oude porsche 911 (aircooled)
- een stuk of 10 porsche 911
- een enkele cayman
- een stuk of 3 lotus (elise's?)
- vijf jaguar xr's (cabrio)
en een hoop motoren

Bij punt 27 op de route wou ik even gaan tanken en toen hoorde ik een piep geluid toen ik remde voor de inrit. Om een of andere reden pakte de automaat mijn pinpas niet dus ben ik daar maar even blijven staan om de benen te strekken e.d. Piepgeluid dat kan alleen maar van bewegende delen komen en het was alleen toen ik remde. Even de zaklamp in de auto gepakt en de remmen eens gaan controleren. Links voor, prima ... rechts voor ook prima, links achter en rechts achter ... daar is niet veel meer van over. Wat ik hoorde zullen we de slijt indicatoren zijn. Het was ondertussen al 15:30 en ik was al onderweg sinds 10:30, en dat in combinatie met de versleten achter remblokken heb ik maar besloten om rustig aan over de snelweg naar huis te rijden. En dat is pas saai :P

Verder wat puntjes over de auto:
Die doet het prima, temperatuurwijzer heeft altijd in het midden gestaan , niks mis mee.
Ik heb laats eens 100 octaan getankt in Duitsland maar ik moet zeggen dat je daar niks van merkt. Nu zal dat wel komen omdat mijn evo waarschijnlijk redelijk tam afgesteld is. Ik heb ooit eens de knock sensor uitgelezen via de ECU en die stond gewoon op 0 bij 98 octaan. Gezien de auto uit japan komt neem ik aan dat deze is afgesteld op de 102 octaan die ze daar hebben.
Ik heb ook geen commentaar over de banden, ze doen het gewoon goed. De auto heeft gigantisch veel grip.
Wil je hem even een stapje opzij laten zetten dan moet je toch echt je best doen. De dempers daar ben ik niet
helemaal tevreden over. Ik heb niet echt vergelijkings-materiaal maar volgens mij zijn ze 1 te stug afgesteld en de reden daarvoor is volgens mij punt 2 ze hebben weinig travel. Zeker op sommige Belgische wegen (maar ook soms in nl) dan begint de auto een beetje te stuiteren en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Eventjes kort op de rem tikken o.i.d. lost het meteen op.
Op vlakke wegen doen ze het verder prima. Dat is wel een punt waar ik in de toekomst iets aan wil gaan doen.

Nog wat randinformatie ik heb 2x getankt bij ongeveer 60% op de benzinestandmeter, de 1e keer 19 liter en de 2e keer 22 liter.
Het 1e gedeelte (tot Malmedy) heb ik ongeveer 1:10 gereden, het 2e gedeelte rond de 1:8 wat ik best netjes vind voor een hele enthousiaste rit.

Voor de geïnteresseerde ik heb deze route gebruikt:
http://gpstracks.nl/motorroutes-nederland.php?id=3356

Deze heb ik in tomtom mymaps geïmporteerd met de "fastest" optie en zo opgeslagen en opgestuurd naar mijn telefoon.
Geen idee of de volgende link werkt:
https://mydrive.tomtom.com/gor-webapp/s ... 0,-0+ver=3

Deze route is een echte aanrader. In Belgie kan je lekker doorijden en vaak is er geen mens te bekennen, ook niet op een zondag middag met goed weer. Politie en of snelheids cameras daar heb je ook geen last van.

Zie anders de bijlage voor de mydrive geëxporteerde gpx.

Nu eens op zoek naar welke remblokken ik moet hebben. Volgende week mogelijk eens naar Monschau / de Eifel.
Bijlagen
Kleine_wegen_Ardennen_fastest_(reverse).zip
(30.87 KiB) 49 keer gedownload

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door markk » 10 sep 2018, 18:09

1:10 is voor mij onhaalbaar. 1:8 is te doen als ik rustig aan doe. 1:5 en zelfs 1:4 is gemiddeld als ik er echt voor ga zitten met de evo 8 mr rs.

Maar ach, benzine is in Luxemburg te betalen en de fun die die auto geeft is sowieso onbetaalbaar ;)

Mark.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Emiel » 10 sep 2018, 19:34

Met de VI van Roermond naar de ring en terug en 4 rondes. Geloof 4 a 5 keer getankt.1 op 3 op de Nordschleiffe :D nooit hoger gekomen dan 1 op 8,5.


Tof om zo eens een route te rijden. Moet ik ook nog eens doen dit jaar met de Lotus.

Online
SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door SlowCo » 10 sep 2018, 22:32

Volgens mij is de boodschap van Mark en Emiel dat je niet hard genoeg gaat... :df:

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 10 sep 2018, 22:47

Ik heb mijn best gedaan haha. Initieel zat 102 octaan in mogelijk dat het wat uitmaakt.
Iedere keer dat ik tank zet ik de (dag)teller weer op nul om zo ongeveer te weten hoe ver ik op een tank kom. Dat vind ik wel leuk op te weten :P .
Ik heb hem wel eens veel sneller leeg gekregen. Maar deze keer was hij verrassend zuinig... of dat 102 octaan moet toch invloed hebben ... ik zal er eens op letten.

Ik heb ook nog even naar de demping gekeken. Op mijn coilovers kan je dat in 16 standen aanpassen. Waarbij 0 zacht is en 16 de hardste stand. Links voor stond hij op stand 11 , rechts voor op 15 en achter allebei op 8. met een 60/40 gewichtsdistributie zou het enig sinds logisch zijn dat de voorste demping op ongeveer 12 zou staan. Dat links en rechts niet op dezelfde stand stonden dat lijkt mij ook niet z'n succes.

De remblokjes heb ik besteld, een volledige set voor beide achterremmen van brembo voor 30 euro incl. btw. Dat is geen slechte prijs.
Volgens het Mitsubishi EPC systeem zouden deze 426 dollar kosten als je dat bij Mitsubishi direct haalt :shocking:

Hopelijk zijn de remblokken op tijd binnen want ik wil komend weekend weer een rondje gaan rijden :df:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Andry » 10 sep 2018, 22:50

spikee schreef: 09 sep 2018, 19:08 Wil je hem even een stapje opzij laten zetten dan moet je toch echt je best doen.

Nog wat randinformatie ik heb 2x getankt bij ongeveer 60% op de benzinestandmeter, de 1e keer 19 liter en de 2e keer 22 liter.
Het 1e gedeelte (tot Malmedy) heb ik ongeveer 1:10 gereden, het 2e gedeelte rond de 1:8 wat ik best netjes vind voor een hele enthousiaste rit.
Dan wordt het hoog tijd voor een acd remap + andere achterstabi om de auto makkelijker een stap opzij te zetten :df: Wat is de uitlijning eigenlijk?

Brandstofverbruik vind ik knap, dat haal ik bij lange na niet. Verbruik met een trackday zit het ergens rond de 2,5 a 3, maar m'n auto stond vrij rijk met een AFR in de hoge 10. En dat de tank 40 liter is incl. reserve helpt ook niet echt mee :hmmm: JDM's zouden andere gearratio's hebben, maar dat is nagenoeg niet terug te vinden in specs en zag Mitsubishi zelf door de versnellingsbakken het bos ook niet meer. Alle configuraties zijn door elkaar gevonden, tot aan gewone open voordiffs :please: Staat er op de bak: W5M512X5BC ?

Wel een leuke omgeving om te touren!

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 10 sep 2018, 23:01

Andry schreef: 10 sep 2018, 22:50
Dan wordt het hoog tijd voor een acd remap + andere achterstabi om de auto makkelijker een stap opzij te zetten :df: Wat is de uitlijning eigenlijk?

Brandstofverbruik vind ik knap, dat haal ik bij lange na niet. Verbruik met een trackday zit het ergens rond de 2,5 a 3, maar m'n auto stond vrij rijk met een AFR in de hoge 10. En dat de tank 40 liter is incl. reserve helpt ook niet echt mee :hmmm: JDM's zouden andere gearratio's hebben, maar dat is nagenoeg niet terug te vinden in specs en zag Mitsubishi zelf door de versnellingsbakken het bos ook niet meer. Alle configuraties zijn door elkaar gevonden, tot aan gewone open voordiffs :please: Staat er op de bak: W5M512X5BC ?
Zie:
https://mitsubishi.epc-data.com/lancer/ct9a/
Het JDM model is de: SJGFZ ; als het goed is kan je daar alle onderdeel nummers vinden.

De volgende bak zou er in moeten zitten:
https://mitsubishi.epc-data.com/lancer/ ... 984,28988/

Ik heb geen idee wat de uitlijning is ... gewoon goed denk ik haha
Ik kan niet direct iets van camber o.i.d. zien.

De auto heeft een cusco voor(as)stabilisator, en ik moet zeggen dat de auto heel neutraal is.
Ik kan niet zeggen dat ik onderstuur voel. Heb je een link naar de achter stabilisator?
Die firmware heb ik online inderdaad gevonden, stapje voor stapje wil ik de auto instellen op mijn gewenste
rijgedrag.

Ik moet wel zeggen dat ik op de langere buitenwegen meestal wel rond de 120/140 ophoudt om het ook een beetje leuk en veilig te houden voor mijzelf en de andere weggebruikers. En op de snelweg rijd ik lekker langzaam op de rechterbaan omdat snelweg rijden toch saai is :rolling:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Emiel » 11 sep 2018, 13:55

Die 140 ben je wel heel snel ;)

De auto is speelser dan je denkt, zodra er sneeuw ligt of flinke regen op een lap asfalt zou ik eens proberen te werken met het gewicht. Dan krijg je een idee wat de auto kan en hoe je hem kan forceren van achter.

Andry heeft goede tips, scheelt je het wiel opnieuw uitvinden.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Andry » 11 sep 2018, 15:34

spikee schreef: 10 sep 2018, 23:01
Andry schreef: 10 sep 2018, 22:50
Dan wordt het hoog tijd voor een acd remap + andere achterstabi om de auto makkelijker een stap opzij te zetten :df: Wat is de uitlijning eigenlijk?

Brandstofverbruik vind ik knap, dat haal ik bij lange na niet. Verbruik met een trackday zit het ergens rond de 2,5 a 3, maar m'n auto stond vrij rijk met een AFR in de hoge 10. En dat de tank 40 liter is incl. reserve helpt ook niet echt mee :hmmm: JDM's zouden andere gearratio's hebben, maar dat is nagenoeg niet terug te vinden in specs en zag Mitsubishi zelf door de versnellingsbakken het bos ook niet meer. Alle configuraties zijn door elkaar gevonden, tot aan gewone open voordiffs :please: Staat er op de bak: W5M512X5BC ?
Zie:
https://mitsubishi.epc-data.com/lancer/ct9a/
Het JDM model is de: SJGFZ ; als het goed is kan je daar alle onderdeel nummers vinden.

De volgende bak zou er in moeten zitten:
https://mitsubishi.epc-data.com/lancer/ ... 984,28988/

6 bak heeft maar 1 tandwiel set, dus dat is veel makkelijker dan de 5 bak

Ik heb geen idee wat de uitlijning is ... gewoon goed denk ik haha
Ik kan niet direct iets van camber o.i.d. zien.

Ik zou er mee beginnen om dat te controleren. Het camber op de vooras kan je aanpassen door de bovenste fuseebout 180° te draaien van -1 naar -2°, dat verschil zie je wel. Zeker de sporing heeft invloed op het (in)sturen en vergeet niet de 'rake'. 5mm verstelling in rijhoogte geeft al een aanzienlijk verschil in balans. Een Evo is wel gevoelig voor bumpsteer trouwens

De auto heeft een cusco voor(as)stabilisator, en ik moet zeggen dat de auto heel neutraal is.
Ik kan niet zeggen dat ik onderstuur voel. Heb je een link naar de achter stabilisator? Ik heb er één van Whiteline, zonder preload
Die firmware heb ik online inderdaad gevonden, stapje voor stapje wil ik de auto instellen op mijn gewenste
rijgedrag.

Ik moet wel zeggen dat ik op de langere buitenwegen meestal wel rond de 120/140 ophoudt om het ook een beetje leuk en veilig te houden voor mijzelf en de andere weggebruikers. En op de snelweg rijd ik lekker langzaam op de rechterbaan omdat snelweg rijden toch saai is :rolling:

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door spikee » 11 sep 2018, 16:50

Met mijn super professionele meetmethode heb ik voor -1.36 graden camber en achter iets van -1.5 gemeten.

Gebruikersavatar
Frank_Z06
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 aug 2017, 11:48
Auto: Corvette C6-Z06
Locatie: regio Rotterdam

Re: Spikee’s EVO uit Japan

Bericht door Frank_Z06 » 11 sep 2018, 17:46

Frank_Z06 schreef: 08 sep 2018, 22:14 Mooi verhaal zeg ! Goed dat alles is gelukt met de RDW.
Ik heb een maand geleden een UK Civic Type R gekocht in NL met UK kenteken, daarna zelf de keuring bij RDW gedaan en dat ging verbazend snel - geen enkele opmerking behalve dat mijn koplampen wat te hoog afgesteld stonden, maar de keuring gaat om het lichtbeeld dus het was geen afkeur. Ook de luide sportuitlaat was geen probleem :angel: dus nu rij ik vrolijk met NL kenteken !
...
Civic type R is ook heel leuk speelgoed. Nja mijn keurmeester deed een beetje vervelend, maar buiten dat viel het eigenlijk allemaal wel mee. Hoe bevalt RHD je ? ik ben er eenmaal zo aan gewend dat ik eigenlijk liever RHD rij dan LHD. Dit vanwege hoe kort je op dingen aan de linkerkant kan rijden. En zo dus iedereen lekker (vlot) kan doorrijden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RHD bevalt best goed hoor, ik ben het gewend van bezoekjes aan mijn zus die in Schotland woont. Met een huurauto een half uurtje rijden en dan voor de deur parkeren, en met je rechterhand in het deurvak graaien naar de handrem .. :roflol: het gebeurt me elke keer weer !

Het gekke is, het hoort gewoon bij deze auto en ik weet niet beter, zo'n Type R rijdt als een kart dus je voelt ook geen vreemd overhellen dat anders is dan je gewend bent. Alleen parkeergarages … tja da's lastig in je eentje. Voor mijn werk heb ik zo'n magneetsleutel voor de toegang, die heb ik maar aan een stok van een meter vastgemaakt - ziet er dom uit maar werkt goed ! :thumbup:

Mooi verhaal over die rit door Belgie, ik kwam er zo'n 15 jaar terug ook wel eens met een clubje motorrijders, eigenlijk ook leuk om met de auto te doen ! Veel plezier met die prachtige Evo !! :hosanna:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, BMWDennis, Cazzo46, Eric Z, erwin20vt, Estoque, EvdP, Joël D., Kasteel, Martijn_bmw, Paul76, RS-Ron, SlowCo en 105 gasten