De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Mike R32 » 30 mar 2018, 15:32

Wat een werk zeg maar je hebt straks wel iets unieks. Leuk om dit topic te volgen.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 05 apr 2018, 11:48

Omdat enige snelheid wel geboden is met het Paarse project (ik ben vast niet de enige die auto's bij hun kleur noemt, omdat ze teveel van het zelfde hebben :P) vanwege het feit dat ik aanstaande zondag mijn 10e plek algemeen moet verdedigen (of verbeteren) tijdens de Elandrun op het Midlandcircuit, heb ik relatief weinig tijd voor lange updates.

Komt gelukkig goed uit, want de updates zijn redelijk veel van de zelfde werkzaamheden met de zelfde resultaten: "Haakse slijper erop, plat maken en zwarte Hamerite erop" :D

Toch een paar punten bereikt waar ik graag even stil bij wil staan:
1. Er zit een nieuwe pizzeria in het dorp. Mijn avondmaaltijden zijn dus een stukje gevarieerder naast patat, vis en kip sinds deze week. (ik sleutel na werktijd)
2. Stoel zit definitef vast.
3. Alles is mooi zwart en alle gaten zijn dicht.
4. Stang voor de gordels zit erin + de gordels.

Naast bovenstaande punten heb ik de tijd gevonden om de deurkaarten van de achterdeuren te vervangen voor zwarte exemplaren. Oorspronkelijke interieur was blauw, maar dat vond ik echt heel erg lelijk. Zeker in combinatie met de V70 stoelen die erin zaten(zwart) en de blauwe tapijten.

Lang geleden ooit een heel net 244 interieur (de 4 deurs) gekocht waarvan de deuren etc precies het zelfde zijn. Maar die had geen speakers achterin de deuren en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om er gaten in te zagen. Nu de auto toch geen achterbank meer heeft, passagiers uberhaupt niet meekunnen en radio amper boven het geluid uitkomt, vond ik het niet zo erg om geen speakers achter meer te hebben.

Tevens bij het terugplaatsen van de tapijten, heb ik de blauwe exemplaren maar vervangen voor de zwarte. Staat zoveel netter als dat foute jaren 80 blauwe.

Afbeelding
Snelle phone-photo. Paars steekt lekker af, al zeg ik het zelf.

Auto is nog niet helemaal af. Spatbord moet nog in kleur, maar dat ga ik voor zondag niet meer redden. De spuiterij bij ons op de zaak is zo druk (net als de rest) dat er geen plek is in de avonden. Dus daar moet ik even iets anders voor verzinnen, omdat ik eigenlijk niet als 'pauper met ongespoten spatborden' langs de weg wil. Maar dat gaat dus wel gebeuren :P

Gisteravond een onbedoelde officieel eerste testrit gemaakt met de Volvo. Had namelijk in een waas van verbijstering en IQ-bedrog zowel mijn BMW net als de 3 bussen van het werk uitgeleend. :Oempf: Dan maar met de Volvo <3

Voor de testrit gelijk maar even de olie en het filter verwisseld, V-snaren gespannen, remmen ontlucht, koppeling ontlucht, ATF in de stuurbekrachtiging ververst, dynamo doorgemeten, gereedschap ingeladen en gestart en de reis naar huis van 60km.

Al met al toch wel even wennen. Ik heb het misschien niet helemaal toegelicht in dit topic wat ik allemaal vervangen heb over de afgelopen winter, dus hier even een opsomming:

- 5 bak met Hydraulische koppeling, ipv 4 bak met elektrische overdrive en kabel-koppeling
- 5,5kg lichter vliegwiel
- Andere aandrijfas + adapter
- Meer turbodruk
- Shortshifter

Was dus allemaal maar even de vraag of het allemaal zou werken. Maar probleemloos thuis aangekomen, dus ik ben tevreden <3
Lawaai is wel even wennen, zonder al die isolatie. Maar maakt de beleving des te groter.

Ter beeldvorming: https://youtu.be/nSn-S1xIZwY

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 09 apr 2018, 15:35

Hoeveel pech kan een mens hebben in één weekend?

Afgelopen weekend was het weekend van de Elandrun. Hoewel de auto niet in één kleur was (vond ik oprecht kut), voor de rest de meeste dingen af kunnen vinken van het lijstje en vrijdag met een voldaan gevoel naar huis gereden met de Volvo. Voelde allemaal redelijk tot goed aanaan, tot ik het dorp inreed.

In één keer trad er een grote hoeveelheid geklapper op ter hoogte van de aandrijfas en versnellingspook. Gelijk gestopt en de schade bekeken. Blijkbaar had een imbus-boutje dat de onderkant van mijn versnellingspook op zijn plek moet houden genoeg van al dat getril en besloot zichzelf los te werken.

Juiste gereedschap had ik bij de hand (die fout maak ik immers nooit weer, testrijden zonder gereedschap en/of sleepkabel) en na 5 minuutjes had ik de pook weer aan het werk.

Zaterdags begonnen met een testritje om te checken of alles "Up to the task" was, maar dat begon gelijk goed:

Afbeelding
Schakelstang die ongetwijfeld een paar klappen had gekregen op de vrijdag knapte na 20x hard schakelen spontaan. Dus in de 2e versnelling lekker naar huis getuft. Éénmaal thuis in de M550d van mijn pa gesprongen om naar de werkplaats te rijden en de schakelstang opnieuw te lassen/verstevigen (mijn 3 serie stond naar nog en ik moest de bus/aanhanger nog ophalen). Van huis naar de werkplaats is een goede 50km, dus lekker even doortrappen op de A1.

Bij de plaatselijke automaterialenzaak een paar onderdelen opgehaald voor de paarse Volvo, in de 550d gesprongen en NIETS!
Het klasse 5 alarmsysteem vond het blijkbaar niet zo leuk dat het dakraam open stond en er vermoedelijk een insect ingekropen was, resultaat: Een auto die niets meer doet en je de geheime alarmcode moet invoeren via een app of knop in het dashboard.

Geprobeerd mijn pa te bellen, maar die was z'n 1200GS aan het uitlaten in Duitsland, dus geen gehoor en geen oplossing. Dus vanaf de automaterialenzaak naar de werkplaats gelopen (dikke 3km) met 2 jerrycans, een tas vol spuitbussen en een werkplaatskrik.

In de werkplaats de schakelstang (die ik dus ook nog bij mij had, naast de onderdelen) aan elkaar gemaakt middels een nieuwe en dikkere buis over de bestaande stang te lassen.

Nadat ik de bus en aanhanger aan elkaar gekoppeld had, de onderdelen in had geladen en nog even twijfelde of ik remolie mee moest nemen, naar huis gereden om de Volvo op te laden. Éénmaal thuis de pook weer in de auto gemaakt, getest en afgevinkt. #happyme

Auto was heel smering, dus de slang erover, spons erover, klei erover met als resultaat een presenteerbaar iets. Allemaal klaar voor zondag. (het was inmiddels ook al 21.30 uur)

Afbeelding
Zondags om 7 uur richting Lelystad vertrokken.

De paarse even volgegooid met verse 102:
Afbeelding

Koffiepauze onderweg:
Afbeelding
Afbeelding

A1 afgereden tot aan afslag Harderwijk, voorbij de beruchte ijskeet en lekker aan het cruisen. Na de eerste rotonde geef ik een beetje gas, de bus schakelt op waarna al het vermogen weg valt: Noodloop. Eerste tegenvaller van de dag dus :S

Auto afgezet, de voorgeschreven 3 minuten uitgezet en het contact 20x aan/uit gezet. Bus gestart, problemen voorbij en probleemloos verder gereden.

Afbeelding

Aangekomen op locatie, volvo afgeladen en een opwarmritje gemaakt over het industrieterrein van lelystad. Oliedruk goed, olietemperatuur goed, laadt netjes 14volt bij, turbo spoelt lekker, water blijft steady 90 graden en dus helemaal klaar voor de briefing en de eerste test ronde.


WRONG!


Na de briefing in de auto gestapt om de eerste oefenronde te rijden. Koppeling in, versnelling 1 geselecteerd en........... niets. Pedaal vast onderin.

Afbeelding
Toch blij dat ik die werkplaatskrik mee had gesleept, dus auto omhoog en de dader vastgesteld. De uitgaande pen van de hulp-koppelingscilinder was te kort (of het schanierpunt van de klepel te ver ingedraaid, is maar hoe je het bekijkt) dus was deze eruit geschoten.

Hulp gekregen van een zeer behulpzame onbekende man (we hebben elkander aan elkaar voorgesteld onder de auto, met de handen vol remvloeistof :P) een keilbout aangepast om zo de lengte van de pen aan te passen. Na 20 minuten was alles gefixt en heb ik van een andere volvo rijder een busje Remolie gekregen (in het vervolg dus echt maar zelf meenemen :P).

Éérste rondje over de baan ging lekker. Hoewel ik er direct achter kwam dat mijn dempers hun beste tijd hadden gehad(zie foto's verderop) en ik het gebrek aan sper echt zou voelen met 3 lange doordraaiers. Ging het rondje vrij mooi.

De elandrun werkt volgens het Staande start > Slalom > Finish > Baan af - principe. Dus elke ronde is gelijk getimed en je hebt dus geen verkeer. Elke 25 seconden start een auto en zo kun je redelijk vlot rondjes maken en relatief vaak een snelle ronde proberen neer te zetten.

Na de eerste ronde deed ik de ramen los (elektrisch) waarna ik mijn meters zag uitvallen en de ramen met geen mogelijkheid meer omhoog kreeg. (dat omhoog krijgen is niet een probleem waar een potente jongeman op z'n 26e zich druk over wil maken, maar toch.. :ongeveer als: :P)

Na 30 minuten zoeken waar het probleem zat (één zekering klapte er gelijk doorheen wanneer ik hem verving) maar besloten de ramen handmatig te voorzien van stroom om zo toch rondes te mogen maken. Dan maar zonder tellers.

Voordeel van een appgroep met +-75 volvo liefhebbers, waarvan een 15 stuks ook naar de Elandrun gingen, is dat van elk pechgeval veel foto's zijn :P. Met de benodigde hoeveelheid leedvermaak uiteraard. :tooth:

Afbeelding

Na nog eens 6 ronden bedacht mijn uitlaatdemper dat het rondhangen wel genoeg was geweest en gooide zichzelf vakkundig tegen de vlakte. Na wederom de krik gebruikt te hebben (wat is dat ding handig :P) om de knetterhete RVS pijp omhoog te houden, voor de resterende 5 ronden de baan opgegaan, dit keer zonder problemen.

Uiteindelijk de derde plaats nog weten te behalen in mijn klassement. Had verbetering in gezeten, maar daarvoor heb ik betere dempers en een sper nodig. (die sper-as ligt er al :D)

Afbeelding

Actiefoto (komen er nog meer)
Afbeelding

Hier is goed te zien dat mijn spatbord mijn band raakt. Heb nog geprobeerd de Koni's wat strakker te zetten, maar dat hielp helemaal niets. Kortom, een goed excuus voor een setje echte coilovers.

Al met al, ondanks de vele tegenslagen, een zeer geslaagde dag!

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Thomas H » 09 apr 2018, 15:45

Leuk geschreven, minder leuk van alle pech. Ik vind het een coole Volvo! Mooi hoe de autosport verbroedert.
De M550D staat nu nog ergens stof te happen?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 09 apr 2018, 15:48

Thomas H schreef: 09 apr 2018, 15:45 Leuk geschreven, minder leuk van alle pech. Ik vind het een coole Volvo! Mooi hoe de autosport verbroedert.
De M550D staat nu nog ergens stof te happen?
Nee, zowel mijn vader als mijn zusje hadden gisteren tijd over. Dus die zijn in de Z4 gesprongen om de 5 serie op te halen :P. Die staat dus weer veilig op het werk. (je hoef dus niet te zoeken vannacht :P)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 09 apr 2018, 21:18

Hier nog paar foto's van gisteren.

Van overstuur naar Finish:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mijn uitlaat:P

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Niels » 11 apr 2018, 01:00

Wat een mazzel allemaal, zeker wel een staatslot gekocht die dag :tooth:

Leuke foto’s, een driftende Volvo zie je niet zo vaak :df:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 11 apr 2018, 16:35

Niels schreef: 11 apr 2018, 01:00 Wat een mazzel allemaal, zeker wel een staatslot gekocht die dag :tooth:

Leuke foto’s, een driftende Volvo zie je niet zo vaak :df:
Het voelde niet als een mazzeldag. :P
Heb mij echt zichtbaar groen lopen ergeren aan al die dingen die gebeurden. Dat gebeurd namelijk normaliter niemand die voorbereidingen treft, planned en enkel nieuwe onderdelen gebruikt in plaats van 2e hands rommel.

Wel grappig om jezelf op al die foto's terug te zien met een blik van: "Ik steek die auto nog in de brand!" :devil:
Maar die foto's zal ik jullie besparen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Niels » 11 apr 2018, 19:18

De weg is vaak lang bij dit soort projecten. Bert hier op DF is iemand met echt kennis van zaken en steekt er ook nog serieus geld in. Die is al 10 jaar bezig met een aangepaste circuit BMW. Dan denk je dat alles inmiddels wel uitontwikkeld is en je lekker zorgeloos kunt gas geven, niets is minder waar. Er zijn wel hoogte punten maar net zo goed diepte punten met zo’n project. Nu ff een diepte punt, volgende keer weer een hoogte punt :df:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst - Tijd voor APK!

Bericht door Estoque » 16 apr 2018, 17:44

Mooi gesproken Niels, zit zeker een kern van waarheid in.
Volgende hoofdstuk is inmiddels alweer in volle gang.

Deze week staat in het teken van de APK. Zowel de Paarse 245 als de groene 244 zijn aan de beurt deze week.
Hoewel ik nog wat tijd moet vrij maken om de 245 goed te krijgen voor de 2-jaarlijkse keuring, hebben we de 244 afgelopen zaterdag reeds zover gekregen.

Auto had sinds wij hem hadden nog nooit echt mooi gelopen. Ook mankeerde er wat aan de versnellingsbak en de overdrive werkte niet naar behoren. Hij bokte bij hogere temperaturen en stationair schommelde hij nog wel eens, zeker als hij langere tijd had gelopen.

Afgelopen zaterdag hebben we dat allemaal opgelost (tenminste, zoals het nu lijkt).
Afbeelding

Wat hebben we gedaan:
- Versnellingsbak vervangen voor een later type. Wel het zelfde type bak (M46) maar met een latere (betere) overdrive en een schakelsysteem dat in bronzen busjes draait, in plaats van 40 jaar oude plastic busjes.
- Hele brandstofsysteem vervangen. Zowel de brandstofpomp, vacuumpomp, filters en de brandstof zelf zijn vervangen.
- Nieuwe gordels

Auto is nu weer in nieuwstaat en een waar plaatje met zijn 75.000km. Tevens binnenkort 40 jaar oud, dus belastingvrij!

Naast de groene 244 heb ik ook een getracht een probleem met de 245 op te lossen, namelijk het ellendige overhellen in de bochten.
Hoewel de vorige eigenaar het onderstel voorzien heeft van 40mm verlagingsveren en gele koni's, hebben ze ook de zitting van de veren op de veerpoot aangepast. Deze is 20mm verlaagd ten opzichte van de originele hoogte, wat de totale verlaging dus op 60mm brengt.

Omdat dit gepaard gaat met een grote hoeveelheid bodyroll en de dempers na sowieso 8 jaren ook wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken, heb ik van een goede kennis een mooi setje dempers/veren over genomen.

Afbeelding

Met behulp van deze onderdelen is de originele veerpoot om te bouwen naar een volwaardige, in hoogte instelbare coilover.
Tevens heb ik de inlasbare camberplaten ook overgenomen, zodat ik de voorwielen ook camber mee kan geven.

Tot zover mijn uitgaves en inspanningen op Volvo gebied :P

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Niels » 16 apr 2018, 19:26

Nice! Is er qua stabilisatoren ook nog wat te krijgen voor zo'n apparaat?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 16 apr 2018, 23:06

Niels schreef: 16 apr 2018, 19:26 Nice! Is er qua stabilisatoren ook nog wat te krijgen voor zo'n apparaat?
Zeker. De standaard Turbo exemplaren zijn reeds 21mm voor en 19 achter. Ten opzichte van 17mm en 13mm achter.

Ik heb echter een 28mm exemplaar (dikste) voor en 25mm (dikste) achter. Dikker is niet te koop.

Het zit voornamelijk in de veren, het overhellen. Je kunt ook wel zien op die ene foto hierboven waar hij op de krik staat, dat se wielen wel erg veel ruimte hebben tussen band en wielkast.

Heb op de 242 ook een setje GAZ coilovers zitten, en die zijn voor straatgebruik perfect. Wat dit aan de voorzijde gaat doen op de straat ben ik wel benieuwd naar, hoop een stuk sportievere insturende auto.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door Estoque » 23 apr 2018, 11:43

Deze week is het D-Day voor de E46. Zoals de planning er nu uitziet gaat de bmw aanstaande woensdag de magische grens van 100.000km overschrijden. Iets eerder dan geplanned, maar het moet er toch maar een keer van komen :P.

En het lijkt wel alsof zij er van weet, want vanmorgen kwam ik bij de auto een onaangename verrassing tegen.
Afbeelding

De "Vilt" laag van het deurrubber aan zowel de linker- als rechterkant is losgegaan. Bezweken onder de hoge temperaturen van afgelopen weekend denk ik. Los van het feit dat ik het niet eens merk qua rijden, vind ik het wel heel erg lelijk en wil ik het zo snel mogelijk opgelost hebben.

Dus vanmorgen in alle vroegte even naar de BMW dealer gebeld om een paar nieuwe rubbers te bestellen. Zodat ze voor het "Moment-supreme" weer in de auto kunnen en ik zonder gebreken de 6 cijfers op de teller kan zetten. (zo werkt mijn hoofd en daar word ik rustig van, kan ik ook niet aan doen:p)

Medewerker kon ze niet zo snel vinden in de catalogus, dus vroeg hij of hij mij even terug mocht bellen. Geen probleem uiteraard!

Zojuist een telefoontje gehad met de prijs. €382,20
Ik rekende op 120,- per deur, dus iets hoger als verwacht.

Komt de toevoeging: "Per kant". :dood: :wtf:

760,- euro voor een paar rubbers. En dan loop ik ook nog soms te dromen van een E46 M3, ik kan zo'n lullige 4 cilinder niet eens betalen op deze manier :P

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door Robin Hartog » 23 apr 2018, 11:47

:shock:

Kun je die niet ergens veel goedkoper bestellen? Wat een bedrag zeg. :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door Niels » 23 apr 2018, 11:53

Het nadeel van een coupe.... voor mijn Z3 coupe idem.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door Estoque » 23 apr 2018, 11:59

Robin Hartog schreef: 23 apr 2018, 11:47 :shock:

Kun je die niet ergens veel goedkoper bestellen? Wat een bedrag zeg. :lol:
Er zit hier in de buurt een BMW sloop (in Enter), ga daar maar even heen bellen. Maar ik verwacht daar ook geen koopjes.
En de oude lijmen zie ik ook niet echt zitten.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door RJK » 23 apr 2018, 13:58

Estoque schreef: 23 apr 2018, 11:59 En de oude lijmen zie ik ook niet echt zitten.
Als het alleen die vilt laag is dan werkt dat anders prima hoor.

Afbeelding

Ontvetten, heel dun aanbrengen op rubber en even laten drogen, vilt erop aandrukken en tijdelijk vastzetten met schilders-tape.

Gebruikersavatar
Bbogus7
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 apr 2018, 00:07
Auto: 147 GTA

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door Bbogus7 » 23 apr 2018, 16:43

Zou inderdaad eerst eens met lijm aan de slag gaan. Dat moet toch op een (redelijk) nette manier kunnen? € 760,00, goeiendag..

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door Joy » 23 apr 2018, 17:51

Leuk project met de Volvo. Leest goed weg.
Die deurrubbers heb ik ook 2x kunnen aftikken. Niet normaal.

RSdude
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 mar 2018, 21:20
Auto: Volvo 850 2.5 20V

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door RSdude » 23 apr 2018, 20:41

Grote en leuk geschreven verhalen. Ik wordt al enthousiast voor jouw hoe je het vertelt, haha :P
Het is ook zeker een project (zijn projecten) waar ik veel inspiratie op kan doen voor de toekomst. Ik blijf het dus lekker volgen!

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door Jussi » 23 apr 2018, 23:16

Inderdaad, vilt van de raamrubbers. gewoon lijmen. Ik heb siliconen gebruikt indertijd.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door Estoque » 24 apr 2018, 16:00

Bedankt voor de tips mensen! Het is inmiddels verholpen.

Gisteravond na het werk gelijk even de rubbers eruit getrokken en aan de slag gegaan. Voordeel van je project-auto's op het werk hebben staan is dat de rest van de werknemers ook meedenken en soms hard op afvragen wat je nu in vredesnaam weer aan het doen bent als je weer een auto naar binnen rijdt :P, zodoende werd ik gewezen op de 2 componentenlijm die ze in de werkplaats gebruiken om rubbers van achterdeuren aan elkaar te lijmen op de hoeken. Erg sterk spul dus.

Na 8 uurtjes drogen zitten de rubbers er weer perfect in en gelijk de waterdichtheid getest in de wasstraat.
Afbeelding

Helaas telt de teller niet door als je stationair in de neutraal door de wasstraat gaat. Had mij wel grappig geleken.

Maar we hebben de 6-cijferige grens inmiddels doorbroken. Niet gek voor een N42 als je de sommige horror-verhalen leest op internet :devil:
Afbeelding

Ik heb de kettingspanner gelijk bij aankoop vervangen door een versterkt exemplaar. Iets dat werd afgeraden door de mensen bij de BMW dealer zelf, maar afgaande van de vele forumposts over de "geweldige" N42, is het oude type niet geschikt voor de taak over langere tijd.

Staat er dus weer mooi bij!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Estoque op 01 mei 2018, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door Sander-E46 » 24 apr 2018, 16:53

Nette E46, tellerringen plaatsen lijkt me nog wel mooi.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door Estoque » 24 apr 2018, 21:11

:ziek:
Sander-E46 schreef: 24 apr 2018, 16:53 Nette E46, tellerringen plaatsen lijkt me nog wel mooi.
Goede tip! Voeg ze toe aan de to-do-list.
Zijn die nog origineel bmw te krijgen?

Evenals de aluminium pedalen en deadpedal. De huidige zwarte exemplaren zijn niet helemaal strak.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Knäckebröd en Bockwurst - Pardon, hoeveel?

Bericht door Estoque » 29 apr 2018, 00:20

Tijd voor een update!

Zoals op de foto's te zien is op deze pagina, had mijn Paarse ikea-machine nogal last van een hoop bodyroll. Of zoals de Zweedse het zeggen: BØDYRØLL. :P

Doorn in het oog was de verlepte voorwielophanging die na zoveel jaren wel een beurtje kon gebruiken. Van een bevriende Volvo rijden kon ik een mooi setje schokdempers overnemen, evenals wat randmateriaal om de veerpoten om te bouwen naar instelbare coilovers met tendersprings.

Startpunt:
Afbeelding

Alles eraf:
Afbeelding

Veerschotel eraf geslepen:
Afbeelding

Vervolgens met de lintzaag 40mm tussen de veerpoot uitgehaald:
Afbeelding

En het gedeelte met de schroefdraad er weer opgelast.
Afbeelding
Afbeelding

Andere kant ook ingekort. Tevens de lasringen uitgemeten en vastgelast:
Afbeelding

Likje verf erop en monteren maar!
Afbeelding

Begin gemaakt met het inlassen van de camberplaten.
Het uitmeten heeft dik 1,5 uur geduurt, maar weet nu wel zeker dat beide kanten identiek zijn!
Afbeelding

Uitgetekend wat er allemaal uitgezaagd moet worden.
Afbeelding

Croma is jaloers op dat bakken en braden van mij!
Afbeelding

Omdat ik toch alles los had, gelijk mijn remschijven vervangen.
Schijfharten gingen heel mooi los. Behalve 2 imbusboutjes. Dus even improviseren!!
Afbeelding

LOS!
Afbeelding

Oud en nieuw:
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe wiellagers erin geperst en de schijven weer gemonteerd!
Afbeelding
Afbeelding

Stabi-rubbers vervangen voor PU-exemplaren.
Afbeelding

Niet gek! (zeker als je het vergelijkt met die foto waar hij op de krik staat hierboven ergens. Hoever daar de wielen naar beneden komen zonder last!)
Afbeelding

McDonalds-Meeting-Modus aan!
#steeeeeeeeeeenceneeeeeeeeeetion
Afbeelding

Moet hem nog 2cm uitvullen aan de onderkant. Zodat ik iets meer functioneel-laag kan. (lees: Omhoog!)
Afbeelding

En als afsluiter de 242 er weer onder gedrukt.
Afbeelding


Remklauwen gaan van de week weg voor revisie. Evenals ikzelf, ik ga 3 weken roadtrippen van Los Angeles naar San Francisco.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie, Bing [Bot], Godspeed, S-RS, Vanreijmersdal, Wors, yorick en 174 gasten