De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Bericht door Estoque » 02 mar 2018, 14:05

Na een aantal jaren mee te hebben gelezen, waag ik mij toch aan een eigen topic. Ooit in mijn grijze verleden al eentje aangemaakt van mijn C Kadett. Maar die Duitse liefde is sindsdien gevlogen en opgevuld door een paar stevige Zweedse dames.

Omdat ik nooit een voorsteltopic heb gemaakt zal ik dat ook maar hier verrichten. Ik ben Rutger, 26 jaar. Werkvoorbereider / 3D tekenaar van beroep, trotse inwoner van Twente en gek op alles dat 2, 4 of meer wielen heeft en een verbrandingsmotor heeft.

Ik realiseer mij al te goed dat dit geen topic wordt, zo legendarisch qua beschrijving en details als het Calibra restauratie topic (nog altijd bewondering voor de hoeveelheid moeite iemand in een auto kan stoppen), maar ik wil graag een gematigd tegengeluid geven aan al dat BMW-DrivingFun gedoe hier :P

Wat vooraf ging:
Als klein kind droom je van Porsches, Lamborghini's en Ferrari's. Naarmate je ouder wordt en je je eigen geld probeert te verdienen realiseer je je al gauw dat zo'n droom niet makkelijk te realiseren is. Dan kun je 3 dingen doen:

1. Je uit de naad gaan werken, ambities en doelen stellen, naleven, weinig uitgeven en vooral veel en hard werken om ooit dit te verwezenlijken.
2. De lotto winnen.
3. Genoegen nemen met minder.

Natuurlijk begin je dan aan optie 1, waarna je vanzelf uitkomt op optie 3 en optie 2 een illusie is die ongeveer 10 miljoen mensen in Nederland elke maand weer bezig houdt. :D

Omdat alles onbetaalbaar is als arme student (want je gaat natuurlijk Piek-uur op dinsdag, Wodka Woensdag en de gewone Donderdag stap-avond niet missen als je op kamers zit in Arnhem. Ga je zoeken naar alternatieven.

Als betaalbare bucketlist auto, want dat was het echt, stond een Volvo 240 namelijk erg hoog op het lijstje. Geroemd om hun betrouwbaarheid, tijdloze ontwerp(als in, er was geen enkele tijd dat dit uberhaupt mooi was) en vooral stoffige imago is dat toch wel DE auto die je als arme student moet hebben.

Helaas had ik een betrouwbare Golf IV Diesel, een niet-rijdend C-Kadett project, geen geld en geen reden om een Volvo 240 aan te schaffen. Dus toen ik de kans schoon zag om met de Carbagerun mee te doen met een stel collega's, moest ik natuurlijk mijn zin doordrijven dat we een Volvo 240 moesten aanschaffen.

Een exemplaar met 500.000km werd opgescharreld, rot als een gebit van een dakloze, fietspompen als dempers en een motorkap waar het halve peleton van de Tour de France minstens 23 keer overheen was gevallen werd aangeschaft en los ging ons avontuur.

De 80 pure LPG pk's waren natuurlijk overweldigend, de kont zo lichtvoetig omdat er veel te stijve hulpveren onder zaten en banden die geen enkele vorm van grip hadden waren zo geweldig, dat ik oprecht verdrietig was dat deze auto het veld moest ruimen omdat de LPG belasting in het kwartaal veel te hoog was als student.

Afbeelding

Maar dat er weer een Volvo 240 moest komen, dat stond sowieso vast!

Omdat ik stage ging lopen bij mij in de buurt, verdween de nood van een diesel auto. Dus bij de eerste de beste mogelijkheid om de Golf de laan uit te schoppen, werd een bod van de eerste de beste pool geaccepteerd en de zoektocht naar een geschikte Volvo 245 gestart. (want de Volvo 240 station is natuurlijk wel de gaafste van alle 240's <3)

Omdat het aanbod van mooie 240's nogal schaars is, (want zeg nou zelf: een Volvo 240 is natuurlijk niet mooi) heb ik in de tussentijd ook nog naar andere bucketlist auto's gekeken zoals een originele Honda CRX en zuinige(geen bucketlist) auto's zoals een Civic 1.5 Vtec-e.

Auto's die veel logischer waren om te kopen als arme student. Nadat ik eindelijk een originele Honda CRX had gevonden(die ook nog in originele staat was en geen roest had) en was wezen kijken, dook er een hele stoere Volvo 245 Turbo op op marktplaats. Verstralers, grote velgen, dikke remmerij en ongeveer 250pk.

Ik stond voor de keuze: Kies ik slim (Japans, betrouwbaar, zuinig en betaalbaar) of kies ik dom (Zweeds, zwaar, betrouwbaar, zuipschuit)
Uiteindelijk besloot mijn vader mij te voorzien van de volgende wijze woorden: "Je bent nog jong, je moet je hele leven nog slimme keuzes maken" Dus werd de CRX afgebeld en de Volvo 240 in de zomer van 2013 opgehaald.

Afbeelding
Afbeelding

Het betreft op papier een originele Turbo, maar in werkelijkheid was er weinig origineels meer aan de auto te vinden:
- De motor was vervangen voor een 2.3 Turbo uit een 940
- De 13g Turbo vervangen voor een 15g Turbo
- Grotere injectoren
- Fuel chips
- 3" RVS Ferrita uitlaat
- IPD Nokkenas
- Grotere kleppen en sterkere veren
- Niet origineel kleurtje
- Volvo 850 stoelen
- Wilwood remmerij op de vooras
- Externe oliekoeler
- Volledig PU onderstel
- 40mm verlaging en gele koni's rondom

Vlak na aanschaf bleek al dat dit niet een auto was die voldeed aan de kernwaardes van Volvo: Betrouwbaar en Veilig.
Na 5 maanden kwam ik niet meer door de APK vanwege roest en had hij mij al meerdere gebreken vertoont.

Vliegensvlugge tijdreis tot het heden:
In de afgelopen 4,5 Jaar is er veel gebeurd met de Volvo. Veel dingen die tot aanleiding hebben geleid van dit topic, want de reden van het aanmaken van dit topic is, is dat de auto binnenkort zijn vuurdoop moet krijgen op een volwassen circuit en ik mijn vorderingen graag wil vastleggen voor jullie, het nageslacht, mijzelf en natuurlijk alle BMW-rijders zodat zij god op hun blote knieën kunnen bedanken dat ze met een BMW zijn begonnen en niet met een oude Volvo.


Wat is er in 4,5 jaar tijd met mijn Volvo gebeurd:

Wat begon als een betaalbare bucketlist-auto, is inmiddels een soort uit de klauwen gelopen meervoudig project geworden waar ik dagelijks aan denk, soms slecht van slaap, 100 verschillende plannen voor heb en vooral weinig mee kan rijden. (Nee, ik beschrijf hier geen relatie of huwelijk :P)

Na aanschaf is er veel werk gedaan om de auto weer apk klaar te krijgen. Veel laswerk, onderhoud, nog meer onderhoud en je raad het al: Onderhoud. hebben ervoor gezorgd dat de auto voor zijn resterende jaren als dagelijkse auto best betrouwbaar is gebleken.

Na de invoering van de oldtimerregeling werd ik gedwongen als Arme student om het LPG systeem te verwijderen uit de auto en de auto terug te laten keuren naar Benzine. Geen ramp, maar met een verbruik van 1 op 6 op de binnenwegen en 1 op 8 op de snelweg is dat natuurlijk wel een financiële ingreep voor een student.

Desondanks heb ik mijn resterende tijd in Arnhem er dagelijks mee gereden en heeft hij mij slechts éénmaal laten staan op de snelweg. Mijn (eerste) versnellingsbak (een M46 met 4 bak met Overdrive) had namelijk genoeg van het koppel en vond het een goed idee om mijn derde versnelling kaal te vreten.

En dus stond ik op de A50 bij afslag A1 er zo bij:
Afbeelding

Dus Bak 1 vervangen voor Bak 2, nieuwe koppeling erin, 3 maanden rijden en BAM! Bak 2 naar de kloten.
Wederom versnelling 3 kaal en opzoek naar een nieuwe bak.

Bij een garage leegverkoop 3 versnellingsbakken in voorraad gekocht, zodat ik het jaar verder kon. En na 'gearbox apocalypse #2' ging versnellingsbak 3 eronder die het tot het einde altijd goed gedaan.

Paar foto's door de jaren heen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het Heden:
De reden dat ik zeg: "Het einde" is omdat de auto nu aan z'n laatste levensfase is begonnen. Ik wil namelijk met een Volvo het circuit op.
Al meerdere jaren heb ik mogen proeven aan wat ze in de Volvo wereld de Elandrun noemen: een circuitdag op Lelystad waarbij de focus ligt op behendigheid en de snelheden redelijk laag blijven. Uitermate geschikt voor mijn Volvo en leuk om te doen, maar 1x per jaar is mij te weinig.

Voordat ik de 2 serieuze circuits in Nederland aan ga doen (ik heb 0,0 circuit ervaring) moet ik wel een aantal zaken op orde hebben voordat ik de auto geschikt genoeg vind om mij aan te melden voor een DF dag op Assen of Zandvoort.

Een lijstje:
- De remmerij heeft revisie nodig
- De versnellingsbak moet vervangen worden voor een sterkere 5-bak uit een 940
- Kuipstoelen
- Kaal interieur

Eventueel:
- Nieuwe dempers en veren (coilovers)
- Semi Slicks

Afbeelding
Afbeelding

In december 2017 ben ik dus begonnen met de ombouw van de versnellingsbak. Iets dat ik al eerder had gedaan bij een andere Volvo 240. Tevens gelijk de kans schoon gezien om een lichter vliegwiel te bemachtigen (5,5kg lichter) en een versterkte drukgroep van een 940 diesel te monteren. Ook de shortshifter op de achtergrond is voor de Paarse. Ook gelijk nieuwe Wilwood schijfdelen besteld, blokken en rubbers. Alsmede een aandrijfas adapter en remklauw adapters voor een ander project.

Met een M90 (zo heet die 5 bak) ombouw, is een ombouw naar hydraulische koppeling ook aan te raden. Omdat een Volvo 260 met handbak altijd een hydraulische koppeling heeft, is dat redelijk eenvoudig te bestellen en pas te maken. Hoofdcilinder van een 260, pedaal van een 260 en klaar.

Inmiddels zit de auto weer een paar dagen in elkaar en het resultaat is wel heel goed merkbaar:
Met oud vliegwiel:
https://www.youtube.com/watch?v=-xy4VM28z6U

Licht vliegwiel:
https://www.youtube.com/watch?v=-xy4VM28z6U

Na de eerste test meters ben ik begonnen met het kaal trekken van de binnenkant. Dit ging niet geheel zonder schrik want onder de matten kwamen toch enkele serieuze roestplekken tevoorschijn. Niets dat niet te fixen is, maar wel voor mij een teken dat deze carrosserie het geen 10 jaar meer gaat uithouden bij mij. Uitermate geschikt dus om te leren rijden op het circuit en in de tussentijd moet ik tijd maken om de overige auto projecten af te ronden en een waardige vervanger te bouwen voor deze paarse 240.

Overige projecten:
Zoals de topictitel misschien al doet vermoeden, is mijn paarse volvo niet de enige auto. Naast de 245 Turbo heb ik samen met mijn broer ook nog een Volvo 242 en een Volvo 244.

De 242 is een auto die wij gekocht hebben met standaard carburateur motor en is door mij en mijn broer in de afgelopen jaren voorzien van een Turbo motor, programmeerbaar motormanagement systeem, coilovers en momenteel in een grote ombouwfase zit naar serieus vermogen.

Ook met die auto hebben we de carbagerun een keer gereden:
Afbeelding

Voor de ombouw:
Afbeelding

Motorruimte opgefrist:
Afbeelding

Tijd voor onderdelen:
Holset HX35 + RVS Spruitstuk met externe wastegate flens
Afbeelding

Hele pleuriszooi erin:
Afbeelding

GFB 44mm external wastegate:
Afbeelding

Hitte beschermende middelen erin:
Afbeelding

Nuke 50mm BOV:
Afbeelding

Mishimoto Electrische fan:
Afbeelding

Catchcan en adapters:
Afbeelding

Samen met de 245 op de foto:
Afbeelding
Afbeelding

Gehele setup:
- Gereviseerde B230FK met zuigerbodemkoeling
- IPD nokkenas
- 800cc Deatchwerks injectoren
- 50mm Nuke BOV
- 44mm Ext. Wastegate
- Holset HX35 Turbo
- M90 versnellingsbak

Ons eerste doel is 350pk. Dat moet betrouwbaar te realiseren zijn met deze setup en zal genoeg gebreken blootleggen waar de dan weer aan moeten werken. Doel van de auto is een leuke weekend auto. Geen circuit aspiraties of wat dan ook.
Laatst gewijzigd door Estoque op 27 jan 2020, 11:09, 14 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockworst

Bericht door Robin » 02 mar 2018, 14:12

Mooie kar mooi project. M'n ouweheer had 'n 240 in '84:)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 02 mar 2018, 14:25

Naast de 2 serieuze projecten hebben mijn broer en ik ook nog een 244.
Een auto die met 39 jaar en 70.000km niet in bovenstaand rijtje past. Ooit gekocht op een veiling als leuke oldtimer voor de toerritjes. Omdat gevoel wat mij ooit heeft overtuigd om een 240 aan te schaffen ook te behouden.

Afbeelding

Hij is helemaal origineel en dat willen we ook graag zo houden. Zitten nog wel een paar kleine dingetjes aan die we moeten aanpakken, maar momenteel ontbreekt het de tijd om dat allemaal te doen. Zodra ik weer met de 245 ga rijden en hem weer bij mij thuis neer ga zetten, gaat deze de brug op om de laatste dingen aan te pakken.

Das veel Knäckebröd, maar wat is die bockwurst dan?
Omdat al deze auto's natuurlijk niet meer geschikt zijn voor mijn dagelijkse kilometers, rijd ik dagelijks een E46 Coupe.

De zoektocht naar een nette met weinig kilometers is moeilijk, maar het is mij gelukt. Sinds vorig jaar november ben ik eigenaar van een hele nette E46 318ci Automaat met N42 motor. Niet de meest betrouwbare combinatie, maar met 83.000km op de klok heeft deze nog niet veel voor de kiezen gehad.

Voor de rest heeft de auto een kloppende en waterdichte historie, is hij van de eerste eigenaar en heeft hij alle opties die hem voor mij tijdloos maken.

Afbeelding

De eerste en enige echte modificatie die de auto nodig is: Een origineel M3 spoiler lipje.
Afbeelding

Voor de rest heb ik een paar kapjes in het interieur vervangen voor originele exemplaren zodat hij van binnen net zo smetteloos is als buiten.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Niels » 02 mar 2018, 14:37

Euh, welkom dan maar :tooth:

Het is bijna overweldigend al die info in één keer :lol: Wat een gave Zweedse dames

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 02 mar 2018, 15:03

Owja, ik noemde het al in mijn ellendig lange openingspost, maar dit project is er dus ook nog:

Afbeelding

Dit is een carrosserie van een Volvo 265. Een auto die qua carrosserie volledig gelijk is aan een 240, maar met een PRV V6 geleverd werd. Dit is dus de carrosserie die als opvolger van de 245 moet gaan dienen. Dus wanneer deze carrosserie klaar is (zit nog een beetje laswerk aan) wordt deze opgebouwd als circuit auto met kenteken, met onderdelen van de paarse 245.

Deze 265 moet echter wel een stukje extremer worden.
Veel meer als plannen zijn het op dit moment nog niet, maar samengevat is het:
- Rolkooi
- 4 kuipstoelen
- Dikke motor erin.

Over de motor die erin moet komen, dat is namelijk nog afhankelijk van wat ik wil.
Wil ik betrouwbare N/A pk's, of wil ik weer Turbo gaan.

Als iemand suggesties heeft, graag!

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Mike R32 » 02 mar 2018, 15:10

Oude Volvo’s zijn zo gaaf. Toen hadden ze nog hun eigen karakter.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 02 mar 2018, 15:17

Mike R32 schreef: 02 mar 2018, 15:10 Oude Volvo’s zijn zo gaaf. Toen hadden ze nog hun eigen karakter.
Ik omschrijf het altijd als het 'Countach effect'.

Niemand vind een Lamborghini Countach mooi. Een Countach is namelijk niet mooi.
De lijnen, de styling, de kleine wielen, de rechte ruiten zonder enkele kromming. Niets klopt eigenlijk met elkander.

Maar ze zijn gewoon zo ongelofelijk lelijk en gaaf tegelijkertijd, dat het vanzelf weer een soort van mooi wordt.

Daar heeft de Volvo 240, naar mijn mening, ook in zekere mate last van.
Ze zijn niet mooi, maar ze zijn wel gaaf (en goedkoop :D)

Gebruikersavatar
timoty
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
Auto: BMW E30 & E90

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door timoty » 02 mar 2018, 15:23

Lekkere Volvo's hoor :df:

E46 mag er ook wezen, zo zijn het mooist :D

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Riceaux » 02 mar 2018, 15:37

Gaaf die oude Volvo tanks! :df:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Arthur » 02 mar 2018, 17:02

Mooi man!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door TurboClouseau » 02 mar 2018, 19:10

Bricks! Heerlijk die oude volvo's!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 02 mar 2018, 20:03

Wat zouden jullie doen.

Gelijk Semi-slicks aanschaffen voor mijn eerste circuitdag, of gewoon op straatbanden proberen?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Niels » 02 mar 2018, 20:06

Gezien je voorraad wielen, eerst gewoon op straatbanden :)
Estoque schreef: 02 mar 2018, 15:03 Owja, ik noemde het al in mijn ellendig lange openingspost, maar dit project is er dus ook nog:

Afbeelding

Dit is een carrosserie van een Volvo 265. Een auto die qua carrosserie volledig gelijk is aan een 240, maar met een PRV V6 geleverd werd. Dit is dus de carrosserie die als opvolger van de 245 moet gaan dienen. Dus wanneer deze carrosserie klaar is (zit nog een beetje laswerk aan) wordt deze opgebouwd als circuit auto met kenteken, met onderdelen van de paarse 245.

Deze 265 moet echter wel een stukje extremer worden.
Veel meer als plannen zijn het op dit moment nog niet, maar samengevat is het:
- Rolkooi
- 4 kuipstoelen
- Dikke motor erin.

Over de motor die erin moet komen, dat is namelijk nog afhankelijk van wat ik wil.
Wil ik betrouwbare N/A pk's, of wil ik weer Turbo gaan.

Als iemand suggesties heeft, graag!
V8 uit een Cadillac STS zoals Harrie gebruikt: viewtopic.php?f=3&t=34635

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Spijkerhard » 02 mar 2018, 21:24

Zo, welkom, dat zijn de opening posts!

Veel :df:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door ///Joost » 02 mar 2018, 21:44

Haha, geweldige binnenkomer zeg. Welkom!

De Volvo 240 is mij niet onbekend. Al klein jongetje kan ik me niet anders herinneren dat wij jarenlang een witte 240 hebben gehad op LPG. Wat me nog het sterkst is bijgebleven is dat eeuwig klikkende gordellampje, omdat m'n pa nooit z'n gordel aan had, hij hoorde het niet eens meer...Nu gelukkig (meestal) wel trouwens.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Crookie » 02 mar 2018, 22:11

Too loud? Too bad! :lol:

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door tomgtr » 03 mar 2018, 05:51

Geweldig auto’s en leik topic. Welkom hier! Ook mijn pa heeft een paar 240s gehad en een 740. Dus ook nog een beetje oude Volvo fan hier. Zit nog steeds wel eens met een schuin oog naar 262c bertone te kijken, ooit komt die er nog.

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Wout309t » 03 mar 2018, 06:49

Niels schreef: 02 mar 2018, 20:06 Gezien je voorraad wielen, eerst gewoon op straatbanden :)
Estoque schreef: 02 mar 2018, 15:03 Owja, ik noemde het al in mijn ellendig lange openingspost, maar dit project is er dus ook nog:

Afbeelding

Dit is een carrosserie van een Volvo 265. Een auto die qua carrosserie volledig gelijk is aan een 240, maar met een PRV V6 geleverd werd. Dit is dus de carrosserie die als opvolger van de 245 moet gaan dienen. Dus wanneer deze carrosserie klaar is (zit nog een beetje laswerk aan) wordt deze opgebouwd als circuit auto met kenteken, met onderdelen van de paarse 245.

Deze 265 moet echter wel een stukje extremer worden.
Veel meer als plannen zijn het op dit moment nog niet, maar samengevat is het:
- Rolkooi
- 4 kuipstoelen
- Dikke motor erin.

Over de motor die erin moet komen, dat is namelijk nog afhankelijk van wat ik wil.
Wil ik betrouwbare N/A pk's, of wil ik weer Turbo gaan.

Als iemand suggesties heeft, graag!
V8 uit een Cadillac STS zoals Harrie gebruikt: viewtopic.php?f=3&t=34635
Dan zou ik de Yamaha V8 doen uit de S80 en XC90. Lekker motortje. En anders een T6 zodat het een zescilinder blijft. Is ook een relatief makkelijke ombouw.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Jan-Willem » 03 mar 2018, 11:11

Nog echte volvo's later was het allemaal FailWheelDrive!

Die oude station van jou heb ik wel is zien rijden, mooi dat je een goede basis gevonden hebt om mee verder te gaan!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27873
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Luco » 03 mar 2018, 11:15

Mooi verhaal :thumbup:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Macboy » 03 mar 2018, 12:56

Wat een verhalen :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Niels » 03 mar 2018, 22:00

Wout309t schreef: 03 mar 2018, 06:49 Dan zou ik de Yamaha V8 doen uit de S80 en XC90. Lekker motortje. En anders een T6 zodat het een zescilinder blijft. Is ook een relatief makkelijke ombouw.
De Yamaha V8 is van origine dwars geplaatst, dat lijkt me wel heel veel aanpas werk maar er “moet” sowieso een V blok in! :D

nelisb
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 apr 2017, 08:21
Auto: -

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door nelisb » 04 mar 2018, 12:41

Niels schreef: 03 mar 2018, 22:00
Wout309t schreef: 03 mar 2018, 06:49 Dan zou ik de Yamaha V8 doen uit de S80 en XC90. Lekker motortje. En anders een T6 zodat het een zescilinder blijft. Is ook een relatief makkelijke ombouw.
De Yamaha V8 is van origine dwars geplaatst, dat lijkt me wel heel veel aanpas werk maar er “moet” sowieso een V blok in! :D
En een 60 graden blokhoek dus vrij smal voor een v8.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 04 mar 2018, 17:21

Niels schreef: 03 mar 2018, 22:00
Wout309t schreef: 03 mar 2018, 06:49 Dan zou ik de Yamaha V8 doen uit de S80 en XC90. Lekker motortje. En anders een T6 zodat het een zescilinder blijft. Is ook een relatief makkelijke ombouw.
De Yamaha V8 is van origine dwars geplaatst, dat lijkt me wel heel veel aanpas werk maar er “moet” sowieso een V blok in! :D
Die Yamaha V8's zijn ook lastig aan te sturen met een aftermarktet ECU.
Heeft te maken met de sensoren van de nokkenassen (volgens mij). Er zijn wel en paar mensen die het hebben gedaan, maar als je een betrouwbare circuitracer wilt bouwen, misschien niet de beste keuze. Daarnaast zijn RWD transmissies er niet voor gemaakt, dus moet je weer adapters laten maken en/of omlassen.

Van mij hoeft er geen V-motor in hoor. Er zijn best wel veel leuke motoren, maar de keuze die ik maak zal ook deels op basis van kosten gemaakt worden.

Een Volvo 240 heeft namelijk zo’n grote motorruimte dat er van alles mogelijk is. Een zoektocht op het internet geeft aan dat er echt van alles al gedaan is.

Zweden zit vol met Veemers, (Volvo’s met BMW motoren) en een M50 is natuurlijk een zeer leuke motor, maar voor op het circuit niet zo ‘uniek’ als dat ik het graag wil hebben.

Een kennis van mij rijdt dagelijks met een M50-245 en dat is super. Voor op het circuit niet de leukste keuze. Of je moet het gaan voorzien van een Turbo. Ook leuk, maar ik weet nog niet of ik wel een Turbo wil (naast mijn 2 andere Turbo’s)

Dan heb je nog de andere populaire opties:
- 2JZ – Heb ik heel weinig mee.
- V8 / LS – Is bijna standaard in Amerika. Motorsteunen en dergelijke zijn voor die swaps kant-en-klaar te koop. Zeker een optie!
- Volvo T5 motor erin – Zijn er in Nederland wel een paar mee bezig. Ook niet zo heel moeilijk en ik heb 80% van de rand-onderdelen die je ervoor nodig hebt liggen. Maar dan heb je ‘alweer’ een turbo. (wel ééntje met super fijn geluid, dat dan weer wel)

Minder populaire opties:
- BMW S54 – Dit liever dan een M50. Maar dan ben je ook weer dik 6k kwijt voor een motor + bak en volgens mij zijn er leukere(en potentere) motoren te koop voor dat geld.
- BMW S85 – Oprecht lang naar gekeken.
- Viper V10 – Zijn lichter als een S85 (heb ik mij laten vertellen), N/A, heerlijk lomp, alleen zijn gewoon duur en in Nederland niet te vinden (dus je krijgt er ook nog verzendkosten vanuit de US bij). De gietijzer variant uit de pickup is ook mogelijk, maar die zijn wel echt zwaar.

Al deze combinaties zijn al ooit gedaan.

De reden dat ik ben gaan twijfelen over de T5-swap, is omdat je weer helemaal opnieuw moet beginnen en ik dan niet weet of het een goede ‘bang for your buck’ optie is.

Je moet namelijk:
1. Opzoek naar een B5234T(5) 2.3 T5. Deze hebben de dikste cilinderwanden en zijn volgens de 850-enthousiasten de beste keuze.

Omdat alle T5’s veel gelopen hebben en na 400.000km een dikke turbo erop schroeven geen goed plan is, moet je hem open trekken en reviseren. Geen probleem, kan ik zelf. Maar omdat hij dan toch open is, wil je ook betrouwbaarheid in de toekomst met 350+ PK, dus:

2. Dikkere drijfstangen, gesmede zuigers, klepveren etc. (2000,-)

3. Als alles dicht zit, de nieuwe onderdelen erin zitten moet je op zoek naar een RVS T5 spruitstuk voor een T3 of T4 Turbo. 1000 tot 1500,- euro later heb je die ook binnen liggen.

4. Qua turbo specifieke onderdelen heb je dan verder nog nodig:
- Turbo
- Blow off Valve
- Wastegate
- Olieleidingen
- Fittingen
- Intercooler
- Turbo blankets

Bij elkaar toch 3000 – 4000 euro. (Er vanuit gaande dat ik alles nieuw koop en van goede merken)

5. Dan kom je bij het versnellingsbak probleem uit. Een M90 van een 960 past 1 op 1 achter een 5 cilinder. Het is zelfde bak als die momenteel in de witte en paarse volvo’s liggen. Maar dan met een andere aansluiting. Probleem: Niet echt de beste bakken als het gaat om hoge vermogens, daarnaast komen ze altijd onder auto’s met 400.000 tot 600.000 km ervaring vandaan. Dus ombouw naar een 6 bak van een 350Z, of BMW bak is dan een optie. Wederom 2000,- bij op het lijstje.


Als met al natuurlijk een dure oplossing. Wel een leuke, maar ik denk dat je voor dat zelfde geld(+- 8000,-) ook vele leukere opties hebt. En als je N/A gaat heb je hele hoop minder geouwehoer met onderdelen.

Auto’s bouwen kost geld en ik heb het er graag voor over. Maar als we dan toch 8 tot 10k moeten uitgeven aan het motor. Dan liever iets aparts, denk ik.

Opties zoals die Cadillac STS V8 die hier voorbij kwamen hoor ik graag. Dat zijn niet echt populaire swaps en ik had er dus nog nooit van gehoord.

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Zed240 » 04 mar 2018, 18:12

Zoiets kun je zo gek maken als dat je zelf wilt natuurlijk. In de basis is een B5234T niet zo'n dure grap, en relatief eenvoudig. Zo'n M90 bak houdt een vermogen van 350pk toch wel zonder grote problemen? Dacht altijd dat de M90 toch één van de stevigere Volvo bakken was.

BMW bak erachter zal waarschijnlijk de 6-bak uit een 330d / 530d worden? Dat moet wel voor fors onder de 2k lukken.

Andere ideeën klinken super, maar dat het flink duurder gaat uitvallen weet ik wel zeker. Een beetje US V8 blok kost ook flink wat voordat je die in NL heb liggen.

www.jdm-parts.nl
Deze zaak zit vlak bij jou. Die hebben vast wel wat bijzonders liggen. Een mooie wankelmotor bijvoorbeeld. :shock: :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie, CRZ, Google [Bot], Peter-Paul, Wors, yorick en 176 gasten