De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Philipoo » 12 apr 2019, 09:02

BMW zf bakken kunnen schijnbaar vrij simpel en goedkoop. SR20 bak past en anders een R154, maar die zijn erg in trek vanwege alle 1/2JZ swaps de laatste paar jaar!

https://www.driftworks.com/forum/thread ... on.225530/

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Harrie D » 12 apr 2019, 09:57

Estoque schreef: 12 apr 2019, 08:07 Ah! Kijk, een ervaringsdeskundige.
De latere VVTI is inderdaad al een stuk prettiger om naar te kijken!

Welke motor/Bak combi gebruik jij dan? Kon het in jouw meest recente topic niet vinden en je oude E30 topic, is voor het grootste gedeelte leeg gehaald.
Ik heb er een PMC adapterplaat/vliegwiel achter hangen met E46 320D 6-bak en 3.45 diff (E30 had hetzelfde, maar een 3.64 diff en iets kleinere banden)
Koppeling is gewoon een standaard 320D koppeling, al zit er tegenwoordig een Sachs racing koppelingsplaat in die wel geveerd is en ligt er nog een Sachs racing drukgroep klaar (maar die moet even lichtjes aangepast worden op een draaibank)

Als er voor die Volvo genoeg eindoverbrengingstypes beschikbaar zijn (of alleen maar erg lange) kun je beter een 330/530D 5-bak zoeken, dan heb je qua baksterkte nog veel ruimte mocht je met drukvulling willen werken, al is de 320D 6-bak ook al door ZF op 370NM gezet, dus die blijft met 450-500NM hoogstwaarschijnlijk ook wel een aardige tijd heel.
Nadeel (en voordeel) aan de setup is het erg lichte vliegwiel waardoor de bak aardig begint te klapperen op lage toeren/stationair en het onder de 1500-2000 toeren wat bokkig kan rijden.

Had op de E30 eerst ook een set van KS-racing met W58 en erg zwaar vliegwiel, maar dat reed toch duidelijk minder fijn, tenzij je dr echt een tamme daily van wil maken.
ITB's is niet een concreet plan hoor, maar als je dan toch iets aparts wil hebben, dan vind ik ITB's wel heel erg gaaf!

Welk type 1UZ raad jij aan? Kijkend naar dat ik niet met drukvulling wil gaan prutsen en ik een ECU heb die VVTI kan aansturen (heb ik).
Eerlijk gezegd: de VVTI, al dan niet de 4.3 (ik geloof dat die verder hetzelfde is qua montagepunten, maar niet 100% zeker)
Dan heb je gewoon lekker makkelijk je vermogen en de VVTI en variabele inlaatlengte zorgen voor genoeg kracht onderin & bovenin.
De oude is mogelijk wat goedkoper (mits je de 'zwakke' variant pakt) en simpeler aan te sturen en ik kan je dan mooi een set ITB's aan proberen te smeren :mrgreen:

Dr zijn trouwens 3 verschillende carterpannen (front, mid, midrear), dus daar moet je ook even rekening mee houden.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Tim » 12 apr 2019, 12:09

Afbeelding

Valt alles mee toch?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Estoque » 07 mei 2019, 16:00

Afgelopen zaterdag richting de werkplaats gereden om wat kleine dingetjes aan te pakken en op te ruimen. De Volvo 244 gepakt en via de krappe landweggetjes richting de werkplaats gereden. Heerlijk toeren zoals de auto ooit bedoelt is.

Auto loopt echt mooi en soepel, die hele Kjet service is echt het beste wat we met die auto hebben gedaan. €1200,- well spend! zeg maar.
éénmaal bij de werkplaats, na de werkzaamheden de auto nog even snel gewassen en de lederen bekleding weer ingesmeerd.

Afbeelding
Afbeelding

Toch wel een plaatje van een auto! Eigenlijk veel te mooi voor mij.
En dan ga je denken op de terugweg. Over wat de volgende stap is met de auto. Of is er geen volgende stap?

En daar ben ik op vastgelopen. Stiekem zou ik het enorm vet vinden om hier een setje coilovers onder te gooien met 17" meerdelige BBS velgen met gouden hart. Maar dat is ook weer een soort van zonde van de auto. Zo origineel, zo weinig kilometers en zo'n goede staat, dat is een soort van zonde.

Om plezier met een auto te hebben, wil ik toch wel meer pk's. Ik ben niet zo'n iemand die naar meetings gaat om z'n auto te showen. Dus wat is het doel van de 244 naast rondjes om de kerk toeren? Eigenlijk kom ik niet verder dan: "Leuk om te hebben", maar voor de plezier ritjes pak ik hem te weinig.

Daarom op de terugweg naar huis besloten de 244 van de hand te doen. Het is verreweg de netste Volvo die ik heb, maar gewoon niet wat ik wil. Verwacht niet dat er veel animo is voor een Volvo op DF, maar goed.

Hier de advertentie:
viewtopic.php?f=55&p=1342947#p1342947

Mocht iemand nog een liefhebber weten die een originele Volvo wel kan waarderen voor wat het is, voel je vrij om de advertentie dan met hem/haar te delen.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Estoque » 17 jun 2019, 10:33

Dit topic hangt inmiddels aan elkaar door een hoop stof-schopperij, gezien de grote intervallen tussen updates. En om die traditie in stand te houden, schop ik weer een hoop stof van dit topic af om een update te brengen van een Volvo!

Dit keer de 242!


Afgelopen woensdag, na weer een aantal weken van dagelijkse sleur, weinig variatie in de doordeweekse planning, kameraden die doordeweeks allemaal moeten plakken bij de vriendin, vrouwenvoetbal op TV, geen mooi motorweer en een sportschool-abonnement dat nog steeds niet interessanter is dan met een zak chips op de bank hangen.

Om uit die sleur te komen en ik nog steeds geen zin had om met de 242 verder te gaan, besloten om de werkplek waar de 242 staat op te ruimen na werktijd. We gaan binnenkort weer een aantal bestelauto's middendoor moeten zagen en dus moet de brug vrij zijn. (Wij zagen ze middendoor om er vervolgens een aluminium chassis achter te maken, zoek maar eens op FGS voor de geintresseerden).

Opruimen was klaar, frituurpan was nog niet warm genoeg voor de broodjes kroket. Dus in de tussentijd het stof maar van de 242 geblazen en de motor rondgedraaid. Loopt nog steeds mooi rond! Frituur nog niet warm, dus maar een paar zaken uit de auto gepakt en teruggebouwd in de auto.

Inmiddels was de frituurpan al warm, maar ik was aan het sleutelen! Bobine erin, bougiekabels erin, downpipe erin, olie in het blok, nieuwe inlaatslang gemonteerd, nieuwe vacuumleiding van rembekrachtiger naar inlaat. Allemaal spullen die ik al had liggen, maar nog nooit had gemonteerd.

Na een uurtje toch maar even 2 broodjes kroket gemaakt en verder gesleuteld en toch aardig wat resultaat geboekt. Echt grappig hoeveel je vergeet over zo'n project en wat je allemaal al hebt aangeschaft om verder te gaan. Sleutelen zonder uitgaven is toch nog een stukje leuker dan alleen sleutelen :P.

Afgelopen zaterdagochtend besloten wederom naar de werkplaats te rijden (was wederom geen mooi weer, dus lekker aan de klus!). Laatste fabricage dingetje was de uitlaat. Hoewel de downpipe klaar was, was het laatste gedeelte nog niet klaar.

Uitlaat liep achteraan nog niet dicht genoeg langs de carrosserie en de ophangpunten van de uitlaat ontbraken nog aan de achterzijde.
Dus het nieuwe puls-lasapparaat op standje "Dunwandig" gezet en aan het lassen gegaan!

Afbeelding

Op bovenstaande foto is het knikje achter de demper goed zichtbaar, uitlaat loopt 15 graden richting de carrosserie.
Tevens zichtbaar, het afgeronde eindstukje iets van de deur afgedraaid om rijden met een open raam iets aangenamer te maken. Bij onze vorige uitlaat (Vruuuuger) was dit namelijk niet echt fijn.

Uitlaat is klaar, Volledig RVS 3" van voor naar "achter" met 1 Simons demper.

Als laatste een screamerpipe gemaakt voor de wastegate. Pijp is 45mm dik en ongeveer 20cm lang.
Afbeelding

Kiekeboe!
Afbeelding

Totaalplaatje:
Afbeelding


Toen was het ook alweer 21:00 uur, dus nog even de achtervelg erop gegooid voor het uitmeten van de spacers en hoe lang de studs moeten worden in de achteras. Overigens nog steeds tevreden met de gekozen velgen!

Afbeelding

Van de week gaan we weer verder. Volgende op de to-do lijst is het testen/aansluiten van alle sensoren.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Uitlaat + Screamer!

Bericht door Sander-E46 » 17 jun 2019, 21:02

Leuke update en erg gave velgen!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Uitlaat + Screamer!

Bericht door Martijn_bmw » 17 jun 2019, 21:36

Heel leuk geschreven en mooi werk!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Olie struggles

Bericht door Estoque » 01 jul 2019, 13:11

Afgelopen zaterdag weer verder gegaan aan de 242. Hoewel het steeds lijkt dat we dichter bij de 'First start' komen, heerst er ook een bepaald 'Two steps forward and one step back' sfeertje om de auto.

Laatste ding dat nog gebouwd moest worden voor de aandrijflijn, was een nieuwe baksteun voor de m90 versnellingsbak van de 940.

De bevestigingspunten van de 940 versnellingsbak liggen zo'n 20mm verder naar achteren dan de standaard 240 versnellingsbak, plus is de type bevestiging volledig anders. Aangezien de 240 handbak/automaat / 260 carrosserieën allemaal het zelfde zijn, bevat de onderkant van de 240 meerdere standaard bevestigingspunten waar de versnellingsbak-steun gemonteerd kan worden.

Als ik de automaat gaten gebruik, dan kwam de originele baksteun zo'n 120mm naar achteren. Waardoor een gat van grofweg 100mm ontstaat tussen bak en steun.

Om dit op te lossen in mijn 245 destijds, heb ik een steun getekend en laten lasersnijden. Na 1 setje geprobeerd te hebben onder mijn 245, besloten een hele serie te laten snijden en te verkopen aan andere M90-swappers!

60 setjes later, was het tijd om de laatste steun te maken. Namelijk die voor mijn eigen auto!
Afbeelding

Het is een soort puzzel die je in elkaar steekt om vervolgens af te lassen. Het rubber is een standaard 240 5-bak rubber dat weer gebruikt kan worden.

Na het monteren van de steun, ook aandrijfas, tussenlagers en aandrijfas spacers gemonteerd. Kortom, het is weer een complete aandrijflijn!

Vervolgens verder gegaan met de eerste start van de motor. Eerste op de to-do-list was checken of er oliedruk was.
Bougies eruit (wat een kut klus is met deze turbo) en de startmotor rond laten gaan.
Vervolgens olie-toevoer van de turbo eraf, bakje eronder en NIKS!

Omdat ik de olie toevoer zelf in het blok heb geboord in de olie gallerij (die zit standaard al in het blok, maar is niet in alle Turbo-blokken gebruikt). Ook daar gekeken en getest op oliedruk, wederom niks.

Oliefilter en oliekoeler gecheckt, ook geen olie. Kortom: Problemen met de oliepomp.

Volvo 240 appgroep opgestart, gevraagd wat er kapot kan gaan aan zo'n mechanische, door de distributie aangedreven oliepomp, en dat blijkt eigenlijk heel weinig te zijn. Voor verdere inspectie moest de carterpan dus van het blok, wat weer een probleem is omdat dat simpelweg niet gaat onder een 240 met het blok er nog in (of als de bak gemonteerd zit).

Na een uurtje vloeken, uitstellen en tieren begonnen aan de grote demontageklus om de inspectie te doen. Dus olieplug eruit, 5l olie opgevangen, *TRING TRING!* Whatsapp bericht.

Nou, lees zelf maar:
Afbeelding

Ik had dus:
Afbeelding

En het hoort dus:
Afbeelding

Toevallig dat ik ook precies 2 ronde rubbers over had uit mijn pakkingset van 3 jaar geleden. En toen was de cirkel weer rond:P
ik heb dus met mijn stomme kop ooit foto's gemaakt van dit blok toen ik hem uit elkaar haalde (was een blok dat voor reserveonderdelen was gebruikt) en vervolgens weer volgens die demontage foto's geassembleerd na revisie.

Op die oude foto's zit die buis dus niet, dus heb ik hem ook nooit gemonteerd.
Dus een ander soortgelijk blok van zolder getrokken, open gemaakt. Buisje uit dat blok gedemonteerd en vervolgens via de veel te krappe ruimte, die ik kon creeeren door de pan te laten zakken, het buisje gemonteerd.

Toen de startmotor een paar keer laten rondgaan en:
Afbeelding

Vervolgens alle lekkages verholpen (paar fittingen niet helemaal vast gezet tijdens montage) en voor de rest was het allemaal lekvrij!

Inmiddels was de temperatuur in de hal (lang leve lichtkoepels) opgelopen tot 35 graden, dus verder niets meer gedaan aan elektra/eerste start. Ik was allang blij dat ik gechecked had of er olie was. Had een mooie schadepost kunnen worden anders!

Geertmans
Berichten: 676
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Olie struggles

Bericht door Geertmans » 01 jul 2019, 13:47

haha mooi verhaal!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Bericht door Estoque » 27 jan 2020, 11:08

Al een tijdje op zoek geweest naar een mooi setje stoelen voor in de Volvo 242. Omdat het hele interieur van de Volvo rood is, is de zoektocht naar mooie kuipstoelen wel lastig.

Maar Rutger, waarom koop je dan geen zwart interieur. Dat staat veel mooier en is makkelijker, toch?
Nou lieve kijkbuiskinderen, sinds enkele jaren heeft elke Volvo-idioot het in zijn hoofd gehaald dat een Volvo 240 in prijs moet stijgen en dat een 242 zogenaamd zeldzaam zou zijn. Dus wat doet iedereen met een willekeurig, rotte 242 die al 20 jaren in een hoekje staat te rotten omdat Rudolf met de Rode broek er nu centen van probeert te maken?

Juist ja, op Marktplaats flikkeren voor een waardeloos hoog bedrag. Vervolgens denkt elke elke Cornelis de Volvo Connaisseur dat zijn 242 onderdelen ook geld waard moeten zijn, en zo doende gaat iedereen op 242 specifieke onderdelen zitten in de hoop dat ze nog meer geld waard worden.

Dus een mooi zwart interieur vinden is al lastig, maar omdat niemand meer iets durft te verkopen is het helemaal onvindbaar.
Daarnaast is flaneren in een witte coupe met rood interieur over de boulevard wel iets interessanter dan in een witte coupe met 13 in dozijn interieur. Dus omdat ik mijn paarse jas en hoed met veer na Carnaval nog een keertje wil gebruiken, moet het een rood interieur worden.

Maar Rutger, waar tover je een rood interieur vandaan zonder foute opdruk?
Nou, daar moet je hemel en aarde voor soms bewegen. Vooral omdat elke willekeurige honda met rood interieur voorzien is van het 'HONDA' logo op de hoofdsteun, elke Volkswagen het rood gecombineerd heeft met zwart of een ander hip jaren 80 motiefje en de stoelen uit een specifiek type Ford Capri ook niet echt meer in grote getalen worden aangeboden.

Dus wat doe je als je zus verkering krijgt met een westerling die toevalligerwijs een Ford ST220 met rood lederen Recaro interieur aan het slopen is. Dan keur je die verkering als broer niet af, maar maak je daar optimaal gebruik van :P (Mocht iemand dit per toeval laten lezen aan de betreffende persoon, Geintje osmans!)

Van mijn zwager dus een mooi setje Recaro's kunnen overnemen voor een mooie prijs, op wat kleine instapschade na werken de electrische stoelen nog helemaal zoals het hoort. Tevens zit er stoelverwarming op, dus mocht ik met de kabels aan het prutsen gaan, dan kunnen we dat ook nog toevoegen aan de 242.

Afbeelding

Afbeelding

Passing van de stoelen leek in eerste instantie perfect. Had de electrische stoelverstelling al snel aan het werk, dus enkel een bevestiging maken voor de stoelen en klaar!

Blijk ik met mijn 1.90m niet echt heel chill te zitten tussen stoel en dak. Laat staat mijn broer van 1.95m.
Omdat ik ook een helm wil kunnen dragen, moest de stoel dus zakken.

Het stoelframe veranderen wil helaas niet. Dus rigoreuze aanpak is vereist!
Afbeelding

Stap 1: Alle originele bekleding eruit!
Stap 2: Even de hardheid bewonderen van deze 900,- euro kostende 242. 500.000km, 1 eigenaar en roestvrij!
Stap 3: Flex erin!

Afbeelding

Nog meer flexen:
Afbeelding

Passen en meten:
Afbeelding

Stoel zit nu 5cm lager als eerst, wat genoeg is voor mij.
Op een klein beetje plastic trimmen na, past de stoel perfect. En werken alle motoren vlekkeloos.
Zitpositie is 100x beter dan de originele stoel en je kunt nog steeds met je elleboog op de raamrand cruis-positie rijden, ondanks de verdere zit naar achteren.

Volgende keer het zaakje netjes aflassen, bijwerken en bevestigen. Maar dat zal wel na Carnaval worden.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Bericht door Ferdi » 27 jan 2020, 14:36

Mooi kluswerk!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Bericht door Eeuwe » 27 jan 2020, 14:51

Ha, mooi gevonden. Leuk werk!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Bericht door Spijkerhard » 27 jan 2020, 16:54

Chapeau. Goed bezig.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Bericht door Crookie » 27 jan 2020, 19:41

Mooi rood is niet lelijk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 165 gasten