De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39687
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Arthur » 07 dec 2018, 11:54

Hoe lang zou je in zo'n nieuwe auto willen rijden? Ik heb ook bij Mazda gekeken, en ze hebben zeker mooie auto's. Bouwkwaliteit zal ook prima zijn, maar toch hebben ze vaak wat mindere 'details'. Ik vind, in algemene zin, een Duitse auto meer kwaliteit uitstralen. Wat niet zo hoeft te zijn, maar zo ziet het eruit. Als je 10 jaar rijdt dan komt die kwaliteit om de hoek kijken, zoals bv roest. Maar tot een jaar of 4 oud iig niet. Dan heb ik liever een interieur wat me ook aanspreekt en wat lekker 'voelt'. En dat heb ik minder bij de merken die jij noemt.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Mike R32 » 07 dec 2018, 12:08

Het gevoel dat Duitse auto’s meer kwaliteit uitstralen is na het eerste bezoek aan de garage in de meeste gevallen wel voorbij. Vroeger heb ik jaren Japanse auto’s gereden altijd probleemloos. Daarna overgestapt naar VAG en BMW, toen kwamen ook de +€1000 rekeningen om de hoek kijken, het bijvullen van olie, draagarm problemen, ratelende kettingen ect. Interieur van Mazda, Lexus en Toyota vind ik prachtig.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39687
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Arthur » 07 dec 2018, 12:18

Dat kan natuurlijk ook ;)

Online
Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Bokkepoot » 07 dec 2018, 12:21

Lexus is ook niet heilig hoor, na 6x een bobine vervangen en wat ander klein grut heb je zo ook een rekening van €1000.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39687
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Arthur » 07 dec 2018, 12:23

Ach, sommigen moet je niet willen overtuigen, welk 'kamp' dan ook ;)

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Eric H » 07 dec 2018, 12:30

The truth lies in the eyes of the beholder.....of zoiets....

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 898
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Estoque » 07 dec 2018, 12:30

JA EN NU IS HET KLAAR!
Verdomme, jullie maken mij nog bang met al die verhalen!

Edit: hoeft al niet meer. Mijn BMW heeft namelijk net een leuk kunstje gedaan:
Afbeelding

Gelukkig heeft de betere BMW-rijder een scantool binnen handbereik (en zeker als de gehele familie zo'n beetje BMW rijdt)..
Afbeelding


YES, YES, YES!
Gelukkig is een 5DF5 code helemaal geen veel voorkomend iets bij een E46, is dus de DSC module die de geest heeft gegeven.
Eens kijken hoe we dat gaan fixen.

BMW <3
Laatst gewijzigd door Estoque op 07 dec 2018, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Niels » 07 dec 2018, 12:35

Sure, met Volvo’s van gietijzer zonder elektronica :tooth:
Bokkepoot schreef: 07 dec 2018, 12:21 Lexus is ook niet heilig hoor, na 6x een bobine vervangen en wat ander klein grut heb je zo ook een rekening van €1000.
Gelukkig, dat verzacht de pijn na het mislopen van een GS300. Nu koelvloeistof lekkage nummer 6 ff oplossen, dan kan nummer 7 zich aandienen :bag:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 898
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Estoque » 07 dec 2018, 12:41

Dat is ook de reden waarom ik oude auto's leuk vind, geen electronica :P

Crookie
Berichten: 4293
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Crookie » 07 dec 2018, 13:19

Aardig scan tooltje is dat. Ik heb de 910 II en dat werkt perfect 👌🏼

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door vester86 » 07 dec 2018, 16:31

Estoque schreef: 07 dec 2018, 12:30 JA EN NU IS HET KLAAR!
Verdomme, jullie maken mij nog bang met al die verhalen!

Edit: hoeft al niet meer. Mijn BMW heeft namelijk net een leuk kunstje gedaan:
Afbeelding

Gelukkig heeft de betere BMW-rijder een scantool binnen handbereik (en zeker als de gehele familie zo'n beetje BMW rijdt)..
Afbeelding


YES, YES, YES!
Gelukkig is een 5DF5 code helemaal geen veel voorkomend iets bij een E46, is dus de DSC module die de geest heeft gegeven.
Eens kijken hoe we dat gaan fixen.

BMW <3
om te beginnen de hamer erop, daarmee komt ie vaak los.
anders staat het internet nog wel vol met DIY fixen, als je een beetje handig bent :crazy:

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Sander-E46 » 07 dec 2018, 16:40

Ik heb de code ook gehad op m'n E46, verwijderd en al 3 maanden niet meer teruggekomen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31167
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door JP » 07 dec 2018, 16:59

De hele E46 toen verwijderd ?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39687
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Arthur » 07 dec 2018, 17:17

Dat werkt iig wel altijd :)

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Sander-E46 » 07 dec 2018, 17:29

JP schreef: 07 dec 2018, 16:59 De hele E46 toen verwijderd ?
Slechts de accu, nu geen brandende lampjes meer op het dashboard. Jammer overigens dat iedereen hier zo anti-Bmw is.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door allen » 07 dec 2018, 17:36

Iedereen? Ik ben niet anti bmw hoor. Sterker nog, genoeg modellen die ik graag eens zou bezitten. Tegelijkertijd heb ik er geen moeite mee om om toe te geven dat ze kwalitatief helemaal niet zo geweldig zijn als veel mensen beweren.
Ook de wagens die ik nu rijd hebben echt hun kwalen en daar is dit jaar een hoop geld ingegaan. Sh!t happens...

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door ///Joost » 07 dec 2018, 21:47

Wat was dat nou ook al weer met die sarcasme meter? :tooth:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door allen » 07 dec 2018, 22:11

Stuk. Zeker na al die kosten van de afgelopen maanden die meer weg hadden van de gemiddelde afschrijving op een dieselwagen. :coffee:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39687
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Arthur » 07 dec 2018, 22:23

Dan is het je vergeven ;)

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Spijkerhard » 07 dec 2018, 23:35

Heerlijk dat dagboek. Ik lag 2x dubbel.

Voor het eerst in mn leven vanaf DF voorgelezen, omdat ze hier vroegen waarom ik dubbel lag...

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door ///Joost » 08 dec 2018, 08:44

Nou, waar blijft het topic ‘Lief dagboek...’?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Tim N » 08 dec 2018, 10:05

Spijkerhard schreef: 07 dec 2018, 23:35 Heerlijk dat dagboek. Ik lag 2x dubbel.

Voor het eerst in mn leven vanaf DF voorgelezen, omdat ze hier vroegen waarom ik dubbel lag...
Dus snel vanuit het NSFW naar dit topic geklikt?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39687
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Arthur » 08 dec 2018, 10:24

Je bedoelt dat topic wat al een poosje 'droog' staat?
;)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 898
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Estoque » 02 jan 2019, 14:27

Nieuw jaar, nieuwe kansen en een hele hoop valse hoop om het allemaal weer eens beter te gaan doen dan afgelopen jaar.
Tijdens de feestdagen-vakantie redelijk wat Auto/Motor werkzaamheden verricht! Zo heerlijk dat je gewoon de tijd hebt om alles af te werken en een goed excuus hebt om je familieleden allemaal vakkundig te ontlopen. (Dan bedoel ik de gezinsleden niet, maar die andere mensen die je er gratis bij krijgt als je vader of moeder uit een gezin met meerdere kinderen komen :P)

Allereerst stonden de knipperlichten van mijn Husqvarna op de planning. Ooit de originele achterlichten met een bekwame schop tijdens het afstappen in de Ardennen een beste optater verkocht. De originele staken ook te ver naar buiten voor mijn gevoel, dus een paar nieuwe kleine LED-exemplaren besteld en gemonteerd.

Oud vs Nieuw (Links is oud)
Afbeelding
Ook gelijk het Relais vervangen voor een LED-variant, zodat ze niet sneller knipperen.

Eindresultaat:
Afbeelding

Omdat de voorkant van de 701 nogal oud over doet komen, is een veel toepaste upgrade de koplamp/spatbord van een Husqvarna 450/501.
Maar omdat ik zo'n eigenwijze drol ben en het spatbord van een 501 in mijn ogen weer niet past bij de rest van de motor, moest ik weer eens wat anders gaan doen.

Dus koplamp van een 501 besteld samen met wat andere goodies:
Afbeelding
Afbeelding

Koplamp verwijderd en maar eens geinvestariseerd wat allemaal aangepast moet worden om de nieuwe lamp aan te laten sluiten bij het originele spatbord en begonnen met hakken en zagen!

Afbeelding

Gelijk de tijd genomen om de originele spullen die verzaagd gaan worden, nieuw te bestellen zodat hij bij eventuele verkoop weer volledig origineel gemaakt kan worden. (ik ben nogal een sucker voor Reverse-moddable-modding). Zo is hij bij verkoop weer origineel en helemaal strak <3

Na een hoop gevloek met een stomp Stanley-mes, een Dremel en een ijzerzaag de boel netjes en dicht gekregen.
Afbeelding

Niet netjes genoeg, want inmiddels is de 3D-tekening naar Shapeways gestuurd om 3D-geprint te worden met de juiste gaten, sleuven en dergelijke om het nog wat strakker te maken. Maar dit is wel presenteerbaar!

Toen de Husqvarna-USB aansluiting gemonteerd onder het stuur en aangesloten achter de koplamp. Zit gewoon een 12v Geschakeld en 12V contant aansluiting vanaf fabriek die gebruikt kunnen worden voor de Accessoires, dus geen centje pijn.

Daarbovenop de Quad-lock telefoonhouder gemaakt. Zodat die afschuwelijke Tyraps niet in het zicht zitten tijdens het rijden. En een goede telefoonsteun stond toch nog op mijn lijstje.

Afbeelding
Gelijk ook de juiste lengte USB-USB C kabel besteld met 90 graden aansluiting zodat alles perfect past en er geen overbodige draden in het zicht zitten.

Toen de hele bende weer dichtgemaakt en getest. Werkt perfect!
Afbeelding

Ziet er toch echt stukken beter uit naar mijn mening dan het origineel:
Afbeelding
Afbeelding

Ziet eruit als een 2019-update versie zo, originele spatbord staat er gewoon perfect bij. <3

Zoals ik al zei ben ik nogal een sucker voor Reverse-moddable-modding, dus toen het snode plan in mijn hoofd schoot om een setje dikke half/half velgen te monteren, was het al snel duidelijk dat dit niet op de originele velgen mocht. Dus toen even de Alpina-wheels configurator opgestart om een mooi setje half/half velgen samen te stellen.

Bleken ze de blauwe naven niet meer te hebben en ook de velgen die ik eigenlijk wilde hebben niet meer te maken. Hmm, domper.
Dus toen maar verder gekeken naar andere velgen en tot een Haan/Excel combinatie gekomen. Voordat ik op "nu bestellen" klikte, toch maar even de bestelling in de winkelwagen geparkeerd en een nachtje geslapen. Want 1700,- euro voor 2 velgen, hoe rechtvaardig je dat voor jezelf? Nou, eigenlijk niet. Maar onder het mom van: "Moet ik hebben", toch maar besloten de volgende dag te bestellen.

MAAR TOEN DEED MIJN STOMME BREIN WEER EENS IETS WAT MIJ NORMAAL KLAUWEN MET GELD KOST!
Rutger werd wakker van de wekker op z'n telefoon en begon aan z'n dagelijkse opstart-routine.

*Rutger drukt wekker uit op telefoon*
*Rutger gaapt 3x*
*Rutger pakt telefoon en checkt Whatsapp*
*Rutger checkt outlook*

----- *Disclaimer: Hier is waar normaal mijn fysieke dagelijkse routine begint, zoals aankleden etc. De rest wat hieronder beschreven staat is niet onderdeel van mijn dagelijkse routine -----

*Rutger ziet Marktplaats notificatie mail over nieuwe advertenties met zoekwoord Husqvarna 701*
*Rutger ziet gelukkig niet de 'u heeft nog producten in uw winkelmandje-mail staan, die daaronder staat'*
*Rutger ziet Marktplaats advertentie over een nieuw setje Excel/Haan velgen voor Husqvarna 701*
*Rutger ziet dat dat toch wel een hoop centjes scheelt met 1700 euro*
*Rutger Belt naar Brabant voor dit nieuwe setje velgen*
*Rutger Rijdt naar Brabant voor dit nieuwe setje velgen*
*Rutger realiseert zich dat dit het dicht in de buurt komt van slapend rijk worden, wat hij ooit zal doen*

Afbeelding

Velgen zijn op de Spaak-nippels na(die had ik blauw aangevinkt) precies zoals dat ik ze in de winkelwagen had geparkeerd. Maar dat vond ik een klein offer voor de korting die er zat ten opzichte van helemaal nieuw.

Van:
Afbeelding

Naar:
Afbeelding
Afbeelding

(hier zitten overigens nog niet de juiste Haan-spacers op de voorvelg, die waren toen nog niet binnen. Maar ik moest mijn brommer rijdbaar houden. Daarom zitten de axle-sliders er vooraan ook nog niet op. DUS GEEN PANIEK!)

Eerst was het plan om deze velgen dan half-half te laten spuiten/poedercoaten, maar na het zien van de glimmende velgen in de brommer ten opzichte van de origineel matte velgen in de brommer, heb ik besloten om sowieso dit seizoen nog met deze samenstelling te rijden. Ziet er gewoon een heel stuk beter/frisser uit dan origineel.

Wel komen er nog wat wiel-stickertjes op, ala de originele velgen. Maar dan iets smaakvoller.
Toen de brommer weer in de hoek gedrukt, de gereedschapskist weer compleet gemaakt met alle sleutels die ik door de hele garage meeneem. (Ik sleutel nogal van mij af, dus vaak lekker veel chaos) in de Auto gesprongen en naar de werkplaats gereden om met de volvo 245 te gaan prutsen.

Allereerst onder de kap wat kabels verwijderd en de veerpoten bijgespoten. Nu weer alles lekker mat-zwart!
Toen mijn aandacht op het interieur gevestigd.

De Hydraulische handrem moest nog gemonteerd worden in de cockpit. Dus de handrem maar weer eens uit de kast getrokken, cilinder erin gestoken en in de auto geplaatst. Nu blijkt alleen dat een 'Verticale' handrem van QSP geen 'Verticale' handrem is, want 65 graden ten opzichte van horizontaal is gewoon vies schuin, waardoor je hem op geen enkele normale manier in een Volvo kunt monteren.

Dus aanpassen die zooi!
Afbeelding

Blijft handig zo'n handmatige zetbank (we hebben ook een modernere, maar die is niet zo fijn voor het kleine werk)
Afbeelding

Beugel verlengt, gaten geboord en gepast:
Afbeelding

Montagepunt gemaakt en in de auto gelast. Op zo'n manier dat er gewoon nog een stoel bij naast kan, mocht het ooit nog gebeuren.
Afbeelding

Tapijtje netjes ingesneden en de hele zwendel gemonteerd:
Afbeelding

C'est fini:
Afbeelding

En toen waren de feestdagen voorbij, kon de troep weer in de hoek geschoven worden en de mentale voorbereiding op het werken weer beginnen. Dus helemaal top!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door MartijnGizmo » 02 jan 2019, 15:48

Ik heb me goed vermaakt met deze update! :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bokkepoot en 19 gasten