De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Sander-E46 » 02 jan 2019, 16:33

Leuke updates weer!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Niels » 02 jan 2019, 16:41

Mooie details! Lekker bezig geweest in "de mooiste tijd van het jaar" :tooth: (doe mij de zomer maar trouwens..)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Estoque » 03 jan 2019, 07:04

Oh nee, ik houd van de winter!
December is sowieso de mooiste maand van het jaar en (nu nog, tot ik 80 jaar oud ben en weg loop te kwijnen in een verzorgingstehuis) de gezelligste.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Estoque » 18 mar 2019, 11:28

Update tijd!

Laatste update ging over het feit dat mijn BMW een storing gaf. Hoewel resetten en een paar kleppen op de ABS pomp, wel enige tijd hebben geholpen. Was de 'fix' van korte duur. Zeker met de aankomende APK werd het dus tijd om met een permanente fix te komen.

Helaas word ik chronisch geplaagd met tijdgebrek(wie niet), dus op een moedige zaterdag in januari (3e week), besloten de BMW bij de garage neer te gooien met de mededeling: "26 februari moet hij gekeurd zijn en wil ik dat de ABS storing verholpen is".

Gezien de drukke carnavalstijd en wintersport waren de momenten dat ik met meerdere passagiers moest rijden zeer weinig en de Amarok doet al een redelijke tijd dienst als woon/werk auto. Dus ik kon hem gerust een maand missen.

25 februari de BMW weer opgehaald met verse remmen (voor en achter alles nieuw) een gereviseerde ABS pomp, verse uitlijning en een verse APK. Heerlijk om weer eens in een lage auto te rijden, in plaats van zo'n hoge amarok :P.

Merk alleen dat mijn bestuurdersdeur steeds lastiger van het slot wil. Soms moet ik hem 2 of 3x van het slot doen en weer op slot doen, voordat het pinnetje volledig naar buiten komt. Iemand een idee wat dat kan zijn? (werkt dat op vacuum?)

Fast-forward naar afgelopen weekend.
Niet echt veel tijd aan mijn eigen auto's doorgebracht de afgelopen weken. Maar sinds kort heeft mijn vader z'n oude offroad hobby weer opgepakt met de aanschaf van een Jeep. Inmiddels hebben we al redelijk wat wilde plannen ervoor, maar dat is allemaal later.

Één van de eerste dingen die echt gebeuren moest, waren nieuwe stoelen/gordels.
De vorige eigenaar had er van die verschrikkelijke Autostyle stoelen ingezet met buisframe. Zulke stoelen die na 5 minuten al zeer doen en na 1,5 uur echt helemaal je doen verlangen naar een boswandeling van 8 uur.

Afgelopen zaterdag dus de boel opgeladen en richting de werkplaats getrokken! (Jeep mag gewoon over de weg hoor, maar echt comfortabel is het niet).

Afbeelding

waardeloze prutstoelen eruit:
Afbeelding

Nieuwe kuipen ingetaped om beschadigingen te minimaliseren bij het passen:
Afbeelding

Huts!: Klaar om de gordel stang te plaatsen.
Afbeelding
stoelen staan nog op de originele sliders, dus verschuiven kan nog steeds. Ideaal <3

RVS Platen gemaakt voor op de wielkasten, stang staat er nu nog los op.
Afbeelding
Afbeelding

Diagonaal-bevestigingsplaat gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding

Andere kant ook:
Afbeelding

Aflassen op de tafel:
Afbeelding

En definitief vast en de gordels gemonteerd:
Afbeelding

Al met al wel een goede 6 uur werk, maar het resultaat mag er zijn!
Volgende klus wordt het monteren van een nieuwe lier voorop, en de huidige lier verplaatsen naar de achterkant.
Maar daarvoor moeten we eerst een hoop zooi inmeten en nieuw materiaal lasersnijden/zetten.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Estoque » 01 apr 2019, 11:08

Update tijd!

Dit keer zowaar iets te melden over de paarse Volvo.
Aanstaande zondag is het weer tijd voor de Elandrun op het circuit van Lelystad. Omdat de Volvo al weer een tijdje staat, afgelopen zaterdag de Volvo naar binnen gehaald voor een stukje circuit-prep!

Probleem 1: De brandstofpomp liep niet meer
Allereerst maar eens 12v op de pomp gezet om te kijken of hij uberhaupt nog deed. Zo niet, dan heb ik nog een nieuwe Deatchwerks pomp liggen die er in kan. Maar na er 12v op gezet te hebben, zoemde de Walbro 255 pomp heel erg netjes in de tank.

Dan maar eens de stroom toevoer controleren, zoals verwacht kreeg de pomp geen stroom. Dus niet zo gek dat hij het niet deed.
Bekend probleem bij de 240's is het brandstofrelais, de soldeerpuntjes laten na een aantal jaren los en moeten dan weer een keer aangestipt worden met de soldeerpen.

Afbeelding

En hoppa! Brandstofpomp deed het weer!

Probleem 2: Mijn banden lopen aan in de wielkasten
De Volvo is achter zo'n 50mm verlaagd, maar ik heb nog nooit de standaard panhardstang ingekort om de as weer te centreren.
Heb al dik een half jaar het verstel-stuk in de lade liggen op het werk, maar afgelopen zaterdag getracht het ding er eindelijk tussen te zetten.

Montagepunten om 10cm gezet.
Afbeelding

11cm tussen de panhard vandaan gehaald en 2 bussen gemaakt die precies in de panhardstang passen.

Afbeelding
Afbeelding

Bakken maar:
Afbeelding

Helaas nog geen foto van het eindresultaat, maar dat komt spoedig.
Verstelling werkt perfect. De stang is reeds 1cm korter dan standaard en kan nog 4cm korter dan dat hij nu is. Als ik de as nu niet in het midden krijg, ligt het niet meer aan de auto :P

Resultaat was wel gelijk merkbaar, zo goed zelfs dat ik 25mm spacers kon monteren ter opvullen van de wielkasten. Iets dat er zeker niet gek uit ziet!

En nog even een overzichtfoto om het af te leren!
Afbeelding

Deze week nog een paar avonden doorhalen voor aanstaande zondag. Hopelijk valt het allemaal mee en kunnen we zaterdag enkel besteden aan bus inpakken en auto's (de 244 gaat ook mee).

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door MartijnGizmo » 01 apr 2019, 12:33

Mooie oplossing voor die stang!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door ///Joost » 01 apr 2019, 12:36

Mooi stukje huisvlijt met die panhardstang! En wat een prachtige foto. Die kun je zo inlijsten. :D

vester86
Berichten: 2716
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door vester86 » 01 apr 2019, 13:21

ziet er ingenieus uit, maar wat doet die stang precies?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door ///Joost » 01 apr 2019, 13:29

https://nl.wikipedia.org/wiki/Panhardstang

Je ziet het veel op (light duty) trucks. Tijdens mijn studie op de HTS hadden we daar nog een leuke casus over, hoe het negatief effect van de 'wandelende' achteras op te vangen. Een klasgenoot kwam met een ingenieus idee om met een tandwiel/heugel verbinding deze zijwaartse verplaaatsing op te heffen. In de praktijk wel lastig uitvoerbaar, en het maakt de constructie duurder (lees: te duur).

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Estoque » 01 apr 2019, 15:04

vester86 schreef: 01 apr 2019, 13:21 ziet er ingenieus uit, maar wat doet die stang precies?
De stang zit er standaard al onder. Die zorgt ervoor dat de as in de breedterichting van de auto niet weg kan. Hij verbind de as met de carrosserie.

Probleem is alleen dat je as dus op een vaste afstand van het bevestigingspunt van de carrosserie blijft. De afstand van buitenkant velg naar wielkast veranderd dus ook bij het in- en uitveren.

Mijn auto is achter verlaagd en dus klopt de afstand van de standaard stang niet meer. De afstand tussen velg/wielrand was aan de ene kant 3,5cm en aan de andere kant 1,5cm.

Door het verstelbaar te maken, kan ik de stang korter maken en zo de as weer centreren onder de auto. De reden dat ik dat wou is puur esthetisch. Ik had al 25mm spacers liggen, die kunnen er nu dus onder en lijkt het weer een stukje netter.
///Joost schreef: 01 apr 2019, 13:29 https://nl.wikipedia.org/wiki/Panhardstang

Je ziet het veel op (light duty) trucks. Tijdens mijn studie op de HTS hadden we daar nog een leuke casus over, hoe het negatief effect van de 'wandelende' achteras op te vangen. Een klasgenoot kwam met een ingenieus idee om met een tandwiel/heugel verbinding deze zijwaartse verplaaatsing op te heffen. In de praktijk wel lastig uitvoerbaar, en het maakt de constructie duurder (lees: te duur).
Een mooi alternatief is het Watts-systeem. Daarmee blijft de as gecentreerd bij het veren.
Heb dat al eens uitgetekend voor de 240, maar nog nooit doorgezet om daadwerkelijk te bestellen. Moet dan namelijk ook een ander differentieel deksel met een bevestigingspunt daarvoor. Maar een mooie pasklare oplossing heb ik daar nog niet voor gevonden.

het is een optie om een diff-deksel van een Jeep Wrangler te pakken, die hebben namelijk ook Dana 30 assen. Daarvoor zijn namelijk zat aftermarket deksels voor te koop die sterker en makkelijker te lassen zijn dan het origineel. Maar dan zit ik weer met de snelheidsmeter in de achteras etc. Dat moet ik dan allemaal pas maken.

vester86
Berichten: 2716
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door vester86 » 01 apr 2019, 15:59

helder verhaal, dank jullie wel voor de uitleg

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Estoque » 09 apr 2019, 09:19

En toen was het einde daar!

Afgelopen week ben ik echt druk geweest met allerlei problemen die ik met de 245 had.
Nadat ik hem de vorige keer rijdend weg had gezet, kreeg ik hem niet meer aan de praat.

De auto had verschillende elektrische gremlins die ik moest uitzoeken, werk dat best te doen is. Maar wanneer een conclusie na lang zoeken uitblijft, beland je al snel in een staat van "Dorpsgek op een houten kistje in de randstad die het woord van god staat te prediken".

Ik werd dus letterlijk langzaam gek en voordat ik verder kon met de andere dingen op het lijstje, moest de auto rijdend zijn.

Vorige week zaterdag heb ik dus de hele dag gespendeerd aan het zoeken naar elektrische problemen (los van die panhard stang), die ik gauw even tussendoor heb gedaan. Nadat ik Zaterdag het probleem niet had gevonden, besloten de rest van de week, in de avonduren verder te zoeken.

Na 4 avonden na het werk gemeten, getest en geprobeerd te hebben, werden de problemen van een steeds aparter kaliber.
Op een gegeven moment, wou de auto alleen nog maar rondgaan als de radio aan was. Bleven de dashboardlampen branden als je de sleutel uit het contact haalt, deed de brandstofpomp het alleen nog maar als je de Min een keer van de accu had gehaald etc.

Bij het loshalen van het dashboard, werd ik echter begroet door een kabel-ellende waar ik gruwelijk bang van werd.
Om jullie een idee te geven van het caliber kabelboom-geknoei, moeten we even terug in de historie van de auto duiken.

De auto is in het verleden ooit als 2.1 Turbo begonnen (origineel 240 Turbo blok) in Zweden. Daar is een Nederlandse jongen als stageloper heen gegaan, verliefd geworden op deze paarse 245 en heeft hem toen meegenomen naar Nederland. Deze jongen heeft hem toen doorverkocht aan een andere man, die er serieus geld tegenaan heeft gegooid.

De 2.1 werd opgebouwd met een grotere turbo, andere nokkenas, wilwood remmerij, PU onderstel etc. Waarna de 2.1 de geest heeft gegeven na verloop van tijd. Omdat de B230FK/FT sterker is dan de 2.1, en geen KJet heeft maar LH2.4, heeft deze persoon de auto omgebouwd naar het LH2.4 systeem, met behulp van een 740 kabelboom.

Echter is deze kabelboom op zo'n beun manier verwoven met de 2.1 kabelboom, dat ze in het proces nooit gedacht hebben om het geheel mooi te integreren in elkaar, nee. Ze hebben de originele kabelboom laten zitten en alle losse problemen die te maken hebben met het starten van LH2.4 opgelost door uit de 2.1 kabelboom signalen te halen.

Het resultaat is dus een verschrikkelijke kabelbende, met talloze massa's, doorverbindingen en aftakkingen. Afgeknipte kabels, en niet te herleiden kleurtjes die ingetaped zitten en bij op een andere kabel zitten. Daarnaast hebben ze er destijds nog LPG bij in gemaakt, en ook die computers zijn weer aangesloten op de kabelboom. Kortom, een ramp!


Afgelopen vrijdag avond trok ik dus het dashboard uit de auto om alles te checken en door te meten, zorgvuldig documenteren waar elke kabel heen liep etc. Waarbij ik een 2,5mm² kabel aantrof, die van links naar rechts achter het dashboard doorliep, die volledig gesmolten en verbrand was.

Kijkend naar waar die kabel heen liep, heeft deze kabel bij op het circuit van de startmotor gezeten. Deze heb ik dus eruit gehaald, verlegd op een veilige manier en dikkere kabel gepakt. Extra gezekerd, maar alsnog nog steeds wou de auto niet starten.

Vervolgens trok ik de radio eruit, waarna de auto helemaal niets meer deed.
Het hele massa van alle tellers, cluster, lampjes etc. was verweven met de Radio. Zodra ik de radio erin deed, wou de startmotor weer rond. Inmiddels was het 22:00 uur 's avonds en had ik nog 1 dag om alles te fixen.

Voordat ik naar huis ben gegaan, heb ik nog de Bobine, bougiekabels, rotor, verdelerkap, vonkversterker, bougies, injectorweerstand, brandstofrelais etc vervangen. Maar niets hielp.

In de auto terug naar huis de beslissing genomen ermee te stoppen. Kan wel enorm veel moeite gaan doen om alles eruit te trekken, alles opnieuw te gaan maken. Maar dan stop ik die moeite en energie liever in de 265 die toch al als vervanger is aangekocht. De 245 is dus officieel begonnen aan z'n laatste reis en dat is slopen.

Van de ene kant zonde van alle tijd en moeite die ik in deze auto heb zitten, van de andere kant een kans om het allemaal mooier en beter te maken. Het slopen van de 245 geeft mij een goede hoeveelheid onderdelen die ik niet meer hoef te kopen voor de 265, waardoor het financieel hopelijk wat mee gaat vallen.

Afgelopen zaterdag dus al niet meer aan de 245 gespendeerd, maar aan het voorbereiden van het 265 project.
Allereerst de 265 maar weer tevoorschijn getoverd en inventariseren wat er allemaal gelast en aangepast moet worden.

Foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Korte lijstje wat er gelast moet worden, alvorens we kunnen bouwen aan mijn idee:
- Dorpel Rechts
- Wielrand Rechts
- Wang Links en Rechts (worden vlak)
- Vloer passagierskant
- Wielbak Links en Rechts
- Kofferbak-dorpel
- Raamrand (ietsjes)

Vind ik allemaal nog wel meevallen voor een 200,- euro carrosserie, die volledig gestraald is. Dus 100% geen nare verassingen meer qua roest.

Om het slopen/organiseren van de 245 wat te vergemakkelijken, één van de containers voorzien van een stelling:
Afbeelding

En een hele hoop onderdelen die ik in de loop van de jaren verzameld heb, weggegooid of weggegeven.
Hoop met de paasdagen te kunnen beginnen aan de sloop, waarna het inventariseren dus kan beginnen wat we wel gaan gebruiken en wat niet.

De zoektocht naar een leuke motor om in de 265 is dus ook weer gestart.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door MartijnGizmo » 09 apr 2019, 09:26

Gevalletje jammer... en door! :ken ik jou:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door ///Joost » 09 apr 2019, 11:24

Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen. Af en toe een gremlin oplossen is nog wel te doen, maar als je mede door toedoen van vorige eigenaars een complete puzzeltocht moet oplossen om uberhaupt het ding rijdend te krijgen, dan lijkt me dat niet echt motiverend. Daar zouden nog wel eens heeeeeel wat uurtjes in kunnen gaan zitten om het weer 100% goed te krijgen. Dan kun je je beter op iets richten waar je wel je motivatie uit kunt halen. Het feit dat je veel onderdelen weer kunt gebruiken is dan wel superhandig natuurlijk.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Niels » 09 apr 2019, 21:51

Verstandig als ik het zo lees. Liever zelf van scratch beginnen dan andermans ellende oplossen. Aan wat voor motor opties denk je aan? Ik had eigenlijk wel verwacht dat je het blok van de paarse zou pakken.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque

Bericht door Estoque » 11 apr 2019, 10:21

MartijnGizmo schreef: 09 apr 2019, 09:26 Gevalletje jammer... en door! :ken ik jou:
Eens. Ben emotioneel alleen net zo labiel als een 5 jarig meisje die Lion-king voor het eerst kijkt, wanneer Mufassa naar beneden stort.
Dus ik moet oprecht een traantje wegpinken wanneer ik de zaag erin zet :P (Carrosserie gaat de autorodeo in naar alle waarschijnlijkheid).
///Joost schreef: 09 apr 2019, 11:24 Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen. Af en toe een gremlin oplossen is nog wel te doen, maar als je mede door toedoen van vorige eigenaars een complete puzzeltocht moet oplossen om uberhaupt het ding rijdend te krijgen, dan lijkt me dat niet echt motiverend. Daar zouden nog wel eens heeeeeel wat uurtjes in kunnen gaan zitten om het weer 100% goed te krijgen. Dan kun je je beter op iets richten waar je wel je motivatie uit kunt halen. Het feit dat je veel onderdelen weer kunt gebruiken is dan wel superhandig natuurlijk.
Dat was het hele probleem met deze Volvo.
Kort gezegd is het qua elektra gewoon een rampenbak. In de afgelopen jaren heb ik zoveel verschillende problemen gehad, even opgesomd:

- Remlichten die niet meer deden
- Toerenteller die uitviel, wanneer ik het kinderslot op de elektrische ramen deed.
- Wideband stoorde wanneer ik boven de 4k RPM kwam
- Blokmassa's zaten met een paar tyraps vast
- 2 plusdraden per koplamp
- Tankmeter deed het alleen als je de radio aan had.

En nog wel een paar dingen. Meeste zijn destijds wel opgelost, maar het lijstje bleef groeien.
Niels schreef: 09 apr 2019, 21:51 Verstandig als ik het zo lees. Liever zelf van scratch beginnen dan andermans ellende oplossen. Aan wat voor motor opties denk je aan? Ik had eigenlijk wel verwacht dat je het blok van de paarse zou pakken.
Ik heb een Standalone Motormanagement liggen. Dus de keuze is reuze qua motorblok.
Heb een aantal eisen:
- Minimaal 6 cilinder, liefst een V8.
- 300+ PK
- Handbak (of handbak conversie mogelijk)
- Injectie

M60 is een optie, maar vind ik redelijk saai. Wel de goedkoopste oplossing voor bijna 300pk.
Daarnaast vind ik een setje nokkenassen wat het karakter van de motor toch zo gaat aanpassen dat het bij een sportieve auto past, zo knettertje duur voor die motoren dat ik het niet zo'n geweldige opties vind.

1UZ vind ik hele lelijke motoren om te zien, dus dat is een no-go!

Jaguar V8SC is ook gaaf, maar geen handbak voor geleverd.

De iets exotischere V8'en (LS, LT1, etc) gaan allemaal al redelijk snel richting de 5, 6, 7k in euro's, zonder handbak.
En voor 6K kun je ook een S54 met handbak ophalen, en dat vind ik ook wel een heel erg vet blok voor in een Volvo.

4.2FSI V8 van Audi - Geen RWD Handbakken voor te vinden
M113 5.5 V8 van MB - Geen RWD handbakken voor te vinden die het koppel aankunnen. Moet dus een 530d bak omlassen worden, maar de persoon die daar bekend mee is staat niet als betrouwbaar te boek en is een hongaar/bulgaar.

Ik weet het gewoon nog niet. Liefst N/A of Supercharged.
Houd de schade auto pagina's van Mobile en Marktplaats goed in de gaten voor een sloper, dus als jullie ooit iets vinden. Delen = lief <3

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Tim » 11 apr 2019, 11:43

Yamaha V8 (B8444S)? Heb je ook gelijk een link met Volvo.

Een kort rondje googlen leert me dat er ook met handbakken geknutseld wordt: https://forums.swedespeed.com/showthrea ... V8-project

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Estoque » 11 apr 2019, 12:11

Tim schreef: 11 apr 2019, 11:43 Yamaha V8 (B8444S)? Heb je ook gelijk een link met Volvo.

Een kort rondje googlen leert me dat er ook met handbakken geknutseld wordt: https://forums.swedespeed.com/showthrea ... V8-project
Heel erg leuke motoren, die Yamaha V8's zijn alleen lastig aan te sturen met een aftermarket ECU.
Heeft te maken met de sensoren van de nokkenassen (volgens mij). Er zijn wel en paar mensen die het hebben gedaan, misschien niet de beste keuze. Daarnaast zijn RWD transmissies er niet voor gemaakt, dus moet je weer adapters laten maken en/of omlassen.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4110
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Philipoo » 11 apr 2019, 12:25

Lexus 1UZ? Met een R154 of bmw bak erachter. S54 is ook serieus cool, als je toch naar turbo zou willen 1JZ of M52/54 met een grote turbo erop? Anders een cadillac northstar? Scoor je ook voor een scheet en 3 knikkers

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Jeffrey026 » 11 apr 2019, 17:30

Mooi project. Knap dat iemand met chronisch tijd gebrek toch zo'n project op zijn hals durft te halen :p.

Maar je pakt het wel goed aan!


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Tim » 11 apr 2019, 20:34


Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Estoque » 11 apr 2019, 22:23

Philipoo schreef: 11 apr 2019, 12:25 Lexus 1UZ? Met een R154 of bmw bak erachter. S54 is ook serieus cool, als je toch naar turbo zou willen 1JZ of M52/54 met een grote turbo erop? Anders een cadillac northstar? Scoor je ook voor een scheet en 3 knikkers
Cadillac Northstar in RWD Configuratie is alleen 2007+ geleverd. En die blokken zijn allemaal met automaat geleverd en niet te vinden.
De FWD Northstars worden nooit omgebouwd naar RWD spec, en je zit met de plaatsing van alle componenten ivm FWD layout.

Ik weet niet of ik nog een turbobuild zie zitten. Ik wil eigenlijk gewoon lekker betrouwbare pk's en het circuit op om te oefenen. Denk dat een M52 Turbo dan niet heel erg geschikt is.

M60 V8 met ITB's of een 1UZ met ITB's is wel heel erg gaaf. +- 300pk en een dikke sound.
Vind alleen de 1UZ een gedrocht om te zien onder de kap. :P
Jeffrey026 schreef: 11 apr 2019, 17:30 Mooi project. Knap dat iemand met chronisch tijd gebrek toch zo'n project op zijn hals durft te halen :p.

Maar je pakt het wel goed aan!
Of het van de grond komt is nog maar de vraag he :P
Maar de eerste onderdelen zijn geregeld om te beginnen met lassen. Dus we gaan het meemaken!
Tim schreef: 11 apr 2019, 20:34 Of een Jaaaaaagggggggg: https://www.tweedehands.nl/auto-onderde ... 66552.html
De 3.2 is wat underpowered. Maar een Jag V8 is zeker een optie!

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Harrie D » 12 apr 2019, 04:45

Estoque schreef: 11 apr 2019, 22:23 M60 V8 met ITB's of een 1UZ met ITB's is wel heel erg gaaf. +- 300pk en een dikke sound.
Vind alleen de 1UZ een gedrocht om te zien onder de kap. :P
1UZ vvti ziet dr een stuk beter uit, heeft standaard 280PK en is relatief goedkoop, vooral in engeland kun je ze redelijk makkelijk vinden.
Moet je wel een ECU hebben die de VVTI aan kan sturen, maar goed, dat is meer een kwestie van genoeg in/uitgangen dan iets anders.

Als je met ITB's aan de gang wil kun je of de VVTI pakken, maar dan heb je geen pasklare oplossingen, de pre 94 (ofzo) zonder VVTI vragen ze teveel voor omdat die vrij goed met drukvulling overweg kunnen, maar de latere non VVTI 1UZ's zijn vrij goedkoop.
En heb nog een setje kut ITB's liggen voor de non-VVTI 1UZ :angel: (maar dat mag via PB)

Voordeel aan de 1UZ is het gewicht/formaat, het geluid en de prijs.
Nadeel is wat je nodig hebt om dr een handbak aan te hangen, maar dat is 1x kopen en je bent er vanaf.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Toen was het voorbij :S

Bericht door Estoque » 12 apr 2019, 08:07

Harrie D schreef: 12 apr 2019, 04:45
Estoque schreef: 11 apr 2019, 22:23 M60 V8 met ITB's of een 1UZ met ITB's is wel heel erg gaaf. +- 300pk en een dikke sound.
Vind alleen de 1UZ een gedrocht om te zien onder de kap. :P
1UZ vvti ziet dr een stuk beter uit, heeft standaard 280PK en is relatief goedkoop, vooral in engeland kun je ze redelijk makkelijk vinden.
Moet je wel een ECU hebben die de VVTI aan kan sturen, maar goed, dat is meer een kwestie van genoeg in/uitgangen dan iets anders.

Als je met ITB's aan de gang wil kun je of de VVTI pakken, maar dan heb je geen pasklare oplossingen, de pre 94 (ofzo) zonder VVTI vragen ze teveel voor omdat die vrij goed met drukvulling overweg kunnen, maar de latere non VVTI 1UZ's zijn vrij goedkoop.
En heb nog een setje kut ITB's liggen voor de non-VVTI 1UZ :angel: (maar dat mag via PB)

Voordeel aan de 1UZ is het gewicht/formaat, het geluid en de prijs.
Nadeel is wat je nodig hebt om dr een handbak aan te hangen, maar dat is 1x kopen en je bent er vanaf.
Ah! Kijk, een ervaringsdeskundige.
De latere VVTI is inderdaad al een stuk prettiger om naar te kijken!

Welke motor/Bak combi gebruik jij dan? Kon het in jouw meest recente topic niet vinden en je oude E30 topic, is voor het grootste gedeelte leeg gehaald.

ITB's is niet een concreet plan hoor, maar als je dan toch iets aparts wil hebben, dan vind ik ITB's wel heel erg gaaf!

Welk type 1UZ raad jij aan? Kijkend naar dat ik niet met drukvulling wil gaan prutsen en ik een ECU heb die VVTI kan aansturen (heb ik).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 236 gasten