De Volvo's en verdwaalde BMW van Estoque - Nieuwe stoelen struggles

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Niels » 04 mar 2018, 19:33

Als je het toch over BMW blokken hebt en het lastig is om een combi met een bak te vinden..... how about een Duitse V8? Reinier heeft een BMW V8 in een JAG. gelepeld. Of een 4.2 uit een Audi misschien? A8en genoeg voor weinig, alleen handbak zal misschien een zoektocht zijn.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6141
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door EvdP » 04 mar 2018, 20:10

Is de 2.0 T5 (S60 / duitse S80, B5204T5) geen optie?

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Sander-E46 » 04 mar 2018, 21:46

Een S85 zou wel erg gaaf zijn zeg, misschien kan Nutkees nog iets voor je betekenen wat betreft die Viper V10. Die bouwt volgens mij redelijk wat Vipers.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 05 mar 2018, 11:36

Zed240 schreef: 04 mar 2018, 18:12 Zoiets kun je zo gek maken als dat je zelf wilt natuurlijk. In de basis is een B5234T niet zo'n dure grap, en relatief eenvoudig. Zo'n M90 bak houdt een vermogen van 350pk toch wel zonder grote problemen? Dacht altijd dat de M90 toch één van de stevigere Volvo bakken was.

BMW bak erachter zal waarschijnlijk de 6-bak uit een 330d / 530d worden? Dat moet wel voor fors onder de 2k lukken.

Andere ideeën klinken super, maar dat het flink duurder gaat uitvallen weet ik wel zeker. Een beetje US V8 blok kost ook flink wat voordat je die in NL heb liggen.

www.jdm-parts.nl
Deze zaak zit vlak bij jou. Die hebben vast wel wat bijzonders liggen. Een mooie wankelmotor bijvoorbeeld. :shock: :D
Dat is ook waar ik een beetje tegenaan loop. Ik weet gewoon nog niet zo goed wat ik wil en wat ik niet wil.

M90's zijn in principe de beste Volvo bakken die er geleverd zijn voor de RWD volvo's, maar daar is ook alles mee gezegd. Ze zijn lang niet zo verfijnd als de Getrag en ZF bakken van inderdaad de 530's. Ik vind ze achter de B230's totaal niet vervelend, maar dat zijn dan ook niet echte powerhousen.

www.jdm-parts.nl heb ik nog nooit van gehoord. is inderdaad dicht bij mij in de buurt. Wankelmotor zou wel super tof zijn <3
EvdP schreef: 04 mar 2018, 20:10 Is de 2.0 T5 (S60 / duitse S80, B5204T5) geen optie?
Zeker een optie. Maar dan blijft de rest van mijn punten nog staan van de vorige pagina.
Sander-E46 schreef: 04 mar 2018, 21:46 Een S85 zou wel erg gaaf zijn zeg, misschien kan Nutkees nog iets voor je betekenen wat betreft die Viper V10. Die bouwt volgens mij redelijk wat Vipers.
Thx voor de tip! Altijd handig om een beginpunt te hebben in een zoektocht.


Even voor jullie beeldvorming over wat er allemaal mogelijk is met een 240.

Zo'n S85 past perfect in een 240
Afbeelding

Ook een V10 van een Viper past in een 240: Welliswaar veel minder netjes ingebouwd en wel voorzien van twee turbo's. Maar qua motorruimte past het.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door RJK » 05 mar 2018, 12:04


Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 05 mar 2018, 12:50

RJK schreef: 05 mar 2018, 12:04 Geweldig draadje hoor!

Kost uiteindelijk ook weer genoeg. Meteen deze doen?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... gsbak.html
Die is wel heel vet!
En voor die Coyote's zijn natuurlijk modificaties genoeg te vinden.

Thx voor de tip.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door RJK » 05 mar 2018, 13:00

Vooral die bak erbij is top. Ga eens een T56 voor een LSX halen, ben je ook zo twee-drie rooitjes verder dacht ik.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door MartijnGizmo » 05 mar 2018, 13:06

Net op m'n gemak de openingspost zitten lezen, wat een heerlijke projecten! S65 zou ook gaaf zijn in de 265!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 05 mar 2018, 13:13

RJK schreef: 05 mar 2018, 13:00 Vooral die bak erbij is top. Ga eens een T56 voor een LSX halen, ben je ook zo twee-drie rooitjes verder dacht ik.
Dat bedoel ik. Voor 5k ben je een heel eind opweg, heb je iets unieks. 420pk is genoeg om mee te beginnen :devil: en is gemaakt van aluminium.

Soundtrack zal ook wel goed zitten.
Voor 5k ga je ook geen E39 M5 V8 vinden (S62?) met handbak. En dat is qua specs de europese tegenhanger van zo'n coyote.

Ik ga oprecht even heel goed nadenken hierover. Ik merk al dat ik enthousiast wordt, en dat terwijl de auto nog niet eens in de buurt van klaar is. (ik moet nog beginnen :P)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 05 mar 2018, 13:42

Ik vond trouwens nog een filmpje van de Elandrun van 2017.


Om jullie een idee te geven hoe 'rap' hij daar was.

Stond op oude Hankook banden daar die aan het eind van de dag ook vervangen moesten worden (zie laatste remactie)
Hoop zonder interieur, semi's en een betere versnellingsbak (alsmede iets meer pk's) volgend jaar beter te kunnen doen dan P8 algemeen.

de snellere mannen reden ook serieus snelle apparaten. Een Volbloed Rally 242 met Drenth sequentiele bak en 600nm koppel bijvoorbeeld. En een 850 Racer op Slicks. Ook een C30 T5 op Semi's was rapper dan ik en ook moest ik het afleggen tegen een kaal getrokken 850 op semi's.

De klasse overwinning heb ik wel gehaald, maar dat was meer omdat ik niet in de 'special' klasse kwam, terwijl de rest van de snellere volvo's daar wel in zaten. 2 jaar ervoor zat ik wel in de special klasse, vandaar ook die S13 op de auto. Mijn startnummer van toen.
MartijnGizmo schreef: 05 mar 2018, 13:06 Net op m'n gemak de openingspost zitten lezen, wat een heerlijke projecten! S65 zou ook gaaf zijn in de 265!
Ja ik ben hier iets uitgebreider geweest dan in het "Show je auto-topic" op Tweakers. :p

Daar is toch weinig animo voor zo'n lelijke vierkante karakterbak. Daar zijn ze allemaal druk met Corsa D en E's en hele moderne radio's inbouwen en 12v sockets. :P

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door RJK » 05 mar 2018, 13:59

Estoque schreef: 05 mar 2018, 13:13 Ik ga oprecht even heel goed nadenken hierover. Ik merk al dat ik enthousiast wordt, en dat terwijl de auto nog niet eens in de buurt van klaar is. (ik moet nog beginnen :P)
Tof, ik lees in ieder geval mee. Mijn vorige project is in principe verkocht, dus de vraag is "what's next". Die Ford motor+bak zat om die reden ook al in mijn favorieten :tong:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 05 mar 2018, 14:18

RJK schreef: 05 mar 2018, 13:59
Estoque schreef: 05 mar 2018, 13:13 Ik ga oprecht even heel goed nadenken hierover. Ik merk al dat ik enthousiast wordt, en dat terwijl de auto nog niet eens in de buurt van klaar is. (ik moet nog beginnen :P)
Tof, ik lees in ieder geval mee. Mijn vorige project is in principe verkocht, dus de vraag is "what's next". Die Ford motor+bak zat om die reden ook al in mijn favorieten :tong:
Liet net het blokje zien aan een kennis die ook een M50 245 heeft en nu bezig is met een V8 uit een 540 in een 242, en hij werd ook enthousiast over de link die je stuurde.

Zullen we afspreken niet tegen elkaar op te bieden? :P

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Zed240 » 05 mar 2018, 14:35

En mocht je in de tussentijd nog de loterij winnen, een Ford Voodoo is natuurlijk helemaal het summum wat momenteel uit de VS komt (als je het mij vraagt tenminste). Zonder problemen 8,5k toeren en een bizar geluid. :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Niels » 05 mar 2018, 15:01

Estoque schreef: 05 mar 2018, 14:18
RJK schreef: 05 mar 2018, 13:59
Estoque schreef: 05 mar 2018, 13:13 Ik ga oprecht even heel goed nadenken hierover. Ik merk al dat ik enthousiast wordt, en dat terwijl de auto nog niet eens in de buurt van klaar is. (ik moet nog beginnen :P)
Tof, ik lees in ieder geval mee. Mijn vorige project is in principe verkocht, dus de vraag is "what's next". Die Ford motor+bak zat om die reden ook al in mijn favorieten :tong:
Liet net het blokje zien aan een kennis die ook een M50 245 heeft en nu bezig is met een V8 uit een 540 in een 242, en hij werd ook enthousiast over de link die je stuurde.

Zullen we afspreken niet tegen elkaar op te bieden? :P
RJK= Jaguar met BMW V8 build :wink:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door RJK » 05 mar 2018, 15:34

Estoque schreef: 05 mar 2018, 14:18 Liet net het blokje zien aan een kennis die ook een M50 245 heeft en nu bezig is met een V8 uit een 540 in een 242, en hij werd ook enthousiast over de link die je stuurde.

Zullen we afspreken niet tegen elkaar op te bieden? :P
Vooruit dan maar :tooth: Ik ben er sowieso helemaal nog niet uit hoor, weet nog niet eens welke carrosserie ik mee zou willen starten.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 05 mar 2018, 16:09

Ik heb z'n topic al ooit doorgelezen en het artikel gezien op Autoblog dat hij destijds te koop stond. Gaaf ding, maar niet mijn stijl.
(die V8 wel, de combinatie wel, maar ik heb helemaal niets met oude jags of andere engelse auto's)

Mijn vader heeft ooit een Elise 111R gehad en mijn zusje rijdt een een Classic Mini Cooper uit '95 en ik vind het maar een ramp.
Als het rijd is het allebei super. Zo'n Elise is echt leuk en met de toyota 1.8 zelfs zuinig en betrouwbaar. Maar het had altijd van die typische engelse dingetjes.

Had je de Elise gewassen, begonnen er weer 2 of 3 lampjes spontaan te branden die na 2km weer uit waren. Kachelweerstanden die onderaan hangen in het aluminium chassis. dus altijd vochtig + warmte = elke paar jaar zo'n ding vervangen.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 12 mar 2018, 11:37

Afgelopen zaterdag verder gegaan met het leegtrekken en bitumen steken.

Ook maar besloten dat ik dat paarse wel 100x mooier vind als wat er origineel voor een kleur op zat (dat blauwe).
Overigens heb ik 2L van deze kleur paars op maat bij laten maken, gezien niemand weet wat voor een kleur het is. Zelfs de verfmenger kan het niet traceren, maar het lijkt een Corrado kleur te zijn die is in samenstelling iets paarser is gemaakt.

Of deze foto ook goed te zien dat het gordeloog uit de wielkast was gerot (ligt daar links heel eenzaam :P)

Afbeelding

Bitumen steken ging verrassend snel en soepel. Dus toen weer verder gegaan met het laswerk aan de binnenkant.

Afbeelding

Hier zit één kant er in en liggen er nog een aantal delen bloot (zie chassisbalk links halverwege de foto).
Zo rot was de 245 daar dus. Dus nog steeds geen spijt van het besluit om de 245 als 'verloren' te beschouwen en het circuit op te gaan.

Toen de eerste delen vast in de hamerite gezet.
Afbeelding

Komt toch weer een tapijt overheen. Dus vandaar dat ik het met de kwast heb gedaan.

De roest linksachter uitgeslepen, dat gat gaat inmiddels door het leven als 'De nooduitgang'.
Afbeelding

Van buiten:
Afbeelding

Zoals te zien is, is er al meerdere keren een poging gedaan om de roestduivel te temmen. Maar vooral erg slechte pogingen.
Dus dat gaat er allemaal uit en wordt gefixt met nieuwe binnen en buitenranden.

Voor de rest ben ik bezig geweest met het bestellen van onderdelen.
Nu nog hopen dat het op tijd vanuit de VS naar Nederland komt.

Zaken die ik besteld heb:
- Quicksteer Roll Correction fuseekogels
- Langere wielbouten
- Kuipstoel beugels voor de originele sliders

Verder heb ik mijn setje Japan Racing velgen weer afgestoft die ik samen met mijn broer voor de 242 hebben besteld.
Gaten voor de wielmoeren zijn wel heel klein, dus moet even op zoek naar smalle, maar lange wielmoeren. Als iemand daar een goede site voor heeft, hoor ik het graag!

Zijn deze velgen:
Afbeelding

Plan is om een setje Semi Slicks op deze velgen te leggen. De witte 17" velgen die op mijn paarse zitten zijn voor mij te duur om op het circuit te gaan misbruiken. Plus die banden zijn voorzien van permanente (pauper) bandenletters en die zijn te duur om op banden te plakken die na één middag kaal zijn.

Voor de mensen die niet weten waar ik het over heb:
Afbeelding

Bandenletters + Witte Polaris velgen (zo heten die) + Carbon Spiegels is nogal een dingetje in de redelijk bekrompen volvo-wereld.
De hoeveelheid commentaar van puristen die dit verafschuwen is groot, vandaar dat ik die witte letters heb toegevoegd. Gewoon stoken tussen die gepensioneerde apothekers en huisartsen :P

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Riceaux » 12 mar 2018, 13:11

:lol: Lekker bezig! En ik vind het gaaf die witte velgen onder de kleur van de auto! Turbobrick altijd +1!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 19 mar 2018, 09:34

Afgelopen weekend weer 2 dagen bezig geweest met mijn favoriete bezigheid, bitumen steken, gaten vinden en vullen.
Ongelooflijk hoeveel moeite mensen willen doen om roest te verbergen.

Maar we zijn inmiddels 99% klaar met alle roest, dus tijd om bezig te zijn met leukere dingen:

Tankklepje terug van de scanner met een halve liter paars erbij. De kleur is namelijk niet origineel en ook zeker geen Volvo kleur. Enige optie is dus inscannen:

De basis van de kleur komt van een oude Volkswagen af, verder zijn er vooral veel donkere tinten toegevoegd volgens de menger.
Afbeelding

Op Marktplaats een Sabelt stoeltje gescoord. Geen FIA goedkeur meer (verlopen), maar verder perfect voor het passen en meten en de eerste circuitdag(en).

Tevens nieuwe QSP gordels besteld in de meest afschuwelijke kleur. Omdat ik mij niet in kan beelden dat iemand met goed verstand paarse gordels besteld, heb ik het dus maar gedaan. (Anders blijft QSP er ook maar mee zitten :P)

Afbeelding

Passen en meten:
Afbeelding

In mijn kadett had ik mijn stoelen gefixeerd op een frame. Leuk, maar voor langere ritjes is de ideale rijpositie niet altijd de meest comfortabele, dus in deze auto komen de stoelen op verstelbare rails.

De originele Volvo rails kunnen perfect hergebruikt te worden, zijn 20mm hoog en nog in goede staat. Op basis van de stoelframes en de de kuipstoel in Solidworks een RVS stoelbevestiging getekend en besteld.

Er was zelfs nog wat ruimte voor wat persoonlijke motivatie :P

Afbeelding

Omdat ik na 2 dagen lassen, slijpen en beitelen wel een beetje gek werd, maar even Illustrator opgestart en een toepasselijk stickertje gemaakt :P

Afbeelding


Tevens nog een hele hoop kleine dingen geregeld, maar daar ga ik jullie niet mee lastig vallen.
(en mijn baas / Pa komt nu het kantoor binnen gelopen en aangezien ik hoor te tekenen voor mijn werk is deze hoeveelheid typen op een toetsenbord redelijk vreemd en argwaan wekkend) :P :hot:
Laatst gewijzigd door Estoque op 19 mar 2018, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door MartijnGizmo » 19 mar 2018, 10:14

Puristen narren is het mooiste dat er is! Oh, en met een schermtoetsenbord kun je gewoon met de muis 'typen'... :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Niels » 19 mar 2018, 10:19

:tooth:

Lekker bezig hoor :thumbup:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Riceaux » 19 mar 2018, 10:26

(en mijn baas / Pa komt nu het kantoor binnen gelopen en aangezien ik hoor te tekenen voor mijn werk is deze hoeveelheid typen op een toetsenbord redelijk vreemd en argwaan wekkend) :P :hot:
:lol:

Lekker bezig weer! :thumbup: Die paarse gordels zijn best gaaf eigenlijk.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Crookie » 19 mar 2018, 10:34

Paars breekt lekker de rest. Rood is ook maar zo doorsnee 😃

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 19 mar 2018, 12:02

MartijnGizmo schreef: 19 mar 2018, 10:14 Oh, en met een schermtoetsenbord kun je gewoon met de muis 'typen'... :tooth:
Ik zal mij vast melden bij de bedrijfsarts voor een RSI behandeing :P
Riceaux schreef: 19 mar 2018, 10:26
Lekker bezig weer! :thumbup: Die paarse gordels zijn best gaaf eigenlijk.
De kleur viel mij inderdaad ook niets tegen. Komt totaal niet in de buurt van de paarse kleur die op de auto zit, maar dat was ook het streven niet.

Ik vind het heerlijk fout, multicultureel en genderneutraal. Helemaal 2018 dus :P

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Veel Knäckebröd en betrouwbare Bockwurst

Bericht door Estoque » 30 mar 2018, 15:07

Afbeelding
Afbeelding

Dat moment dat alles wat je bedacht hebt op de tekening, ook daadwerkelijk in het echt past!

Next up: Meer lassen, bitumen steken, lassen en verfen!







*zucht*

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jvb, krentenbol en 100 gasten