VW Golf MK2 1.8T - 1e trackday van 2024 is een feit!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door JP » 15 jul 2019, 21:17

Geen hoofdpijn nu ? :tooth:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 16 jul 2019, 14:40

JP schreef: 15 jul 2019, 21:17 Geen hoofdpijn nu ? :tooth:
Haha, stationair hoor je hem heul goed, maar eenmaal onderweg valt het gezoem wel weg door alle andere geluiden die het hok maakt....maar bij lange afstanden (naar de nordschleife ofzo) vouw ik er wel een stuk schuimrubber omheen :whistle:

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Crookie » 16 jul 2019, 18:26

:angel:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Crookie op 16 jul 2019, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 16 jul 2019, 18:28

:rolling:

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Harrie D » 17 jul 2019, 07:33

Rene-RS schreef: 16 jul 2019, 14:40
JP schreef: 15 jul 2019, 21:17 Geen hoofdpijn nu ? :tooth:
Haha, stationair hoor je hem heul goed, maar eenmaal onderweg valt het gezoem wel weg door alle andere geluiden die het hok maakt....maar bij lange afstanden (naar de nordschleife ofzo) vouw ik er wel een stuk schuimrubber omheen :whistle:
Kun je beter in je oren steken ;)
Ik rijd met m'n E36 ook bijna altijd met oordoppen (en met de E30 daarvoor ook) als ik meer dan 10km moet rijden. Op het circuit verzorgt de helm de geluidsisolatie.
Bijkomend voordeel is dat je je raam gewoon open kunt laten staan :mrgreen:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 17 jul 2019, 07:46

Ja, dat is ook een optie, maar dan hoor ik de rest van de geluiden niet zo goed meer...en dat vind ik dan weer jammer. Kreeg gisteren nog de tip om de 044 pomp zelf ook met trillingsdempers op de aluminium plaat te monteren...dus dat ga ik nog ff proberen

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Andry » 17 jul 2019, 12:52

:thumbup: Gaaf project

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Peric » 17 jul 2019, 15:49

Juist, de tip is al gegeven. Die rubberblokjes met draadeindjes boven en onder. De pomp geeft de trillingen ook door. Het zal al een stuk minder zijn als je die dempertjes monteert.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door JP » 17 jul 2019, 16:00

Rene-RS schreef: 16 jul 2019, 14:40
JP schreef: 15 jul 2019, 21:17 Geen hoofdpijn nu ? :tooth:
Haha, stationair hoor je hem heul goed, maar eenmaal onderweg valt het gezoem wel weg door alle andere geluiden die het hok maakt....maar bij lange afstanden (naar de nordschleife ofzo) vouw ik er wel een stuk schuimrubber omheen :whistle:
Nee, als je hoofdpijn krijgt, dan weet je dat er teveel benzinedampen in de auto hangen. Rook je ? :tooth:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 17 jul 2019, 20:17

JP schreef: 17 jul 2019, 16:00
Rene-RS schreef: 16 jul 2019, 14:40
JP schreef: 15 jul 2019, 21:17 Geen hoofdpijn nu ? :tooth:
Haha, stationair hoor je hem heul goed, maar eenmaal onderweg valt het gezoem wel weg door alle andere geluiden die het hok maakt....maar bij lange afstanden (naar de nordschleife ofzo) vouw ik er wel een stuk schuimrubber omheen :whistle:
Nee, als je hoofdpijn krijgt, dan weet je dat er teveel benzinedampen in de auto hangen. Rook je ? :tooth:
Haha oooh op die manier :rolling:
Ik rij altijd met een raampje open....dus er wordt altijd wel geventileerd :clap:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 02 aug 2019, 15:05

Zojuist even wat schuim op diverse delen van de rolkooi gemaakt....komende dinsdag maar eens uitwaaien in Assen tijdens Vrijrijden :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 06 aug 2019, 22:12

Zo! Dat was een mooi dagje, maar heeft helaas weer wat sleutelwerk opgeleverd..daarover later meer. Totaal 4 sessies gereden in de sportklasse, waarvan de 1e sessie gecombineerd was met de supersport klasse.

Sessie 1:
Om heel eerlijk te zijn....was ik stront zenuwachtig om met de golf het circuit op te gaan. 6 jaar geleden wel eens met een 75pk golfje 2 geweest, maar dit is toch ff andere koek. De opwarmronde begon al lekker door een schuiver van mij in de doordraaier achter op het circuit....bam...dat begint lekker 😁. Hup, de berm uit en weer verder. Was die sessie vooral bezig met spiegelen en snellere rijders ruimte te geven...want het was behoorlijk druk op de baan.

Sessie 2:
Omdat voor mijn gevoel de 1e sessie niet helemaal lekker verliep, een beetje dubbel de 2e sessie in gegaan. Maar doordat het een stuk rustiger qua verkeer, kon ik me veel meer focussen op het rijden. Steeds wat later remmen....steeds wat harder de bocht in....de flow kwam er een beetje in en dat voelde goed.

Sessie 3:
Deze sessie reed mijn oude schoolmaatje mee als passagier....stuk gezelliger dan rijden in je eentje en hier en daar nog wat tips gekregen qua bochten...tempo lag steeds wat hoger, maar ook de temperatuur van het koelvloeistof begon te stijgen....dus af en toe ff rustig een rondje tot de temperatuur weer gedaald was...en daarna weer op het gas. Het ging steeds mooier en harder.

Sessie 4:
De laatste sessie die ik reed, zat mijn schoonpa naast me. Het nieuwe was er inmiddels vanaf en ik kon al redelijk aanvoelen wat het Golfje aankon qua remmen en bochtensnelheid...het tempo lag daarom ook een stuk hoger dan de 1e 2 sessies en regelmatig werden er wat auto's ingehaald. Maar toen...
Besloot de kachelradiateur dat ie ook wel even uit elkaar kon ploffen. En dat gebeurde met zon 180km/u op het einde van het rechte stuk. Gelukkig kan je daar rechtuit de grindbak in en dat dus ook moeten doen ivm geen zicht meer en loeiheet koelvloeistof dat over de voeten stroomt. Niet zo tof....maarja..hobby hè.

Uiteindelijk afgesleept, noodreparatie gedaan, 1 brandblaar rijker en rustig naar huis kunnen rijden. Wordt weer sleutelen dus, maar wat een TOPdag was het! 😊

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Niels » 07 aug 2019, 07:38

Oei, ja die kachel radiateur is ruk als ie ploft... Heb het ooit met mijn Corrado VR6 gehad.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door MartijnGizmo » 07 aug 2019, 08:39

Damn, dan schrik je ook wel... :shock: Gelukkig nog enigszins ok vanaf gekomen.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 07 aug 2019, 23:21

Ja, leuk is anders...maar het is goed afgelopen...haha.

Omdat de Golf na 5km alweer te warm liep, vandaag wat dingen getest. Conclusies: waaier waterpomp draait netjes mee, thermostaat getest in een pannetje water op vuur en gaat netjes bij 87°C open, koelsysteem op druk getest....3 kleine kvs lekkages verholpen en systeem blijft netjes op druk...geen lekke koppakking dus. De bypass eraf gehaald en de "nieuwe" kachelradiateur eraan gehangen. Temperatuur bleef perfect tijdens de proefrit! Heb nog wel 2 kleine stukjes plastic gevonden na het drainen van het kvs...maar geen idee of dat er al lag. Hij is iig weer klaar! Nou ja.....op de terugweg barste de slang na de turbo 🙈

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 10 aug 2019, 09:18

Even 1 rondje van de camera geplukt en op YouTube gezet....er valt nog een hoop te leren qua circuitrijden, maar wat is dit gaaf in die ouwe golf :wheelchair:

Ook het filmpje even geüpload waar de kachel ploft op einde rechte stuk :bag:




Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 11 aug 2019, 00:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26697
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Martijn_bmw » 11 aug 2019, 09:25

Dat is niet best idd die kachel die zo klapt!
Gelukkig rustig en gecontroleerd de grindbak in kunnen gaan zonder veel andere schade.

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door SlowCo » 11 aug 2019, 10:21

Gelukkig was het hete koelvloeistof en geen benzine(damp)...

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 19 sep 2019, 22:18

Vandaag een begin gemaakt met de voorwielophanging ombouwen naar "wide-track". Kort samengevat; Golf 3 draagarmen, Golf 3 stuurstangen en een setje langere aandrijfassen.

Ik heb een wiellager versleten, dus mooi moment om 2 vliegen in 1 klap te slaan. Een setje fusees had ik nog liggen, dus hier nieuwe wiellagers in geperst. Langere aandrijfassen had ik ook nog liggen...en die zouden volgens mijn berekeningen moeten passen. Dus, wat onderdelen van een Golf 3 besteld en een setje VR6 toplagers, HD van MEYLE.

Vandaag 1 kant opgekrikt en eerst maar eens een draagarm uitgewisseld om te kijken hoe breed hij wordt....gaat wel mooi worden denk ik

Origineel MK2 draagarm
Afbeelding

Met MK3 draagarm
Afbeelding

Van `t weekend weer verder; Powerflex rubbers overzetten op de MK3 draagarmen en de rest monteren.

Minimale camber wat je met deze setup kan hebben is -3 graden, dus dat is best negatief. Ik wou graag ook een graadje negatiever en aangezien ik -2 had, kwam dit mooi uit. Wil je de wielen rechter hebben, moet je camber-correctie bouten monteren...die hebben een versprongen schacht.

Binnenkort weer een update!

Afbeelding

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Crookie » 19 sep 2019, 22:52

Hoe ga je dat met het achterwiel doen nu de spoorbreedte ook groter wordt?

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 19 sep 2019, 23:31

Crookie schreef: 19 sep 2019, 22:52 Hoe ga je dat met het achterwiel doen nu de spoorbreedte ook groter wordt?
Achter is hij ook al breder dan origineel. Straks staat hij rondom gevuld in de wielkasten. Voor en achter ongeveer 4cm breder in totaal

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Mike R32 » 20 sep 2019, 08:14

Waarom ga je voor Powerflex rubbers en niet OEM (Audi TT)? Powerflex rubbers willen best snel scheuren.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 20 sep 2019, 08:55

Mike R32 schreef: 20 sep 2019, 08:14 Waarom ga je voor Powerflex rubbers en niet OEM (Audi TT)? Powerflex rubbers willen best snel scheuren.

Powerflex bevalt mij erg goed...ik hou wel van een ophanging die wat directer en stijver is dan origineel. Heb destijds alle denkbare rubbers vervangen door Powerflex....dus dan ga ik niet de achterste draagarmrubbers vervangen voor OEM+ . Scheuren ze, vervang ik ze.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door ///Joost » 20 sep 2019, 11:01

Mooie updates, Rene. En best wel schrikken met die kachelradiateur kan ik me voorstellen.

Waarom heb je uberhaupt nog een kachel erin zitten? Of is dat puur voor de APK?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Cuprafan_123, jasverstoppen, mauritsklein en 88 gasten