Ik denk ik zoek die DTC70 blokken even op in vergelijking met de HT10, om te kijken wat voor blokken dat zijnJan Terwolde schreef: ↑04 nov 2020, 09:14 Wat gebeurt er als je wel gewoon op straat rijd met de ht10 remblokken dan?
Zelf rij ik met de 330i een kleine 7k aan straat kilometers ofzo maar ik heb de Hawk DTC70 gewoon er onder gelaten.. Naar het circuit toe is zeker geen probleem. (mijn straat kilometers zijn vooral heen en weer naar de ring)
Remmen net zo als normale remblokken als ze ''koud'' zijn behalve wat gepiep en als ze warm zijn bijten ze heel veel harder.
https://www.hawk-remblokken.nl/hb105u-7 ... 26064.html
Niet geschikt voor straat gebruik, uitsluitend circuitblokken
Het heeft hier al vaker op het forum gestaan en hierboven had ik het ook al ergens summier vermeld; kort gezegd remblokken werken met een transferlaag tussen schijf en blok die voor frictie zorgt bij remmen.
De frictielaag wordt aangebracht door een warm remblok. Straatblokken hebben een lage temperatuur range. De transferlaag is vrij snel op de schijf gezet en je hebt zonder na te denken de best mogelijke remkracht met deze combi.
Die DTC blokken werken pas (goed) vanaf 425 graden. Dan pas wordt de frictielaag (goed) op de schijf gebracht en heb je optimale rempower; zolang je systeem ook 400+ graden is.
Koude performance blokken brengen geen frictielaag aan, in tegendeel. Deze schuren deze er juist áf. Door met koude blokken te rijden werkt je remsysteem niet optimaal (frictielaag), maar puur op slijtage tussen schijf en blok. (Dit is ook waarom trommelremmen "theoretisch" beter remmen dan schijfremmen).
Je remblokken zullen dus veel harder slijten en je schijven ook, meen ik. Dat de remblokken toch een goede initieele bite hebben is mooi, maar dat is niets in vergelijking met de performance als ze warm zijn. En dat is waar je die 300 euro voor neerlegt, toch?
Als René van het circuit komt is het dus het verstandigst om met afgekoelde (koude) circuitblokken nog even een rondje te doen om de frictielaag te verwijderen, daarna de straatblokken er weer op zodat die hun frictielaag aan kunnen brengen.
Maargoed, dat is allemaal theorie, iedereen moet natuurlijk zelf uitmaken wat voor hem/haar het beste past
Zelf rijd (reed) ik met de Golf zo min mogelijk op straat. Dat trekt alleen maar de verkeerde aandacht. Hij heeft een kenteken zodat ik proefritjes kan maken en hij verzekerd is. Dit wil zeggen dat ik ook APK plicht heb. Meestal gaat ie op de aanhanger naar de APK.
Voor en na elke trackday controleer ik hem. Dan gaan de wielen met straatbanden er weer onder en als ik weet dat ik op straat ga rijden (of naar APK moet), gaan de straatblokken erop. Hij gaat ook naar het circuit op een aanhanger. Als er iets gebeurt, wil ik niet van anderen afhankelijk zijn. Maar ik heb die mogelijkheden (mogelijk gemaakt natuurlijk). Niet iedereen kan dat, en dan moet je compromis sluiten.