VW Golf MK2 1.8T - 1e trackday van 2024 is een feit!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door TurboClouseau » 06 okt 2021, 22:58

Sessie 6 was sowieso niet voluit ivm uitvallen van de motor door te weinig benzine in de tank. En na 1.00...dat was de eerste ronde....dan ben ik alles nog wat op temperatuur aan het brengen.

Vertrouwen in de remmen was er na sessie 5, maar ik heb geen zin om onnodig risico te nemen...zoals je zelf al aangaf, schade rijden is nooit leuk en we strijden ook niet om de 1e plaats op het podium

Oja, die Toledo ging hard!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door daNpy » 07 okt 2021, 06:59

Al doende leert men : thumbup:

Hoe staat het met de 4 pots remmerij? Of staat dat in die lange post :lol:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door TurboClouseau » 07 okt 2021, 07:21

Niet alleen plaatjes en filmpjes kijken hè 😁

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door daNpy » 07 okt 2021, 08:05

Sorry moet de Golf klaar hebben om weg te brengen morgen, en heb nog elke avond baby-bezoek. Op het werk is het helaas ook te druk om lekker te lezen :eatpaper:
Veel tijd heb ik dus niet over :lol:

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door Rolf205 » 07 okt 2021, 08:36

Rene-RS schreef: 06 okt 2021, 19:31
Het doel van de trackday was voornamelijk genieten 😉

.....

@Rolf: De balans is er inderdaad nog niet, hij is te krachtig tov z'n grip en wegligging, maar daar wordt aan gewerkt. Elk jaar wat verbeteren en dan komt het vanzelf goed. Het verlanglijst is iig lang genoeg 😉 Ook dat is een beetje de hobby hè.

Ik denk dat het gros hier hetzelfde doel heeft en weinig te winnen heeft op het circuit. En voor mij zit de lol voornamelijk in de bochten. Het zou mij dan ook jeuken als ik na zo veel snelheid op het rechte stuk, op eieren door de bocht zou moeten en af doen aan het genieten. Daarom ben ik eerst begonnen met het onderstel en staat de snelle motor later op de verlanglijst, maar zo heeft ieder zn prio's.

Wat mij wel geholpen heeft met de ronde tijden en bochten snelheid, is het youtube kanaal van Driver61.
Hij heeft een hele masterclass op zn site waar veel techniek van zowel de auto als het sturen wordt uitgelegd:
https://driver61.com/uni/

Het is ff een zit, maar wel de moeite waard volgens mij. Met vooral het verhaal over weight transfer in het achterhoofd, zou ik als ik jou was een keer een sessie rijden met de turbodruk terug naar 1.0 bar en kijken hoeveel bochten snelheid je er uit kan persen. FYI ik heb ook een 205 met turboblok en een hard inklappende turbo maakt het wel lastiger om op het randje van de grip te rijden.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door Ferdi » 07 okt 2021, 22:49

Ik heb de filmpjes nog niet gezien, maar wel de post en reacties gelezen.
Zelf met de 205 op +/- 180 pk op 850 kilo gereden en dat was wat mij betreft een prima balans tussen vermogen/grip/gewicht.
Iets meer kon nog, maar denk dat je met het turbo blok en dit vermogen wel wat serieuze aanpassingen verder bent voordat je het echt goed kwijt kan.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door TurboClouseau » 09 okt 2021, 13:57

Ik denk dat ik echt over moet stappen naar andere banden inderdaad. De banden gilden minder dan de sessie vorig jaar, maar als ik de filmpjes met data met elkaar vergelijk, dan ligt de bochtensnelheid even hoog....of ik dit geval, even laag.

De NS2R met TW180 is dan waarschijnlijk gewoon van een te harde compound....maargoed....ze zijn nog niet af, dus vervangen duurt nog ff. En dan maar naar een AR1 ofzo....daar rijden er ook erg veel mee rond tijdens vrijrijden

Olietemperatuur werd zo'n 130°C wat op zich nog niet echt een probleem is, maar persoonlijk zie ik hem liever ietsje lager. Een externe oliekoeler zat er al op, maar hing nooit in de rijwind....ook omdat ik nooit hoge olietemperaturen had.

Dus....de bumper maar weer eens bewerkt met de multitool! Nu is het een kwestie van de kentekenplaat er op het circuit even af wippen en dan hangt de koeler in de rijwind.
IMG_20211009_134117_128.jpg
IMG_20211009_134117_128.jpg (176.76 KiB) 3136 keer bekeken
IMG_20211009_134117_139.jpg
IMG_20211009_134117_139.jpg (129.85 KiB) 3136 keer bekeken

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door TurboClouseau » 09 okt 2021, 14:02

Wat betreft de lagere turbodruk....dat zou misschien een optie kunnen zijn, maar ik heb een elektronische boostcontroller die aan wordt gestuurd door de ECU....dus even de druk verlagen naar 1.0 of 1.2 zit er niet in.

Het enige wat ik kan doen is de stekker eraf trekken en dan draait ie op wastegatedruk....0.7bar, maar dat schiet echt niet op.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door daNpy » 09 okt 2021, 16:16

... en als je met 0,7 bar dezelfde tijden weet te rijden? ;)

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door TurboClouseau » 10 okt 2021, 13:34

Haha, ook dan blijft de stekker er mooi op zitten....verhoogd het funfactor én des te eerder zijn de ns2r's versleten 😁

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door smiley » 10 okt 2021, 13:59

Mocht het harder en korter remmen principe je beter bevallen, dan moet je ook zeker naar de sterkte van je remblokken kijken.
Die worden op hun piek in frictierate uitgedrukt.
DS2500 zit op 0.42
DS3000 zit op 0.6, DS3.12 op 0.54 en bijvoorbeeld RS14/CL6 bijvoorbeeld zitten op 0.5 wat een pak uitmaakt.
Laatst gewijzigd door smiley op 10 okt 2021, 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door daNpy » 10 okt 2021, 16:15

Hawk HT10 ligt daar nog iets boven, maar het is wel temperatuur afhankelijk.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door Rolf205 » 11 okt 2021, 08:49

Rene-RS schreef: 10 okt 2021, 13:34 Haha, ook dan blijft de stekker er mooi op zitten....verhoogd het funfactor én des te eerder zijn de ns2r's versleten 😁
Dat ze nog niet versleten zijn met zo veel wielspin, zegt misschien genoeg....

Heb je een externe boost controller die aan de ECU hangt, of zit de boost controller in de ECU?

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door TurboClouseau » 11 okt 2021, 19:58

Ja idd....sta er ook versteld van dat ze nog steeds voldoende profiel hebben....had verwacht dat ze na Assen wel op zouden zijn.

Externe elektronische boostcontroller die aan wordt gestuurd door de ECU.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm - Trackday Assen

Bericht door TurboClouseau » 30 okt 2021, 10:41

Kreeg via whatsapp nog een paar flyby 's toegestuurd....altijd leuk om te horen hoe het beest klinkt vanaf de zijlijn :devil:








Woensdag ben ik naar Rouke (de Boer Automotive) in Noordhorn geweest. Gespecialiseerd in uitlijnen, uitwegen, bandenmontage en alles wat daarbij hoort. Wou in eerste instantie alleen een uitlijncheck...puur om mijn touwtjes uitlijning te controleren en dan komend winter het spul los voor verstelbare topmounts en dan volgend jaar serieuze uitlijning.

Ding op de brug gereden, apparatuur aan de wielen en dan maar eens kijken wat de computer aangeeft. Ik heb hem op touwtjes op neutrale sporing gezet, maar hij bleek in werkelijkheid wat toespoor te hebben. Camber heb ik afgesteld met gradenapp op de telefoon ( :blink: ) op -2.5° gezet, maar bleek een dikke -3° te zijn.

Al met al zat de afstelling redelijk in de buurt, was het leuk om een keer te proberen, maar de volgende breng ik hem weer weg voor uitlijning.

Daarna nog even een leuk gesprek gehad over wielstanden, effecten van verschillende wielstanden, upgrades en het shimmen van de achterste astappen om een betere wegligging te krijgen. Rouke heeft daarna het toespoor versteld naar ietsje uitspoor. En aangezien er toch nog wat profiel op de NS2R's zit, laat ik de verstelbare topmounts eerst nog even zitten. Ook kan ik dan volgend jaar weer mooi testen of de wijziging in sporing veel effect heeft op het bochtengedrag. Camber hebben we op -3° laten staan. Terugreis had ik het idee dat hij iets lichter instuurde, maar dat kan ook een beetje tussen de oren hebben gezeten..

Foto's en uitlijnrapport plaats ik morgen even.

Golfje heb ik nu geschorst en staat kont aan kont met de cabrio van de vrouw onder de carport.

De plannen voor 2022:
  • Verse olie, oliefilter en benzinefilter
  • koelvloeistofmeter VDO
  • laswerk aan dorpels en wielranden
  • GTI wielranden erop en spatborden bewerken ivm bredere banden
  • Als de NS2R'S op zijn: Nankang AR1 (225/45R15 voor en 205/50R15 achter
  • Adapters voor de Porsche klauwen laten maken door Epytec
  • Remblokken en remslangen voor de Porsches
  • 25.4mm hoofdremcilinder van Volkswagen Transporter
  • Hoodvents monteren om KVS temp stabieler te krijgen
Zo, dat was eerst wel weer genoeg dacht ik. Voor 2023 (jep...ik plan alles :D ) staat het optimaliseren van de wielgeometrie op de planning ; rollcentre correctiekit, bumpsteer correctiekit, veertorens aanpassen met verstelbare topmounts om caster te vergroten, astappen achterzijde shimmen. Ik denk dat het dan echt leuk gaat worden.

En ja....een LSD maakt het helemaal compleet...die dan maar in 2024? :tooth:
Laatst gewijzigd door TurboClouseau op 31 okt 2021, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm

Bericht door daNpy » 30 okt 2021, 11:04

Die astap-shims heb ik ook inderdaad. En dat hij nu beter de bochten in "zuigt" is wel logisch als hij nu voor op uitspoor staat :lol: Rijdt een stuk beter.

Ben benieuwd naar de roll-center verbeteringen. Is dat met een langere/ hogere fusee?

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm

Bericht door TurboClouseau » 30 okt 2021, 11:22

daNpy schreef: 30 okt 2021, 11:04 Die astap-shims heb ik ook inderdaad. En dat hij nu beter de bochten in "zuigt" is wel logisch als hij nu voor op uitspoor staat :lol: Rijdt een stuk beter.

Ben benieuwd naar de roll-center verbeteringen. Is dat met een langere/ hogere fusee?
zijn vervangers voor de huidige fuseekogel om het kogelgewricht naar beneden te brengen. Zijn uniballs met stofhoezen, dus APK waardig. Ik laat ze wel vastlassen aan het fusee, want ze willen nog wel eens breken op de overgang dik/dun en dat wil je niet.

Zijn te bestellen bij Noath Precision. De pinderwagen heeft ze ook:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm

Bericht door TLRS » 30 okt 2021, 16:05

Ben benieuwd hoe de gti spatbord randen eruit gaan zien. Vind m eigenlijk zo al tof. Lekker no nonsense.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm

Bericht door TurboClouseau » 30 okt 2021, 19:39

TLRS schreef: 30 okt 2021, 16:05 Ben benieuwd hoe de gti spatbord randen eruit gaan zien. Vind m eigenlijk zo al tof. Lekker no nonsense.
Persoonlijk vind ik hem zo ook leuker, maar ondanks dat de randen omgerold zijn, loopt het op het circuit toch nog wat aan op sommige momenten.

Voordeel van de kunststof GTI wielbogen is dat ik het blikwerk eronder maximaal kan weghalen...dus mocht het aanlopen, dan is het tegen het kunststof....en dat smelt vanzelf wel naar het juiste model 😁

Heb de GTI wielbogen er al eens op gehad, maar dat lijkt nu nog geen porum....hij staat nu lekker breed in de kasten, maar met de wielbogen erop vallen de wielen veel te ver naar binnen.

Denk dat alles wel weer op z'n plaats valt qua looks als de bredere banden eronder zitten

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm

Bericht door TurboClouseau » 31 okt 2021, 16:40

De beloofde fotootjes van de uitlijning en het rapport:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vind het nog niet zo verkeerd voor een eerste keer uitlijnen met touwtjes. Is ook gebeurd op een oprit met klinkers....denk dat een volledig vlakke betonvloer net wat preciezer werkt.

Gradenapp op de telefoon blijkt ook niet helemaal precies te zijn, maar al met al vind ik het meevallen qua afwijking. Stiekem had ik het wel leuk gevonden als de waardes volledig fout waren en dat dat ook een grote oorzaak was geweest van het onderstuurd gedrag :D

Terugreis nog ff lekker genoten van het Golfje en nog even in Mexico zo'n 230km/u gereden....blijft een hele belevenis in dat ouwe hok. :D

Daarna thuis mooi kont aan kont met de cabrio onder de carport gezet en al het oude ijzer geschorst. Tot volgend jaar!

Afbeelding

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm

Bericht door daNpy » 31 okt 2021, 20:29

Rene-RS schreef: 30 okt 2021, 11:22 zijn vervangers voor de huidige fuseekogel om het kogelgewricht naar beneden te brengen. Zijn uniballs met stofhoezen, dus APK waardig. Ik laat ze wel vastlassen aan het fusee, want ze willen nog wel eens breken op de overgang dik/dun en dat wil je niet.

Zijn te bestellen bij Noath Precision. De pinderwagen heeft ze ook:

Afbeelding
Ja precies die bedoelde ik.
Heb ze zelf nog niet aangeschaft omdat de arm tussen fuseekogel en fusee verlengd wordt en daar best wel wat krachten op komen te staan. Ben benieuwd naar gebruikers ervaringen want de draagarmen staan dan wel een stuk beter :thumbup:

Gebruikersavatar
Toine
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2010, 14:23
Auto: Seat Ibiza 6L Cupra R 20VT
Locatie: Midden van het Land

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm

Bericht door Toine » 18 nov 2021, 08:53

Als je nog voor die hoodvents wilt kijken, ik heb een setje liggen, waar ik niks mee ga doen, ik durf het niet aan om te gaan zagen.... :wink: stuur maar PB.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm

Bericht door Eeuwe » 18 nov 2021, 10:55

Mooie update weer!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T 314pk/414Nm

Bericht door TurboClouseau » 04 dec 2021, 14:32

Weer een kleine update: Ik heb een adresje in de buurt gevonden die voor mij de adapters voor de Porsche klauwen gaat fabriceren. Hij gaat eerst eentje maken van aluminium, zodat ik kan testen of alles goed past. Daarna gaat hij 2 frezen uit staal!

Aangezien het dan alleen nog een kwestie is van een ander setje remslangen, heb ik de huidige remsetup verkocht. Golfje staat nu toch geschorst en kon er nu nog wat extra voor krijgen, omdat de remblokken nog flink wat voering hadden. En dan volgend seizoen meteen de dikke stoppers eronder.

Om nog wat meer flow door het koelerpakket te creëren, heb ik voor de motorkap een setje hoodvents gekocht....de buitenste 2 komen van Ali en de middelste zijn aluminium ventilatie rooster voor aan het een huis/schuur. Lekker el cheapo, maar hé.....if it works, it ain't stupid ;)

Denk dat ik hiermee wel een coole motorkap kan maken. Roosters worden zoals het nu lijkt allemaal matzwart

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: VW Golf MK2 1.8T -> Bonnetvents

Bericht door Marc Sierra » 04 dec 2021, 15:17

Waarom de adapters voor de remklauwen van staal maken? De mijne zijn gewoon van aluminium, scheelt een hoop (onafgeveerd) gewicht.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beros, Berry1000RR, Bing [Bot], Tom V, zuidnl en 55 gasten