Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Niggelll
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 dec 2014, 15:15
Locatie: Zeewolde

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Niggelll » 14 feb 2018, 09:40

Gefeliciteerd! echt super gaaf!! daar zal je vast veel :df: mee hebben. Is er eigenlijk iets bekend over de levensduur van die Duoselect bak?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door ///Joost » 14 feb 2018, 10:08

Precies Martijn, ik vind het geweldig hoor. Je leeft maar een keer en je moet het maar zien als hobby. Dat geluid is magistraal.

Gebruikersavatar
Evoluzione
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
Auto: Maserati Quattroporte V
Locatie: Gelderland

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Evoluzione » 14 feb 2018, 10:21

Macboy schreef: 14 feb 2018, 00:34 Allereerst mijn complimenten voor je uitgebreide en leuke openingstekst. Heerlijk om een liefhebber te zien die ook de moeite neemt om wat meer informatie te geven. Het enthousiasme spat er vanaf en je verhalen lezen heerlijk weg dus laat maar komen die updates :thumbup:

Ondanks dat ik toch verwacht dat deze diva me veel meer hoofdpijn gaat bezorgen. Maar goed, na echt vele omwegen (een stuk of 30), denk ik dat ik eindelijk de auto in bezit heb die ik altijd gewild heb. En ik heb me inmiddels ingesteld op een bloed-zweet-en-tranen project..
Het is al vaker gezegd hier, maar je bent absoluut een held. Fantastisch dat je deze droom laat uitkomen ! Werkelijk schitterende auto in een schitterende kleurencombinatie.

Ook past het prachtige interieur qua kleurstelling er geweldig bij! Wel jammer dat er een alcantara hemel ontbreekt.
Aangezien je toch met lijstjes aan het werken bent: een alcantara hemel kan je zelf alsnog laten bekleden. Kost volgens mij ook de wereld niet. Sieger of Erik hier hebben dat ooit zelf met hun auto gedaan meen ik ?
Als je het uitbesteed zal het ook prima te doen zijn.

Mij valt alleen wel in negatieve zin de kleurverandering van je stoel op. Is dat oogbedrog of ligt dat aan mijn scherm ? Of is dat inherent aan het weghalen van een laag van de lederen bekleding ?

Zelf heb ik in het verleden o.a een Alfa 156 GTA, C32, Alpina B3, B10, E39 M5 en een E55 AMG gehad.
Ben toch ook wel benieuwd naar foto’s van je oude verzameling ? Wat heerlijk zeg vooral die Alpinas.
Thnx Macboy!
Ik was zojuist een hele betoog aan het typen tot dat ik per ongeluk een hele lap tekst gewist had, met o.a mijn auto verleden.. Ik kom er vanavond nog op terug :oops:
///Joost schreef: 14 feb 2018, 10:08 Precies Martijn, ik vind het geweldig hoor. Je leeft maar een keer en je moet het maar zien als hobby. Dat geluid is magistraal.
Zo is het maar net!
Niggelll schreef: 14 feb 2018, 09:40 Gefeliciteerd! echt super gaaf!! daar zal je vast veel :df: mee hebben. Is er eigenlijk iets bekend over de levensduur van die Duoselect bak?
DuoSelect bak, of beter gezegd de koppeling heeft een beperkte levensduur. Slijtage hangt van het gebruik af. Lees, misbruik. In de file, achteruit rijden en flinke heuvelbeproevingen in de eerste versnelling zorgen voor een aardige slijtage doordat de koppeling slipt bij dit soort gebruik.
Er zijn mensen die er 10.000 km of minder mee gedaan hebben. Maar ook zijn er gevallen bekend waarbij de koppeling ruim een ton mee is gegaan of meer. Bij die van mij is de koppeling 50.000 km geleden vervangen. Je kan de koppeling uitlezen en dit heeft Louwman ook kosteloos voor me gedaan de afgelopen keer. Ik heb gelukkig nog even, want slijtpercentage zit op 50%. Dat valt me gelukkig enorm mee. Ik heb ook meteen een offerte opgevraagd wat het zou kosten om de koppeling volledig te vervangen (dus met de F1 pomp etc). Dat zit op 3800,- Kan ik mooi nog even sparen :popcorn:

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Thomas H » 14 feb 2018, 13:47

Geweldige wagen en dito keuze. Zoals de rest al zegt top dat je gewoon je gevoel volgt! :df: Blijf vooral de leuke updates schrijven, ik volg het graag! Hoe alles bevalt etc.
Voor de tekst die je kwijt bent geraakt, zolang het tekstkader nog zichtbaar is kan je met control + z de tekst weer terug kijken. Beetje mosterd na de maaltijd, maar wellicht voor de toekomst of andere.

Gebruikersavatar
Evoluzione
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
Auto: Maserati Quattroporte V
Locatie: Gelderland

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Evoluzione » 14 feb 2018, 14:29

Ga ik zeker doen en bedankt voor je tip!

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1811
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Jules » 14 feb 2018, 15:12

Vette maserati en top verhaal erbij!

Heb ooit een keer met zo eentje gereden vond hem erg gaaf! Schakelen viel me mee en idd heeft wel wat.

Veel plezier ermee

Gebruikersavatar
Evoluzione
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
Auto: Maserati Quattroporte V
Locatie: Gelderland

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Evoluzione » 15 feb 2018, 01:58

Macboy schreef: 14 feb 2018, 00:34 Allereerst mijn complimenten voor je uitgebreide en leuke openingstekst. Heerlijk om een liefhebber te zien die ook de moeite neemt om wat meer informatie te geven. Het enthousiasme spat er vanaf en je verhalen lezen heerlijk weg dus laat maar komen die updates :thumbup
Thanks! Zal me best doen om alle vorderingen netjes bij te houden hier.

Ook zal ik even informeren naar het bekleden met alcantara van enkele interieur delen. Dank voor je tip!

Kleur van de stoelen komt niet overeen met de de echte staat er van door mijn gebrekkige fotokwaliteiten. Ik zal binnenkort even een paar goede foto's maken. Wel moeten de matjes er eerst in komen (mocht iemand een stoffeerder/adres kennen die ze op maat maakt met de Maserati logo dan hoor ik het graag).
Joël D. schreef: 13 feb 2018, 20:26 Gaaf hoor. Prachtige auto. Interieur was flink verwaarloosd zeg, gelukkig toch nog mooi weten te maken. :thumbup:

Leuke historie qua auto's ook, heb je hier nog foto's van?
Zelf heb ik in het verleden o.a een Alfa 156 GTA, C32, Alpina B3, B10, E39 M5 en een E55 AMG gehad. Ben toch ook wel benieuwd naar foto’s van je oude verzameling ? Wat heerlijk zeg vooral die Alpinas.
Ooit ben ik begonnen met een Ford Fiesta 1.3 8v uit 2001. Uiteraard met sportpakket wat onder o.a inhield dat de auto uitgerust was met sportvelgen, bumpers en spiegels in kleur, uitlaatsierstuk en witte teller platen. Vond vooral de teller platen geweldig en gaf me toch een sportief gevoel elke keer al ik in de auto reed.

Al snel moest er een BMW komen. Dit werd dan ook een E46 320D. Na een jaar dieselen en ruim 50.000 km verder, kriebelde een 6 in lijn. Ik was al jaren zo verzot op de E46 dat ik maar op zoek ging naar een leuk exemplaar. En ja hoor, die werd een km of 30 verderop gevonden in Gaanderen from all places.

Samen met mijn vader en een goede vriend van me die tevens automonteur is er naar toe gereden. En daar stond ze, prachtige 18'' velgen, juiste bumperpakket die de auto iets exclusiefs gaf maar iets ingetogener was als het M-pakket. Prachtig cremé kleurig interieur, Orient blauw glimmende lak die ik later weer op een BMW zou bewonderen. Origineel Nederlandse auto, geleverd in een beperkte oplage en dit was nummer 142. Ja, het was zoals velen mij vaker zouden vragen: ' een echte Alpina' . B3 3.3. Wat een waanzinnige motor, rijbeleving, wegligging en toch comfortabel. Ik was verkocht en verpest voor het leven! Hier begon het echt mee en het was een geweldige driving-fun ervaring. Wat een ziel en karakter had deze auto zeg!
Helaas staan de foto's op mijn oude computer. Kenteken is 28-FS-GP
betreft dit prachtige exemplaar: https://www.alpina-archive.com/?p=1035&nmt=B3-3-3-142

Maandelijkse kilometers gingen weer omhoog. De verstandige mensen om mij heen fluisterden vaker in mijn oor dat ik afscheid moest gaan nemen van de B3. Werkelijk, enige reden waarom ik dit destijds gedaan heb is omdat ik het ook echt zonde vond om er dagelijks grote hoeveelheden aan kilometers op de teller te zetten. Wat naïef, wat stom en bovenal, wat een spijt had ik toch. Had ik de B3 maar gehouden en een woon-werk gebakje gekocht. Zelfs fietsen was beter geweest! Maar goed. Er kwam een Mercedes W211 E220 CDI er voor in plaats.
Na een paar maanden ruimde deze het veld en kwam er weer een E46 330D facelift er voor terug. Wat deze auto zo leuk maakte is het M onderstel, de 6 bak en een 'chipkuurtje'. Roetfilter was verwijderd. Dat gekke ding had meer weg van een locomotief uit het voormalige Oostblok. Maar wat een gang zat er in bij een zeer gering verbruik. Heel veel plezier aan deze auto beleefd, echter wilde ik een keer een V8 hebben. De W211 E500 was een feit. Geweldige en prachtige auto. Echter raakte het me niet in mijn hart zoals de B3. Wel was het een prachtig exemplaar dat veel bekijks trok op de 1 of andere manier.

Vervolgens was ik behoorlijk met het Mercedes virus besmet. Na de E500 nog een C32 AMG gehad, S320 CDI, C270 CDI, C30 AMG (geweldige 5 in lijn diesel en enige gemaakt door AMG). De C32 was echt een kanon, bloedsnel, maar miste toch echt iets wat de Alpina had. En ja, toen zag ik alweer een E39 B10 4.6. Origineel Nederlandse auto. Waarom alweer? Nou omdat ik een aantal jaren geleden deze echt aan mijn neus voorbij liet gaan. De verkoper bood deze auto aan op Marktplaats wegens aanschaf van een E60 M5. Echter had de beste man de prachtige V10 van BMW inmiddels aangeschaft. Maar de M5 werd al snel gestolen (tsja, meeste belanden in de vangrail of in de handen van de dievengilde destijds). En hij besloot de B10 te houden. Afijn, nu stond die te koop bij een groothandelaar en de B10 verkeerde nog in en bijzonder goede staat. De C30 AMG (daar reed ik destijds in) ingeruild en heerlijk weer herenigd met een Orientblauwe Alpina met wederom een beige kleurige interieur. Was een zeer leuke ervaring weer en veel herinneringen aan mijn oude en eerste liefde kwamen op.

Helaas, met nadruk echt op helaas, de Alpina ingeruild op een Porsche 996. Prachtige auto, destijds mijn droomauto. Ik wilde altijd een 911 hebben. En ik was zoals velen met mij, net te laat met het kopen van een luchtgekoelde 911. Goed sturende en zeer leuke auto. Bewust toen voor de staat gekozen, AKK laten doen, motor was geen 50.000 km oud, historie volledig inzichtelijk. Tot mijn grote spijt gekozen voor de langzame, zware, logge en saaie tiptronic ivm woon-werk verkeer (nee ik ging niet meer dagelijks dieselen en had mijn lesje destijds geleerd).
Flinke beurt er tegenaan gegooid, alle puntjes op de 'i' gezet. Om in Porsche vakjargon te spreken:' IMS/AOS' vervangen. Alle vloeistoffen filters, aanpassingen aan het onderstel en god weet wat allemaal meer.
Onderweg naar Duitsland net Elten voorbij het 'check engine lampje' welke begon te branden. Waarna vrijwel meteen het olielampje in het rood begon te knipperen. Normaal is dat best klote om me even in het plat Arnhems uit te drukken. In Porsche land is dat bij een 996 desastreus. Snel de auto aan de kant gezet en af laten slepen naar mijn specialist. Diagnose:' koppakking defect en motor volledig in de soep'. Auw..
Uiteindelijk alles laten herstellen, maar het was over. De 996 verkocht en weer terug naar een verstandige Mercedes. Wel absoluut 1 die ik exact het zelfde besteld zou hebben mocht ik voor een nieuwe CLS aan het shoppen zijn geweest. Designo briliant zwart, designo alcantara hemel, pianolak interieur gecombineerd met prachtige designo bekleding. Waanzinnig mooie auto en veel plezier aan gehad op andere gebieden als driving fun. Zeker geen langzame auto maar toch. Als hier een V8 uit Affalterbach in had gelegen, dan was dit mijn auto echt geweest. Toch nog een vinkje die ik bij nieuwe aanschaf anders had gezet denk ik.

Voor mijn doen best lang de CLS gehad, maar toch op zoek gegaan naar een V8 van AMG. Die vond ik wederom in een prachtige blauwe en om in handelaars termen te spreken, 'volle' W211 E55 AMG kompressor. Waanzinnig mooie en snelle machine. Miste enkel nog het designo pakket, elektrische kofferbaksluiting en geloof een brandblusser. Verder ook nog uitgerust met een C63 uitlaat en een X-pipe. Geluid is werkelijk waanzinnig mooi. En tot recent bijna het mooiste orkest uit mijn wagenparkgeschiedenis.
Met die AMG behoorlijk wat kilometers in het jaar er op gezet. Echter toch afscheid na bijna een jaar van dit kanon genomen waarmee ik mijn persoonlijke snelheidsrecord gebroken heb (teller 315 km/h). En ja, dat deed die waanzinnig. Hard rechtuit gaan, bochten waren zacht gezegd, niet zijn ding..

De kleine was inmiddels geboren, ik wilde meer ruimte en kocht een Cayenne 4.8 S. Leuke ruime alleskunner. Vervolgens was ik aan het zwerven en even het spoor bijster leek het.
In zeer korte tijd naast de Cayenne nog een 968 gekocht met sper, handbak en Koni sportonderstel. Zeer bijzondere auto in deze uitvoering. Het zou mijn trackday wagen gaan worden. Flink opgeknapt maar circuit heeft ze nooit gezien. De Cayenne was inmiddels verkocht, daar kwam een saaie degelijke A6 3.0 TDI voor in plaats van 2011. Leuke kilometervreter naast de 968. Wat ik in beide auto's miste was toch geluid. Daar kwam 1 van mijn oude lievelingsauto's voor in plaats. De Alfa 156! Kinderen hadden vroeger posters van Lambo's en Ferrari's in hun kamer. Ik van Alfa's. Gek he? Nooit eerder een Alfa gehad en naar Duitse degelijkheid 'afgegleden'.
Wat een geluid, en wat een heerlijke beleving met alle Italiaanse manco's. Heerlijk die V6 Busso motoren. Carbon zwart, tweekleurig interieur en uiteraard een GTA. Wel station (break, combi, papamobiel of what so ever), want stel je voor dat je een hoop zooi moet vervoeren en dat niet in de A6 past of de 968.

Uiteindelijk is het altijd komen en gaan geweest van vrouwen. Ehhh bedoel auto's (sorry voor de gene die meelezen), alle drie verruilden uiteindelijk het veld.
Als eerste de Alfa. Want ik besloot ook de 968 weer weg te doen. Ik zag weer op YouTube een prachtige rijtest van de 996. Jethro deed me toch weer vallen voor het lelijke eendje uit het 911 familie.
https://www.youtube.com/watch?v=w6jCiB9dt0A



DRIVETRIBE GARAGE: Jethro's Porsche 911
www.youtube.com
Watch our newest films before they're on YouTube: http://bit.ly/D_TRBvideos DRIVETRIBE's Editor-at-Large introduces his 150,000-mile, 996-generation Porsche 911 ...

En dit model werd naar mate de jaren vorderde steeds mooier imho. Sommigen vinden het een geweldige toekomstige belegging. Aangezien ik meer van het rijden ben dan het beleggen (geweldige qoute van een andere held van me George Best:'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered') maar dat even terzijde.

Weer een 996 gekocht, van een forumlid geweest van het Porsche forum. Bij hem geinfomreerd over de auto, zelf flink op de kop gezet, bougies er uit geweest, compressie was goed, cilinders ook van binnen. Historie aanwezig. Prachtige en zelfde kleur als die van Jethro. En 6 bak nu met een sper! Werkelijk geweldig sturende Porsche die nog steeds onderschat wordt en een absolute bang for the buck is. Echter, niet voor niets.. Net voor oud en nieuw, een behoorlijke dejavu.

Half 1 midden in de nacht op de snelweg op een doordeweekse dag. Een nieuwe 991 in mijn spiegel en een vrije baan. Van de 6 met een goed warm gereden motor, nieuwe filters, olie bougies en bobines, terug naar de 3, lekker doorjagen net voor de toerenbegrenzer naar de 4, 5 en de 996 komt gewoon aardig mee. Klaverblad af en weer op. Thumbs-up van de 991 rijder. Lekker doorhalen weer en check engine lampje. Dat vervloekte lampje, dat rotgevoel. Olielampje wederom rood knipperend, je wilt het niet geloven en maakt het jezelf wijs dat het de bougies zijn, bobines, een insect op een sensor, of whatever.
Maar je wilt niet geloven dat je droom echt in diggelen gevallen is en dat het je alweer overkomt met de 996. Je wilt niet al die boze tongen geloven of die chagrijnige oude mannetjes die een hekel hebben aan de 996 omdat het de eerste watergekoelde 911 is (vraag me altijd af of die gasten nog steeds een uitschuifbare Motorola hebben met een grotere accu als een Tesla).
Want ja, verandering en verbetering, dat is bij elke merk goed. Behalve bij Porsche.
Maar ik moet het ze nageven, de luchtkoelers waren over-engineered. De 996 t/m de 997.2 (op de fantastische Mezgers na), helaas niet een kwaliteitsproduct die het wel had moeten zijn. Maar goed, helaas voor mij maar Porsche is er wel mee gered.
Diagnose Porsche specialist, krukaslager (de befaamde IMS) afgebroken en heeft de motor behoorlijk bewerkt. Lager was een paar duizend km oud overigens.
Los van het financiële kant van het verhaal (dat weegt totaal niet op tot het gevoel van een droom in diggelen) kwam de 996 avontuur definitief tot een vroegtijdige eind. Wederom.

Een S8 V10 bleek een leuke oplossing. Zoals eerder beschreven, prachtige volle auto van een bekende ex-voetballer geweest en daarna in de handen van een Porsche liefhebber die daarnaast nog een 996 turbo had. Echter hoe graag ik het ook wilde, ik kon niet aan die auto wennen. In alle opzichten een geweldige bak! Echter het kon mij niet in mijn hart raken zoals eerder gezegd. En toen kwam zij, bella macchina, Italiaanse diva, een zegen en wellicht ook een vloek, maar wat zij met mij in een paar kilometer gedaan heeft.. Ze laat al mijn jeugdige herinneringen weer opleven. De herinneringen die ik had toen ik destijds in de B3 stapte. Elke keer weer omreed als ik richting mijn bestemming ging. Hoe ver een reis ook lijkt, je rijdt er hard naar toe. Maar baalt tegelijkertijd dat je er weer zo snel bent. Ik was weer verliefd en de klik is er weer. Benvenutti bella!

Helaas heb ik niet van alle auto's foto's op mijn huidige laptop. Internet heeft me wel weer geholpen om een aantal foto's te vinden.
Mijn oprechte excuses mocht ik met mijn betogen (die je niet al te letterlijk moet nemen) iemand tegen zijn zere been raken. Ook de A6 is een leuke auto net als de S8. Maar een Audi fan zal ik vrees ik nooit worden. En de 996 is een geweldig sturende auto, maar ik vertrouw ze gewoon niet meer. Het is over.
Of de Maserati een goede keus is? Tijd zal het leren. Tot nu toe heb ik er al plezier van door enkel naar haar te kijken. Iets met een prille liefde. Zal toch even kijken of ze in mijn woonkamer past mocht het tot het ergste geval komen!
Bijlagen
Mijn laatste 996
Mijn laatste 996
PIMG_9192.jpg (163.23 KiB) 4113 keer bekeken
Mijn eerste 996
Mijn eerste 996
4.jpg (152.8 KiB) 4113 keer bekeken
Alpina B10 4.6
Alpina B10 4.6
alpina-b10-v8-c577014122012111556_4.jpg (334.32 KiB) 4113 keer bekeken
C30 AMG
C30 AMG
DSC09360NEW.jpg (175.96 KiB) 4113 keer bekeken
C32 AMG
C32 AMG
Mercedes%20Forum%20Meeting%20Pouw%20Utrecht%2035.jpg (188.37 KiB) 4113 keer bekeken
W211 E500
W211 E500
IMG_0615NEW.jpg (255.44 KiB) 4113 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Evoluzione op 15 feb 2018, 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Evoluzione
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
Auto: Maserati Quattroporte V
Locatie: Gelderland

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Evoluzione » 15 feb 2018, 02:06

En vervolg:
Bijlagen
W211 E55
W211 E55
IMG_3814.JPG (166.88 KiB) 4113 keer bekeken
968
968
forumbIMG_6568.jpg (155.56 KiB) 4113 keer bekeken
Cayenne 4.8 S
Cayenne 4.8 S
IMG_6050.JPG (721.81 KiB) 4113 keer bekeken

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Robin » 15 feb 2018, 07:47

Man wat een verhaal. Hulde!

Als ik mocht kiezen: Je QP en de 968.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door indobesar » 15 feb 2018, 08:07

Leuk verhaal! En wat een gave auto's heb je gereden.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Sander-E46 » 15 feb 2018, 08:26

Man, dan heb je ook wel echt pech met je 911'jes. S8 V10 lijkt me ook een beul, maar zou toch voor de QP of de E55 gaan uit al die auto's.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Joël D. » 15 feb 2018, 10:02

Wat een heerlijke lijst met auto's zeg. Stuk voor stuk auto's die ik ook zou willen hebben. :thumbup:

Mooie velgen onder de E55 trouwens, welke zijn dat? Zien er uit als W212 AMG pakket velgen.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Riceaux » 15 feb 2018, 10:12

Robin schreef: 15 feb 2018, 07:47 Man wat een verhaal. Hulde!

Als ik mocht kiezen: Je QP en de 968.
+1! 968 is geweldig! :df:

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Barend » 15 feb 2018, 10:17

Wat doet het pijn om je ervaringen met de 996'jes te lezen.. :sealed:
Voor de rest een uitgebreide verzameling aan auto's gehad!

Zo te lezen komt er ooit nog wel een Alpina, dat is helemaal in tegenwoordig op het forum, dus dat komt goed uit :D

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Macboy » 15 feb 2018, 10:31

Het doet ook pijn dit draadje en dan zo weinig foto’s. Man man man wat een gave verhalen en geweldige auto’s heb je gereden. Zou toch echt wel wat interieur foto’s ook willen zien. Lukt dat ?

Geweldig wagenpark dat echt nog veel meer foto’s verdient !

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door ///Joost » 15 feb 2018, 10:37

Mooi verhaal en leuk geschreven...Ik kon telkens de aankomende deceptie proeven in je zinsopbouw. :D

De QP is natuurlijk prachtig als daily. Voor de fun is de 968 geweldig. ik heb zelf een 944 gehad als eerste auto, en behalve dat het ding ietwat underpowered was (nog de ongeblazen 2.5L type II), lag deze echt als een blok op de weg en ik zou er zo een terug kopen, ware het niet dat ze nu toch een beetje gedateerd zijn. De 968 heeft dan eigenlijk alles wat de 944 niet had. De body van de 944 vind ik iets mooier, maar qua rijgedrag moet het wel heerlijk rijden. Ook de 944/968 community vond ik toentertijd erg gaaf.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Spijkerhard » 15 feb 2018, 10:42

:coffee:
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Alfata » 15 feb 2018, 10:51

Geweldig verhaal zeg. En zo herkenbaar: echt verliefd worden op een auto kan bijna alleen als het een Italiaanse betreft. Het karakter, het geluid, het idee achter een ontwerp... De Italianen zijn zo verschrikkelijk goed in hun emotie en cultuur in een wagen te stoppen. Op Duitse zakelijkheid kun je erg gesteld zijn, maar erop verliefd worden?....
Wat een geweldige Quattroporte. Ik heb in mijn studentenjaren nog gechauffeurd in een Quattroporte. Wel met ZF automaat. Mooie trips mee gemaakt, waaronder naar Parijs. Klant in het centrum afzetten en zelf met de Quattroporte terug naar het hotel, door de tunnels. Daarom vind ik de opening van Intouchables ook zo heerlijk herkenbaar:



De auto heeft enorme indruk op mij gemaakt. De vorming van de stoelen, zo heerlijk Italiaans. Het schudden van de hele auto bij een koude start met lage buiten temperaturen. In alles merk je dat je "iemand" ontwaakt bij het starten. Meer dan slechts een auto.
Reed je door een binnenstad, dan riepen de mensen gewoonweg naar de auto: "geweldig, wat een mooie auto"... Ja, als de klant er niet bij in zat voelde ik me aardig het heertje.
Het bijzondere: de klant kwam van een 7-serie die hij vanuit kwaliteitsoogpunt weg deed. Hij stond er paar keer mee langs de snelweg. De Quattroporte kwam er als vervanging. 120.000km vanaf nieuw en nooit 1 gebrek. Daarna kwam er een S600 (nieuwe). Ik vervloekte hem, maar ben slechts daarna nog 2 keer op pad geweest met hem. Volgens mij had hij spijt, want op mijn vraag of hij de Quattroporte miste zei hij (en dat vergeet ik nooit meer, gezien zijn zakelijk instelling): "de Quattroporte was nooit de auto die echt bij mij paste, maar nu die weg is mis ik hem oprecht harder dan ik ooit zou hebben gedacht".

ErikS
Berichten: 18531
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door ErikS » 15 feb 2018, 13:00

Het intro van Intouchables..... Die kan ik wel 30 keer achter elkaar kijken.......

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door indobesar » 15 feb 2018, 13:16

In mei naar concert van Eindaudi. Nu alleen nog een Quattroporte regelen... LOL :D

Gebruikersavatar
Evoluzione
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
Auto: Maserati Quattroporte V
Locatie: Gelderland

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Evoluzione » 16 feb 2018, 00:57

Wederom bedankt allen! Motiveert me steeds meer om iedereen lastig te vallen met de leukste bijzaak in de wereld :df:
Robin schreef: 15 feb 2018, 07:47 Man wat een verhaal. Hulde!

Als ik mocht kiezen: Je QP en de 968.
Sander-E46 schreef: 15 feb 2018, 08:26 Man, dan heb je ook wel echt pech met je 911'jes. S8 V10 lijkt me ook een beul, maar zou toch voor de QP of de E55 gaan uit al die auto's.
Riceaux schreef: 15 feb 2018, 10:12
Robin schreef: 15 feb 2018, 07:47 Man wat een verhaal. Hulde!

Als ik mocht kiezen: Je QP en de 968.
+1! 968 is geweldig! :df:
Tsja.. De E55 was ongeveevenaard snel op de rechte stuk. Voor supercars reed ik gewoon boven de 200 km/u weg. En de absolute kanonnen hield ik gewoon bij op de autobahn. Volgende dag ging mijn vriendin gewoon boodschappen doen met de kleine er in. Ik kan me herinneren dat ik 1x eerlijk en goed verloren heb op de bekende Oberhausen straight. Dat was van een flink getunede 996 GT2. Bij de 260+ verloor ik die gewoon uit zicht. De W211 55er was een heerlijke alleskunner. De koude start was werkelijk geweldig.
De CLS was gewoon prachtig. De Alpina's waren een verfijnde meesterwerk (en dat meen ik echt).

Maar nu naast de QP had ik denk ik zelf ook het liefst de 968 er bij gehad. Wat een heerlijk sturende wagen was dat. Met zijn 240 pk was het zeker geen snelheidsmonster, maar wat een perfecte wegligging had die Porsche zeg. Elke bocht was weer een feest, oerbetrouwbare motor, heerlijke zitpositie (ben 1.91m lang), perfecte versnellingsbak, ideale gewichtsverdeling en misschien niet zo heel spannend, maar toch een zeer net verbruik. Gekker dan 1 op 6 werd het nooit. En ik heb er toch aardig gek mee gedaan vaak. En niet te vergeten de oerbetrouwbare motor en overengineerde degelijkheid. Ja, doe mij maar een 968 weer als het een oude Porsche moet zijn die nog te betalen is. Met nadruk op nog.
Enige manco wat ik aan de 968 kan verzinnen is het geluid. Of beter gezegd het gebrek daaraan. Jammer genoeg zal deze auto altijd in de schaduw staan van de 911 van de zelfde bouwjaren. Terwijl Porsche bewust de 968 van minder vermogen heeft voorzien om de 911 legende in stand te houden. Want de 968 was en is een absolute top wagen waarvan het chassis zo veel meer vermogen meer aan kon dan leverbaar was.
Joël D. schreef: 15 feb 2018, 10:02 Wat een heerlijke lijst met auto's zeg. Stuk voor stuk auto's die ik ook zou willen hebben. :thumbup:

Mooie velgen onder de E55 trouwens, welke zijn dat? Zien er uit als W212 AMG pakket velgen.
Dit zijn de AMG (sportpakket) velgen afkomstig onder een W204. Echter zijn het helaas (zeer goede Italiaanse) imitaties in 19''. De originele velgen zijn in max 18'' geleverd voor de W204.
Ik had hierna de originele AMG styling 6 velgen er onder. In mijn ogen verreweg mooiste en periode correcte velgen voor een W211/C219.
Barend schreef: 15 feb 2018, 10:17 Wat doet het pijn om je ervaringen met de 996'jes te lezen.. :sealed:
Voor de rest een uitgebreide verzameling aan auto's gehad!

Zo te lezen komt er ooit nog wel een Alpina, dat is helemaal in tegenwoordig op het forum, dus dat komt goed uit :D
Er zit hier inderdaad een hele grote Alpina fanclub. Heel gaaf! Ik sluit een Alpina in de toekomst niet uit. Heerlijke en eigenlijk perfecte daily.
En Ja, het is jammer dat het zo gelopen is met de 996. Maar alles gebeurt met een reden. En ergens denk ik dat de QP beter bij mij past. Maar hier later meer over.
Macboy schreef: 15 feb 2018, 10:31 Het doet ook pijn dit draadje en dan zo weinig foto’s. Man man man wat een gave verhalen en geweldige auto’s heb je gereden. Zou toch echt wel wat interieur foto’s ook willen zien. Lukt dat ?

Geweldig wagenpark dat echt nog veel meer foto’s verdient !
Interieur foto's van de QP heb ik je beloofd. Althans, betere foto's.
Maar bedoel je ook van de overige auto's? Dan ga ik even graven in de geheugen van mijn laptop en wat foto's verkleinen.
///Joost schreef: 15 feb 2018, 10:37 Mooi verhaal en leuk geschreven...Ik kon telkens de aankomende deceptie proeven in je zinsopbouw. :D

Voor de fun is de 968 geweldig. ik heb zelf een 944 gehad als eerste auto, en behalve dat het ding ietwat underpowered was (nog de ongeblazen 2.5L type II), lag deze echt als een blok op de weg en ik zou er zo een terug kopen, ware het niet dat ze nu toch een beetje gedateerd zijn.
Heerlijke wagens. En ik moet heel eerlijk zeggen dat hoe ouder een 944 wordt, hoe beter die weer begint te smoelen imho. Een goede 944 turbo is ook echt een heerlijke rijdersauto die echt spectaculair te tunen is!
Alfata schreef: 15 feb 2018, 10:51 Geweldig verhaal zeg. En zo herkenbaar: echt verliefd worden op een auto kan bijna alleen als het een Italiaanse betreft. Het karakter, het geluid, het idee achter een ontwerp... De Italianen zijn zo verschrikkelijk goed in hun emotie en cultuur in een wagen te stoppen. Op Duitse zakelijkheid kun je erg gesteld zijn, maar erop verliefd worden?....
Wat een geweldige Quattroporte. Ik heb in mijn studentenjaren nog gechauffeurd in een Quattroporte. Wel met ZF automaat. Mooie trips mee gemaakt, waaronder naar Parijs. Klant in het centrum afzetten en zelf met de Quattroporte terug naar het hotel, door de tunnels. Daarom vind ik de opening van Intouchables ook zo heerlijk herkenbaar:



De auto heeft enorme indruk op mij gemaakt. De vorming van de stoelen, zo heerlijk Italiaans. Het schudden van de hele auto bij een koude start met lage buiten temperaturen. In alles merk je dat je "iemand" ontwaakt bij het starten. Meer dan slechts een auto.
Reed je door een binnenstad, dan riepen de mensen gewoonweg naar de auto: "geweldig, wat een mooie auto"... Ja, als de klant er niet bij in zat voelde ik me aardig het heertje.
Het bijzondere: de klant kwam van een 7-serie die hij vanuit kwaliteitsoogpunt weg deed. Hij stond er paar keer mee langs de snelweg. De Quattroporte kwam er als vervanging. 120.000km vanaf nieuw en nooit 1 gebrek. Daarna kwam er een S600 (nieuwe). Ik vervloekte hem, maar ben slechts daarna nog 2 keer op pad geweest met hem. Volgens mij had hij spijt, want op mijn vraag of hij de Quattroporte miste zei hij (en dat vergeet ik nooit meer, gezien zijn zakelijk instelling): "de Quattroporte was nooit de auto die echt bij mij paste, maar nu die weg is mis ik hem oprecht harder dan ik ooit zou hebben gedacht".
Geweldige post! En zeer leuke (en verwoorde) anekdote aan de QP V. Om eerst even over betrouwbaarheid te hebben. Ik begreep van de serviceadviseur van Lowman dat ze een QP V in onderhoud hadden met ruim 4 ton op de teller. Zonder enige revisie aan de motor, bak of differentieel. Ik stond hier best van te kijken eerlijk gezegd. Auto schijnt ook in zeer goede staat te verkeren en is verder altijd netjes bijgehouden. Best een geruststellende gedachte maar nog steeds ben ik berekend op flinke tegenvallers.

Het lijkt misschien alsof ik aan het preken ben voor mijn eigen parochie. Maar de QP V is echt een waanzinnig mooie en geweldig rijdende sedan. Die eignelijk meer een vierdeurs supercar is dan een gezinsbak. Elke tunnel, viaduct, klaverblad, parkeergarage, koude start is werkelijk een feest.

Het is nooit mijn droom auto geweest. Maserati is ook nooit mijn favoriete merk geweest. Wel 1 waarvoor ik diepe respect altijd gehad heb. En na bemoeienis van Ferrari zijn het ook gewoon goede auto's met bakken aan karakter en iets betere degelijkheid.
Maar elke dag begin ik oprecht meer met de 'zwarte diva' te hebben. En ook steeds meer respect voor Maserati en hun filosofie.
ErikS schreef: 15 feb 2018, 13:00 Het intro van Intouchables..... Die kan ik wel 30 keer achter elkaar kijken.......
Volgens mij zojuist gedaan :D
Geweldige scene, prachtige film en machtig mooi geluid!
indobesar schreef: 15 feb 2018, 13:16 In mei naar concert van Eindaudi. Nu alleen nog een Quattroporte regelen... LOL :D
Just make me an offer that I can't refuse ;)
Audi6 schreef: 15 feb 2018, 13:45 Wat een verhalen Boris! Je hebt mooie auto's gehad. Kan me helemaal voorstellen dat je het nu gehad hebt met de 996. Ik reed met de mijne 90.000 km in 3 jaar en geen bijzondere dingen eraan gehad. Maar het kan ook anders aflopen. Voor mij denk ik ook geen 996 of 997 meer met uitzondering van de Mezgers.

Ben benieuwd naar je verdere ervaringen met de QP.
Dat zijn denk ik 90.000 geweldige kilomters geweest! Het zijn waanzinnig leuke auto's om te rijden. Vind ze ook echt beter sturen als een 997. Maar dat komt omdat ze puurder zijn. Ergens blijft de 996 ook echt in mijn hart zitten. Verdomme, snel die gedachte weer los laten!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Macboy » 17 feb 2018, 01:00

Ja van alle auto’s als kan :thumbup:

Gebruikersavatar
Evoluzione
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
Auto: Maserati Quattroporte V
Locatie: Gelderland

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Evoluzione » 20 feb 2018, 20:31

Macboy schreef: 17 feb 2018, 01:00 Ja van alle auto’s als kan :thumbup:
Ik ga me best doen!

Gebruikersavatar
hans33sw
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door hans33sw » 21 feb 2018, 23:15

Yes! Wil je nog meer complimenten? Want ik heb nog wel een rekje vol voor je klaar staan.
Heerlijk dit. En ja, Italiaans. En nog erger, en Mazzer. Maar na de jaren 80 en begin 90 is maserati toch echt wel wat fatsoenlijker gaan bouwen. En je hebt de juiste mindset al te pakken.
Als zo'n ras italiaan dan toch de geest geeft, ondanks al je voorzichtigheid, vergeef je het 'm. Iets wat me bij geen enkele andere auto gelukt is. Het moet ook een beetje in je zitten denk ik.

Rustig warm rijden, 20 minuten? Een half uur? Ach wat maakt het uit. Je weet dat straks het feest begint. En als ie dan eenmaal warm is, is het feest nog groter dan je kon bedenken. En guess what? Je mag dat feest nog heel vaak mee maken!

Heel veel plezier er mee en blijf vooral zo door schrijven en ons vermaken en inspireren. Bedankt!

Gebruikersavatar
Evoluzione
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
Auto: Maserati Quattroporte V
Locatie: Gelderland

Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004

Bericht door Evoluzione » 22 feb 2018, 20:36

Bedankt Hans! En ik deel volledig je mening. Een Mazzer vergeef je eerder gek genoeg. Net als alle ergonomische missesers, overige imperfecties en onderhoudsgevoeligheid.
Het is echt ongelofelijk wat voor een emotie de Italianen in hun auto's weten te stoppen.

En inderdaad, er dient wel met enig beleid omgegaan te worden met de diva. Goed warm rijden, files vermijden, juiste vloeistoffen en filters, twee-emmer-handwas ritueel, juiste banden en op spanning etc. Gelukkig ben ik niet anders gewend. Het lijkt soms net een kind. Je moet er behoorlijk wat voor over hebben, maar het geeft je echt enorm veel terug!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ti-Tourist (Erik), wjt en 169 gasten