Robin's Cooper S (R53) - Bezoekje aan Beek gebracht

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door Erik K. » 22 aug 2018, 11:55

Goed bezig Robin!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door matthyssie » 22 aug 2018, 13:00

Maar hoeveel merk je nou van dat extra vermogen?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door smiley » 22 aug 2018, 13:52

Hoeveel pk kan een R53 motor eigenlijk hebben zonder verstevigde zuigers of drijfstangen?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8000
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door MParallel » 22 aug 2018, 14:02

Goed bezig

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Robin's Cooper S (R53)

Bericht door frankie » 22 aug 2018, 14:59

Robin Hartog schreef: 22 aug 2018, 11:26 Redelijk bulletproof ja, hoewel de facelift compressor nog wat beter is. Mocht deze toch uiteindelijk stuk draaien gaat er een facelift exemplaar op. Maar voorlopig geniet ik uitermate van deze. :D
Ik heb in het verleden een 2003 R53 gehad en heb nu een 2005 R52S. Vind de laatste met de FL compressor ook een stuk krachtiger aanvoelen. Milltek staat bij mij ook nog op het lijstje twijfel alleen resonated of non-resonated. Oh en die Orranje CAI, ga je geen spijt van krijgen :crazy:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door Robin Hartog » 22 aug 2018, 15:43

matthyssie schreef: 22 aug 2018, 13:00 Maar hoeveel merk je nou van dat extra vermogen?
Minder dan ik had verwacht eerlijk gezegd, maar de mapping is natuurlijk ook nog niet optimaal nu. Hij is voornamelijk een stuk feller op het gaspedaal en de versnelling gaat gewoon weer een stukje sneller. Ik zal tzt wel eens wat 0-100 (en misschien wat tussenacceleraties-) testjes doen. :)
smiley schreef: 22 aug 2018, 13:52 Hoeveel pk kan een R53 motor eigenlijk hebben zonder verstevigde zuigers of drijfstangen?
Ik heb werkelijk waar geen idee. Er rijden R53's rond met over de 350pk, maar dat zijn wel turbo-conversies en zo uitgebouwd dat ik me niet kan voorstellen dat dat niet is aangepast. Het meeste wat voorkomt is tegen de 240/250pk, maar volgens mij is dat prima te bereiken zonder deze dingen aan te pakken. Dus aan dit antwoord heb je verder niets, maar wellicht heeft iemand hier nog toevoegingen op. ;)
frankie schreef: 22 aug 2018, 14:59
Robin Hartog schreef: 22 aug 2018, 11:26 Redelijk bulletproof ja, hoewel de facelift compressor nog wat beter is. Mocht deze toch uiteindelijk stuk draaien gaat er een facelift exemplaar op. Maar voorlopig geniet ik uitermate van deze. :D
Ik heb in het verleden een 2003 R53 gehad en heb nu een 2005 R52S. Vind de laatste met de FL compressor ook een stuk krachtiger aanvoelen. Milltek staat bij mij ook nog op het lijstje twijfel alleen resonated of non-resonated. Oh en die Orranje CAI, ga je geen spijt van krijgen :crazy:
Dat lees ik ook vaak ja, van die facelift compressor. Milltek hangt er vanaf wat je luid vindt en niet luid vindt. Je mag best eens komen luisteren in mijn R53. :) Maar in een R52S lijkt het me nog wel veel meer aanwezig, een non-resonated.

Enne, die Orranje CAI: Staat zeker op mijn lijstje, maar ik vraag me af, wellicht weet jij dat: er staat in de Orranje gebruiksaanwijzing dat je een gat moet zagen in de boarding van de auto? Is dat echt noodzakelijk, of kun je het ook gewoon monteren zonder dat te doen?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31245
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door JP » 22 aug 2018, 15:46

Tank je met een Cooper S gewoon euro 95, of liever toch wat hoger ?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door Robin Hartog » 22 aug 2018, 15:48

Ik tank alleen maar V-Power, daar reageert hij veruit het beste op. Motor loopt veel rustiger daar mee.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door smiley » 22 aug 2018, 16:03

Laatste vraag, dan houd ik op.
Weet je waarmee die 250 gehaald wordt? (Nog steeds SC, en zo ja met welk type, of een turbo?)

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door Robin Hartog » 22 aug 2018, 16:08

Andere pully, software op maat, andere nokkenas, grotere injectoren, en nog wat. Voor zover ik weet kan dat gewoon met originele compressor. Martijn weet dit vast wel gedetailleerder te vertellen. :)

Beek krijgt hem naar 235pk met bovenstaande dingen ^. Dus wellicht nog met een Janspeed spruitstuk, decat en andere uitlaat dat je de 250 al red.

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door Thomas H » 22 aug 2018, 16:29

Martijn heeft veel meer kennis, maar het een en ander weet ik wel. 240/250pk kunnen de zuigers/drijfstangen wel aan. Hiervoor moeten er idd wel de aanpassingen gedaan worden die Robin zojuist noemt. Met name het onderblok is een erg betrouwbaar en sterk gebleken. Ik heb zelf een keer met een R52 S Works (compressor) gereden die bovenstaande aanpassingen had gedaan (zat rond de 240/250 pk). Er viel nog erg goed lui mee te rijden, maar op het gas was het echt een pittige auto. Wil je meer dan 250 pk, dan volstaat de standaard supercharger niet meer en moet je richting Sprintex compressor gaan. Echter worden hogere PK's eenvoudiger behaald met een turbo. Vandaar dat een turbo conversie veel wordt gedaan.

Robin, leuk dat je bij Roel bent geweest. Jammer dat hij gaat stoppen, ik heb echt blindelings vertrouwen in zijn manier van werken. Goede mods ook, lees je draadje met plezier!
Overigens merk ik ook verschil tussen euro 95 en euro 98. Mijn ouders rijden allebei een Works Mini, die zijn dan ook op mijn aanraden en ervaring overgegaan op 98.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door Jan-Willem » 22 aug 2018, 17:39

Gaaf Robin!
Word wel een lekker bommetje zo

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door frankie » 23 aug 2018, 09:14

Robin Hartog schreef: 22 aug 2018, 15:43
frankie schreef: 22 aug 2018, 14:59
Robin Hartog schreef: 22 aug 2018, 11:26 Redelijk bulletproof ja, hoewel de facelift compressor nog wat beter is. Mocht deze toch uiteindelijk stuk draaien gaat er een facelift exemplaar op. Maar voorlopig geniet ik uitermate van deze. :D
Ik heb in het verleden een 2003 R53 gehad en heb nu een 2005 R52S. Vind de laatste met de FL compressor ook een stuk krachtiger aanvoelen. Milltek staat bij mij ook nog op het lijstje twijfel alleen resonated of non-resonated. Oh en die Orranje CAI, ga je geen spijt van krijgen :crazy:
Dat lees ik ook vaak ja, van die facelift compressor. Milltek hangt er vanaf wat je luid vindt en niet luid vindt. Je mag best eens komen luisteren in mijn R53. :) Maar in een R52S lijkt het me nog wel veel meer aanwezig, een non-resonated.

Enne, die Orranje CAI: Staat zeker op mijn lijstje, maar ik vraag me af, wellicht weet jij dat: er staat in de Orranje gebruiksaanwijzing dat je een gat moet zagen in de boarding van de auto? Is dat echt noodzakelijk, of kun je het ook gewoon monteren zonder dat te doen?
Ja dat moet wel. Aan de luchtiflterbak zit een buis die door dat gat moet. Het idee is dat hij dan koele lucht pakt uit het roostertje onder het raam. Maar het is geen hogere wiskunde hoor, zelfs mij is het gelukt :tooth:

Online
Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door ADV » 23 aug 2018, 09:16

Dacht dat er zo'n bak bij zat met een gat er in?

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door frankie » 23 aug 2018, 09:27

Fototje opgesnord. Hier zie je het gat zitten. Heb daarvoor gewoon een gatenboor op de accutol gezet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door MartijnGizmo » 23 aug 2018, 11:12

Dat gat maak je in het plastic schotje dat boven de rembekrachtiger zit, niet in het schutbord van de auto zelf. Is met een gatenzaag zo gedaan idd!

Prima upgrade die 15%, mooi binnen de marges. Verschil van de facelift supercharger zit hem vooral in de Teflon-coating op de schoepen, daardoor zijn de toleranties iets kleiner en produceert ie een beetje meer druk bij dezelfde omwentelingen.

Die lekkende facelift-motorsteun komt vrij veel voor overigens.
Robin Hartog schreef: 22 aug 2018, 15:43
matthyssie schreef: 22 aug 2018, 13:00 Maar hoeveel merk je nou van dat extra vermogen?
Minder dan ik had verwacht eerlijk gezegd, maar de mapping is natuurlijk ook nog niet optimaal nu. Hij is voornamelijk een stuk feller op het gaspedaal en de versnelling gaat gewoon weer een stukje sneller. Ik zal tzt wel eens wat 0-100 (en misschien wat tussenacceleraties-) testjes doen. :)
Je hebt wel een stuk meer vermogen, maar de opbouw blijft hetzelfde, oftewel als die van een grotere atmosferische motor. Verschil voelt dus zeker niet hetzelfde als bij een gechipte turbomotor. Ook de vrije lange versnellingen helpen niet echt mee...

Mapping zou ik niet teveel van verwachten, voelt misschien iets anders als het gaspedaal minder lineair wordt geprogrammeerd, maar eventuele vermogenswinst zit hem dan vooral in het verhogen van de toerenbegrenzer.
smiley schreef: 22 aug 2018, 13:52 Hoeveel pk kan een R53 motor eigenlijk hebben zonder verstevigde zuigers of drijfstangen?
Zoals eerder genoemd wordt 350-400 als veilig gezien bij een turbo-ombouw, mits met de juiste mapping en niet teveel druk bij lage toeren. Het blok is vreselijk overkill voor de standaard vermogens, maar toen werd daar nog naar gekeken ipv naar milieudingen. :tooth:

Vermogen met de Eaton M45 en alle "bolt-ons", dus kleinere pulley, fellere nokkenas, JCW-injectoren, uitlaatspruitstuk, etc is zo'n 230pk. Met een bewerkte cilinderkop met grotere kleppen kun je richting de 250pk. De eerder genoemde Sprintex is nogal een hoofdpijn-dossier gebleken, inmiddels is er van een TVS een grotere supercharger die zo'n 30pk extra levert. Nogal veel kosten/moeite voor de hoeveelheid vermogen, eigenlijk alleen een goed plan als je persé het karakter van de motor wilt behouden, de meesten kiezen meteen voor een turbo-ombouw. Daar rijden er in Engeland inmiddels aardig wat van rond, reken opo zo'n €10.000 voor de complete ombouw.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door matthyssie » 23 aug 2018, 11:44

Waar staat de toerenbegrenzer standaard op? Wat is safe om te draaien qua toeren?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door MartijnGizmo » 23 aug 2018, 11:56

Standaard is 6850, 500 meer is niet zo'n punt qua kop, maar zelfs met alleen een 17% pulley zitten de originele 330cc injectoren dan redelijk aan hun max. Maar mijn punt is vooral dat de vermogenswinst dan dus ook boven de 6850 toeren zit, merk je weinig van als je bij 80 in 4 op het gas gaat. :)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door matthyssie » 23 aug 2018, 12:32

Ja oke, dus met remap zou de begrenzer prima naar 7500 oid kunnen?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door smiley » 23 aug 2018, 13:01

MartijnGizmo schreef: 23 aug 2018, 11:12 inmiddels is er van een TVS een grotere supercharger die zo'n 30pk extra levert.
Welk typenummer?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door MartijnGizmo » 23 aug 2018, 13:42

TVS900, Harrop maakt de kit.
matthyssie schreef: 23 aug 2018, 12:32 Ja oke, dus met remap zou de begrenzer prima naar 7500 oid kunnen?
Het zou kunnen ja, maar dan zijn 550cc injectoren wel verstandig (of vereist) als je er nog meer aan gedaan hebt.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door smiley » 23 aug 2018, 14:02

MartijnGizmo schreef: 23 aug 2018, 13:42 TVS900, Harrop maakt de kit.
Gevonden.
Www.tvsmini.com
4 lobes. Het betere werk qua efficiency.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door Robin Hartog » 23 aug 2018, 16:50

Thomas H schreef: 22 aug 2018, 16:29 Robin, leuk dat je bij Roel bent geweest. Jammer dat hij gaat stoppen, ik heb echt blindelings vertrouwen in zijn manier van werken. Goede mods ook, lees je draadje met plezier!
Hier nog vergeten op te reageren, maar inderdaad jammer dat hij gaat stoppen. Als hij besluit om in het zuiden van het land weer door te gaan dan denk ik dat ik daar ook wel heen ga, Nederland is niet zo groot. :)
MartijnGizmo schreef: 23 aug 2018, 11:12 Dat gat maak je in het plastic schotje dat boven de rembekrachtiger zit, niet in het schutbord van de auto zelf. Is met een gatenzaag zo gedaan idd!

Prima upgrade die 15%, mooi binnen de marges. Verschil van de facelift supercharger zit hem vooral in de Teflon-coating op de schoepen, daardoor zijn de toleranties iets kleiner en produceert ie een beetje meer druk bij dezelfde omwentelingen.

Die lekkende facelift-motorsteun komt vrij veel voor overigens.
Top, thanks. Misschien dat ik dan zelf wel even ga beunen, wil het toch wel gedaan hebben.

Dat van die coating op de schoepen vertelde Roel ook al inderdaad, mooi spul.

Wat betreft de motorsteun, wist niet dat het vaker voorkwam. Wat wel vreemd was dat ik een facelift motorsteun en facelift deurvangers heb op een pre-facelift R53. Zitten overigens nu gewoon weer pre-facelift deurvangers op want die had hij besteld. :mrgreen:
MartijnGizmo schreef: 23 aug 2018, 11:12
Robin Hartog schreef: 22 aug 2018, 15:43
matthyssie schreef: 22 aug 2018, 13:00 Maar hoeveel merk je nou van dat extra vermogen?
Minder dan ik had verwacht eerlijk gezegd, maar de mapping is natuurlijk ook nog niet optimaal nu. Hij is voornamelijk een stuk feller op het gaspedaal en de versnelling gaat gewoon weer een stukje sneller. Ik zal tzt wel eens wat 0-100 (en misschien wat tussenacceleraties-) testjes doen. :)
Je hebt wel een stuk meer vermogen, maar de opbouw blijft hetzelfde, oftewel als die van een grotere atmosferische motor. Verschil voelt dus zeker niet hetzelfde als bij een gechipte turbomotor. Ook de vrije lange versnellingen helpen niet echt mee...

Mapping zou ik niet teveel van verwachten, voelt misschien iets anders als het gaspedaal minder lineair wordt geprogrammeerd, maar eventuele vermogenswinst zit hem dan vooral in het verhogen van de toerenbegrenzer.
Wel mee eens hoor, was ook eigenlijk wel te verwachten. Moet zeggen dat ik nu al wat meer kilometers heb gemaakt en voel dat hij echt wel degelijk sneller is. Rijd nu veel makkelijker weg van mensen dan voorheen. Vol accelereren (in voornamelijk z'n 3) is nu echt een feestje geworden. :hungry:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door MartijnGizmo » 23 aug 2018, 18:37

Gewoon lekker oldschool toeren maken! :df:
Robin Hartog schreef: 23 aug 2018, 16:50 Wat betreft de motorsteun, wist niet dat het vaker voorkwam. Wat wel vreemd was dat ik een facelift motorsteun en facelift deurvangers heb op een pre-facelift R53. Zitten overigens nu gewoon weer pre-facelift deurvangers op want die had hij besteld. :mrgreen:
Niet alles is exact gelijk gewijzigd, die motorsteun bijv. al eerder, maar andersom zijn er ook facelift-auto's met nog het tweespaaks stuur. En al vanaf 2003 is de montage voor de extra beugels van de cabrio aanwezig in de motorruimte, terwijl de cabrio pas veel later op de markt kwam.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Robin's Cooper S (R53) - Meer WHEEE

Bericht door matthyssie » 23 aug 2018, 18:38

Welke beugel is dat?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot], Vanreijmersdal en 101 gasten