Robin's Cooper S (R53) - Bezoekje aan Beek gebracht
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Robin's Cooper S (R53) (tóch de banden)
En t gebrek aan achterwielaandrijving
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Robin's Cooper S (R53) (tóch de banden)
En dat ja!
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Beetje druk geweest afgelopen tijd. MINI loopt nog steeds prima (en verbruikt nog steeds geen olie) echter is mijn uitlaat beetje lek aan het gaan. Dus wordt binnenkort tijd voor een Miltek non-resonated catback systeempje.
Verder maar een afspraak gemaakt voor binnekort om wat onderhoud en compressor-service te laten doen, die moet wel in goede conditie blijven natuurlijk. En omdat de compressor er dan toch af ligt begon ik te twijfelen of ik dan niet direct beter een pully upgrade kon doen. Na wat gezocht te hebben bleek er dan ook software matige aanpassingen gedaan te moeten worden + een intercooler upgrade. Dat wordt mij even teveel van het goede voor nu, dus dat stel ik nog even uit.
Wat me toch doet twijfelen is dat ik wel redelijk wat berichten lees van men die gewoon doorrijden zonder een intercooler & software aanpassing met daarbij een 15% pully.
De andere optie is daarnaast om bij een tuner in Duitsland (waar ik wel veel goede verhalen over hoor) alleen een software aanpassing te doen. Met deze optie zou er 30-35pk bij komen en zou geen verdere upgrade nodig zijn (oftewel geen andere pully en geen andere IC).
Wat denkt men op DF hiervan?
Mijn simpele gedachte is:
1) Pully upgrade zonder software upgrade: supercharger maakt meer toeren, is dan verder niet ingeregeld in de computer; dus dat is vragen om problemen?
2) Alleen met software 30-35pk erbij zonder mechanische aanpassingen; hoe kan dit überhaupt en gaat dit ook niet vragen om problemen? (Tuner geeft overigens aan van niet)
Anyone?
Verder maar een afspraak gemaakt voor binnekort om wat onderhoud en compressor-service te laten doen, die moet wel in goede conditie blijven natuurlijk. En omdat de compressor er dan toch af ligt begon ik te twijfelen of ik dan niet direct beter een pully upgrade kon doen. Na wat gezocht te hebben bleek er dan ook software matige aanpassingen gedaan te moeten worden + een intercooler upgrade. Dat wordt mij even teveel van het goede voor nu, dus dat stel ik nog even uit.
Wat me toch doet twijfelen is dat ik wel redelijk wat berichten lees van men die gewoon doorrijden zonder een intercooler & software aanpassing met daarbij een 15% pully.
De andere optie is daarnaast om bij een tuner in Duitsland (waar ik wel veel goede verhalen over hoor) alleen een software aanpassing te doen. Met deze optie zou er 30-35pk bij komen en zou geen verdere upgrade nodig zijn (oftewel geen andere pully en geen andere IC).
Wat denkt men op DF hiervan?
Mijn simpele gedachte is:
1) Pully upgrade zonder software upgrade: supercharger maakt meer toeren, is dan verder niet ingeregeld in de computer; dus dat is vragen om problemen?
2) Alleen met software 30-35pk erbij zonder mechanische aanpassingen; hoe kan dit überhaupt en gaat dit ook niet vragen om problemen? (Tuner geeft overigens aan van niet)
Anyone?
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Pully met software.
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Gewoon gaan voor een complete stage bij Minispeed (Beek Autoracing). Voor 1350€ alle onderdelen + montage voor 235pk. Ik vind dat een erg net bedrag.
https://www.minispeed.eu/product-catego ... ingstages/
https://www.minispeed.eu/product-catego ... ingstages/
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Alles of niets. Meer vermogen is leuk, maar je wilt het dan ook gewoon altijd zonder zorgen kunnen gebruiken.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
+1
Half is ruk!
Half is ruk!
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Dat 1350euro pakket is ook zonder intercooler...
Anyhow wat je doet, iig niet een pully zonder software update.
Anyhow wat je doet, iig niet een pully zonder software update.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Thanks heren, ik wil het ook wel goed doen hoor, daarom heb ik het halve werk nu ook afgezegd.
Echter ben ik vooral benieuwd naar de technische beperkingen. Ik ga geen vermogenupgrade doen zonder aangepaste IC bijvoorbeeld, maar is het noodzakelijk voor de software of kun je juist met alleen software en een IC af bijvoorbeeld.
Iedereen heeft het telkens over een andere pully, echter als dat ook bereikt kan worden met alleen software: what’s the downside to that?
Echter ben ik vooral benieuwd naar de technische beperkingen. Ik ga geen vermogenupgrade doen zonder aangepaste IC bijvoorbeeld, maar is het noodzakelijk voor de software of kun je juist met alleen software en een IC af bijvoorbeeld.
Iedereen heeft het telkens over een andere pully, echter als dat ook bereikt kan worden met alleen software: what’s the downside to that?
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Dat laatste kan dus niet helemaal. De kleinere pulley zorgt er (volgens mij, ben geen supercharger kenner) voor dat er meer lucht wordt gecomprimeerd. Meer zuurstof is grotere boem. Het is dus niet zoals tegenwoordig met al die turbomotoren dat je ff de druk softwarematig opvoert. Dat gaat bij een supercharger mechanisch, namelijk door de pulley.
Wat ik ervan heb gelezen (heb wel eens over een r53 nagedacht) op het New Mini Forum is dat een grotere intercooler niet noodzakelijk is bij een pulley upgrade. Het is natuurlijk wel handig, als je je vermogen wilt behouden bij zeer stevig boenderen/circuitwerk. Bij zo nu en dan even doortrekken zal de temp. niet zo ver oplopen dat het noodzakelijk wordt.
Bij Beek weten ze ook heus wel wat ze doen. Anders gewoon ff contacten, ze zijn redelijk gespecialiseerd in R53/Mini's.
Wat ik ervan heb gelezen (heb wel eens over een r53 nagedacht) op het New Mini Forum is dat een grotere intercooler niet noodzakelijk is bij een pulley upgrade. Het is natuurlijk wel handig, als je je vermogen wilt behouden bij zeer stevig boenderen/circuitwerk. Bij zo nu en dan even doortrekken zal de temp. niet zo ver oplopen dat het noodzakelijk wordt.
Bij Beek weten ze ook heus wel wat ze doen. Anders gewoon ff contacten, ze zijn redelijk gespecialiseerd in R53/Mini's.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Complex verhaal.
Meer druk van de supercharger kan op zich wel zonder intercooler enkel word je inlaatlucht altijd heter als je meer druk van een supercharger vraagt. Dat kan op zich weer andere nadelen met zich meebrengen, terugtrekken van onstekingstiming bijvoorbeeld.
Voor een enkel sprintje maakt het op zich niet altijd uit, maar voor langer op hogere belasting rijden is een grotere intercooler dan wel handiger.
Zelfde met software. Die kan via een MAP sensor waarschijnlijk gewoon corrigeren. Enkel zal hij waarschijnlijk iets rijker moeten bij meer druk om knock tegen te gaan en dat kan je enkel via software doen. Zelfde hier, langdurige hogere belasting zorgt er waarschijnlijk voor dat hij sneller inkakt.
Software en een andere pulley doen andere dingen. Pulley is fysiek meer lucht, software is enkel je ontsteking wat scherper zetten en mogelijk wat benzine er bij (en evt verstelling van je nokkenas mits die verstelbaar is) denk niet dat je daar zomaar 35 PK me wint maar ala.
Je kan die modificaties dus wel afzonderlijk doen maar pulley + intercooler + software geeft het beste resultaat en ook het meest stabiele resultaat.
Maar niks houd je tegen om het afzonderlijk te doen. Die pulley kost bijvoorbeeld niet veel en hij zit er zo op. Bevalt het niet dan is hij er ook zo weer af.
Meer druk van de supercharger kan op zich wel zonder intercooler enkel word je inlaatlucht altijd heter als je meer druk van een supercharger vraagt. Dat kan op zich weer andere nadelen met zich meebrengen, terugtrekken van onstekingstiming bijvoorbeeld.
Voor een enkel sprintje maakt het op zich niet altijd uit, maar voor langer op hogere belasting rijden is een grotere intercooler dan wel handiger.
Zelfde met software. Die kan via een MAP sensor waarschijnlijk gewoon corrigeren. Enkel zal hij waarschijnlijk iets rijker moeten bij meer druk om knock tegen te gaan en dat kan je enkel via software doen. Zelfde hier, langdurige hogere belasting zorgt er waarschijnlijk voor dat hij sneller inkakt.
Software en een andere pulley doen andere dingen. Pulley is fysiek meer lucht, software is enkel je ontsteking wat scherper zetten en mogelijk wat benzine er bij (en evt verstelling van je nokkenas mits die verstelbaar is) denk niet dat je daar zomaar 35 PK me wint maar ala.
Je kan die modificaties dus wel afzonderlijk doen maar pulley + intercooler + software geeft het beste resultaat en ook het meest stabiele resultaat.
Maar niks houd je tegen om het afzonderlijk te doen. Die pulley kost bijvoorbeeld niet veel en hij zit er zo op. Bevalt het niet dan is hij er ook zo weer af.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Thanks Bert, duidelijk verhaal. Redelijke bevestiging van wat ik al dacht. Dan wordt het gewoon het hele plaatje tegelijk uiteindelijk.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Verstandig want alleen een kleinere pulley gaat je compressor niet zo fijn vinden.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Gewoon origineel laten anders houd Rico je niet meer bijRobin Hartog schreef: ↑09 jul 2018, 08:31 Thanks Bert, duidelijk verhaal. Redelijke bevestiging van wat ik al dacht. Dan wordt het gewoon het hele plaatje tegelijk uiteindelijk.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Ik zou hem inruilen voor een 130i
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Doet 'ie nu al niet!Jan-Willem schreef: ↑09 jul 2018, 08:40Gewoon origineel laten anders houd Rico je niet meer bijRobin Hartog schreef: ↑09 jul 2018, 08:31 Thanks Bert, duidelijk verhaal. Redelijke bevestiging van wat ik al dacht. Dan wordt het gewoon het hele plaatje tegelijk uiteindelijk.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Hehe leuk spul die Mini's.
Inderdaad voor het complete plaatje gaan. Levert het meeste op. Je uitlaat kun je misschien nog laten lassen. Scheelt wat in de aanschaf van een compleet nieuw miltek.
Deze man heeft een compleet yt kanaal over 1&2 gen Mini's. Zijn eigen r53 heeft 244pk met de genoemde mods + nog wat meer.
Inderdaad voor het complete plaatje gaan. Levert het meeste op. Je uitlaat kun je misschien nog laten lassen. Scheelt wat in de aanschaf van een compleet nieuw miltek.
Deze man heeft een compleet yt kanaal over 1&2 gen Mini's. Zijn eigen r53 heeft 244pk met de genoemde mods + nog wat meer.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Dat kanaal ken ik inderdaad, mooi kanaal, erg leerzaam!
Wat betreft die uitlaat: ik heb het gevoel dat hij eerder al gelast is, ben bang dat er weinig meer aan te redden valt. En gewoon man-math beetje toepassen; mooi een nieuwe uitlaat.
Wat betreft die uitlaat: ik heb het gevoel dat hij eerder al gelast is, ben bang dat er weinig meer aan te redden valt. En gewoon man-math beetje toepassen; mooi een nieuwe uitlaat.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Dan toch maar lekker knetteren met de Miltek
Oja.. die 244pk is niet helemaal zonder risico. Mod mini heeft al eens wat aan de cilinder kop gehad.
Oja.. die 244pk is niet helemaal zonder risico. Mod mini heeft al eens wat aan de cilinder kop gehad.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Een mini is sowieso niet zonder risico toch?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Ach ja, welke auto wel tegenwoordig? O ja...Toyota Hybride.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Inderdaad als je internet mag geloven koop dan helemaal geen auto meer.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Boeiend. Niet alles is een wedstrijd JW.Jan-Willem schreef: ↑09 jul 2018, 08:40Gewoon origineel laten anders houd Rico je niet meer bijRobin Hartog schreef: ↑09 jul 2018, 08:31 Thanks Bert, duidelijk verhaal. Redelijke bevestiging van wat ik al dacht. Dan wordt het gewoon het hele plaatje tegelijk uiteindelijk.
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Robin's Cooper S (R53) (pully of geen pully)
Op onze R53 is de 58mm pulley door een 55,5mm exemplaar incl. software update. De R53 is bij aflevering voorzien van het originele JCW motor upgrade: JCW ecu, JCW compressor, JCW cilinderkop + bougies. Naderhand de pulley/software upgrade bij Beek met een (kijkend naar andere JCW's met dezelfde upgrade) gegokt vermogen van +/- 230-235 pk, maar dat is een aanname en niet gemeten. Een intercooler vervangen heeft imo pas zin als je weet hoe efficiënt het standaard exemplaar is. Groter qua inhoud of koeloppervlak betekent niet automatisch een efficiëntere koeling....en er is tegenwoordig behoorlijk veel rommel te koop. Ik ben meer thuis in Evo's en daar qua aftermarket intercoolers al veel rommel gezien.
R53's zijn leuke karretjes om te rijden
R53's zijn leuke karretjes om te rijden
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Darudevampire, Jlijp, PetervdH en 245 gasten