Bmw M135i xDrive | Ingeruild
- Arthur
- Berichten: 39741
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Bmw 130i e81 LCI
Vast een hele verbetering, mooi.
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Bmw 130i e81 LCI
Vandaag een 135 demper + middendemper delete onder de bmw laten zetten. Mooi werk geleverd en super geluid. Bij gas los pops and bangs en bij vol gas een mooi vol geluid. Maar bij weinig gas geven merk je weinig verschil met de originele, super dus.
Filmpje houden jullie tegoed!
Filmpje houden jullie tegoed!
- Bijlagen
-
- IMG_0710.JPG (91.35 KiB) 2599 keer bekeken
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Bmw 130i e81 LCI
Op de valreep binnen gekomen. Morgen naar Hardeman om alles te monteren.
- Bijlagen
-
- IMG_7297.JPG (1011.5 KiB) 2486 keer bekeken
-
- Berichten: 51398
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Bmw 130i e81 LCI
Wel even foto's straks he!:)
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Bmw 130i e81 LCI
Ben benieuwd naar je bevindingen Arthur!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26724
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Bmw 130i e81 LCI
mooie upgrade die uitlaat! klinkt echt super
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Bmw 130i e81 LCI
zal tzt filmpje maken van het geluid.
Wel slecht bericht net, whiteline kit is nog niet binnen en vervange powerflex onderdelen konden ook niet op tijd geleverd worden. Volgende week dus pas monteren
Wel slecht bericht net, whiteline kit is nog niet binnen en vervange powerflex onderdelen konden ook niet op tijd geleverd worden. Volgende week dus pas monteren
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: 130
- Locatie: Rotterdam
Re: Bmw 130i e81 LCI
Hoe ver ben je inmiddels met je onderstel en wat ga je er uiteindelijk aan doen? Hoeveel uur zijn ze met die stabis bezig om te monteren?
Als het een beetje meezit wil ik dit najaar het onderstel ook gaan (laten) aanpassen.
Als het een beetje meezit wil ik dit najaar het onderstel ook gaan (laten) aanpassen.
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: 130
- Locatie: Rotterdam
Re: Bmw 130i e81 LCI
Overigens is de set van H&R (27 voor, 20 achter) vooral achter veel dikker dan die van bijvoorbeeld Eibach (28 voor, 15 achter). Heb je daar bewust voor gekozen? Kan me voorstellen dat je met een dikke stabi achter eerder onderstuur hebt?
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Bmw 130i e81 LCI
Niet specifiek voor H&R gekozen, kon deze voor een erg goede prijs kopen maar lees ook goede ervaringen voor bmw's. Deze heeft ook H&R eronder en lijkt met niet echt onderstuurd
[YouTube]http://www.youtube.com/watch?v=2qvM0Kh4w70&t=[/YouTube]
Verder qua onderstel komt er een Bilstein B12 kit onder, camber pin mod dus meer camber vóór. En whiteline of powerflex insert bushings waardoor de achteras minder kan bewegen. Dan heb je denk ik wel een mooie setup voor op straat. In de toekomst eventueel nog m3 draagarmen.
(werkt embedden niet meer?)
[YouTube]http://www.youtube.com/watch?v=2qvM0Kh4w70&t=[/YouTube]
Verder qua onderstel komt er een Bilstein B12 kit onder, camber pin mod dus meer camber vóór. En whiteline of powerflex insert bushings waardoor de achteras minder kan bewegen. Dan heb je denk ik wel een mooie setup voor op straat. In de toekomst eventueel nog m3 draagarmen.
(werkt embedden niet meer?)
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Bmw 130i e81 LCI
Met een dikke stabi achter krijg je juist eerder overstuur. De zachtere kant van de auto (wat betreft veren, stabi’s en dempers) heeft de meeste grip.
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: 130
- Locatie: Rotterdam
Re: Bmw 130i e81 LCI
Dat is in het geval van een dikkere voorstabi dan toch de voorkant? Als je de achterzijde heel stijf maakt kan het de auto toch ook het onderstuur in duwen? Er zijn van beide fabrikanten vast beweegredenen om voor een bepaalde diameter te kiezen. Die diameter ligt alleen nogal ver uit elkaar. Dat moet een bepaald effect hebben op de rijeigenschappen.Marc Sierra schreef: ↑21 apr 2018, 09:04Met een dikke stabi achter krijg je juist eerder overstuur. De zachtere kant van de auto (wat betreft veren, stabi’s en dempers) heeft de meeste grip.
Filmpje laat inderdaad zien dat er prima mee te driften valt en dat deze kar niet echt last van onderstuur heeft
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: Bmw 130i e81 LCI
Bij FWD is het andersom onder en-overstuur, ben benieuwd naar je bevindingen dat filmpje ziet er heel goed uit!
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Bmw 130i e81 LCI
Het doel van een stabilisatorstang is het verminderen van overhellen in de bochten. De manier waarop zo'n stang dat doet is door beide wielen met een veer (de stabi) te verbinden. Als je door de bocht gaat veert het buitenste wiel in en het binnenste wiel uit. De stabi wil dat niet en geeft tegenkracht op beide wielen, hij trekt het buitenste wiel naar beneden en duwt het binnenste wiel omhoog. Het gevolg daarvan is dat je op het buitenste wiel extra druk krijgt en op het binnenste wiel nog minder druk. In een bocht is er de meeste grip als de druk op alle wielen zoveel mogelijk gelijk is, dus een dikkere stabi op de achterwielen zorgt er voor dat de achterwielen in totaal minder grip krijgen.
Maar een stabi op de achterwielen zorgt er wel voor dat de auto als geheel minder overhelt, waardoor de drukken op de voorwielen gelijker blijven en die daardoor meer grip houden. Met een dikkere stabi op de voorwielen is het precies omgekeerd. Of een auto nou voor-, achter- of vierwielaangedreven is maakt voor dit principe niets uit.
Verder bepaalt de diameter van de stabi niet alles. Ook de stijfheid van het gebruikte staal en of de stang hol is of niet zijn van invloed. En de stijfheid van de voorste stabi vergelijken met de achterste op basis van alleen de diameter kan ook niet, aangezien de lengte van de stang en de lengte van de 'armen' ook van grote invloed zijn.
Maar een stabi op de achterwielen zorgt er wel voor dat de auto als geheel minder overhelt, waardoor de drukken op de voorwielen gelijker blijven en die daardoor meer grip houden. Met een dikkere stabi op de voorwielen is het precies omgekeerd. Of een auto nou voor-, achter- of vierwielaangedreven is maakt voor dit principe niets uit.
Verder bepaalt de diameter van de stabi niet alles. Ook de stijfheid van het gebruikte staal en of de stang hol is of niet zijn van invloed. En de stijfheid van de voorste stabi vergelijken met de achterste op basis van alleen de diameter kan ook niet, aangezien de lengte van de stang en de lengte van de 'armen' ook van grote invloed zijn.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Bmw 130i e81 LCI
Interessante materie Marc, dank voor de uitleg! Ben ook erg benieuwd hoe het gaat sturen. Ik laat mijn bevingen uiteraard weten als alles gemonteerd is.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Bmw 130i e81 LCI
Dat filmpje is nou niet echt representatief voor de stabi’s. Zelfs met een ontzettend onderstuurde setup lukt dat makkelijk op zulke gladde wegen.
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Bmw 130i e81 LCI
Snap ik, daarom ook de bij het filmpje. Wat je wel kan zien is dat die mooi vlak blijft en weinig meer overhelt. Ook op 0:41 hoeft die niet super te forceren om de auto in overstuur te krijgen op een kurk droge weg. Maar ben erg benieuwd hoe het in de praktijk stuurt.matthyssie schreef: ↑21 apr 2018, 12:43 Dat filmpje is nou niet echt representatief voor de stabi’s. Zelfs met een ontzettend onderstuurde setup lukt dat makkelijk op zulke gladde wegen.
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Bmw 130i e81 LCI
Live vanaf Hardeman
- Bijlagen
-
- IMG_8203.JPG (596.4 KiB) 2077 keer bekeken
-
- IMG_2473.JPG (419.39 KiB) 2077 keer bekeken
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: 130
- Locatie: Rotterdam
Re: Bmw 130i e81 LCI
Mooie upgrades! Wat ben je in totaal ongeveer kwijt voor B12, rubbers en stabi's met montage? Mag ook per PB.
Ben benieuwd hoe het stuurt straks
Ben benieuwd hoe het stuurt straks
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Bmw 130i e81 LCI
Zal ik je vanmiddag laten weten Obbe.
Wel een tegenslag, bij 1 achterdemper is er iets afgebroken waardoor die niet vandaag geplaatst kan worden. Dus nu eerst met originele dempers en veren achter totdat de nieuwe demper binnen komt en gemonteerd kan worden.
Ook 2 keer uitlijnen helaas.
Wel een tegenslag, bij 1 achterdemper is er iets afgebroken waardoor die niet vandaag geplaatst kan worden. Dus nu eerst met originele dempers en veren achter totdat de nieuwe demper binnen komt en gemonteerd kan worden.
Ook 2 keer uitlijnen helaas.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Bmw 130i e81 LCI
Uitlijnen doe ik pas als het onderstel gesetteld is. Na ongeveer 1000 km.
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Bmw 130i e81 LCI
Schiet lekker op. Linksvoor was de demper ook lek dus was ook wel nodig. Waarschijnlijk toch niet uitlijnen en wachten tot alles eronder zit.
- Bijlagen
-
- IMG_6800.JPG (915.65 KiB) 2009 keer bekeken
-
- IMG_2946.JPG (449.51 KiB) 2010 keer bekeken
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12748
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Bmw 130i e81 LCI
Oogt altijd zo fijn, fris spul eronder. Leuke zaak trouwens, Hardeman Motorsport, was er onlangs voor video-opnames. Uitlijnen zou ik ook lekker mee wachten, paar honderd km zo rondrijden kan geen kwaad op zich.
-
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Bmw 130i e81 LCI
Ja hadden het nog over jullie. Ben benieuwd naar het filmpje.MartijnGizmo schreef: ↑30 apr 2018, 14:06 Oogt altijd zo fijn, fris spul eronder. Leuke zaak trouwens, Hardeman Motorsport, was er onlangs voor video-opnames. Uitlijnen zou ik ook lekker mee wachten, paar honderd km zo rondrijden kan geen kwaad op zich.
Remleidingen ook geplaatst:
- Bijlagen
-
- IMG_5949.JPG (441.71 KiB) 2791 keer bekeken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Hitz, Marc Sierra, Semrush [Bot], Ti-Tourist (Erik), zuidnl en 238 gasten