Bmw M135i xDrive | Ingeruild

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39741
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Arthur » 24 feb 2018, 19:59

Vast een hele verbetering, mooi.

Arthursx
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Arthursx » 03 mar 2018, 21:29

Vandaag een 135 demper + middendemper delete onder de bmw laten zetten. Mooi werk geleverd en super geluid. Bij gas los pops and bangs en bij vol gas een mooi vol geluid. Maar bij weinig gas geven merk je weinig verschil met de originele, super dus.
Filmpje houden jullie tegoed!
Bijlagen
IMG_0710.JPG
IMG_0710.JPG (91.35 KiB) 2599 keer bekeken

Arthursx
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Arthursx » 20 apr 2018, 12:14

Op de valreep binnen gekomen. Morgen naar Hardeman om alles te monteren.
Bijlagen
IMG_7297.JPG
IMG_7297.JPG (1011.5 KiB) 2486 keer bekeken

Robin
Berichten: 51398
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Robin » 20 apr 2018, 12:54

Wel even foto's straks he!:)

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door matthyssie » 20 apr 2018, 13:22

Ben benieuwd naar je bevindingen Arthur!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Martijn_bmw » 20 apr 2018, 16:31

mooie upgrade die uitlaat! klinkt echt super :)

Arthursx
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Arthursx » 20 apr 2018, 17:02

:tooth: zal tzt filmpje maken van het geluid.
Wel slecht bericht net, whiteline kit is nog niet binnen en vervange powerflex onderdelen konden ook niet op tijd geleverd worden. Volgende week dus pas monteren :(

Obbe
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Obbe » 20 apr 2018, 19:48

Hoe ver ben je inmiddels met je onderstel en wat ga je er uiteindelijk aan doen? Hoeveel uur zijn ze met die stabis bezig om te monteren?
Als het een beetje meezit wil ik dit najaar het onderstel ook gaan (laten) aanpassen.

Obbe
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Obbe » 20 apr 2018, 19:59

Overigens is de set van H&R (27 voor, 20 achter) vooral achter veel dikker dan die van bijvoorbeeld Eibach (28 voor, 15 achter). Heb je daar bewust voor gekozen? Kan me voorstellen dat je met een dikke stabi achter eerder onderstuur hebt?

Arthursx
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Arthursx » 20 apr 2018, 20:42

Niet specifiek voor H&R gekozen, kon deze voor een erg goede prijs kopen maar lees ook goede ervaringen voor bmw's. Deze heeft ook H&R eronder en lijkt met niet echt onderstuurd :tooth:
[YouTube]http://www.youtube.com/watch?v=2qvM0Kh4w70&t=[/YouTube]

Verder qua onderstel komt er een Bilstein B12 kit onder, camber pin mod dus meer camber vóór. En whiteline of powerflex insert bushings waardoor de achteras minder kan bewegen. Dan heb je denk ik wel een mooie setup voor op straat. In de toekomst eventueel nog m3 draagarmen.

(werkt embedden niet meer?)

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Marc Sierra » 21 apr 2018, 09:04

Obbe schreef: 20 apr 2018, 19:59 Overigens is de set van H&R (27 voor, 20 achter) vooral achter veel dikker dan die van bijvoorbeeld Eibach (28 voor, 15 achter). Heb je daar bewust voor gekozen? Kan me voorstellen dat je met een dikke stabi achter eerder onderstuur hebt?
Met een dikke stabi achter krijg je juist eerder overstuur. De zachtere kant van de auto (wat betreft veren, stabi’s en dempers) heeft de meeste grip.

Obbe
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Obbe » 21 apr 2018, 10:37

Marc Sierra schreef: 21 apr 2018, 09:04
Obbe schreef: 20 apr 2018, 19:59 Overigens is de set van H&R (27 voor, 20 achter) vooral achter veel dikker dan die van bijvoorbeeld Eibach (28 voor, 15 achter). Heb je daar bewust voor gekozen? Kan me voorstellen dat je met een dikke stabi achter eerder onderstuur hebt?
Met een dikke stabi achter krijg je juist eerder overstuur. De zachtere kant van de auto (wat betreft veren, stabi’s en dempers) heeft de meeste grip.
Dat is in het geval van een dikkere voorstabi dan toch de voorkant? Als je de achterzijde heel stijf maakt kan het de auto toch ook het onderstuur in duwen? Er zijn van beide fabrikanten vast beweegredenen om voor een bepaalde diameter te kiezen. Die diameter ligt alleen nogal ver uit elkaar. Dat moet een bepaald effect hebben op de rijeigenschappen.

Filmpje laat inderdaad zien dat er prima mee te driften valt en dat deze kar niet echt last van onderstuur heeft :df:

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Nickvl » 21 apr 2018, 11:03

Bij FWD is het andersom onder en-overstuur, ben benieuwd naar je bevindingen dat filmpje ziet er heel goed uit!

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Marc Sierra » 21 apr 2018, 11:17

Het doel van een stabilisatorstang is het verminderen van overhellen in de bochten. De manier waarop zo'n stang dat doet is door beide wielen met een veer (de stabi) te verbinden. Als je door de bocht gaat veert het buitenste wiel in en het binnenste wiel uit. De stabi wil dat niet en geeft tegenkracht op beide wielen, hij trekt het buitenste wiel naar beneden en duwt het binnenste wiel omhoog. Het gevolg daarvan is dat je op het buitenste wiel extra druk krijgt en op het binnenste wiel nog minder druk. In een bocht is er de meeste grip als de druk op alle wielen zoveel mogelijk gelijk is, dus een dikkere stabi op de achterwielen zorgt er voor dat de achterwielen in totaal minder grip krijgen.

Maar een stabi op de achterwielen zorgt er wel voor dat de auto als geheel minder overhelt, waardoor de drukken op de voorwielen gelijker blijven en die daardoor meer grip houden. Met een dikkere stabi op de voorwielen is het precies omgekeerd. Of een auto nou voor-, achter- of vierwielaangedreven is maakt voor dit principe niets uit.

Verder bepaalt de diameter van de stabi niet alles. Ook de stijfheid van het gebruikte staal en of de stang hol is of niet zijn van invloed. En de stijfheid van de voorste stabi vergelijken met de achterste op basis van alleen de diameter kan ook niet, aangezien de lengte van de stang en de lengte van de 'armen' ook van grote invloed zijn.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Peric » 21 apr 2018, 11:36


Arthursx
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Arthursx » 21 apr 2018, 12:35

Interessante materie Marc, dank voor de uitleg! Ben ook erg benieuwd hoe het gaat sturen. Ik laat mijn bevingen uiteraard weten als alles gemonteerd is.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door matthyssie » 21 apr 2018, 12:43

Dat filmpje is nou niet echt representatief voor de stabi’s. Zelfs met een ontzettend onderstuurde setup lukt dat makkelijk op zulke gladde wegen. ;-)

Arthursx
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Arthursx » 21 apr 2018, 12:57

matthyssie schreef: 21 apr 2018, 12:43 Dat filmpje is nou niet echt representatief voor de stabi’s. Zelfs met een ontzettend onderstuurde setup lukt dat makkelijk op zulke gladde wegen. ;-)
Snap ik, daarom ook de :tooth: bij het filmpje. Wat je wel kan zien is dat die mooi vlak blijft en weinig meer overhelt. Ook op 0:41 hoeft die niet super te forceren om de auto in overstuur te krijgen op een kurk droge weg. Maar ben erg benieuwd hoe het in de praktijk stuurt.

Arthursx
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Arthursx » 30 apr 2018, 09:30

Live vanaf Hardeman
Bijlagen
IMG_8203.JPG
IMG_8203.JPG (596.4 KiB) 2077 keer bekeken
IMG_2473.JPG
IMG_2473.JPG (419.39 KiB) 2077 keer bekeken

Obbe
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Obbe » 30 apr 2018, 09:33

Mooie upgrades! Wat ben je in totaal ongeveer kwijt voor B12, rubbers en stabi's met montage? Mag ook per PB.

Ben benieuwd hoe het stuurt straks :df:

Arthursx
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Arthursx » 30 apr 2018, 11:03

Zal ik je vanmiddag laten weten Obbe.

Wel een tegenslag, bij 1 achterdemper is er iets afgebroken waardoor die niet vandaag geplaatst kan worden. Dus nu eerst met originele dempers en veren achter totdat de nieuwe demper binnen komt en gemonteerd kan worden.
Ook 2 keer uitlijnen helaas.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Mike R32 » 30 apr 2018, 11:10

Uitlijnen doe ik pas als het onderstel gesetteld is. Na ongeveer 1000 km.

Arthursx
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Arthursx » 30 apr 2018, 12:02

Schiet lekker op. Linksvoor was de demper ook lek dus was ook wel nodig. Waarschijnlijk toch niet uitlijnen en wachten tot alles eronder zit.
Bijlagen
IMG_6800.JPG
IMG_6800.JPG (915.65 KiB) 2009 keer bekeken
IMG_2946.JPG
IMG_2946.JPG (449.51 KiB) 2010 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12748
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door MartijnGizmo » 30 apr 2018, 14:06

Oogt altijd zo fijn, fris spul eronder. Leuke zaak trouwens, Hardeman Motorsport, was er onlangs voor video-opnames. Uitlijnen zou ik ook lekker mee wachten, paar honderd km zo rondrijden kan geen kwaad op zich.

Arthursx
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Bmw 130i e81 LCI

Bericht door Arthursx » 30 apr 2018, 17:20

MartijnGizmo schreef: 30 apr 2018, 14:06 Oogt altijd zo fijn, fris spul eronder. Leuke zaak trouwens, Hardeman Motorsport, was er onlangs voor video-opnames. Uitlijnen zou ik ook lekker mee wachten, paar honderd km zo rondrijden kan geen kwaad op zich.
Ja hadden het nog over jullie. Ben benieuwd naar het filmpje.
Remleidingen ook geplaatst:
Bijlagen
IMG_5949.JPG
IMG_5949.JPG (441.71 KiB) 2791 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Hitz, Marc Sierra, Semrush [Bot], Ti-Tourist (Erik), zuidnl en 238 gasten