ADV's auto's - X5, TM3, M2
- ASW
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:07
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Ik snap je (zakelijke) afwegingen Arjan. Mijn invalshoek is in deze tijden ook weer anders geworden. Ik wilde nimmer aan de EV, ook toen het 0% was niet, omdat het mij als autoliefhebber simpelweg niet aantrok. Altijd een dikke leasebak in de bijtelling gehad waarmee ik dan ongeveer 50.000 km/j versleet. Denk aan 535d, M550d, 991,2 S (was toen net gescheiden ) en nu E43. Afgelopen jaar veel (!) minder gereden en kijk regelmatig met een soort van twijfel naar buiten naar de E43. Voor het gezin oke, snel, maar verder geen ene f#ck aan qua rijplezier tijdens de inmiddels summiere kilometers die ik nog rij. Wel bijtelling over ruim 130k. Op het speeltje (AMG GT-R) had ik me ook al verkeken qua fun/€. Nu met de Spyder weer helemaal driving fun en eigenlijk geïnspireerd geraakt om de dure leasebak eruit te gooien en bijvoorbeeld een Civic Type R als daily te kopen. Voldoende ruim op de achterbank en wel lekker rijplezier voor mezelf. Twijfel nog over of ik dit zakelijk kan maken want de auto ziet er natuurlijk niet (zakelijk) uit. Vrijdag ga ik proefrijden.
-
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
In het nooit meer kopen verhaal kan ik me wel vinden. Met die restschuld bij DLL en het gezeur met MIA is de flexibiliteit van switchen wel weg voor 5 jaar. Ik heb zelf amper issues met de S-jes, de 3 trouwens ook niet , dus ik hou ze wel aan. Maar zeker nu staan ze allemaal wekenlang stil .. zonde.
- ADV
- Berichten: 3246
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Ja, dure leasebak slaat echt nergens op. Ik wil gewoon een comfortabele km-vreter hierna, en ik weet niet waarom, maar een Skoda Superb 2x2 2.0TFSI Sportline trekt me wel.. Gewoon 350pk met chipje, 2.0tfsi prima motor, en de ruimte erin is niet normaal... Kost, in vergelijking met gelijke auto's, niet de wereld met de kop eraf. In NL zijn ze volgens mij amper geleverd, maar een uit 2018 met de kop eraf, 30/40.000km uit duitsland kost je nu 35k en dan heb je hem op NL kenteken.. Anyway, voorlopig zit ik nog wel even aan de Model S, je mag hem best een weekje komen ruilen met de E43 hoor Kijken hoe EV rijden bevalt haha..ASW schreef: ↑20 jan 2021, 16:43 Ik snap je (zakelijke) afwegingen Arjan. Mijn invalshoek is in deze tijden ook weer anders geworden. Ik wilde nimmer aan de EV, ook toen het 0% was niet, omdat het mij als autoliefhebber simpelweg niet aantrok. Altijd een dikke leasebak in de bijtelling gehad waarmee ik dan ongeveer 50.000 km/j versleet. Denk aan 535d, M550d, 991,2 S (was toen net gescheiden ) en nu E43. Afgelopen jaar veel (!) minder gereden en kijk regelmatig met een soort van twijfel naar buiten naar de E43. Voor het gezin oke, snel, maar verder geen ene f#ck aan qua rijplezier tijdens de inmiddels summiere kilometers die ik nog rij. Wel bijtelling over ruim 130k. Op het speeltje (AMG GT-R) had ik me ook al verkeken qua fun/€. Nu met de Spyder weer helemaal driving fun en eigenlijk geïnspireerd geraakt om de dure leasebak eruit te gooien en bijvoorbeeld een Civic Type R als daily te kopen. Voldoende ruim op de achterbank en wel lekker rijplezier voor mezelf. Twijfel nog over of ik dit zakelijk kan maken want de auto ziet er natuurlijk niet (zakelijk) uit. Vrijdag ga ik proefrijden.
Verder is de Model S echt wel een ok auto, service is kut, maar het is bizar wat ze neer hebben gezet als "eerste" EV. Het feit dat weinig gerenommeerde automerken uberhaupt in de buurt komen van de range van de Tesla is best knap! Veel zaken zijn geleend van een Benz, rijcomfort is prima, ding gaat echt nog wel rap de hoek om, geeft een klein beetje fun door de acceleratie..
Als zelfstandig ondernemer slaat het imo nergens op om een auto in de zaak te pleuren die je eerst al zelf betaalt, en vervolgens nog eens in 4 jaar tijd volledig bruto nog een keer betaalt aan bijtelling. Kijk voor werknemers etc snap ik het wel hoor, maar een 330iA touring met m-pakketje, kost bij directlease voor 48 maanden en 20.000km per jaar ruim 1100€ ex btw per maand. Vervolgens heb je een auto met een catalogus prijs 63.000€. Bijtelling is 571€ netto per maand.Wimo schreef: ↑20 jan 2021, 16:47 In het nooit meer kopen verhaal kan ik me wel vinden. Met die restschuld bij DLL en het gezeur met MIA is de flexibiliteit van switchen wel weg voor 5 jaar. Ik heb zelf amper issues met de S-jes, de 3 trouwens ook niet , dus ik hou ze wel aan. Maar zeker nu staan ze allemaal wekenlang stil .. zonde.
In die 48 maanden betaal je dus:
In de zaak: €52.800 ex BTW (waardoor je dus potentieel 26.000€ minder aan je eigen salaris kan uitkeren)
Bijtelling: € 27.408.
Totaal kost die auto je dus als ondernemer ruim 53.000€ in die 4 jaar NETTO! Sure, dan heb je je afschrijving etc alles erbij in, je benzine kosten kan je lekker in de zaak drukken (kost je netto nog steeds de helft), maar dan, dan heb je dus na 4 jaar als zzp'er 53k ingeleverd en dan heb je niks.. weggegooid.. Of zie ik dat verkeerd?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26697
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Je som klopt wel aardig, maar het laatse... je hebt niet niks, je hebt 4 jaar in een nieuwe 330iT gereden
Particulier is het nog iets duurder:
Afschrijving: 38k
Verzekering: 3k (uitgaande 80% no claim)
Wegenbelasting: 3k
Benzine: 11k (uitgaande 1 op 12)
Banden: 2k
Onderhoud: 2k
Totaal 59k en dan moet je hem wel van spaargeld betalen anders nog rente kosten én je loopt zelf het restwaarde risico, risico op premie verhoging bij schade en mogelijke extra onderhoud kosten laatste jaar buiten de garantie.
Dus ja zo’n auto rijden ís gewoon extreem duur of je het nou particulier of zakelijk doet.
Particulier is het nog iets duurder:
Afschrijving: 38k
Verzekering: 3k (uitgaande 80% no claim)
Wegenbelasting: 3k
Benzine: 11k (uitgaande 1 op 12)
Banden: 2k
Onderhoud: 2k
Totaal 59k en dan moet je hem wel van spaargeld betalen anders nog rente kosten én je loopt zelf het restwaarde risico, risico op premie verhoging bij schade en mogelijke extra onderhoud kosten laatste jaar buiten de garantie.
Dus ja zo’n auto rijden ís gewoon extreem duur of je het nou particulier of zakelijk doet.
- sitechris
- Berichten: 4462
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Superb met chip is redelijk briljant. 2 jaar terug nog gereden in eentje met 411 pk. Loopt met gemak 280. Was een L&K. Dus totaal geen sportieve uitstraling. Echt leuk als je dan op de achterbumper van een Audi S4 landt . Nadeel: rijdynamiek is wel zo goed als volledig afwezig.
- ADV
- Berichten: 3246
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Ja moet je bij mij die 11k benzine nog verrekenen, dus dan heb je daar ook nog 5.5k netto kosten aan. En dan lever je hem dus weer in. In de bovenstaande berekening heb je hem dan gewoon nog steeds op je oprit staan.. En die 38 verlies je pas bij verkoop Maar goed, daarom mijn berekening, koop je dat ding vervolgens met de eerste 20k afschrijving al gehad, van 2 jaar oud, dan ben je spekkoper..Martijn_bmw schreef: ↑20 jan 2021, 18:16 Je som klopt wel aardig, maar het laatse... je hebt niet niks, je hebt 4 jaar in een nieuwe 330iT gereden
Particulier is het nog iets duurder:
Afschrijving: 38k
Verzekering: 3k (uitgaande 80% no claim)
Wegenbelasting: 3k
Benzine: 11k (uitgaande 1 op 12)
Banden: 2k
Onderhoud: 2k
Totaal 59k en dan moet je hem wel van spaargeld betalen anders nog rente kosten én je loopt zelf het restwaarde risico, risico op premie verhoging bij schade en mogelijke extra onderhoud kosten laatste jaar buiten de garantie.
Dus ja zo’n auto rijden ís gewoon extreem duur of je het nou particulier of zakelijk doet.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26697
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Haha ja zo mag je niet rekenen natuurlijk want die 59k is incl verkoop en rest opbrengst anders is het 84k als je hem niet verkoopt (en voor de 25k mag je hem na 4jr vast ook overnemen van de leasemij)ArjandeV schreef: ↑20 jan 2021, 19:00Ja moet je bij mij die 11k benzine nog verrekenen, dus dan heb je daar ook nog 5.5k netto kosten aan. En dan lever je hem dus weer in. In de bovenstaande berekening heb je hem dan gewoon nog steeds op je oprit staan.. En die 38 verlies je pas bij verkoop Maar goed, daarom mijn berekening, koop je dat ding vervolgens met de eerste 20k afschrijving al gehad, van 2 jaar oud, dan ben je spekkoper..Martijn_bmw schreef: ↑20 jan 2021, 18:16 Je som klopt wel aardig, maar het laatse... je hebt niet niks, je hebt 4 jaar in een nieuwe 330iT gereden
Particulier is het nog iets duurder:
Afschrijving: 38k
Verzekering: 3k (uitgaande 80% no claim)
Wegenbelasting: 3k
Benzine: 11k (uitgaande 1 op 12)
Banden: 2k
Onderhoud: 2k
Totaal 59k en dan moet je hem wel van spaargeld betalen anders nog rente kosten én je loopt zelf het restwaarde risico, risico op premie verhoging bij schade en mogelijke extra onderhoud kosten laatste jaar buiten de garantie.
Dus ja zo’n auto rijden ís gewoon extreem duur of je het nou particulier of zakelijk doet.
Uiteraard tweedehands kopen is goedkoper, maar dat lijkt mij logisch
- ASW
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:07
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Wat je vergeet is dat je nog belastingvrij 11 cent/km (zakelijk) kan declareren. Restant wat je zakelijk overhoudt kan je na vennootschapsbelasting en dividendbelasting netto uitkeren aan privé. Zeker met de kop eraf is dat dus wel gunstiger.
-
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
De jaarlijkse BTW bijdrage zakelijk niet vergeten. Dat btw voordeel dat je tijdens aankoop hebt verdampt ook.
Nee, mijn volgende auto zal gewoon privé (met lening van de bv) worden gekocht en zal een jaar of twee oud zijn.
Nee, mijn volgende auto zal gewoon privé (met lening van de bv) worden gekocht en zal een jaar of twee oud zijn.
- ADV
- Berichten: 3246
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Bij mistergreen doen ze nu allemaal van die duo regelingen volgens mij, waarbij je hem zakelijk least voor alleen je zakelijke kms, en je privé kms die betaal je dan weer als private lease ofzo, beetje vage constructie..
- ADV
- Berichten: 3246
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Even kleine update dan maar weer over de Tesla, dan gaat je vrouw dinsdagmiddag maar daarheen, want ik had het druk. Oppas geregeld voor de kleine enzo. Dan ga je er dus heen om die gele rand om het scherm weg te krijgen. Dan kom je 2 dagen later weer in de auto, wat denk je? Ja hoor, gele rand.. WTF?
-
Online
- Berichten: 6492
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Is het iets software matigs of een vorm van backlight bleeding en is vervangen dan eigenlijk de enige echte oplossing?
-
- Berichten: 4996
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
lijkt wel of het scherm er scheef in zit.
-
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Gele rand?
-
- Berichten: 4996
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Zo sta ik er ook in.ArjandeV schreef: ↑20 jan 2021, 17:27Ja, dure leasebak slaat echt nergens op. Ik wil gewoon een comfortabele km-vreter hierna, en ik weet niet waarom, maar een Skoda Superb 2x2 2.0TFSI Sportline trekt me wel.. Gewoon 350pk met chipje, 2.0tfsi prima motor, en de ruimte erin is niet normaal... Kost, in vergelijking met gelijke auto's, niet de wereld met de kop eraf. In NL zijn ze volgens mij amper geleverd, maar een uit 2018 met de kop eraf, 30/40.000km uit duitsland kost je nu 35k en dan heb je hem op NL kenteken.. Anyway, voorlopig zit ik nog wel even aan de Model S, je mag hem best een weekje komen ruilen met de E43 hoor Kijken hoe EV rijden bevalt haha..ASW schreef: ↑20 jan 2021, 16:43 Ik snap je (zakelijke) afwegingen Arjan. Mijn invalshoek is in deze tijden ook weer anders geworden. Ik wilde nimmer aan de EV, ook toen het 0% was niet, omdat het mij als autoliefhebber simpelweg niet aantrok. Altijd een dikke leasebak in de bijtelling gehad waarmee ik dan ongeveer 50.000 km/j versleet. Denk aan 535d, M550d, 991,2 S (was toen net gescheiden ) en nu E43. Afgelopen jaar veel (!) minder gereden en kijk regelmatig met een soort van twijfel naar buiten naar de E43. Voor het gezin oke, snel, maar verder geen ene f#ck aan qua rijplezier tijdens de inmiddels summiere kilometers die ik nog rij. Wel bijtelling over ruim 130k. Op het speeltje (AMG GT-R) had ik me ook al verkeken qua fun/€. Nu met de Spyder weer helemaal driving fun en eigenlijk geïnspireerd geraakt om de dure leasebak eruit te gooien en bijvoorbeeld een Civic Type R als daily te kopen. Voldoende ruim op de achterbank en wel lekker rijplezier voor mezelf. Twijfel nog over of ik dit zakelijk kan maken want de auto ziet er natuurlijk niet (zakelijk) uit. Vrijdag ga ik proefrijden.
Verder is de Model S echt wel een ok auto, service is kut, maar het is bizar wat ze neer hebben gezet als "eerste" EV. Het feit dat weinig gerenommeerde automerken uberhaupt in de buurt komen van de range van de Tesla is best knap! Veel zaken zijn geleend van een Benz, rijcomfort is prima, ding gaat echt nog wel rap de hoek om, geeft een klein beetje fun door de acceleratie..
Als zelfstandig ondernemer slaat het imo nergens op om een auto in de zaak te pleuren die je eerst al zelf betaalt, en vervolgens nog eens in 4 jaar tijd volledig bruto nog een keer betaalt aan bijtelling. Kijk voor werknemers etc snap ik het wel hoor, maar een 330iA touring met m-pakketje, kost bij directlease voor 48 maanden en 20.000km per jaar ruim 1100€ ex btw per maand. Vervolgens heb je een auto met een catalogus prijs 63.000€. Bijtelling is 571€ netto per maand.Wimo schreef: ↑20 jan 2021, 16:47 In het nooit meer kopen verhaal kan ik me wel vinden. Met die restschuld bij DLL en het gezeur met MIA is de flexibiliteit van switchen wel weg voor 5 jaar. Ik heb zelf amper issues met de S-jes, de 3 trouwens ook niet , dus ik hou ze wel aan. Maar zeker nu staan ze allemaal wekenlang stil .. zonde.
In die 48 maanden betaal je dus:
In de zaak: €52.800 ex BTW (waardoor je dus potentieel 26.000€ minder aan je eigen salaris kan uitkeren)
Bijtelling: € 27.408.
Totaal kost die auto je dus als ondernemer ruim 53.000€ in die 4 jaar NETTO! Sure, dan heb je je afschrijving etc alles erbij in, je benzine kosten kan je lekker in de zaak drukken (kost je netto nog steeds de helft), maar dan, dan heb je dus na 4 jaar als zzp'er 53k ingeleverd en dan heb je niks.. weggegooid.. Of zie ik dat verkeerd?
Ga niet eerst zakelijk een auto aanschaffen om hem vervolgens privé in de bijtelling te doen. Dan betaal je hem "dubbel" zeg maar.
Maar een dure EV met lage bijtelling, geen wegenbelasting, slechte bouwkwaliteit, nul service en fantastische range (no sarcasm) die laat ik ook echt staan.
Dan kies ik voor privé voor een jong gebruikte en kilometervergoeding.
@ASW: type R doen!!! Staat hier ook op de bucketlist. Is zo over de top dat de zakelijke klanten er eerder om kunnen lachen dan dat ze het als een patserbak zien. Persoonlijk zou ik nu misschien zelfs voor het vorige model gaan. Mooi van lelijkheid zeg maar....
- ADV
- Berichten: 3246
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
- JP
- Berichten: 31203
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Hé dat is Mutch Park in Sydney !
-
- Berichten: 4996
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
- ASW
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:07
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Morgen proefrijden, ik ben benieuwd. Zal wel even posten in Japanse sushi.mark323ti schreef: ↑21 jan 2021, 09:34 @ASW: type R doen!!! Staat hier ook op de bucketlist. Is zo over de top dat de zakelijke klanten er eerder om kunnen lachen dan dat ze het als een patserbak zien. Persoonlijk zou ik nu misschien zelfs voor het vorige model gaan. Mooi van lelijkheid zeg maar....
@Arjan: Tesla wordt maar op een paar punten geserviced toch? Je vrouw dan een halve dag kwijt zonder resultaat?
- ADV
- Berichten: 3246
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Yup.. dit keer in groningen, 45 min heenrijden, 3 uur service, 45min terug rijden en dan alles voor niks.. fuckersASW schreef: ↑21 jan 2021, 11:02Morgen proefrijden, ik ben benieuwd. Zal wel even posten in Japanse sushi.mark323ti schreef: ↑21 jan 2021, 09:34 @ASW: type R doen!!! Staat hier ook op de bucketlist. Is zo over de top dat de zakelijke klanten er eerder om kunnen lachen dan dat ze het als een patserbak zien. Persoonlijk zou ik nu misschien zelfs voor het vorige model gaan. Mooi van lelijkheid zeg maar....
@Arjan: Tesla wordt maar op een paar punten geserviced toch? Je vrouw dan een halve dag kwijt zonder resultaat?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Ik vind het wel deftig die gele rand. Bij de Z4 heb ik ook van die kleurtjes overal door de auto die kan je zelfs met de idrive nog aanpassen naar smaak als juiste sfeerverlichting in gewenste kleur en felheid
-
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Ja, mooie feature dat geel
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Past mooi bij de gele hesjes die je aan moet als het ding weer eens een gesprongen raam of afgebroken draagarm heeft
- ASW
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:07
Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS
Met het inperken van subsidie gaat dit opbreken. Product is vernieuwend en daardoor nog niet kwalitatief 'volgroeid', geen probleem voor de early adaptors denk ik. K#tservice wel!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten