ADV's auto's - X5, TM3, M2

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Richardt. » 20 jan 2021, 08:34

En toch gaan ze ook tweedehands als warme broodjes richting het buitenland dacht ik?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Martijn_bmw » 20 jan 2021, 08:37

Fabian schreef: 20 jan 2021, 08:29
Martijn_bmw schreef: 19 jan 2021, 22:53
Wimo schreef: 19 jan 2021, 22:43 MIA jongens.. MIA .. Leasen is niet echt interessant. In dat geval pakt de leasemaatschappij alle fiscale voordelen. De eerste gen had zelfs MIA/KIA/VAMIl , 0% rente en 0% bijtelling. No-brainer.
Das niet waar zit gewoon in de leaseprijs verdisconteert (Mia) maar dat is zoveel niet meer.

Maar idd die eerste periode ging nergens over de helft van de investering kwam terug uit subsidie potjes én 0% bijtelling
Precies, volledig ten gunste van de klant, niet van de leasemij.

En verder, tsja, gewoon rommel....verkoop wekelijks nu een S'je of 5. Met allemaal is wel iets. Staan er nu 2 met defecte schermen te wachten op reparatie, 1 verkocht en staat nu in buitenland bij de koper en de klinken komen er niet meer uit (accu is vol), 1 met defecte motor, 1 met defecte accu...ga zo maar door. En kan over een paar weken zeker al wel terecht voor reparatie, wat een luxe. 1 waarbij de kmstand gewoon ineens 100.000 teruggesprongen is, etc....

Ik zou het noooooit aandurven zo'n ding te kopen van mn eigen centen.
Heel herkenbaar.... wat troep, hier dezelfde bekende euvels.

En waar toch het fabeltje vandaan komt dat leasemaatschappijen bakken geld verdienen en overhouden aan 1 contract :roll: met 400 leasemaatschappijen in Nederland is de concurrentie juist enorm en de verdiensten per auto echt laag, er moet niks tegen zitten om überhaupt wat te verdienen per auto.


@Richardt, klopt omdat daar ook subsidie potjes zijn, maar ze gaan nergens heen waar geen subsidie is :tooth:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door matthyssie » 20 jan 2021, 09:06

Fabian schreef: 20 jan 2021, 08:29 1 waarbij de kmstand gewoon ineens 100.000 teruggesprongen is, etc....
...er zijn ergere issues. :mrgreen:

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door JWdrive » 20 jan 2021, 09:20

In het begin was zakelijk kopen met die regelingen inderdaad interessant. Na een tijdje werd de (zakelijk) lease interessant vanwege lage leaseprijzen en lage bijtelling. Ik heb mijn 2018 Model S 100D tegen 4% bijtelling en leaseprijs waar ik toen net een instap A6 voor zou kunnen nemen.

Leuk detail, lijstje van alle zaken:

# Description
1 Steering wheel off-centered - opgelost
2 Steering wheel 'loose' / whobbling while riding at low speed - opgelost, maar blijft een te neutrale uitlijning voor mijn voorkeur
3 Steering searching / nervous at higher speed - opgelost, maar zie 2.
4 Motion / ticks feeling every couple seconds in steering wheel (auto pilot motor?) - opgelost, betrof de airco pomp die je voelt (doordat het zooo stil is en er niks schudt zoals in een ICE)
5 Vibration in car at constant higher speeds (+100 km/h) - opgelost, silent foam in TO band was losgekomen
6 Front suspension rattles - opgelost voor 500 km, daarna weer terug en blijft terugkomen (metalig rammeltje)
7 Acceleration seems 'slow' (not on chill/valet mode) - opgelost, betrof mijn referentiekader...
8 Vibration in car at hard acceleration / also on smooth surface and low suspension setting - opgelost met nieuwe revisie aandrijfassen en motorsteunen, maar toch nog wel merkbaar (blijkbaar alleen bij luchtvering modellen en veroorzaakt door hoge vermogen)
9 Voice command button on steering wheel not working (though voice command is initiated on honking and opening car) - opgelost :lollerdelol:
10 Rattle/squeek sound in dashboard - opgelost, nu wel een nieuwe die nog gedaan moet worden
11 Door panels (especially passenger front door) resonate with music - opgelost
12 Car does not receive software updates (currently on 2018.50.x) - opgelost
13 Yellow sides on 17" center screen - nog niet voor langs geweest...
14 Decorative frame (chrome) right side passenger door not aligned - niet opgelost
15 Decorative frame (chrome) left side passenger/driver door not aligned - niet opgelost
16 Cover in left front wheel arch open - opgelost en weer teruggekomen
17 High-pitch wind noise located near driver door (when driving) - opgelost
18 Wipers stripe - opgelost, nieuwe wisser
19 Wiper spray seems low output and not adjusted correctly - output is een producteigenschap, Audi/BMW sproeit veel meer/harder
20 Wiper spray hose scratches when opening frunk - opgelost
21 Damage (paint scratch) on left driver door, left passenger door and left rear wheel arch - klein krasje in 2 deuren, door bosje ofzo, moet nog gedaan worden
22 Left+Right headlight DRL broken - opgelost, beide lampen vervangen
23 Brake pedal loose - producteigenschap, zit gewoon wat losser dan in een Audi/BMW
24 Missing hub caps - opgelost, was ik verloren onderweg

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door ADV » 20 jan 2021, 09:23

mark323ti schreef: 19 jan 2021, 21:46
ArjandeV schreef: 19 jan 2021, 15:34 Enige reden dat ik het ding heb is die 4% bijtelling en goedkope km's. Er zijn er ook zat die helemaal Tesla/EV adapt zijn, want milieu etc. Ik zou hem zo inruilen voor een Skoda Superb 2.0tfsi ofzo.. Dus als iemand de lease wil overnemen, let me know :P Er zit nog 3 jaar 4% bijtelling op.. netto iets van €200 en een beetje per maand..
Ik snap de redenering nooit. 123k uitgeven om goedkoop te rijden?????? Als je mij dat uit kan leggen.......Neem aan dat je hem zakelijk koopt dan. Maar dan nog.
Ja dat dus; zakelijk kopen, btw kan je aftrekken, mia heb je nog. Onder de streep valt het dan best mee, maar om het even door te trekken; als je nu een vergelijkbare auto zou kopen qua binnenruimte/luxe, dan heb je het dus over een 5-serie bijvoorbeeld. Een beetje 530e, kost je nu beetje dik aangekleed 85.000€. Als je daar 22% bijtelling over moet betalen dan heb je het over 1558€ bruto per maand, in tegenstelling tot de Model S, die je 410€ per maand bruto kost. Reken je dat terug naar netto dan heb je het dus over 800€ netto vs 228€ netto. 572€ verschil. Bij de Tesla zit in mijn geval een gegarandeerde terugkoop regeling (financial lease dus idd), waarbij ik dus weinig risico loop om met een "restschuld" te blijven zitten. Wil je de 530e financial leasen dan ben je per maand ongeveer 200€ ex btw goedkoper uit dan bij de Tesla, met een redelijke slotsom, die is vrij defensief denk ik, maar goed.

Zet je die cijfers dan naast elkaar, en in mijn geval ben ik zzp'er, dus wat ik in de zaak uitgeef, kan ik minder aan mezelf uitkeren, dan krijg je het volgende:

In lease prijs bespaar ik met een 530e dus ongeveer 200€ bruto per maand
In de bijtelling is de 530e ongeveer 1100€ bruto per maand duurder
Dan blijft er dus een verschil over van 900€ bruto per maand over, onder de streep kost je dat dus 450€ netto per maand meer om in een 530e te rijden tov een Model S.

@JWdrive, aardig lijstje hehe, veel herkenbare punten dus :)
Laatst gewijzigd door ADV op 20 jan 2021, 09:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door JWdrive » 20 jan 2021, 09:26

Bram schreef: 19 jan 2021, 22:56 Hmm das toch wel weinig inderdaad, 250 km. Wat slecht :bag:
Ja, dat is niet te doen. Voor e-tron geldt helaas min of meer hetzelfde. Op dit moment is een Tesla (of andere BEV) met een range van 500km+ voor mij perfect om alles te doen en prima naar Italië te knallen (ook door perfecte laadnetwerk).

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door ADV » 20 jan 2021, 09:29

Over de range, tesla wat dat betreft echt voorloper hoor. In de zomer haalde ik makkelijk 500km, nu dan met die 100km/h op de snelweg. In de winter haal ik rond de 380-390 en dat ligt met name aan het feit dat ik nu geen oplader bij huis heb en hem dus niet aan de oplader even kan verwarmen. Als je zorgt dat het klimaat in de auto op orde is voordat je gaat rijden, dan scheelt je dat enorm. Om een idee te geven, in de zomer zit ik rond de 200watt/km, in de winter rond de 260watt/km, mits ik hem voorverwarm. Als ik wegrij met koude auto en hij moet opwarmen, dan zijn de eerste km's rond de 400watt/km.

Gebruikersavatar
SanderZ
Berichten: 475
Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
Auto: Leon FR
Locatie: Vld
Contacteer:

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door SanderZ » 20 jan 2021, 09:42

Wimo schreef: 19 jan 2021, 22:54
Bram schreef: 19 jan 2021, 22:51 Nee maar het totale gebrek aan service en blijkbaar ook kwaliteit komt toch een keer als Karma in je bakkes terug lijkt me. Zeker nu de bekende Duitse autofabrikanten fatsoenlijke alternatieven lanceren.
Voor de S? Ik zoek naar een vervanger van de S .. weinig keus helaas. Heb een Taycan voor een dag gehad. Prachtige auto, maar met krap 250km bereik was ik snel genezen. Een 'nieuwe' S zie ik niet zitten. Zelfs niet die met 1000pk...
Blijft toch raar dat andere merken het niet lukt om die range te halen. Hoe is dat mogelijk?

Persoonlijk vind ik Tesla's niet om aan te gluren, geef mij maar een dikke Audi etron of een Taycan.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Martijn_bmw » 20 jan 2021, 09:49

SanderZ schreef: 20 jan 2021, 09:42
Wimo schreef: 19 jan 2021, 22:54
Bram schreef: 19 jan 2021, 22:51 Nee maar het totale gebrek aan service en blijkbaar ook kwaliteit komt toch een keer als Karma in je bakkes terug lijkt me. Zeker nu de bekende Duitse autofabrikanten fatsoenlijke alternatieven lanceren.
Voor de S? Ik zoek naar een vervanger van de S .. weinig keus helaas. Heb een Taycan voor een dag gehad. Prachtige auto, maar met krap 250km bereik was ik snel genezen. Een 'nieuwe' S zie ik niet zitten. Zelfs niet die met 1000pk...
Blijft toch raar dat andere merken het niet lukt om die range te halen. Hoe is dat mogelijk?

Persoonlijk vind ik Tesla's niet om aan te gluren, geef mij maar een dikke Audi etron of een Taycan.
Omdat tesla “gewoon” grotere accu’s gebruikt, dat maakt ook een auto duur natuurlijk maar geeft ook de lange range.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door ADV » 20 jan 2021, 09:51

Martijn_bmw schreef: 20 jan 2021, 09:49
SanderZ schreef: 20 jan 2021, 09:42
Wimo schreef: 19 jan 2021, 22:54

Voor de S? Ik zoek naar een vervanger van de S .. weinig keus helaas. Heb een Taycan voor een dag gehad. Prachtige auto, maar met krap 250km bereik was ik snel genezen. Een 'nieuwe' S zie ik niet zitten. Zelfs niet die met 1000pk...
Blijft toch raar dat andere merken het niet lukt om die range te halen. Hoe is dat mogelijk?

Persoonlijk vind ik Tesla's niet om aan te gluren, geef mij maar een dikke Audi etron of een Taycan.
Omdat tesla “gewoon” grotere accu’s gebruikt, dat maakt ook een auto duur natuurlijk maar geeft ook de lange range.
Valt toch wel relatief mee? Een Taycan Turbo S heeft pakket van 93kw? De E-tron ook van 95? Das maar 5 of 7% kleiner dan een Model S 100d

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Martijn_bmw » 20 jan 2021, 09:56

Ik had even vergeleken met de gewone taycan die heeft maar 71kwh accu.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Knot » 20 jan 2021, 10:05

Leuk dat je moet voorverwarmen aan de kabel etc maar dat verbruikt ook stroom dus onder de streep is het helemaal niet zo zuinig?

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door ADV » 20 jan 2021, 10:19

Knot schreef: 20 jan 2021, 10:05 Leuk dat je moet voorverwarmen aan de kabel etc maar dat verbruikt ook stroom dus onder de streep is het helemaal niet zo zuinig?
Nee, maar lost wel je range probleem op, waardoor ik wel die 400km op een lading haal. Ik heb op mijn nieuwe huis 31 panelen, totaal 9920wp, dus over dat verbruik maak ik me weinig zorgen eigenlijk. Sowieso is verbruik bizar goedkoop, gemiddeld 250watt/km, komt neer op 1kw per 4km. 1kw kost me 22cent ofzo, als je het dan doortrekt naar een benzine auto die, met een formaat als dit, op zn zuinigst een keer 1 op 12 ofzo zou rijden. 1L benzine kost je 1.65 ofzo? Voor die 1,65 kan ik 30km rijden met de Tesla..

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Bram » 20 jan 2021, 10:27

Sja dan zou ik ook wel genegen zijn om tot op bepaalde hoogte wat ellende te accepteren, wat scheelt dat veel geld zeg

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Martijn_bmw » 20 jan 2021, 10:30

Dat voordeel ziet de overheid ook, vandaar in Duitsland gaan ze werken met dubbele meters en aansluitingen las ik laatst.
Eentje voor je huis en eentje voor de laadpaal waarbij die kwhs veel duurder zijn van de laadpaal dan van je huis... want moet toch ergens vandaan komen hé het gemis van benzine accijns :bag:
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 20 jan 2021, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Knot » 20 jan 2021, 10:34

Dan gewoon lekker traag via 3,6kWh laden aan een 16A stopcontact toch van het huis zou ik zeggen. Om 19:00 eraan en 07:00 eraf, met 43kWh kom je toch wel een aardig stukje en je zet m ook niet elke dag leeg neer.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Martijn_bmw » 20 jan 2021, 10:36

Knot schreef: 20 jan 2021, 10:34 Dan gewoon lekker traag via 3,6kWh laden aan een 16A stopcontact toch van het huis zou ik zeggen. Om 19:00 eraan en 07:00 eraf, met 43kWh kom je toch wel een aardig stukje en je zet m ook niet elke dag leeg neer.
Zou kunnen idd, of dat ze gewoon gaan staffelen met belasting tm 3500kwh laag tarief er erboven extra belasten etc.
Let maar op komt vanzelf, overheden kunnen die miljarden echt niet missen wat de benzine auto ze jaarlijks oplevert met hsb, accijns en bpm... of toch km heffing :?

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Robin » 20 jan 2021, 10:39

Martijn_bmw schreef: 20 jan 2021, 10:30 Dat voordeel ziet de overheid ook, vandaar in Duitsland gaan ze werken met dubbele meters en aansluitingen las ik laatst.
Eentje voor je huis en eentje voor de laadpaal waarbij die kwhs veel duurder zijn van de laadpaal dan van je huis... want moet toch ergens vandaan komen hé het gemis van benzine accijns :bag:
Martijn_bmw schreef: 20 jan 2021, 10:36 Zou kunnen idd, of dat ze gewoon gaan staffelen met belasting tm 3500kwh laag tarief er erboven extra belasten etc.
Let maar op komt vanzelf, overheden kunnen die miljarden echt niet missen wat de benzine auto ze jaarlijks oplevert met hsb, accijns en bpm... of toch km heffing :?
Ik wilde dat net gaan schrijven. Dit voordeel gaat niet lang meer duren. Hoe voordelig/mooi het voor de huidige Tesla/EV rijder ook is, prima uitgelegd door Arjan. Scheve situatie tov de zakelijke ICE rijder/bestuurder.

En ja: Waarom zou jij het dan niet doen? Profiteer. Klopt ook. Ik snap de Tesla rijder. Er rijden hier wel >20 Model 3 rond.

Maar leuke dingen/hobbies mogen soms wat meer kosten en ik zie een Tesla niet als een hobby.

Wel als een zeer snel accellererend vervoermiddel wat weinig kost tov de concurrentie(maar we weten hoe dat komt) onder de streep met toch z'n nukken. Hier mooi verteld in dit draadje.

Ieder het zijne. :thumbup:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Knot » 20 jan 2021, 10:43

Misschien ff afsplitsen naar het EV topic dit?

Leuk spelletje weer als ze op 3500kWh extra gaan belasten, dan moet je ook zonder EV maar meer gaan betalen met je sauna of groot huis met electrische vloerverwarming oid?

Ik blijf wel lekker schraal doen met 2000kWh voor het huis en de rest in een A250e met klein accu'tje over een paar jaar.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door ADV » 20 jan 2021, 10:46

Martijn_bmw schreef: 20 jan 2021, 10:36
Knot schreef: 20 jan 2021, 10:34 Dan gewoon lekker traag via 3,6kWh laden aan een 16A stopcontact toch van het huis zou ik zeggen. Om 19:00 eraan en 07:00 eraf, met 43kWh kom je toch wel een aardig stukje en je zet m ook niet elke dag leeg neer.
Zou kunnen idd, of dat ze gewoon gaan staffelen met belasting tm 3500kwh laag tarief er erboven extra belasten etc.
Let maar op komt vanzelf, overheden kunnen die miljarden echt niet missen wat de benzine auto ze jaarlijks oplevert met hsb, accijns en bpm... of toch km heffing :?
Nahjah, maar ondertussen gasloos, warmtepomp die 3600kw verbruikt op jaarbasis, inductiekoken etc etc.. Salderingsregeling gaat er straks gewoon af, dus ben benieuwd hoe en wat dan.. maar goed..

Onze panelen liggen op het oosten, dus niet top voor de opbrengst, ik verwacht rond de 7-8000kwh per jaar. In ons vorige huis, op gas, vebruikten we iets van 3000kwh per jaar, leverden 600kwh terug. Daar komt nu nog inductie koken en verwarmen/warmwater via warmtepomp bij. Dus ik denk dat het vebruik van het huis rond de 6500/7000kwh per jaar uit komt, dan is alles daarboven in de tesla laden en wss nog een beetje energie lasten goed te doen..
Robin schreef: 20 jan 2021, 10:39
Martijn_bmw schreef: 20 jan 2021, 10:30 Dat voordeel ziet de overheid ook, vandaar in Duitsland gaan ze werken met dubbele meters en aansluitingen las ik laatst.
Eentje voor je huis en eentje voor de laadpaal waarbij die kwhs veel duurder zijn van de laadpaal dan van je huis... want moet toch ergens vandaan komen hé het gemis van benzine accijns :bag:
Martijn_bmw schreef: 20 jan 2021, 10:36 Zou kunnen idd, of dat ze gewoon gaan staffelen met belasting tm 3500kwh laag tarief er erboven extra belasten etc.
Let maar op komt vanzelf, overheden kunnen die miljarden echt niet missen wat de benzine auto ze jaarlijks oplevert met hsb, accijns en bpm... of toch km heffing :?
Ik wilde dat net gaan schrijven. Dit voordeel gaat niet lang meer duren. Hoe voordelig/mooi het voor de huidige Tesla/EV rijder ook is, prima uitgelegd door Arjan. Scheve situatie tov de zakelijke ICE rijder/bestuurder.

En ja: Waarom zou jij het dan niet doen? Profiteer. Klopt ook. Ik snap de Tesla rijder. Er rijden hier wel >20 Model 3 rond.

Maar leuke dingen/hobbies mogen soms wat meer kosten en ik zie een Tesla niet als een hobby.

Wel als een zeer snel accellererend vervoermiddel wat weinig kost tov de concurrentie(maar we weten hoe dat komt) onder de streep met toch z'n nukken. Hier mooi verteld in dit draadje.

Ieder het zijne. :thumbup:
Voor mij is de Tesla gewoon een vervoersmiddel, dat ie snel is, relatief goed stuurt voor zo'n groot hok, is allemaal mooi meegenomen, maar ik heb er 0,0 emotie mee. Het is gewoon voordelig, voor hetzelfde geld kan ik net een Skoda Superb leasen bijvoorbeeld en in de bijtelling pleuren en dan alleen aan benzine ben je nog steeds meer kwijt. Het is echt gewoon super voordelig en dat is de enige reden dat ik heb gezegd dat ik die Tesla wel wilde. Ik ga hierna denk ik sowieso nooit meer een auto in de zaak nemen/nieuw kopen. De afschrijving kan je amper tegen werken, zeker met mijn wisselsnelheid. Dan liever een 3 jaar oude auto prive kopen/financieren, ja je mag heel veel kosten niet in de zaak drukken, maar kan wel gewoon km-vergoeding rekenen en 22% bijtelling gaat mij gewoon te ver..
Laatst gewijzigd door ADV op 20 jan 2021, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Knot » 20 jan 2021, 10:50

Aan de andere kant, ik werk 1 tot 2 dagen per week op kantoor nu, tank ongeveer 1x per maand zoiets, die 50 euro kan er maandelijks ook wel vanaf.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Martijn_bmw » 20 jan 2021, 10:52

Ik weet ook niet hóe hoor, bedenk die grens ter plekke en misschien wel helemaal niet belasten op kwhs maar gewoon kilometer heffing maar dat die 8,5 miljard accijns en totaal 20 miljard aan auto belastingen per jaar moet op een manier binnen blijven komen en momenteel is elektrisch rijden totaal onbelast.
(https://automotive-online.nl/management ... 269fc58ef7)

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door ADV » 20 jan 2021, 11:09

Ja, ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen inderdaad.. ik denk eerder km-heffing constructies. Feit dat je nu 0 MRB hebt op EV's helpt ze ook niet mee.. Daarnaast, hele fossiele brandstoffen discussie/co2 discussie, de auto-industrie is blijkbaar een makkelijk doelwit en EV's zijn als stadsauto's prima alternatief (bijv tov smarts, ups, etc). Ik denk dat er op het gebied van fossiel/co2 veel meer te besparen is op andere industrieen, maar goed.. Ik ben wel benieuwd, zolang ik er finaciele voordelen van heb is het prima, maar het begint dus wel op te wegen tegen al het gedoe qua service. Ik wil gewoon probleemloze auto's (nou is me dat sowieso blijkbaar niet echt gegund.. maar goed)..

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Richardt. » 20 jan 2021, 11:17

Ik denk dat er op het gebied van fossiel/co2 veel meer te besparen is op andere industrieen, maar goed..
Dat is maar deels het doel, die Co2 besparing. Als de industrie, naast de (Europese) uitstoot reductie, ook zwaarder gaan belasten vertrekken die bedrijven gewoon naar een land waar het wel goed vertoeven is. Dan zijn er helemaal geen inkomsten meer en zitten er weer een hoop mensen werkloos thuis.

Nederland is een autoland en de auto is melkkoe nr. 1, het wordt steeds wat verder uitgeknepen en we slikken het met zijn allen gewoon want zonder auto is het in ons land toch wel behelpen. Dat wordt dan geschoven onder het kopje "beter voor het milieu", maar dat is natuurlijk maar een druppel op een gloeiende plaat vergeleken met de industrie of de vliegtuigsector.
In de Randstad kun je misschien nog prima zonder auto op veel plekken gezien de file- en parkeerproblemen, het OV is dan net zo vlot en makkelijk. In grote delen van het land is het OV echt geen volwaardig alternatief voor de auto. Kortom, veel auto eigenaren hebben weinig keus en laten zich dus steeds verder uitknijpen.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Arjan’s Model S en 991.2 GTS

Bericht door Gijzert » 20 jan 2021, 14:14

ArjandeV schreef: 20 jan 2021, 11:09 Ik wil gewoon probleemloze auto's (nou is me dat sowieso blijkbaar niet echt gegund.. maar goed)..
Nja. Dan zou ik iets Japans nemen. Heb je wat meer kans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SlowCo, Thomas H en 215 gasten