BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 14 jan 2019, 14:34

Heb zelf nog niet met Drexler of Quaife gereden, wat is daar voor ander gevoel bij op het circuit? Ben erg benieuwd

Heb zelf een oldskool platensper op m'n racer op slicks, merk wel verschil met de OS Giken, weet nog niet of ik nou gewoon voor oldskool sper of OS Giken zou gaan op circuit, nachtje over slapen nog, heb OS Giken ook nog niet op droog gereden nu

1 februari gaan we het sper aanpassen bij Hardeman, neem drifter Sebastian Fontijn mee, m'n maat, heb het sper met hem ook ff getest. Eventueel ook ff andere settings, heb al wat met demping gespeeld (ohlins) en de verstelbare stabi's (h&r) heb ik al voor en achter op de losse sleuf

OS Giken voel je inderdaad op lage snelheidsbochten / rotonde's sneller ingrijpen, eerst klein beetje onderstuur op het kantelpunt dat hij wel/niet ingrijpt. en dan kan je hem er door heen trekken

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door Sjoerd » 14 jan 2019, 21:24

Heb met beide alleen op de openbare weg gereden. Drexler heeft mij 2 keer 'verrast' in rechte lijn tijdens gladde omstandigheden dat hij - met stevig accelereren - hij best agressief in kwam.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door Joy » 21 jan 2019, 10:12

Nou ik kan me vinden in je relaas Wesley. Heb de auto net opgehaald en wat is dat diff heerlijk actief. Het is er gewoon constant bij. Voelt zo veel zekerder aan nu.

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 21 jan 2019, 13:25

Heerlijk he! Zelfs onder normaal rijden direct voelbaar

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door Sjoerd » 22 jan 2019, 11:39

Ik rij wel met DSC in 'Traction' modus. Anders grijpt die wel heel vaak in.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door matthyssie » 22 jan 2019, 12:52

Uit die DSC ;-)

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 22 jan 2019, 13:00

Huh je hebt liever dat je sper wat gaat doen ipv dat dtc/DSC ingrijpt

Met dat sper afhankelijk van je setup grijpt het sneller in ook omdat je makkelijker naar de wielspin grens gaat rijden

Ik vind DSC heel vervelend als dat ingrijpt slaat de auto heel onnatuurlijk. Zelfs als je normaal een rondje sportief rijdt. Als je helemaal los gaat kan je wel eens problemen krijgen

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 22 jun 2019, 13:33

Kleine update, ik kan eindelijk zeggen dat de creatie af is en helemaal naar mijn zin. Alles is in top staat, nergens een trillinkje of speling, iets dat niet lekker loopt of niet goed gestupt is

* Met Hardeman Motorsport (mijn sponsor voor de raceauto) heb ik 3 verschillende pre-load settings (kg veersterktes) getest op het OS Giken sper
Achteraf had ik niet gedacht hoeveel invloed de verschillende settings kunnen hebben op gewoon het dagelijks rijden en karakter, ik ben dat diff een beetje als het hart van het onderste/aandrijving gaan zien. Sper werking wil je afstellen op hoeveelheid grip van je auto/setup. Daarnaast moet je voorkomen dat je wat onderstuur push gaat krijgen, wat je natuurlijk weer kan corrigeren door andere setup zaken aan te passen

* 2-delige remschijven zijn er voorop op gegaan, met heel belangrijk messings voor de klauw ophangpunten bij de remtangen. Deze waren OEM van rubber, uitgelubbert, wat een onwijs getril en vooral gebrom veroorzaakte. De niet-2-delige schijven van Brembo sportline (drilled) hebben het ook niet getrokken en waren krom
Remmerij is top solid nu, met de endless blokken, stalen remleidingen, motul racing vloeistof, meer dan genoeg kracht

* Stabi voor op de strakke sleuf gezet (2 standen voor en achter)
Wereld verbetering, ook nooit gedacht dat het op een straatauto zoveel verschil zou uitmaken
De auto kan zijn vermogen ook veel beter kwijt, ja ook als je rechtdoor accelereert vooral met hobbels en sporing. Gaat uiteindelijk ook een stuk harder door de bochten zonder onderstuur nog. Ik dacht gelijk dit is het gevoel van nieuwe M Powers (ik heb in alle top modellen gereden)
De vooras vond ik altijd een beetje zwak tov de achteras, ook met alle aanpassingen (ook op een OEM E92 335)

Belangrijkste verbetering nu is denk ik de bandenmaat
voor 235/35/19 en achter 265/30/19. Achter is wel Ok, voor zou wel breder mogen, maar nu niet mogelijk

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door jacobt » 30 jun 2019, 18:23

Ik was vrijdag bij Madeno racing in oude-tonge en daar stond een witte 335i, maar wist nog niet dat het de auto uit dit topic was, hij zag er bijzonder netjes uit.
Na een tijdje werd het me duidelijk, de eigenaar praatte als een liefhebber en begon over het sperr.
Leuke ervaringen uitgewisseld, omdat ik met de 135i eigenlijk dezelfde kant op ga, goed om te horen wat werkt en wat niet.
Ik heb even meegereden en gereden in deze prachtige 335i.
Echt alle goeie upgrades zitten erop, wat rijd de wagen waanzinnig strak en hoe lekker drift hij de bocht uit. Een top machine.
Leuk kennis gemaakt te hebben Wesley👍

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door Marc Sierra » 30 jun 2019, 19:46

Mooi topic en klinkt als de perfecte aanpassingen om het een nog leukere rijdersauto te maken! :df: Meer foto’s zou helemaal niet erg zijn. :tooth:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door WJ » 30 jun 2019, 21:43

Ohh auto ook zien staan bij Madeno, wist niet dat het een DF'er was.

Heel gaaf project, dik ding!

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 01 jul 2019, 15:56

Thx! Deze mag wel nog steeds een keer te koop / weg
Heb binnenkort een praktische auto nodig, you know ... zoek een 535i, zoiets, 4 deuren

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 12 aug 2019, 14:22

Kopen? Ik heb al 1 mogelijke koper die een testritje heeft gemaakt, e30 cuprijder, was wel lachen en hij vond het prachtig onder de indruk
Hier het opstel / betoog voor verkoop

BMW E92 335i, N54 Twin Turbo, Handbak, November 2007, Alpinweiss 3, Pre-LCI
83-XZ-GX voor de af-fabriek optielijst.

Ik heb de auto 5 jaar geleden aangeschaft met 110.000km op de teller, de teller tikt nu de 300.000 aan. De optische staat van buiten- en binnen is zeer netjes. De staat onder de auto en het allerbelangrijkste het gevoel van de auto spreekt voor zich tijdens het rijden. Dat is op geen enkele manier te vergelijken met een standaard of 'getunede' wagen.

De auto heb ik dagelijks gereden en is daarna naar mijn kritische blik aangepast tot een ultieme weekend auto / een goede (hoogwaardige) basis voor een trackday auto of verdere ombouw naar raceauto.
Het vermogen, onderstel, aandrijflijn, remmen en beleving zijn mooi in balans. De handling / bochten snelheid is subliem. De auto moest wel rijbaar blijven om non-stop naar de Alpen, Cote D'Azure etc te rijden. Daar heb ik de auto dan ook voor gebruikt.

De auto heb ik setupped met Madeno Racing, hier hebben de nodige uren in gezeten voor afstel- en testwerk op de weg. Ik heb ook nog een volledig gebouwde race auto en de gehanteerde aanpak is tot op dit niveau voor een straatauto gewoon hetzelfde uitgevoerd, alles moet kloppen zonder compromis. Zo zijn er op de auto onder andere drie verschillende veersterktes getest, verschillende sper sterktes, stabi's settings, demper settings en topmount/uitlijn settings.

Motor loopt netjes, recente testbank uitdraai aanwezig +- 360pk/500nm op een Superflow bank met enkel een goede remap op maat (geen toverbank)

Volledig digitaal archief aanwezig. Alle facturen, zo'n 30+k aan upgrades en regulier onderhoud, uitgebreid onderhoudsoverzicht in Excel, setup sheets, demper grafieken, bank uitdraaien, etc

Hieronder een overzicht van de belangrijkste aanpassingen en onderhoud, de hardware heeft niet veel KM's gedraaid.

Suspension / Aandrijving
* OHLINS Road & Track Coilovers + aangepaste demper stroke en valving (Madeno Racing). 110kg voorveren en 70kg achter met voor/achter tenderveren. Dure en vooral high- end set. De dempers zijn 1-weg verstelbaar, maar zowel rebound als compressie wordt mooi lineair in zowel de low- als high speed aangepast.
* OS Giken Superlock 0-100% Sperdiff met OEM eindoverbrenging (Hardeman Motorsport) + PU SuperPro bushings + OS Giken Diffolie + aangepaste lock-timing (meer KG dan OEM vanwege griplevel). Dit is dus een nieuw diff
* H&R Stabi's 27mm voor en 20mm achter, custom made verstelbaar + Custom made verstelbare drop links met uniballs (3-weg verstelbare stabi's) + PU bushings SuperPro
* Topmounts uniball verstelbaar, custom made, extra caster
* PU Subframe bushings achter
* PU Draagarm bushings voor (extra caster) front inner bushings en radius arm bushings
* PU Hardrace bak steunen
* Nieuw Sachs Performance koppeling (let op aggresief bitepoint en zwaar)
* Nieuw OEM vliegwiel
* Nieuwe overige onderstel parts zoals draagarmen, stuurstangen, hardyscheibe, motorsteunen, etc
* Bakolie ververst

Motor / Koeling
* Nieuwe turbo's (nieuw dus niet gereviseerd) + leidingen
* Walnut blast intake cleaning na nieuwe turbo's
* Remap Beek Auto Racing / nieuwe meting en check na nieuwe turbo's en walnutblast
* Nieuw kleppendeksel
* Nieuw hoofdstroomoliefilterhuis
* Motul Racing 0w40 olie,
* Electrische waterpomp en thermostaat vervangen, koelvloeistofreservoir en diverse slangen
* HDFP Benzine pomp vervangen
* Injectoren, bobines, bougies vervangen

Brakes
* Nieuwe Zimmermann 2-delige remschijven voor (ivm extra koeling)
* Brembo Sportline drilled remschijven achter.
* Nieuwe Messing rembussen voor voor de ophangpunten van de klauwen ipv rubbers
* Endless TRZ remblokken voor (serieuze blokken)
* Brembo sportline remblokken achter
* Goodridge stalen remleidingen rondom
* Motul Racing remvloeistof

Wielen/Velgen
* Nieuw voor Michelin Pilot Sport 4S 235/35/19 vrij
* Achter Michelin Pilot Sport 4S 265/30/19 goede staat
* Vogue Cross breedset, bovenstaande maten zijn optimaal

Overig
* Custom made mat zwart uitlaat einddempersysteem met iets grotere diameter pijpen (geen herrie)
* E92 M3 volledig zwart leder interieur, stoelen met geheugen, verwarming etc (dit is geen optie voor non-m3 modellen)
* Optisch veel panelen opnieuw gespoten, van buiten en binnen in zeer goede staat
* Kachelventilator vervangen
* BMW Performance kofferbakspoiler
* BMW Performance zwarte grill hoogglans
* BMW Performance aluminium pedalen
* Ramen getint (Sungard Pro) + Dak zwarte folie
* Zwarte kleuraccenten 3-laags high gloss gespoten: raamlijsten, bumpergaas en kofferbakspoiler
* Custom uitlaat keramisch zwart gecoat hittebestendig
* Bluetooth Parrot geintegreed ingebouwd en aangesloten op stuurbediening (BMW Dealer)

* Aanwezig OEM Einddemper + OEM M optie Veren/Schokdempers + OEM Nieren chrome
* Extra bijna nieuw setje Brembo sportline remblokken achterkant

Vehicle information
VIN long xxxxxxxxxxxxxxxxx
Type code WB71
Type 335I (EUR)
Dev. series E92 ()
Line 3
Body type COUPE
Steering LL
Door count 2
Engine N54
Cubical capacity 3.00
Power 225
Transmision HECK
Gearbox MECH
Colour ALPINWEISS 3 (300)
Upholstery STOFF FLUID/ANTHRAZIT (ALAT)
Prod. date 2007-10-26

Order options
No. Description
1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES
1CB CO2 CONTENT
1CD BRAKE ENERGY REGENERATION
2PA LOCKING WHEEL BOLTS
249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL
302 ALARM SYSTEM
4AD INTERIOR ALUM. LENGTHWISE FINE
4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE
403 GLAS ROOF, ELECTRIC
415 SUNBLIND FOR REAR WINDOW
431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D
441 SMOKERS PACKAGE
470 CHILD SEAT ISOFIX ATTACHMENT
493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
507 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
521 RAIN SENSOR
534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING
544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION
563 LIGHTS PACKAGE
6FL USB-/AUDIO INTERFACE
663 RADIO BMW PROFESSIONAL
677 HIFI SYSTEM PROFESSIONAL
7RS COMFORT PACKAGE
710 M LEATHER STEERING WHEEL
8SP COP CONTROL
8S2 CODING OF ALARM SIGNAL
8S3 AUTOMATIC LOCK WHEN DRIVING AWAY
845 ACOUSTIC BELT WARNING
863 EUROPE/DEALER DIRECTORY
877 DELETION CROSS-OVER OPERATION
886 DUTCH / ON-BOARD DOCUMENTATION
Series options
No. Description
2KE L.-A. WHEELS V-SPOKE 188 MIX.TYRES
459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY
481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER
502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM
520 FOGLIGHTS
522 XENON LIGHT
548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING
704 M SPORT SUSPENSION
851 LANGUAGE VERSION GERMAN

Wat moet er nog gebeuren: ik heb een offerte liggen voor al het werk dat komt op ongeveer 1000euro neer als je alles laat uitvoeren. Mijn prioriteit gaat er niet meer naar uit, er is ook al veel gedaan om de auto in deze verkoop staat te krijgen. Bij een normaal sportief ritje is het ook nauwelijks merkbaar.

• Aandrijfas/tussenlager/hardyscheibe vervangen (hardy is goed, maar alles in 1x nieuw).
○ Er zit lichte speling op de aandrijfas, vibratie op wielsnelheid op hoge snelheid 160+ (een mogelijke koper is dit niet eens opgevallen toen hij zelf reed, ik vind het wel het vermelden waard)
• De auto trilt op hoge snelheid en bij het lang doorremmen bijv. vanaf 200+ km/h naar 100km/h (ook dit merk je alleen pas als je de auto pas echt serieus aanpakt, niet tijdens een sportief ritje)
○ De schijven/blokken zijn meerdere keren vervangen en dit heeft geen verschil uitgemaakt, voelt ook hetzelfde als de aandrijflijn vibratie. Ik zou dus als eerste dit probleem aanpakken. Misschien dat het in de klauwen/zuigers zelf zit maar deze lijken Ok
• De auto is best heftig gesetupt waardoor je dit soort dingen zoals trillingen extra snel aanvoelt tov een softe OEM auto.
• Carter pakking vervangen, hiervoor moet het subframe eronder uit

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 12 aug 2019, 17:11

Dat gaat snel, hij lijkt wellicht verkocht, wordt nog gekeken of de geinteresseerde dit weekend of na een vakantie over 4 weken de auto op zou willen halen (hij heeft al gereden)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door ///Joost » 13 aug 2019, 09:30

Proficiat! Je wagen is ook flink goed aangepakt. Blijft ie op DF?

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 13 aug 2019, 16:49

Volgens mij niet
Jonge man, nog jonger als ik :)
Rijdt dnrt E30 cup

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door JWdrive » 13 aug 2019, 17:37

Ah, wel fijn voor je dat hij verkocht is. Toen je vorige keer te koop aanboodt had ik interesse, maar net te laat. Je ging er toch mee door. Top koop voor nieuwe eigenaar!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimitri en 98 gasten