BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 29 jun 2018, 20:58

DE bmw is terug met alle mods !!

Hierbij een mail die ik net gestuurd heb
Er zijn diverse (custom) aanpassingen aan de waren gedaan, ik zal dus vast iets kleins vergeten zijn wat ik nog niet beschreven had wat er uiteindelijk aangepast is

Hieronder blijkt maar hoe belangrijk het is dat er balans in de auto zit, ondanks diverse aanpassingen was de setup gewoon nog niet af. Verbeter je de auto daarna weer op 1 punt, gaat hij opeens nog slechter rijden. Dus de puzzel is nu compleet gemaakt.
Er zal vast nog wat getweakt worden maar dit is al rock solid.
Mijn eigen referentiekader is dan ook mijn gevoeligheid ivm het circuit racen, voor de straatauto moet alles in elke situatie kloppen.
Let op tests zijn dus uitgevoerd, bij serieus rijden, niet een rondje naar het werk.

• Voorkant zoekt en verliest veel grip op spoorvorming / niet vlak asfalt. Bij steady snelheid rechtdoor, bij gas geven nog erger. Je voelde hem bovenin de wielophanging raar doen. Je kan gewoon niet hard rijden
o Hier had ik meer last van na de caster bussen in de draagarmen voor
o Opgelost, denk vooral door Topmounts die veel te zacht werden voor het onderstel voor

• Voorkant komt omhoog bij volgas, te weinig wieldruk, grip verlies en erg spannend sturen bij wisselen van baan.Kan bijna niet helemaal bij slecht of aflopend asfalt.
o Opgelost, denk vooral de stuggere achterveren

• Voorkant loose gevoel en trilling wielophanging bij aanremmen. Helemaal bij hobbeltjes en slecht asfalt. Remkracht voelde ook slechter
o Opgelost, Topmounts en stuggere veren achter vermoed ik. Remkracht komt weer beter op de wielen. Was niet echt een stabi/roll issue

• Voorkant veel onderstuur rolt echt over de voorwielen bij scherpe bochten low speed. Teveel roll ook. Doet weer raar bovenin de wielophanging
o Opgelost, Topmounts, en stabi stang
o Hier had ik Meer last van Na de caster bussen in de voorste draagarmen en nieuwe subframerubbers

• Stuurprecisie is ‘te goed’ voor de wagen. Wagen kan zijn grip niet pakken en rolt teveel
o Opgelost, voelt nu goed. Extra caster zal het werk ook gedaan hebben. Hij voelt wat slomer met insturen, maar is prima zo, voelt veel efficienter

• Achterkant voelt loose en danst alle kanten op, te allen tijde, grip sucks, en rolt ook teveel entry bocht tot midcorner extreem
o Hier had ik extra last van na de nieuwe subframe rubbers.
o Opgelost rock solid, veren achter maar ook achterstabi werkt denk ook wel lekker mee

• Stabi stangen voor en achter
o Voor helemaal top, je voelt duidelijk dat de neus zelf strakker is, oppassen voor onderstuur met afstellen
o Stang achter lastiger te voelen, ivm de stuggere veren die er nu ook onder zit. Hij rolt in ieder geval niet meer debiel veel achter. Ben benieuwd of de achterkant iets meer kan dansen zonder gripverlies. Sabi strakker en demping losser misschien

• Extra caster
o Helemaal top, hoge snelheid bochten, beuken met dat ding. Je voelt het ook gewoon al op twisty roads.

Grip is overal VEEL hoger
Tegelijkertijd is hij comfortabeler + rustiger op de weg + bestuurbaarder omdat de setup ook gewoon klopt

Ik zie dat je de demping voor nu 1 strakker hebt gezet en achter 2 losser
Interssant .. kon hij blijkbaar hebben zelfs met dikkere stabi. Als ik hem in de vorige setup strakker zet ging ik niet harder door de bocht. Losser was teveel roll.
Achter wou ik al losser, maar kon niet, omdat hij echt teveel zou gaan rollen. Achterkant strakker dan ging hij in 1x om en ook uit balans met voorkant

Camber en Toe in nieuwe setup verwaarloosbaar, vooral meer caster door de mods zie ik

Iets stuggere voorveer kan hij prima hebben voor daily
Voorkant doet niet meer keihard BOEM bij het rijden over een riggel. Waren de bumps ivm de windingen die op elkaar kwamen? Of topmounts, geen idee kan allebei

Remmen prima, klopt hij het warm worden doet hij nu raar, voelt idd als de blokken zelf die in de klauw een beetje gek aan het doen zijn

Ontbreken van sper heb ik net toch stiekem paar keer gevoelt met tractie controle aan+uit, dat is nu de bottleneck in onderstel/aandrijving (voor deze mods nog niet)

Ff verder rijden, Stability control ook uit, met demping spelen, en daarna met stabi’s en demping

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door ///Joost » 30 jun 2018, 08:07

Heerlijke update! Ik ga ‘m straks even rustig doorlezen.

TLRS
Berichten: 2928
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door TLRS » 01 jul 2018, 01:53

Geen idee hoe mensen rijden met hun daily.. maar goeie schokbrekers en onderstel merk je de hele tijd, sper niet. En ten opzichte van het bedrag dat sommigen aan afschrijving kwijt zijn, valt dit toch allemaal wel mee?

Veel :df: gewenst Luigi!

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 04 jul 2018, 17:19

Puntjes op de i komt er aan:

- Endless TRZ trackday compound remblokken gaan er voor op
- Goodridge stalen remleidingen rondom
- Motul RBF660 remolie (zit er al in)
- Voor de zekerheid de remschijven op 'slingering' controleren of ze nog helemaal recht zijn
- Aandrijfas misschien balanceren/checken

Keep you updated over deze remblokken, bite, dosering moet ook beter zijn. Ze hoeven niet warm gereden te worden, dat werkt niet op straat. Ben benieuwd, in mijn gedachten bestaat er geen 'semi blabla circuit remblok'.

Er zitten nu rondom vrij nieuwe Brembo SportLine remschijven (drilled) en remblokken op. Die blokken lijken toch een beetje raar te doen in de remklauwen bij het steviger aanremmen, helemaal als ze wat warmer worden.

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 18 jul 2018, 22:38

Vandaag zijn bovenstaande Endless blokken, Goodridge leidingen rondom en Motul vloeistof gemonteerd. Eerst lekker ingeremd volgens bijgevoegde instructie, ff normaal gereden, en na 100km goed los gegaan.

Pffff, groot verschil met die Brembo 'Sportline' remblokken wat een troep is dat in vergelijking, en nog redelijk aan de prijs. Dan maar gelijk Goed zoals mijn motto altijd is. Op de achterkant zitten wel nog de Brembo Sportline blokken.

Autisten detail wellicht dat als Endless blokken ook op de achterkant zitten, hij qua remkracht in een rechte lijn nog IETS beter zal zijn, ik schat in dat heel veel mensen daar niets van zullen merken, maar ik vind de balans/bite tussen voor- en achter nu perfect.

De 335 was met Stock remmerij, maar ook met de Brembo Sportline remblokken rondom altijd net iets te krachtig op de achterkant in verhouding met de voorkant. Het trailbraken en gewicht op de neus zetten bij de entry van een bocht is daardoor iets minder goed. Ik had dat ooit opgezocht en gevonden dat meer serieuze rijders hetzelfde ervaren op een stock straat 335i. Opmerkelijk is dat de remblokken op de achterkant bij mij ook altijd een stuk sneller afgesleten zijn, komt ook door DSC/DTC maar DTC heb ik vrijwel uit staan, wordt dus niet veel op de achterkant electronisch bijgeremd behalve als ik een goed plezier rondje rij

Wat is er beter?

- Pedaal travel is iets langer
- Pedaal gevoel is iets zachter (is geen lucht) maar WEL met perfect gevoel
- Remkracht zelf is een stuk beter. Voor op straat hoef ik persoonlijk Geen andere remklauwen meer.
- Blokken doen niet meer raar bij een paar keer op straat hard aanremmen
- Pedaalgevoel en remgedrag blijft 100% hetzelfde bij remmen die goed op hun donder hebben gekregen en koude remmen

Ofterwijl minder een harde aan/uit knop, beter doseerbaar, pedaalpositie voor heel-toe tussengas is hierdoor ook net wat beter.
De oude blokken waren half versleten dus hier zal het niet aan liggen, het pedaal ligt in rusttand niet echt hoger of lager.
+ een besparing, 'big brake kit idee kan het raam uit'

Op naar het laatste avontuur met de aandrijflijn en misschien gelijk een sper erop

De auto is echt ZO verschikkelijk goed nu. Ik blijf er bij dat na de nieuwe turbo's en walnutblast in de huidige situatie een turbo upgrade nog steeds onnodig is en de wagen uit balans brengt. sper ook must. Wel leuk voor de dragrace/autobahn adrealine sprintjes :) maar niet om een perfecte wagen in balans te rijden.
Laatst gewijzigd door itsmario op 19 jul 2018, 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 18 jul 2018, 22:55

p.s.2 inmiddels is het me opgevallen dat de wagen zoveel grip heeft, dat de Michelin Pilot Sport 4S banden op de voorkant en SuperSport banden op de achterkant de bottleneck aan het worden zijn. De auto begint namelijk over de te zachte wangen van de band te rollen, maar kan wel meet grip pakken. Maarja, wat wil je dan, op straat op Semi's rijden of CUP2 semi's? moet het allemaal wel blijven doen in de regen

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door Andry » 19 jul 2018, 17:10

Mooie onderstel aanpassingen en het onderstel an sich is al top! Ik heb jaren met de Road & Track dempers gereden maar gewisseld voor een Proflex Evo 2 set. Van Endless had ik de N35S, maar vond ze vreemd aanvoelen op de remschijven (Performance Friction V2) Daarom weer terug bij de Performance Fricition 01 compound. Op straat icm Toyo 888 was het prima te doen.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door Vlokmans » 19 jul 2018, 17:21

Ik vind 'm echt geweldig, goed bezig!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door matthyssie » 20 jul 2018, 10:46

Leuk om te lezen dit. En toch kan ik me echt absoluut niet voorstellen dat je zo fanatiek bezig bent met de kleinste details qua handling, maar dat het je amper stoort dat bocht uit de DTC loopt in te grijpen en ongecontroleerd 1 wiel loopt af te remmen.

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 21 jul 2018, 21:18

Dan heb je niet alles gelezen of heb ik het hier niet neergezet :)

Ik kijk naar de zwakste schakels qua balans in de wagen. Dat is op dit moment pas het ontbreken van het sper. Dus na de stabi stangen etc.
Behalve als je hobby is drifts trekken de bocht uit :)
Een sper is naar mijn mening onzin zonder dat eerst het onderstel van een 335 op orde is, leuk om te sperren als de wagen in de rest van de bocht als een soepkip rijdt :)

Ga denk voor het OS Giken platen sper bij Hardeman
Ander leuk detail, de auto mist op straat geen sper bij de-celleratie de bocht in
Dat is wel een leuk detail, toch zou ik alleen voor de doe het gelijk goed sper gaan denk ik zo ook tot 100% werking

Op circuit heb je wel vrij snel last van geen sper of een slecht sper ook specifiek bij de-celleratie naar mijn ervaring

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 30 aug 2018, 00:21

Laatste dingen zijn eruit

Aandrijflijntrilling is weg (hatdysxheibe montage was de oorzaak)
Aandrijfassen zijn prima qua speling, zegt wat met deze km stand en het vermogen/koppel..

Achter toch weer nog iets stuggere veren erop van 110kg naar 140kg . Prima zo. Heb wel echt een droog/regen setup nu qua demping clicks ivm de totale setup. Je kan er natuurlijk ook tussenin zitten voor wat dagelijks rijden

Rest alleen nog Het sper. Interessant is toch dat de wagen op straat zo gigantisch veel grip pakt, dat je echt helemaal koekwous moet doen om het sper aan te gaan spreken. In den beginne miste ik het wel een stuk meer met minder grip

Weet niet of ik die erop laat zetten, of toch weer de wagen te koop ga zetten komende periode. Ff aankijken. Heb nog een pure circuit en drift wagen waar eea qua groot werk aan mag gebeuren. (m power blok om 1:55 te gaan rijden op CPZ)

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 30 nov 2018, 18:03

Kleine update de moeite waard voor E9X rijders

De 3x differentieel rubbers zijn vervangen door SuperPro bussen
Wereld van verschil, auto is nog nooit zo stil geweest
en een vibratie onder full-load is ook gelijk weg

Die OEM rubbers waren he-le-maal klaar
Zeker de moeite waard om voor de 2ton te vervangen bij een E9X

vester86
Berichten: 2716
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door vester86 » 01 dec 2018, 00:52

:thumbup:
die gaat op het lijstje “groot onderhoud” erbij

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 29 dec 2018, 21:38

Stille mededeling

OS Giken platensper 0 tot 100% is bij Hardeman besteld
2de week januari eronder

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 11 jan 2019, 17:32

OS Giken Superlock zit erop

Kers op de taart

Auto houdt verschrikkelijk veel tractie, ook bij volgas, sturen, oneffenheden, etc

Daarnaast kan je nu natuurlijk vol in Drift....

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door Joy » 11 jan 2019, 17:59

Erg mooie aanpassingen. Bij mij komt die OS Giken er volgende week op, ben benieuwd.

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 11 jan 2019, 18:34

Op welke auto komt hij?
Ga je blij van worden

Let op moet ongeveer 1000km ingereden worden, dan diff olie weer verversen

Ding bonkt aan het begin als hij zijn werk moet doen

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door Joy » 11 jan 2019, 20:51

In een E46 M3. Standaard diff heeft speling en maakt bijgeluid bij scherpe draai bij lage snelheid.
Ik wil ook een wat alerter diff. Dit diff moet eerst draaiverschil bemerken en gooit dan vrij lomp vermogen naar het wiel met grip. Al een aantal keer veel sliphoek op onverwachtse momenten gehad. Kan beter.

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door WillemBoer » 11 jan 2019, 21:21

Is bij E90 M3 ook zo... eerst 1 seconde wielspin dan spert ie pas...
Is bij bij nieuwere elec gestuurde generaties echt veel beter.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door matthyssie » 12 jan 2019, 13:07

@itsmario: Hoe bevalt je sper?

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 12 jan 2019, 13:15

Ja top, wat ik hierboven beschreven heb, dat komt dan ook wel natuurlijk dat als het onderstel steeds serieuzer wordt dat open diff voor vermogens afdracht wel de zwakke schakel wordt. Zoals we al wisten natuurlijk maanden geleden :)

Sper is nu 200km ingereden

Weet niet of er nog wat veranderd, maar als het zo blijft wil ik wat aanpassingen laten doen, opbouw van het meer sperren mag sneller

Oorzaak voel je wel de setup van de wagen pakt heel veel grip vergeleken met stock

Het moment dat hij niets doet en je voelt dat hij gaat sperren is wel goed, perfect

Als hij nu spert in overstuur gaat hij grip pakken en sta je weer recht, om iets meer sper te krijgen moet je echt vol op het gas, een beetje gas werkt niet

Met dit vermogen plus griplevel openbare weg kan je eigenlijk geen lekker overstuur driftje leggen zonder te hard te gaan voor vangrails etc. Vooral in derde versnelling loop je zo tot 180 door

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 12 jan 2019, 13:18

P. S. Getest op wat vochtig wegdek en droog

Dempers etc nog niet aangepast

Je voelt bij normaal snel bochten pakken op midcorner wel iets meer onderstuur

Maar ten alle tijde ga je overal harder door de bochten, geen twijfel over, op droog en nat

Online
Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 353
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door ThomasGTT » 13 jan 2019, 22:31

Vanmiddag toevallig bij RDW Lelystad?

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door itsmario » 13 jan 2019, 22:39

Ja klopt ff snel test rondje

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW E92 335i N54 Handbak (OHLINS, OS Giken, Custom onderstel parts, etc)

Bericht door Sjoerd » 13 jan 2019, 23:03

OS Giken Superlock is de eerste paar 100 km inderdaad bonkig. Maar dat is ook zo weer weg. Olie wisselen na 1000 km is echt een dikke must. Ik heb de eerste 1000 km maar een paar laffe driftjes gedaan; meeste waren gewoon saaie snelweg km's. Maar veel vervuiling bij het wisselen van de olie.

Ik vind het sper bij krappe bochten met lagere snelheid sneller sperren als dat ik gewend ben. Bij Drexler bijvoorbeeld was dat anders. Maar Drexler kwam veel agressiever in; hoort eigenlijk niet bij een daily. Ben erg tevreden over OS Giken en Hardeman!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], smiley en 93 gasten