Nieuwe Ringtool; Leon Cupra R

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Nieuwe Ringtool; Leon Cupra R

Bericht door Eric-328 » 04 mar 2021, 12:18

Idd nog veel e36's en ook steeds meer e46's. De 130i is een relatief dure auto en veel minder verkocht. De 130i is een leuke basis. Voldoende draadjes op het forum die de 130i de hemel in prijzen;-). Hij is behoorlijk vlot, stuurt heerlijk (pre facelift) maar voor het lekkere heeft hij gewoon een sper nodig. Daarbij ben ik niet zo weg van het m-tech onderstel, zeker icm de RFT goodyears. Wederom een Intrax 1K2 zou geweldig zijn, twijfel echter nog of ik deze bedragen in de auto wil pompen, zeker als het een straatauto blijft.

Het blok is in de basis betrouwbaar, er zijn echter wat aandachtspunten bij een 130i;

vanos magneetventielen
oliefilterhuispakking en bouten
oliekoelerpakkingen en bouten
karterontluchting
kleppendekselpakking en bouten
waterpomp en thermostaat
disakleppen
bobines
cardanaslager
hardyschijf
katalysatoren
distributieketting
nokkenassen

Bovenstaande punten wil ik de komende tijd preventief aan gaan pakken. Vervelende is dat de auto dealeronderhouden is, maar de dealers ontzettend lastig doen over het verstrekken van de feitelijke onderhoudshistorie. BMW Nederland verwijst mij door naar het dealernetwerk, de dealers beroepen zich op de AVG. Ik weet dus niet wat er de afgelopen jaar al vervangen is.

Obbe
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe Ringtool; Leon Cupra R

Bericht door Obbe » 04 mar 2021, 12:33

Met wat aanpassingen een heerlijke auto :df: Aardig lijstje aan preventief onderhoud:) Wat is de huidige km stand? Je vergeet de carterpakking. Dan moet het subframe los....

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6145
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Nieuwe Ringtool; Leon Cupra R

Bericht door EvdP » 04 mar 2021, 13:37

Leuk ding! Is de distributieketting bij de N52 ook een aandachtspunt?

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Nieuwe Ringtool; Leon Cupra R

Bericht door Eric-328 » 04 mar 2021, 13:40

Obbe schreef: 04 mar 2021, 12:33 Met wat aanpassingen een heerlijke auto :df: Aardig lijstje aan preventief onderhoud:) Wat is de huidige km stand? Je vergeet de carterpakking. Dan moet het subframe los....
Hij heeft 170K gelopen. Voor een 130i redelijk laag, is echter wel een km-stand dat een aantal van bovenstaande zaken beginnen te spelen. Hopelijk kan het Singraven nog even blijven zitten 😉
EvdP schreef: 04 mar 2021, 13:37 Leuk ding! Is de distributieketting bij de N52 ook een aandachtspunt?
Ketting is geen groter ding dan bij bijv. de m50 en m52 motoren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], jerico_NL, maurizio, Wout309t en 88 gasten