Alfata - Alfa Romeo 4C / Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 21720
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Tom » 29 mar 2018, 15:16

Riceaux schreef: 29 mar 2018, 15:16
Gaat Macboy een 4C leasen? :D
Nee die gaat een saaie X1 of X2 leasen :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Niels » 29 mar 2018, 15:20

Bah wat rationeel :tooth:

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Will F. » 29 mar 2018, 16:36

Heren, ik heb de verhitte discussie hier niet helemaal gevolgd en dat ga ik ook niet doen, maar voor mij staat wel vast dat de 4c af fabriek flaws heeft; met name het stuurgedrag is niet wat ik van een moderne auto die gebruikt toch minimaal een halve ton kost verwacht. Vlak nadat Tom zijn auto kocht kwam er één voor heel scherp geld bij een Fiat/alfa dealer in Denemarken te koop die ik eigenlijk wel wilde proberen.
Via via even een heel klein stukje kunnen sturen in een 4c en alhoewel het blokje om te klein was om echt een goed oordeel te kunnen vormen (en ik van degene die de auto beschikbaar stelde niet teveel wilde vragen kocht hem daar immers niet) kreeg ik meer twijfel dan bevestiging en ging er niet mee verder. Draaide vooral om het onrustige karakter op slechtere wegen/ wegen met meer camber etc.
De Deense werd snel verkocht dus verleiding geweken. Echter het ding trekt me nogsteeds met name in rood metallic. Met die aanpassingen zoals de shims via Madeno wat volgens mij hetzelfde effect heeft als die roadblocks van Alfaworks, softwaremapping en wellicht een Ohlins onderstel heb je wel een soort van real world Ferrari op de stoep.....

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1935
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Hitz » 29 mar 2018, 16:56

Kan je eigenlijk een beetje zitten in zo'n 4C of is het echt heel klein?

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Eric H » 29 mar 2018, 20:13

Misschien re-post, misschien al bekend, maar kwam deze net tegen :

https://youtu.be/faFo40izlhk

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door ///Joost » 29 mar 2018, 20:19

Leuk! Straks effe kijken!!

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Will F. » 29 mar 2018, 20:21

Hitz schreef: 29 mar 2018, 16:56 Kan je eigenlijk een beetje zitten in zo'n 4C of is het echt heel klein?
Met 1.75 uiteraard prima, niet te corpulent want blijft het een italiaantje: laag & knus krap.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1935
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Hitz » 29 mar 2018, 21:30

Dus met 192cm en 140kg kan ik beter wat anders zoeken? :kikker:

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Will F. » 29 mar 2018, 21:44

Een trimfiets idd :tooth:

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Sander-E46 » 29 mar 2018, 21:47

IMG_0280.GIF
IMG_0280.GIF (749.8 KiB) 1900 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1935
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Hitz » 29 mar 2018, 21:57

:tooth:

Chiptuning was ook meer om eindelijk eens onder de 15 seconden naar de 100 te kunnen..

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door ///Joost » 29 mar 2018, 22:00

Gaaf filmpje. Ik had 'm nog niet gezien. Vooral het stuk hoe ze die bodypanelen maken vond ik een eye opener. Zoiets heb ik nog nooit gezien.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door indobesar » 30 mar 2018, 08:10

Mooi filmpje inderdaad. Blijft een prachtige kar. Tijdje terug reed Tom achter mij, zag hem alleen in de buitenspiegels. Te laag voor de binnenspiegel. :)

@mac, thur, knuffelsessie zou jullie goed doen. :angel:

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door ErikS » 30 mar 2018, 08:35

Ik heb er laatst voor het eerst een op de weg gespot.
Man man, ineens begrijp je het. Zo breed, zo laag... Ferrari.

En bij een Italiaan wat imperfecties....?! Daar zal ik d'r niet om laten staan.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door dvh » 30 mar 2018, 08:38

Ik vind de 4C supergaaf!
Iemand van hier.. Hans dacht ik.. heeft zo'n uitlaatmod waardoor de uitlaten in het midden naast elkaar zitten? Dat vind ik NOG mooier.

Maar qua auto een heerlijk ding..
Porsche is de veiligere keuze. Maar dit is mooier.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Eric H » 30 mar 2018, 08:40

///Joost schreef: 29 mar 2018, 22:00 Gaaf filmpje. Ik had 'm nog niet gezien. Vooral het stuk hoe ze die bodypanelen maken vond ik een eye opener. Zoiets heb ik nog nooit gezien.
Was voor mij ook compleet nieuw. Net zoals dat ze door/bij Maserati in elkaar gezet worden.

Tom
Berichten: 21720
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Tom » 30 mar 2018, 09:49

Will F. schreef: 29 mar 2018, 16:36
Via via even een heel klein stukje kunnen sturen in een 4c en alhoewel het blokje om te klein was om echt een goed oordeel te kunnen vormen (en ik van degene die de auto beschikbaar stelde niet teveel wilde vragen kocht hem daar immers niet) kreeg ik meer twijfel dan bevestiging en ging er niet mee verder. Draaide vooral om het onrustige karakter op slechtere wegen/ wegen met meer camber etc.
Vergeet ook niet dat het concept wat gewenning vereist. Rijd je al jarenlang wat zwaardere BMW's (met vrij voorspelbaar rijgedrag), dan vereist een lichtgewicht middenmotor weer een iets andere manier van rijden. Idem voor Lotus etc. Ik weet dat veel mensen een hoge pet van zichzelf ophebben maar ik denk dat weinigen weten waar die grens ligt na een half uurtje rijden :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door allen » 30 mar 2018, 09:54

Wanneer krijg ik de sleutels Tom? Zal even zien of ik erachter kom. :tooth:

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Alfata » 30 mar 2018, 13:44

Will F. schreef: 29 mar 2018, 16:36 Heren, ik heb de verhitte discussie hier niet helemaal gevolgd en dat ga ik ook niet doen, maar voor mij staat wel vast dat de 4c af fabriek flaws heeft; met name het stuurgedrag is niet wat ik van een moderne auto die gebruikt toch minimaal een halve ton kost verwacht. Vlak nadat Tom zijn auto kocht kwam er één voor heel scherp geld bij een Fiat/alfa dealer in Denemarken te koop die ik eigenlijk wel wilde proberen.
Via via even een heel klein stukje kunnen sturen in een 4c en alhoewel het blokje om te klein was om echt een goed oordeel te kunnen vormen (en ik van degene die de auto beschikbaar stelde niet teveel wilde vragen kocht hem daar immers niet) kreeg ik meer twijfel dan bevestiging en ging er niet mee verder. Draaide vooral om het onrustige karakter op slechtere wegen/ wegen met meer camber etc.
De Deense werd snel verkocht dus verleiding geweken. Echter het ding trekt me nogsteeds met name in rood metallic. Met die aanpassingen zoals de shims via Madeno wat volgens mij hetzelfde effect heeft als die roadblocks van Alfaworks, softwaremapping en wellicht een Ohlins onderstel heb je wel een soort van real world Ferrari op de stoep.....
Auto is affabriek echt afgesteld op het circuit. Daar is die in standaard configuratie fantastisch. Absoluut niet voor een hobbelige weg. Door het ontbreken van negatief camber op de voorwielen is die enorm scherp met insturen (leuk op het circuit), maar is het dus op een hobbelige weg wel echt opletten. Daarom dus ook die shims laten plaatsen.

Dit vind ik echt een geniale test die het wel goed weergeeft: https://www.youtube.com/watch?v=Skuzog9a1Q8 (even ondertiteling aanzetten)

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Will F. » 30 mar 2018, 13:56

Begrijp wel wat je bedoelt maar wat een irritant filmpje is dat (had het al eens een stukje bekeken). Een straat auto moet het opm straat goed doen, voor het circuit koop/ bouw je wat anders.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Will F. » 30 mar 2018, 14:04

Tom schreef: 30 mar 2018, 09:49
Will F. schreef: 29 mar 2018, 16:36
Via via even een heel klein stukje kunnen sturen in een 4c en alhoewel het blokje om te klein was om echt een goed oordeel te kunnen vormen (en ik van degene die de auto beschikbaar stelde niet teveel wilde vragen kocht hem daar immers niet) kreeg ik meer twijfel dan bevestiging en ging er niet mee verder. Draaide vooral om het onrustige karakter op slechtere wegen/ wegen met meer camber etc.
Vergeet ook niet dat het concept wat gewenning vereist. Rijd je al jarenlang wat zwaardere BMW's (met vrij voorspelbaar rijgedrag), dan vereist een lichtgewicht middenmotor weer een iets andere manier van rijden. Idem voor Lotus etc. Ik weet dat veel mensen een hoge pet van zichzelf ophebben maar ik denk dat weinigen weten waar die grens ligt na een half uurtje rijden :)
Zit zeker wat in, ik had bij mijn eerste middenmotor ervaring (987 2.5 boxster) ook wel zoiets van da's heel wat anders (ook dan een Elfer). Maar het concept en de wat zoekerige besturing staan in deze toch wel los van elkaar, alhoewel het één wel het ander versterkt. Maar eens een keer een 'geshimde' rijden.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Will F. » 30 mar 2018, 14:18

Alfata schreef: 30 mar 2018, 13:44 Auto is affabriek echt afgesteld op het circuit. Daar is die in standaard configuratie fantastisch. Absoluut niet voor een hobbelige weg. Door het ontbreken van negatief camber op de voorwielen is die enorm scherp met insturen (leuk op het circuit), maar is het dus op een hobbelige weg wel echt opletten. Daarom dus ook die shims laten plaatsen.
Juist door negatief camber (en toe-in) stuurt een auto scherp in. Postief camber geeft o.a een rustiger rechtuitloop.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Alfata » 30 mar 2018, 14:27

Will F. schreef: 30 mar 2018, 14:18
Alfata schreef: 30 mar 2018, 13:44 Auto is affabriek echt afgesteld op het circuit. Daar is die in standaard configuratie fantastisch. Absoluut niet voor een hobbelige weg. Door het ontbreken van negatief camber op de voorwielen is die enorm scherp met insturen (leuk op het circuit), maar is het dus op een hobbelige weg wel echt opletten. Daarom dus ook die shims laten plaatsen.
Juist door negatief camber (en toe-in) stuurt een auto scherp in. Postief camber geeft o.a een rustiger rechtuitloop.
Af-fabriek is de auto erg toe-out afgesteld. Daarbij weinig negatief camber. Oftewel, als je met 1 voorwiel half over een kuip rijdt, dan wil die direct de kuil in.
Iets meer toe-in, negatief camber en je kunt rechtuit zonder handen aan het stuur om het maar even zo te zeggen.
Vaag stuurgedrag heb ik geen ervaring mee. Ik vind de auto juist bijzonder scherp en met veel gevoel communiceren.

Het is natuurlijk wel een middenmotor. Dus bocht in en op gas zorgt ervoor dat de voorwielen toch minder connectie hebben met de weg. Dat kan in eerste instantie wat vaag aansturen. Trail braking zorgt direct voor veel meer gevoel.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Jan-Willem » 30 mar 2018, 15:01

Alfata schreef: 30 mar 2018, 13:44
Auto is affabriek echt afgesteld op het circuit. Daar is die in standaard configuratie fantastisch. Absoluut niet voor een hobbelige weg. Door het ontbreken van negatief camber op de voorwielen is die enorm scherp met insturen (leuk op het circuit), maar is het dus op een hobbelige weg wel echt opletten. Daarom dus ook die shims laten plaatsen.
Als het goed is juist niet, al heeft de 4c dubbele draagarmen rondom dus krijg je sowieso meer camber naar mate de auto in veert.


Mijn Z3 heeft op dit moment ook 0 graden camber en veel extra caster.
Die loopt snaar strak rechtuit, slechte wegen in Italie met dikke gaten echt geen probleem stuurt erg koers vast en goed in.
maar als ik echt ga pushen in een krappe bocht wil die wel naar buiten toe.
Dus ik wil de toplagers L&R wisselen zodat ik -1.5 graden camber krijg.

Hier is nog een interssant stuk hoe het precies werkt.
http://www.intraxracing.nl/techniek/cam ... intoe-out/

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Hans R » 30 mar 2018, 20:50

Will F. schreef: 29 mar 2018, 16:36 Echter het ding trekt me nogsteeds met name in rood metallic. Met die aanpassingen zoals de shims via Madeno wat volgens mij hetzelfde effect heeft als die roadblocks van Alfaworks, softwaremapping en wellicht een Ohlins onderstel heb je wel een soort van real world Ferrari op de stoep.....

Heheh https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa- ... 50040a6396
Ik zeg doen :blink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Enrico, RS-Ron en 97 gasten