Nee die gaat een saaie X1 of X2 leasen
Alfata - Alfa Romeo 4C / Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Bah wat rationeel
- Will F.
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Heren, ik heb de verhitte discussie hier niet helemaal gevolgd en dat ga ik ook niet doen, maar voor mij staat wel vast dat de 4c af fabriek flaws heeft; met name het stuurgedrag is niet wat ik van een moderne auto die gebruikt toch minimaal een halve ton kost verwacht. Vlak nadat Tom zijn auto kocht kwam er één voor heel scherp geld bij een Fiat/alfa dealer in Denemarken te koop die ik eigenlijk wel wilde proberen.
Via via even een heel klein stukje kunnen sturen in een 4c en alhoewel het blokje om te klein was om echt een goed oordeel te kunnen vormen (en ik van degene die de auto beschikbaar stelde niet teveel wilde vragen kocht hem daar immers niet) kreeg ik meer twijfel dan bevestiging en ging er niet mee verder. Draaide vooral om het onrustige karakter op slechtere wegen/ wegen met meer camber etc.
De Deense werd snel verkocht dus verleiding geweken. Echter het ding trekt me nogsteeds met name in rood metallic. Met die aanpassingen zoals de shims via Madeno wat volgens mij hetzelfde effect heeft als die roadblocks van Alfaworks, softwaremapping en wellicht een Ohlins onderstel heb je wel een soort van real world Ferrari op de stoep.....
Via via even een heel klein stukje kunnen sturen in een 4c en alhoewel het blokje om te klein was om echt een goed oordeel te kunnen vormen (en ik van degene die de auto beschikbaar stelde niet teveel wilde vragen kocht hem daar immers niet) kreeg ik meer twijfel dan bevestiging en ging er niet mee verder. Draaide vooral om het onrustige karakter op slechtere wegen/ wegen met meer camber etc.
De Deense werd snel verkocht dus verleiding geweken. Echter het ding trekt me nogsteeds met name in rood metallic. Met die aanpassingen zoals de shims via Madeno wat volgens mij hetzelfde effect heeft als die roadblocks van Alfaworks, softwaremapping en wellicht een Ohlins onderstel heb je wel een soort van real world Ferrari op de stoep.....
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Kan je eigenlijk een beetje zitten in zo'n 4C of is het echt heel klein?
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Leuk! Straks effe kijken!!
- Will F.
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Dus met 192cm en 140kg kan ik beter wat anders zoeken?
- Will F.
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Een trimfiets idd
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Chiptuning was ook meer om eindelijk eens onder de 15 seconden naar de 100 te kunnen..
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Gaaf filmpje. Ik had 'm nog niet gezien. Vooral het stuk hoe ze die bodypanelen maken vond ik een eye opener. Zoiets heb ik nog nooit gezien.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Mooi filmpje inderdaad. Blijft een prachtige kar. Tijdje terug reed Tom achter mij, zag hem alleen in de buitenspiegels. Te laag voor de binnenspiegel.
@mac, thur, knuffelsessie zou jullie goed doen.
@mac, thur, knuffelsessie zou jullie goed doen.
-
- Berichten: 18530
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Ik heb er laatst voor het eerst een op de weg gespot.
Man man, ineens begrijp je het. Zo breed, zo laag... Ferrari.
En bij een Italiaan wat imperfecties....?! Daar zal ik d'r niet om laten staan.
Man man, ineens begrijp je het. Zo breed, zo laag... Ferrari.
En bij een Italiaan wat imperfecties....?! Daar zal ik d'r niet om laten staan.
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Ik vind de 4C supergaaf!
Iemand van hier.. Hans dacht ik.. heeft zo'n uitlaatmod waardoor de uitlaten in het midden naast elkaar zitten? Dat vind ik NOG mooier.
Maar qua auto een heerlijk ding..
Porsche is de veiligere keuze. Maar dit is mooier.
Iemand van hier.. Hans dacht ik.. heeft zo'n uitlaatmod waardoor de uitlaten in het midden naast elkaar zitten? Dat vind ik NOG mooier.
Maar qua auto een heerlijk ding..
Porsche is de veiligere keuze. Maar dit is mooier.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
-
- Berichten: 21720
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Vergeet ook niet dat het concept wat gewenning vereist. Rijd je al jarenlang wat zwaardere BMW's (met vrij voorspelbaar rijgedrag), dan vereist een lichtgewicht middenmotor weer een iets andere manier van rijden. Idem voor Lotus etc. Ik weet dat veel mensen een hoge pet van zichzelf ophebben maar ik denk dat weinigen weten waar die grens ligt na een half uurtje rijdenWill F. schreef: ↑29 mar 2018, 16:36
Via via even een heel klein stukje kunnen sturen in een 4c en alhoewel het blokje om te klein was om echt een goed oordeel te kunnen vormen (en ik van degene die de auto beschikbaar stelde niet teveel wilde vragen kocht hem daar immers niet) kreeg ik meer twijfel dan bevestiging en ging er niet mee verder. Draaide vooral om het onrustige karakter op slechtere wegen/ wegen met meer camber etc.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Wanneer krijg ik de sleutels Tom? Zal even zien of ik erachter kom.
- Alfata
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
- Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Auto is affabriek echt afgesteld op het circuit. Daar is die in standaard configuratie fantastisch. Absoluut niet voor een hobbelige weg. Door het ontbreken van negatief camber op de voorwielen is die enorm scherp met insturen (leuk op het circuit), maar is het dus op een hobbelige weg wel echt opletten. Daarom dus ook die shims laten plaatsen.Will F. schreef: ↑29 mar 2018, 16:36 Heren, ik heb de verhitte discussie hier niet helemaal gevolgd en dat ga ik ook niet doen, maar voor mij staat wel vast dat de 4c af fabriek flaws heeft; met name het stuurgedrag is niet wat ik van een moderne auto die gebruikt toch minimaal een halve ton kost verwacht. Vlak nadat Tom zijn auto kocht kwam er één voor heel scherp geld bij een Fiat/alfa dealer in Denemarken te koop die ik eigenlijk wel wilde proberen.
Via via even een heel klein stukje kunnen sturen in een 4c en alhoewel het blokje om te klein was om echt een goed oordeel te kunnen vormen (en ik van degene die de auto beschikbaar stelde niet teveel wilde vragen kocht hem daar immers niet) kreeg ik meer twijfel dan bevestiging en ging er niet mee verder. Draaide vooral om het onrustige karakter op slechtere wegen/ wegen met meer camber etc.
De Deense werd snel verkocht dus verleiding geweken. Echter het ding trekt me nogsteeds met name in rood metallic. Met die aanpassingen zoals de shims via Madeno wat volgens mij hetzelfde effect heeft als die roadblocks van Alfaworks, softwaremapping en wellicht een Ohlins onderstel heb je wel een soort van real world Ferrari op de stoep.....
Dit vind ik echt een geniale test die het wel goed weergeeft: https://www.youtube.com/watch?v=Skuzog9a1Q8 (even ondertiteling aanzetten)
- Will F.
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Begrijp wel wat je bedoelt maar wat een irritant filmpje is dat (had het al eens een stukje bekeken). Een straat auto moet het opm straat goed doen, voor het circuit koop/ bouw je wat anders.
- Will F.
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Zit zeker wat in, ik had bij mijn eerste middenmotor ervaring (987 2.5 boxster) ook wel zoiets van da's heel wat anders (ook dan een Elfer). Maar het concept en de wat zoekerige besturing staan in deze toch wel los van elkaar, alhoewel het één wel het ander versterkt. Maar eens een keer een 'geshimde' rijden.Tom schreef: ↑30 mar 2018, 09:49Vergeet ook niet dat het concept wat gewenning vereist. Rijd je al jarenlang wat zwaardere BMW's (met vrij voorspelbaar rijgedrag), dan vereist een lichtgewicht middenmotor weer een iets andere manier van rijden. Idem voor Lotus etc. Ik weet dat veel mensen een hoge pet van zichzelf ophebben maar ik denk dat weinigen weten waar die grens ligt na een half uurtje rijdenWill F. schreef: ↑29 mar 2018, 16:36
Via via even een heel klein stukje kunnen sturen in een 4c en alhoewel het blokje om te klein was om echt een goed oordeel te kunnen vormen (en ik van degene die de auto beschikbaar stelde niet teveel wilde vragen kocht hem daar immers niet) kreeg ik meer twijfel dan bevestiging en ging er niet mee verder. Draaide vooral om het onrustige karakter op slechtere wegen/ wegen met meer camber etc.
- Will F.
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Juist door negatief camber (en toe-in) stuurt een auto scherp in. Postief camber geeft o.a een rustiger rechtuitloop.Alfata schreef: ↑30 mar 2018, 13:44 Auto is affabriek echt afgesteld op het circuit. Daar is die in standaard configuratie fantastisch. Absoluut niet voor een hobbelige weg. Door het ontbreken van negatief camber op de voorwielen is die enorm scherp met insturen (leuk op het circuit), maar is het dus op een hobbelige weg wel echt opletten. Daarom dus ook die shims laten plaatsen.
- Alfata
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
- Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Af-fabriek is de auto erg toe-out afgesteld. Daarbij weinig negatief camber. Oftewel, als je met 1 voorwiel half over een kuip rijdt, dan wil die direct de kuil in.Will F. schreef: ↑30 mar 2018, 14:18Juist door negatief camber (en toe-in) stuurt een auto scherp in. Postief camber geeft o.a een rustiger rechtuitloop.Alfata schreef: ↑30 mar 2018, 13:44 Auto is affabriek echt afgesteld op het circuit. Daar is die in standaard configuratie fantastisch. Absoluut niet voor een hobbelige weg. Door het ontbreken van negatief camber op de voorwielen is die enorm scherp met insturen (leuk op het circuit), maar is het dus op een hobbelige weg wel echt opletten. Daarom dus ook die shims laten plaatsen.
Iets meer toe-in, negatief camber en je kunt rechtuit zonder handen aan het stuur om het maar even zo te zeggen.
Vaag stuurgedrag heb ik geen ervaring mee. Ik vind de auto juist bijzonder scherp en met veel gevoel communiceren.
Het is natuurlijk wel een middenmotor. Dus bocht in en op gas zorgt ervoor dat de voorwielen toch minder connectie hebben met de weg. Dat kan in eerste instantie wat vaag aansturen. Trail braking zorgt direct voor veel meer gevoel.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Als het goed is juist niet, al heeft de 4c dubbele draagarmen rondom dus krijg je sowieso meer camber naar mate de auto in veert.Alfata schreef: ↑30 mar 2018, 13:44
Auto is affabriek echt afgesteld op het circuit. Daar is die in standaard configuratie fantastisch. Absoluut niet voor een hobbelige weg. Door het ontbreken van negatief camber op de voorwielen is die enorm scherp met insturen (leuk op het circuit), maar is het dus op een hobbelige weg wel echt opletten. Daarom dus ook die shims laten plaatsen.
Mijn Z3 heeft op dit moment ook 0 graden camber en veel extra caster.
Die loopt snaar strak rechtuit, slechte wegen in Italie met dikke gaten echt geen probleem stuurt erg koers vast en goed in.
maar als ik echt ga pushen in een krappe bocht wil die wel naar buiten toe.
Dus ik wil de toplagers L&R wisselen zodat ik -1.5 graden camber krijg.
Hier is nog een interssant stuk hoe het precies werkt.
http://www.intraxracing.nl/techniek/cam ... intoe-out/
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Alfata - Alfa Romeo 4C
Will F. schreef: ↑29 mar 2018, 16:36 Echter het ding trekt me nogsteeds met name in rood metallic. Met die aanpassingen zoals de shims via Madeno wat volgens mij hetzelfde effect heeft als die roadblocks van Alfaworks, softwaremapping en wellicht een Ohlins onderstel heb je wel een soort van real world Ferrari op de stoep.....
Heheh https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa- ... 50040a6396
Ik zeg doen