Alfata - Alfa Romeo 4C / Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Alfata - Alfa Romeo 4C / Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Bericht door Alfata » 08 dec 2017, 10:18

Beste DF'ers,

Ik had al even in een kort topic mijzelf gemeld (het topic van Tom met zijn Alfa 4C), dit omdat mijn huidige reeds te koop staat en ik van plan ben om ook een 4C aan te schaffen. Toch, mijn huidige auto is ook iets bijzonders (al zeg ik het zelf) en is toch de opening van mijn topic waard.

Mijn naam is Thomas, ben net 30 geworden en kom uit het oosten van het land.

Ik rij sinds juni dit jaar dus een Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition. Gekocht en opgehaald bij de Alfa dealer in Graz, Oostenrijk gezien er maar 1(!) te koop stond in Europa. Wellicht ligt het aan de naam, maar dit is dus de auto waar altijd het minst aan wordt gedacht als er over hothatches wordt gesproken. En ja, de auto is niet de meest plankhard afgeveerde wagen. Hij wil zich best een beetje zetten in de bocht, maar daar staat tegenover dat het stuurgevoel geweldig is. Zo scherp als de Giulietta stuurt, dat tref je verder in het segment (heb ze bijna allemaal gereden), niet. Het mooiste van de QV TCT is dat deze facelift-versie, na het verkrijgen van de TCT bak, dus ook de motor kreeg van de 4C. Mijn vorige QV van voor de facelift, had nog het gietijzerenblok, maar de nieuwe versies zijn volledig van aluminium, met wel gegoten stalen cilinderwanden. Tevens is er sinds de facelift een bypass gemaakt net na de intercooler, waarbij er een buis direct naar de cabine bij het schutbord loopt. Dit zorgt ervoor dat deze motor, die al veel liever toeren maakt dan de gietijzeren versie van de 1750TBI, het uitschreeuwt van genot. Het geluid in de auto is iedere keer weer: :shock: Hij roffelt in de lage toeren als een soort 6 cilinder en bovenin de toeren is het echt feest. Ik durf zelfs te stellen dat het geluid IN de auto beter is dan dat bij de 140i van BMW. Het systeem wordt ook wel "intake sound generator" genoemd, maar is dus allebehalve fake.

En hard loopt dit blok. Na een bezoek aan BR-performance levert hij nu 274PK en 411NM. In combinatie met de zeer snelle TCT bak en (volgens mij) laagste gewicht (1280kg) van alle hothatches in het C-segment, schiet het ding in 5,3/5,4 seconden naar de 100:


Gisteravond kwam ik terugrijden van een klant en ik ben toch iedere keer weer even stil als je dit beest op zijn staart trap. Ongelooflijk wat zet dit ding stappen. Ik heb de midden-demper verwijderd wat ook buiten de auto een heerlijk sportief geluid geeft, zonder dat het een dreun geeft in de auto.

De rest van de auto is ook vrij bijzonder. Zoals gezegd is het een Launch Edition. Dit was een speciale uitvoering voor het 60-jarig bestaan van de Giulietta reeks. Hij werd in de ongelooflijke mooie Grigio Opaca kleur gespoten waar ik nog iedere dag verliefd op af loop. Ik heb NIETS met matte auto's, maar deze kleur is gewoon oogverblindend mooi. De onderlaag wordt gevormd door een metallic lak, wat de auto ondanks dat hij mat is, wel glans geeft. Er werden er slechts 250 geleverd in deze kleur en dit is nummer 119. De auto heeft verder carbon spiegels & spoiler en allerlei donkere details wat de gewone versies niet hebben. Dan zijn er nog de geweldige kuipstoelen en de hele fijne multimedia. Deze auto is een enorme stap vooruit op de eerste generatie Giulietta QV. Alles zit VEEL beter in elkaar, je hebt geen rammels en alles klopt simpelweg veel meer. Dan rest eigenlijk alleen nog de vraag: als je er zo tevreden over bent, waarom gaat die dan weg?

Omdat ik deze auto nog zakelijk en prive rij en dat is simpelweg zonde. Kilometers gaan te hard dus het wordt tijd om een kinderwens in vervulling te laten gaan: mijn eigen sportwagen. Het kan nu en dus doe ik het ook. Er komt een Alfa Romeo 4C. En een MiTo voor de zakelijke kilometers. Het is dus even wachten tot de auto verkocht is. Hij staat reeds op Autoscout en Marktplaats

Nou, na deze hele lange inleiding maar even wat plaatjes bij het praatje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfata op 31 okt 2022, 11:31, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door frankie » 08 dec 2017, 10:36

Hoi Thomas :tooth:

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Alfata » 08 dec 2017, 10:39

frankie schreef: 08 dec 2017, 10:36 Hoi Thomas :tooth:
Hoi Frankie :tong:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Tom » 08 dec 2017, 10:48

Mooi ding!
Je hoort inderdaad weinig over die auto.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Arthur » 08 dec 2017, 11:08

Ik hoop dat je hem snel verkoopt! Wel jammer dat de volgende weer Alfa's worden... :wink: Wel een mooie (gekleurde?) lofzang over de auto :D

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Alfata » 08 dec 2017, 11:13

Tom schreef: 08 dec 2017, 10:48 Mooi ding!
Je hoort inderdaad weinig over die auto.
Klopt, toch jammer. Denk dat veel GTI rijders zich hierin ook meer dan prima zouden vermaken. Aan de andere kant: hierdoor blijft die wel bijzonder.
Arthur schreef: 08 dec 2017, 11:08 Ik hoop dat je hem snel verkoopt! Wel jammer dat de volgende weer Alfa's worden... :wink: Wel een mooie (gekleurde?) lofzang over de auto :D
Absoluut gekleurd. Mijn autohistorie is ook volledig Italiaans, op een verdwaalde Japanner na. Kom meerdere keren per jaar in Italië, ben er getrouwd, etc. Dus tja, gekleurd zeker. Wat niet wil zeggen dat deze tweede generatie QV geen enorm onderschatte wagen maakt.
Laatst gewijzigd door Alfata op 08 dec 2017, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door frankie » 08 dec 2017, 11:17

Nee joh Thomas, je bent volledig objectief :blink:

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Alfata » 08 dec 2017, 11:19

frankie schreef: 08 dec 2017, 11:17 Nee joh Thomas, je bent volledig objectief :blink:
Laat ik het zo zeggen: ik heb een zwak voor auto's waar andere mensen op straat blij van worden. En dat zijn veelal Italiaanse wagens. Maar daar zit ook genoeg ander spul bij.

Gebruikersavatar
duifjes.com.
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 mar 2017, 09:00
Auto: Ja heb ik

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door duifjes.com. » 08 dec 2017, 11:24

Waanzinnig mooie auto, zou dit zeker kiezen boven een Golfje GTi etc. Man wat snel is dat hok!

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door martll » 08 dec 2017, 12:11

Prachtige auto, ik zag hem al te koop staan. Dit laat mijn hart wel sneller kloppen. :love:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door ///Joost » 08 dec 2017, 12:15

Zeker een schitterende auto. 4C is natuurlijk een flinke trap hoger, maar als daily lijkt me dit wel een heerlijk ding.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Alfata » 08 dec 2017, 12:32

duifjes.com. schreef: 08 dec 2017, 11:24 Waanzinnig mooie auto, zou dit zeker kiezen boven een Golfje GTi etc. Man wat snel is dat hok!
Thanks! Ik ook, vandaar de aanschaf. En inderdaad, ik kom aardig met het verkeer mee.
martll schreef: 08 dec 2017, 12:11 Prachtige auto, ik zag hem al te koop staan. Dit laat mijn hart wel sneller kloppen. :love:
Nou, maak me los!
///Joost schreef: 08 dec 2017, 12:15 Zeker een schitterende auto. 4C is natuurlijk een flinke trap hoger, maar als daily lijkt me dit wel een heerlijk ding.
Absoluut. Niet met elkaar te vergelijken. Wat ik prettig vind aan deze Giulietta, is dat die in tegenstelling tot mijn voorganger (QV van voor de facelift) geen enkel punt heeft waar je je aan ergert. Die had af en toe nog een kraakje, of geluid uit het onderstel, slechte stoelen en gebrekkige multimedia.
Bij deze auto kan ik gewoon echt niets bedenken wat me tegenvalt of irriteert. Ergonomisch nog makkelijker dan een Golf, super multimedia, prettige en mooie stoelen en goede zitpositie. Maar bovenal, veel meer beleving dan de eerste serie. Echt een toppertje.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Niels » 08 dec 2017, 12:45

Welkom Thomas, echt een heel mooie Alfa!

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door la_fusion » 08 dec 2017, 13:04

Voor de aanschaf van mijn Megane nog een proefrit gedaan in een voorloper hiervan maar dat is afgeketst vanwege de stoelen en het feit dat de garage niet echt mee wilde bewegen in het plaatsen van een ander interieur(Recaro stoelen). Ik zie dat deze stoelen al een stuk beter zijn dan in de vorige versie. Hoe bevalt je de navigatie?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door dvh » 08 dec 2017, 13:41

Blijft z'n charme houden zo'n Alfa :-)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Mike R32 » 08 dec 2017, 13:45

Absoluut mooie auto's zolang een ander hem in het bezit heeft mooi om te zien.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Alfata » 08 dec 2017, 14:28

Niels schreef: 08 dec 2017, 12:45 Welkom Thomas, echt een heel mooie Alfa!
Thanks! Je hebt er ook veel aanspraak mee. En die kleur zorgt ervoor dat in gewassen toestand bij het verlaten van de supermarkt er zelfs mensen omheen staan. Toch wel apart met een relatief normale c-segmenter
la_fusion schreef: 08 dec 2017, 13:04 Voor de aanschaf van mijn Megane nog een proefrit gedaan in een voorloper hiervan maar dat is afgeketst vanwege de stoelen en het feit dat de garage niet echt mee wilde bewegen in het plaatsen van een ander interieur(Recaro stoelen). Ik zie dat deze stoelen al een stuk beter zijn dan in de vorige versie. Hoe bevalt je de navigatie?
Ja de stoelen zijn niet best in de eerste serie. Te weinig zijdelingse steun. Dat is bij deze jongens wel anders. Die houden je echt perfect op je plek maar zijn ook op de lange afstand prettig. Jammer dat het afketste door de lamlendige houding van de dealer.
De navigatie vind ik geweldig. Het werkt niet alleen snel, maar rij je een beetje een grote stad binnen is die ook volledig in 3D. Tevens druk je op 1 knop het stuur: "Bestemming, Amersfoort, stadsring, 3" en de navigatie staat letterlijk 3 seconden daarna al aan. Ideaal.
dvh schreef: 08 dec 2017, 13:41 Blijft z'n charme houden zo'n Alfa :-)
Er zijn mijn inziens in het hothatch segment maar weinig stijlvolle auto's. Veel zijn er toch wat.... ordi. De Cupra vind ik dan weer saai. De QV is dan wel echt een unieke aanbieding in mijn ogen.
Mike R32 schreef: 08 dec 2017, 13:45 Absoluut mooie auto's zolang een ander hem in het bezit heeft mooi om te zien.
Hoe bedoel je dat?

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Hielke » 08 dec 2017, 14:57

Sub positief.

Niks van aan trekken. VAG fappers moeten nog wat rijpen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Arthur » 08 dec 2017, 14:58

Dat hij ze wel mooi vindt maar niet zelf aan zou schaffen?

Ik moet hem ook niet. En zoals ik het nu lees is het eigenlijk de beste/mooiste/goeiste/speelste/snelste koop in dit segment, wat een veren worden er gestoken! Al kreeg ik hem geschonken ;)

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Alfata » 08 dec 2017, 15:07

Oh, maar er zijn absoluut betere auto's in het segment. Ongetwijfeld. Ik ben ook niet objectief. En: het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar je naar op zoek bent.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door frankie » 08 dec 2017, 15:11

Mike R32 schreef: 08 dec 2017, 13:45 Absoluut mooie auto's zolang een ander hem in het bezit heeft mooi om te zien.
:hmmm:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Mike R32 » 08 dec 2017, 15:24

Is geen woord Italiaans bij toch? Leuke kar voor de buurman of vrouw maar niet voor mij.
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 08 dec 2017, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Sander-E46 » 08 dec 2017, 15:26

Prachtige auto! Het is hier overigens gezelliger dan op het AW forum.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Mike R32 » 08 dec 2017, 15:28

Absoluut :beer:

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alfata - (nu nog wel) Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition nr.119

Bericht door Alfata » 08 dec 2017, 15:33

We gaan het zien haha!
Net even een aantal dealers aan het werk gezet met wat inruilvoorstellen. Toch benieuwd waar ze mee komen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten