Terrano, een "Japanse Defender"

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 11 jul 2018, 18:54

Weer enige tijd verder en een paar dagen terug de olie van het achter diff vervangen, is een lsd die wat geluid maakte bij scherpe bochten achteruit.
Olie kwam er pikzwart uit dus die is niet netjes iedere 48.000 km vervangen, zeker niet omdat de plug ook muurvast zat en flink kruipolie nodig had :bag:

Vandaag thuis vanuit het werk zo'n beetje direct een klusje gedaan wat mij al een hele poos dwars zat...
Na het vervangen van beide oliedruk sensoren en het meten van de oliedruk die aangaf dat het goed is bleef het lampje zo goed als altijd branden.
Vandaag het dashboard open getrokken en het lampje gewoon maar verwijderd. Na 16.000 km branden kan ik er toch wel vanuit gaan dat het écht niet klopt wat ie aan gaf.

Afbeelding

En zo kom je ook nog eens wat te weten over je auto, de monteur had in ieder geval haar wat altijd goed zat.
Dit kwam weg achter de tellerunit :lol: :

Afbeelding

En het resultaat is zoals ik het graag zie achter het stuur:

Afbeelding

Vanavond nog even snel het luchtfilter wisselen.
Had wat spullen besteld om de Focus een grote beurt te geven en dit filter mag bij mijn auto ook wel weer na goed 16.000 kilometer.

Op het werk ook nog een beetje aan het rond mailen geweest en met resultaat, de behuizing van de koelventilator mist en die is onderweg!
Net als een setje achterveren van een Terrano in lange wielbasis. Dit zou goed moeten zijn om een korte wielbasis zoals ik heb nog een cm of 5 omhoog te krijgen.
De linker veer is iets ingezakt dus vervangen moet sowieso gebeuren en dan gelijk maar zoals we het toch een keer zouden willen.
Voor is het simpel een kwestie van de torsieveren aandraaien en dan komt ie daar ook omhoog.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door MartijnGizmo » 11 jul 2018, 20:00

En zo is er altijd wat te doen... :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 11 jul 2018, 20:12

Je kunt beter een Defender gaan rijden. Scheelt een hoop tijd en geld...

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 11 jul 2018, 20:48

Niet in aanschaf, maar verder lijkt het daar wel op ja :tooth:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 12 jul 2018, 07:36

allen schreef: 11 jul 2018, 20:12 Je kunt beter een Defender gaan rijden. Scheelt een hoop tijd en geld...
Zit je aan de paddo`s ?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 22 jul 2018, 11:53

Woensmiddag de schuur in gedoken met een auto en een set veren...
Had op het Engelse Nissan 4x4 forum wat informatie ingewonnen over hoe je de veren het gemakkelijkste kan wisselen en dat bleek stiekem best eenvoudig te zijn.

Wiel eraf, schokdemper los maken en dan met een paar assteunen en de krik zorgen dat de achteras op de steunen blijft liggen en de auto wel omhoog gaat.
Vervolgens pakt men een potkrik om de as nog wat verder naar beneden te helpen en dan krijg je ongeveer dit:

Afbeelding

De veer komt dan compleet los en haal je er dan zo tussenuit.

Vervolgens doen we oud tegen "nieuw".
Veren zijn even lang maar omdat de nieuwe van een LWB zijn en wat meer gewicht moeten dragen zijn deze wat stugger en zakt de auto minder ver in.

Afbeelding

Nieuwe veer al op z'n plek en nog werk in uitvoering:

Afbeelding

Andere kant op dezelfde wijze gedaan het resultaat is een auto die ongeveer 4 cm hoger op z'n wielen staat dan eerst en nu ook links en rechts even hoog staat.
De oude linker achterveer was wat ingezakt en dat is nu ook verleden tijd.

Vervolgens aan de voorkant de torsieveren wat aangedraaid en zo staat voor weer gelijk met achter.
Dat was eigenlijk nog de rottigste klus, zwaar en telkens onder de auto vandaan komen om de boel na te meten en ben nog niet helemaal tevreden.
Om het helemaal naar wens te hebben zal ik de torsieveren eerst los moeten halen, een spie of 2 moeten draaien en dan weer vast zetten, alleen bleek na vanmorgen nog eens goed gekeken te hebben dat de boel aan de voorkant heeeeeeeel lang geleden voor het laatst los is geweest.
Iets waar ik met 30 graden geen zin in heb om me aan te wagen dus voorlopig is het goed zo.

Meest opmerkelijke is nog dat de auto ook veel fijner rijd nu, de nieuwe achterveren zijn wat stugger en gok ook wat frisser dan degene die eronder zaten en dat maakt nogal verschil.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 22 jul 2018, 21:37

Dat zo`n ding trommelremmen heeft......

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 23 jul 2018, 07:22

Keek daar ook eerst van op, maar die dingen zijn wel echt enorm.
Grap is dat er voor dan weer klauwen op zitten met een dubbele zuiger.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 23 jul 2018, 08:00

Downforce Hans schreef: 22 jul 2018, 21:37 Dat zo`n ding trommelremmen heeft......
Idd. Zo’n Defender heeft gewoon schijven... :mrgreen:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door MartijnGizmo » 23 jul 2018, 09:59

Lekker gesleuteld weer, maar wij willen natuurlijk een vóór/ná zien! :ken ik jou:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 23 jul 2018, 10:23

Die 4 cm is amper te zien. Als de voorkant naar wens staat, lees nog wat hoger komt die na foto :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 23 jul 2018, 10:24

allen schreef: 23 jul 2018, 08:00
Downforce Hans schreef: 22 jul 2018, 21:37 Dat zo`n ding trommelremmen heeft......
Idd. Zo’n Defender heeft gewoon schijven... :mrgreen:
:shocking:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 23 jul 2018, 10:25

allen schreef: 23 jul 2018, 08:00
Downforce Hans schreef: 22 jul 2018, 21:37 Dat zo`n ding trommelremmen heeft......
Idd. Zo’n Defender heeft gewoon schijven... :mrgreen:
:shocking:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door MartijnGizmo » 23 jul 2018, 10:56

Ferdi Gielen schreef: 23 jul 2018, 10:23 Die 4 cm is amper te zien. [...]
TWSS :tooth:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 23 jul 2018, 11:58

:dood: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 09 aug 2018, 16:34

Wilde al een tijdje de audio aanpakken van de Terrano aangezien het geluid de laatste tijd steeds beroerder begon te worden :bag:
En wat doe je dan dinsdag bij weinig tijd en de warmste dag van de week? De auto in de schaduw en je bouwt de boel in :tooth:

Dashboard los en de oude radio er al uit:

Afbeelding

Nieuwe radio op zijn plek:

Afbeelding
Het is geen super fancy radio, gewoon een die als radio werkt en de ondertussen veel gebruikte media standaarden accepteert.
Er zit ook een carkitfunctie op maar daar verwacht ik eerlijk gezegd niet veel van.
Had eerst nog richting Pioneer gekeken, maar vind deze meer op de oude radio lijken en daardoor wat meer af fabriek. Geluid is alles behalve onaardig!

De reden dat de oude speakers eruit gingen:

Afbeelding

Het nieuwe spul:

Afbeelding

Afbeelding

En toen kwam de grootste grap nog. Alles ingebouwd en zit nog een beetje met de functies te spelen, begint er achterin wat te kraken...
Blijkt dat de oude radio ze nooit aan heeft gestuurd maar in de zijpanelen van de laadruimte zitten ook nog 2 speakers.

Dus wat doe je dan? Gelijk nog maar een set speakers bestellen voor achterin.
Zit een bijzonder afwijkende maat in en wilde het geluid maar naar voren hebben dus dat is een setje opbouwspeakers geworden.

Deze jongens kende ik dus nog niet:
Afbeelding
Nee, dat is geen bloed langs het zijpaneel maar modder van een paal die een maand of wat achterin heeft gelegen...moet de auto nog een soort van schoonmaken.

Uitgebouwd blijkt al snel waarom ze zo beroerd klonken...
Afbeelding

Gauw een nieuwe op zijn plek:
Afbeelding
Pioneer [typeweetiknietmeer] opbouwspeaker

Van achteren krijg je dan dit:
Afbeelding

Zaten helaas wel gekke aansluitingen op de Pioneer speakers dus de boel zit aan elkaar gekoppeld met kroonsteentjes.
Niet helemaal zoals ik het graag had gezien maar op een andere manier was het niet aan te sluiten.
Heb in het afdekkapje van de oude speakers een pootje afgebroken zodat het snoertje daar doorheen loopt naar de nieuwe speaker toe.

Geluid is echt stukken, maar dan ook stukken beter nu dan origineel! :crazy:

Oh en nog een totaalplaatje waarbij de brandblussser ook eindelijk eens een plekje heeft gekregen:
Afbeelding

Die blauwe plastic bak moet nog eens vervangen worden door iets van een klein opbergkastje voor in de auto.
Zitten wat noodspullen in. Normaal staat ie meer naar de passagierskant toe, dus tussen de stoelen glijden doet hij niet met hard remmen (is al eens op de proef gesteld), maar vind het gewoon onhandig en niet netjes zo.
Bang dat de speakers in de laadruimte snel een keer geraakt worden ben ik niet, over het algemeen gaan er geen grote spullen achterin.
Mocht dat ineens wel vaak gaan gebeuren dan schroef ik ze wel op een andere plek, heb nog een meter of 3 over aan snoer per kant :mrgreen:

Heb nu nog isolatiematten liggen voor de voordeuren zodat die wat minder mee dreunen op de motor.
Die werden natuurlijk net bezorgd toen het hele spul voor erin zat. Komt eerdaags nog wel een keer.

En omdat we zo lekker bezig waren en ik na een poosje twijfelen nog niet wist welke verstralers ik op de voorkant wilde hebben zijn die gisteren ook besteld.
Is een set Hella 500 Magic Black geworden. Dingen komen uit de US of A, dus met een kleine maand maximaal zijn ze er.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Arthur » 09 aug 2018, 16:39

Was een 'LED-bar' geen optie? Zag laatst een auto rijden die hem achter de grill had. Wat zal dat een bak licht geven :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 09 aug 2018, 16:42

Daar heb ik een poos over getwijfeld.
Op de S60 die ik had zat er een en daar kwam inderdaad een aardige puist licht vanaf. Als ik de foto's en filmpjes moet geloven komt er van de Hella's ook flink extra licht en vind ze persoonlijk wel een stuk netter staan.
Bij de S60 zat de ledbar onderin de bumper zodat het ding niet direct op viel.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 09 aug 2018, 16:55

Ferdi Gielen schreef: 09 aug 2018, 16:34 Die blauwe plastic bak moet nog eens vervangen worden door iets van een klein opbergkastje voor in de auto.
Zitten wat noodspullen in. Normaal staat ie meer naar de passagierskant toe, dus tussen de stoelen glijden doet hij niet met hard remmen (is al eens op de proef gesteld), maar vind het gewoon onhandig en niet netjes zo.
Noodspullen. Het is ook altijd hetzelfde met die Japanse 4x4's, toch Hans?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 09 aug 2018, 16:57

:bag:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 09 aug 2018, 17:56

Los daarvan heb je wel het leukste draadje op DF Ferdie. Jammer dat Hans geen draadje van z’n FJ heeft. Die gast is nu al twee weken aan het kloten met z’n lier en verlichting. Wil maar niet lukken. :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 09 aug 2018, 18:19

Wat een eng nek ben je toch he Allen.........en dan regel ik ook nog korting op een lier voor je.
De spullen liggen hier gewoon te wachten tot dat ik tijd heb.
Na het weekend gaat het gebeuren hoor, nieuwe bumper en lier.
Misschien dat ik wat foto`s maak.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Arthur » 09 aug 2018, 20:04

Ook graag een foto met het binnenhalen van Allen, aan de lier.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Stefan R » 09 aug 2018, 20:10

allen schreef: 09 aug 2018, 16:55 Noodspullen. Het is ook altijd hetzelfde met die Japanse 4x4's, toch Hans?
:bag:
Bij mij achterin ook een kist met van alles en nog wat om een ander te kunnen helpen :mrgreen:
De Ledbar heb ik ook al liggen, moet er alleen nog een steun voor maken.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 09 aug 2018, 20:19

Wat voor een heb je er?
Op de S60 had ik er een die zowel vooruit als in de breedte scheen.

Achterop wil ik ook nog iets van extra licht hebben, dat zal wel led worden.
allen schreef: 09 aug 2018, 17:56 Los daarvan heb je wel het leukste draadje op DF Ferdie. Jammer dat Hans geen draadje van z’n FJ heeft. Die gast is nu al twee weken aan het kloten met z’n lier en verlichting. Wil maar niet lukken. :lollerdelol:
Gelukkig nog iemand die het leuk vind om de ellende van zo'n oude Japanner te lezen :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Google [Bot], matthyssie en 64 gasten