Terrano, een "Japanse Defender"

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 05 dec 2017, 21:29

Zoals sommigen laatst al lazen in het SUV banden topic heb ik laatst de Santa Fé ingeruild.

Waarom? Ondanks dat het ding het ruim 40.000 km binnen een jaar perfect heeft gedaan bij mij voldeed hij niet helemaal meer.
Sinds begin oktober ben ik samen met mijn vriendin naar Drenthe verhuisd, van een klein dorpje in het westen naar een vrijstaande woning met 4600 m2 grond zodat de paarden bij huis kunnen staan.
Daarbij hoort uiteraard ook geklooi met de auto in je eigen achtertuin en ook wat bezoekjes aan modderige plaatsen met onder andere de trailer achter de auto en daar kwam de Santa Fé niet zo goed mee weg.
Het kriebelde al een hele tijd om het ding toch in te ruilen en nadat ik heel wat modellen heb bekeken op gaspedaal.nl bleef het model Terrano door mijn hoofd spoken. Een bekende had vroeger een 2.7 TD waar ik nog wel eens wat aan deed.
Als eerste dan ook met een 2.7 TDi gereden, maar dat was hem niet. Dag erop in een 3.0D gereden, beiden korte wielbasis en na wat onderhandelen afgesproken dat ik een aantal dagen later de 3.0D zou halen.
Motorisch toch een stukje verfijnder dan de 2.7 is en er mag 3 ton achter, wel een fijne bijkomstigheid gezien we nu zelf met een redelijke tandemasser onze mest afvoeren die regelmatig ruim over de 2 ton gaat.

Dat het allemaal wat minder luxe is kan ik prima mee leven, van 150 kilometer per dag ben ik terug gegaan naar goed 65 kilometer en dan mis ik de cruise control, stoelverwarming en climate control heel wat minder. Ik waardeer nu de keuze uit 2H, 4H en 4L heel erg :tooth:

Afijn, zaterdag stond het ding voor de deur en had ik onderweg 2 snelle foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Thuis op de oprit naast de auto van de misses:

Afbeelding

Heb nog geen foto van het interieur, de stoelen zaten onder stoelhoezen verstopt maar kwamen er na 14 jaar als nieuw onder vandaan.
Modieus zijn ze niet, maar ach :mrgreen:

Wat zit erop aan luxe?
Airco
Centrale deurvergrendeling mét afstandsbediening
Elektrische ramen
Warmte werend glas

En dat was het dan ook wel, maar dat is helemaal prima.

Zaterdag tussendoor gauw het luchtfilter en de ruitenwisserbladen vervangen, beiden was lang geleden voor het laatst gebeurd.
Binnen een uur na thuiskomst hing de eerste aanhanger er al achter....

Maar waarom dan "Japanse Defender"?

De eerste maandag naar mijn werk toe had ik al een voorgevoel dat iets het niet ging doen en dat was al snel duidelijk, de Terrano wilde niet starten dus de garage om de hoek gebeld of ze even konden komen.
Nadat de Berlingo servicewagen overuren had gedraaid om die 3liter van stroom te voorzien lag het probleem toch ergens anders en bood men aan mij maar naar mijn werk te brengen en de auto later naar de garage te slepen.
Zo gezegd zo gedaan en later in de ochtend liep het blok weer, ergens een slecht contact waardoor hij niet wilde voorgloeien en het was net te koud om zonder te willen starten.
Alleen...het olielampje bleef branden, iets wat je niet wil met dit blok... lampje kregen ze niet uit, maar na metingen was de druk in ieder geval perfect.

Later op de dag nog een belletje, kom in de avond maar even langs want we hebben je auto wat beter bekeken...
Natuurlijk niet lekker gezeten op mijn werk en uiteindelijk wat eerder dan einde werkdag die kant op gereden om het oordeel te horen.

Dat was iets wat met een Terrano te verwachten is, namelijk roest... Hier en daar was hij toch rotter van onderen dan ik dacht en een deel van de koeling van de motor was niet in orde.
Besloten het ding daar te laten staan en men is behoorlijk aan het lassen geslagen en daarna is hij goed in de tectyl en afgewerkte motorolie gezet zodat roest voorlopig geen kans meer heeft.
Heb de garage waar hij vandaan komt nog gesproken en een deel van de kosten terug gekregen want men had liever dat ik hem daar bracht natuurlijk.

Sinds de auto terug is behoorlijk probleemloos gereden en ondertussen het volgende vervangen:

4 nieuwe banden, Grabber AT2 welke het erg goed doen in de zandbak achter het huis en op de weg ook nog erg goed presteren voor een 4x4 band.
Interieurfilter, snapte ineens wel waar de stank vandaan kwam :bag:
Remblokken:

Afbeelding

Rondom de rubbers van de stabilisatorstang
Momenteel ligt de aandrijfas naar de voorkant eraf, morgen krijg ik als het goed is een nieuwe kruiskoppeling en dan kan deze erin.
De oude was op z'n zachtst gezegd slecht wat nogal wat trillingen veroorzaakte...

Wil de lagedruk sensor voor de olie nog vervangen, de hoge druk variant heb ik al gewisseld maar ik vermoed dat het de andere is.
Bij de garage is het blok een paar keer goed gespoeld dus daar ligt het probleem niet en het lampje is soms net een discolamp.

Er zitten nog wat kleine rammeltjes hier en daar en de deurkaart van de bestuurdersdeur is niet helemaal netjes meer dus wil proberen daar een nieuwe voor te halen.

Als dat allemaal is gedaan staat er best een net ding voor de deur, was de netste qua in en exterieur die te koop was en naast de aanloopprobleempjes ben ik er erg blij mee.

Zal volgend jaar vast nog wel wat aanpassingen doen met een snorkel en weet ik het wat aangezien dat spul ruim te vinden is :blink:

Met een aanhanger erachter is het trouwens wel een wereld van verschil, de Santa Fé deed dat echt niet slecht maar deze auto speelt er gewoon mee.
Ook in de paardenbak trouwens...

Afbeelding

Voorlopig nog genoeg te knutselen, maar dat hoeft sinds we hier wonen niet meer op straat maar kan gewoon in de schuur en dat is wel echt een wereld van verschil!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 05 dec 2017, 21:55

Zo te lezen had je beter een Engelse Defender kunnen kopen. Die blijven heel. :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Martijn_bmw » 05 dec 2017, 22:01

Leuk voorstel topic! Verbaasd me wel een beetje al die ellende ik had verwacht dat Nissan wel een beetje ala Toyota onverwoestbare terrein wagens maakte.

Zelf heb ik wel wat met zon Nissan pathfinder. Heerlijk cool apparaat vind ik maarja heb echt nergens zon terrein monster voor nodig :lol:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 05 dec 2017, 22:07

allen schreef: 05 dec 2017, 21:55 Zo te lezen had je beter een Engelse Defender kunnen kopen. Die blijven heel. :mrgreen:
:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: man man, ik kom niet meer bij.......... Heb je je lol broek en grapjas tegelijk aan.........?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 05 dec 2017, 22:33

Ik heb heel even naar Engels speelgoed geleken, maar durfde het niet aan :bag:

Heb het idee dat deze auto een 2e auto is geweest voor het zware werk zonder dat hij echt liefde heeft gehad.
Ach, nog een beetje werk en het is best een net ding en zeer geschikt voor wat we hier doen.

Vriendin was vorige week nogal ongelovig toen ik door de bak en het pad et naartoe reed, maar dat ging toch echt zonder een centje pijn :mrgreen:
Heeft nu ook 2 keer een sleep achter gehangen dus feitelijk geen tractor meer nodig.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 05 dec 2017, 22:45

Goede keuze Ferdi, veel plezier er mee. :thumbup:

Gebruikersavatar
duifjes.com.
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 mar 2017, 09:00
Auto: Ja heb ik

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door duifjes.com. » 06 dec 2017, 10:20

Lekkere baggerwagen! have fun ermee!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 06 dec 2017, 10:54

Een keer een 4x4 meeting organiseren, ik sleep Allen wel mee...... :tooth:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 06 dec 2017, 11:52

Best 4x4 by far of zoiets. Dus als iemand een redder in nood moet zijn ben ik het wel. :mrgreen:

Waar blijven de foto’s van het interieur overigens. Wellicht leuk voor Ilija.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door MartijnGizmo » 06 dec 2017, 12:31

Mooi, een echt werkpaard. Roesten doen ze volgens mij allemaal, de echte offroaders...

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Mike R32 » 06 dec 2017, 12:53

Volgens mij zijn het wel degelijke auto’s. Veel plezier met de auto.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Arthur » 06 dec 2017, 14:20

Waar in Drenthe zit je, Ferdie. De Bilt is dat nl niet :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 06 dec 2017, 15:36

MartijnGizmo schreef: 06 dec 2017, 12:31 Mooi, een echt werkpaard. Roesten doen ze volgens mij allemaal, de echte offroaders...
Chassis vergt wat extra aandacht. Wordt vaak vergeten. Maar goed, in het uiterste geval til je heel de zooi over op een nieuwe. Geen idee hoe de onderdelenvoorziening van een Terrano is overigens.
Wel leuke no nonsens bakken.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 06 dec 2017, 19:03

Je moet het inderdaad bijhouden, dat gaan we nu ook doen en dan valt het allemaal op zich wel mee.
Onderdelen worden langzaam wel schaars, de meeste Terrano's rijden ondertussen ergens in Afrika rond en de onderdelen gaan ook vaak die kant op.
Zag gisteren nog een originele antenne voorbij komen op eBay, mocht men 40 euro voor aftikken met verzenden...Nu moet ik een andere, zit een kort sprietje op dat het in de Randstad goed doet en hier niet, maar ga dat toch echt niet betalen.
Arthur schreef: 06 dec 2017, 14:20 Waar in Drenthe zit je, Ferdie. De Bilt is dat nl niet :)
Tussen Emmen en Duitsland in, net buiten Emmer Compascuum :)
Zou niet meer terug willen ruilen, hier de rust en de ruimte en geen postzegel als tuin.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Stefan R » 06 dec 2017, 19:38

Downforce Hans schreef: 06 dec 2017, 10:54 Een keer een 4x4 meeting organiseren, ik sleep Allen wel mee...... :tooth:
Even wachten tot begin volgend jaar :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Arthur » 07 dec 2017, 02:07

Ferdi Gielen schreef: 06 dec 2017, 19:03
Arthur schreef: 06 dec 2017, 14:20 Waar in Drenthe zit je, Ferdie. De Bilt is dat nl niet :)
Tussen Emmen en Duitsland in, net buiten Emmer Compascuum :)
Zou niet meer terug willen ruilen, hier de rust en de ruimte en geen postzegel als tuin.
Dan woon je vlakbij, maar zou daar juist niet willen wonen ;) Ik woon in Emmen zelf en zou zelfs wat meer richting centrum willen ipv verder achteraf. Maar goed, ruimte en rust vind je hier nog wel voor een redelijke prijs.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 07 dec 2017, 06:31

Dat is zeker waar. Waar ik vandaan kom koop je net een knap appartement voor wat we nu betaald hebben.
Wij wilden graag een huis met de nodige ruimte zodat de paarden mee konden.
Wonen aan een stuk met mensen die uit het hele land komen, dus een gezellige mix en iedereen is er eigenlijk met dezelfde reden komen wonen.

Grappige is dat ik een aantal jaren geleden met DF een toertocht heb gereden en we ook bij het TTT circuit zijn geweest, daar rijd ik nu dagelijks praktisch langs en als de wind goed staat hoor ik ze rijden als ik in de tuin sta.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 07 dec 2017, 13:08

Stefan R schreef: 06 dec 2017, 19:38
Downforce Hans schreef: 06 dec 2017, 10:54 Een keer een 4x4 meeting organiseren, ik sleep Allen wel mee...... :tooth:
Even wachten tot begin volgend jaar :mrgreen:
Wanneer jij dan een kabeltje aan de trekhaak hangt dan trekken we die laro ff uitelkaar................... kan die weer zeuren dat zijn auto lek is. :lol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 07 dec 2017, 15:45

Gut toch, die Priuskinderen... :verveeld:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Riceaux » 07 dec 2017, 16:58

:tooth: Mag ik dan ook komen met de Grand Vitara van m'n schoonmoeder? Altijd al nieuwsgierig geweest hoe dat ding het doet in de modder. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Macboy » 08 dec 2017, 01:12

Kom ik ook met mijn X1 X-drive 4x4 Jeep !

Leuk en uitgebreid draadje Ferdi ! Grats met de aankoop. Wellicht wat pics van binnen en stoelen ?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 08 dec 2017, 07:32

Zal kijken of dat het weekend gaat lukken.

Moet van het weekend sowieso nog even met de auto aan de gang.
Had woensdag een kruiskoppeling uit Duitsland ontvangen, maar die beste man van de winkel heeft rare getallen op z'n schuifmaat staan :bag:
Ding is te groot dus gaat terug en ondertussen is er een andere onderweg die wél echt zou moeten passen. Kunnen we de 4x4 ook eindelijk weer eens gebruiken. Viel de misses gisterenavond wel op toen we met de trailer wat moesten halen dat ie inderdaad heerlijk rijd nu zo zonder die trillingen.
Riceaux schreef: 07 dec 2017, 16:58 :tooth: Mag ik dan ook komen met de Grand Vitara van m'n schoonmoeder? Altijd al nieuwsgierig geweest hoe dat ding het doet in de modder. :mrgreen:
Ik denk nog behoorlijk goed zelfs!
Enne dan wel inleveren vol onder de modder uiteraard :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 10 dec 2017, 21:41

Afbeelding

Voor de interieurliefhebbers :mrgreen:
Zoals gezegd een interieur dat goed bij het jaartal van de auto pas.

Had nog een 2e foto gemaakt, maar kwam er net achter dat mijn telefoon de eigenschap heeft om soms gemaakte foto's niet op te slaan...

Gisteren zou er een nieuwe kruiskoppeling moeten komen, maar nadat de door mij bestelde niet op voorraad was is er een alternatief gestuurd.
U voelt hem al aankomen, deze is dus ook verkeerd...
Gisteren gelijk maar ergens anders degene besteld die ik van de week ook al besteld had maar die er dus niet meer was. Komt met wat mazzel dinsdag en dan kunnen we weer onder de auto kruipen met een trillingsvrije as.

Vandaag het deurpaneel van de bestuurdersdeur los gehad om er een rammel uit te halen en het ding gelijk wat netter te hangen.
Vorige eigenaar was er wat minder handig in geloof ik, kwamen ook nog 2 schroeven uit vallen die nergens van waren :bag:
Én de originele deurspeaker zit er nog in, begint te scheuren dus het plan om de boel een keer voor wat fatsoenlijkers te wisselen inclusief een andere radio dan de originele Nissan met cd speler lijkt nog niet zo onnodig.

In de vorm van laatste dingen ook nog een nieuwe 0,2 bar oliedruksensor besteld, wordt alleen nog klooien om die te wisselen.
Schijnt vanaf onder de auto te moeten, dus ben benieuwd... En heb 4 nieuwe gloeibougies van eBay gehaald.
Ik gok dat dit nog de originele zijn, maar zo niet dan zijn ze in ieder geval aardig heen.
Die wisselen moet dan wel weer meevallen, intercooler van het blok af en dan kom je er volgens mij haast direct bij.

Langzaam maar zeker begint het er in ieder geval op te lijken!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Luco » 10 dec 2017, 21:57

3.0D zijn wel gevoelig qua lekke koppakking, zijn verfijnde motoren en slecht te repareren.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 11 dec 2017, 18:19

Ken de verhalen inderdaad.
Volgens de verkoper was de 3liter nog beter dan de 2.7 TDi, wilde niet van mij aannemen dat dat niet zo was.

Het rijd wel veel lekkerder dus we zijn er maar zuinig op.

Vandaag met de sneeuw nog wel een beetje lol gehad, banden doen het bijzonder goed onder de huidige omstandigheden, maar zo'n Terrano gaat ook heerlijk dwars! :D
Toch een paar keer een rotonde een rondje extra genomen, zorgen dat ie een beetje in z'n koppel blijft en het is gemakkelijk dwars te krijgen en te houden.
Maar ook op diezelfde gladde ondergrond probleemloos weg kunnen komen met alleen de achterwielaandrijving.

Gisteren de bestuurdersdeur uit elkaar gehad en bleek vandaag dat er meerdere rammels op zijn gelost :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, Mark 320iS, Peter-Paul, wackywim en 60 gasten