Terrano, een "Japanse Defender"

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 16 jun 2019, 12:14

Downforce Hans schreef: 16 jun 2019, 10:16
allen schreef: 16 jun 2019, 06:55 Als ik die verhalen van jou lees weet ik weer waarom ik zo’n betrouwbare degelijke Defender heb. Oprecht bedankt dus................
Allen wacht al jaaaaaren op de kans om deze opmerking te kunnen plaatsen........Wat zal hij lekker hebben kunnen slapen.... :tooth:
Het enige dat Allen nog is vergeten, de Nissan is 16 jaar oud en ik moet nog maar zien of die Defender dat gaat halen :tooth:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 16 jun 2019, 12:17

Ferdi Gielen schreef: 16 jun 2019, 12:14
Downforce Hans schreef: 16 jun 2019, 10:16
allen schreef: 16 jun 2019, 06:55 Als ik die verhalen van jou lees weet ik weer waarom ik zo’n betrouwbare degelijke Defender heb. Oprecht bedankt dus................
Allen wacht al jaaaaaren op de kans om deze opmerking te kunnen plaatsen........Wat zal hij lekker hebben kunnen slapen.... :tooth:
Het enige dat Allen nog is vergeten, de Nissan is 16 jaar oud en ik moet nog maar zien hoeveel geld er dan in die Defender is gepompt. :tooth:

Heb het even voor je gecorrigeerd. :bag:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 16 jun 2019, 13:24

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 14 jul 2019, 14:14

Afbeelding

Je rijd geen Japanner als ie nergens roest, dus een kleine 2 weken geleden wat gerinkel na een vlot ritje over slecht wegdek en bij het eerstvolgende kruispunt klonk de 3liter ineens wat zwaarder :bag:

Uitlaat is net na de middendemper afgebroken, toen ie er gisteren onder vandaan kwam ook geen wonder want overal waar je kijkt zit roest.
Voorpijp lijkt wel een keer vervangen, maar ik heb nu de mazzel de rest te mogen doen.
Dacht het klusje gisteren eenvoudig te kunnen doen maar de nieuwe demper past dus niet. Pijp is een stuk te lang ondanks dat er wel duidelijk stond vermeld dat hij voor een korte wielbasis is.
Flink rondzoeken en navragen leert dat er bijna geen keuze is die wel past dus na wederom navraag besloten om de huidige demper maar zo aan te gaan passen dat het er wel tussen past.
Moet komende week de hele week weg voor werk, dus komend weekend poging 2.

Kwam er overigens ook nog achter dat ik nog een extra rubber moest bestellen, de oude had ik over het hoofd gezien en men heeft die ooit met tyraps aan elkaar gezet nadat het rubber is gescheurd :stom:

Is nog wel prima mee te rijden zo, rond de 2000 toeren bromt ie wat meer en dat is het. Standaard hoort er ook geen einddemper onder, maar slechts een stukje pijp.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 03 aug 2019, 12:28

Sinds een kleine 2 weken zit er weer een volledige uitlaat onder de auto :tooth:

Na enig slijpwerk in de pijp van de te lange demper die weer in elkaar gezet met een kraag zodat er nog wat speling was om het spul op de juiste lengte te krijgen.

Afbeelding

Keurig gasdicht en de auto is weer en stukje stiller

Afbeelding

Afgelopen week nog wat spullen besteld om de auto weer een grote beurt te kunnen geven.
Sinds een paar weken moeten we een stukje verder rijden naar een nieuwe baan toe en het werd toch tijd, voor de verandering een K&N vervangingsfilter gekocht om die eens te proberen en er een aardige korting op zat.
Kan ik in ieder geval een sticker plakken onder de kap :mrgreen:

Vanmorgen nog een aanpassing gedaan die ik al een tijd lang wilde doen, maar nog kleine twijfel over had qua werk.
Het management van de turbodruk wil nog wel eens stuiteren bij de ZD30 motoren, ik had het soms ook dat je ineens vermogen mist en even later is het dan weer terug.
Met een zware trailer achter de auto en een halve uitlaat was het helemaal feest, ene moment reed je +/- tegen de 100 en het volgende moment nog maar 85, oftewel bloedirritant.

Vanmorgen eerst de VNT bediening van de turbo bijgesteld, kortgezegd heb ik in de echt lage toeren nu ietsje minder turbodruk en hoger in de toeren doet hij nu wat beter mee.

Hele circus er omheen gedemonteerd, moest ook een koelslang los dus let er niet op dat het iets nat is rondom.

Afbeelding

Niet heel veel foto's gemaakt, want zoveel is er ook niet te zien.
Kort gezegd is het koperkleurige boutje op de foto een goede halve slag verdraaid zodat de druk iets veranderd in het VNT systeem.
Vervolgens alles in elkaar, beetje priegelen vanwege weinig ruimte.

Afbeelding

Toen door naar de volgende stap, de inlaat van de EGR los.
Vervolgens de pakking tussen de inlaat en het blok los en een plaatje er tussen zodat de EGR dicht zit.
Afbeelding

Daarna een testritje gemaakt en het is iets merkbaar dat je onderin wat "mist" nu en bovenin is ie wat levendiger.
Volgens de geleerden is dit een van de grote kwalen van het ZD30 blok, dat de druk aan de stuiter gaat met als eindresultaat dat je in ieder geval een turbo armer bent en er soms wel meer schade ontstaat.
Met de handeling die ik nu gedaan heb zou het ondervangen moeten zijn dus ik ben heel benieuwd.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Riceaux » 03 aug 2019, 18:43

Lekker bezig weer Ferdi! :thumbup:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 03 aug 2019, 18:55

En gezien het geen echte Defender is zal hij nog wel even bezig blijven ook!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 03 aug 2019, 19:03

Nog vaker dan met een Engelse auto? :bag:

De uitlaat was jammer, de rest is een beetje aandacht zodat het blok een wat prettiger leven heeft.
Dus zo slecht doet die Japanner het op dit moment niet :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Niels » 03 aug 2019, 22:49

Aansturing VTG wordt ook wel minder door poreuze slangetjes en vermoeide pressure converteren. Daar zou je ook nog eens naar kunnen kijken.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 03 aug 2019, 23:01

Slangen heb ik inderdaad nagelopen, lijken allemaal nog goed maar zijn wel op leeftijd dus misschien het vervangen waard.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 04 aug 2019, 10:42

Onder de noemer "better safe then sorry" spul besteld om de slangen en de solenoid te gaan vervangen.
Dan weten we 100% zeker dat het goed is. De aanpassing van gisteren zorgt er voornamelijk voor dat er geen gekke pieken meer ontstaan in de druk waardoor het management de turbodruk ineens finaal naar beneden haalt.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door MartijnGizmo » 07 aug 2019, 08:51

Wel fijn dat je iig altijd iets te doen hebt, kom je tenminste niet aan andere (auto-)hobby's toe! :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door JP » 07 aug 2019, 09:21

Ferdi Gielen schreef: 15 jun 2019, 23:32 Goed, sinds de apk is het ding weer aardig gebruikt waar ie voor is.
Onder andere 3ton aan hooi halen :tooth:

Afbeelding
Geen centje pijn, qua gewicht de indruk alsof er nog rustig een tonnetje bij had gekund en ook niet instabiel door de korte wielbasis.

(...)
Da’s een flinke bos hooi/stro die er achter hangt !

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 07 aug 2019, 10:16

Waren goed 75 balen, normaal gaan we met de trailer maar konden toen deze aanhanger volgeladen en wel meenemen.
MartijnGizmo schreef: 07 aug 2019, 08:51 Wel fijn dat je iig altijd iets te doen hebt, kom je tenminste niet aan andere (auto-)hobby's toe! :tooth:
Gelukkig valt er thuis verder weinig te doen met ruim 4500m2 grond en paarden aan huis :bag:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 24 aug 2019, 20:44

Ondertussen heeft de Terrano een grote beurt gehad en zijn de vacuümslangen vervangen.
Heb het idee dat het allemaal net dat kleine beetje doet dat er in de loop van de jaren in was geslopen.
Voor de extra pk's zit er nu een K&N luchtfilter in :mrgreen:

De solenoid kwam vandaag ook, maar die heb ik nog niet vervangen.

Heb vorige week ook een setje nieuwe vertralers besteld, begon me steeds meer te irriteren aan de slechte licht opbrengst van de Hella's en nu de donkere dagen er weer aan komen vond ik het tijd om ze maar eens te vervangen.

Van de week kwamen de lampen dan ook binnen. 60 watt led per stuk.
Had ze even vluchtig bekeken en daarna in de schuur neer gelegd met het idee dat ik ze vandaag wel weer terug zou vinden.

Kwaliteit is erg goed, geheel van aluminium gemaakt en de bedrading is dikker dan die van de Hella's en zit gelijk netjes in een hulsje samen gevoegd zodat je geen losse draden bij elkaar hoeft te binden zoals bij de oude lampen wel het geval was.
Prijs kwaliteit is wat mij betreft een behoorlijke trap hoger dan mijn oude lampen ondanks dat die het dubbele hebben gekost...

Fotootje oud en nieuw naast elkaar:
Afbeelding

Nieuwe lamp voorzien van schoentjes en op de plek van een van de Hella's, ja de rechter lamp staat ook aan....telefoon had duidelijk voorkeur voor de led maar het verschil in licht is echt enorm:
Afbeelding

Beide lampen erop en testen:
Afbeelding

En uit met de motorkap dicht voor het totaalplaatje:
Afbeelding

Goed, om te zien misschien net iets minder fraai dan de Hella lampen.
Die vond ik gewoon goed staan en na enige twijfel over een ledbar toch weer voor losse lampen gegaan omdat ik dit beter bij de auto vind passen.
De nieuwe lampen zijn iets dikker, qua diameter zijn ze zo goed als gelijk.
Verschil in licht is enorm, waar je bij de Hella's overdag nauwelijks een lichtbeeld tegen het huis zag als ik ze aanzette is de muur nu flink verlicht dus ben heel benieuwd hoe dat in het donker is.

Merk overigens na de laatste beurt met de nieuwe vacuümslangen en het voorgaande werk aan de turbo/egr dat de Nissan tegenwoordig geen pluimpje roet meer geeft.
Is de egr dicht zetten niet de liefste optie voor het milieu, maar in plaats van een stevige pluim bij stevig gasgeven en een kleinere pluim bij wegrijden is er in de spiegels niets meer waarneembaar dus is de missie aardig geslaagd :)

Maak voor Mammoet nu ook aardig wat meer kilometers dan de laatste tijd, verbruik varieert een beetje tussen de 1 op 9,5 en 1 op 11.
Met veel 100 km/h weg, een stukje "stadsverkeer" en een stukje 130 km/h weg wat mij betreft prima voor het type auto.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 17 nov 2019, 17:35

Paar weken geleden was het tijd voor een beetje "onderhoud" :bag:

Afbeelding

Chassis werd aan 1 kant wat krokant en aan de andere kant bleek bij inspectie een scheur te beginnen.
De scheur kon nog gelast worden, de andere kant is behoorlijk wat werk in gegaan zodat die er weer jaren tegenaan kan.
Merkte het op toen ik de koppelstangen van de stabilisatorstang aan het vervangen was dus een mooi moment om er wat aan te (laten) doen.
Ondertussen zit alles in een dikke laag tectyl en wil ik komend voorjaar de gehele onderkant van nog eens een vers laagje voorzien. Spullen staan al klaar maar het is er nu te koud voor.

Toen de Terrano terug was had ik ook eindelijk mijn polyurethaan rubbers binnen voor de stabilisatorstang, want... van rood/roze delen gaat je auto harder :mrgreen:

Afbeelding
Zoals ook te zien was het oude rubber ooit scheef gaan zitten en is raar gaan slijten.
De nieuwe moest ik alleen zelf van een inkeping voorzien zodat niet de hele stang onder de auto vandaan moet.

En vandaag de radio vervangen. Oude was niet duur en begon het steeds slechter te doen.
Na een aantal opties overwogen te hebben was ineens het model dat ik vorig jaar in de Focus heb gebouwd behoorlijk in de aanbieding en aangezien die goed bevalt bij de wederhelft maar voor dezelfde gegaan.
Afbeelding

Eerdaags alleen nog testen hoe het gaat met 2 telefoons die tegelijk aan zijn gesloten, voor het werk regelmatig bereikbaarheidsdienst en men belt je uiteraard het meest als je in de auto zit :stom:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 17 nov 2019, 17:39

Oh ja en we hebben tegenwoordig iemand die helemaal fan is van die rollende zeecontainer :mrgreen:

Afbeelding

In de andere auto kotst hij de boel onder en in de Terrano gaat meneer er heerlijk voor zitten en zelfs als we in de modder meer dwars gaan dan recht vooruit kan het niet gek genoeg.

Moet nog altijd wat bergruimte maken voor achterin, idee is nu om daar maar direct een hondenrek aan vast te maken.
Heb wat creaties met netten gezien maar daar wordt je niet vrolijk van.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 17 nov 2019, 20:46

Voor de afwisseling eens geen flauwe grap van mijn kant, maar een :thumbup:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 17 nov 2019, 20:51

Beide kunnen we waarderen :tooth:

vester86
Berichten: 2680
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door vester86 » 17 nov 2019, 21:37

wat een schatje 😍

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Gijzert » 17 nov 2019, 22:35

vester86 schreef: 17 nov 2019, 21:37 wat een schatje 😍
En wat vind je van de hond dan?

vester86
Berichten: 2680
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door vester86 » 17 nov 2019, 22:39

aan de ketting :tong uitsteken:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 18 nov 2019, 09:57

Zo groot is ie niet, dan bezwijkt hij :mrgreen:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door MartijnGizmo » 18 nov 2019, 11:26

Ferdi Gielen schreef: 17 nov 2019, 17:35 Eerdaags alleen nog testen hoe het gaat met 2 telefoons die tegelijk aan zijn gesloten, voor het werk regelmatig bereikbaarheidsdienst en men belt je uiteraard het meest als je in de auto zit :stom:
Mijn ervaring is dat dit juist bij een aftermarket radio van <€100 veel beter werkt dan bij dure ingebouwde systemen van recente auto's. :bag:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 18 nov 2019, 11:46

De oude radio had de microfoon in het frontje zitten en dat ging best aardig ondanks de akoestiek van de Nissan, de nieuwe heeft een losse en die er maar boven gehangen.
Kijken hoe dat werkt en anders nog maar een beetje schuiven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Godspeed, Google [Bot], mauritsklein, StefanW en 62 gasten