Terrano, een "Japanse Defender"

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 01 sep 2018, 18:56

Je mag 4 keer grootlicht hebben tijdens de apk.
Voor wat mij bij staat horen ze aan het grootlicht te zijn geschakeld maar kan zomaar zijn dat dat niet meer is.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 01 sep 2018, 19:09

Heb 2 breedstralers en 2 verstralers op dak. Hoe dan ook... Moesten ze moeilijk doen is het werkverlichting. Gebruik ik alleen bij mij op het land. :bag:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 01 sep 2018, 19:13

:tooth:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 02 sep 2018, 10:52

allen schreef: 01 sep 2018, 19:09 Heb 2 breedstralers en 2 verstralers op dak. Hoe dan ook... Moesten ze moeilijk doen is het werkverlichting. Gebruik ik alleen bij mij op het land. :bag:
Fabeltjesland...... :lol:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 02 sep 2018, 10:54

allen schreef: 01 sep 2018, 18:45 Apart is niet erg. De mijne staan geschakeld op grootlicht via een schakelaar. Voor de keuring zet ik die schakelaar voor de zekerheid uit.
En mocht je het vergeten dan fikt hij er wel uit......... :mrgreen:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 02 sep 2018, 11:46

Zal met die van jou nooit gebeuren. Gezien aansluiten al te moeilijk voor je is.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 02 sep 2018, 21:25

Downforce Hans schreef: 02 sep 2018, 10:52
allen schreef: 01 sep 2018, 19:09 Heb 2 breedstralers en 2 verstralers op dak. Hoe dan ook... Moesten ze moeilijk doen is het werkverlichting. Gebruik ik alleen bij mij op het land. :bag:
Fabeltjesland...... :lol:
Daar schijnt het wel erg mooi te zijn!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 03 sep 2018, 10:03

Allen voelt zich daar thuis samen met Ed en Willem Bever.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 30 sep 2018, 20:20

Vanmorgen begonnen om de Terrano van een extra set lampen achterop de auto te voorzien.
Ik dacht dat het in een uurtje of 2 wel klaar was, 4,5 uur was de eindscore nadat alles nogal lang duurde en soms creatief gesleuteld moest worden vanwege beperkte ruimte.

Zal het lange verhaal besparen en het verkorten tot wat foto's.
Heb er niet heel veel gemaakt, dit is de eerste die ik heb gemaakt en dat was net over de helft toen lamp 2 net op het dak zat:

Afbeelding

Het eindresultaat:

Afbeelding

Het is even wennen, maar de volgende foto's laten wel zien waarom ik er erg blij mee ben 8)

Afbeelding

Afbeelding

Vanwege de vorm binnenin de auto moeten de lampen wat meer naar het midden dan ik had gepland.
De bak van de grijskentekenombouw zit compleet verlijmd in het plafond van de auto dus ik kon er helaas weinig mee stoeien.

De laatste 2 foto's zijn tijdens de schemering gemaakt. Moest de aanhanger terug op zijn plek zetten en het is direct een verademing :)

Helaas ook nog wat slechter nieuws, het was me al opgevallen dat er wat spetters op de achterkant van de auto zitten.
Dacht dat het niets geks was maar nadat ik de aanhanger ben wezen legen toch even onder de auto gekropen. Eerst niets te zien en vervolgens het wiel rechtsachter aan de binnenkant volledig onder de olie.
Krik en wat ander gereedschap gepakt en nadat het wiel eraf was de trommel open getrokken en daar vielen de volgende onderdelen spontaan uit:

Afbeelding

Heb alles goed schoon gemaakt en geconcludeerd dat de remvoeringen toch wel aan vervanging toe waren...
Het enige waar ik wel gek van op kijk is dat de boel dus spontaan af is gebroken, iets wat wel wat vervelender had kunnen eindigen dan alles goed onder de olie :'(
Gelijk het niveau van de remolie bekeken en die staat wel weer gewoon keurig.
Ga morgen de garage bellen om te kijken wanneer die tijd hebben. Kan het zelf wel, maar ook mijn tijd is beperkt en trommelremmen vallen niet onder mijn favoriete deel.
Ook zeker niet omdat de boel dus zo stuk is heb ik liever dat iemand er even goed naar kijkt dan dat ik het vervang en wellicht iets over het hoofd zie wat de oorzaak is geweest.

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door ErikS » 30 sep 2018, 20:50

Handig met bumperklevers😎

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door MartijnGizmo » 01 okt 2018, 08:52

Had je die lampen niet beter aan de gevel kunnen hangen? :tooth:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 01 okt 2018, 09:11

:mrgreen:

Nee, moet nog wel eens op een donker erf zijn om de paardenmest weg te brengen en nadat ik vorig jaar winter alleen de lampen van de aanhanger als verlichting had wilde ik dat graag anders hebben.
Zijn sowieso nog wel meer ritjes dat ze van pas komen.
En wellicht dat klevers dan ook afstand gaan houden :angel:

Voor aan de gevel ligt er al wat anders klaar :tooth:

Net de garage nog gebeld voor de remmen, vanavond neerzetten en morgen is ie weer klaar.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 22 okt 2018, 17:25

Vandaag weer langs de garage geweest.
Wat bleek? De fabrieksmedewerker die de onderdelen moest maken is ziek geweest. Vervolgens kreeg de vrachtwagen die de onderdelen verder moest vervoeren een lekke band, die miste de trein naar de haven en de volgende trein is ontspoort.
Vervolgens is het schip gezonken en hebben ze speciaal voor mij de onderdelen op gedoken. Toen hebben ze deze naar de luchthaven gebracht waar het vliegtuig ook nog eens stuk bleek te zijn...

Maar.... 20 dagen nadat ik hem wegbracht en we bovenstaande ellende hebben doorstaan:

Afbeelding

Hij staat weer thuis.
Overigens binnen 10 minuten in de achtertuin aan het werk met de volgende functie aan:

Afbeelding

Wat is er nou vervangen?
Beide remschoenen, de originele waren na 15 jaar wel een keer kaal.
Handremmechanisme aan de rechterkant (gezien de prijs hoop ik dat links het nog even blijft doen)
Keerring van de cardanas naar het differentieel toe vervangen omdat deze lekte

Uiteindelijk een schappelijke rekening gehad waarbij lang niet alle uren zijn gerekend en de bijsmaak die ik had enigszins is verdwenen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 09 dec 2018, 21:26

Kleine kick zodat Allen ziet dat hij niet de enige met ellende is :tooth:

Een week nadat de Terrano weer terug was en ik naar Assen moest voor een examen bleek er bij terugkomst een plasje onder de auto te liggen.
Na enige inspectie was het koelvloeistof, maar op dat moment wérkelijk geen idee waar het vandaan moest komen en met een blok waar 10 liter in gaat en de bodem van het reservoir nog lang niet in zicht maar besloten naar huis te rijden en het daar wel te zien.
Dag later tot de conclusie gekomen dat de bovenste koelslang van de radiator lek was, dus een tijdelijke fix:

Afbeelding

En omdat het tape niet alles is het grote internet aangeslingerd en in Duitsland op een site de slang gevonden die hem ook nog vlot kon leveren.

Afbeelding

Auto verbruikte altijd al een heeeeeel klein beetje koelvloeistof dus ik vermoed dat het lek er al langere tijd in kleinere vorm heeft gezeten.
Vooralsnog is er geen druppel meer van verbruikt wat best prettig is.

En dan nog geen 2 weken later trap je door je koppelingspedaal heen...

Afbeelding

In sommige bouwjaren is waardeloze kwaliteit metaal gebruikt wat vaker breekt, dus van een recenter exemplaar een pedaal op de kop weten te tikken.
En vervolgens was er een buurman met tijd over, dus met de heftruck de auto daar naartoe gesleept:

Afbeelding

Auto heeft nog nooit zo goed geschakeld en de koppeling is ook nog beter doseerbaar.
Ik weet het, dit klinkt raar met alleen een ander pedaal maar het betekend dus dat de oude altijd al een zwakke plek heeft gehad.
Gelukkig gebeurde het niet meer kunnen schakelen thuis op de oprit.

En nu? Rijden we weer wat weken onbezorgd rond.
Paar dagen terug wel een nieuw relais besteld voor de extra lampen aan de voorkant. De oude is koelvloeistof overheen gespoten en daar bleek hij niet zo goed tegen te kunnen....
Wil de lichtopbrengst van die lampen nog wel wat verbeteren, twijfel nog tussen een paar 100 watt halogeenlampen erin te hangen of ledlampen te halen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 23 feb 2019, 23:18

Dit topic maar eens het nieuwe jaar in schoppen...

Op zich is er weinig geks aan de hand.
Kleine maand geleden ontdekt dat de intercooler olie begon te zweten en het motorvermogen in de hogere toeren was ook een klein beetje zoek.
Na een kleine speurtocht ontdekt dat er vrij weinig keuze is voor een Terrano en ik ben al snel gaan neuzen tussen de intercoolers van de Patrol met hetzelfde blok.
Niemand kon vertellen of het zou passen, maar met de info die ik kon vinden vond ik het de gok waard en heb er een besteld,
Ding zou snel moeten komen, alleen...kwaliteitsproblemen met het laatste exemplaar dat nog in Nederland lag en men wilde mij dan een nieuwe vanaf de fabriek sturen.
Hele verhaal heeft 3 weken geduurd maar laatst was ie er dan echt!

Thuis uit het werk met een briefje dat de buren een pakketje hadden, nou dat was hem dus :tooth:
Auto net op de oprit vanaf het werk en direct begonnen om de boel te wisselen.

Het lijkt erop dat het gewoon gaat passen!
Afbeelding

Ouwe spul er weer op:
Afbeelding

Vervolgens het gasklephuis een snelle schoonmaakbeurt gegeven.
Nadat ik hem 25.000 km geleden schoon had gemaakt trof ik dit aan:
Afbeelding

Nieuwe intercooler past perfect :D
Afbeelding
Kon alleen na deze foto het ding weer loshalen want ik was vergeten om de rubber steunen uit de oude over te zetten...
Ook op de achtergrond te zien, het monteren van een olie catchtank die provisorisch vast zit.

Dan een versnellinkje naar vandaag toe omdat er weer tijd was voor de Terrano.

Allereerst verder gegaan onder de motorkap waar ik gebleven was.
De aluminium beschermrand die over de intercooler zit stak nogal af tegen dat nieuwe glimmende ding, dus daar wat aan gedaan.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Vervolgens een bevestigingsplaatje gemaakt voor de beugel van de olie catchtank.
Heb daar geen foto's van, ik ben niet de meest fantastische metaalbewerker en heb er ook geen echt gereedschap voor.

Enniewee, ding op z'n plek:
Afbeelding
Is er eentje zonder filter omdat ik hier en daar las dat die soms voor afkeur zorgen tijdens de apk.
Ondanks dat deze het daardoor iets minder goed zou doen was er duidelijk te zien dat ie in een goede week al wat op had gevangen.

Vervolgens de auto de schuur in gereden om de voorremmen aan te pakken.
Een klusje dat al eventjes op mijn lijstje stond en nu wel tijd was.

Eerste klauw van z'n spullen ontdaan:
Afbeelding

Cilinders, de ene goed schoongemaakt en de andere nog niet:
Afbeelding

En toen was de klauw ook ineens zwart:
Afbeelding
Niet fantastisch gespoten, maar het geeft een mooie beschermlaag en uiteindelijk valt de klauw toch weg met het wiel er weer op.

Klusje viel me niets tegen.
Aan de bestuurderskant zaten beide geleidepennen muurvast en aan de passagierskant een rubber om de cilinder stuk.
Alles goed schoon gemaakt, overal nieuwe rubbers op, lekkere laag vet erop en weer in elkaar gezet.

Wilde als laatste de olie van de tussenbak, versnellingsbak en het differentieel voor doen.
De pluggen van de tussenbak en het diff zitten goed vast en daar doet kruipolie nu z'n werk om het spul los te krijgen.
Van de versnellingsbak kwam ie wel los en de olie die daar uit kwam was prachtig zwart.

De nieuwe olie heeft toch wel een ander kleurtje..
Afbeelding

Tenslotte een proefritje gemaakt.
Schakelen gaat soepeler en het rempedaal is weer wat harder.
Eigenlijk gewoon onderhoud dat precies op tijd was, maar ik doe het ervoor :D

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 27 apr 2019, 16:30

Vorige maand was de apk weer een feit.
De lampen waren geen enkel probleem, ook niet hoe ze geschakeld (beter gezegd, niet dus) staan dus daar doen we niets aan!
Wel bleek het wiellager linksvoor aan vervanging toe en nadat men het eerst met een niet originele had geprobeerd die niet bleek te passen is er een gouden exemplaar van Nissan in gekomen.
Althans, de prijs was er wel naar... :hot:

Was ruim voor de apk al bezig met een Engelsman voor een setje stuuruitslagbegrenzers.
Origineel is dit een plastic dopje en dat werkt eventjes en daarna niet meer. Hij verkoopt heavy duty exemplaren en dat is altijd goed natuurlijk :tooth:
Echter na ondertussen 7 weken, meerdere beloftes en ik mijn geld terug heb gegaan voor een ander genoemde optie; een setje rubbers van een wandelstok.
Ik had gedacht die dingen pas over een jaar of 40 te gaan bestellen, maar zie daar!
Afbeelding

Met een klein beetje aanpassen en een slangenklem doen ze prima dienst blijkt ondertussen :D
Afbeelding

Scheelt heel wat blikken bij de supermarkt nu de auto niet een kermend metaal op metaal geluid maakt met inparkeren, dus helemaal goed.

Verder doet het ding het aardig goed.
Ben erachter gekomen dat hij met de nieuwe intercooler nog wat harder op top loopt, officieel zelfs harder dan wat Nissan ooit op heeft gegeven :mrgreen:
Kilometers gaan niet al te hard, maar wellicht dat dat nog gaat veranderen.
Laatst ruim 2,5ton aan de haak gehad en ook dat ging prima. Had met de korte wielbasis verwacht dat het wellicht wat nerveuzer zou rijden, maar niets van dat alles.

Wil dit jaar kijken om de airco weer aan de gang te krijgen.
Condensor is zo lek als een mandje en er ontbreekt een ventilator dus dat zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Over een goede maand heb ik vakantie, dan eerst maar eens een grote beurt doen.
En wil de Hella's voorop vervangen door ik denk toch iets van een ledbar of ronde ledlampen. Ben gewoonweg niet tevreden over de hoeveelheid licht ondanks dat ik ze wel erg goed bij de auto vind passen.
Als laatste twijfel ik nog over een set spacers, hoorde vorig jaar van iemand die vroeger veel Terrano's heeft geïmporteerd dat de wegligging daar behoorlijk door verbeterd dus dat is de moeite van het proberen waard.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 15 jun 2019, 23:32

Goed, sinds de apk is het ding weer aardig gebruikt waar ie voor is.
Onder andere 3ton aan hooi halen :tooth:

Afbeelding
Geen centje pijn, qua gewicht de indruk alsof er nog rustig een tonnetje bij had gekund en ook niet instabiel door de korte wielbasis.

Verder nog wat klein onderhoud gedaan, want ik wist dat er nog wat speling was in de stuurinrichting en waar men bij de apk niet uit kwam en het werd sowieso goed gekeurd omdat het met de wielen op de grond niet aanwezig was :bag:

Lang verhaal kort, men zou gezocht hebben naar het probleem en het niet gevonden hebben. Iets dat mij heeft doen besluiten de garage niet meer te bezoeken.
Vervolgens zelf op internet een nieuwe stuurstang en de eindstukken besteld en het zwikje gewisseld.

Na enig slijpwerk was het oude spul er onder vandaan:
Afbeelding

En niet veel later het nieuwe spul weer op die plek:
Afbeelding

Vervolgens uit laten lijnen en het ding rijd weer als nieuw :df:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 15 jun 2019, 23:53

Hij is ook bijna weer nieuw...... :thumbup: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 16 jun 2019, 00:06

Bijna wel ja :bag:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 16 jun 2019, 06:55

Als ik die verhalen van jou lees weet ik weer waarom ik zo’n betrouwbare degelijke Defender heb. Oprecht bedankt dus................

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Martijn_bmw » 16 jun 2019, 07:39

allen schreef: 16 jun 2019, 06:55 Als ik die verhalen van jou lees weet ik weer waarom ik zo’n betrouwbare degelijke Defender heb. Oprecht bedankt dus................
:crazy: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Ferdi » 16 jun 2019, 09:41

allen schreef: 16 jun 2019, 06:55 Als ik die verhalen van jou lees weet ik weer waarom ik zo’n betrouwbare degelijke Defender heb. Oprecht bedankt dus................
Graag gedaan :mrgreen:
Ik wil het afkloppen, maar hoop de ellende nu wel gehad te hebben.

Staat hier thuis ook nog een 15 jaar oude Focus voor de deur die de 2ton al een tijdje terug is gepasseerd en die blijft het vooralsnog zo goed als probleemloos doen.
Iets dat mij nog wel eens jaloers maakt :tooth:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Downforce Hans » 16 jun 2019, 10:16

allen schreef: 16 jun 2019, 06:55 Als ik die verhalen van jou lees weet ik weer waarom ik zo’n betrouwbare degelijke Defender heb. Oprecht bedankt dus................
Allen wacht al jaaaaaren op de kans om deze opmerking te kunnen plaatsen........Wat zal hij lekker hebben kunnen slapen.... :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door Arthur » 16 jun 2019, 10:30

Nou... om 06.55u deze opmerking geplaatst. Zal wel whisky gezopen hebben en een sigaar gerookt. Dan slaap 'ie juist niet :P

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Terrano, een "Japanse Defender"

Bericht door allen » 16 jun 2019, 12:02

:tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Arjan S., Jlijp, Tom V, WillemBoer en 87 gasten