Hoi Joost, thanks! De 1e post was ik zelf maar ik denk dat je op de 2e update doelt, dat is Niels Breider
Alfa 33 16v Laatste update: for sale! (maar wel nog dikke platen)
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Coilover Update!
Haha bedankt! Ik heb lang zitten kijken waarom de vierkante Italianen nou zo lekker op mn netvlies liggen. Eigenlijk is geen een lijn echt recht maar zijn het scherp gesneden curves. Misschien dat dat het is? Tijdgenoten zijn een stuk rechter hoekig als je me nog volgt
Voor zit nu 400, achter komt 600
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Coilover Update!
Leuk om te zien, het is niet allemaal pasklaar ! Ik heb ook nooit geweten dat Alfa ook boxermotoren heeft gebruikt. Weer wat geleerd
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Coilover Update!
Jazeker! Sinds 1971. De 16v was het hoogtepunt. Nadeel was dat het onderblok nooit veranderd is qua afmetingen en je niet heel gemakkelijk betrouwbaar naar meer cc's kan.
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Faal!
Gisteravond de auto uitgelijnd (alleen sporing). Hierbij kwam ik er helaas achter dat ik de stuur stangen aan de demper (waar de kogel bevestigd wordt) te ver naar buiten staan. Deze zal ik dus los moeten slijpen en middels een mal die ik moet maken 100% juist weer vast lassen ipv eyeballen. Ik zit nu redelijk op het einde van het bereik van de kogel en heb nog steeds toespoor. Hoofdstuk nog niet afgesloten dus! Ik heb hem functioneel laag staan en dat ziet er dan zo uit:
Beetje te veel camber:
Beetje te veel camber:
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 22 apr 2017, 08:21
- Auto: -
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Coilover Update!
Thanks! Hopelijk snel meer...
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Faal!
Super gaaf! 1 van de weinige 33's die echt laag staat aan de voorkant.
Jammer dat het weer los moet, zijn er geen langere spoorstangen te krijgen die passen?
Jammer dat het weer los moet, zijn er geen langere spoorstangen te krijgen die passen?
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Faal > Fixed!
OK, Problem sorted. De afwijking bleek niet gigantisch te zijn. Met stuurstangen van een later type 33 heb ik het op kunnen lossen.
Deze hebben nml meer bereik. Bij het oude type moet de kogel uit de stuuras om de sporing af te stellen.
Bij het nieuwe type zit er een stuk LR draad tussen zoals tegenwoordig vanzelfsprekend is. De totale lengte is veel langer doordat er veel meer schroefdraad beschikbaar is. Wel zo fijn om er zeker van te zijn dat ca 2/3e nog ongebruikt is en dus voor stevigheid zorgt.
Nu dat gefikst was kon ik verder gaan met het volgende project, maar ik kon ook even weer genieten van een stukje primitief autorijden.
En zo geschiede. Wat een leuke machine (machientje?) is het toch. De uitlaat hoor je niks van, maar dat inlaat geluid
Bij lage touren, deellast wordt er wat gemoppert vanuit het vooronder, en bij vollast schreeuwt, vloekt en tiert ie het uit.
Het is echt een lekker blokje icm dit gewicht. Een fijne balans ook tussen koppel en vermogen. Kan niet wachten om met de uitlaat aan de slag te gaan. Tuurlijk vanwege de restrictie die hij nu veroorzaakt, maar stiekem ook om die boxer sound wat meer te laten spreken.
Één nadeel van italianen en dit weer: roest! De wegen waren verschrikkelijk smerig, vooral mijn geliefde weggetjes in de buurt. Na afloop de wielkasten en onderzijde goed schoongemaakt. Kon het natuurlijk niet laten om even een plaatje te maken
Deze hebben nml meer bereik. Bij het oude type moet de kogel uit de stuuras om de sporing af te stellen.
Bij het nieuwe type zit er een stuk LR draad tussen zoals tegenwoordig vanzelfsprekend is. De totale lengte is veel langer doordat er veel meer schroefdraad beschikbaar is. Wel zo fijn om er zeker van te zijn dat ca 2/3e nog ongebruikt is en dus voor stevigheid zorgt.
Nu dat gefikst was kon ik verder gaan met het volgende project, maar ik kon ook even weer genieten van een stukje primitief autorijden.
En zo geschiede. Wat een leuke machine (machientje?) is het toch. De uitlaat hoor je niks van, maar dat inlaat geluid
Bij lage touren, deellast wordt er wat gemoppert vanuit het vooronder, en bij vollast schreeuwt, vloekt en tiert ie het uit.
Het is echt een lekker blokje icm dit gewicht. Een fijne balans ook tussen koppel en vermogen. Kan niet wachten om met de uitlaat aan de slag te gaan. Tuurlijk vanwege de restrictie die hij nu veroorzaakt, maar stiekem ook om die boxer sound wat meer te laten spreken.
Één nadeel van italianen en dit weer: roest! De wegen waren verschrikkelijk smerig, vooral mijn geliefde weggetjes in de buurt. Na afloop de wielkasten en onderzijde goed schoongemaakt. Kon het natuurlijk niet laten om even een plaatje te maken
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Faal > Fixed!
Oh en je vraagt je af hoe de wegligging nu is? Eh.... Sketchy AF. Achterveren zijn nog super licht, demping achter is absent. Uitlijning is rubbish en Semi's zijn ook leuk met deze omstandigheden.
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Chopped!
Gister weer een slag kunnen slaan samen met Niels. Helaas waren de voorste dempers niet de juiste keuze. Had op bijna alles gelet.... ware het niet dat bij een mcpherson toepassing de stijfheid ietwat belangrijk is en deze dempers een wat smalle demperstang hebben. Nog heel veel lopen googelen naar alternatieve inserts maar niets kunnen vinden en uiteindelijk een set koni's kunnen kopen die ik ooit nieuw had gekocht, 5k mee heb gereden en door de nieuwe eigenaar nooit zijn gebruikt. Nadeel van deze, voor een 33 bedoelde set, is dat ze net zo lang zijn als origineel en alleen in uitgeboude status verstelbaar zijn. En de slijptol gaat in de koets vandaag, Here we go!
Helaas zijn de dempers dus een stuk langer, net zo lang als de originele lengte. Wellicht in de toekomst dat ze langs Frans Verbaas mogen om te revalven en gelijk in te korten. Maar voor nu moet daar en steun veer onder. Heb in het verleden contact gehad met biesheuvel, die kon ze destijds voor een nette prijs leveren. Heb ze een mailtje gedaan, hopelijk kunnen we dit een beetje vlot oplossen want dit is niet echt veilig. Wel zie je het verschil in demperstang diameter. De mazda dempers zijn 12mm, die van de alfa uit mn hoofd 22mm.
De dempers haddden natuurlijk ook een andere diameter thv de topmount. Nu kan ik daar bussen voor laten draaien, ik kan het ook eerst zelf proberen te maken. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de Sleevenuts die ik voor de mazda dempers besteld had. De binnen diameter van het toplager is 17mm. Diameter demperstang is 16mm. Moet dus een bus hebben met 0,5mm randdikte. Eerst heb ik met een stappenboor een beig gemaakt. Deze centreert nml wat lekkerder dan een normale boor. Hierna heb ik de bus terug geplaatst in het lager om de buitenzijde te ondersteunen en te zorgen dat de wand niet kan vervormen tijdens het boren. Met heel veel geduld uit de losse hand opgeboord naar 16mm. Gelukt! Als ik het eerder van tevoren had geweten, had ik het laten draaien. Nu zou dat de boel alleen maar vertraagd hebben en het resultaat is gelijk.
Hoppa:
Next step: Weer installeren! Omdat ik zeker weet dat ik deze stap nog een aantal keer ga doen in de toekomst, oa vanwege de steun veren, heb ik een tooltje gemaakt. Stelt niks voor maar gaat het plaatsen van de veerpoten wel een stuk makkelijker maken:
Terugplaatsen dan maar! Hier zie je wat het tooltje doet. Eigenlijk hetzelfde als een "wielhanger". Bij een 33 zit de veerpoot nml aan de voorzijde van de fusees. Normaal moet je met een hand het fusee vasthouden en de juiste hoek geven, met de andere hand de veerpoot en tegelijkertijd de bout er in proberen te krijgen. De bouten hebben een fijne spoed zoals je kon zien en het gietijzer is wat zacht. Dit brengt het risico met zich mee dat als je er niet helemaal lekker recht voor zit, je het schroefdraad om zeep helpt. Ik heb het zelf al eens gedaan en weet van meerdere 33 bezitters/sleutelaar dat zij het ook hebben meegemaakt. Los van de risico's is het gewoon elke keer even geklooi. Nu met dit tooltje schuif je de poot simpel en recht tegen het fusee aan, 3 andere bouten er in, deze er uit, en als dat net niet helemaal lekker wil past dus sleutel 7 er op. Laatste bout er in en klaar! Werkt echt top. Typisch zo'n gevalletje: waarom heb ik daat niet eerder bedacht!
Hier zie je ook de gebeunde bus onder de bout zitten:
Tooltje in place:
Eeeeeeeen....
Hop!
En dan moet er even proef worden gereden. Wat op valt is dat de demper een heel stuk zachter ingaand zijn dan de mazda koni's, uitgaand lijken ze het goed bij te kunnen benen. "Toevallig" lag de camera op de achterbank:
Daarna zijn we verder gegaan met de voorbereidingen voor de volgende stap: andere achterveren/dempers, stabi en center uitlaat.
Achteras eerst maar laten zakken:
Dit roestige deel zit in de weg:
Chopped by Niels:
En de mazda koni's gaan naar achteren toe. Als mock up gebruik ik even de originele rubbers, deze worden vervangen voor Uniballs. Demper diameter komt in dit geval overeen en de lengte is ook goed. Het is ook wel positief dat ze ingaand wat "stugger" zijn dan de voorste dempers bij een fwd toepassing.
En nog een lekker plaatje om het af te leren:
Helaas zijn de dempers dus een stuk langer, net zo lang als de originele lengte. Wellicht in de toekomst dat ze langs Frans Verbaas mogen om te revalven en gelijk in te korten. Maar voor nu moet daar en steun veer onder. Heb in het verleden contact gehad met biesheuvel, die kon ze destijds voor een nette prijs leveren. Heb ze een mailtje gedaan, hopelijk kunnen we dit een beetje vlot oplossen want dit is niet echt veilig. Wel zie je het verschil in demperstang diameter. De mazda dempers zijn 12mm, die van de alfa uit mn hoofd 22mm.
De dempers haddden natuurlijk ook een andere diameter thv de topmount. Nu kan ik daar bussen voor laten draaien, ik kan het ook eerst zelf proberen te maken. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de Sleevenuts die ik voor de mazda dempers besteld had. De binnen diameter van het toplager is 17mm. Diameter demperstang is 16mm. Moet dus een bus hebben met 0,5mm randdikte. Eerst heb ik met een stappenboor een beig gemaakt. Deze centreert nml wat lekkerder dan een normale boor. Hierna heb ik de bus terug geplaatst in het lager om de buitenzijde te ondersteunen en te zorgen dat de wand niet kan vervormen tijdens het boren. Met heel veel geduld uit de losse hand opgeboord naar 16mm. Gelukt! Als ik het eerder van tevoren had geweten, had ik het laten draaien. Nu zou dat de boel alleen maar vertraagd hebben en het resultaat is gelijk.
Hoppa:
Next step: Weer installeren! Omdat ik zeker weet dat ik deze stap nog een aantal keer ga doen in de toekomst, oa vanwege de steun veren, heb ik een tooltje gemaakt. Stelt niks voor maar gaat het plaatsen van de veerpoten wel een stuk makkelijker maken:
Terugplaatsen dan maar! Hier zie je wat het tooltje doet. Eigenlijk hetzelfde als een "wielhanger". Bij een 33 zit de veerpoot nml aan de voorzijde van de fusees. Normaal moet je met een hand het fusee vasthouden en de juiste hoek geven, met de andere hand de veerpoot en tegelijkertijd de bout er in proberen te krijgen. De bouten hebben een fijne spoed zoals je kon zien en het gietijzer is wat zacht. Dit brengt het risico met zich mee dat als je er niet helemaal lekker recht voor zit, je het schroefdraad om zeep helpt. Ik heb het zelf al eens gedaan en weet van meerdere 33 bezitters/sleutelaar dat zij het ook hebben meegemaakt. Los van de risico's is het gewoon elke keer even geklooi. Nu met dit tooltje schuif je de poot simpel en recht tegen het fusee aan, 3 andere bouten er in, deze er uit, en als dat net niet helemaal lekker wil past dus sleutel 7 er op. Laatste bout er in en klaar! Werkt echt top. Typisch zo'n gevalletje: waarom heb ik daat niet eerder bedacht!
Hier zie je ook de gebeunde bus onder de bout zitten:
Tooltje in place:
Eeeeeeeen....
Hop!
En dan moet er even proef worden gereden. Wat op valt is dat de demper een heel stuk zachter ingaand zijn dan de mazda koni's, uitgaand lijken ze het goed bij te kunnen benen. "Toevallig" lag de camera op de achterbank:
Daarna zijn we verder gegaan met de voorbereidingen voor de volgende stap: andere achterveren/dempers, stabi en center uitlaat.
Achteras eerst maar laten zakken:
Dit roestige deel zit in de weg:
Chopped by Niels:
En de mazda koni's gaan naar achteren toe. Als mock up gebruik ik even de originele rubbers, deze worden vervangen voor Uniballs. Demper diameter komt in dit geval overeen en de lengte is ook goed. Het is ook wel positief dat ze ingaand wat "stugger" zijn dan de voorste dempers bij een fwd toepassing.
En nog een lekker plaatje om het af te leren:
Laatst gewijzigd door hans33sw op 01 jan 2018, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - chopped!!!
Gelukkig Nieuwjaar trouwens! Lekker wat leesvoer voor bij je schoonmoeder
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - chopped!!!
Leuk topic, leuke auto dito werken
Ook een goed 2018 gewenst.
Ook een goed 2018 gewenst.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - chopped!!!
Weer een mooie update!
Al was het wel verwachten dat achter dempers niet werken als voorste mcpherson schokdempers.
Die zijn vaak puur om de lineare beweging op te vangen.
Maar goed dan weet je dat ook weer
Hoeveel van de zuigerstang van de 33 dempers hou je over als die helemaal ingedrukt is?
Ik wou e36 M3 H&R achter dempers gebruiken op mijn Z3 maar die waren te lang.
De zuiger stang inkorten zou niet veel helpen in mijn geval omdat het schokdemper lichaam zelf ook te lang was.
Met de helemaal ingedrukte stand was er nog 5mm zuigerstang over.
Dus met inkorter zou het smalle deel in de schokdempers kunnen verdwijnen.
E30 325iX voordempers zijn ook vrij kort, misschien is dat een optie?
Ik zou er wel een veer bij tussen zetten om de veer op de plek te houden bij het uitveren.
Zoals bij deze veerpoot.
Reserve wielbak weg halen heb ik een slechte ervaring mee, maar dat was met een e30.
De lucht ging achter de bumper wervelen wat een rot geluid op de snelweg gaf.
Ik hoop dat het in jou geval mee valt.
Al was het wel verwachten dat achter dempers niet werken als voorste mcpherson schokdempers.
Die zijn vaak puur om de lineare beweging op te vangen.
Maar goed dan weet je dat ook weer
Hoeveel van de zuigerstang van de 33 dempers hou je over als die helemaal ingedrukt is?
Ik wou e36 M3 H&R achter dempers gebruiken op mijn Z3 maar die waren te lang.
De zuiger stang inkorten zou niet veel helpen in mijn geval omdat het schokdemper lichaam zelf ook te lang was.
Met de helemaal ingedrukte stand was er nog 5mm zuigerstang over.
Dus met inkorter zou het smalle deel in de schokdempers kunnen verdwijnen.
E30 325iX voordempers zijn ook vrij kort, misschien is dat een optie?
Ik zou er wel een veer bij tussen zetten om de veer op de plek te houden bij het uitveren.
Zoals bij deze veerpoot.
Reserve wielbak weg halen heb ik een slechte ervaring mee, maar dat was met een e30.
De lucht ging achter de bumper wervelen wat een rot geluid op de snelweg gaf.
Ik hoop dat het in jou geval mee valt.
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12748
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - chopped!!!
Leuke update weer, en fijne plaatjes!
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - chopped!!!
Tof dat je schoonmoeder daar zo begaan mee is. Mijn madammeke doet over het algemeen de boodschappen
Thanks!
Het stomme is dus dat ik er vanuit was gegaan dat inserts altijd voor mcpherson zijn. Later pas viel me het verschil in demper diameter op en na wat googelen kwam ik er achter dat een 6 dus helemaal geen mcpherson heeft.Jan-Willem schreef: ↑01 jan 2018, 11:03 Weer een mooie update!
Al was het wel verwachten dat achter dempers niet werken als voorste mcpherson schokdempers.
Die zijn vaak puur om de lineare beweging op te vangen.
Maar goed dan weet je dat ook weer
Later kwam ik dit overzicht tegen met vervolgens allerlij gegevens van welke auto welk type gebruikt. Helaas heb ik max 40mm dia inserts nodig. De diameters staan niet vermeld maar zijn als snel groter van de types waarvan ik het wel kon vinden. Om dan toch maar snel te kunnen schakelen heb ik dus mijn originele koni's weer terug gekocht.
Jan-Willem schreef: ↑01 jan 2018, 11:03Hoeveel van de zuigerstang van de 33 dempers hou je over als die helemaal ingedrukt is?
Ik wou e36 M3 H&R achter dempers gebruiken op mijn Z3 maar die waren te lang.
De zuiger stang inkorten zou niet veel helpen in mijn geval omdat het schokdemper lichaam zelf ook te lang was.
Met de helemaal ingedrukte stand was er nog 5mm zuigerstang over.
Dus met inkorter zou het smalle deel in de schokdempers kunnen verdwijnen.
Heb nog ca 15cm over.
Die zijn 44mm uit mn hoofdJan-Willem schreef: ↑01 jan 2018, 11:03E30 325iX voordempers zijn ook vrij kort, misschien is dat een optie?
Yes! is een must. Zoals ik schreef heb ik daar al een lijntje voor uitgegooid bij Biesheuvel.Jan-Willem schreef: ↑01 jan 2018, 11:03 Ik zou er wel een veer bij tussen zetten om de veer op de plek te houden bij het uitveren.
Zoals bij deze veerpoot.
Ja hier ben ik me bewust van. Moest hem wel weghalen om plaats te maken voor een stabi. Tevens komt de einddemper op die plek te hangen. Als het te erg is kan ik eerst de bumper nog perforeren. Later zal er een diffuser moeten komen.Jan-Willem schreef: ↑01 jan 2018, 11:03 Reserve wielbak weg halen heb ik een slechte ervaring mee, maar dat was met een e30.
De lucht ging achter de bumper wervelen wat een rot geluid op de snelweg gaf.
Ik hoop dat het in jou geval mee valt.
-
Online
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - chopped!
Fantastische update inderdaad, kijkt leuk weg.
En bewondering voor je skills, dit is het leuke engineering
En bewondering voor je skills, dit is het leuke engineering
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - chopped!
Die 325iX dempers schuiven al in een buis met een buiten diameter van 51mm dus die 44mm kan wel ongeveer kloppen.
Helaas te dik voor jou toepassing.
Gelukkig kan de juiste demper een stuk in gekort worden in jou geval.
Met die 15cm heb je genoeg vlees over om de veer er nog met spanning tussen te krijgen, dan heb je die extra veer ook niet nodig.
Dan zit je ook weer in het goede bereik van de demper.
De demperstang kan je wel inspannen op de draaibank zonder dat je de hele demper uit elkaar haalt.
Helaas te dik voor jou toepassing.
Gelukkig kan de juiste demper een stuk in gekort worden in jou geval.
Met die 15cm heb je genoeg vlees over om de veer er nog met spanning tussen te krijgen, dan heb je die extra veer ook niet nodig.
Dan zit je ook weer in het goede bereik van de demper.
De demperstang kan je wel inspannen op de draaibank zonder dat je de hele demper uit elkaar haalt.
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - chopped!
Uiteindelijk zullen ze een andere valving nodig hebben. Ingaande demping is quasi absent namelijk. Mooi moment dan om de demperstang in te korten.Jan-Willem schreef: ↑01 jan 2018, 16:26 Die 325iX dempers schuiven al in een buis met een buiten diameter van 51mm dus die 44mm kan wel ongeveer kloppen.
Helaas te dik voor jou toepassing.
Gelukkig kan de juiste demper een stuk in gekort worden in jou geval.
Met die 15cm heb je genoeg vlees over om de veer er nog met spanning tussen te krijgen, dan heb je die extra veer ook niet nodig.
Dan zit je ook weer in het goede bereik van de demper.
De demperstang kan je wel inspannen op de draaibank zonder dat je de hele demper uit elkaar haalt.
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Trackday, laswerk, uitlaat, coilovers en what not
Ok waar waren we gebleven? Ik moet ech vaker een update schrijven want in zo'n massive update gaat stiekem wel tijd zitten. Terwijl ik dit typ weet ik al dat ik dat toch niet ga doen want in de praktijk volgt de ene klus al snel de andere op. Of erger, veroorzaakt de ene klus de andere. Enfin. Wat heeft Hans de afgelopen tijd uitgespookt?
Ok, de reservewielbak was er dus uitgeslepen om plaats te maken voor de ARB en uitlaat.
ARB ben ik helaas nog niet aan toe gekomen. Wil ook eerst juiste sterkte veren hebben, testen en daarna ARB plaatsen om te weten wat wat nou voor effect geeft. Achter zitten dus nog standaard verlagingsveren die ik gok zo'n 30-35kg/cm zijn. Voor zit nu 70kg/cm dus dat is geen combi op een FWD. Als tijdelijke oplossing komen er achter veren van een Saab 900 classic.
Ik dwaal al weer af. De reservewielbak. Goed, daar moet dus een plaat in. Kan je doen met alu en popnagels maar de auto wordt ook nog op straat gebruikt dus doe het liever wat netter en dan maar ietsje zwaarder met 0,75mm plaat en zelfs met bitumen om het een beetje verdragelijk te houden. Voordat ik die plaat er in wou lassen zag ik nog een spoortje roest bij de schokdemper toren. Bekend puntje bij de 33. "Even" een nieuw stukje daar in lassen. Yeah right.
Roest #1 weg geslepen:
Mmmhh. There's more. #2. Check ook die beauty van een uitlaat
En meer en meer en meer. Fuck it. Be gone!
Alles maar helemaal ontleden en alle roest achterhalen.
En dan alle rotte delen vervangen. Gebruik hier voor de stevigheid 1,5mm plaat.
Etcetera. Zo nog 8 delen vervangen van die strut. Vervolgens deel voor deel terug gelast in de auto en alles weer aan elkaar verbonden.
Natuurlijk geen foto van gemaakt Beloof ik (net zoals de dorpels) nog te maken
Reservewielbak er in gepropt. Daarna van beide zeiden afgekit met carroserie kit. Primer, underbodycoting en aan de binnenkant bitumen plaat er op geplakt.
En weer netjes:
Voor de uitlaat wou ik een straigt pipe onder de as door doen. Wordt wel meer gedaan in de racerij met 33's. Had nog een segment van de originele single carb 1.3 motor er in zitten met een doorlaat van 36mm oid. Daarmee deed hij dus nog wel 142pk op de bank maar dit is wel een aardige restrictie. Advies was dan ook hier iets aan te doen. Ben nog niet all the way gegaan. Dat zou een rvs systeem zijn van 2". Maar eerst maar budget opgelost met een 1,75" stalen systeem. Mijn broertjes had nog een Sebring einddemper voor een Golf 1 liggen met té sjonnie eindstukken. Maargoed, ik wou graag dubbel in het midden uit komen en dat kon mooi met deze demper. Mooi groot ook dus dempt hopelijk nog een beetje. Eindstukken heb ik later vervangen voor 60x3 RVS. Zal voor de troll nog even een fototje neer zetten van de situatie met de sebring eindstukken:
Dit was nog zonder middendemper en was waaay too loud. Vriend van me had nog een OMP Group N uitlaat lijn liggen van een Alfa 75. Daar een dempertje van genomen en er tussen gelast. Ik kan nou niet echt zeggen dat ie nu stil is, maar er komt in ieder geval geen bloed meer uit m'n oren. En hij is vanuit de auto gehoord even luid als de carbs dus op zich wel een kinky balans. Goed, zo is ie nu met de 60x3 rvs pijpen. Poging om een beetje jaren 80 ferrari ansa stijl te implementeren:
Auto staat achter ook nog te hoog. Komt gek genoeg door het verschil tussen de originele schokdempers en de gasgevulde koni's.
Bijna vergeten! Heb ook nog een stoelframe gemaakt:
My office:
Steunveren gemonteerd:
Topmounts hadden 3 posities. Wil toch iets nauwkeuriger kunnen uitlijnen dus de boel met de hand in sleuven gefreest. Niet zo netjes als op een bank maar wel functioneel. Zou ze uiteindelijk willen vervangen voor E36 camberplates. Let niet op de agip sticker. Zo jammer dat Agip geen Agip meer is maar Eni...
Drijfstanglagers vervangen. Geen gek idee. Heb er nu Eurol maxence 10w60 in zitten. Had ook de temperatuur meter en druk meter met een T stuk op het blok zitten. Prima voor de oliedruk, niet voor de olie temp. Heb dus maar zo'n sandwichplate gemonteerd. Niet echt fan van maar hij doet zn werk.
En nu het echt leuke deel! Zou hij heel blijven? Zou hij wel sneller zijn dan de aerodeck? Hoe sketchy zal hij zijn met deze beroerde veersterkte setup? Zou hij niet te luid zijn?
Was samen met Niels (mn oude aerodeck) en Jurian (75) op cpz met vrijrijden. Jurian voor de gezelligheid, Niels om voor de eerste keer zelf de baan op te gaan. Had een shitload aan gereedschap mee en diagnose spulletjes voor als 'ie de geest zou geven. Iets waar ik me met de honda nooit druk om maakte. Die spulletjes konden mooi in de 75 van Jur.
Aangekomen op CPZ begon de eerste uitdaging. Ik had beter met een 4x4 kunnen komen want het hele terrein achter het tunneltje lag open. En dan is zo'n uitlaat onder je achteras toch een dingetje zeg maar.. 2e gevalletje was dat de baan zeiknat gespoten was voor een drift sessie die blijkbaar 's ochtends was. Ik dacht dat alleen boeren hier in het oosten van het land dat deden en dat echte drifters gewoon op droog kill all tyres deden maar niet dus. Niels was die dag ook jarig en we moesten niet te laat weer terug naar het verre oosten. 1e Sessie toch maar geskipt vanwege de natheid en daarna nog 2 sessies kunnen pakken. Schrok een beetje toen we op de paddock aan kwamen hoe druk het was. Gelukkig viel dat uiteindelijk op de baan heel erg mee.
En hoe ging dat dan op de baan? Euforie en deceptie in 1. Euforie vanwege de powaa. Wat jenkt dat blokje lekker en wat een gang zit er in! En hij blijft heel! Olie temp ging wel naar 120' op de no name meter. Druk bleef mooi stabiel. 2 rondjes rustig aan gedaan tussendoor.
Ok de motor is dus top! het onderstel however... Ik was in het begin misschien wel een beetje bang. Hele ehm "bijzondere" wegligging. Door de stijve voorkant en weke achterkant knetter veel onderstuur maar ook mid corner weinig vertrouwen gevend. Op een gegeven moment nog bijna er af gegaan op hunzerug/slotemaker. Veel aan het zoeken geweest hoe er nu nog een beetje gang in te krijgen was maar dat was bijna niet te doen. Elke ronde heb ik hele verschillende sector tijden gereden. 2e sessie iets meer camber gezet en de achtereste dempers wat "strakker" gezet. Dat laatste is een beetje een dingetje want de dempers matchen helemaal niet met de veren, maar het proberen waard toch? Dat idee met de dempers hielp wel iets, camber was teveel van het goede. Uiteindelijk snelste rondje was 2.21,75. Met meer grip is hier dus nog heel veel van af te halen. Kan niet wachten om met andere achterveren en stabi aan de gang te gaan! Achteraf had ik de voorstabi gewoon los moeten koppelen maar goed, zo helder was ik niet blijkbaar
In dit filmpje (niet van mij) zie je de 33 een aantal keer langs komen, maar check 33:10 voor de sound en onderstuur actie.
Auto staat trouwens op 195 brede Federal 595's.
Andere dingen nog? Jawel! Remkracht was voldoende maar niet prettig. Te veel travel en daardoor moeilijk op de grens aan te voelen. Mede geholpen door de rubberen 1989'ish remslangen die er op zitten. Heb er wel Motul RBF600 vloeistof in zitten. Wat te doen?
>Fiat Ducato HRC
>Staalomvlochten slangen (voor zal ik moeten laten maken ivm alfa/opel combi)
Onderstel:
> tijdelijk achter saab 900 classic veren
> MG ZS 19mm stabi
> Uniballs in de schokdempers achter ivm de tijdelijke oplossing die er nu op zit met oem rubbers.
> Panhard stang inkorten of verstelbaar maken
> uiteindelijk achteras ombouwen naar coilovers maar hier moet ik nog wat voor tekenen en laten draaien
Motor:
> Betere motor steunen. Hij hangt er nu nogal slap in.
> Grotere sump met schotten en kleppen maken. Hopelijk zorgt wat meer olie ook voor afdoende koeling.
Natuurlijk zou ik veel meer willen en dingen gelijk goed aan pakken maar de trouwplannen zorgen er voor dat er qua budget even keuzes moeten worden gemaakt. Ik vindt het wat dat betreft nu belangrijker om na aanpassingen steeds op het circuit te testen zodat het allemaal een beetje overzichtelijk en logisch blijft.
OK, nog 1 plaatje dan (normaal koop ik een foto wel maar deze kwaliteit is zo ... en de prijs daar voor way te ...)
Ok, de reservewielbak was er dus uitgeslepen om plaats te maken voor de ARB en uitlaat.
ARB ben ik helaas nog niet aan toe gekomen. Wil ook eerst juiste sterkte veren hebben, testen en daarna ARB plaatsen om te weten wat wat nou voor effect geeft. Achter zitten dus nog standaard verlagingsveren die ik gok zo'n 30-35kg/cm zijn. Voor zit nu 70kg/cm dus dat is geen combi op een FWD. Als tijdelijke oplossing komen er achter veren van een Saab 900 classic.
Ik dwaal al weer af. De reservewielbak. Goed, daar moet dus een plaat in. Kan je doen met alu en popnagels maar de auto wordt ook nog op straat gebruikt dus doe het liever wat netter en dan maar ietsje zwaarder met 0,75mm plaat en zelfs met bitumen om het een beetje verdragelijk te houden. Voordat ik die plaat er in wou lassen zag ik nog een spoortje roest bij de schokdemper toren. Bekend puntje bij de 33. "Even" een nieuw stukje daar in lassen. Yeah right.
Roest #1 weg geslepen:
Mmmhh. There's more. #2. Check ook die beauty van een uitlaat
En meer en meer en meer. Fuck it. Be gone!
Alles maar helemaal ontleden en alle roest achterhalen.
En dan alle rotte delen vervangen. Gebruik hier voor de stevigheid 1,5mm plaat.
Etcetera. Zo nog 8 delen vervangen van die strut. Vervolgens deel voor deel terug gelast in de auto en alles weer aan elkaar verbonden.
Natuurlijk geen foto van gemaakt Beloof ik (net zoals de dorpels) nog te maken
Reservewielbak er in gepropt. Daarna van beide zeiden afgekit met carroserie kit. Primer, underbodycoting en aan de binnenkant bitumen plaat er op geplakt.
En weer netjes:
Voor de uitlaat wou ik een straigt pipe onder de as door doen. Wordt wel meer gedaan in de racerij met 33's. Had nog een segment van de originele single carb 1.3 motor er in zitten met een doorlaat van 36mm oid. Daarmee deed hij dus nog wel 142pk op de bank maar dit is wel een aardige restrictie. Advies was dan ook hier iets aan te doen. Ben nog niet all the way gegaan. Dat zou een rvs systeem zijn van 2". Maar eerst maar budget opgelost met een 1,75" stalen systeem. Mijn broertjes had nog een Sebring einddemper voor een Golf 1 liggen met té sjonnie eindstukken. Maargoed, ik wou graag dubbel in het midden uit komen en dat kon mooi met deze demper. Mooi groot ook dus dempt hopelijk nog een beetje. Eindstukken heb ik later vervangen voor 60x3 RVS. Zal voor de troll nog even een fototje neer zetten van de situatie met de sebring eindstukken:
Dit was nog zonder middendemper en was waaay too loud. Vriend van me had nog een OMP Group N uitlaat lijn liggen van een Alfa 75. Daar een dempertje van genomen en er tussen gelast. Ik kan nou niet echt zeggen dat ie nu stil is, maar er komt in ieder geval geen bloed meer uit m'n oren. En hij is vanuit de auto gehoord even luid als de carbs dus op zich wel een kinky balans. Goed, zo is ie nu met de 60x3 rvs pijpen. Poging om een beetje jaren 80 ferrari ansa stijl te implementeren:
Auto staat achter ook nog te hoog. Komt gek genoeg door het verschil tussen de originele schokdempers en de gasgevulde koni's.
Bijna vergeten! Heb ook nog een stoelframe gemaakt:
My office:
Steunveren gemonteerd:
Topmounts hadden 3 posities. Wil toch iets nauwkeuriger kunnen uitlijnen dus de boel met de hand in sleuven gefreest. Niet zo netjes als op een bank maar wel functioneel. Zou ze uiteindelijk willen vervangen voor E36 camberplates. Let niet op de agip sticker. Zo jammer dat Agip geen Agip meer is maar Eni...
Drijfstanglagers vervangen. Geen gek idee. Heb er nu Eurol maxence 10w60 in zitten. Had ook de temperatuur meter en druk meter met een T stuk op het blok zitten. Prima voor de oliedruk, niet voor de olie temp. Heb dus maar zo'n sandwichplate gemonteerd. Niet echt fan van maar hij doet zn werk.
En nu het echt leuke deel! Zou hij heel blijven? Zou hij wel sneller zijn dan de aerodeck? Hoe sketchy zal hij zijn met deze beroerde veersterkte setup? Zou hij niet te luid zijn?
Was samen met Niels (mn oude aerodeck) en Jurian (75) op cpz met vrijrijden. Jurian voor de gezelligheid, Niels om voor de eerste keer zelf de baan op te gaan. Had een shitload aan gereedschap mee en diagnose spulletjes voor als 'ie de geest zou geven. Iets waar ik me met de honda nooit druk om maakte. Die spulletjes konden mooi in de 75 van Jur.
Aangekomen op CPZ begon de eerste uitdaging. Ik had beter met een 4x4 kunnen komen want het hele terrein achter het tunneltje lag open. En dan is zo'n uitlaat onder je achteras toch een dingetje zeg maar.. 2e gevalletje was dat de baan zeiknat gespoten was voor een drift sessie die blijkbaar 's ochtends was. Ik dacht dat alleen boeren hier in het oosten van het land dat deden en dat echte drifters gewoon op droog kill all tyres deden maar niet dus. Niels was die dag ook jarig en we moesten niet te laat weer terug naar het verre oosten. 1e Sessie toch maar geskipt vanwege de natheid en daarna nog 2 sessies kunnen pakken. Schrok een beetje toen we op de paddock aan kwamen hoe druk het was. Gelukkig viel dat uiteindelijk op de baan heel erg mee.
En hoe ging dat dan op de baan? Euforie en deceptie in 1. Euforie vanwege de powaa. Wat jenkt dat blokje lekker en wat een gang zit er in! En hij blijft heel! Olie temp ging wel naar 120' op de no name meter. Druk bleef mooi stabiel. 2 rondjes rustig aan gedaan tussendoor.
Ok de motor is dus top! het onderstel however... Ik was in het begin misschien wel een beetje bang. Hele ehm "bijzondere" wegligging. Door de stijve voorkant en weke achterkant knetter veel onderstuur maar ook mid corner weinig vertrouwen gevend. Op een gegeven moment nog bijna er af gegaan op hunzerug/slotemaker. Veel aan het zoeken geweest hoe er nu nog een beetje gang in te krijgen was maar dat was bijna niet te doen. Elke ronde heb ik hele verschillende sector tijden gereden. 2e sessie iets meer camber gezet en de achtereste dempers wat "strakker" gezet. Dat laatste is een beetje een dingetje want de dempers matchen helemaal niet met de veren, maar het proberen waard toch? Dat idee met de dempers hielp wel iets, camber was teveel van het goede. Uiteindelijk snelste rondje was 2.21,75. Met meer grip is hier dus nog heel veel van af te halen. Kan niet wachten om met andere achterveren en stabi aan de gang te gaan! Achteraf had ik de voorstabi gewoon los moeten koppelen maar goed, zo helder was ik niet blijkbaar
In dit filmpje (niet van mij) zie je de 33 een aantal keer langs komen, maar check 33:10 voor de sound en onderstuur actie.
Auto staat trouwens op 195 brede Federal 595's.
Andere dingen nog? Jawel! Remkracht was voldoende maar niet prettig. Te veel travel en daardoor moeilijk op de grens aan te voelen. Mede geholpen door de rubberen 1989'ish remslangen die er op zitten. Heb er wel Motul RBF600 vloeistof in zitten. Wat te doen?
>Fiat Ducato HRC
>Staalomvlochten slangen (voor zal ik moeten laten maken ivm alfa/opel combi)
Onderstel:
> tijdelijk achter saab 900 classic veren
> MG ZS 19mm stabi
> Uniballs in de schokdempers achter ivm de tijdelijke oplossing die er nu op zit met oem rubbers.
> Panhard stang inkorten of verstelbaar maken
> uiteindelijk achteras ombouwen naar coilovers maar hier moet ik nog wat voor tekenen en laten draaien
Motor:
> Betere motor steunen. Hij hangt er nu nogal slap in.
> Grotere sump met schotten en kleppen maken. Hopelijk zorgt wat meer olie ook voor afdoende koeling.
Natuurlijk zou ik veel meer willen en dingen gelijk goed aan pakken maar de trouwplannen zorgen er voor dat er qua budget even keuzes moeten worden gemaakt. Ik vindt het wat dat betreft nu belangrijker om na aanpassingen steeds op het circuit te testen zodat het allemaal een beetje overzichtelijk en logisch blijft.
OK, nog 1 plaatje dan (normaal koop ik een foto wel maar deze kwaliteit is zo ... en de prijs daar voor way te ...)
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Trackday, laswerk, uitlaat, coilovers en what not
Gefilmd door een mede df'er zie ik. Gaaf die vorderingen en hoe je de auto personaliseert naar behoefte.
Zelf gevlochten leidingen maken een optie? Laten maken ook een mogelijkheid met custom fittingen en lengte.
Zelf gevlochten leidingen maken een optie? Laten maken ook een mogelijkheid met custom fittingen en lengte.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 23 jul 2016, 22:33
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Trackday, laswerk, uitlaat, coilovers en what not
Heel mooi project!
Ook een hele mooie alfa die met liefde verzorgd wordt!
Prachtige foto’s ook
Ook een hele mooie alfa die met liefde verzorgd wordt!
Prachtige foto’s ook
-
OnlineHielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Trackday, laswerk, uitlaat, coilovers en what not
Prachtig geschreven verslagen. Uitdagend project. Heel mooi.
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: Alfa 33 16v Carbie Goodness - Trackday, laswerk, uitlaat, coilovers en what not
Thanks!
Ja dat is een goede optie. Ik zal eerst even bij Hendriks opvragen wat het kost als zij het voor me doen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 225 gasten