Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 24 nov 2017, 11:41

Hierbij mijn auto's;
BMW E28 M60 Turbo
De E28 M60 turbo is misschien al bekend, deze doe ik samen met Nick Doesburg hier op het forum. Link naar het topic is:
viewtopic.php?f=3&t=34074


BMW E34 M5
Ik kocht de M5 zo’n 4 jaar geleden als hobby auto. Er was bij aankoop net flink wat onderhoud aan gedaan, zoals een gereviseerde motor, nieuwe koppeling, nieuwe draagarm, nieuwe bilstein B8 schokdempers, etc. Toch moest er ook nog aardig wat aan gebeuren, zo liep de auto niet echt zuiver en was de versnellingsbak op de weg terug.

De eerste twee jaar weinig met de auto gereden, maar de laatste twee jaar is daar verandering in gekomen. Ik heb een aantal mooie trips gemaakt met de auto, vorige jaar binnendoor naar het zuiden van Frankrijk en dit jaar naar Schotland. Eigenlijk beviel de auto mij na de trip naar Frankrijk zo goed, dat ik deze zomer de auto ook dagelijks ben gaan gebruiken.

Wat mij opvalt is dat de E34 m5 echt een leuke auto is om mee te rijden. Algemeen bekend is dat de S38 een erg fijne motor is, maar ook de wegligging en karakter van de auto bevallen mij erg goed bij “plezier" ritjes. Ideaal terrein voor de m5 zijn kronkelige wegen, waar je een beetje snelheid kan vasthouden. Heel voorspelbare wegligging, en werkelijk een feest om na de bocht de S38 weer te mogen aanspreken.

Afbeelding[/url

[url=https://flic.kr/p/ZJM2Am]Afbeelding


Afbeelding

BMW E46 M3
Op de dag dat ik mijn Volvo 850R verkocht om een zuinigere auto, welke minder aandacht behoeft te kopen (althans dat zei ik tegen mijn vriendin), belde mijn neef welke in het zuiden van Frankrijk woont. Of ik intresse had in een E46 m3 met motorschade. Hij had geen foto’s. Enkel de KM-stand, de kleur, dat hij al 14 jaar in bezit was van de huidige eigenaar én een offerte van de Franse BMW dealer voor de reparatie. Iets met een kapotte Vanos kon ik in mijn beste frans ontcijferen.
Mij neef kende de eigenaar en had in het verleden de auto wel eens gezien, dit gaf mij genoeg vertrouwen om de auto toch enig sinds blind te kopen.
Het moeilijkste gedeelte van de aankoop was om uit te leggen aan mijn vriendin dat het idee van de zuinig/praktische auto met weinig werk niet helemaal was gelukt… ;)

Na verbale aankoop van de auto (blijft het zuiden), volgende een bijzonder frustrerende 4 weken waarin ik er niet helemaal vanuit duurde te gaan dat ik de M3 gekocht had of niet, laat staan hoe deze eruit zou zien. Uiteindelijke kreeg ik de eerste foto’s door van de M3:

Afbeelding

Afbeelding

Op transport:
Afbeelding

Fast foward 2 maanden, de auto werd afgeleverd in NL. Dagje vrij van me werk en zelf de auto in onvangst nemen en rustig kijken wat ik nou eigenlijk precies gekocht had. Alles doorlopen en vooral veel schoonmaken, overal lag een dikke laag heel dun zand op. Vooral de motorruimte was indrukwekkend:

Afbeelding

Na een dagje detailen:
Afbeelding
Afbeelding

Weekend erna blok open gemaakt om te kijken wat er stuk is aan de Vanos. Van te voren was de vrees dat er een tap was afgebroken van de Oliepomp (van het vanos systeem) wat voor een hoop ellende kan zorgen in het blok. Tap zat er nog op, de rest van de dag besteed aan het reviseren van de Vanos samen met Nick.
Er was weinig mis met de Vanos, dus aan de dag de auto gestart en deze liep zowaar keurig stationair! Echter, vanaf de 2000 toeren slecht nieuws; Rod knock (drijfstang lager). Meteen een compressie test gedaan, 4 van 6 cylinders te weinig compressie.
Met een lichte teleurstelling de dag afgesloten, de schade had erger kunnen zijn, maar een hoop werk en kosten voor de boeg!

Mooie sfeer impressie van die dag gemaakt door Nick Doesburg:

Afbeelding

Later die week begonnen met de het demonteren van de motor. Waarschijnlijk moet de krukas geslepen worden door de drijfstang lager, de kop moet eraf voor het compressie probleem en bovendien is dit de ideale kans om alles preventief inspecteren, vervangen en brandschoon te maken.
Ik heb er voor gekozen het hele voorfront te verwijderen en de motor met bak en al te kunnen verwijderen, geeft mij de gelegenheid ook de bak te inspecteren/servicen/ schoon te maken. Na een stevig dagje schroeven was het blok eruit. Wederom 14 jaar zand en olie:

Afbeelding

Goed, tijd om het blok de demonteren. Bij het demonteren van de kop was de oorzaak van de het compressie verlies snel gevonden, doorgeslagen koppakking op 3 plekken.
Afbeelding

Of de koppaking gegaan is als gevolg van detonatie (slecht werkende injector) of dat de boel is gaan detoneren als gevolg van een kapotte koppaking (effect van een pre-chamber) is nog niet duidelijk, maar het gevolg is een gescheurde kop.

Afbeelding

Drijstang lagers waren beyond versleten, echt kritisch op alle cylinders. Op cylinder 5 was deze het lager echter ook verbogen, teken dat de con-rod als hamer heeft gewerkt op het lager. De krukas laten inspecteren voor rechtheid en laten slijpen. Deze is al klaar.
Afbeelding

Onderblok laten chemisch reinigen en laten vlakken om de lichte detonatie schade tussen cyl 1 en 2 te elimineren. Meteen laten honen zodat ik nieuwe zuiger veren kan demonteren. Nu eerst nameten op rondheid en slijtage (had ik beter eerst kunnen doen, maar goed) en dan kunnen we aan de gang.
Afbeelding

Ondertussen ook begonnen aan alle losse delen te reinigen. Kost waarnzinnig veel tijd, maar absoluut de moeite waard. Wat voorbeeldjes:
Afbeelding

Afbeelding

Oliepomp
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ITB's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kleppen
Afbeelding

Tot zover, ik zal hier de voortgang van mijn S54 een beetje bijhouden als mensen dat leuk vinden.
Laatst gewijzigd door WoutL op 30 dec 2017, 13:30, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Eric H » 24 nov 2017, 11:57

Mooi, een tweede "Nick" op het forum, inclusief uitgebreide foto reportages !!
Gaat zo door :hungry:

BTW, je moet ff de lens van je camaera schoonmaken :wink:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door ///Joost » 24 nov 2017, 12:00

Welkom Wout.

Gaaf, gaaf, driewerf gaaf! :love: Echt mooi die foto's van hoe je alles netjes reinigt, precies zoals het hoort. Houd zeker even alles bij met foto's en dergelijke. Dit wordt een leuk draadje om te volgen. Ga je de M3 gewoon standaard/OEM weer opbouwen?

Ook een schitterende M5 zeg, goed om te zien dat ie gebruikt wordt. Wel een prijzige collectie zo als je al het onderhoud op telt...Je vriendin is geen accountant neem ik aan? :tooth:

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Wout309t » 24 nov 2017, 12:35

TEG schreef: 24 nov 2017, 11:41
Tot zover, ik zal hier de voortgang van mijn S54 een beetje bijhouden als mensen dat leuk vinden.
Nah, laat maar zitten..

Gaaf project man, dit zijn de betere draadjes! :crazy:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Martijn_bmw » 24 nov 2017, 12:43

Idd super gaaf en laat vooral de vele foto's maar komen.

Dit zijn (voor mij iig) de leukste topic's van DF!

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Robin Hartog » 24 nov 2017, 12:48

Nog zo'n topic, heerlijk! :df: En welkom ook uiteraard.

WinstonWolff
Berichten: 168
Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:57

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door WinstonWolff » 24 nov 2017, 12:52

Wow, dit zijn inderdaad de betere threads!! We want more. Mooi om te zien hoe deze M3 een tweede leven krijgt.

De foto’s geven goed aan hoe enorm weinig ruimte er tussen de cilinders van het S54 blok zit....

Wat heeft die vorige eigenaar in godsnaam met de motorruimte gedaan!? Een jaartje met de motorkap open in Dubai gestald!?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9711
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door frank de jonge » 24 nov 2017, 13:15

Welkom Wout,

jij bent serieus goed bezig!

Online
Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Zed240 » 24 nov 2017, 13:48

Pfff wat een skills ook zeg, top! Dit soort draadjes maken mij altijd jaloers dat ik zoiets niet kan. :D

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 24 nov 2017, 14:30

Bedankt allemaal voor de positieve reacties!
Eric H schreef: 24 nov 2017, 11:57 Mooi, een tweede "Nick" op het forum, inclusief uitgebreide foto reportages !!
Gaat zo door :hungry:

BTW, je moet ff de lens van je camaera schoonmaken :wink:
Grootste probleem is dat ik geen foto’s moet maken met mijn telefoon, maar het is soms wat lastig om de camera te pakken met vieze handen ;)
///Joost schreef: 24 nov 2017, 12:00 Welkom Wout.

Gaaf, gaaf, driewerf gaaf! :love: Echt mooi die foto's van hoe je alles netjes reinigt, precies zoals het hoort. Houd zeker even alles bij met foto's en dergelijke. Dit wordt een leuk draadje om te volgen. Ga je de M3 gewoon standaard/OEM weer opbouwen?

Ook een schitterende M5 zeg, goed om te zien dat ie gebruikt wordt. Wel een prijzige collectie zo als je al het onderhoud op telt...Je vriendin is geen accountant neem ik aan? :tooth:
Ik wil het graag helemaal OEM, later wat subtiele aanpassingen aan de techniek, maar wel allemaal in de geest van de originele M3/ M3 CSL.

Het onderhoud is een stuk beter te doen als ik het zelf doen. Plus de E34 M5 valt tot nu toe mee in de onderhoudskosten. Toen ik hem kocht had hij net heel veel werk gehad, waar ik van profiteer.

Mijn vriendin vind het geld wat erin gaat overigens niet zo’n probleem, meer de uren… :P

WinstonWolff schreef: 24 nov 2017, 12:52 Wow, dit zijn inderdaad de betere threads!! We want more. Mooi om te zien hoe deze M3 een tweede leven krijgt.

De foto’s geven goed aan hoe enorm weinig ruimte er tussen de cilinders van het S54 blok zit....

Wat heeft die vorige eigenaar in godsnaam met de motorruimte gedaan!? Een jaartje met de motorkap open in Dubai gestald!?
Auto heeft altijd in het uiterst zuiden van Frankrijk gereden, veel zand blijkbaar daar. Geen last van roest, maar wel overal zand. Ook in het interieur. Moest de ramen ook uitpolijsten omdat ze helemaal mat waren geworden van het open en neer gaan met zand in de rubbers…
Laatst gewijzigd door WoutL op 24 nov 2017, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Crookie » 24 nov 2017, 15:55

Jammer van de schade. Hoop dat de aankoop nog goed qua prijs was. Anders lijkt het mij eeuwig zonde. Zo te lezen is de auto wel in goede handen.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Riceaux » 24 nov 2017, 16:22

Wat hou ik toch van dit soort topics! Erg gaaf project! :thumbup:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 24 nov 2017, 17:16

mooi topic, leuk verhaal en top plaatjes erbij! laat maar komen :D. succes met de opbouw en hoop dat je niet al te veel gekkigheid onderweg tegenkomt. echt een plezier voor het oog om alle onderdelen netjes te reinigen etc! was zo te zien na 14 jaar zandbak ook wel nodig.

van mijn s54 build heb ik trouwens nog een gloednieuwe (in verpakking) OEM bmw waterpomp liggen mocht je nog delen zoeken. had die per ongeluk besteld ipv z3m s54 waterpomp, vandaar dat die over is.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Mrton » 24 nov 2017, 18:23

Dikke M5! Super mooie bak, geld trouwens voor heel je wagenpark natuurlijk. E34 én E46 zijn in mijn ogen echt het mooiste wat BMW ooit gemaakt heeft.

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Thomas H » 24 nov 2017, 19:53

Meer, meer, meer! Leuk leesvoer! Ook het aankoop/ophaal proces van de M3 is leuk om te lezen :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Marc Sierra » 24 nov 2017, 20:38

Mooie auto's! En nog mooier hoe je alles zelf weer in perfecte staat brengt! Ik geloof graag dat er heel veel tijd in gaat zitten als je zo met 3 auto's bezig bent en dan ook nog alles zo netjes doet. :lol:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Tim N » 24 nov 2017, 21:00

Nice post, goede aanwinst zo op het forum. En zoals andere al gemeld hebben kan ik hier ook super van genieten, heb je ook meer van de E34? interieur etc? Blijft voor mij altijd een pracht kar.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Walter » 24 nov 2017, 23:14

.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Jan-Willem » 25 nov 2017, 10:39

Gave auto's een e34 M5 als daily is geen straf!

Die S54 heeft wel flink op de kloten gehad dan :duh:
Maar straks heb je weer een frisse motor :thumbup:

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 25 nov 2017, 13:52

Bedankt voor de reacties!
e30touring1990 schreef: 24 nov 2017, 17:16 mooi topic, leuk verhaal en top plaatjes erbij! laat maar komen :D. succes met de opbouw en hoop dat je niet al te veel gekkigheid onderweg tegenkomt. echt een plezier voor het oog om alle onderdelen netjes te reinigen etc! was zo te zien na 14 jaar zandbak ook wel nodig.

van mijn s54 build heb ik trouwens nog een gloednieuwe (in verpakking) OEM bmw waterpomp liggen mocht je nog delen zoeken. had die per ongeluk besteld ipv z3m s54 waterpomp, vandaar dat die over is.
Ja zeker nodig. Maar ik vrees dat de meeste M3’tjes (hoe mooi ze ook zijn) wel wat schoonmaak werk kunnen gebruiken. Als ik bijvoorbeeld zag hoeveel zooi ik uit throttle bodies haalde en het bijhorende vacuüm systeem, denk ik dat dit bij meer auto’s mag gebeuren.
Ondanks dat de M5 een motorrevisie heeft gehad 30k km geleden (niet door mij), ga ik als de M3 klaar is de ITB’s van de S38 ook uit elkaar halen, reinigen en nauwkeurig synchroniseren.

Waterpomp is (door de vorige eigenaar) eind vorig jaar vervangen, dus die zet ik straks weer terug. Anders zeker een goede optie geweest :)
Tim N schreef: 24 nov 2017, 21:00 Nice post, goede aanwinst zo op het forum. En zoals andere al gemeld hebben kan ik hier ook super van genieten, heb je ook meer van de E34? interieur etc? Blijft voor mij altijd een pracht kar.
Ik kan een goede foto’s vinden van het interieur tot mijn eigen verbazing, iig niks wat het waard is om te posten. Ik zal ze even opsnorren (of nieuwe maken) en dan ook even hier plaatsen. Interieur is namelijk juist iets wat me erg bevalt in de M5. Wat sober, maar heel super ergonomisch en luxe. Zowel bij sportief rijden als lange ritten. Ik zit in de E34 bijvoorbeeld een stuk beter dan in mijn E38 die ik in het verleden had. (kan ook met mij lengte te maken hebben, 2.00 meter).

Jan-Willem schreef: 25 nov 2017, 10:39 Gave auto's een e34 M5 als daily is geen straf!

Die S54 heeft wel flink op de kloten gehad dan :duh:
Maar straks heb je weer een frisse motor :thumbup:
De S54 heeft zeker een zware tijd achter de boeg. Overigens niet door hard rijden vermoed ik, maar meer door gebrek aan (correct) onderhoud. Er is van alles aangedaan, veel dure Dealer rekeningen. Maar als je te lang doorrijd met kapotte koppakking en nooit je drijfstang lagers wisselt gaat het op den duur goed mis.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 25 nov 2017, 14:18

Mooi dat die al vervangen was! zijn best dure krengen namelijk. Ben benieuwd naar de vorderingen van de opbouw. die gasklephuizen zien er idd goed vies uit, maar wordt goed onder handen genomen! :thumbup:

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Hugo Bos » 25 nov 2017, 14:52

Mooi man!
Ik zit volgend weekend 3 weken in Schotland met de 130i :)

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 25 nov 2017, 16:58

Een kleine update, gisteren alle cilinders nagemeten op slijtage. Daarbij meet je de diameter op verschillende plekken om zo de speling tussen de wand en de zuiger te meten, maar ook de rondheid en de taper. Alles zorgvuldig documenteren en daarna uitrekenen.
Via de TIS van de BMW de originele opgeven specificaties gevonden en daar viel alles zeer ruim binnen, keurig dus!

Afbeelding

Vervolgens heb ik een tool gemaakt om de zuigerveren te samen te drukken om zo netjes de zuiger te kunnen monteren. Ik had natuurlijk een zuiger-veer-tool kunnen kopen, maar liever een van POM die voldoet aan al me wensen zodat ik zeker weet dat de zuiger en vooral de zuigerveren onbeschadigd de motor in gaan.

Blokje POM (sorry de lage kwaliteit foto)
Afbeelding

Beetje je best doen, krijg je dit:
Afbeelding

Meteen even getest, werkt perfect!
Afbeelding

Kan met de hand de zuiger erin drukken, heel tevreden. Later in de week de zuigers definitief monteren, eerst de krukas erin, maar dat is voor een volgende update ;)

Online
Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Crookie » 25 nov 2017, 21:54

Eigenlijk een prima alternatief zo! Dat doe je goed.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door nickdoesburg » 25 nov 2017, 23:06

Na lang aandringen is het topic eindelijk daar, leuk :) Goed je hier te zien Wout! Kan niet wachten tot de M3 en E28 het doen ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartb, Hsp, Jlijp, KoenM, R728i, Str8Six, WillemBoer en 66 gasten