Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 24 dec 2017, 16:04

ik heb dit idd ook zo gedaan bij mijn s54 (09-2003), dat is de procedure voor de FL blokken met m10 bouten en moeten bij elke keer vervangen worden. voor de oudere m11 bouten zijn ze zoals je zegt herbruikbaar.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door ///Joost » 27 dec 2017, 23:09

Interessante materie!

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 30 dec 2017, 13:29

Van de week weer verder gegaan aan het motorblok.
Begonnen met de cilinderkop. Ik heb deze laten vlakken en klepzittingen op nieuw laten slijpen. De kleppen zelf ook opnieuw laten slijpen en alles gecontroleerd op vacuüm zodat we zeker weten dat de kleppen 100% afsluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Op het blok kon nu de timing worden gemonteerd. Natuurlijk alle geleiders en O-ringen vervangen.

Afbeelding

Bij het monteren van de timing cover kwam had ik een tooltje nodig wat je eigenlijk wilt gebruiken voor het (correct) monteren van de keerring. Heb ik niet, dus maar zelf gemaakt. Bus gedraaid, tappered. Deze zit met een lichte klep passing op de krukas, zodat deze ook meteen mooi centreert.

Afbeelding

En een bus van POM om de keerring op zijn plek te slaan.

Afbeelding

Kop gemonteerd.

Afbeelding

Nokassen erin, blijft altijd even opletten. BMW heeft er een speciaal stuk gereedschap voor om gelijkmatig de druk op de nokkenas te zetten bij het monteren. Dat is niet nodig, maar het is wel belangrijk om de juiste procedure te volgen, omdat er anders kans is op het breken van de nokkenas.
De bouten van de hubs vervangen door “upgrade” versie van BMW. De oude hebben de eigenschap nog wel eens te breken.

Afbeelding

Voor het monteren va de timing speciaal gereedschap nodig. Gelukkig heeft mijn goede vriend Nick (of eigenlijk Doesburg Engineering) dat allemaal liggen. Bedankt Nick!

Afbeelding

Bij het schoonmaken van de Vanos unit iets doorgeschoten. Ik ben niet perse fan van gepolijste delen onder (of buiten) de motorkap, maar dit is de mooiste manier van het “schoonmaken” van de Vanos unit. Nick heeft het eerder op zijn M3 gedaan en eigenlijk staat dat gewoon heel keurig.

Afbeelding

Afbeelding

Bij het monteren / op timing zetten van de motor is het belangrijk de Vanos op de 0-stand te zetten. Ik heb het uiteindelijk 2x gedaan. De eerste keer viel het binnen BMW-specificatie (controle tool), maar voelde niet “perfect” via de “blokkeer-tool”. 2de keer was het spot-on, heel tevreden.

Afbeelding

Volgende stap is alle losse aanbouwdelen installeren. Ik zal jullie niet vervelen met de foto’s, maar natuurlijk alle slijtage delen vervangen en andere delen in de ultrasoon bak gehad.
Ook meteen even de kleppen gesteld. Aangezien de kleppen op nieuw ingeslepen zijn kon ik vrijwel alle plaatjes vervangen. Gelukkig had mijn vaste dealer in Zaandam alles op voorraad en kon ik zonder moeite alles meenemen wat ik wou passen. Fijne service.

Nog even de ITB’s gemonteerd, ziet er heerlijk uit zo.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap wordt om deze te synchroniseren, maar dat volgt in een andere update!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Niels » 30 dec 2017, 13:51

Mooi verslag! Altijd gaaf om te zien.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Tommy » 30 dec 2017, 14:50

Mooi verslag, zonde dat het blok straks weer in de auto moet. Gasklephuizen nog even polijsten en dat blok kan zo in de vitrinekast!

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door TLRS » 30 dec 2017, 19:07

Wat een mooie techniek is het toch hè :hot:

Gepolijste vanos: mocht je het in de toekomst beu zijn, tegenwoordig kunnen ze prachtig fijn stralen. Precieze medium durf ik niet te zeggen, maar het geeft een prachtige satijn glans.

Gasklephuizen: Bij motorfietsen ontstaat er op den duur ruimte tussen de body en de klep, dicht is dan eigenlijk niet meer echt dicht. Schijnt opgelost te kunnen worden met een speciale coating. Gezien je manier van werken hecht je waarde aan zulke details.. dus mocht je er niet al naar gekeken hebben dan kan dat misschien nu nog mooi!

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Meeelv » 30 dec 2017, 20:50

Prachtig om te zien ! Deze motoren hebben tenminste nog een echte distributieketting ipv zo'n veredelde fietsketting :P

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 31 dec 2017, 12:11

mooi werk en leuke update! krijg er gelijk zin van om weer aan mijn s54 aan de slag te gaan (ondanks dat er niets nodig is :tooth:).

mooi blok en mooie techniek. heb nog niet eerder gezien eigenlijk hoe de gasklephuizen gesynchroniseerd worden dus ben benieuwd hoe je dat doet in het volgende verslag. wel fijn gevoel om alles weer fris te hebben zometeen.

klein ding weet ik nog van een paar jaar geleden, er zit een cpv o-ring achter het uitlaatspruitstuk waar je dus slecht bij komt zodra het blok in de auto zit. (http://www.rogueengineering.com/S54-Con ... p_168.html). dit was hetzelfde rubber zoals bij de m52/m54 vanossen wat dus verglaasd/hard wordt van de temperatuur. deze ringetjes heb je in upgrades van 'viton' materiaal welke wel beter bestand zijn tegen de hoge temperaturen en voorkomt dus lekkage op lange termijn. wellicht nog handig om mee te pakken.

succes met de rest van de build!

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Fabian » 31 dec 2017, 12:22

Prachtig!!

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 31 dec 2017, 14:10

Niels schreef: 30 dec 2017, 13:51 Mooi verslag! Altijd gaaf om te zien.
Dank je!
Tommy schreef: 30 dec 2017, 14:50 Mooi verslag, zonde dat het blok straks weer in de auto moet. Gasklephuizen nog even polijsten en dat blok kan zo in de vitrinekast!
Haha, gelukkig kan de motorkap nog open. Gasklephuizen polijsten wordt dan net weer te in mijn ogen ;) Op de foto’s steken ze nu een beetje af inderdaad, maar irl minder en je moet ergens stoppen.
TLRS schreef: 30 dec 2017, 19:07 Wat een mooie techniek is het toch hè :hot:

Gepolijste vanos: mocht je het in de toekomst beu zijn, tegenwoordig kunnen ze prachtig fijn stralen. Precieze medium durf ik niet te zeggen, maar het geeft een prachtige satijn glans.

Gasklephuizen: Bij motorfietsen ontstaat er op den duur ruimte tussen de body en de klep, dicht is dan eigenlijk niet meer echt dicht. Schijnt opgelost te kunnen worden met een speciale coating. Gezien je manier van werken hecht je waarde aan zulke details.. dus mocht je er niet al naar gekeken hebben dan kan dat misschien nu nog mooi!
Ik heb zelf de mogelijkheid tot glasparel stralen, maar dat doe ik liever niet met dit soort delen. Je kan ook nog “wetblasten” (dat is denk ik waar je op doelt), dat wordt erg mooi. Maar dat gaat een beetje ver. Ik wil alles wat technisch invloed heeft perfect schoon hebben, maar de buitenkant wordt op den duur vanzelf weer vies.

De gasklephuizen heb ik inderdaad gechecked, zijn nog keurig. Je hebt natuurlijk altijd wat lekkage, maar dat is verwaarloosbaar. Vergeet niet, er zit nog een heel bypass systeem op met de ICV.
Meeelv schreef: 30 dec 2017, 20:50 Prachtig om te zien ! Deze motoren hebben tenminste nog een echte distributieketting ipv zo'n veredelde fietsketting :P
Dank je!
e30touring1990 schreef: 31 dec 2017, 12:11 mooi werk en leuke update! krijg er gelijk zin van om weer aan mijn s54 aan de slag te gaan (ondanks dat er niets nodig is :tooth:).

mooi blok en mooie techniek. heb nog niet eerder gezien eigenlijk hoe de gasklephuizen gesynchroniseerd worden dus ben benieuwd hoe je dat doet in het volgende verslag. wel fijn gevoel om alles weer fris te hebben zometeen.

klein ding weet ik nog van een paar jaar geleden, er zit een cpv o-ring achter het uitlaatspruitstuk waar je dus slecht bij komt zodra het blok in de auto zit. (http://www.rogueengineering.com/S54-Con ... p_168.html). dit was hetzelfde rubber zoals bij de m52/m54 vanossen wat dus verglaasd/hard wordt van de temperatuur. deze ringetjes heb je in upgrades van 'viton' materiaal welke wel beter bestand zijn tegen de hoge temperaturen en voorkomt dus lekkage op lange termijn. wellicht nog handig om mee te pakken.

succes met de rest van de build!
Bedankt! Er is altijd wat te doen ;). Als ik nu een auto zou kopen met een goedlopende S54 zou ik altijd een aantal dingen aanpakken / checken. Los van de bekende aandachtspunten:
-Compressie testen, om zeker te weten dat de koppakking niet is doorgeslagen tussen de cilinders. Dit heeft bij mijn motor voor een hoop ellende gezorgd omdat gewoon niet gemerkt is.
-ITB’s / ICV systeem schoonmaken/ herbouwen. Ga ik na deze klus ook bij mijn S38 doen. Verbaasde mij hoeveel troep eruit de delen kwam.
-Injectoren controleren op spray beeld en opbrengst. Een slecht werkende injector kan voor een drama zorgen. Mijn S38 is bij de vorige eigenaar hierop stuk gelopen en dat loopt echt in de papieren. Hierover volgt nog een update, hier besteed ik aardig wat aandacht aan.

Wat betreft de O-ring, bedoel je deze? :)

Afbeelding

Bedankt voor de tip, is inderdaad iets wat je snel over het hoofd ziet en schijnt vaak te gaan lekken. Ik denk dat ik alle o-ringen en pakkingen heb vernieuwd inmiddels.

Fabian schreef: 31 dec 2017, 12:22Prachtig!!
Dank je!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 02 jan 2018, 16:39

Yes, die O-ring idd! helemaal achter op het blok, uitlaatzijde. ben benieuwd hoe jouw injectoren nog functioneren, heb die van mij destijds voor inbouw laten testen bij diesel-buchli op opbrengst en sproeibeeld en was nog perfect. uiteraard wel voorzien van nieuwe ringetjes en clipjes en filtertje etc.

gasklephuizen is het enige wat ik nog niet heb gedaan (niet opnieuw gesynchroniseerd), ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken, leuk leesvoer!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door ///Joost » 02 jan 2018, 20:51

Schitterend om te zien. Voor die CPV heb ik in de tijd van mijn E36 M3 nog een bitje van Snap-On in de US besteld omdat die exact de juiste maat had. Idd een bekend punt van lekkage.

Echt supergaaf om je werk te bewonderen.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door nickdoesburg » 03 jan 2018, 22:46

Gaat lekker!! Verbaas me er elke keer weer over hoe bizar mooi zo'n S54 uit de fabriek kwam, niet normaal.
In die zin miste ik deze foto nog Wout :blink:

Afbeelding

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 04 jan 2018, 21:53

///Joost schreef: 02 jan 2018, 20:51 Schitterend om te zien. Voor die CPV heb ik in de tijd van mijn E36 M3 nog een bitje van Snap-On in de US besteld omdat die exact de juiste maat had. Idd een bekend punt van lekkage.

Echt supergaaf om je werk te bewonderen.
Bedankt Joost :)

nickdoesburg schreef: 03 jan 2018, 22:46 Gaat lekker!! Verbaas me er elke keer weer over hoe bizar mooi zo'n S54 uit de fabriek kwam, niet normaal.
In die zin miste ik deze foto nog Wout :blink:
Ik ook elke keer, zit behoorlijk mooi in elkaar allemaal. Die inlaat poorten (met de TB's) is daar wel een mooi voorbeeld van!
Die foto had ik zelf niet zo mooi, dank je!

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 08 jan 2018, 20:47

Throttle body synchronization

Na de standaard procedure te volgen van de BMW Tis, was ik niet nog niet geheel tevreden over het synchroniseren van de ITB’s. Je stelt de TB’s onderling af door de “linkage” te verdraaien op de as, welke bewogen wordt door de throttle actuator. De procedure van BMW is om tegen de “stop” aan van elke TB aan te drukken en dan vast te zetten. Echter, het verschil in speling wat er tussen de verschillende “linkages” zit, is meteen het verschil in wanneer ze opengaan. Mijn inziens dus niet de ideale manier om ze gelijk te zetten. Dus het CAD programma aangezet en uiteindelijk tot het volgende ontwerp gekomen.

Afbeelding

Na wat 3D print werk (Dank je, Nick) en voor een de mooie nauwe toleranties even de draaibank te hebben gebruikt, had ik iets wat aardig op het 3D model lijkt.

Afbeelding

Nog een tweede gemaakt en gemonteerd op de ITB’s. Met behulp van de vertrapping die mee geprint is kan je ze mooi gelijk zetten tov van elkaar:

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens gekeken hoe gelijk ze staan. Het verschil wat je ziet is dus 0,10mm, het wat verschil tussen de opening van de kleppen.

Afbeelding

TB van cyl #1 kan niet worden afgesteld, dus je stelt de overige 5 naar #1. Na het afstellen van #2:

Afbeelding

Deze procedure kan dan herhaald worden op de resterende 4 throttle bodies, elke keer ten opzichte van TB #1.
Afbeelding

Uiteindelijk allemaal binnen 0,01mm gezet.


Volgende klus is om alle aanbouw delen aan het blok te zetten en de motorruimte klaar te maken voor het installeren van de motor. Nu ik er goed bij kan wil ik denk het stuurhuis even controleren. Er zit een beetje speling op het stuur, mocht het aan het stuurhuis liggen is het nu wel een mooi moment om het te wisselen. Daarover later meer.
Laatst gewijzigd door WoutL op 08 jan 2018, 21:35, 3 keer totaal gewijzigd.

Twan81
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Twan81 » 08 jan 2018, 20:57

Ziet er allemaal goed uit! Hoop inspiratie voor als ik zelf mijn s54 van het jaar uit elkaar ga halen. Kan zijn dat ik dan nog wat vragen ga stellen aan je ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Niels » 08 jan 2018, 21:05

Mooi uitgelegd en goed bedacht :thumbup:

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Auke M535i » 08 jan 2018, 21:06

Wat lekker moet het zijn om Zo'n tooltje te maken als het daarna ook nog werkt ook! Klasse!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 09 jan 2018, 00:05

mooi om zo "even" een tooltje te fabriceren waardoor je de speling beter af kunt stellen dan volgens de bmw specs in TIS. ook al heb ik met mijn s54 geen klachten, lijkt het me toch een fijn gevoel dit eens te checken/zo nodig bij te stellen. leuk dat je alles wederom hebt vastgelegd, leerzaam!

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 09 jan 2018, 11:31

Twan81 schreef: 08 jan 2018, 20:57 Ziet er allemaal goed uit! Hoop inspiratie voor als ik zelf mijn s54 van het jaar uit elkaar ga halen. Kan zijn dat ik dan nog wat vragen ga stellen aan je ;)
Ik hoor het wel :) Wat ga je doen aan je s54, ook helemaal reviseren?
Niels schreef: 08 jan 2018, 21:05 Mooi uitgelegd en goed bedacht :thumbup:
Dank je :)
Auke M535i schreef: 08 jan 2018, 21:06 Wat lekker moet het zijn om Zo'n tooltje te maken als het daarna ook nog werkt ook! Klasse!
Haha, geeft wel voldoening ja. Daarom is het ook leuk om bij alles even extra je best te doen, hou je een veel beter gevoel aan over ;)
e30touring1990 schreef: 09 jan 2018, 00:05 mooi om zo "even" een tooltje te fabriceren waardoor je de speling beter af kunt stellen dan volgens de bmw specs in TIS. ook al heb ik met mijn s54 geen klachten, lijkt het me toch een fijn gevoel dit eens te checken/zo nodig bij te stellen. leuk dat je alles wederom hebt vastgelegd, leerzaam!
BMW geeft ook aan dat het in principe niet hoeft. Echter, het een keer nalopen als je bv toch je airbox eraf hebt kan na +- 15 jaar geen kwaad denk ik.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Eric H » 09 jan 2018, 12:52

Complimenten voor je bijdrages iedere keer.

Vaak zijn sleutelaars geen echte fotografen/verslagenschrijvers en vice versa.
Maar jij hebt en een duidelijke manier van schrijven, en completeerd het verhaal ook nog eens met duidelijke foto's.

Verder mooi om te zien hoe ver je gaat.
Waarbij je je kunt afvragen of je het straks allemaal echt gaat merken.
Maar zoals jezelf ook opmerkt, nu kan het en het geeft je een goed gevoel te weten dat je het hebt gedaan.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door TLRS » 09 jan 2018, 20:09

Lekker technisch, heerlijk! Je zou verwachten dat de speling door middel van veren tot een minimum beperkt wordt.

Het nut van de tooltjes ontgaat me een beetje. Waarom twee meters, waarom dat materiaal (slangenklem suggereert flexibiliteit) en hoe bepaal je een betrouwbaar nulpunt en opzichte van de as van de gasklep? En resulteert het uiteindelijk in een gelijk debiet zodra de boel gemonteerd in de auto zit en op bedrijfstemperatuur is?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door ///Joost » 10 jan 2018, 10:56

TLRS schreef: 09 jan 2018, 20:09 Lekker technisch, heerlijk! Je zou verwachten dat de speling door middel van veren tot een minimum beperkt wordt.

Het nut van de tooltjes ontgaat me een beetje. Waarom twee meters, waarom dat materiaal (slangenklem suggereert flexibiliteit) en hoe bepaal je een betrouwbaar nulpunt en opzichte van de as van de gasklep? En resulteert het uiteindelijk in een gelijk debiet zodra de boel gemonteerd in de auto zit en op bedrijfstemperatuur is?
Cil #1 gasklep heeft een vaste verbinding met de as waar alle gaskleppen aan vast zitten (en dus met je gaspedaal bediend wordt), Cil #2 t'm 6 gasklep is te verstellen door middel van verstelbare stangetjes. 2 Meetklokken omdat je zo cil #1 af kunt lezen en de rest daarop kunt afstellen. Theoretisch zou je ook cil #1 kunnen meten, dat getal opschrijven, en dan de rest op die waarde afstellen. Nu weet je echter zeker dat cil #1 niet wijzigt tijdens de afstellingsprocedure. Gewoon een extra controle dus.
En een slangenklem, omdat je de meetklok op de inlaat moet monteren op de een of andere manier.

Dit lijkt me het verhaal, maar als ik het mis heb hoor ik het graag.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door TLRS » 10 jan 2018, 20:02

De nauwkeurigheid van de meters dicteert, mijn inziens, de gewenste precisie. Meten op 0,01mm.. daar gaat temperatuur bijna een factor in zijn. Laat staan minuscule afwijkingen tussen de twee tooltjes, de gasklephuizen etc.

Don't get me wrong, als ik de mogelijkheid had zoiets snel in elkaar te draaien deed ik het ook.. want er valt vast wat van te leren. Maar voor het zo nauwkeurig mogelijk benaderen van de situatie in bedrijf zou ik kijken naar het meten van het luchtdebiet. Voor de motor heb ik een analoge lucht massa meter, deze meet vanaf 1kg lucht per uur.

Nb: het internet suggereert een verbruik van ~3kg per uur per 500cc @ 1000 tpm.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Niels » 10 jan 2018, 20:31

Op die wijze afstellen neem je idd alle bestaande toleranties mee en is dus in de praktijk wellicht beter. Neemt niet weg dat op de wijze waarop Wout het doet ook behoorlijk netjes is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie, Crookie, Joost H., Joël D., Kasteel, Majestic-12 [Bot], MarcF, tomgtr en 220 gasten