Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
ik heb dit idd ook zo gedaan bij mijn s54 (09-2003), dat is de procedure voor de FL blokken met m10 bouten en moeten bij elke keer vervangen worden. voor de oudere m11 bouten zijn ze zoals je zegt herbruikbaar.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Interessante materie!
- WoutL
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
- Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Van de week weer verder gegaan aan het motorblok.
Begonnen met de cilinderkop. Ik heb deze laten vlakken en klepzittingen op nieuw laten slijpen. De kleppen zelf ook opnieuw laten slijpen en alles gecontroleerd op vacuüm zodat we zeker weten dat de kleppen 100% afsluiten.
Op het blok kon nu de timing worden gemonteerd. Natuurlijk alle geleiders en O-ringen vervangen.
Bij het monteren van de timing cover kwam had ik een tooltje nodig wat je eigenlijk wilt gebruiken voor het (correct) monteren van de keerring. Heb ik niet, dus maar zelf gemaakt. Bus gedraaid, tappered. Deze zit met een lichte klep passing op de krukas, zodat deze ook meteen mooi centreert.
En een bus van POM om de keerring op zijn plek te slaan.
Kop gemonteerd.
Nokassen erin, blijft altijd even opletten. BMW heeft er een speciaal stuk gereedschap voor om gelijkmatig de druk op de nokkenas te zetten bij het monteren. Dat is niet nodig, maar het is wel belangrijk om de juiste procedure te volgen, omdat er anders kans is op het breken van de nokkenas.
De bouten van de hubs vervangen door “upgrade” versie van BMW. De oude hebben de eigenschap nog wel eens te breken.
Voor het monteren va de timing speciaal gereedschap nodig. Gelukkig heeft mijn goede vriend Nick (of eigenlijk Doesburg Engineering) dat allemaal liggen. Bedankt Nick!
Bij het schoonmaken van de Vanos unit iets doorgeschoten. Ik ben niet perse fan van gepolijste delen onder (of buiten) de motorkap, maar dit is de mooiste manier van het “schoonmaken” van de Vanos unit. Nick heeft het eerder op zijn M3 gedaan en eigenlijk staat dat gewoon heel keurig.
Bij het monteren / op timing zetten van de motor is het belangrijk de Vanos op de 0-stand te zetten. Ik heb het uiteindelijk 2x gedaan. De eerste keer viel het binnen BMW-specificatie (controle tool), maar voelde niet “perfect” via de “blokkeer-tool”. 2de keer was het spot-on, heel tevreden.
Volgende stap is alle losse aanbouwdelen installeren. Ik zal jullie niet vervelen met de foto’s, maar natuurlijk alle slijtage delen vervangen en andere delen in de ultrasoon bak gehad.
Ook meteen even de kleppen gesteld. Aangezien de kleppen op nieuw ingeslepen zijn kon ik vrijwel alle plaatjes vervangen. Gelukkig had mijn vaste dealer in Zaandam alles op voorraad en kon ik zonder moeite alles meenemen wat ik wou passen. Fijne service.
Nog even de ITB’s gemonteerd, ziet er heerlijk uit zo.
Volgende stap wordt om deze te synchroniseren, maar dat volgt in een andere update!
Begonnen met de cilinderkop. Ik heb deze laten vlakken en klepzittingen op nieuw laten slijpen. De kleppen zelf ook opnieuw laten slijpen en alles gecontroleerd op vacuüm zodat we zeker weten dat de kleppen 100% afsluiten.
Op het blok kon nu de timing worden gemonteerd. Natuurlijk alle geleiders en O-ringen vervangen.
Bij het monteren van de timing cover kwam had ik een tooltje nodig wat je eigenlijk wilt gebruiken voor het (correct) monteren van de keerring. Heb ik niet, dus maar zelf gemaakt. Bus gedraaid, tappered. Deze zit met een lichte klep passing op de krukas, zodat deze ook meteen mooi centreert.
En een bus van POM om de keerring op zijn plek te slaan.
Kop gemonteerd.
Nokassen erin, blijft altijd even opletten. BMW heeft er een speciaal stuk gereedschap voor om gelijkmatig de druk op de nokkenas te zetten bij het monteren. Dat is niet nodig, maar het is wel belangrijk om de juiste procedure te volgen, omdat er anders kans is op het breken van de nokkenas.
De bouten van de hubs vervangen door “upgrade” versie van BMW. De oude hebben de eigenschap nog wel eens te breken.
Voor het monteren va de timing speciaal gereedschap nodig. Gelukkig heeft mijn goede vriend Nick (of eigenlijk Doesburg Engineering) dat allemaal liggen. Bedankt Nick!
Bij het schoonmaken van de Vanos unit iets doorgeschoten. Ik ben niet perse fan van gepolijste delen onder (of buiten) de motorkap, maar dit is de mooiste manier van het “schoonmaken” van de Vanos unit. Nick heeft het eerder op zijn M3 gedaan en eigenlijk staat dat gewoon heel keurig.
Bij het monteren / op timing zetten van de motor is het belangrijk de Vanos op de 0-stand te zetten. Ik heb het uiteindelijk 2x gedaan. De eerste keer viel het binnen BMW-specificatie (controle tool), maar voelde niet “perfect” via de “blokkeer-tool”. 2de keer was het spot-on, heel tevreden.
Volgende stap is alle losse aanbouwdelen installeren. Ik zal jullie niet vervelen met de foto’s, maar natuurlijk alle slijtage delen vervangen en andere delen in de ultrasoon bak gehad.
Ook meteen even de kleppen gesteld. Aangezien de kleppen op nieuw ingeslepen zijn kon ik vrijwel alle plaatjes vervangen. Gelukkig had mijn vaste dealer in Zaandam alles op voorraad en kon ik zonder moeite alles meenemen wat ik wou passen. Fijne service.
Nog even de ITB’s gemonteerd, ziet er heerlijk uit zo.
Volgende stap wordt om deze te synchroniseren, maar dat volgt in een andere update!
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Mooi verslag! Altijd gaaf om te zien.
- Tommy
- Berichten: 2133
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Mooi verslag, zonde dat het blok straks weer in de auto moet. Gasklephuizen nog even polijsten en dat blok kan zo in de vitrinekast!
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Wat een mooie techniek is het toch hè
Gepolijste vanos: mocht je het in de toekomst beu zijn, tegenwoordig kunnen ze prachtig fijn stralen. Precieze medium durf ik niet te zeggen, maar het geeft een prachtige satijn glans.
Gasklephuizen: Bij motorfietsen ontstaat er op den duur ruimte tussen de body en de klep, dicht is dan eigenlijk niet meer echt dicht. Schijnt opgelost te kunnen worden met een speciale coating. Gezien je manier van werken hecht je waarde aan zulke details.. dus mocht je er niet al naar gekeken hebben dan kan dat misschien nu nog mooi!
Gepolijste vanos: mocht je het in de toekomst beu zijn, tegenwoordig kunnen ze prachtig fijn stralen. Precieze medium durf ik niet te zeggen, maar het geeft een prachtige satijn glans.
Gasklephuizen: Bij motorfietsen ontstaat er op den duur ruimte tussen de body en de klep, dicht is dan eigenlijk niet meer echt dicht. Schijnt opgelost te kunnen worden met een speciale coating. Gezien je manier van werken hecht je waarde aan zulke details.. dus mocht je er niet al naar gekeken hebben dan kan dat misschien nu nog mooi!
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Prachtig om te zien ! Deze motoren hebben tenminste nog een echte distributieketting ipv zo'n veredelde fietsketting
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
mooi werk en leuke update! krijg er gelijk zin van om weer aan mijn s54 aan de slag te gaan (ondanks dat er niets nodig is ).
mooi blok en mooie techniek. heb nog niet eerder gezien eigenlijk hoe de gasklephuizen gesynchroniseerd worden dus ben benieuwd hoe je dat doet in het volgende verslag. wel fijn gevoel om alles weer fris te hebben zometeen.
klein ding weet ik nog van een paar jaar geleden, er zit een cpv o-ring achter het uitlaatspruitstuk waar je dus slecht bij komt zodra het blok in de auto zit. (http://www.rogueengineering.com/S54-Con ... p_168.html). dit was hetzelfde rubber zoals bij de m52/m54 vanossen wat dus verglaasd/hard wordt van de temperatuur. deze ringetjes heb je in upgrades van 'viton' materiaal welke wel beter bestand zijn tegen de hoge temperaturen en voorkomt dus lekkage op lange termijn. wellicht nog handig om mee te pakken.
succes met de rest van de build!
mooi blok en mooie techniek. heb nog niet eerder gezien eigenlijk hoe de gasklephuizen gesynchroniseerd worden dus ben benieuwd hoe je dat doet in het volgende verslag. wel fijn gevoel om alles weer fris te hebben zometeen.
klein ding weet ik nog van een paar jaar geleden, er zit een cpv o-ring achter het uitlaatspruitstuk waar je dus slecht bij komt zodra het blok in de auto zit. (http://www.rogueengineering.com/S54-Con ... p_168.html). dit was hetzelfde rubber zoals bij de m52/m54 vanossen wat dus verglaasd/hard wordt van de temperatuur. deze ringetjes heb je in upgrades van 'viton' materiaal welke wel beter bestand zijn tegen de hoge temperaturen en voorkomt dus lekkage op lange termijn. wellicht nog handig om mee te pakken.
succes met de rest van de build!
-
OnlineFabian
- Berichten: 7027
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
- WoutL
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
- Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Dank je!
Haha, gelukkig kan de motorkap nog open. Gasklephuizen polijsten wordt dan net weer te in mijn ogen Op de foto’s steken ze nu een beetje af inderdaad, maar irl minder en je moet ergens stoppen.
Ik heb zelf de mogelijkheid tot glasparel stralen, maar dat doe ik liever niet met dit soort delen. Je kan ook nog “wetblasten” (dat is denk ik waar je op doelt), dat wordt erg mooi. Maar dat gaat een beetje ver. Ik wil alles wat technisch invloed heeft perfect schoon hebben, maar de buitenkant wordt op den duur vanzelf weer vies.TLRS schreef: ↑30 dec 2017, 19:07 Wat een mooie techniek is het toch hè
Gepolijste vanos: mocht je het in de toekomst beu zijn, tegenwoordig kunnen ze prachtig fijn stralen. Precieze medium durf ik niet te zeggen, maar het geeft een prachtige satijn glans.
Gasklephuizen: Bij motorfietsen ontstaat er op den duur ruimte tussen de body en de klep, dicht is dan eigenlijk niet meer echt dicht. Schijnt opgelost te kunnen worden met een speciale coating. Gezien je manier van werken hecht je waarde aan zulke details.. dus mocht je er niet al naar gekeken hebben dan kan dat misschien nu nog mooi!
De gasklephuizen heb ik inderdaad gechecked, zijn nog keurig. Je hebt natuurlijk altijd wat lekkage, maar dat is verwaarloosbaar. Vergeet niet, er zit nog een heel bypass systeem op met de ICV.
Dank je!
Bedankt! Er is altijd wat te doen . Als ik nu een auto zou kopen met een goedlopende S54 zou ik altijd een aantal dingen aanpakken / checken. Los van de bekende aandachtspunten:e30touring1990 schreef: ↑31 dec 2017, 12:11 mooi werk en leuke update! krijg er gelijk zin van om weer aan mijn s54 aan de slag te gaan (ondanks dat er niets nodig is ).
mooi blok en mooie techniek. heb nog niet eerder gezien eigenlijk hoe de gasklephuizen gesynchroniseerd worden dus ben benieuwd hoe je dat doet in het volgende verslag. wel fijn gevoel om alles weer fris te hebben zometeen.
klein ding weet ik nog van een paar jaar geleden, er zit een cpv o-ring achter het uitlaatspruitstuk waar je dus slecht bij komt zodra het blok in de auto zit. (http://www.rogueengineering.com/S54-Con ... p_168.html). dit was hetzelfde rubber zoals bij de m52/m54 vanossen wat dus verglaasd/hard wordt van de temperatuur. deze ringetjes heb je in upgrades van 'viton' materiaal welke wel beter bestand zijn tegen de hoge temperaturen en voorkomt dus lekkage op lange termijn. wellicht nog handig om mee te pakken.
succes met de rest van de build!
-Compressie testen, om zeker te weten dat de koppakking niet is doorgeslagen tussen de cilinders. Dit heeft bij mijn motor voor een hoop ellende gezorgd omdat gewoon niet gemerkt is.
-ITB’s / ICV systeem schoonmaken/ herbouwen. Ga ik na deze klus ook bij mijn S38 doen. Verbaasde mij hoeveel troep eruit de delen kwam.
-Injectoren controleren op spray beeld en opbrengst. Een slecht werkende injector kan voor een drama zorgen. Mijn S38 is bij de vorige eigenaar hierop stuk gelopen en dat loopt echt in de papieren. Hierover volgt nog een update, hier besteed ik aardig wat aandacht aan.
Wat betreft de O-ring, bedoel je deze?
Bedankt voor de tip, is inderdaad iets wat je snel over het hoofd ziet en schijnt vaak te gaan lekken. Ik denk dat ik alle o-ringen en pakkingen heb vernieuwd inmiddels.
Dank je!
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Yes, die O-ring idd! helemaal achter op het blok, uitlaatzijde. ben benieuwd hoe jouw injectoren nog functioneren, heb die van mij destijds voor inbouw laten testen bij diesel-buchli op opbrengst en sproeibeeld en was nog perfect. uiteraard wel voorzien van nieuwe ringetjes en clipjes en filtertje etc.
gasklephuizen is het enige wat ik nog niet heb gedaan (niet opnieuw gesynchroniseerd), ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken, leuk leesvoer!
gasklephuizen is het enige wat ik nog niet heb gedaan (niet opnieuw gesynchroniseerd), ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken, leuk leesvoer!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Schitterend om te zien. Voor die CPV heb ik in de tijd van mijn E36 M3 nog een bitje van Snap-On in de US besteld omdat die exact de juiste maat had. Idd een bekend punt van lekkage.
Echt supergaaf om je werk te bewonderen.
Echt supergaaf om je werk te bewonderen.
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
- WoutL
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
- Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Bedankt Joost
Ik ook elke keer, zit behoorlijk mooi in elkaar allemaal. Die inlaat poorten (met de TB's) is daar wel een mooi voorbeeld van!nickdoesburg schreef: ↑03 jan 2018, 22:46 Gaat lekker!! Verbaas me er elke keer weer over hoe bizar mooi zo'n S54 uit de fabriek kwam, niet normaal.
In die zin miste ik deze foto nog Wout
Die foto had ik zelf niet zo mooi, dank je!
- WoutL
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
- Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Throttle body synchronization
Na de standaard procedure te volgen van de BMW Tis, was ik niet nog niet geheel tevreden over het synchroniseren van de ITB’s. Je stelt de TB’s onderling af door de “linkage” te verdraaien op de as, welke bewogen wordt door de throttle actuator. De procedure van BMW is om tegen de “stop” aan van elke TB aan te drukken en dan vast te zetten. Echter, het verschil in speling wat er tussen de verschillende “linkages” zit, is meteen het verschil in wanneer ze opengaan. Mijn inziens dus niet de ideale manier om ze gelijk te zetten. Dus het CAD programma aangezet en uiteindelijk tot het volgende ontwerp gekomen.
Na wat 3D print werk (Dank je, Nick) en voor een de mooie nauwe toleranties even de draaibank te hebben gebruikt, had ik iets wat aardig op het 3D model lijkt.
Nog een tweede gemaakt en gemonteerd op de ITB’s. Met behulp van de vertrapping die mee geprint is kan je ze mooi gelijk zetten tov van elkaar:
Vervolgens gekeken hoe gelijk ze staan. Het verschil wat je ziet is dus 0,10mm, het wat verschil tussen de opening van de kleppen.
TB van cyl #1 kan niet worden afgesteld, dus je stelt de overige 5 naar #1. Na het afstellen van #2:
Deze procedure kan dan herhaald worden op de resterende 4 throttle bodies, elke keer ten opzichte van TB #1.
Uiteindelijk allemaal binnen 0,01mm gezet.
Volgende klus is om alle aanbouw delen aan het blok te zetten en de motorruimte klaar te maken voor het installeren van de motor. Nu ik er goed bij kan wil ik denk het stuurhuis even controleren. Er zit een beetje speling op het stuur, mocht het aan het stuurhuis liggen is het nu wel een mooi moment om het te wisselen. Daarover later meer.
Na de standaard procedure te volgen van de BMW Tis, was ik niet nog niet geheel tevreden over het synchroniseren van de ITB’s. Je stelt de TB’s onderling af door de “linkage” te verdraaien op de as, welke bewogen wordt door de throttle actuator. De procedure van BMW is om tegen de “stop” aan van elke TB aan te drukken en dan vast te zetten. Echter, het verschil in speling wat er tussen de verschillende “linkages” zit, is meteen het verschil in wanneer ze opengaan. Mijn inziens dus niet de ideale manier om ze gelijk te zetten. Dus het CAD programma aangezet en uiteindelijk tot het volgende ontwerp gekomen.
Na wat 3D print werk (Dank je, Nick) en voor een de mooie nauwe toleranties even de draaibank te hebben gebruikt, had ik iets wat aardig op het 3D model lijkt.
Nog een tweede gemaakt en gemonteerd op de ITB’s. Met behulp van de vertrapping die mee geprint is kan je ze mooi gelijk zetten tov van elkaar:
Vervolgens gekeken hoe gelijk ze staan. Het verschil wat je ziet is dus 0,10mm, het wat verschil tussen de opening van de kleppen.
TB van cyl #1 kan niet worden afgesteld, dus je stelt de overige 5 naar #1. Na het afstellen van #2:
Deze procedure kan dan herhaald worden op de resterende 4 throttle bodies, elke keer ten opzichte van TB #1.
Uiteindelijk allemaal binnen 0,01mm gezet.
Volgende klus is om alle aanbouw delen aan het blok te zetten en de motorruimte klaar te maken voor het installeren van de motor. Nu ik er goed bij kan wil ik denk het stuurhuis even controleren. Er zit een beetje speling op het stuur, mocht het aan het stuurhuis liggen is het nu wel een mooi moment om het te wisselen. Daarover later meer.
Laatst gewijzigd door WoutL op 08 jan 2018, 21:35, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Ziet er allemaal goed uit! Hoop inspiratie voor als ik zelf mijn s54 van het jaar uit elkaar ga halen. Kan zijn dat ik dan nog wat vragen ga stellen aan je
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Mooi uitgelegd en goed bedacht
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Wat lekker moet het zijn om Zo'n tooltje te maken als het daarna ook nog werkt ook! Klasse!
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
mooi om zo "even" een tooltje te fabriceren waardoor je de speling beter af kunt stellen dan volgens de bmw specs in TIS. ook al heb ik met mijn s54 geen klachten, lijkt het me toch een fijn gevoel dit eens te checken/zo nodig bij te stellen. leuk dat je alles wederom hebt vastgelegd, leerzaam!
- WoutL
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
- Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Ik hoor het wel Wat ga je doen aan je s54, ook helemaal reviseren?
Dank je
Haha, geeft wel voldoening ja. Daarom is het ook leuk om bij alles even extra je best te doen, hou je een veel beter gevoel aan overAuke M535i schreef: ↑08 jan 2018, 21:06 Wat lekker moet het zijn om Zo'n tooltje te maken als het daarna ook nog werkt ook! Klasse!
BMW geeft ook aan dat het in principe niet hoeft. Echter, het een keer nalopen als je bv toch je airbox eraf hebt kan na +- 15 jaar geen kwaad denk ik.e30touring1990 schreef: ↑09 jan 2018, 00:05 mooi om zo "even" een tooltje te fabriceren waardoor je de speling beter af kunt stellen dan volgens de bmw specs in TIS. ook al heb ik met mijn s54 geen klachten, lijkt het me toch een fijn gevoel dit eens te checken/zo nodig bij te stellen. leuk dat je alles wederom hebt vastgelegd, leerzaam!
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Complimenten voor je bijdrages iedere keer.
Vaak zijn sleutelaars geen echte fotografen/verslagenschrijvers en vice versa.
Maar jij hebt en een duidelijke manier van schrijven, en completeerd het verhaal ook nog eens met duidelijke foto's.
Verder mooi om te zien hoe ver je gaat.
Waarbij je je kunt afvragen of je het straks allemaal echt gaat merken.
Maar zoals jezelf ook opmerkt, nu kan het en het geeft je een goed gevoel te weten dat je het hebt gedaan.
Vaak zijn sleutelaars geen echte fotografen/verslagenschrijvers en vice versa.
Maar jij hebt en een duidelijke manier van schrijven, en completeerd het verhaal ook nog eens met duidelijke foto's.
Verder mooi om te zien hoe ver je gaat.
Waarbij je je kunt afvragen of je het straks allemaal echt gaat merken.
Maar zoals jezelf ook opmerkt, nu kan het en het geeft je een goed gevoel te weten dat je het hebt gedaan.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Lekker technisch, heerlijk! Je zou verwachten dat de speling door middel van veren tot een minimum beperkt wordt.
Het nut van de tooltjes ontgaat me een beetje. Waarom twee meters, waarom dat materiaal (slangenklem suggereert flexibiliteit) en hoe bepaal je een betrouwbaar nulpunt en opzichte van de as van de gasklep? En resulteert het uiteindelijk in een gelijk debiet zodra de boel gemonteerd in de auto zit en op bedrijfstemperatuur is?
Het nut van de tooltjes ontgaat me een beetje. Waarom twee meters, waarom dat materiaal (slangenklem suggereert flexibiliteit) en hoe bepaal je een betrouwbaar nulpunt en opzichte van de as van de gasklep? En resulteert het uiteindelijk in een gelijk debiet zodra de boel gemonteerd in de auto zit en op bedrijfstemperatuur is?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Cil #1 gasklep heeft een vaste verbinding met de as waar alle gaskleppen aan vast zitten (en dus met je gaspedaal bediend wordt), Cil #2 t'm 6 gasklep is te verstellen door middel van verstelbare stangetjes. 2 Meetklokken omdat je zo cil #1 af kunt lezen en de rest daarop kunt afstellen. Theoretisch zou je ook cil #1 kunnen meten, dat getal opschrijven, en dan de rest op die waarde afstellen. Nu weet je echter zeker dat cil #1 niet wijzigt tijdens de afstellingsprocedure. Gewoon een extra controle dus.TLRS schreef: ↑09 jan 2018, 20:09 Lekker technisch, heerlijk! Je zou verwachten dat de speling door middel van veren tot een minimum beperkt wordt.
Het nut van de tooltjes ontgaat me een beetje. Waarom twee meters, waarom dat materiaal (slangenklem suggereert flexibiliteit) en hoe bepaal je een betrouwbaar nulpunt en opzichte van de as van de gasklep? En resulteert het uiteindelijk in een gelijk debiet zodra de boel gemonteerd in de auto zit en op bedrijfstemperatuur is?
En een slangenklem, omdat je de meetklok op de inlaat moet monteren op de een of andere manier.
Dit lijkt me het verhaal, maar als ik het mis heb hoor ik het graag.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
De nauwkeurigheid van de meters dicteert, mijn inziens, de gewenste precisie. Meten op 0,01mm.. daar gaat temperatuur bijna een factor in zijn. Laat staan minuscule afwijkingen tussen de twee tooltjes, de gasklephuizen etc.
Don't get me wrong, als ik de mogelijkheid had zoiets snel in elkaar te draaien deed ik het ook.. want er valt vast wat van te leren. Maar voor het zo nauwkeurig mogelijk benaderen van de situatie in bedrijf zou ik kijken naar het meten van het luchtdebiet. Voor de motor heb ik een analoge lucht massa meter, deze meet vanaf 1kg lucht per uur.
Nb: het internet suggereert een verbruik van ~3kg per uur per 500cc @ 1000 tpm.
Don't get me wrong, als ik de mogelijkheid had zoiets snel in elkaar te draaien deed ik het ook.. want er valt vast wat van te leren. Maar voor het zo nauwkeurig mogelijk benaderen van de situatie in bedrijf zou ik kijken naar het meten van het luchtdebiet. Voor de motor heb ik een analoge lucht massa meter, deze meet vanaf 1kg lucht per uur.
Nb: het internet suggereert een verbruik van ~3kg per uur per 500cc @ 1000 tpm.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Op die wijze afstellen neem je idd alle bestaande toleranties mee en is dus in de praktijk wellicht beter. Neemt niet weg dat op de wijze waarop Wout het doet ook behoorlijk netjes is.